💠 بیان عیب کالا هنگام فروش
🔸سؤال: آیا فروشنده هنگام فروش کالا باید عیب آن را بگوید؟
🔹جواب: اگر قصد فریب نداشته باشد، گفتن عیب واجب نیست ولی نباید عیب آن را مخفی کند یا اگر از او سؤال شد، دروغ بگوید. البته اگر خریدار پس از خرید بفهمد که کالا معیوب است، میتواند معامله را فسخ کند یا تفاوت قیمت را از فروشنده بگیرد.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢از نظام فکری امام خمینی تا مکتب معرفتی انقلاب اسلامی
✍️ سید مهدی موسوی
مقصود این نوشته از "نظام فکری" عناصر بنیادین معرفتی و محکمات فکری است که نقش معنابخشی، نظمدهی و جهتدهی به سایر عناصر و اجزای یک مجموعهی معرفتی دارد. نظام فکری در این تلقی، غیر از "منظومهی فکری" است که به مجموعه عناصر معرفتی به همپیوسته و مرتبط اطلاق میشود. در واقع "نظام فکری" هستهی سخت و اصول بنیادین در منظومه فکری است که به آن روح، معنا، نظم و جهت میدهد.
مقصود از "مکتب معرفتی" نظم معرفتی و دستگاه منسجم، هماهنگ و به همپیوستهای است که افقهای جدیدی را در تبیین پدیدهها و توصیف لایههای عمیقتر واقعیت میگشاید و به طرح و برنامهی زندگی میانجامد که امکان آن در دستگاههای دیگر وجود ندارد.
امام خمینی به لحاظ فقهی در ادامه "مکتب اصولی" و "مدرسه فقهی قم" قرار دارد و در ادامه آیتالله حائری و آیتالله بروجردی به تقویت و تعمیق این مدرسهی فقهی پرداختند و نوآوریهای بسیاری هم دارند...
آنچه امام خمینی را از دیگران متمایز میکند آن "نظام فکری" ایشان است که از جامعیت ویژهای برخوردار است که در نهایت به تولید مکتب فکری انقلاب اسلامی در عرصهی اسلامشناسی و طرح کلی و جامع زندگی انسان در عصر تجدد و حجاب حقیقت منجر شده است و موجب آغاز تاریخی نوین برای بشریت عصیانزده شده است.
👈 ویژگیهای نظام فکری امام خمینی: http://ijtihadnet.ir/?p=71591
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
12.01M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 سخنان کمتر شنیده شده آیتالله طالقانی و شهید بهشتی در مورد حجاب و عفاف
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢سفری با برنامه اما کمرنگ
✔️مباحثات به بهانه سفر استاد اعرافی به عراق نوشت: برای نخستین بار بود که یک مقام حوزوی به ظرفیت طلاب و فضلای ایرانی مقیم حوزه علمیه نجف توجه کرده است و برنامه مستقلی برای تجمع و دیدار و شنیدن مسائل و مشکلات و نظرات آنان داشته است.
پس از اتمام برنامههای استاد اعرافی باید گفت این سفر یکی از مهمترین اقدامات عملی انجام شده در راستای تعامل حوزه علمیه قم و نجف است، امری که در اغلب موارد قربانی نگاههای افراطی یا تفریطی بودهاست. طبیعتا این دیدارها طبق سنت حوزویان «بازدیدهائی» هم خواهد داشت و این رفتوآمدها برای حوزههای علمیه قم و نجف بسیار سودمند است.
به نظر میرسد گروه همراه استاد اعرافی به نمایندگی از «مرکز مدیریت حوزههای علمیه» بودند و برای اینکه این گروه نماینده واقعی «حوزه علمیه قم» باشد لازم بود چند تن از اساتید معتبر قم که در حوزه علمیه نجف هم شناخته شده و مورد احترام هستند، حضور مییافتند.
از سوی دیگربرنامهی بسیار پربار انجام شده متاسفانه با ضعف شدید اطلاعرسانی مواجه بود. اخبار منتشره بسیار کلی و کلیشهای بود و پیام القاء شده به مخاطب همان قالب دیدارهای تشریفاتی و دیپلماتیک است. برای نمونه یکی از امور پیگیری شده در این سفر و دیدارها با شخصیتهای حوزه علمیه نجف پیگیری حل مشکلات طلاب ایرانی از جمله مسکن بود که متاسفانه در هیچ کدام از اخبار منعکس نشده است.
👈 ادامه مطلب: http://ijtihadnet.ir/?p=71646
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
تأملی در رابطه دین و آزادی.pdf
1.31M
📄 جزوه «تأملی در رابطه دین و آزادی»؛ پژوهشی مستدل و فقهی
❗️پاسخ به برخی شبهاتی که پیرامون آزادی در دین مطرح میشود:
۱. آیا الزامات حکومت نسبت به امور دینی، سلب حق آزادی مردم و ظلم به آنهاست؟
۲. آیا الزامات حکومتی با کرامت و ارزش انسان منافات دارد؟
۳. آیا آیات قرآن، نافی الزامات حکومتی در امور دینی هستند؟
🌐 تنبیه الأمة
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢صرف وجود منفعت و لو اعتباری و خیالی در تصحیح معنی مالیت مؤثر است/ نیازی به امضای شارع یا عدم ردع او برای تحقق عنوان مالیت نیست
✔️ حجتالاسلام محمد فائزی، مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم گفت: صرف وجود منفعت و لو اعتباری و خیالی در تصحیح معنی مالیت موثر است و نیازی به امضای شارع یا عدم ردع او برای تحقق عنوان مالیت نیست، لذا در فضای مجازی اگر امری به خاطر کثرت وجودش رغبتی به آن نباشد یا منفعتی برای کسی نداشته، مالیت در آن وجود ندارد.
👈 بررسی مالیت در فضای مجازی: http://ijtihadnet.ir/?p=71659
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
جلسه هفتم امر به معروف و نهي از منکر و نقش زمان و مکان در اجتهاد استاد سبحاني 24.mp3
14.54M
🎧 صوت جلسه هفتم دروس آیتالله سبحانی
🔖 با موضوع «امر به معروف و نهی از منکر از نظر قرآن و سنت»
🗓 ۲۴ خردادماه، مشهد مقدس، مدرسه علمیه عالی نواب
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
جلسه هشتم امر به معروف و نهي از منکر و نقش زمان و مکان در اجتهاد استاد سبحاني 25.mp3
16.21M
🎧 صوت جلسه هشتم دروس آیتالله سبحانی
🔖 با موضوع «تاثیر زمان و مکان در استنباط حکم»
🗓 ۲۵ خردادماه، مشهد مقدس، مدرسه علمیه عالی نواب
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
◾️برگزاری هفدهمین سالگرد ارتحال حضرت آیتالله فاضل لنکرانی(ره) در قم
📆زمان: جمعه ۲۶ خرداد ۱۴٠۲ ساعت ۱٠ الی ۱۱
🏛مکان: قم، سه راه بازار، جنب پاساژ موسی بن جعفر (علیه السلام) جنب حسینیه دفتر آیتالله فاضل لنکرانی
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢ظرفیتشناسی اصول فقه در حل مسائل نوپدید
✔️با ظهور انبوه فراوان از موضوعات نوپدید دانش اصول فقه در ارائه ضوابط استنباط احکام فقهی از ادله موجود با یک چالش جدّی مواجه شده است که همه مذاهب اسلامی درگیر آن هستند در این میان؛ ظرفیت و بالندگی اصول فقه امامیه به لحاظ مواجه فقه آن به عنوان تئوری و پشتوانه نظام جمهوری اسلامی ایران، با انبوه مسائل خرد و کلان اجتماعی و حکومتی، نقشی مضاعف یافته است.
ضرورت شناخت منشا چالش مذکور و راه برونرفت از این چالش از این جهت است که امروزه تمرکز جهتگیری اصول فقه موجود بر روش استنباط حکم فقهی در مورد موضوعات روشن و شناخته شده است در حالی که با پیدایش موضوعات بسیار پیچیده و تخصصی و گستردگی آنها و کثرت مسائل نوپدید فقهی در اطراف آنها نیاز فراوان به شناخت راههای موضوعشناسی در مسائل نوپدید و راههای حل این مسائل در دانش اصول فقه است و بررسی ظرفیتها و توانمندی اصول فقه و شناخت بایستههای آن در حل مسائل نوپدید مسئلهای جدید در اصول فقه است و قطعا برای رسیدن به افکار نو و اندیشههای جدید مطرح یا قابل طرح در دانش اصول نیاز به ارتباط با دانشمندان این عرصه در داخل و خارج کشور است.
👈 گزارش همایش بینالمللی «ظرفیتشناسی اصول فقه در حل مسائل نوپدید با رویکرد مقارن» + دانلود ویژهنامه و صوت سخنرانان: http://ijtihadnet.ir/?p=71650
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢نماز استیجاری برای خریدن تاریخ تمدن ویل دورانت!
🔺طلاب با تعطیلی دروس، از درس و بحث فاصله نگیرند
✔️استاد شیخ جواد مروی:
🔹مرحوم پدرم، از مرحوم آيتالله شیخ هاشم قزوینی استاد علی الاطلاق حوزه علمیه مشهد، نقل میکرد، نزدیک محرم که درسها در آستانه تعطیل شدن بود، این نکته را بیان میکردند که آقایان و فضلا، حوزه و طلبه تعطیلی ندارند؛ متاسفانه امروز تعطیل بودن دروس به عنوان تعطیلی کامل تلقی میشود.
🔸گاهی آرزو میکردیم دروس تعطیل شود، تا فرصت پیش مطالعه و پیش مباحثه داشته باشیم و بتوانیم به تحقیقات حاشیهای و سایر مطالعات برسیم... گاهی بعضی از طلبهها با تعطیلات دروس، تلاش علمی را کلا کنار میگذارند، در صورتی که آیتالله سبحانی از شهید مطهری میزان مطالعه ایشان را سوال کرده بودند که شهید مطهری میفرمایند: «همین قدر بگویم در حد مرگ مطالعه و تحقیق میکنم.»
🔹آیتالله سید کاظم حائری میفرمود: شهید صدر قبل از نوشتن اقتصادنا، برای خریدن تاریخ تمدن ویل دورانت که به عربی با عنوان قصّة الحضاره در ۴۳ جلد ترجمه شده بود، نماز استیجاری گرفت، تا با پولش، بتواند آن کتاب را بخرد، چون معتقد بود که قبل نوشتن اقتصادنا باید مباحث اجتماعی را خوب بفهمد.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 آیا شغل روات بر وثاقت آنها مؤثر است؟
✔️استاد شهیدی:
🔹امام خمینی (ره) در مورد «محمد بن إسحاق بن عمار» مینویسد: وی صراف بوده است و چه بسا به خاطر منافع اقتصادیاش روایات حیل ربا را نقل کرده است و وثاقت او در حدی که پا روی منافع اقتصادی خود بگذارد محرز نیست. (کتاب البیع 2: 551)
🔸همانطور که شبیه این مطلب درباره «رفاعة بن موسی النخاس» از شهید صدر (ره) نقل شده است. ایشان فرموده است: بیشترِ روایات دال بر جواز بردهداری و به بردگی گرفتنِ مشرکین و کفار، از رفاعة بن موسی که بردهفروش بوده است نقل شده است و محرز نیست که منافع اقتصادی او به وثاقتش لطمهای وارد نکرده باشد.
🔹اما به نظر میرسد این مطلب صحیح نباشد؛ چگونه میتواند شغل راوی و منافع اقتصادی او به وثاقت او لطمه بزند و باعث شود که روایات او در امورِ مربوط به شغلش مورد اعتماد نباشد؟ وقتی شهادت به وثاقت یک راوی در دست است، وجهی ندارد که خبر او مورد قبول واقع نشود. وگرنه باید روایات فقها در خصوص تکریم فقها یا وجوب پرداخت خمس هم مورد تردید واقع شود.
🔸از طرف دیگر، وجه زیاد بودنِ روایات مربوط به شغل و پیشه راوی این بوده است که روات، سؤالات مناسب با شغلشان را از ائمه (علیهم السلام) میپرسیدند.
📚 برگرفته از درس خارج معاصر (فقه پول) استاد شهیدی/ در مسیر اجتهاد
🆔 https://eitaa.com/ijtihad