🔖 بسته ویژه به مناسبت سالروز شهادت آیتالله شیخ فضلالله نوری
🔘 شیخ فضلالله نوری؛ شهید پیوند دین و قانون/ محسن اسماعیلی: https://b2n.ir/j98956
🔘 ولایت فقیهان از دیدگاه شیخ فضل الله نوری و نقد دیدگاه مخالف/ علی احمدیخواه: https://b2n.ir/f93983
🔘 ویژگیهای نظام سیاسی مطلوب در آرای شیخ فضلالله نوری/ سید محمدجواد قربی: https://b2n.ir/s30127
🔘 «ولایت فقهاى جامع الشرایط» در نگاه شیخ فضلالله نوری/ علی ابوالحسنی منذر: https://b2n.ir/p30241
🔘 سهگام تا شناخت اندیشه سیاسی شیخ فضلالله نوری/ مظفر نامدار: https://b2n.ir/f10924
🔘 خطر شیخ ابراهیم زنجانیها همیشه وجود دارد!/ محمدصادق ابوالحسنی: https://b2n.ir/k28073
🔘 ساختارهای مشروطیت در بلاد غربی و تحقیر فرهنگی اسلامی/ محمد صالحی: https://b2n.ir/n27830
🔘 مشروطه در ذات خود غیر مشروع بود/ حمید پارسانیا: https://b2n.ir/r82593
🔘 تفاوت روحانیت مشروطهخواه و مشروعهخواه/ احمد رهدار: https://b2n.ir/q15781
🔘 در چالش شرع و قانون باید کدام سو ایستاد؟/ محسن اسماعیلی: https://b2n.ir/m03604
🔘 نکاتی درباره اعدام شیخ فضلالله: https://b2n.ir/p56137
🔘 معمای مشروعه، مغازله کفر و ایمان/ یحیی نوری وکیلآباد: https://b2n.ir/u40343
🔘 قانونگذاری در آرای «شیخ فضلالله نوری» و «میرزای نائینی»/ سیدجواد ورعی: https://b2n.ir/t52854
🔘 خوانشی نو از «حدیث نامکرر مشروطه»/ محمدحسن رجبی، موسی حقانی: https://b2n.ir/m35565
🔘 اسباب اختلاف بین مواضع آخوند با شیخ فضلالله/ محمدصادق ابوالحسنی: https://b2n.ir/y25233
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔 برگزاری سلسله نشستهای تحلیلی تبیینی «رهبر»
✔️موضوع: تحلیل بیانات دیدار ائمه جمعه با حضرت آیتالله خامنهای
🎙باحضور: حجتالاسلام والمسلمین حاج علی اکبری، رئیس محترم شورای سیاستگذاری ائمه جمعه
📆زمان: سهشنبه ۱۱ مرداد ساعت ۱۰صبح
🖇لینک ورود به جلسه:
https://www.skyroom.online/ch/alireza.taghvaie/tahlil
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢شورای بانکی حوزوی، چهار بار جلوی طرح بانکداری مجلس را گرفته است/ خلق پول، فعالیتهای ربوی و بنگاهداری باید در طرح بانکداری حل شود
✔️حجتالاسلام والمسلمین احمدعلی یوسفی
🔹شورای بانکی حوزوی با تلاش همه فعالان حوزوی و دانشگاهی که دارای دغدغه اقتصاد اسلامی هستند چهار بار جلوی طرح بانکداری مجلس را گرفته است، زیرا این طرحها مشکلات مردم را در ارتباط با بانکها حل نمیکرد. همین روزها قرار است این طرح در مجلس مطرح شود. از نمایندگان مجلس میخواهیم از این فرصت تاریخی پس از چهل سال فراز و فرود استفاده کنند و اگر قرار است نظام بانکی اصلاح شود باید مسئله خلق پول، فعالیتهای ربوی و بنگاهداری در طرح بانکداری حل شود.
🔸در جلسهای که با حجتالاسلام بحرینی داشتیم، تعریفی از بانک بر اساس مبانی نظام سرمایه داری ارایه دادند که ما بر اساس مبانی نظام اقتصادی اسلامی آن را قبول نداریم. وی بیان میکند که بانک، همزاد خلق پول است که ما بر این تعریف نقد کامل داریم. بانک بر اساس نظام سرمایه داری همزاد رباخواری و خلق پول است. ما تعریف خود را بر اساس مبانی اسلامی داریم و بر اساس آن، مدل ارایه دادیم و قانون آن را نیز نوشتیم. ما میگوییم بانک نهادی است که وظیفهاش ارایه خدمات پولی و تجهیز منابع پولی و مالی مردم و تخصیص آن به بخش واقعی اقتصاد است. این تعریف با رباخواری و خلق پول همزاد نیست.
👈 ادامه مطلب: https://b2n.ir/t90698
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢خطوط قرمز سهگانه شورای بانکی حوزوی نسبت به طرح قانون بانک مرکزی
🔹رئیس گروه اقتصاد مرکز تحقیقات اسلامی مجلس عدم ممانعت از«خلق پول توسط بانکهای غیر دولتی»، «بنگاه داری بانکها» و «حیلههای ربا» را از ایرادات اساسی شورای بانکی حوزوی و مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی به طرح قانون بانک مرکزی دانست و گفت: از نمایندگان مجلس شورای اسلامی تقاضا داریم این اشکالات را در بررسی طرح قانون بانک مرکزی مورد توجه جدی قرار دهند.
🔸حجتالاسلام والمسلمین سید حسین میرمعزی خاطرنشان کرد: کسب درآمدهای هنگفت از طریق خلق پول توسط بانکهای غیر دولتی و استفاده از این ثروتها در فعالیتهای مضر و غیرمفید برای اقتصاد کشور، هیچ توجیه عقلی و شرعی ندارد. اینکه بانکهای غیر دولتی از طریق قدرت خلق پول، بر اساس منافع سهامداران خود تصمیم بگیرند به نظر ما یک ماده فسادی در اقتصاد است که باید ریشه کن شود، بر همین اساس، ما در قانون پیشنهاد کردیم که بانکهای غیردولتی اجازه خلق پول نداشته باشند و اصرار داریم نمایندگان محترم به این پیشنهاد رأی دهند.
👈 بیشتر بخوانید: https://b2n.ir/f82803
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢تبویب جدید فقه لازم است/ مباحثات شورای نگهبان فیشبندی و به ابواب سنتی فقه تبدیل شود
✔️استاد شیخ محمد سند:
🔹۳۰ سال قبل پیشنهاد دادم که مباحثات شورای نگهبان فیشبندی و به ابواب سنتی فقه تبدیل و به زبان عربی هم انجام شود در این صورت عروه الوثقی زمان ما خواهد بود زیرا تمامی مباحث مستحدثه در آن مورد توجه است. نوشتار و تبویب جدید فقه لازم است گرچه کار سختی است.
🔸ابزار دیگر آگاهی داشتن حوزویان از اخبار و تحولات علمی روز دنیاست و خودبخود سبب میشود تا فقه ما با مسائل روز درگیر و انسان سراغ ریشههای فقه برود و خواهیم دید کمبودی وجود ندارد و میتوان با عالم شدن به زمانه مشکلات را حل کنیم.
🔹قانون جعفری در مشروطه به زبان فارسی نوشته شده است و اگر کانونی قانونمند در قم و نجف تشکیل داده شود و روحانیون و قانوندانها در آن باشند و همین قوانین به زبانهای مختلف ترجمه شود، قوانین شیعه جعفری قابل ارائه به مجامع بینالمللی و جهان اسلام خواهد بود. کما اینکه تاثیرپذیری قوانین فرانسه از آرای برخی عالمان شیعه را میبینیم.
👈 گزارش نشست «فلسفه حقوق جزا از دیدگاه اسلام و غرب»: https://b2n.ir/u65587
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢اصل «معاشرت به معروف» بر فتاوا و قوانین خانواده حاکم شود
🔸حجتالاسلام رضا دهقاننژاد، با اشاره به وجود ابهام در قوانین نشوز و مخالفت برخی فتاوا و قوانین با اصل قرآنی معاشرت به معروف، بیان کرد: اصل «معاشرت به معروف» باید بر فتاوا و قوانین خانواده حاکم شود. اصل معاشرت به معروف میتواند مانند اصل کرامت و عدالت به عنوان اصل اولیه مطرح باشد، در حالی که ما وقتی در بحث روابط زوجین به مشکل برخورد کنیم، به قواعد ثانوی مانند لاضرر و لاحرج مراجعه میکنیم، ولی به این قاعده استناد نمیشود.
🔹استادیار گروه آموزشی فقه و حقوق اسلامی دانشگاه شهید مدنی بیان داشت: اگر مردی بخواهد از حقوق خود در خانه استفاده کند، نباید موجب ایذاء روحی و روانی زن خود شود. بنابراین معروف باید منطبق بر دین و نظر عقلای جامعه باشد. بسیاری گفتهاند زن مطلقا بدون اذن شوهر حق خروج از منزل را ندارد ولو برای عیادت بیمار خانواده خود، ولی آیا این مصداق معاشرت به معروف است؟ آیا این مسئله سبب دینگریزی نخواهد شد؟ به نظر بنده اصل معاشرت به معروف باید حاکم بر همه قوانین باشد.
👈 بیشتر بخوانید: https://b2n.ir/p52338
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢قلمرو متفاوت حجاب در اسلام سنّتی و اسلام سیاسی
✍️حجتالاسلام سیّدعلی بطحائی
🔻 موضوع حجاب قانونی (لطفا حجاب اجباری سکولارها خوانده نشود) از ابتکارات سردمداران اسلام سیاسی و ارکان فقه الحکومه است. با وجود اتفاق نظر دو گفتمان درباره پذیرش اصل قرآنی حجاب، درمورد قلمرو آن بین دو جریان سنّتی و سیاسی اختلاف نظر جدی وجود دارد.
ضرورت طرح بحث حجاب قانونی، در برابر حجاب اجباری سکولارها، آنجا خود را نمایان میکند که برخی از دگراندیشان، با آگاهی از شکاف فکری این دو گفتمان، از این آب گلآلود صید خود را گرفته و ایده حجاب قانونی را تضعیف میکنند. سکولارها در این اختلاف نظری، این باور نادرست را تزریق میکنند که حجاب قانونی رایج در جامعه، یک تکلیف شرعی نیست و آبشخور آن، تنها یک قانون تحمیلی است که با ظهور اسلام سیاسی شکل گرفته است!
در یادداشت پیش رو، ضمن معرفی روششناسیِ دو جریان، به آسیبشناسی اجتهاد سنّتی در مسئله حجاب پرداختهایم و از این بستر روشن خواهد شد که حجاب قانونی یک تکلیف شرعی و الزام قانونی است.
👈 بخوانید: https://b2n.ir/s91111
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢از حجاب تا چندهمسری؛ در جستوجوی پایانی برای جدالهای بیپایان
✍️سید محمدهادی گرامی
🔻هنگامی که با انبوهی از یادداشتها درباره چندهمسری، حجاب اجباری و دیگر هنجارها/ضدهنجارهای مربوط به جامعه ایرانی ـ اسلامی مواجه شدم، اقتضائات و بازیهای فضای مجازی را بهتر و بیشتر لمس کردم. آنچه بیان میشود با احترام به ایدههای شرکتکنندگان در چنین مباحثاتی، تلاش میکند بهجای «فرو غلطیدن در» و «تندادن به» روندهای رایج، خوانشی حتیالمقدور بیطرفانه نسبت به یک چالش روششناختی در چنین جدالهایی ارائه کند.
دلیل اصلی منجر نشدن چنین جدالهایی بهفایده معرفتشناختی ـ هرچند ممکن است منافع غیرجمعی و غیرمعرفتشناختی را تأمین کند ـ فروکاستن سطح تحلیل به یک بُعد است. انگاره ما درباره حجاب، حجاب اجباری، چندهمسری و … هر چه باشد، بیگمان فروکاستن سطح تحلیل درباره این هنجارها/ضدهنجارها به یک بُعد یا سطح، و نگریستن به آنها بهمثابه امری صرفاً الهیاتی ـ جدلی، اجتماعی، شخصی، حقوقی، فقهی، تاریخی و … یک خطای روششناختی است. برای چنین پدیدههایی عمدتاً پنج رویکرد تحلیلی ـ نه در معنای فلسفی آن ـ وجود دارد و یا میتوان پیشنهاد داد:
👈 متن یادداشت را در «شبکه اجتهاد» بخوانید: https://b2n.ir/m99986
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
◾️قالَ رَسُولُ اللّهِ (صلّى اللّه علیه و آله): «اِنَّ لِقَتْلِ الْحُسَیْنِ علیه السّلام حَرارَةً فى قُلُوبِ الْمُؤمنینَ لا تَبْرُدُ اَبَداً.» (جامع الاحادیث الشیعه، ج۱۲، ص۵۵۶)
◾️الإمامُ الرِّضا عليه السلام: يَا بنَ شَبيبٍ، إن كُنتَ باكِيا لِشَيءٍ فَابكِ لِلحُسَينِ [بنِ عليِّ ]بنِ أبي طالِبٍ عليهما السلام ؛ فإنَّهُ ذُبِحَ كَما يُذبَحُ الكَبشُ.(عيون أخبار الرِّضا: 1/299/58)
🏴ایام سوگواری تاسوعا و عاشورای حسینی را به همه دوستداران و پیروان آن حضرت تسلیت عرض میکنیم.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
◼️قیام سیدالشهداء استثناء یا قاعده؟
درنگی در تفاوت نگاه اسلام سنتی و اسلام سیاسی به قیام امام حسین (ع)
✍️ حجتالاسلام والمسلمین مهدی فرمانیان
🔻یکی از سوالاتی که همیشه در طول تاریخ برای علمای شیعه مطرح بوده، این است که قیام امام حسین علیهالسلام استثناء است یا قاعده؟
1. دیدگاه اسلام سنتی: به نظر میرسد اکثر فقهای اسلام سنتی در طول تاریخ معتقد بودهاند؛ قیام امام حسین علیهالسلام یک استثناء است و لذا قابل الگوبرداری نیست.
این بزرگان به سه دسته از روایات استناد میکردند؛
یکم: در روایات متعددی هنگامی که از معصومین (ع) درباره زمان قیام سوال میشود، امامان آن را به قیام قائم وصل کرده و قیام را به تاخیر میانداختند.
دوم: روایات تقیه که از سوی ائمه اطهار علیهمالسلام در مکانها و زمانهای مختلف صادر شده است. شیخ صدوق(ره) به خاطر این روایات، تقیه را تا ظهور امام زمان علیه السلام واجب میداند.
سوم: روایاتی که بیان میکند هر قیامی قبل از قیام قائم محکوم به شکست است. در کنار این سه دسته از روایات، احادیثی همانند «ان الله شاء ان یراک قتیلا» نیز مورد تمسک اسلام سنتی قرار گرفته است.
2. دیدگاه اسلام سیاسی: اما بزرگان اسلام سیاسی معتقداند شرایط زمان امام حسین علیهالسلام به گونهای بود اگر هر امامی به جای امام حسین (ع) نیز بود، قیام میکرد. ائمه اطهار علیهمالسلام یک انسان ۲۵۰ ساله اند. بنابراین قیام امام حسین (ع) با آن شرایط یک قاعده است و میتواند هر زمان کل یوم عاشورا و کل یوم کربلا باشد. مهم آن است که شرایط آن مهیا باشد.
بنابراین هر گاه آن شرایط، برای هر فقیه و عالمی پیش بیاید، تمسک به قیام امام حسین (ع) قابل پذیرش و یک قاعده است. در نگاه اسلام سیاسی سه قاعده در روش اهل بیت (ع) وجود دارد: «قیام، صلح و سکوت». هر یک از این روشها برای شرایط خاصی است که هر امامی اگر به جای دیگری بود همان کاری را میکرد که دیگری انجام داده است.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
◼️ کدام روایت از عاشورا ؟
✍️ دکتر مهدی جمشیدی/ دیدگاه و نظر
۱. یکی از فعالیتهای فرهنگیِ بسیار ضروری که مساجد و هیئتها میتوانستند در دهۀ محرّم انجام بدهند، معرفی "کتابها"یی دربارۀ قیام عاشورا است که با "رویکرد سیاسی و اجتماعی" نوشته شدهاند و از این جهت، میتوانند برای امروز ما، "الگو" و "اقتباسپذیر" باشند.
۲. اگر روایت سیاسی و اجتماعی از عاشورا نداشته باشیم، در واقع، "انقلابی" نیستیم و عاشورا را در یک "عزاداری ساده و محض"، خلاصه کردهایم. باید عاشورا را به "امروز" و "اکنون" آورد و این میسّر نیست جز با "تصویرسازیِ انقلابی و حماسی" از عاشورا.
۳. تلقّی "رهبر معظّم انقلاب" از عاشورا، سرشار از این جنبه است. رساترین و دقیقترین تعابیر "انقلابی" و "اجتماعی" دربارۀ عاشورا، در سخنان ایشان بیان شده است؛ به خصوص چهار سخنرانی ایشان که در آنها به مسألۀ "عبرتهای عاشورا" پرداخته شده است.
۴. در مرتبۀ بعد، باید به علامه مصباح اشاره کرد که در کتاب "آذرخشی از آسمان کربلا"، روایتی از عاشورا آفریده که در همین امتداد قرار دارد و در آن از زاویۀ "انقلابی" و "اجتماعی" به قیام کربلا نگریسته شده است. این کتاب میتواند مخاطب را به عمق انگیزهها و اندیشههای "اصلاحی" و "اجتماعی" حسینبنعلی -علیهالسلام- ببرد و نشان دهد که عاشورا، ریشه در "امربهمعروف و نهیازمنکر" در لایۀ "کلان" و "ساختاری" داشت.
۵. ما امروز در میدان "بازسازی انقلابی در ساختار فرهنگی" به سر میبریم و باید گامهای بلند و جدّی در راستای آن برداریم. این امر بیش از هر چیز، محتاج "باورمندی" و "قاطعیّت" است. "فهمِ انقلابی از عاشورا" میتواند چنین تحوّلی در درون ما ایجاد کند. باید به این اندختۀ معنوی و ایمانی توسّل جُست و آن را متناسب با اقتضای کنونیِ انقلاب، "بازتعریف عملیاتی" کرد.
۶. جالب است که در چند سال اخیر، "جریان غیرانقلابی و سکولار" - که وجودش، ریشۀ دشواریهای معیشتی مردم است - کوشیده است با پناهبردن به شبیهسازیِ تاریخی، "عاشورا" را در برابر "انقلاب" بنشاند و انقلاب را چونان "ساختار سیاسیِ جور" ترسیم نماید. مجالس و هیئتهای اینان، به محفلی برای "درهمشکستن مقاومت انقلابی" و "تردیدافکنی در جبهۀ حقّ" تبدیل شدهاند. اینان، همان "جبهۀ باطل و یزیدی" هستند که فقط، "جامۀ حقّ" به تن کردهاند و از عاشورا، بر ضدّ "خطّ اصیلِ عاشورا" بهره میبرند. "تزویر" یعنی باطل را پنهان نگاه داشتن و از حقّ برای توجیه آن استفاده کردن. "جنگ ترکیبی" یعنی "تزویر" را به "تحریف" ضمیمه میکنند و در سایۀ "سوگواری حسینبنعلی"، به "پرچمدار حسینبنعلی" میتازند.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
◼️تفاوتهای حکمرانی اسلامی و اموی
✔️حجتالاسلام والمسلمین نجف لکزایی، رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به تقدم مصالح اخروی بر منافع دنیوی در حکمرانی حسینی، تفاوتهای حکمرانی اسلامی و اموی را برشمرد.
👈 اینجا بخوانید: https://b2n.ir/z89110
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔖 امام موسی صدر: من از خودم و شما سؤال میکنم: ما از روز عاشورا چه بهرهای بردهایم؟ چه سودی بهدست آوردهایم؟ چه استفادهای در عرصه عمومی و چه استفادهای در زمینه فردی بردهایم؟
اگر استفاده نبرده باشیم و تنها گریه کرده باشیم من بهشما خبر میدهم که این کار سودی ندارد؛ ما از کدام دسته هستیم؟ از کسانی که گریه میکنند و حسین را میکشند؟
روشن است که امام حسین(ع) الآن نیست تا کسی او را بکشد، ولی چیزی گرانبهاتر و مهمتر از خود امام حسین(ع) در دستان ماست؛ کرامت امت حسین، مقدسات حسین.
اگر ما گریه کنیم، ولی در عین حال برای تضعیف اهداف امام حسین(ع) تلاش کنیم؛ اگر گریه کنیم و در صف باطل باشیم؛ اگر گریه کنیم، ولی گواهی دروغ بدهیم؛ اگر گریه کنیم، ولی بهدشمنان کمک کنیم و بهاختلاف و تفرقه در جامعه خود دامن بزنیم؛ اگر گریه کنیم، ولی گناهانمان بیشتر شود، در این صورت ما گریه میکنیم، ولی در عین حال حسین را نیز میکشیم؛ زیرا تلاش میکنیم هدف حسین را از بین ببریم که گرانبهاتر از خود اوست. انشاءالله که ما از این دسته نیستیم. (برگرفته از کتابِ «سفرِ شهادت)
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
17596-fa-lohof (1).pdf
2.9M
📚 کتاب لُهوف که با نام اللُّهوف عَلی قَتَلی الطّفوف هم شناخته میشود، از مقتل نگاریهای مشهور و معتبر شیعیان در بیان واقعه کربلا و شهادت امام حسین (ع) نوشته سید علی بن موسی بن جعفر بن طاووس مشهور به ابن طاووس است که هم عربی دارد و هم ترجمه و هم کل مقتل به شعر فارسی در آمده است.
📗 کتاب شامل بخشهای زیر میباشد:
▪️مقدمهٔ لُهوف شامل مطالبی در عظمت واقعهٔ عاشورا و مقام حسینبنعلی (ع) و ارزش عزاداری بر او و انگیزهٔ نگارش کتاب است.
▪️بخش اول: وقایع قبل از شروع واقعهٔ عاشورا، از ولادت امام حسین (ع) تا وقایع روز عاشورا را شامل میشود.
▪️بخش دوم: شامل حوادث روز عاشورا تا شهادت امام حسین (ع) است.
▪️بخش سوم: شامل وقایع بعد از عاشورا است.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
70143_336.pdf
3.17M
📚 دانلود کتاب انسان ۲۵۰ ساله
✔️این کتاب، به بیان زندگی سیاسی مبارزاتی پیامبر اسلام و ائمه معصومینن علیهم السلام می پردازد و بیش از ۸۰ بار تجدید چاپ شده است. این اثر به زبانهای مختلفی همچون عربی، انگلیسی، اردو، آذری، کردی، ترکی استانبولی، هندی، سندی، آلمانی، تایلندی، هوسا و فرانسوی ترجمه شده است.
📗 فصل ششم، هفتم و هشتم این کتاب ارزشمند در رابطه با قیام امام حسین علیه السلام، حرکت حضرت زینب کبری(س) و شرایط اجتماعی و سیاسی پس از قیام عاشورا است.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
hamase1www.Tadrij.com_.pdf
5.27M
📚 دانلود کتاب حماسه حسینی
✔️حماسهی حسینی، یکی از مهمترین آثار استاد شهید، آیت الله مرتضی مطهری است که دربارهی وقایع عاشورا و کربلا نوشته شده و سعی دارد تا فهم دقیقتر و عمیقتری از فلسفهی قیام امام حسین (ع) را به مخاطب خود هدیه کند.
📗جلد نخست کتاب حماسه حسینی حاصل متون پیاده شده از سخنرانیهای ۲۵ گانهی مرتضی مطهری طی پنج سال از منبرهای اوست و جلد دوم، متون و یادداشتهایی است که آن شهید از خود به جای گذاشته است. این کتاب بیش از یکصد بار تجدید چاپ شده است.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
◼️داستانسرایی و زبان حال درباره عاشورا از آفات دوره صفویه و قاجاریه است/ منابع معتبر واقعه کربلا کدامند؟
🔹حجتالاسلام سیدمحمدکاظم طباطبایی با بیان اینکه در دوره صفویه و قاجاریه منابع تاریخ عاشورا بسیار متنوع بود، اما متاسفانه به عللی، منابع غیراصیل و داستانسرایی و داستانپردازی منابع اصلی را تحتالشعاع قرار داد، گفت: در دوره اخیر این آثار کم شده است، ولی زبان حال جایگزین شده و کار را خراب کرده است.
🔸استاد حوزه علمیه بیان کرد: با توجه به وجود منابع کهن، یکی از خواستهها از منبریها و وعاظ، معرفی منبع است و باید کهن بودن و شایستگی منبع اثبات شود؛ در سده اخیر سه چهار کتاب مهم ناظر به وقایع عاشورا نوشته شد که تلاش کردند از کتب اصیل استفاده کنند. این کتابها میتوانند ملاک و معیار باشند.
👈 بخوانید: https://b2n.ir/p99417
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید: ای اهل حرم میرِ علمدار نیامد ... سقای حسین، سید و سالار نیامد
🏴عزاداری مردم در محضر امام خمینی (ره)
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
19.31M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 ببینید: ماجرای شهادت حضرت عباس (ع) به روایت رهبر انقلاب
📥 نسخه کیفیت اصلی: https://farsi.khamenei.ir/video-content?id=28067
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
◼️مصطفی ملکیان و تاریخنگاری عاشوراء
✍️دکتر حسن انصاری
جناب آقای مصطفی ملکیان ابراز داشتهاند که ما از حادثه کربلا بسیار بسیار کم میدانیم و غالب روایاتی که نقل میشود مربوط به دوران صفوی به این طرف است و اینکه منابع چندان زیادی برای ثبت روایات تاریخی در قرن نخست وجود نداشته. آنگاه استناد میکنند به فرمان خلیفه دوم در رابطه با منع کتابت حدیث و اینکه گفت: حسبنا کتاب الله.
من احتمال میدهم کثرت مطالعات استاد ملکیان در رشتههای دیگر علوم مانع شده تا آن دانشمند محترم به درستی با تاریخ اسلام و منابع تاریخی و وضعیت تاریخنگاری در صدر اسلام آشنایی یابند.
👈 چند نکته را اینجا تذکر میدهم و امیدوارم به نظر شریفشان رسانده شود: https://b2n.ir/q21365
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
◼️عاشورا و راهبرد چند لایه
✍️استاد محمدتقی سبحانی
واقعه عاشورا بارها و بارها مورد پرسش و کاوش قرارگرفته و هر چه زمان میگذرد، ابعاد ناگشوده دیگری بر زوایای کاویده پیشین آشکار میشود اما در این میان، فلسفه و انگیزه حرکت امام حسین(ع) به چالشی سخت در میان محققان تبدیل شده و تحلیلگران از هر سو با زاویهای خاص به آن نگریستهاند.
این نوشتار بر آن است تا نشان دهد که نهضت حسینی را باید در وسعتی فراختر از یک دوره و شرایط زمانی خاص و با نگاهی ژرفتر از یک رویکرد مشخص نگریست. با این افق نگاه، نه تنها عناصر این واقعه بهتر قابل فهم است بلکه بسیاری از ناسازواریهای ظاهری را در یک طرح جامع و فراگیر میتوان سازگار کرد.
👈این بحث را در سه فراز دنبال میکنیم: https://b2n.ir/t75131
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
◼️ آرمان عاشورا؛ حكومت يا شهادت:تبيين نظريه عاشورايى علّامه عسكرى
✍️عباسعلى مشكانى سبزواری عبدالحسین مشکانی سبزواری
✂️مهمترين مسائلى كه پيرامون قيام الهى سرور شهيدان عالم، وجود دارد برهه تاريخى، هدف و فلسفه آن و نيز نتايجى است كه از بطن اين قيام، درخت اسلام را بارور ساخته است. درباره هدف قيام اباعبداللّه الحسين دو رويكرد عمده وجود دارد. ديدگاه نخست، شهادت طلبى در راستاى اصلاح امت پيامبر را هدف آن حضرت میداند و دومين ديدگاه، دستيابى به حكومت را هدف حضرتش میشناسد.
علّامه عسكرى با توجه به بحث كلامى علم امام، ديدگاه نخست را برگزيده و پس از ارائه ادلّه اثبات ادعا، به ويژه خطبهها و نوشتههاى حضرت، به توجيه و توضيح ادلّه دومين ديدگاه پرداخته است. ايشان همچنين با نگاهى به شرايط اجتماعى زمان قيام، تشكيل حكومت توسط حضرتشان را ناممكن و يا بیتأثير معرفى میكند. صالحى نجفآبادى نيز با نگاهى مستقل از مباحث كلامى، سعى دارد تا با مؤيداتى تاريخى به اثبات ديدگاه دوم پرداخته و تشكيل حكومت اسلامى را هدف امام حسين عليهالسلام معرفى نمايد. با توجه به ادلّه ارائه شده دو ديدگاه و سنجش شرايط تاريخى قيام، نگارنده بر اين باور است كه نگاه نخستين صحيح بوده و ادلّه ارائه شده از سوى دومين نگرش همراه با كاستیهاى جدى است.
🖇لینک مطالعه مقاله: http://marifat.nashriyat.ir/node/2463
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
◼️عاشورای حسینی؛ عاشورای حماسه
✍️حجتالاسلام والمسلمین احمدحسین شریفی
🔻نگاه حماسی به عاشورا و قیام حسینی، در تاریخ تشیع، نگاهی تقریباً نو، اصیل، عمیق و واقعبینانه به حادثه عاشورا است. نگاه حماسی و سیاسی به نهضت حسینی توانست بزرگترین انقلاب قرن، انقلاب اسلامی ایران، و یک نهضت بینظیر و الگوساز را پدید بیاورد.
این نگاه نخستین بار توسط مرحوم آیتلله کاشانی مطرح شد اما نتوانست نهادینه بشود و در میان مردم رواج یابد:
در سال 1326 [75 سال قبل؛ مصادف با تأسیس رژیم جعلی اسرائیل] كه هیأتهای عزاداری به منزل ایشان رفتند وی در جمع آنان خطابهای عاشورایی ایراد كرد:
«آقایانی كه برای عزاداری گرد هم آمدهاید آیا میدانید چرا حسینبنعلی تن به شهادت داد. اینكه گفته میشود كه فقط برای شفاعت امت خود بوده، بیجاست. آن بزرگوار دشمن كسانی است كه پشت پا به مقصد مقدسش میزنند و از هتك نوامیس اسلام خودداری ندارند. آیا بر روضهخوانی فواحش شهر اثری مترتب است؟ حسین میخواست بازار ظلم و تعدی را، كه رواج یافته بود، از بین ببرد و مردم را درس شهامت و فداكاری بدهد. حسین میخواست به مردم بفهماند كه نباید زیر بار ظلم و جور رفت و در راه احقاق حق باید دریغ نداشت. حسین برای جلوگیری از اوضاع و احوالی نظیر آنچه امروز ما داریم، تن به شهادت داد. اگر ما درس فداكاری را از حسین فرا گرفته بودیم، گرفتار اوضاع غیرقابل تحمل امروزی نمیشدیم ... آقایان اگر شما در كربلا بودید و ناله حسین را میشنیدید آیا آماده همراهی با آمال و هدف میشدید یا خیر؟ اگر واقعا آماده كمك به حسین بودهاید، پس چرا حالا، حاضر به متابعت از دین و روش مقدس او نیستید؟ ... وضع مسلمانان در زمان یزید بهتر از حالا بود: كفار به مسلمین باج و خراج میدادند ولی حالا بر سر ما میكوبند. اسلام رو به توسعه میرفت و حالا رو به زوال است. وضع اجتماعی ما امروز به مراتب بدتر از زمان یزید شده است...»
در ادامه این حرکت امام امت با همکاری برخی از شاگردان روشناندیش خود همچون شهید مطهری تلاش زیادی برای تغییر این ادبیات به عمل آوردند. عاشورا را آنگونه که بوده است به مردم معرفی کردند. و مسیر را کاملاً تغییر دادند.
یکی از انقلابیترین، انقلابسازترین و افشاگرانهترین سخنرانیهای امام امت، علیه رژیم ستمشاهی در عصر عاشورای 1383 قمری مصادف با 13 خرداد 1342 در مدرسه فیضیه قم انجام گرفت. (صحیفه نور، ج1، ص55-56)
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
◼️عاشورا؛ روزی که حقوق بشر را در کربلا سربریدند!
✍️حجتالاسلام والمسلمین محمد عابدی
✂️جنگ مدام امام ضلالت با امام هدایت برای کسب فرصت غارت حقوق بشر(همان که در تعریف سیاست از آن به علم کسب قدرت یاد میکنند و از اصالت قدرت سخن میگویند) هر چند حتی در دوره حیات پیامبر هم خود را به اشاره نشان داده بود اما بلافاصله با رحلت وی به صورت خشن و سخت خود را نمایاند؛ ولی اوج این خشونت را تنها در تاریخ کربلا میتوان دید؛ آنجا که امام هدایت «خون قلب» خود را برای بقای نظام هدایت مردم و تامین حق مردم فدا میکند و امامی دیگر (امامت ظلالت) برای حفظ قدرت و تداوم مسیر غارت حقوق بشر سَر از تن امام هدایت جدا میکند و این چنین است که در ظهر عاشورا این حق بشر است که بر سر نیزه میرود و این حق امامت مردم است که به مسلخ میرود.
👈 متن یادداشت: https://b2n.ir/d61885
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📣فراخوان مقاله
📝دو فصلنامه علمی روش شناسی علوم اسلامی (فارسی)
📝دو فصلنامه علمی مناهج (عربی)
📌در حال اخذ رتبه علمی پژوهشی
⏳مهلت ارسال آثار: ٣١ شهریور
🖇لینک ارسال آثار و دریافت جزئیات برای مجله فارسی: http://ravesh.akhs.bou.ac.ir/
🖇لینک ارسال آثار و دریافت جزئیات برای مجله عربی: http://manahej.akhs.bou.ac.ir
👈 جزئیات: https://b2n.ir/b45531
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
◼️ دومین سالگرد ارتحال عالم ربانی، فقیه الاقتصاد «استاد سید عباس موسویان»
⏰ زمان: امروز سهشنبه، ۱۸ مردادماه، ساعت ۱۸
🕌 مکان: قم، حرم مطهر حضرت معصومه(س)، صحن امام رضا(ع)، مقبره ۱۷
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢جایزه حقوق بشر اسلامی از آیتالله جوادی آملی تکریم کرد
✔️ در هفتمین دوره اعطای جایزه حقوق بشر اسلامی از آیتالله عبدالله جوادیآملی، به دلیل ادبیاتسازی در حوزه حقوق بشر اسلامی، تکریم به عمل آمد. جایزه حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی، جایزه ای (افتخاری) است که از سوی ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران به فعالان حقوق بشر یا قربانیان نقض حقوق بشر (حقیقی یا حقوقی) که در عرصه های زیر فعالیت برجسته و مؤثری دارند، فارغ از دین، نژاد، رنگ، جنسیت و ملیت، اهدا میشود.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢ویژگیها، امتیازات و ملاحظات طرح «اصلاح محدوده درسی سطوح عالی»
✔️حجتالاسلام والمسلمین مهدی رستم نژاد، درباره طرح اصلاح «برنامه آموزشی و درسی سطوح عالی حوزههای علمیه»، گفت: در این طرح محورهایی از جمله مقاطع آموزشی و طول سنوات تحصیلی هر مقطع؛ تقویم تحصیلی و ساعات درسی در هر روز؛ عناوین درسی و محدودههای درسی هر منبع؛ منابع جدید و بدیل برای منابع موجود، مورد اهتمام قرار گرفت و متناسب با هر محور، وضعیت موجود به صورت دقیق بررسی و ارزیابی شده است و سپس با حفظ اصول و ملاکات کلی تعیین شده از سوی شورای عالی، پیشنهاداتی ارائه شد.
👈 بخوانید + پیوست: https://b2n.ir/p34792
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢آخوند خراسانی و مشروطۀ سکولار، به روایت آیتالله بهجت
🔹امضاگیرندگان مشروطه، «ظاهرالصلاح» بودند و وجوهات خود را میپرداختند که آخوند خراسانی را در گرفتن مشروعیّت مشروطه، «فریب» دادند.
🔸امضای تأیید مشروطیت را زمانی از آخوند گرفتند که ایشان کاملاً مشغول به فکر و در حال آمادهسازی و ترتیب مطالب درس بود. هنگامی که آخوند از پلههای اطاق مطالعۀ شخصی به پایین میآمد تا به مجلس درس برود که تمام فکرش در جمعآوری درس بود و برای فکر کردن در امر دیگر وقت نداشت، اساسنامه و مرامنامۀ مشروطیت را به ایشان نشان دادند تا امضا کند. ایشان هم دید قانون اساسی و مجلس قانونگذاری و وکلا و نمایندگان مورد وثوق و منتخب مردم و… همه موافق اسلام و دین است و همۀ احکام و قوانین جاری مملکت بر طبق قرآن و اسلام و زیر نظر شش نفر از فقهای طراز اوّل است، بیدرنگ در همانجا امضا کرد.
🔹کشتهشدن مرحوم شیخ فضلالله نوری، مثل توپ در نجف صدا کرد، و علیه مرحوم آخوند خراسانی تمام شد. اگر این قضیه نبود، ریاست مطلقه و مرجعیّت عامه، مانند میرزای شیرازی بزرگ به ایشان میرسید. لذا وقتی بعد از قتل مرحوم نوری، نزد مرحوم آخوند آمدند، فرمود: دنیای مرا از بین بردید، آیا میخواهید آخرتم را هم از بین ببرید؟!
🔸آخوند ملا قربانعلی زنجانی میگفت به نجف میروم تا دو نفر را تعزیر کنم: یکی آقای آخوند خراسانی و دیگری آقای شیخالشریعه اصفهانی.
👈 بیشتر بخوانید: https://b2n.ir/x74048
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢دیدگاه متمایز آیت اللهسیستانی درباره «امربه معروف و نهی از منکر»
✍️ حجتالاسلام محمد متقیان تبریزی
🔹درباره کیفیت تشریع دو فریضه امربه معروف و نهی از منکر، نظر مشهور بر این است که، وجوب این دو فریضه کفایی است نه عینی. با وجود چنین شهرتی، اختلاف فتوایی هم در میان فقها وجود دارد که مثال بارز آن، اختلاف سیدمرتضی و شیخ طوسی است؛ بنابه گزارش ابن ادریس حلی، نظر سیدمرتضی به کفائیت بود (۱) و بنابر متون فقهی شیخ طوسی، نظر او به عینیت.(۲)
🔹فقهای معاصر نیز رأی به کفائیت وجوب امربه معروف و نهی از منکر دارند، لیکن آیت الله سیستانی، در این مبحث، فتوای خاصی دارد که دیدگاه ایشان را متمایز از سایر آراء می نماید. ایشان، دو تکلیف را متوجه به مکلف می داند؛ امر و نهی، اظهار کراهت. امر و نهی، واجب است به وجوب کفائی، اما اظهار کراهت وجوب عینی دارد؛ یعنی اظهار کراهت به صورت قولی یا فعلی، از هیچ کسی برداشته نمی شود و همه باید اظهار نمایند:
«وجوبه عندئذ كفائي يسقط بقيام البعض به، نعم وجوب إظهار الكراهة قولًا أو فعلًا من ترك الواجب أو فعل الحرام عيني لا يسقط بفعل البعض، قال أمير المؤمنين (ع) (أمرنا رسول اللّٰه (ص) ان نلقي أهل المعاصي بوجوه مكفهرة)»
📚المسائل المنتخبة (للسيستاني)، ص: ۲۸۷
در بیان دیگری نیز اینگونه میفرمایند:
«و في كون وجوبه عينياً أو كفائياً وجهان، و لا يبعد الأول في إظهار الكراهة قولًا أو فعلًا و الثاني فيما يتوقف على إعمال القدرة كالضرب و الحبس مما كان من وظائف المحتسب في بعض الأزمنة السالفة»
📚منهاج الصالحين (للسيستاني)، ج۱ ص: ۴۱۷
🔹ایشان، بنابرهمین مبنا در ضمن بیان شرایط وجوب امربه معروف و نهی از منکر، در بیان شرط تأثیرگذاری چنین می گوید:
«احتمال ائتمار المأمور بالمعروف بالأمر، و انتهاء المنهي عن المنكر بالنهي، فلو علم انه لا يبالي و لا يكترث بهما فالمشهور بين الفقهاء (رض) انه لا يجب شيء تجاهه و لكن لا يترك الاحتياط بإبداء الانزعاج و الكراهة لتركه المعروف أو ارتكابه المنكر و إن علم عدم تأثيره فيه.»
📚المسائل المنتخبة (للسيستاني)، ص: ۲۸۷
🔹به نظر آقای سیستانی، اگر احتمال تأثیر در فرد مورد امر و نهی هم نبود، احتیاط واجب است که نسبت به ترک معروف و ارتکاب منکر، اظهار کراهت نماید.
بنابراین فتوا، همه باید در برابر ترک واجب و ارتکاب حرام، واکنش داشته و نسبت به آن بی تفاوتی نداشته باشند. هرچند هرکدام از مکلفین در مقام امر و نهی برنیایند، اما اینگونه نیست که تکلیف دیگری نداشته باشند، بلکه باید احساس مسئولیت کرده و کراهت خود را نسبت به منکر، آشکار سازند. و به عبارت دیگر، دو موضوع است و دو حکم، و اتیان به هرکدام تداخلی با اتیان دیگری ندارد. پس، کسی که امر یا نهی میکند، باید اظهار کراهت را هم مراعات نماید.
----------------------
۱- السرائر الحاوي لتحرير الفتاوى؛ ج۲ص: ۲۲
۲-النهاية في مجرد الفقه و الفتاوى، ص: ۲۹۹
🆔 https://eitaa.com/ijtihad