📣فراخوان مقاله
📝دو فصلنامه علمی روش شناسی علوم اسلامی (فارسی)
📝دو فصلنامه علمی مناهج (عربی)
📌در حال اخذ رتبه علمی پژوهشی
⏳مهلت ارسال آثار: ٣١ شهریور
🖇لینک ارسال آثار و دریافت جزئیات برای مجله فارسی: http://ravesh.akhs.bou.ac.ir/
🖇لینک ارسال آثار و دریافت جزئیات برای مجله عربی: http://manahej.akhs.bou.ac.ir
👈 جزئیات: https://b2n.ir/b45531
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
◼️ دومین سالگرد ارتحال عالم ربانی، فقیه الاقتصاد «استاد سید عباس موسویان»
⏰ زمان: امروز سهشنبه، ۱۸ مردادماه، ساعت ۱۸
🕌 مکان: قم، حرم مطهر حضرت معصومه(س)، صحن امام رضا(ع)، مقبره ۱۷
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢جایزه حقوق بشر اسلامی از آیتالله جوادی آملی تکریم کرد
✔️ در هفتمین دوره اعطای جایزه حقوق بشر اسلامی از آیتالله عبدالله جوادیآملی، به دلیل ادبیاتسازی در حوزه حقوق بشر اسلامی، تکریم به عمل آمد. جایزه حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی، جایزه ای (افتخاری) است که از سوی ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران به فعالان حقوق بشر یا قربانیان نقض حقوق بشر (حقیقی یا حقوقی) که در عرصه های زیر فعالیت برجسته و مؤثری دارند، فارغ از دین، نژاد، رنگ، جنسیت و ملیت، اهدا میشود.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢ویژگیها، امتیازات و ملاحظات طرح «اصلاح محدوده درسی سطوح عالی»
✔️حجتالاسلام والمسلمین مهدی رستم نژاد، درباره طرح اصلاح «برنامه آموزشی و درسی سطوح عالی حوزههای علمیه»، گفت: در این طرح محورهایی از جمله مقاطع آموزشی و طول سنوات تحصیلی هر مقطع؛ تقویم تحصیلی و ساعات درسی در هر روز؛ عناوین درسی و محدودههای درسی هر منبع؛ منابع جدید و بدیل برای منابع موجود، مورد اهتمام قرار گرفت و متناسب با هر محور، وضعیت موجود به صورت دقیق بررسی و ارزیابی شده است و سپس با حفظ اصول و ملاکات کلی تعیین شده از سوی شورای عالی، پیشنهاداتی ارائه شد.
👈 بخوانید + پیوست: https://b2n.ir/p34792
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢آخوند خراسانی و مشروطۀ سکولار، به روایت آیتالله بهجت
🔹امضاگیرندگان مشروطه، «ظاهرالصلاح» بودند و وجوهات خود را میپرداختند که آخوند خراسانی را در گرفتن مشروعیّت مشروطه، «فریب» دادند.
🔸امضای تأیید مشروطیت را زمانی از آخوند گرفتند که ایشان کاملاً مشغول به فکر و در حال آمادهسازی و ترتیب مطالب درس بود. هنگامی که آخوند از پلههای اطاق مطالعۀ شخصی به پایین میآمد تا به مجلس درس برود که تمام فکرش در جمعآوری درس بود و برای فکر کردن در امر دیگر وقت نداشت، اساسنامه و مرامنامۀ مشروطیت را به ایشان نشان دادند تا امضا کند. ایشان هم دید قانون اساسی و مجلس قانونگذاری و وکلا و نمایندگان مورد وثوق و منتخب مردم و… همه موافق اسلام و دین است و همۀ احکام و قوانین جاری مملکت بر طبق قرآن و اسلام و زیر نظر شش نفر از فقهای طراز اوّل است، بیدرنگ در همانجا امضا کرد.
🔹کشتهشدن مرحوم شیخ فضلالله نوری، مثل توپ در نجف صدا کرد، و علیه مرحوم آخوند خراسانی تمام شد. اگر این قضیه نبود، ریاست مطلقه و مرجعیّت عامه، مانند میرزای شیرازی بزرگ به ایشان میرسید. لذا وقتی بعد از قتل مرحوم نوری، نزد مرحوم آخوند آمدند، فرمود: دنیای مرا از بین بردید، آیا میخواهید آخرتم را هم از بین ببرید؟!
🔸آخوند ملا قربانعلی زنجانی میگفت به نجف میروم تا دو نفر را تعزیر کنم: یکی آقای آخوند خراسانی و دیگری آقای شیخالشریعه اصفهانی.
👈 بیشتر بخوانید: https://b2n.ir/x74048
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢دیدگاه متمایز آیت اللهسیستانی درباره «امربه معروف و نهی از منکر»
✍️ حجتالاسلام محمد متقیان تبریزی
🔹درباره کیفیت تشریع دو فریضه امربه معروف و نهی از منکر، نظر مشهور بر این است که، وجوب این دو فریضه کفایی است نه عینی. با وجود چنین شهرتی، اختلاف فتوایی هم در میان فقها وجود دارد که مثال بارز آن، اختلاف سیدمرتضی و شیخ طوسی است؛ بنابه گزارش ابن ادریس حلی، نظر سیدمرتضی به کفائیت بود (۱) و بنابر متون فقهی شیخ طوسی، نظر او به عینیت.(۲)
🔹فقهای معاصر نیز رأی به کفائیت وجوب امربه معروف و نهی از منکر دارند، لیکن آیت الله سیستانی، در این مبحث، فتوای خاصی دارد که دیدگاه ایشان را متمایز از سایر آراء می نماید. ایشان، دو تکلیف را متوجه به مکلف می داند؛ امر و نهی، اظهار کراهت. امر و نهی، واجب است به وجوب کفائی، اما اظهار کراهت وجوب عینی دارد؛ یعنی اظهار کراهت به صورت قولی یا فعلی، از هیچ کسی برداشته نمی شود و همه باید اظهار نمایند:
«وجوبه عندئذ كفائي يسقط بقيام البعض به، نعم وجوب إظهار الكراهة قولًا أو فعلًا من ترك الواجب أو فعل الحرام عيني لا يسقط بفعل البعض، قال أمير المؤمنين (ع) (أمرنا رسول اللّٰه (ص) ان نلقي أهل المعاصي بوجوه مكفهرة)»
📚المسائل المنتخبة (للسيستاني)، ص: ۲۸۷
در بیان دیگری نیز اینگونه میفرمایند:
«و في كون وجوبه عينياً أو كفائياً وجهان، و لا يبعد الأول في إظهار الكراهة قولًا أو فعلًا و الثاني فيما يتوقف على إعمال القدرة كالضرب و الحبس مما كان من وظائف المحتسب في بعض الأزمنة السالفة»
📚منهاج الصالحين (للسيستاني)، ج۱ ص: ۴۱۷
🔹ایشان، بنابرهمین مبنا در ضمن بیان شرایط وجوب امربه معروف و نهی از منکر، در بیان شرط تأثیرگذاری چنین می گوید:
«احتمال ائتمار المأمور بالمعروف بالأمر، و انتهاء المنهي عن المنكر بالنهي، فلو علم انه لا يبالي و لا يكترث بهما فالمشهور بين الفقهاء (رض) انه لا يجب شيء تجاهه و لكن لا يترك الاحتياط بإبداء الانزعاج و الكراهة لتركه المعروف أو ارتكابه المنكر و إن علم عدم تأثيره فيه.»
📚المسائل المنتخبة (للسيستاني)، ص: ۲۸۷
🔹به نظر آقای سیستانی، اگر احتمال تأثیر در فرد مورد امر و نهی هم نبود، احتیاط واجب است که نسبت به ترک معروف و ارتکاب منکر، اظهار کراهت نماید.
بنابراین فتوا، همه باید در برابر ترک واجب و ارتکاب حرام، واکنش داشته و نسبت به آن بی تفاوتی نداشته باشند. هرچند هرکدام از مکلفین در مقام امر و نهی برنیایند، اما اینگونه نیست که تکلیف دیگری نداشته باشند، بلکه باید احساس مسئولیت کرده و کراهت خود را نسبت به منکر، آشکار سازند. و به عبارت دیگر، دو موضوع است و دو حکم، و اتیان به هرکدام تداخلی با اتیان دیگری ندارد. پس، کسی که امر یا نهی میکند، باید اظهار کراهت را هم مراعات نماید.
----------------------
۱- السرائر الحاوي لتحرير الفتاوى؛ ج۲ص: ۲۲
۲-النهاية في مجرد الفقه و الفتاوى، ص: ۲۹۹
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢نگاهی به مکتب فقهی حضرت آیتالله خامنهای
✍️ حجتالاسلام سلمان رئوفی
🔻تاکنون تعاریف مختلفی از مکتبشناسی فقهی ارائه شده است؛ به نظر نگارنده، مکتبشناسی فقهی یعنی بحث از مبانی روشساز که مراحل و روشهای اجتهاد هستند. این سه حیطه، بیشتر در بحثهای مکتبشناسی وجود دارد؛ چون مکتبشناسی فقهی، یک امر اعتباری است و امری نیست که وابسته بهواقع باشد؛ بنابراین تعریف این علم، وابسته به اغراض ما است و غرضمان یک شناخت هدفمند و نظاممند از اجتهاد است. حال برای نیل به این غرض، باید چه جاهایی و چه مطالبی را بررسی بکنیم؟ به نظر میرسد همۀ این مباحث، در دو قالب کلیِ موضوع شناسیِ فقهی یا حکم شناسی فقهی قرار میگیرند.
بهطور کلی دو مکتب نجف و قم داریم که این مکاتب در آن نقاط اصلی با هم تفاوت دارند. مکتب آقای خوئی در موضوع شناسی، ظهورگیری، در بحثهای رجالی و هم در اجرای قوانین با مکاتب دیگر فرق دارند. البته ترجیحمان این است که مکاتب، نامگذاری علمی بشود؛ مثلاً مکتب شیخ انصاری مکتب استدلالمحور و مکتب آیتالله بروجردی به نظر میرسد مکتبی با رویکرد تاریخی است.
سؤال این است، رهبر معظم انقلاب ذیل کدامیک از این مکاتب فقهی قرار میگیرد؟ روش ورود رهبری به مسائل فقهی چگونه است؟ مبانی ایشان در موضوع شناسی چیست؟ و مراحل بررسی و تعین موضوع چگونه خواهد بود.
👈 در «اجتهاد» بخوانید: https://b2n.ir/d65766
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢ماجرای انتشار کتاب موهن «آیات شیطانی» و فتوای ارتداد رشدی توسط امام(ره)
✔️مهرماه ۱۳۶۷ بود که انتشارات وایکینگ انگلستان -زیرمجموعهی انتشارات پنگوئن- کتاب جدیدی به نام «آیات شیطانی» را به قلم سلمان رشدی منتشر کرد؛ کتابی پانصد و چهل و چند صفحهای که در قالب داستانهای خیالی به شخصیت پیامبر گرامی اسلام، سایر پیامبران الهی و مقدسات اسلامی توهین کرده بود. موج سنگین تبلیغاتی رسانههای آمریکایی و غربی از سویی و ترجمهی سریع و توزیع گستردهی آن به زبانهای مختلف از سوی دیگر باعث شهرت آن کتاب شد. همین مسئله باعث عکسالعملهای متعددی در جهان اسلام گردید که مهمترین آنها صدور حکم ارتداد نویسندهی کتاب از سوی امام خمینی رحمهاللهعلیه بود. khamenei.ir به بازخوانی ماجرای انتشار کتاب موهن و اهمیت حکم تاریخی امام خمینی رحمهاللهعلیه مبنی بر ارتداد سلمان رشدی میپردازد.
👈 در «اجتهاد» بخوانید: https://b2n.ir/a46680
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬مستند «افسانه آیات شیطانی»
❓سلمان رشدی چه نوشت که باعث دستور امام_خمینی (ره) برای مرگش شد؟!
➕پاسخ اجمالی به شبهات مربوط
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔چهارمین مدرسه پارلمانی «قانونگذاری، مبانی، شاخصها در افق کارآمدی»
⏳زمان ثبتنام: 20 الی 29 مردادماه 1401
🖇 لینک ثبت نام: cmir.parliran.ir
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔 نشست مجازی «بررسی مبانی علامه طباطبائی ( ره) در اصول فقه»
🎙ارائه: حجتالاسلام والمسلمین علی فرحانی
📆زمان: دوشنبه ٢۴ مرداد ١۴٠١ ساعت ١۶
🖇 لینک نشست: https://meeting.atu.ac.ir/ch/anjoman-afl
🔖ثبت درخواست صدور گواهی: https://digiform.ir/wcd44607a
🆔 https://eitaa.com/ijtihad