💢دست زدن بدون طهارت به تورات و انجیل جایز نیست/ به مسیحیان اهل ذمه نگویید!
✔️احمد الطیب، شیخ الازهر:
🔹فقهای مسلمان معتقدند دست زدن به قرآن بدون طهارت برای مرد و زن مسلمان جایز نیست و این امر در مورد دست زدن به انجیل و تورات نیز صدق میکند، بنابراین اگر مسلمان طهارت نداشته باشد نباید به آنها دست بزند.
🔸شایسته نیست که واژه اهل ذمه بر مسیحیان اطلاق شود، چرا که آنها شهروندانی با حقوق و وظایف برابر هستند. اصطلاح اقلیت که حامل برداشتهای منفی است و منجر به احساس طرد شدگی میشود، بیانگر روح اسلام و فلسفه آن نیست و این اصطلاح شهروندی است که مناسبترین بیان و بزرگترین و تنها سرمایه برای ثبات جوامع است.
🔹من از کسانی هستم که معتقدم ساختن مسجد در مقابل کلیسا نوعی محدودیت برای مسیحیان است و اسلام ما را از چنین محدودیتهایی منع کرده است؛ زیرا ساختن مسجد در مقابل کلیسا مسیحیان را آزار میدهد و این اذیت کردن حرام است؛ پیامبر(ص) فرموده: هر که ذمی را اذیت کند، مرا اذیت کرده است. پس مساجد باید دور از کلیساها ساخته شوند و کلیساها دور از مساجد بنا شوند. چرا اصرار به ساختن مسجد روبروی کلیسا دارید؟ چرا اصرار به ساختن کلیسا در مقابل مسجد دارید؟
👈 گفتگوی احمد الطیب با روزنامه صوت الازهر: https://b2n.ir/d59548
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📚دادههای تاریخی در فرآیند استنباطهای فقهی
📖کاوشِ سهم نقشآفرینی مولدانه دادههای تاریخی در دانش فقه و البته در ساحت استنباطی آن، از موضوعات نظری است که افقهای تازهای در برابر پژوهشگران فقه میگشاید.
اثر پیشرو به قلم حجتالاسلام محمد کرمانی، بدون آنکه به بایستههای نقشآفرینی تاریخ در فرایند استنباط فقهی نظری داشته باشد، به توصیف راهیابی دادههای تاریخی در فرایند پارهای استنباطهای فقهی مکتب معاصر نجف پرداخته و در راستای ارائه ضابطهمند آن کوشیده است.
👈 معرفی اثر: https://b2n.ir/r41365
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
اجتهاد
🔻نقد وارده و نظر یکی از مخاطبان به سخنان استاد عندلیب همدانی ۱- اینکه ایشان میگوید “از نظر عقل و ع
🔻انعکاس نظرات
(https://eitaa.com/ijtihad/6937)
🔸به نظر میرسد این انتقاد ناشی از عدم درک صحیح منتقد، از شیوه فقاهت در امور مستحدثه و برداشت ناصواب ایشان از نظریۀ روح حاکم بر شریعت است. اولا این نظریه ابتکار و اختراع استاد عندلیب همدانی نبوده و بلکه در کلام فقهای بزرگی همچون صاحب جواهر و شیخ اعظم با تعابیر گوناگون استفاده شده است و ثانیا استاد در این زمینه مقالاتی دارند که در سایت ایشان قابل دسترسی میباشد.
🔹اصاله البرائهای که در آخر به آن تمسک شده است صرفاً در امور تکلیفی که در آن شک شود کارساز است. به جهت عدم حجیت اصول مثبته و عدم توانایی اثبات جنسیت جدید، برای امور وضعی مثل نکاح، اصاله الفساد یا استصحاب عدم ترتب اثر بار میشود.
🔸بر فرض که اشکالات چهارگانه وارد باشد، نتیجهی مربوطه از کجا آمده؟ اینکه تغییر جنسیت از حقوق اساسی باشد، بر چه دلیلی استوار است؟!
🔹چه داعیهای متصوره کسی که سالم است تغییر جنسیت بدهد؟ مسلماً هر کس نظر مثبت به این قضیه دارد باید خود از مشکل روحی و خنثی بودن رنج برده باشد؛ بالاخره یا از روی تفنن این کار صورت میپذیرد یا اینکه مشکلی این وسط وجود دارد که دست به چنین عمل دشواری میزند! فرض تفننی به دلیل عدم وجود تفنن محال میباشد و فرض دیگر اینکه این فرد همان مشکل را داشته و از دائرهی فرض مسأله که انسان سالم باشد بیرون است.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📚الکفاف فی شرح الاعتکاف
📖شرح استدلالی فقهی بر کتاب اعتکاف عروه اثر فقیه برجسته مرحوم آیتالله سید محمد کاظم طباطبایی یزدی با عنوان «الکفاف فی شرح الاعتکاف» تألیف حجتالاسلام سید محمدمهدی رفیعپور تهرانی، مدرس سطوح خارج حوزه علمیه قم، از سوی انتشارات خویی به زیور طبع آراسته شد.
👈 ویژگیهای اثر + خرید: https://b2n.ir/k19393
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📺 سخنرانی تلویزیونی رهبر انقلاب اسلامی به مناسبت «روز قدس»
📅 زمان: جمعه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۱۶
🔺حضرت آیتالله خامنهای رهبر معظم انقلاب اسلامی در آخرین جمعه از ماه مبارک رمضان مصادف با روز جهانی قدس به صورت زنده و تلویزیونی سخن خواهند گفت. این سخنرانی ساعت ۱۶ روز ۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ از رسانه KHAMENEI.IR و شبکههای داخلی و برونمرزی رسانه ملی پخش خواهد شد.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
20.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 نطفه حرام رژیم غاصب صهیونیستی اینگونه بسته شد؛ تاریخچهای که هر مسلمانی باید بداند
👆بخشی از سخنرانی حماسی شهید آیتالله مطهری در حسینیه ارشاد، سال ۱۳۴۸
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢اعلام مبلغ زکات فطره ۱۴۰۱ مطابق با نظر مراجع تقلید
✔️مبلغ زکات فطره ۱۴۰۱ از سوی دفاتر مراجع معظم تقلید حضرات آیات خامنهای، سیستانی، وحید خراسانی، مکارم شیرازی، شبیری زنجانی، نوری همدانی، سبحانی، جوادی آملی و دفاتر مراجع فقید آیات صافی گلپایگانی و علوی گرگانی اعلام شد.
👈 در «شبکه اجتهاد» مشاهده کنید + احکام و آداب مربوط به پرداخت فطریه: https://b2n.ir/n96404
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢آثار اسلامیِ بیت المقدّس
✍️محمد ذکاوت صفت
🔻از سال 70 میلادی که تیتوسِ رومی، شهر قدس (به زبان عِبری: «اورشلیم») را به آتش کشید و معبد و تمام شهر را با خاک یکسان کرد به طوری که شهر به زمینی صاف تبدیل شد، تا زمان فتحِ شهر بوسیله ی مسلمانان و حضور مسلمانان در بیت المقدس (اورشلیم)، این شهر باستانی و مقدس برای سه دین آسمانی، روی خوشی به یهودیان نشان نداد و هیچ گاه، اورشلیم، شهری یهودی نبود. یهودیان ـ پس از ویرانیِ دوم معبد ـ در زمین پراکنده شده بودند و فقط برای انجام مراسمات مذهبیِ خود، به آن جا می رفتند، و فقط مسافران این شهر محسوب می شدند.
در شهر اورشلیم (به زبان عربی: «قدس» یا «بیت المقدّس»)، دو مسجد مهم از دیگر مساجد معروف ترند؛ «مسجد الأقصی» و «قبةُ الصخره». مسجد سوّمی هم به نام «مسجد عمر» هست که «علی» پسر «صلاح الدین ایوبی» به یاد جایگاه نماز عمر، آن را در سال 589 قمری ساخته است. این مسجد در قسمت جنوبیِ حیاط «کلیسای قیامت» قرار دارد که در آن زمان مورد بازدید و احترام عمر قرار گرفت.
1️⃣ مسجد الأقصی
اولین آیهی سوره ی إسراء میفرماید: «منزّه است خدائی که بنده اش (محمد) را در يک شب، از مسجد الحرام (در مکه) به مسجد الاقصی (در اورشلیم) که اطرافش را پربرکت کردیم، برد، تا بعضی از آیات خود را به او نشان دهيم...».
مراد این آیه از «مسجد الأقصی» همان «معبد سلیمان» است که البته در آن زمان، هم قبله ی یهود و هم قبله ی مسلمانان بود، اما پس از دو ویرانیِ مهم و آسیبهای دیگر، اثری از آن باقی نمانده بود و خداوند در این آیه اشاره به مکان آن معبدِ مقدس دارد.
اما مسجد الأقصی که اکنون با گنبدی کبود شناخته می شود، مسجدی است که در زمان ولید بن عبدالملک و به دستور او در محل ویرانه ی معبد سلیمان، در سال 86 قمری ساخت آن به پایان رساند.
بخش جنوبی و غربیِ حرم (که بوسیله ی دیوارکشیِ چهارگوش از مناطق مسکونیِ اطراف، جدا شده و شامل مسجد الأقصی و مسجد صخره و محل معبد سلیمان علیه السلام است که زیر مسجد الأقصی واقع است)، برای یهودیان مقدس است و اکنون، دیوار ندبه (قبله ی یهودیان)، در همین قسمت واقع است که بازمانده ی معبد سلیمان است.
🔴 صهیونیست ها تلاش دارند مسجد صخره (مسجد دارای گنبد زرد رنگ) را به جای مسجد الأقصای قرآن (معبد سلمیان که اکنون مسجد الأقصا ـ دارای گنبد کبود ـ بر روی آن واقع است)، بین مسلمانان مشهور کنند و اگر اکنون با ذکر کلمه ی «بیت المقدّس» یا «قدس» مسجدِ دارای گنبد زرد رنگ در فلسطین به ذهن شما می آید، نتیجهی همین تبلیغات رسانه ایِ صهیونیستی است.
2️⃣ قبّةُ الصخره
قبّة الصخره ـ دارای گنبد زرد رنگ که به توطئهی صهیونیستی، مسلمانان آن را به اشتباه، به نام قدس شریف میشناسند ـ نیز در محل حرم، بوسیلهی عبدالملک مروان، پنجمین خلیفه ی اموی در سال 72 قمری بنا نهاده شد. نویسنده ی کتاب «مساجد مهم جهان» معتقد است «مسجد صخره پس از فتح بیتالمقدس در قرن نخست قمری به دستور عمربن خطّاب بنا گردید و عبدالملک بن مروان در سال 65 قمری، این مسجد را به حرم شریف ملحق کرد» (به نقل از ویکی حج).
در داخل قبة الصخره، صخرهای بزرگ به طول و عرض و ارتفاع 6 در 14 در 2 متر، دقیقاً زیر گنبد طلائی وجود دارد که گفته میشود همان صخره ای است ـ که در اصل، قله ی کوهی بوده ـ که ابراهیم علیه السلام فرزندش اسماعیل را بر روی آن میخواست قربانی کند و همان محلی است که پیامبر اسلام از آن جا به معراج آسمانی رفت. در داخل این صخره، غار کوچکی است که حدوداً ده نفر میتوانند در آن نماز بخوانند. این قسمت را «مسجد صخره» مینامند. یهودیان معتقدند، دحو الأرض از زیر این صخره شروع شده است. (قسمتی از نوشتهی «تاریخ توراتی ـ قرآنیِ فلسطین»)
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢غوغای کاشف الغطاء در بیت المقدس
✔️در سال ۱۳۵۰ قمری ۱۵۰ نفر از شخصیتهای سیاسی و مذهبی کشورهای مسلمان از سراسر دنیا، در کنگره جهانی اسلام، گرد آمدند. مفتی بیت المقدس از سوی مجلس اعلای فلسطین، کاشف الغطاء را هم به شرکت در این گردهمایی فرا خواند. این در حالی بود که فلسطین هنوز اشغال نشده بود و بیش از هفتاد هزار نفر از مردم فلسطین به بیت المقدس آمده بودند تا از سخنان رهبران فرقههای اسلامی و شخصیتهای برجسته سیاسی و مذهبی کشورهای مسلمان بهره جویند. رشید رضا نویسنده سنی مذهب(تفسیر المنار) و علامه اقبال لاهوری نیز در این همایش بزرگ حضور داشتند. هر شب چند نفر از دانشمندان سخنرانی میکردند تا این که نوبت به جناب کاشف الغطاء رسید.
👈 ادامه مطلب: https://b2n.ir/x53856
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
کاشفالغطاء و مسئله فلسطین ابعاد و راهکارها.pdf
558.9K
🔷کاشفالغطاء و مسئله فلسطین ابعاد و راهکارها
🔸نویسندگان: سید جواد ورعی و سید امین ورعی
🔻هدف پژوهش حاضر بررسی دیدگاه علامه محمدحسین کاشف الغطاء پیرامون ابعاد گوناگون مسئله فلسطین و راهکارهای حلّ آن بود. نتایج این پژوهش که با روش توصیفی- تحلیلی و با تاکید بر تحلیل گفتمان انجام شد حاکی از آن است که کاشف الغطاء از ابتدا به عمق فاجعه در موضوع فلسطین پی برده و با ایراد سخنرانی تاریخی در قدس، شرکت در کنفرانسها، نگارش مقالات و صدور فتوای تحریم فروش اراضی به یهودیان ایفای نقش کرد.
از دیدگاه وی مسئله فلسطین، دارای ابعاد تاریخی، دینی و مذهبی، سیاسی ـ اجتماعی و بینالمللی است. فلسطین، سرزمین تاریخی اعراب بوده، و دفاع فلسطینیان، دفاع از سرزمین اجدادی است. کاشف الغطاء در جغرافیای دینی، فلسطین را قلب جهان اسلام و قدس را امانت خدا در دستان مسلمانان میدانست که باید حفظ شود.
از نگاه کاشف الغطاء صهیونیسم زائیده استعمار است. او حلّ مسئله فلسطین را در گرو توجه حقوق بشری و جهانی به موضوع فلسطین، بیداری امّت اسلامی، بازگشت به هویت اسلامی، بسیج امّت اسلامی و اتحاد دولتهای عربی و اسلامی و دوری از استعمارگران میدانست.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢مؤسس حوزه؛ پایهگذار مبارزه با اسرائیل
✔️مروری بر تدبیر شیخ عبدالکریم حائری درباره مسئله فلسطین🔻
🔹به جرأت میتوان گفت آیتالله شیخ عبدالکریم حائری، مقابله با اشغال سرزمین فلسطین را از مهمترین امور دین و همردیف با مسئله حجاب میدانست. دخالت آیتالله حائری در این قضیه، نشان از آن دارد که وی به علت رهبری عامه مسلمین در ایران، وظیفه و تکلیف خود میدانست که از طرف خود و ملت مسلمان ایران نسبت به هجوم یهودیان به فلسطین موضعگیری کند.
🔸یکی از این مسائل، واکنش آیتالله حائری یزدی به تصمیم دولت انگلیس در الحاق کشور فلسطین به مستمرات خود و اعطای این سرزمین به یهودیان و دولت صهیونیست است. حرکت اصلی مؤسس حوزه در این زمان، ارسال نامهای به رضاشاه بود.
🔹آیتالله حائری در دیماه ۱۳۱۲ این نامه را توسط آیتالله سید محمد بهبهانی به رضاشاه ارسال کرد. چرا که وی فرزند سیدعبدالله بهبهانی رهبر مشروطیت بود و به علت روابطی که با رضاخان داشت، میان علما و شاه و دربار نقش واسطه را ایفا کرده و مورد احترام شاه بود.
🔸متن تلگراف آیتالله شیخ عبدالکریم حائری یزدی به رضاخان چنین است: «حضور مبارک اعلیحضرت شاهنشاهی خلدالله ملکه. بعد از دعاگویی صمیمی، امروزه مسلمین در این هجوم یهود به فلسطین و بیتالمقدس مستغیث به آن یگانه حامی است و چشم همگی به الطاف خاصه ملوکانه است. امید به اعانت پروردگار جل و علا این غایله مهم با توجهات خاصه مرتفع، موجب مزید دعاگویی این ضعیف و عامه مسلمین گردد. الاحقر عبدالکریم حائری. » البته آیتالله شیخ عبدالکریم شرط کرده بود که این نامه در جراید نیز درج شود.
👈 بیشتر بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=12122
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢اعلامیه آیتالله بروجردی در خصوص مسئله فلسطین در سال 1327
✔️ با سیری در اندیشههای آیتالله بروجردی از مراجع بزرگ تقلید میتوان دغدغههای آیتالله بروجردی را بعد از سالهای 1326 که رژیم غاصب و جعلی صهیونیستی شکل میگیرد در حمایت از مردم مسلمان فلسطین مشاهده کرد.
🔹 آیتالله بروجردی وقتی میبیند که رژیم غاصب و جعلی صهیونیستی با بهانههای واهی و پوچ به سرزمینهای جهان اسلامی حمله میکند و به مردم مسلمان فلسطین ظلم میکند طی اعلامیهای حرکت ددمنشانه رژیم منحوس صهیونیستی را محکوم میکند و از مردم ایران میخواهد برای پیروزی مسلمانان و شکست اشغالگران به صورت دسته جمعی به دعا و نیایش بپردازند.
🔸آیتالله بروجردی در این اعلامیه مینویسد:«خداوند متعال را در نهان و عیان و در هر حال سپاس میگوییم و از آنچه برادران مسلمان ما در این زمان در پاسکتان از مشرکان و در فلسطین از یهودیان میبینند به او شکایت میکنیم. صدق گفتار خداوند را درباره شدت عداوت یهود در کتاب کریمش میبینیم که فرموده است:" لَتَجِدَنَّ أَشَدَّ النَّاسِ عَدَاوَةً لِّلَّذِینَ آمَنُواْ الْیَهُودَ وَالَّذِینَ أَشْرَكُواْ وَلَتَجِدَنَّ أَقْرَبَهُمْ مَّوَدَّةً لِّلَّذِینَ آمَنُواْ الَّذِینَ قَالُوَاْ إِنَّا نَصَارَى ذَلِكَ بِأَنَّ مِنْهُمْ قِسِّیسِینَ وَرُهْبَانًا وَأَنَّهُمْ لاَ یَسْتَكْبِرُونَ"، ولی تعجب و تأسف کلی از کار یهود است؛ زیرا انها بعد از اینکه نزدیک به چهارده قرن تحت حمایت اسلام و مسلمین بودهاند و جان و ناموس و اموال و شعائر دینیشان محفوظ بوده است، میخواهند در این زمان انتقام آن همه نیکیها را که در آن مدت طولانی از مسلمان دیدهاند، از آنها بگیرند. مردان شایسته را تحت تعقیب و ارعاب قرار دادهاند و به قتل میرسانند. اطفال آنها را کشته و اعراض آنها را مورد هتک قرار داده و معابد و خانههایشان را تخریب نموده و از هیچ شرارت و جنایتی نسبت به آنها ابا ندارند و از هیچگونه تجاوز و تعدی دست بردار نیستند.
🔹از خداوند متعال مسئلت داریم که مسلمانان را پیروز گرداند و از جانب خود آنها را یاری کند و این قوم را که حقوق مسلمانان را رعایت نمیکنند، مخذول نماید و ان متعدیان را خوار و ذلیل گرداند و به صورت خوارترین ملتها قرار دهد.
🔸از برادران با ایمان خود در ایران و سایر نقاط امید آن داریم که خواری و ذلت یهود را از خداوند بخواهند و برای برادران مسلمانان خود یاری و پیروزی برآنها مسئلت دارند.
🔹خداوندا! سربازان و رزمندگان و مرزداران مسلمین را در شرق و غرب یاری کن و دشمنان آنان را خوار گردان و پراکنده و پریشان نما و دلهای آنها را پر از رعب کن و ضربت کوبنده خود را که بر قوم مجرمین وارد میسازی، بر آنها نازل کن و بر اشرف پیغمبرانت و دودمان برگزیدهاش درود بفرست.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad