💢حکم حاکم به ثبوت هلال بر اساس ولایتفقیه و امورحسبیه قابل اثبات و نافذ است
✔️استاد محسن فقیهی، حکم حاکم در مسأله رؤیت هلال را اجماعی دانست و گفت: چه ما ولایتفقیه را بپذیریم و چه نپذیریم از باب امور حسبیه، حکم حاکم در مورد هلال شوّال قابل اثبات و نافذ است؛ لذا هم مردم و هم مسؤولین باید تبعیّت کنند. همچنین بیان حکم هم برای مجتهد در رساله واجب است که ارشاد جاهل بکنند اما اینکه هرسال بیان کنند امروز عید شده یا نشده، این ضرورت ندارد ! ...
👈گزارش نشست علمی «بررسی فقهی حکم حاکم به ثبوت هلال»: https://b2n.ir/j80793
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📲 برنامه اندرویدی «فقه و احکام رهبری» به روز رسانی شد
✔️تغییرات نسخه جدید:
♦️اضافه شدن جدیدترین ویرایش کتاب «اجوبه الاستفتائات» مقام معظم رهبری
♦️اضافه شدن قسمت راهنما به منوی برنامه
♦️اضافه شدن استهلال به فهرست اصلی
♦️اصلاح برخی اشکالات گزارش شده
📚 این برنامه اکنون حاوی آخرین ویرایش کتابهای "رساله نماز و روزه" ، "احکام نماز مسافر جامع" ، "اجوبه الاستفتائات" میباشد که به مرور فتاوا و استفتائات دیگر به آن اضافه خواهد شد:
👈 دانلود از کافه بازار: https://cafebazaar.ir/app/com.ahkamleader.ir
👈 دانلود از مایکت: https://myket.ir/app/com.ahkamleader.ir
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📸دیدار آیات مکارم شیرازی و شبیری زنجانی با آیتالله جوادی آملی
✔️آیتالله ناصر مکارم شیرازی و آیتالله سیدموسی شبیری زنجانی با حضور در بیت آیتالله جوادی آملی با ایشان دیدار و گفتگو کردند. در این دیدارهای جداگانه ضمن عرص تسلیت رحلت همسر مکرمه آیتالله جوادی آملی به محضر ایشان، برای معظمله آرزوی صحت و سلامتی فرمودند.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
213.4K
🔺آیا میتوان فطریه را کارت به کارت کرد؟
🔺ارسال فطریه برای فقیر شهر دیگر چه حکمی دارد؟
🎧 پاسخ حجتالاسلام وحیدپور از کارشناسان احکام را به دو سؤال درباره فطریه میشنوید
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔖 پرونده ویژه «استهلال»؛ تفاوت مبانی، چالشها و راهکارها
🔰پرونده ویژه «استهلال» با بیش از ۶۰ اثر و گفتار از مراجع معظم تقلید، فقها، اساتید و صاحب نظران در شش بخش «گفتوشنود، یادداشتها، گزارشهای علمی، منشورات، چندرسانهای و رصد و اخبار رؤیت هلال ماه شوال ۱۴۴۳» به همت «شبکه اجتهاد» منتشر شد.
✔️آثار و گفتاری از حضرات آیات و اساتید: مکارم شیرازی، شبیری زنجانی، سیستانی، سبحانی و محمد قائینی، محسن فقیهی، محمدجواد فاضل لنکرانی، ابوالقاسم علیدوست، رضا مختاری، سید میرتقی حسینی گرگانی، علیاکبر سیفی مازندارنی، محسن اراکی، محمد باقری شاهرودی، علی نصیری، محمدامین پورامینی، محمدعلی میرزایی، محمد مسجدجامعی، محمدتقی اکبرنژاد، علیرضا موحدنژاد، سیدرضا قلمکاریان اصفهانی، محسن فصاحت و ...
(این پرونده تا پایان استهلال هلال ماه شوال برورز رسانی میشود)
👈 در «شبکه اجتهاد» مطالعه نمایید: https://b2n.ir/b01507
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🌙نشست نمایندگان مراجع تقلید برای بررسی وضعیت عید فطر
✔️هم اکنون نشست نمایندگان مراجع معظم تقلید برای بررسی گزارشهای استهلال و اعلام عید فطر در شهر قم در حال برگزاری است. در این نشست گزارشهای رصدی از سراسر ایران و کشورهای دیگر بررسی میشود./حوزه
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
اجتهاد
🌙 عربستان سعودی، مصر، قطر، یمن، فلسطین، لبنان، امارات، کویت، بحرین، ترکیه، سوریه، سودان، تونس، لیبی،
🌙عمان فردا دوشنبه را عید اعلام کرده است
🌙پاکستان سهشنبه را عید سعید فطر اعلام کرد
🌙همچنین طالبان افغانستان، نیجریه و مالی امروز یکشنبه را عید خود اعلام کرده بودند.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🌙 رؤیت هلال ماه شوال نزد آیتالله سیدموسی شبیری زنجانی ثابت نشد
پیرو سؤالات مکرر مؤمنین از دفتر معظم له به اطلاع میرساند:
هلال ماه شوال در غروب یکشنبه (11/2/1401) برای آیتالله العظمی شبیری زنجانی ثابت نشد. بنابراین سهشنبه (13/2/1401) اول شوالالمکرم و عید سعید فطر است.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🌙 رؤیت هلال ماه شوال نزد رهبر معظم انقلاب آیتالله خامنهای ثابت نشد
✔️ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری اعلام کرد هلال ماه شوال در غروب روز یکشنبه ۱۱ اردیبهشت رؤیت نشد و فردا دوشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ مطابق با ۳۰ رمضان المبارک ۱۴۴۳ خواهد بود.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🌙رؤیت هلال ماه شوال نزد آیتالله سیستانی ثابت نشد
✔️مطابق مبنای ایشان سهشنبه عید فطر میباشد. در اطلاعیه دفتر معظمله آمده است:
بسم الله الرحمن الرحيم
يعلن مكتب سماحة السيد السيستاني (دام ظله) للمؤمنين الكرام في العراق والمناطق المجاورة له أن يوم غدٍ الاثنين يعدّ مكملاً لشهر رمضان المبارك ويكون يوم الثلاثاء أول شوال عيد الفطر السعيد. أعاده الله على جميع المسلمين بالخير واليمن والبركات.
مكتب السيد السيستاني - النجف الأشرف
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🌙هلال ماه شوال برای آیتالله مکارم شیرازی رؤیت نشد
✔️در اطلاعیهای دفتر معظمله آمده است: از ساعات اولیه غروب آفتاب یکشنبه حسب دستور حضرت آیتالله مکارم شیرازی بررسی گزارشات نمایندگان و دیگر معتمدین اقصی نقاط داخل و خارج کشور در مورد رویت هلال ماه شوال آغاز گردید. این مهم ساعتها بطول انجامید و سرانجام برای معظم له رؤیت هلال ماه شوال ثابت نگردید. از این رو امروز فردا دوشنبه 12 اردیبهشت 1401، روز سی ماه رمصان 1443 خواهد بود و سه شنبه عید فطر خواهد بود.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🌙روایت رؤیت؛ گزارش دفاتر مراجع از هلال ماه شوال ۱۴۴۳ قمری
👈گزارش لحظهبهلحظه وضعیت رؤیت هلال ماه شوال: https://b2n.ir/x85393
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🌙رویت هلال نزد آیتالله جوادی آملی ثابت نشد
✔️بنا بر اطلاعیه دفتر آیتالله جوادی آملی، رویت هلال ماه شوال در غروب روز یکشنبه نزد آيت الله جوادی آملی ثابت نگرديد، بنابراين فردا دو شنبه سی ام ماه مبارك رمضان 1443ه.ق است و سه شنبه 13 اردیبهشت 1401، اول ماه شوال و عيد سعيد فطر خواهد بود.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🌙رويت هلال ماه شوال ۱۴۴۳ برای آیتالله سبحانی ثابت نگردید
✔️رویت هلال ماه شوال ۱۴۴۳ قمری برای آیتالله جعفر سبحانی ثابت نگردید بنابراین فردا دوشنبه ۱۲ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ شمسی آخرین روز ماه مبارک رمضان است.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔺مطلبی به نقل از دبیر ستاد استهلال دفتر رهبری در استان اصفهان در حال انتشار وسیع است که «هلال ماه شوال در اصفهان رؤیت شده و اعلام عید فطر منوط به تائید مقام معظم رهبری است».
قابل توجه است، این گفتگو قبل از اعلام رسمی دفتر رهبر معظم انقلاب نسبت به عدم رؤیت هلال ماه شوال میباشد، لذا فاقد اعتبار است.
ضمنا، اینگونه مصاحبه صحیح نبوده و ستادها باید نتایج استهلال را به ستاد مرکزی ارسال نمایند. این خبر از درگاه رسانه مذکور حذف شده است.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
اجتهاد
🌙 رؤیت هلال ماه شوال نزد رهبر معظم انقلاب آیتالله خامنهای ثابت نشد ✔️ستاد استهلال دفتر مقام معظم
🌙گزارش استهلال ماه شوال المکرم ۱۴۴۳ ه . ق
✔️الف- مشخصات نجومی هلال در شامگاه یکشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ (۲۹ رمضان ۱۴۴۳)
زمان مقارنه ماه و خورشید: ۵۸ دقیقه بامداد روز یکشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
زمان غروب خورشید: ساعت ۱۹:۵۱
زمان غروب ماه: ساعت ۲۰:۳۱
ارتفاع ماه: ۶.۶ درجه
مدت مکث ماه بعد از غروب خورشید: ۴۰ دقیقه
سن ماه: ۱۸ ساعت و ۵۳ دقیقه
فاصله زاویه ای ماه و خورشید: ۸.۱ درجه
✔️ب ـ پیشبینی تقاویم و نظر کارشناسان رؤیت هلال
🔻تقویم رسمی کشور مستخرج مرکز تقویم وابسته به مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، و کارشناسان رؤیت هـلال، پیشبـینی کردهاند هـلال ماه شوال در غـروب روز یکشنبه در شرایط جوی بسیار مساعد، با چشم مسلح، به سختی احتمال رؤیت دارد. لکن با توجه به نامساعد بودن هوا در بیشتر استانها و نیزضعیف بودن مشخصات اصلی این هلال، گروههای رصدی موفق به رویت هلال شوال نشدند. بنابراین ماه رمضان ۳۰ روزه است و غرّة ماه شوال (عید سعید فطر) روز سه شنبه ۱۳ اردیبهشت ماه خواهد بود.
✔️ج ـ گزارشهای رسیده
🔻در همین راستا ستادهای استهلال و گروههای رصدی در سراسرکشور به همراه تجهیزات رصدی درغروب روز یکشبه اقدام به استهلال نمودند که نتیجه آن به قرار ذیل است.
۱- مناطقی که هوا صاف بود و هلال رؤیت نشد:
۲- مناطقی که هوا غالباً ابری، بارانی و یا غبارآلود بود و هلال رؤیت نشد:
استان خراسان رضوی : گروه طلاب، مشهد، قوچان، گناباد، خواف، باخزر، بجستان، نیشابور، طرقبه، گلبهار، درگز
استان کرمان : کرمان، مرکز تحقیقات، هفت باغ، سیرجان، بردسیر، دکل صدا و سیما، زرند
استان مرکزی : اراک، خمین، محلات، تفرش، کمیجان، ساوه، زرندیه، نصر آباد
استان خراسان جنوبی : طبس، خضری، فردوس، سه قلعه، سرایان، بشرویه
استان فارس: شیراز، بوانات، لامرد، زرقان، لار، سی سخت،
استان تهران: تهران، شهرری، برج رضوان، طالقان، جاده قم
استان سیستان و بلوچستان : زابل، ایرانشهر، چابهار، زاهدان
استان ایلام : ایلام، مهران، آبدانان، ایوان غرب، دهلران
استان قم : قم، پردیسان، رصدخانه امام علی علیه السلام
استان اصفهان : اصفهان، شهرضا، دولت آباد
استان خراسان شمالی : بجنورد، اسفراین
استان خوزستان: اهواز، دزفول، خرمشهر، ماهشهر
استان بوشهر: بوشهر، گناوه، اهرم
استان چهارمحال بختیاری : بروجن
استان هرمزگان : رودان، بندرلنگه
استان سمنان : سمنان، دامغان
استان آذربایجان شرقی : تبریز
استان یزد : یزد، اردکان، میبد
استان زنجان : زنجان
استان اردبیل : اردبیل
استان قزوین : قزوین
استان گیلان: رشت
استان گلستان: گرگان
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🌙 هلال ماه شوال نزد آیتالله وحید خراسانی ثابت نشد
✔️در اطلاعیه دفتر معظمله آمده است: باسمه تعالی؛ هلال ماه شوال در غروب روز یکشنبه ۱۱ اردیبهشت برای حضرت آیتالله العظمی وحید خراسانی ثابت نگردید. بنابراین روز دوشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱، از جهت شرعی گرفتن روزه واجب میباشد.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🌙رؤیت هلال ماه شوال در «بیرجند و مرودشت فارس»، اطمینان آور نبود و مورد تأیید قرار نگرفت
✍️حجتالاسلام سیدعلی میرسالاری، کارشناس باسابقه استهلال
🔻بر اساس أخبار واصله تا لحظه تنظیم این گزارش، در سطح کشور فقط چهار نفر اعلام نمودهاند که هلال ماه شوّال المکرّم سال ۱۴۴۳ هجری قمری را در غروب یکشنبه یازدهم اردیبهشت سال ۱۴۰۱ هجری شمسی با ابزار نوری قوی (دوربینهای دوچشمی و تلسکوپ) رصد کردهاند: دونفر در بیرجند (استان خراسان جنوبی) به مدّت حدوداً پنج ثانیه و دونفر هم در روستای سیدان از توابع مرودشت (استان فارس)؛ لکن ادعای رؤیت این عزیزان اطمینان آور نبود و مورد تأیید قرار نگرفت. ضمناً در این راستا هیچ گزارش موثّق و قابل اعتمادی دال بر رؤیت هلال با چشم مسلّح از مناطق اطراف ایران هم به دست نیامد.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🌙دفتر آیتالله شیخ بشیر نجفی، دفتر آیتالله شیخ محمد اسحاق فیاض، دفتر آیتالله سیدکاظم حائری، موسسه آیتالله خویی و مجلس علماء مسلمين شیعه در آمريكا شمالی، امروز دوشنبه را عید سعید فطر اعلام کردند.
این اعلانها با توجه به گزارشهای رؤیت هلال ماه شوال از ونزوئلا، کلمبیا، آمریکای جنوبی و آمریکای شمالی صورت گرفته است.
🌙همچنین، دفتر آیات سید محمدتقی مدرسی، محمد یعقوبی، سید محمد سعید حکیم و مجلس استهلال شرعی قطيف والدمام عربستان، فردا سه شنبه را عید سعید فطر اعلام نمودند.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢فقیه و استهلال عرفی
✍️ استاد عبدالحسین خسروپناه
🔻بحث رویت هلال و اعلام عید فطر امسال به وحدت آراء علما منجر شد ولی باید توجه داشت که منشا اختلاف در تفاوت مبنایی در حقیقت رؤیت است و اینکه مقصود از رویت، رویت مسلح یا غیرمسلح و نیز تمایز در وحدت یا اختلاف افق است.
روایات شیعه و اهل سنت بر رؤیت تاکید میکند و بیشک مقصود از رؤیت، رؤیت متعارف در عرف جامعه است. پس موضوع افطار و امساک شرعی، تولد هلال نیست که با محاسبات ریاضی به صورت یقینی کشف میشود چون متعلق چنین یقین ریاضی، تولد هلال است؛ نه رویت هلال که موضوع حکم شرعی است. موضوع حکم شرعی، رویت معرفتشناسانه است نه تولد هستیشناسانه هلال... پس نباید گرفتار یکسانانگاری مفهوم رؤیت عرفی با مصداق آن در عصر نبوی یا ولوی شد.
هلال پس از دوازده ساعت از تولدش با چشم غیرمسلح قابل رؤیت است؛ هر چند موانع جوی وجود داشته باشد و لکن قابلیت رؤیت هست و همین برای حکم شرعی کفایت میکند و فقیه باید به مصداق استهلال عرفی دست یازد.
👈 متن یادداشت: https://b2n.ir/s84951
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🌙 پیرو سؤالات مخاطبان، مبنای فقهی آیتالله نوری همدانی «کفایت رؤیت هلال با چشم مسلّح» و «کفایت رؤیت در نقاطی که در بخشی از شب با هم مشترکاند» میباشد. با این حال دفتر ایشان تاکنون نسبت به عید فطر اطلاعیهای صادر نکرده است.
🔻گفتنی است، رؤیت هلال ماه شوال ساعتی قبل نزد آیتالله سید صادق روحانی ثابت شده است و مطابق مبنای ایشان امروز عید فطر میباشد. به فتوای ایشان، رسيدن ماه به محلی که با چشم غیرمسلح امکان دیدن آن باشد، ولو در يک محل از كرۀ زمين، کفایت میکند.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🌿 اللّٰهُمَّ أَهْلَ الْكِبْرِياءِ وَالْعَظَمَةِ، وَأَهْلَ الْجُودِ وَالْجَبَرُوتِ، وَأَهْلَ الْعَفْوِ وَالرَّحْمَةِ ...
🌙حلول ماه شوال و فرا رسیدن عید سعید فطر مبارک باد.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
اجتهاد
🔻انعکاس نظرات (https://eitaa.com/ijtihad/6937) 🔸به نظر میرسد این انتقاد ناشی از عدم درک صحیح منتقد
⭕️ پاسخ به نقدها توسط مخاطبان
✔️برخی از عزیزان به نقدی در خصوص کلمات استاد عندلیب همدانی در مورد تغییر جنسیت نقدهایی داشتند. پاسخ این نقدها را در زیر ملاحظه بفرمایید.
🔻سخنان استاد در لینک: https://b2n.ir/n06309
🔹به نقد اولیه پاسخ داده شده است که:" فرضا هم دلیلی پیدا نشود در اینجا نوبت به برائت نمیرسد زیرا شخصی که این عمل را انجام میدهد معلوم نیست شرعا جنسیتش تغییر کند ... ".
🔹در جواب باید گفت: موضوع بحث، ادعای برائت به منظور اثبات تغییر شرعی جنسیت نیست، بلکه بحث این است که اگر کسی بخواهد جنسیت خود را تغییر دهد مشروع است یا خیر؟ (شک در حکم یک فعل). برای عدم جواز، به دلیل شرعی نیاز داریم. در فرض عدم دلیل شرعی و در مقام شک در مشروعیت (شبهه حکمیه) می توان به اصل برائت تمسک جست.
🔹در نقد مشابهی گفته شده است: " اصاله البرائهای که در آخر به آن تمسک شده است صرفاً در امور تکلیفی که در آن شک شود کارساز است. به جهت عدم حجیت اصول مثبته و عدم توانایی اثبات جنسیت جدید ...".
🔹در پاسخ به این نقد نیز همان سخن تکرار می شود: ادعای اصالة البرائة در محل بحث، دقیقا در امر تکلیفی است؛ یعنی جواز یا حرمت تغییر جنسیت. واضح است که این مسئله ربطی به اصل مثبت ندارد زیرا مدعی اصالة البرائه مدعی ترتب آثار شرعی جنسیت جدید نیست بلکه به دنبال بحث از حکم شرعی خود این عمل است نه آثار شرعی آن.
🔹اشکال دیگری نیز مطرح شده است که: "چه داعیهای متصوره کسی که سالم است تغییر جنسیت بدهد؟ ..."
این یک بحث علمی فرضی است، بنابراین این پرسش که یک فرد سالم به چه انگیزه ای می خواهد تغییر جنسیت دهد، پرسشی خارج از محل بحث است. فرض کنیم فرد سالمی از روی تفنن یا هر علت دیگری (غیر از بیماری جسمی یا روانی) می خواهد جنسیت خود را تغییر دهد، آیا شرعا جایز است یا نه؟ آیا قصد تفنن از یک عمل، آن را حرام می کند؟! آیا مرتکب آن فعل را به لحاظ واقع مجنون یا سفیه یا بیمار روانی می کند؟! آیا ما مسلمانان در خیلی از اعمالمان قصد تفنن نمی کنیم؟! آیا سفیه می شویم؟! بر فرض، عده ای از عقلای عالم چنان فردی را سفیه تلقی کنند، لکن در مقابل، عده ای دیگر از عقلای عالم چنین عملی را سفیهانه نمی دانند. آیا ملاک سفاهت و عدم آن مسلمانان هستند؟! علاوه بر اینکه، آیا اقدام به هر عمل سفیهانهای حرام است؟!
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
اجتهاد
💢فقیه و استهلال عرفی ✍️ استاد عبدالحسین خسروپناه 🔻بحث رویت هلال و اعلام عید فطر امسال به وحدت آراء
💢روشهای استهلال و کشف ولادت حقیقی ماه خارج از برنامه شریعت است
✍حجتالاسلام محمدعلی میرزایی
🔻دیدگاه و نظر/ نقدی بر یادداشت استاد خسروپناه
✔️بر خلاف دعوی اخیر، که موضوع اصلی در موضوع هلال ، جنبه معرفتشناسی آن از راه رؤيت است نه جنبه هستیشناسی ولادت ماه! باید از این نگاه و هزینههای سرسامآورش برای اندیشه دینی برائت جست، زیرا با کمی دقت در طبع طبیعی، عقلانی، عقلی، علمی و عرفی ادبیات دین اسلام، میتوان فهمید که دین وشریعت تشخیص مصادیق موضوعات را به عقلانیت علمی بشر وانهادهاست و صرفاً به موضوعات شرعی خاص و احکام آن پرداخته است.
اگر کسی بتواند اثبات کند که ولادت ماه که در اسلام و قرآن کریم آمده حقیقت شرعیه است و با آنچه قبل از اسلام و بعد از آن در میان عرف جامعه از ولادت ماه قصد میکنند متفاوت است و اسلام و فقه آن معنا و مفهوم جدیدی برای هلال و ولادتش آورده آنگاه باید در سخن خودمان تردید کنیم. اما واقعیت روشن این است که اسلام به دو امر اساسی کار دارد و بس، یکی اینکه ماه جدید متولد شود و دیگر اینکه این ولادت ماه با دلیل قطعی وعلمی اثبات شود روشن است که بینه شرعی و شهادت چند نفر مورد اعتماد یک منطقه مبنی بر رؤيت ماه، برای آن جامعه، باعث علم واطمینان بوده است.
اینکه بگوییم در اسلام، روش رؤيت موضوعيت دارد، ادعای ناصوابی است. زیرا اگر بر فرض اینکه رؤيت به معنای انحصاری مشاهده با چشم فیزیکی سر باشد _ که با نگاهی به دلالتهای این واژه در قرآن بقطع بر خلاف آن خواهد بود_ این رؤيت صرفا نشانه قویِ نوشدن ماه است نه بیشتر.
در واقع، مسأله کشف ماه جدید، امری فرافقهی است و امری کاملا عرفی است. قویترین روش عرف برای اطمینان یافتن از یک پدیده، هر چه باشد همان مبنای شرع است. هر روشی که اطمینان و علم بیشتر و جزم واعتماد افزونتری درست کند همان معتبر است. امروزه علم جدید متولی این امر است. کسی در تقویم علم تردید ندارد. تمام احکام مرتبط با تمام پدیدههای طبیعی توسط علم و عالمان این حوزه قطعی میگردد چرا باید فکر کنیم در تشخیص اینکه اول و آخر ماه رمضان چه زمان است این قاعده کلی استثنا میخورد؟
البته اگر امری حقیقت شرعیه باشد میتوان آن را استثنا نمود. برای نمونه ممکن است امروزه در علم، تعریفی از خون بشود که با خون در عرف زمان نزول قرآن واقعا تفاوت داشته باشد. طبیعی است که احکام شرعی برای آن خون در عرف آن جامعه صادر شده نه مطلق خون. اما ماجرای هلال و تقویم مبتنی بر آن اینگونه نیست. مطابق نص صریح قرآن در آیات متعدد، ستارهها و هلالها و پدیدههای آسمان بر مبنای تقویم تمام مردم پدید آمده است. معلوم است که اگر از رؤيت سخن گفته شده ناشی از کارکرد آن در آن زمان به عنوان مهمترین روش کشف علمی پدیدههای فلکی بوده است. امروز این روش کاملا منسوخ، ظنی و ناکارآمد است و تبنی آن به نسخ تقویم اسلامی و قرآنی منجر میشود. فکر کنید در حکومت اسلامی ما هم مانند طالبان ! اگر از فردا اعلام شود تقویم رسمی کشور قمری است...چه اتفاقی خواهدافتاد ؟ به نظر میرسد همه نظم ونسق جامعه به هم میریزد. معلوم میشود این شیوه کنونی به بازنگری جدی نیاز دارد در تقویم قمری کار را باید به جامعه علمی سپرد و فقهای بزرگوار به کارویژه تخصصی خودشان که بیان احکام شرع است نه بیان احکام افلاک و نجوم بسنده کنند.
☆(بدیهی است، انتشار دیدگاه و نظرات بهمنزله تایید آن نیست و صرفا از باب تعاطی افکار منعکس میگردد.)
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
اجتهاد
💢روشهای استهلال و کشف ولادت حقیقی ماه خارج از برنامه شریعت است ✍حجتالاسلام محمدعلی میرزایی 🔻دیدگ
💢 نقدی به یک نقد
✍حجتالاسلام محمد متقیان تبریزی
🔻جناب آقای محمدعلی میرزایی، در یادداشتی به مطالب آقای خسروپناه (درباره رؤیت هلال)، واکنش نشان داده و نظر اسلام را واگذاری تشخیص مصادیق موضوعات به «عقلانیت علمی بشر» دانسته است:
🔹درباره نقد ایشان، نکاتی مطرح است که تقدیم میشود:
اول: طبعاً توصیه ایشان به بهره گیری از روش علمی در موضوع شناسیهای عرفی، به دلیل اعتقادی است که به دستیابی علم و ابزار تکنولوژیکی به واقع موضوعات و مصادیق دارد. و همین امر سبب میگردد که ایشان و کسانی که چنین باوری دارند، در مواجهه با دستگاه فقاهتی، لب به اعتراض گشوده و عدم استفاده از علم روز در فرآیند موضوع شناسی را مورد نقد قرار دهند.
این اعتراض، نوین نیست و از عصر ورود مدرنیته به جهان اسلام، هماره طرح گردیده و در سطوح مختلف و با عبارات گوناگونی بازخوانی شده است. و به همین دلیل، در برخی از لایههای نخبگانی تبدیل به امری مسلم گردیده که گویا مجال تردید در آن وجود ندارد. اما به نظر میرسد که در واقع چنین نیست و توصیه به استفاده از علم مدرن در موضوع شناسی ها، از تعمق لازم برخوردار نیست.
دوم- معمولاً آنچه که از منظر از این بزرگوران - که به اتقان علم مدرن باور دارند- مغفول میماند توجه به ساحات و مبانی بنیادین علم و تکنولوژی مدرن است. این در حالی است که، در همان جهان غرب، دو دانش «فلسفه علم» و «فلسفه تکنولوژی» به خاطر ضرورت توجه به روششناسی علمی، و ماهیت علم و تکنولوژی، شکل گرفته و برخوردار از رویکردها، نظریات و آراء متعددی گردیده است. پس، مخالفت مطلق با علم و تکنولوژی مدرن یا موافقت تام و تمام با آن نمیتواند بدون ورود در این ساحات، صورتی علمی و تخصصی به خود بگیرد. فلذا، اگر نویسندگانی در مقام نقد برآمده و توصیه به استفاده از روششناسی علمی و بهرهگیری از تکنولوژی را دارند، باید آگاهانه به مبانی این دو عرصه توجه کرده و اتخاذ مبنا نمایند و براساس پذیرفته خود، توصیه به استفاده یا اِعراض از علم و تکنولوژی داشته باشند و یا اینکه، نظر تفصیلی دیگری را برگزینند. درحالیکه، نه تنها یادداشت ایشان، هیچ بهرهای از چنین توجه فلسفی-معرفتی ندارد، بلکه متذکر این نوع توجهات هم نشده است. و از اینروی، یادداشت مذکور، در حد یک توصیه نامه فروکاسته میشود، که اگر بخواهد از وزانت علمی لازم برخوردار باشد، باید دیدگاه آقای خسروپناه را در لایهای بنیادین مورد نقادی قرار دهد که چنین نشده است.
سوم- برای درک منظر ایشان باید به همان تعبیری که در یادداشت به کار گرفتهاند توجه ویژه نمود: «عقلانیت علمی بشر». پیرامون این تعبیر، سؤالات چندی مطرح میشود تا عیان گردد که تفوه به این کلمات، اگر از ناحیه اندیشهای بنیادین و ژرفنگر پشتیبانی نشود، به سادهنگری در مواجهه با جهان مدرن ختم خواهد شد که از آن پروژهای مانند «اجتهاد هوش مصنوعی» بیرون میآید.
پرواضح است که، «عقلانیت علمی» نزد عرف عام معنای روشنی ندارد و باید معنای آن را در عرف تخصصی پیگیری نمود. پس میتوان این سؤالات را از ایشان پرسید: مقصود از «عقلانیت علمی» چیست؟ چه تعریفی از عقلانیت، برگزیده نگارنده محترم است؟ آیا از منظر ایشان، عقلانیت و روششناسی عقلانی، در همه مکاتب و جهانبینی ها، مشترک و واحد است و آنچه که در بین است، اشتراک لفظی بیش نیست؟ یعنی تعریفی که یک دستگاه معرفتی مادیگرا از عقلانیت دارد، همان تعریفی است که یک مکتب حکمی الهی دارد؟ اگر چنین اشتراک معنوی وجود ندارد و هر مکتب و نظام معرفتی، تفسیر خاص خود را از عقلانیت دارد، ایشان کدام عقلانیت علمی را مدنظر خویش دارند؟ یک مجتهد، از کدام عقلانیت علمی، در راستای موضوعشناسی و تعیین مصادیق استفاده کند؟ اگر مقصود از عقلانیت علمی، «روشهای علمی» است، با توجه به تعدد روشهای علمی در مثال استهلال، کدام یک از این روشها را باید برگزید؟ با توجه به تعارض برخی روشها با همدیگر، براساس چه مرجحاتی باید یکی از روشهای علمی خاص را برگزید و روش دیگر را کنار نهاد؟ و...
🔹نهایت سخن آنکه: به نظر میرسد، توصیه به ورود در جهان مدرن و تبعیت از علم، همان «که عشق آسان نمود اول، ولی افتاد مشکلها»ست. همانطور که ایشان به درستی بیان کردهاند که، نباید تصویری «طالبانی» از جامعه اسلامی در قاب بنشیند، همچنان نباید از ذوق علم، پیروی غیرعالمانه و «مقلدانه» از امر مدرن و پدیده تکنولوژی داشت. و صحیح این است که، با رویکردی «انتقادی» به مواجهه بامدرنیته رفته و سعی در پی بردن به لایه های تودرتوی آن داشت و در استفاده از آن، نهایت دقت و ظرافت اندیشی را به کار گرفت که این خود «روش شناسی» مخصوصی دارد که مجال طرح آن در این مقام نیست و در مطالب دیگر تفصیل داده شده است.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢شش روز، روزه بعد از عید فطر مکروه یا مستحب؟
✍رضا عطائی
🔻در روایتی منسوب به رسول الله (ص) چنین آمده است که «مَنْ صَامَ رَمَضَانَ ثم صَامَ سِتَّهً أیام مِنْ شَوَّالٍ فَکَأَنَّمَا صَامَ السنهَ»
اولین منبع حدیثی شیعه که این حدیث را نقل کرده است کتاب «الغارات» است و سپس منابع حدیثی متاخر آن را بیان کردهاند، اما این منابع، حدیث مورد نظر را یا از طریق کتاب الغارات نقل کردهاند و یا از طریق کتابهای اهل سنت آوردهاند.
ابراهیم بن محمد بن سعید بن هلال ثقفى (متوفی ۲۸۳ق) در کتاب «الغارات»، نامهای را از امیرالمؤمنین (ع) آورده است؛ بنابر نقل ایشان، حضرت نامه را برای محمد بن ابی بکر نوشته است.این نامه منسوب به حضرت علی علیهالسلام از جهت سند ضعیف است.
از سوی دیگر روایات متعدد و معتبری در کتاب های حدیثی شیعه وجود دارد که روزه گرفتن در روزهای ابتدایی ماه شوال (بعد از عید فطر) را مکروه میدانند و آن ایام را برای خوردن و آشامیدن معرفی کردهاند. بسیاری از فقها و محدثان شیعه، بیان کردهاند که روزه گرفتن در سه روز ابتدایی ماه شوال هیچ فضیلتی ندارد و اولی این است که ترک شود.
👈 متن کامل یادداشت: https://b2n.ir/f20265
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📚فقه مشارکت در قدرت
📙کتاب «فقه مشارکت در قدرت» ترجمه یکی از آثار آیتالله محمد یعقوبی به نام «فقه المشارکه فی السلطه»، توسط دکتر عبدالوهاب فراتی، محمد مهریفر و سید احمد حسینی ترجمه و از سوی نشر اندیشه مکث به زیور طبع آراسته شد. این اثر تلاش میکند تا اصل و میزان مشارکت در دولتهای جائر و عادل را مورد بررسی قرار دهد.
📖پیش از این نیز بررسی این موضوع در ادبیات قدماء رواج داشته و بزرگانی همچون سید مرتضی، شیخ طوسی و محقق کرکی در باره آن در پارههایی از مباحث فقهی خود سخن گفتهاند. کتاب حاضر ضمن توجه وافر به چنین تباری تلاش کرده تا این موضوع را در اثری جامع تر مورد بررسی و عناوین جدیدتری نیز بر آن بیفزاید. از جمله این مباحث میتوان به جواز و محدودیتهای شورش و قیام علیه حاکم جائر و نیز وجوب یاری به ولی فقیه در اقامه امر به معروف و نهی از منکر اشاره کرد.
👈 معرفی کتاب + خرید: https://b2n.ir/e18169
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢امتیازات مجموعه «مکاسب محرمه» استاد علیرضا اعرافی
📝مجموعه کتاب «مکاسب محرمه» استاد علیرضا اعرافی به منظور آشنایی هرچه بیشتر محققین و جامعه نخبگانی از سوی مؤسسه اشراق و عرفان منتشر شده است. برخی از امتیازات اثر به قلم ناصر نجفی مرور میشود.
✂️ از امتیازات این اثر استفادۀ حداکثری از دلایل قرآنی است. این رویه در بخشهای مختلف این اثر ادامه داشته است. نکتۀ ممتاز دیگر این دوره، استفادۀ مکرّر از قواعد فقهی مختلف است. در عموم مباحث کتاب، بخشی به عنوان «مقتضای قواعد» آورده شده که ذیل آن از قواعد مربوطه مانند قاعدۀ ید، قاعدۀ نفی حرج، قاعدۀ اعانه بر اثم، تقابل الأثمان بالاوصاف و … بحث شده است.
از دیگر امتیازات مکاسب محرمه استاد اعرافی، پرداختن به برخی مسائل جدید روز است. مانند بخش «محرمات علوم در حوزۀ نشر» و مسائل ذیل آن نظیر حفظ کتب ضلال و فروعات آن یا حق التألیف و فروعاتش. یا بحث قمار در فضای مجازی، بلیطهای بختآزمایی که در آن مقطع رایج بود و …
نکتۀ مثبت دیگری که در جایجای این دوره دیده میشود، احصای دقیق روایات ناظر به بحث مربوطه است....
👈اینجا بخوانید: https://b2n.ir/s44895
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔دوره تخصصی: منهج شناسی آیتالله بروجردی
🎙استاد: حجتالاسلام والمسلمین محمد حسن ربانی بیرجندی
📆 زمان: هر هفته پنج شنبه (آفلاین)
📎لینک شرکت در دوره: http://masathe4.lms2.hozehkh.com/course/23312
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔳 نویسنده کتاب «الزبدة الفقهية في شرح اللمعة الدمشقية» درگذشت
✔️عالم ربانی و استاد گرانقدر حوزه علمیه لبنان «سید محمد حسن ترحينی» به دیدار حق شتافت. وی از علمای برجسته منطقه جبل عامل بود که هزاران تن از طلاب را در حوزهها و مدارس علمیه در طول حیات خود تربیت کرد. ترحینی العاملی از محققان برجسته بود که دستی بر قلم داشت و کتاب «الزبدة الفقهية في شرح اللمعة الدمشقية» و دهها کتاب کلامی، تاریخی و رجالی را طی سالهای عمر خود به نگارش درآورد. به مناسبت ارتحال این دانشمند پژوهشگر برخی از مراجع، علما و مؤسسات دینی پیام تسلیتی صادر کردند.
👈زندگینامه، تحصیلات و اساتید، آثار و تألیفات: http://ijtihadnet.net/?p=49919
🆔 https://eitaa.com/ijtihad