📚«روش تحصیل نجفی» کتاب شد
✔️هر شیوه آموزشی برای خود دارای امتیازهایی است، اما در این میان برترین قلههای فقه و اصول و تفسیر و فلسفه و کلام و عرفان، بزرگانی هستند که روش تحصیل نجفی داشتهاند و از اساتیدی با روش نجفی کسب علم کردهاند؛ اینجا است حس کنجکاوی بیشتری نسبت به روش نجفی پیدا میشود.
👈 معرفی اثر: http://ijtihadnet.ir/?p=70448
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 کسانی که در سطح خارج اصول فقه هستند، کسب اجتهاد بر آنها واجب عینی است نه کفایی!
✔️آیتالله جعفر سبحانی:
🔹 «قال رسول الله (صلّی الله علیه و آله وسلّم) لِعَليٍّ (عليه السّلام) یاعلی! إذا أشْتَغِلَ النّاس بالنّوافل، فأشْتَغِل بالفرائض... ». ميزان الحكمة، المحمدي الري شهري، الشيخ محمد، ج۳، ص۲۴٠۳. یعنی جایی که عمل واجبی باشد مبادا به سراغ عمل غیر واجب بروی!
🔸 زمانی که امیرالمومنین (ع) شبی هزار رکعت نماز می خواند جایی بود که این نوع فرائض نبوده است. مثلاً در زمان جنگ مسلمين و شیعیان با کفّار، مسلمين باید از اسلام دفاع کنند و جهاد کنند و لذا در اینجا جای هزار رکعت نماز خواندن مستحبّی نیست!
🔹استادی داشتیم به نام مرحوم شیخ عبدالنبيّ اراکی (ره) که از شاگردان مرحوم آقاضیاء عراقی بود میفرمودند: کسانی که در سطح خارج اصول فقه هستند، کسب اجتهاد بر آن ها واجب عینی است نه کفایی! چون آقایانی که درس می خوانند غالبا ریزش می کنند و به اجتهاد کمتر می رسند خصوصا الان که مشکل معیشت هم هست. /درس خارج اصول، ۱۴۰۱/۱۲/۰۳
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢چرا مبانی دینی به خرج متدینینی که اقتصاد خواندهاند نمیرود؟
✔️حضرت آیتالله خامنهای: یک نکته هم در مورد علوم انسانی که برادر عزیزمان آقای فتحعلیخانی بیان کردند، عرض کنم. ببینید، ما نمیگوییم علوم انسانی غیر مفید است؛ ما میگوییم علوم انسانی به شکل کنونی مضر است... بحث در این است که اینی که امروز در اختیار ما قرار دادند، مبتنی بر یک جهانبینی است غیر از جهان بینی ما. علوم انسانی مثل پزشکی نیست، مثل مهندسی نیست، مثل فیزیک نیست که جهانبینی و نگرش نسبت به انسان و جهان در آن تأثیر نداشته باشد؛ چرا، تأثیر دارد. شما مادی باشید، یک جور علوم انسانی تنظیم میکنید.
علوم انسانی ما برخاستهی از تفکرات پوزیتیویستی قرن پانزده و شانزده اروپاست. قبلا که علوم انسانیای وجود نداشته است؛ آنها آمدهاند همین اقتصاد را، همین جامعهشناسی را در قرن هجدهم و نوزدهم و یک خرده قبل، یک خرده بعد تدوین کردند و ارائه دادند؛ خب، این به درد ما نمیخورد. این علوم انسانی، تربیتشده و دانشآموختهی خود را آنچنان بار میآورد که نگاهش به مسائل مبتلابه آن علم و مورد توجه آن علم - چه حالا اقتصاد باشد، چه مدیریت باشد، چه تعلیم و تربیت باشد - نگاه غیر اسلامی است.
میبینیم همان شخص متدین در داخل دانشگاه که فرض کنید مدیریت یا اقتصاد خوانده، هرچه با او دربارهی مبانی دینی این مسائل حرف میزنیم، به خرجش نمیرود. نه اینکه رد میکند، نه؛ اما آنچه که شما در باب اقتصاد اسلامی با او حرف میزنید، با یافتههای علمی او، با آن دو دو تا چهار تاهائی که او در این علم تحصیل کرده، جور در نمیآید.
من با ورود علوم انسانی به حوزهی علمیه اصلا مخالفتی ندارم. من میگویم حوزهی علمیه باید پایه های علوم انسانی مبتنی بر تفکر اسلامی و جهان بینی اسلام را مستحکم بریزد؛ همان کاری که در اول انقلاب جناب آقای مصباح و تشکیلات ایشان شروع کردند؛ که اگر تا امروز ادامه پیدا می کرد، به یک جاهایی میرسید.... بنابراین من نمیگویم علوم انسانی نافع نیست، میگویم اینی که هست مضر است؛ آنی که باید باشد، لازم است./ ۱۳۸۹/۰۸/۰۲
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢قدرت فقه و هژمونی علم مدرن
✔️ استاد حمید پارسانیا در محفل امروز فکرت
🔹 پارادایم علم مدرن صرفا در ساختارهای صُلب و مکدونالیزهشده خود است که اجازه فعالیت به هر گفتمان اندیشهای را میدهد؛ این پارادایم، دین، انقلاب و اسلام را به عنوان اُبژهای اجتماعی، مورد تحلیل علمی قرار داده و اجازه نخواهد داد که اینان به مثابه یک سوژه، به تبیین و تحلیل واقعیات بپردازند؛ چرا که آنها را از سنخ اندیشه به حساب نمیآورد.
🔸 این هژمونی جز با معرفی ظرفیتهای اندیشه دینی و انقلابی در جهت تبیین و راهبری جامعه انسانی محقق نخواهد شد که مهمترین بازیگر آن حوزه فقه است. فقه که فارابی آن را در زمره حکمت عملی به حساب میآورد، این قدرت را دارد که حاکمیت اندیشه دینی را در تمام ساحتهای فردی و اجتماعی مستقر سازد.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔نشست علمی «امکان سنجی شروط تحقق اجماع تقریری با تأکید بر تاریخ حدیث شیعه در عصر صدور»
🎙ارائه: حجتالإسلام امین عظیمی
🎙استاد پشتیبان: حجتالإسلام رضا لک علی آبادی
🎙اساتید ناقد: حججالإسلام سید علیرضا دلخوش و مهدی ندایی
📆 زمان: دوشنبه ۱۵ ساعت ۸:۱۵ تا 10 صبح
🏢 مکان: قم، مدرسه عالی فقهی الإمام علی بن موسی الرضا (علیهما السلام)، سالن اجتماعات امام خمینی (علیه الرحمة)
🔗لینک وبینار: www.skyroom.online/ch/amr313/elmi
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔نشست علمی «نقش مصلحت و غبطه طفل و نوجوان در توسعه اختیارات حاضن»
🎙ارائه: استاد محمدجواد فاضل لنکرانی
🎙ارائه: استاد ابوالقاسم علیدوست
🎙ارائه: حجتالاسلام والمسلمین مهدی هادی
📆 زمان: دوشنبه 15 اسفندماه ساعت 18-15
🏢 مکان: قم، مرکز فقهی ائمه اطهار علیهمالسلام، طبقه دوم، سالن امام خمینی
🔗لینک وبینار: https://meet.google.com/gev-rkvr-zqb
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔مراسم بزرگداشت استاد اخلاق و معارف اهلالبیت(ع) استاد شیخ حسین دستپروری(ره)
⏰ زمان: دوشنبه ۱۵ اسفند از ساعت ۳ تا ۵ بعد ازظهر در مشهد، حسینیه تهرانیها واقع در خیابان آخوند خراسانی
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔺اینفوگرافیک/ مروری بر زندگی آیتالله حاج شیخ عباس واعظ طبسی(ره)
🔳هفتمین سالگرد ارتحال عالم ربانی، مجاهد مبارز انقلابی، تولیت فقید آستان قدس رضوی، آیتالله واعظ طبسی را گرامی میداریم.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
@harim_emam534-535.pdf
1.61M
🔖 «یادِ نیک»؛ پرونده واکاوی فعالیتهای علمی و سیاسی آیتالله ریشهری (ره)
✔️شماره جدید نشریه حریم امام، در قالب پروندهای با عنوان «یادِ نیک»؛ به زندگانی و فعالیتهای علمی، اجتماعی و سیاسی مرحوم آیتالله محمد محمدی ریشهری با تاکید بر فعالیتهای حدیثی آن مرحوم، در گفتوگوهایی با اساتید محمد محمدی ریشهری، سیدعلی قاضیعسکر، مصطفی پورمحمدی، مهدی مهریزی، عبدالهادی مسعودی، سیدمحمدکاظم طباطبایی، رضا برنجکار، سیدعلیرضا عارف و سعید محمدی نیک؛ در 28 صفحه بررسی شده است.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📚 «نقش باورهای کلامی در داوری رجالیان متقدم»
✍️ نویسنده: سیدمحمدرضا لواسانی
📖تعداد صفحات: 350
🏷ناشر: پژوهشکده معارف اهلبیت علیهمالسلام./1401
💰 قیمت روی جلد 155.000 تومان
🔗 لینک خرید کتاب با %15 تخفیف: https://taraef.ir/product/naghshe_bavarha/
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢مؤسّس رسمی علم رجال
✔️ استاد سیّد محمّدجواد شبیری زنجانی:
🔹مؤسس رسمی علم رجال، شعبة بن الحجّاج متوفّی ۱۶٠ ه ق است. هر چند اوّل من تکلّم فی الرجال شعبی است. عمده جرحهای موجود در کلام شعبة بن الحجّاج بر اساس متن شناسی است و حساسیت او بیش از همه بر دو طائفه است: شیعه و خوارج. دو گروهی که به قول آنها از جماعت مسلمین -در دو زاویه کاملا متفاوت- خارج بودند.
🔸شیوه عامّه در جرح و تعدیل
نحوه جرح به این صورت است که ابتدا اعتقاداتی را به عنوان اعتقاد حق برای خود می ساختند، سپس هر چه در این چارچوب نگنجد را باطل می دانستند. در مرحله بعد هر کسی این مضمون را نقل کند، ضعیف است. سپس در اسناد روایات می گردند تا مسئولیت نقل این مضمون باطل را بر عهده چه کسی قرار دهند. گاهی گفته شده: راوی ضعیف است، چون مضمون باطلی را نقل کرده است و در اعتراض بیان شده: در سند، راوی دیگری نیز وجود دارد که شاید او این مضمون را نقل کرده باشد.
🔹اصل این مطلب که با توجّه به دیدگاه های مذهبی، راوی تضعیف می شود، در کتب عامّه متکرّر موجود است و سعه و ضیق تضعیفات و توثیقات آنها وابسته به اعتقادات رجالی است. مثلا افرادی مانند جوزجانی ناصبی است، ولی ابن حِبّان علاقه مند به اهل بیت علیهم السلام است و تضعیف این دو با یکدیگر بسیار تفاوت دارد و همین تفکّرات و چارچوب اوّلیّه باعث شده، تفاوت های جدّی در توثیق و تضعیف داشته باشند. مثال دیگر ابن عَدی است که مجموعه حدیثی مفصلی را جمع کرده و در شرح حال هر راوی، روایات زیادی را نقل کرده است. هدف اصلی او این است که بگوید: این نقل ها باطل است و همین نشان می دهد که راوی ضعیف است.
🔸عدم اعتبار تضعیفات رجالیّون به دلیل مبتنی بودن بر متن شناسی و اجتهاد
شبیه این مطلب در کتب رجال شیعه نیز وجود دارد، البته تکیه اصلی ائمّه رجال بر نکته غلوّ است. به همین دلیل ما به طور کلی تضعیفات را معتبر نمی دانیم که در جای خودش به تفصیل درباره آن صحبت کردیم، امّا حتّی اگر این مبنا را به طور کلّی نپذیریم، در برخی از موارد مانند غلوّ و فساد مذهب، روشن است که تضعیف بر اساس متن شناسی و اجتهاد است و به همین دلیل اعتبار ندارد. / درس خارج فقه، مورخ ۲ آبان ۱۴٠۱
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢افتتاح بیت الابراهیمی امارات/ واکنش سلفیها و احیای دوباره فتاوای لجنه دائمی افتاء عربستان در مسأله وحدت بین ادیان
✔️افتتاح «بیت العائله الابراهیمیه؛ مرکز خانواده ادیان ابراهیمی» در امارات که متشکل از یک مسجد، یک کلیسا و یک کنیسه در کنار یکدیگر است، جنجالهایی را ایجاد کرده است. شاید جنجالی ترین واکنش، انتشار فتوایی قدیمی از لجنه دائمی افتاء عربستان در مسأله وحدت بین ادیان و فراخوان ساخت مسجد، کلیسا و معبد در یک محوطه از سوی برخی از افراد در سایتها و شبکههای اجتماعی بود که به صراحت به مخالفت با وحدت بین ادیان تأکید دارد.
👈 متن گزارش: http://ijtihadnet.ir/?p=70445
🆔 https://eitaa.com/ijtihad