eitaa logo
اجتهاد
7.3هزار دنبال‌کننده
9.9هزار عکس
735 ویدیو
295 فایل
💢پایگاه جامع رویداد‌ها، دیدگاه‌ها، گفتگوها، تازه‌های نشر و همایش‌های علمی فقه، حقوق و اقتصاد اسلامی 🌐 نشانی سایت: ijtihadnet.ir 📲ارتباط با دبیر خبر و مدیر کانال ارسال مطالب، نقد و پیشنهادات: @MBagherAryani
مشاهده در ایتا
دانلود
💢به‌جای انگشت اتهام، از دستاوردهای علمی حوزه «حمایت» و «بهره‌برداری» کنید ✔️استاد مهدی هادوی تهرانی: 🔹امروز اگر یک موضوع تخصصی در مجلس شورای اسلامی یا در دولت یا در قوه قضاییه مطرح هست و توقع است که حوزه‌های علمیه پاسخگو باشند، از سوی دیگر توقع هست که مجلس شورای اسلامی یا دولت یا قوه قضاییه نیز از تولید چنین بحثی اولاً حمایت و ثانیاً بهره برداری کنند، نه اینکه توقع داشته باشند حوزه اظهار نظر کند و پس از آن اگر خواستند و مایل بودند و با نظرات آنها سازگاری داشت، از نظرات حوزه بهره ببرند و اگر نظر حوزه با نظرشان سازگار نبود، آن را کنار بگذارند. نمونه بارز این عدم حمایت اتفاقی بود که چند سال قبل در موضوع رمز ارزها افتاد. 🔸طبعاً وقتی با مباحث علمی حوزه‌های علمیه با بی اعتنایی و بی توجهی برخورد می‌شود، نمی‌توان توقع داشت که حوزه به صورت بسیار جدی تر از اینکه تاکنون اقدام کرده و در مباحث مختلف پاسخگو بوده، به مسایل ورود کند. آن هم حوزه‌ای که اکثریت طلاب و حتی مدرسین و علمای آن به شدت تحت فشار اقتصادی هستند. 🔹به اعتقاد من کم کاری جدی از ناحیه کسانی است که امکانات در اختیار آنهاست و به جای اینکه به علما و دانشمندان حوزوی اعتماد کنند، خودشان به ایجاد مراکز تحقیقاتی اقدام می‌کنند و در این مراکز از سطوح بسیار پایین علمی استفاده می‌کنند و قصد دارند در زمینه‌هایی که مورد نیازشان هست به دیدگاه‌های دینی و شرعی و اسلامی دست پیدا کنند. 👈 اصل مطلب: http://ijtihadnet.ir/62545-2/ 🆔 @ijtihad
📚«مشکاه‌ الهدایه» تعلیقه‌ سیدعلی خمینی بر «کفایه الاصول» ✔️کتاب «مشکاه‌ الهدایه فی الشرح والتعلیق الکفایه» شرحی بر "کفایه الاصول" آیت‌الله شیخ محمد کاظم خراسانی، معروف به “آخوند خراسانی” به قلم حجت‌الاسلام سیدعلی خمینی، به زیور طبع آراسته و توسط بوستان کتابِ دفتر تبلیعات اسلامی حوزه علمیه قم منتشر شد. 👈 معرفی اثر + لینک خرید با تخفیف: https://b2n.ir/n85547 🆔 @ijtihad
💢پروتستان و اخباری‌گری ✍️محمدباقر ملکیان 🔻اخباری‌گری یک جنبش چند وجهی است، یعنی همان طور که نمی‌توان تأسیس حکومت صفوی و رابطه خصمانه‌اش با دولت عثمانی را در پیدایش ـ و یا لا اقل رونق گرفتن ـ اخباری‌گری نادیده گرفت، نمی‌توان اخباری‌گری را فقط در این بستر تحلیل کرد و از جنبه‌های دیگر (مثل برخی از مبانی اصولی و حدیثی مدرسه حله) غافل بود؛ بنابراین باید در تحلیل این مدرسه شیعی به بسیاری از جهات در کنار هم توجه داشت. شاید از این جهت است که مرحوم آیت‌الله بروجردی ـ بنابر آنچه مرحوم مطهری از ایشان نقل می‌کند ـ بر این باور بودند که اخباری‌گری در پی جریان حس گرایان اروپا (دیوید هیوم و جان لاک) سرو کله‌اش پیدا شده است، گویا ایشان ـ علاوه بر جهاتِ معرفتیِ درون شیعیِ مؤثر در تشکیل مدرسه اخباری‌گری ـ دنبال جهات تأثیر گذار دیگر بوده اند. البته نظر مرحوم آیت‌الله بروجردی از نظر تاریخی صحیح نمی‌نماید، یعنی دیوید هیوم و جان لاک صد سال پس از امین استرآبادی می‌زیسته اند و تأثیر پذیری استرآبادی از آنها غریب می‌نماید. سخن در مورد شباهت اخباریه با پروتستان‌ها و یا متأثّر بودن بزرگان اخباریه از مبانی جنبش اصلاحات مسیحی (مانند لوتر) از این نگاه قابل بررسی است. 👈 در مورد مبانی مدرسه اخباریه، کتب و رسائل فراوانی نوشته شده است. برخی از این مبانی شباهت تام و تمام به مبانی جنبش اصلاحات مسیحی دارد که در اینجا به نمونه‌ای اشاره می‌شود: https://b2n.ir/a92687 🆔 @ijtihad
💢تأملی در باب منازعات اخیر در باب فقه نظام‌‌ساز ✔️فقه حکومتی، فقه مضاف، فقه نظام‌‌ساز، فقه سیاسی، فقه التربیه، فقه اقتصادی مجموعه‌‌ای از کلیدواژه‌‌هایی است که طی سال‌‌های گذشته، جریانات حوزوی برای پیگیری پروژه امتداد فقه به کار برده‌‌اند. چه این عبارات را مضاف و مضاف‌‌الیه بدانیم و چه صفت و موصوف به نظر می‌‌‌‌رسد برخی جریانات حوزوی منتقد این رویکردها بوده و این انتقادات در سال‌های اخیر علنی و رسانه‌ای شده است. گفتنی است که هم اکنون در سطحی از دروس رسمی حوزه پروژه‌های فقه مضاف در حال پیگیری است؛ پروژه‌ای که با اضافه شدن چندین استاد مطرح در حال قوت گرفتن بوده و به غیر از مؤسسات تخصصی در قم، تعدادی از اساتید حوزه به مسائل مستحدثه و جدیدی ورود کرده‌اند که متضمن شکل‌گیری گسترده‌ای از مباحث جدید در حوزه فقه و فقاهت است. در کنار این روند هر از چند گاهی سخن از نظام‌‌سازی فقه و فقه اقتصادی و سایر مباحث مشابه، در رسانه‌ها و مجامع حوزوی ضریب می‌‌‌‌گیرد. تاکنون دو موج فکری و رسانه‌ای در این خصوص راه افتاده که واکنش‌های گسترده حوزویان را در پی داشته است. موج اول پس از اظهارات فرزند مرحوم آیت‌الله فاضل در سال ۹۷ و موج دوم در مصاحبه نوه دختری مرحوم آیت‌الله بروجردی با رسانه اکوایران مطرح شد. هر دو موج مدتی حوزه و اندیشمندان حوزوی را مشغول پاسخ و نگارش یادداشت‌های متعدد در فضای مجازی نمود که در این یادداشت تلاش می‌‌‌‌کنیم صورت‌بندی مناسبی از انواع کنش‌ها و واکنش‌ها ارائه کنیم. 👈 بخوانید: https://b2n.ir/g51676 🆔 @ijtihad
🔺کاربرد منطق سیستم‌ها در اجتهاد 👤ارائه: حجت‌الاسلام عبدالحمید واسطی 🎙ناقدان: 👤حجت‌الاسلام رضا اسلامی 👤حجت‌الاسلام عبدالهادی مسعودی 👤حجت‌الاسلام مجتبی الهی خراسانی 🔸دبیر علمی: حجت‌الاسلام محمد علی سوادی ⏰زمان: دوشنبه 29 آذرماه 1400، ساعت 15 🖇لینک ورود به جلسه: http://join.skype.com/DUdZmweYH3Kg 🆔 @ijtihad
💢رساله‌های عملیه پاسخگوی نیازهای تازه‌مسلمانان نیستند ✔️حجت‌الاسلام محمدحسین ملک‌زاده، مدرس سطح خارج حوزه علمیه و از پژوهشگران حوزه است که سالها در برخی کشورهای اروپایی و آفریقایی تجربه تبلیغ داشته و با دغدغه‌های شرعی تازه‌مسلمانان و مسلمانانی که متولد این کشورها هستند آشناست. وی معتقد است که رساله‌های عملیه کنونی پاسخگوی نیازهای شرعی تازه‌مسلمانان نیست؛ بنابراین کتابی با موضوع فقه بین‌الملل نوشته و احکام شرعی مورد نیاز را تبیین کرده است. 👈 متن گفتگو: https://b2n.ir/p51722 🆔 @ijtihad
💢حکومت اسلام حکومت قانون ✔️کشور ایران، در دوره طولانی پیشامشروطه، حکومت فردمحور داشته تا اینکه «عدالت خواهی» در یکی دو دهه پایانی قرن گذشته به «مشروطه خواهی» ارتقاء یافت و خواست عمومی ملت بر این قرار گرفت که برای اصلاح حکمرانی باید «حکومت قانون» به اجرا در آید تا ملت از مفاسد «حکومت دل‌بخواهانه» نجات یابد و اینجا بود که اولین قانون اساسی تکوّن و تولد یافت. حضرت امام در مباحث و اظهارات خود، آنجا که حکومت سلطنتی را غیر معقول و بی ارزش می‌دانست، به این مهم متذکر شد که حکومت اسلام حکومت قانون است. ایشان در درسهای معروف حکومت اسلامی و ولایت فقیه در سال ۱۳۴۸ اظهار داشتند: «حکومت اسلام حکومت قانون است. در این طرز حکومت، حاکمیت منحصر به خداست و قانون فرمان و حکم خداست. قانون خدا، بر همه افراد و بر دولت اسلامی حکومت تام دارد… حکومت در اسلام به مفهوم تبعیت از قانون است و فقط قانون بر جامعه حکمفرمایی دارد. 👈 یادداشت حجت‌الاسلام تقوی را بخوانید: https://b2n.ir/t64096 🆔 @ijtihad
💢شرایط بسیار بحرانی آب را درک کنیم! ✍️حجت‌الاسلام علی نصیری 🔻مرحوم شیخ حر عاملی در کتاب شریف وسائل الشیعه در باب «استحباب الوضوء بمد من ماء والغسل بصاع، وعدم جواز استقلال ذلک» چند روایت را آورده است از جمله دو روایت؛ در روایت نخست سیره قولی و در روایت دوم سیره عملی رسول خدا (ص) در باره میزان مصرف آب در وضو و غسل بازتاب یافته است. طبق روایت اول پیامبر اکرم (ص) برای وضو یک مدّ؛ یعنی هفتصد و پنجاه گرم آب و برای غسل یک صاع؛ یعنی سه کیلو آب مصرف‌ می‌کرد. طبق روایت دوم آن حضرت تاکید فرمود که وضو باید در نهایت با هفتصد و پنجاه گرم آب و غسل با سه کیلو انجام شود. آن گاه پیش بینی فرمود که اقوامی‌ می‌آیند و این میزان را اندک‌ می‌شمارند. آنان بر سنت من نیستند! پیداست همان گونه که مرحوم شیخ حر در عنوان باب آورده است،‌ نمی‌توان از روایت وجوب مصرف آب به میزان اعلام شده در وضو و غسل را برداشت کرد، بلکه مفاد آن استحباب است. اما در نظر داشته باشید که این گفتار آن حضرت ناظر به شرایط عادی و وجود آب به اندازه کافی در محیط زندگی است. حال اگر شرایط یک شهر یا کشور بحرانی باشد، آیا هم چنان از آن استحباب برداشت‌ می‌شود؟! 👈 متن یادداشت: https://b2n.ir/b87132 🆔 @ijtihad
جغرافیای مسائل فقه تربیتی.pdf
6.81M
🔺جغرافیای مسائل فقه تربیتی 📖تهیه و تنظیم: گروه فقه تربیتی جامعه المصطفی(ص) 1️⃣ باب اول: مبانی فقه تربیتی 2️⃣ باب دوم: احکام تعلیم و تعلم 3️⃣ باب سوم: احکام تربیت 4️⃣ باب چهارم: وظایف عوامل تربیتی 5️⃣ باب پنجم: قواعد فقه تربیتی 🆔 @ijtihad
⚡️اجتهاد بدون نظر متخصصان فن به نتیجه نمی‌رسد ⚡️در اصول هم باید عنصر زمان و مکان دیده شود ⚡️حوزه‌ها از نظر علمی، بازخوانی جدیدی از مبانی اجتهادی آیت‌الله سیستانی انجام دهند ✔️استاد محمد عندلیب همدانی: 🔸ما در موضوع شناسی نیازمند یک تعامل و تفاهم و گفت وگوی علمی جدی به دور از تشریفات هستیم. بنده سالهاست فقه پزشکی را تدریس می‌کنم و مسایل مستحدثه آن را گفتم و می‌گویم، اما ما در برخی از موارد گیر می‌کنیم به گونه‌ای که نمی‌توانیم خودمان به تنهایی صدر و ذیل مطالب را به دست بیاوریم، در این گونه موارد تا متخصص فن توضیح کامل ندهد، نمی‌توان موضوع را به درسی موشکافی کرد و به نتیجه رساند. 🔹تأثیر زمان و مکان می‌تواند از نظر یک مجتهد کمتر از دیگری باشد و دیگری ممکن است که تأثیرش را بیشتر بگذارد، اما اساس تأثیر قابل انکار نیست. عقیده من این است که تأثیر زمان و مکان را به علم فقه منحصر نکنیم بلکه پیش از علم فقه به اصول رسیدگی کنیم. در اصول ما هم باید عنصر زمان و مکان دیده شود چه بسا پس از اینکه شما این دو عنصر را در علم اصول نیز گنجاندید، نظریات اصولی شما تغییر کند و طبیعتاً پس از تغییر نظرات اصولی بتوانید نظرات فقهی خود را هم مورد بازبینی قرار دهید. 🔸اگر حوزه‌ها از نظر علمی، بازخوانی جدیدی از مبانی اجتهادی حضرت آیت‌الله سیستانی انجام دهند، در مورد تأثیر زمان و مکان هم در علم اصول و هم در علم فقه، بهتر می‌توانند مطالبی را عرضه کنند. 👈بیشتر بخوانید: https://b2n.ir/a81461 🆔 @ijtihad
💢توضیحاتی درباب نسخه‌ای تازه‌یاب یمنی از احادیث امیرالمؤمنین(ع) ✍️سید حمیدرضا میررکنی‌بنادکی: آثار فراوانی را سراغ داریم که نامشان در دست است و متنشان به دست ما نرسیده. همینطور نسخه‌ها‌‌‌ی فراوانی یافت می‌شود که ما هیچ اطلاعی تاکنون از موجودیت آن‌ها و حتی عناوینشان نداشته‌ایم. کتاب «احادیث امیرالمومنین علی (ع) بروایه عبدالعظیم و الحسنی و باملاء القاضی جعفر بن احمد الیمانی – من مخطوطات الزیدیه» جزو کتاب‌هایی است که نه عنوانش در دست بوده و نه متنش، اما به جهات مختلفی مهم است و به واقع لازم است اهل‌تحقیق توجه ویژه‌ای به آن داشته باشند. 👈برخی وجوه اهمیت این نسخه: https://b2n.ir/w81038 🆔 @ijtihad
💢احیای حقوق عامه صحیح در گرو تقویت و توسعه نظریه‌پردازی است 🔸دکتر حکمت‌نیا معتقد است در مسئلۀ حقوق عامه باید توجه داشت که جامعۀ علمی کنونی کشور از اساس دچار خلأ نظریه‌پردازی و مفهومی در این زمینه است. ما در حال حاضر نتوانسته‌ایم پیشینۀ ذهنی و مفهومی از حقوق عامه را بیابیم و لذا نیاز به نظریه‌پردازی داریم. 🔹استاد گروه فقه و حقوق پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی می‌گوید وقتی که ما از حقوق عامه صحبت می‌کنیم، نباید خودمان را در فضای فقهی اول کتاب مکاسب بیندازیم؛ چراکه آن نظریه به درد حقوق عامه نمی‌خورد. گرچه ممکن است از آن استفاده شود اما در کل با فضای حقوق عامه همخوانی ندارد. 👈 بخوانید: چهار نکته اساسی در مسئلۀ حقوق عامه: https://b2n.ir/f97690 🆔 @ijtihad