💢مقدّمات ششگانه بحث «مکاسب محرّمه»
✔️ حضرت آیتالله خامنهای:
1️⃣ في بیان ما ینبغي أن یراد من عنوان هذا الباب يعني المکاسب المحرّمة
❓درصدد بیان حرمت تکلیفی است یا وضعی؟
✅ به نظر ما، مکاسب محرّمه حرمت تکلیفی را بیان میکند.
2️⃣ في بیان معنی الکلمتین «المکاسب» و «المحرّمة»
🍃 مکاسب، جمع مکسِب و مکسِبة و مکسَب است. هر سه به یک معنا هستند.
◀️ المکاسب المحرّمة؛ یعنی انواع تبادلات مالی و اعمالی که شأناً برای کسب درآمد است.
(تحصیل حرام از طرق مُعَدّة لکسب المال)
3️⃣ في ما ورد المنع عنه من المعاملات بغیر لفظ التحریم
❓آیا مستفاد از سایر تعبیرات مثل "لایجوز، لاتبع، نهی عن بیع الغرر، لابیع و..." حرمت تکلیفی است، یا وضعی؟
✅ باید تک تک بررسی شود.
4️⃣ «في ما تعلّق به الحرمة التکلیفّیة في المعاملة المحرّمة»
❓حرمت تکلیفی متعلّق به چه چیزی است؟
◀️ امورى در یک معامله وجود دارد که محتمل است هرکدام از اينها متعلّق حرمت تکلیفی باشد:
۱. "انشاء"
۲. "مُنشَأ"
۳. "آثار"
5️⃣ قواعد کلیه در جایی که نصّ خاصّی وجود ندارد
❓اصل اوّلی در باب حلّیت و حرمت، و صحّت و بطلان چیست؟
✅ اصل اوّلی در حکم تکلیفی "أصالة الحلّیة و برائت از حرمت" است،
و اصل لفظی، عبارت از "صحّت معامله" است.
6️⃣ برخی از قواعد عامّه که حرمت تکلیفی یا بطلان مجموعهای از معاملات را -هر چند دلیل خاصّی هم بر حرمت ندارند- افاده میکند
🍃 مثل: «کلّ معاملةٍ أوجَبَت الفساد فی حیاة المُجتَمَع بِمضمونها المعاملی فهی محرّمةٌ و فاسدة».
📚 درس خارج فقه، مکاسب محرّمه، جلسه ۱ تا ۲۰ (۱ آذر تا ۲۱ دی ۱۳۸۳)
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢امکانسنجی اجرای مجدد مجازات سالب حیات از دیدگاه فقه و حقوق
✔️مجازاتهای سالب حیات، در قصاص نفس، اعدام حدی و تعزیری اجرا میشوند. در برخی موارد پس از اجرای مجازات و تایید مرگ مجرم به وسیله پزشک قانونی، نشانههای حیات در مجرم پدیدار میشود که حاکی از بقاء حیات اوست. اکنون سوال این است که آیا میتوان دومرتبه مجازات را اجرا نمود یا خیر؟ پژوهش حاضر، در صدد پاسخ به این مسئله است.
🔺مشهور فقهای امامیه و به تبع آنها ماده ۴۳۸ قانون مجازات اسلامی، حق قصاص نفس را برای ولیّ دم محفوظ میدانند از دیدگاه نگارنده ولیّ دم حق قصاص مجدد دارد دلیل این امر آیات، تصریح و تعمیم روایات میباشد. اما در تمام موارد اعدام تعزیری با توجه به نبود مستندات معتبر برای اصل و تجدید این نوع اعدام، اجرای مجدد آن جایز نیست و در اعدام حدی فقط در فرض ثبوت جرم بوسیله اقرار و اجرای صحیح مجازات و کشیدن درد آن، تجدید مجازات جایز نیست.
👈 مطالعه متن کامل مقاله در «اجتهاد»: http://ijtihadnet.ir/?p=71662
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢واکنش آیتالله مکارم شیرازی به برخی سخنان درباره بهائیت/ آقایان جبران کنند+ صوت
✔️تاریخ بهائیت نشان میدهد که به هیچ وجه، نه اقلیت مذهبی هستند؛ نه نحلهاند بلکه رسماً یک گروه سیاسی و هرجا بتوانند به دنبال جاسوسی هستند. بهائیت یک بازی سیاسی است مثل دیگر بازیهای سیاسی. توصیه میکنم یک دوره تاریخچه پیدایش بهائیت را ببینند و با احتیاط عمل کنند تا خدایی نکرده بر خلاف مصالح اسلامی ابراز نظر نکنند و بهائیان نیز نتوانند سوء استفاده کنند.
در دوران تدوین قانون اساسی در اوائل پیروزی انقلاب اسلامی، ما در گروه مذهب بودیم که مذهب رسمی را در قانون اساسی بنویسیم تا تصویب شود. چند نفر از بهائیان آمدند و ادعا کردند که چهارصد هزار بهائی در ایران هستند و درخواست داشتند که آنها را جزو اقلیتهای مذهبی در کنار یهودیت و مسیحیت و زرتشت بدانیم. دوستان در گروه مذهب، به اتفاق آرا این پیشنهاد را رد کردند و آنها را مذهب ندانستند.
به آن آقای محترم که این عقیده را اظهار داشته، توصیه میکنم که یک دوره تاریخچه پیدایش این جمعیت را بخوانند و ببینند که اصلا صحبت مذهب در کار نیست.
👈 دریافت صوت کامل سخنان: http://ijtihadnet.ir/?p=71677
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
جلسه نهم امر به معروف و نهي از منکر و نقش زمان و مکان در اجتهاد استاد سبحاني 27.mp3
13.86M
🎧 صوت جلسه نهم دروس آیتالله سبحانی
🔖 با موضوع «تاثیر زمان و مکان در استنباط حکم»
🗓 ۲۷ خردادماه، مشهد مقدس، مدرسه علمیه عالی نواب
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
جلسه دهم امر به معروف و نهي از منکر و نقش زمان و مکان در اجتهاد استاد سبحاني 28.mp3
15.07M
🎧 صوت جلسه دهم دروس آیتالله سبحانی
🔖 با موضوع «تاثیر زمان و مکان در استنباط حکم»
🗓 ۲۸ خردادماه، مشهد مقدس، مدرسه علمیه عالی نواب
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
جلسه یازدهم امر به معروف و نهي از منکر و نقش زمان و مکان در اجتهاد استاد سبحاني 29.mp3
12.98M
🎧 صوت جلسه یازدهم دروس آیتالله سبحانی
🔖 با موضوع «تاثیر زمان و مکان در استنباط حکم»
🗓 ۲۹ خردادماه، مشهد مقدس، مدرسه علمیه عالی نواب
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📌قال رسول الله – صلی الله علیه و آله – :أقرَبُ النّاسِ مِن دَرجَةِ النُّبوَّةِ أهلُ الجِهادِ و أهلُ العِلمِ.
📢حوزه علمیه قرآنی ائمه اطهار (ع) تحت اشراف آیتالله فاضل لنکرانی از میان متقاضیان دوره متوسطه _هشتم الی یازدهم_پذیرش مینماید.
🔺با شرایط درج شده در پوستر
✅ از مزایای ویژه این حوزه مبارکه، امکان ادامه تحصیل در سطوح عالی مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) و بهرمندی از امتیازات آن مرکز میباشد.
☎️ جهت ثبتنام با شماره تلفنهای ۰۹۱۲۷۸۲۲۷۴۵ و ۰۹۱۹۱۸۶۵۶۰۴ تماس حاصل فرمایید.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
27.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥ویژگیهای ممتاز آیتالله حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی (مؤسس حوزه علمیه قم) در کلام آیتالله شبیری زنجانی
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📚 تعلیقة علی کفایة الأصول
✔️این مجموعه سه جلدی تقریر مباحث اصولی آیتالله حاج سید ابوالحسن اصفهانی است که به قلم آیتالله شیخ حسین حلی نگاشته شده و بهتازگی به همت محققان مجلۀ دراسات علمیة تحقیق و منتشر شده است.
پیش از این بخشی از تقاریر اصولی آیتالله اصفهانی به قلم آیات شیخ محمدتقی آملی، میرزا حسن سعادتی سبزواری و شیخ محمدحسین کلباسی روانۀ بازار شده بود.
🔺علاقهمندان جهت تهیه اثر میتوانند به انتشارات امام خوئی به آدرس قم، مجتمع ناشران، طبقۀ همکف، غرفۀ ۷ مراجعه نمایند.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🎥 نقدی بر نسبت شفافیت با آموزههای دینی
✔️اخیراً یکی از نمایندگان مجلس در توجیه مخالفت با طرح شفافیت آراء گفته بود: «خدا و پیامبر و قرآن هم با مردم به صورت کامل شفاف نیستند...» استاد ابوالقاسم علیدوست که موضوع درس خارج ایشان در موضوع «شفافیت آراء قضائی» بوده، به این اظهارات پاسخ داده است.
👈 مشاهده نمایید: http://ijtihadnet.ir/?p=71682
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
31.05M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢امام باقر(ع) و نجات نظام پولی جهان اسلام!
✔️حجتالاسلام محسن قنبریان
🔹نظام مالی، دو پولی بود: درهم ساسانی و دینار رومی/ تصرفات جزیی در ضرب سکه، نظام پولی را عوض نمیکرد.
🔸نظام مالی بین دو پول متفاوت، مشکلات خود را داشت از جمله: نسبت بین دو پول! گاهی یک دینار ۷درهم ارزش داشت و گاه به ۲۵و ۳۵درهم میرسید!
🔹از علل این تولرانس، "میزان حجم پول" بود. اگر درهم در غنائم از ایران زیاد می شد بر ارزش دینار اثر موضعی داشت. گاهی هم بخاطر فرار از زکات یا واکنش به حجم پول، دینارها ذوب و شمش طلا میشد و تبعا ارزش دینار آن افزون میشد!
🔸امپراطوری روم در تهدید خود مسلمین را مخیّر کرد یا با دینار موهن به پیامبرشان معامله کنند! و یا دینار را کنار بگذارند! دومی موجب کاهش حجم دینار شده و بر ارزش درهم هم اثر میکرد! مثلا ارزش یک دینار به۲۵ و ۳۵درهم می رسید! تجارت و تولید و خدمات با کاهش نقدینگی مواجه و قیمت ها بالا میرفت!
🔹ابتکار امام باقر(ع) در این بستره شکل گرفت: یک نظام پولی مستقل و حذف کامل دینار رومی و درهم ساسانی! (ر.ک: حیاة الحیوان الکبری ج۱ص۹۷)
🔸ماهم اگر دیپلماسی اقتصادی دو دهه قبل را به سمت ایجاد "بازار مشترک اسلامی" و "پول واحد اسلامی" میبردیم تحریمهای دلار، کشورهای اسلامی و ایران را دچار این همه مخاطره نمیکرد!
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢نقدهای دکتر حسن انصاری بر «طريقه فهرستی»
✍️فهرست ذیل نقدهایی است که تاکنون از سوی دکتر حسن انصاری (استاد مؤسسه مطالعات پیشرفته پرینستون امریکا) بر نظريه «طريقه فهرستی» مکتوب شده است:
🔹https://ansari.kateban.com/post/1711
🔸https://ansari.kateban.com/post/1776
🔹https://ansari.kateban.com/post/2859
🔸https://ansari.kateban.com/post/2977
🔹https://ansari.kateban.com/post/3063
🔸https://ansari.kateban.com/post/3064
🔹https://ansari.kateban.com/post/3067
🔸https://ansari.kateban.com/post/3068
🔹https://ansari.kateban.com/post/3075
🔸https://ansari.kateban.com/post/3445
🔹https://ansari.kateban.com/post/3682
🔸https://ansari.kateban.com/post/4516
🔹https://ansari.kateban.com/post/4542
🔸https://ansari.kateban.com/post/4543
🔹https://ansari.kateban.com/post/4547
🆔 https://eitaa.com/ijtihad