📚أبحاث أصولیة للشیخ الشهیدی
✔️دوره کامل مباحث اصولی استاد شیخ محمّدتقی شهیدی، از مباحث الفاظ تا اجتهاد و تقلید در ۱۴ جلد در شهر قم به زیور طبع آراسته شد. علاقهمندان برای تهیه اثر و کسب جزئیات بیشتر میتوانند با شماره تلفن 09123512033 تماس حاصل نمایند.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢ویژگیهای فقه امام خمینی و نظریات جدید در اجتهاد
✍️ محمد رجایی نژاد
یکی از نوآوریهای امام خمینی در عرصه فقاهت، گشودن افقهای جدید در زمینه استنباط، با طرح مسئله نقش زمان و مکان در اجتهاد است. بااینکه در آثار فقهای بزرگ شیعه در گذشته نیز اشارههایی به این مسئله شده است؛ اما طرح روشن و دقیق و عملیاتی کردن آن در صحنه اجتماع از ابتکارات امام خمینی بود. خوانش و کاوش تاریخ اجتهاد خود گویای این مسئله است.
امام (ره) معتقد است زمان و مکان دو عنصر تعیینکننده در اجتهاد، بهویژه در دنیای کنونی است و ممکن است موضوعی که در قدیم دارای حکمی بوده است، در روابط حاکم بر سیاست و اجتماع و اقتصاد یک نظام، حکم جدیدی پیدا کند؛ بدین معنا که با شناخت دقیق روابط اقتصادی و اجتماعی و سیاسی، همان موضوع اول که بهظاهر با قدیم فرق نکرده، واقعاً موضوع جدیدی شده است که قهراً حکم جدیدی میطلبد. ایشان نخستین فقیهی است که این بحث را با عنایت خاص و نگاهی ویژه مطرح کرده است.
چگونگی و گستره تأثیر و نقش زمان و مکان در اجتهاد را فقیهان و محققان معاصر به شکلهای گوناگونی تبیین و ترسیم کردهاند که برخی نظرهای مهم عبارتاند از:
۱. تأثیر در روش اجتهاد
۲. تغییر در فهم مجتهد
۳. تغییر در موضوع
۴. تغییر در ملاک
👈متن یادداشت: http://ijtihadnet.ir/?p=70402
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 گامهای جدید عربستان برای عبور از سلفیت و استقبال از سایر ادیان و مذاهب
✔️عربستان سعودی اخیراً مراسم عید کریسمس را در فضایی برگزار کرد که نشان دهنده تمایل جامعه برای استقبال از ادیان دیگر و کنار گذاشتن افراط گرایی مذهبی بود. به گفته تحلیلگران، این تأثیر مثبتی بر ثبات منطقه خواهد داشت. همچنین ممکن است گامی در جهت ساختن کلیسایی باشد که مسیحیان (ساکنان و گردشگران) را قادر میسازد تا مراسم مذهبی خود را در آن انجام دهند.
نزدیکی قابل توجه بین ریاض و نهادهای کلیسایی در جهان، و مجوز اخیر یک رویداد مذهبی برای قبطیها در خاک عربستان سعودی، نشان دهنده سرعت اقدامات عملی پادشاهی سعودی در راستای مقابله با افراط گرایی مذهبی و همزیستی بین ادیان و مذاهب مختلف است.
کلیسای ارتدکس مصر در آخرین شماره مجله "الکرازه" اعلام کرد که آخرین مراسم عید کریسمس را با "حمایت کامل آل سعود" در عربستان سعودی برگزار کرد.
👈 ادامه گزارش: http://ijtihadnet.ir/?p=70375
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
8.76M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📺 همایش ملی بزرگداشت «علامه مصباح یزدی» در مشهد
🔺همایش ملی بزرگداشت علامه مصباح یزدی، پنجشنبه ۱۱ اسفند از ۸:۳۰ صبح تا اذان ظهر با حضور شخصیتهای علمی، علما، اساتید، طلاب و دانشجویان در تالار قدس حرم مطهر رضوی برگزار برگزار میشود.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
◾️برگزاری اولین سالگرد ارتحال «آیتالله علوی گرگانی» در مسجد اعظم
✔️بهمناسبت اولین سالگرد ارتحال فقیه اهل بیت علیهمالسلام مرجع عالیقدر آیتالله سید محمدعلی علوی گرگانی (قدس سره) مراسم بزرگداشتی برگزار میگردد.
📌حضور مراجع عظام تقلید، بیوت مراجع عظام، علماء اعلام، اساتید، فضلای گرام و عموم متدینین موجب تجلیل از مقام والای مرجعیت و فقاهت خواهد بود.
📆 زمان و مکان: پنجشنبه ١۴٠١.١٢.١١ بعد از فریضه عشاء، مسجد اعظم قم
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔 همایش احیاگر حدیث «ویژه نکوداشت آیتالله محمدی ری شهری (ره)»
📖همراه با رونمایی از جدیدترین آثار آیت الله ری شهری (ره)
📆 زمان: پنجشنبه 11 اسفند ماه، ساعت: 9:30 صبح
🏢 مکان: قم، بلوار 15 خرداد، بعد از شهرک جهاد، موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث، تالار علامه مجلسی (ره)
🔗 لینک ورود به جلسه: https://vc۱.qhu.ac.ir/hamayesh
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📣کرسی ترویجی «فرایند اعتبارسنجی صدور حدیث»
🎙ارائه: حجتالاسلام رضا میهن دوست
🎙ناقد: دکتر بلال شاکری
📆زمان: پنجشنبه ۱۱ اسفند، ساعت 8 صبح
🏢مکان: مشهد، خیابان شهید اندرزگو، شهید اندرزگو ۱۷، شهید یگانه ۳، کوچه دوم سمت راست، مدرسه آیت الله موسوی نژاد، طبقه دوم موسسه دانشوران
📍🔗لینک وبینار: https//b2n.ir/r31162
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔 کرسی ترویجی «بررسی بازنمایی معصومین و مقدسین در سینما و تلویزیون بر اساس اضلال و هتک حرمت محترمات»
🎙ارائه: حجتالاسلام والمسلمین محمد علی حیدری (عضو گروه علمی فقه فرهنگ مدرسه عالی حوزوی ولی امر)
🎙 ناقد: دکتر عبدالکریم خیامی (عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق علیه السلام)
🎙دبیر علمی: حجت الاسلام و المسلمین دکتر نهاوندی (مدیر گروه فقه ارتباطات، هنر و رسانه)
📆 زمان: پنجشنبه 11 اسفند ماه ساعت 9:45
🏢مکان: قم، مرکز فقهی ائمه اطهار (ع)
🔗 لینک وبينار: Www.markazfeqhi.com/live
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔دومین پیش اجلاسیه کرسی نظریه پردازی «تقنین تخصیص کتاب به خبر واحد»
🎙ارائه: استاد خالدغفوری
👤شورای داوران، اساتید:
🎙ابوالقاسم علیدوست
🎙محمد قائینی
🎙سعید واعظی
🎙سید سجاد ایزدهی
🎙سیف الله صرامی
👤کمیته ناقدان، اساتید:
🎙علی رحمانی سبزواری
🎙محمد محمدی قائینی
🎙رضا اسلامی
🎙خادمی کوشا
👤 مدیر کرسی: استاد ذبیح الله نعیمیان
👤ناظر کرسی: دکتر محسن موسی وند
📆 زمان: پنجشنبه 11 اسفند 1401، ساعت 14:30- 18
🏛 مکان: قم- میدان سعیدی- خیابان 7 تیر، کوچه 12، موسسه امام رضا(ع)
📺 پخش زنده با ترافیک رایگان: heyatonline.ir/irsi
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢روایات طبی نه وثاقت سندی دارد و نه موثوق الصدور است
✔️حجتالاسلام والمسلمین سیدمحمدکاظم طباطبایی:
🔹استناد بیشتر روایات طبی به پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) دچار چالش است یعنی معمول روایات طبی وثاقت سندی ندارند و موثوق الصدور هم نیستند و اساسا بخشی از آنها سند ندارند که بخواهیم سند آنها را بررسی کنیم. این مربوط به روایات پزشکی نیست و خیلی از روایات اخلاقی و اعتقادی و تفسیری ما همینگونه است.
🔸البته وثاقت صدوری هم شرایطی دارد از جمله مقبولیت منبعی مثلا حدیث طبی در کتاب کافی آمده باشد، مقبولیت محتوایی و قرائن پیرامونی. وقتی وارد محتوا میشویم هندسه دین در برخی از محتواهایی که در روایات طبی آمده، آشکار است و اعتماد انسان به آن متن زیاد میشود ولی برخی از محتواها این ویژگی را ندارد و حتی در مواردی مخالف هستند مثلا دوایی تجویز شده است که در آن از اجزای میته استفاده شده است. مسئله بعد قرائن پیرامونی است که روایات طبی قرائن پیرامونی ندارند. پس استناد بیشتر روایات طبی به اهل بیت(ع) از نظر وثاقت سندی دچار اشکال است و موثوق هم نیستند.
🔹آنچه معرفت را دینی میکند استناد به کتاب و سنت است و تنها راه رسیدن به سنت حدیث است و از حدیث به سنت رسیدن نیازمند روش منطقی و مقبول است یعنی تساهل در این امر کار را درست نمیکند و هرچه سادهانگارانهتر برخورد کنیم احتمال آسیب دیدن سنت بیشتر میشود. پس باید اینجا خیلی سختگیری کنیم.
👈بیشتر بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=70413
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢«حقابه» منطق قوی فقهی دارد، ولی باید به روز شود
✔️استاد احمد مبلغی:
🔹بحث حقوقی به دو صورت قابل انجام است؛ یکبار ما بحث تحلیل حقوقی داریم و نظریهای ارائه میدهیم ولی بار دیگر حقوق توصیفی داریم. مثلاً حقوق ایران در مورد حقابه چگونه شکل گرفته است یا در ارتباط با کشورهای دیگر. الآن آنچه بهعنوان فقه ارائه میشود، ماوراء حقوق است و ما تقیدی به حقوق موجود نداریم زیرا اخیراً شنیدم در مجلس دنبال تغییر قوانین آن هم هستند.
🔸معتقدم رژیم آب جز انفال و مباهات اولیه نیست و مباهات اولیه نگاه پیشروانهتری است. ممکن است در پارهای از موارد احکام اولیه هم جاری و ساری شود و آب به خاطر جایگاهی که در طبیعت و در ارتباط با انسان دارد با رژیمهای کنونی فقه رایج شاید نتوان آن را تنظیم کرد و ما باید در فقه نوعی بازنگری به منابع فقهی داشته باشیم، یعنی انفال قدرت کافی برای حل مسئله حقابه ندارد.
🔹ما به سمتی میرویم که شروع و پایان هر مسئله اجتماعی و اقتصادی، محیط زیست است و اگر حوزه علمیه از محیط زیست عقب بماند و نگاه فقهی و کلامی نداشته باشد، با خلأهای اساسی مواجه خواهیم بود زیرا نقطه اتصال هر چیزی به محیط زیست بیش از آن چیزی است که ما میفهمیم و اهمیت دیگر هم در این است که ما باید همواره دنبال این باشیم که کدام سیستم فکری و اجرایی قدرت تنظیم اجرایی برای آب آن هم با پشتوانه نگاه دینی دارد.
🔸برخی وقتی بحث حقابه مطرح میشود طبق نگاه قدیم میگویند قابل اجرا نیست ولی معتقدم حقابه منطق قویم و قوی فقهی دارد ولی باید به روز شود.
👈 گزارش نشست: http://ijtihadnet.ir/?p=70408
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢مستندات قرآنی «الاسلام هو الحکومه» تبیین شود
✔️استاد محمدجواد فاضللنکرانی:
🔹در موضوع ولایت فقیه، مساله تاریخی ولایت فقیه مطرح میشود و فقها میگویند که فی الجمله مساله اعتقاد به ولایت فقیه در طول تاریخ فقها بوده و مسبوق به سابقه است اما نگاه امام به حکومت در دین، مسبوق به سابقه نیست و به هیچ نحوی در کتب فقها از قدما و متاخرین پیدا نکردم.
🔸به زعم من «خطابات قانونیه» مهمترین مبنای فقهی و اصولی امام خمینی (ره) بود. این «خطابات قانونیه» در فقه بسیار تاثیرگذار است و فقه و اصول را متحوّل میکند. مرحوم والد ما میگفتند: «براساس این خطابات قانونیه بسیاری از فتاوای امام خمینی باید تغییر کند»؛ اما وقتی نظریه امام در حکومت را دیدم و تامل کردم، دیدم انصاف این است که این نظریه تفوق بر آن نظریه دارد و بسیار گسترده تر و مهمتر از آن نظریه است.
🔹امام خمینی در بخش اول کتاب البیع، مساله بداهه العقل و سپس برخی روایات را در باب ضرورت حکومت اسلامی مطرح میکنند و در آخر به این جمله میرسند که «الاسلام هوالحکومه بشئونها»، «والاحکام قوانین الاسلام و هی شان من شئونها» احکام هم قوانین این حکومت است.... گاهی اوقات میگویند امام خمینی انقلاب را با یک حدیث مربوط به ولایت فقیه و اجتهاد شخصی ایجاد کرد. این یک فکر بسیار اشتباهی است.
🔸برای این جمله «اسلام هوالحکومه» باید سمینارها برگزار کرد تا به عمق این نگاه پی برد. بدون هیچ تعصّب علمی عرض میکنم که این کلام را در سخن و نگاه هیچ فقیهی ندیدم. امام خمینی میخواهد بگوید که دین برای تشکیل حکومت آمده است.
🔹مستندات قرآنی در این کلام امام خمینی وجود دارد؛ با وجود آیات متعدد در رابطه با حکومت اما نه در تفاسیر و نه در کتب فقهی، منظومهای از آیات در رابطه با قرآن کریم داریم.... باید مستندات قرآنی «الاسلام هو الحکومه» بیان شود. متاسفانه این «الاسلام هوالحکومه» را برخی به فقه حکومتی منتهی کردند درحالیکه این ربطی به فقه حکومتی ندارد.
👈 متن کامل را در «شبکه اجتهاد» مطالعه کنید: http://ijtihadnet.ir/?p=70404
🆔 https://eitaa.com/ijtihad