💢ثمرات سنخ شناسی مسئله اصولی
✍️محمدعلی ملک
ازجمله ثمرات مهم سنخ شناسی مسئله اصولی، ورود و خروج دقیق به مسئله است. بدیهی است برای دستیابی به این مهم، ابتدا بایستی دانشمند اصولی دستهبندی صحیحی از مسائل علم اصول ارائه داده باشد. در ادامه قصد داریم یک نمونه کاربردی در این زمینه را بررسی کنیم.
شهید صدر برای مباحث الفاظ علم اصول تقسیمبندی ارائه کرده است و مثالهایی برای هر دسته زده است. ایشان ذیل یکی از اقسام مباحث الفاظ علم اصول مبحثی را مثال زدهاند (وضع و معانی حروف) و دیدگاه آخوند خراسانی را در آن مبحث نقد کردهاند که از نقد ایشان متوجه میشویم اساساً آخوند خراسانی آن مبحث را ذیل دسته دیگری از مباحث الفاظ علم اصول مدنظر شهید صدر، تحلیل کرده است.
👈 ادامه مطلب: https://b2n.ir/x34141
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢هیچ فقیهی با هنر مخالف نیست/ شجریان اگر دویست و دهمرتبه هم قرآن را میخواند، به حرمت موسیقی نمیرسید/ اندیشهای که هر غنایی را قول زور بداند و آن را حرام تلقی کند، صحیح نیست
✔️استاد ابوالقاسم علیدوست:
🔹هیچ فقیهی با هنر مخالف نیست؛ دودسته از فقها درباره موسیقی نظر دادهاند. یک دسته که با تلاش برای ضرورتانگاری درباره پدیده موسیقی تلاش دارند که تا جایی که ممکن است، همهی انواع موسیقی را حلال و جایز بدانند. دستهای دیگر نیز با تلاش برای آوردن موسیقی در جایگاه فتاوای تنزیهی و اعلام حرمت تمام انواع و اشکال موسیقی، خود را در جایگاه مراجع تقلید نشان بدهند. البته روشن است که مراجع معظم تقلیدی که بر قلههای رفیع فقه هستند، از چنین اشکالاتی بهدورند.
🔸بین آیات و روایاتی که در حوزه غنا و موسیقی وجود دارد، یک رابطه دوطرفه است. برای مثال، خوانندهای که شعر حافظ را با ترجیع و طرب نمیخواند، نه لهوالحدیث است و نه قول زور و آیات الهی را مسخره نمیکند و آدمی را به گمراهی نمیکشاند، در نتیجه اشکالی در آن نیست؛ بنابراین اندیشهای که هر غنایی را قول زور بداند و آن را حرام تلقی کند، اندیشه صحیحی نیست.
🔹مشکل دیگر، این است که غیر از فقها، افرادی که هیچ تخصص مرتبطی با حوزه موسیقی و هنر ندارند یا اگر تخصص دارند، در زمینه فقه، فهم درستی از اسلام ندارند، در این زمینه اظهارنظر میکنند. برای مثال مدتی قبل، فردی با استناد به گفتههای مرحوم دکتر شریعتی که گفته بود: «هیچ سند، آیه و روایتی مبنی بر حرام بودن موسیقی وجود ندارد.» درخواست پخش صدای بانوان در موسیقی را کرده بود.
🔸آقای شجریان در کلیپی گفته بود: «من یازده تا بیستویک بار قرآن را خواندهام ولی جایی از آن ندیدهام که موسیقی را حرام کرده باشد. این حرمت موسیقی را آخوندها درست کردهاند؛ زیرا مردم دیدند هنرمندان و موسیقیدانها موردتوجه قرار گرفتهاند؛ ولی کسی از روحانیت مورد توجه نیست. برای همین روحانیت با استفاده از این وسیله، آنها را از محور توجه مردم خارج و حکم به حرمت موسیقی کردند.»
🔹به نظر من، ایشان حتی اگر دویست و دهمرتبه هم قرآن را میخواند، به حرمت موسیقی نمیرسید؛ زیرا احتمالاً به دنبال کلمه الموسیقی و یا الغنا بودهاند که هیچکدام از اینها در قرآن وجود ندارد. اگر شما روایاتی چون «و من الناس من یشتری لهو الحدیث» «لایشهدون الزور» و… را با تخصص فقهی بررسی میکردید، حرمت موسیقی را درک میکردید. فقه اسلام در بحث موسیقی، حرفها و نکتههای بسیار زیبا و دقیقی دارد که اهلفن باید آن را استنباط کنند.
👈 در «اجتهاد» بیشتر بخوانید: https://b2n.ir/j46985
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
4_6032956233579760694.pdf
645.3K
📚 نظرية التعدی عن مورد النص عند الوحيد البهبهانی
✍️تأليف: وفی المنصوری
🔖نشر: مؤتمر إحياء تراث الوحيد البهبهانی
👈جزئیات: https://b2n.ir/p62940
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
فهرست کتاب الشخص الاعتباری.pdf
687.4K
📗فهرست کتاب الشخص الاعتباری
🔻بخش اول کتاب "الشخص الاعتباري" از مجموعه کتب موسوعة الفقه المعاصر، تالیف دفتر فقه معاصر حوزههای علمیه تا هفته اول شهریورماه ۱۴۰۱ در اختیار طلاب و اساتید معظم قرار خواهد گرفت.
این کتاب در مدت ۳ کار گروهی اساتید دانشگاهی و حقوقدانان مطرح کشور و همفکری فقهای دفتر فقه معاصر تالیف گشته و از معروفترین منابع فارسی، عربی و انگلیسی و پروندهها قضایی بین المللی و مانند آن در موضوع شناسی کتاب استفاده شده است.
جنبههایی از شخص حقوقی در این کتاب بررسی شده است که کمتر در کتب فقهی شیعه با آن مواجه میشوید. مهمترین موضوع این است که شخص حقوقی امروز جا به جای زندگی بشر را در قالب عملکرد معاملاتی دولتها، بانکها، شرکتهای سهامی و ... پر کرده است. هر روز هم نظام اسلامی با ابهامی جدید همچون ولایت و وکالت آن، یا جرمانگاری و احکام قضایی یا معاملات ربوی و غیر آن مواجه است. همین حالا پروندهها مهم ملی روی میز مسوولین نظام است که باید پس از تعیین تکلیف ماهیت و احکام شخص حقوقی نسبت به آن به تصمیمگیری رسید.
شخص اعتباری یکی از پایهایترین موضوعات بینالمللی است که باید در مسائل معاصر جهان در اقتصاد و حقوق نسبت به آن تعیین تکلیف شود. عدم بررسی جامع این موضوع سبب مشکلات متعدد فقهی شده است. در این کتاب طلاب یک دور ابواب معاملات از ملکیت، اعراض، بیع و خیارات تا حیازت، حق تحجیر، اقاله، شفعه و تا مسائل پیچیده وکالت و ربا و ... را خواهند خواند. محدوده نیمسال اول تا ابتدای احکام شخص اعتباری و محدوده نیمسال دوم از احکام شخص اعتباری تا آخر است.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔نشست علمی «مبانی فقهی حکم اعدام سلمان رشدی» (با رویکرد پاسخ به شبهات)
🎙ارائه: استاد علیاکبر سیفی مازندرانی
📆 زمان: چهارشنبه 26 مرداد 1401 ساعت 10:30 الی 12
🖥تلویزیون اینترنتی فقه نظام ساز: http://heyatonline.ir/irsi
🖇 اسکایپ: https://join.skype.com/I7qOg2slYw3U
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔فراخوان چهارمین دوره توانمندسازی و آموزش کنشگران حقوق بشر و شهروندی/ (دوره کرامت ۱۴۰۱)
📌محورهای اصلی دوره مجازی:
- تاریخ تحلیلی و فلسفه حقوق بشر؛
- مسائل ایران در حقوق بشر و شهروندی؛
- حقوق زنان و کودکان؛
- سازکارهای مطالبهگری؛
- احیای حقوق عامه؛
- نقد دیپلماسی حقوق بشری ایران
📜 با اعطای گواهی معتبر و معرفی برگزیدگان برای جذب در اندیشکده
📆 زمان: 10 الی 19 شهریورماه 1401
📣 ثبت نام و شرکت در دوره برای عموم علاقهمندان امکان پذیر است.
📲 ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر (واتس اپ، تلگرام، بله): ۰۹۳۰۳۸۰۶۲۱۷
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔 نشست «تحلیل روایات متعه در کتب اربعه و بررسی حیطه جواز متعه»
🎙ارائه: زهره سادات موسوی
👤دبیر نشست: نفیسه مرادی
📆زمان: چهارشنبه ٢۶ مرداد ١۴٠١، ساعت: ١٨
🖇لینک ورود: https://meet.google.com/uur-bmsx-cep
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔 فراخوان پذیرش طلاب در رشتۀ تخصصی فقه و حقوق مالکیت معنوی (سطح 3 و سطح 4)
✔️مؤسسۀ آموزش عالی حوزوی امامرضا علیهالسلام (با رویکرد فقه نظامساز و تحت اشراف استاد علیاکبر رشاد)
📌شرایط :
🔸داشتن استعداد و فرصت کافی برای پرداختن به امور آموزش و پژوهش
🔸اتمام سطح 2 برای پذیرش سطح 3
🔸اتمام سطح 3 برای پذیرش سطح 4
🔸قبولی در مصاحبه علمی برای پذیرش سطح 3
🔸قبولی در آزمون کتبی و شفاهی برای پذیرش
سطح 4
📌مزایا:
🔸ارائه مدرک تخصصی معتبر
🔸آموزش بر اساس نظام پرورش مآل
🔸بهرهمندی از کمکهزینۀ تحصیلی
🔸بهرهمندی از منابع و کتابخانه تخصصی
📌زمان مصاحبه:
🔸هفتۀ سوم شهریور 1401
(زمان دقیق آزمون،منابع و مصاحبه
متعاقبا اعلام خواهد شد)
🏢آدرس: تهران، بزرگراه شهید باقری شمال، خروجی استقلال شرق، خیابان شهید برادران قزوینی (خیابان توحید شمالی)، جنب شهرک پارس، پلاک 5
☎️شماره تماس: 77078457-021
✉️اطلاعات بیشتر و ارتباط با ادمین: @mahdisoltanifard و @mahdimousavi66
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔 فراخوان چهارمین همایش کتاب سال حکومت اسلامی
🔹محورهای همایش:
🔸فقه حکومتی
🔸اندیشه سیاسی
🔸حقوق عمومی
📚کتاب ها، پایان نامه ها و مقالات علمی-پژوهشی تالیفی سال ۱۴۰۰
⏳مهلت ارسال آثار: پایان آبان ۱۴۰۱
📬ارسال آثار به آدرس پستی مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی: قم-میدان رسالت-ابتدای بلوار بسیج-نبش کوچه۲-ساختمان دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری. صندوق پستی: ۳۳۱۷
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔳 مراسم نکوداشت آیتالله سیدحسن شیرازی(ره) در مشهد
✔️در ایام عزاداری سید و سالار شهیدان حضرت اباعبداللهالحسین علیه السلام، مراسم نکوداشت و اولین سالگرد ارتحال آیتالله سید حسن شیرازی، مؤسس و مدیر مدرسه مبارکه امام حسن مجتبی (علیهالسلام) و فرزند مرجع عالیقدر آیتالله العظمی سیدعبدالله شیرازی برگزار میگردد.
📆 زمان: چهارشنبه ۲۶ مردادماه از ساعت ۱۰ الی ۱۲
🏛مکان: مشهد مقدس، مؤسسه صاحبالزمان عجل الله تعالی فرجه الشریف، واقع در خیابان آیتالله شیرازی، کوچه ۱۷
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔳بزرگداشت عالم مردمی و احیاگر شعائر حسینی، آیتالله محمدحسین سیبویه (ره)
🔸همراه با:
🔹نمایش فیلم مستند فقیه مبلغ
🔹اعلام برنامههای نکوداشت آیتالله سیبویه در سال آینده
🔹رونمایی از نمایشگاه تصویری و اسناد خاندان سیبویه
🔹اهداء نخستین شمعدانی خاندانهای بافت تاریخی مشهد
📆 زمان: چهارشنبه ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ از ساعت ۱۷/۳۰
🏛مکان: مشهدمقدس - بلوار وحدت - وحدت ۳/۱ ساختمان مکتب بافت
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢اختیارات قضایی حکومت نبوی
✍️حجتالاسلام محمد عابدی
تامین عدالت بهویژه در حوزه قضایی از مهمترین رسالتهای پیامبران الهی است و چون رسیدن به آن بدون حاکمیت ممکن نیست، تامین عدالت جزو اهداف نظام سیاسی الهی قرا میگیرد و رهبری نظام در این حوزه برخوردار از اختیارات و وظایفی میشود.
پیامبر اکرم(ص) علاوه بر وظیفه ابلاغ (رسالت و قانون) و اجرای شریعت (رئیس قوه مجریه)، شان قضاوت هم داشت. او افرادی را برای ازدواج و طلاق، ثبت اسناد و املاک، نظارت برخرید و فروش در بازار معین یا در برخی مناطق قاضی نصب میکرد. در مورد آیات قضاوت میتوان گفت این آیات چند دسته هستند.
👈 بخوانید: https://b2n.ir/b66959
🆔 https://eitaa.com/ijtihad