eitaa logo
اجتهاد
7.3هزار دنبال‌کننده
9.9هزار عکس
739 ویدیو
295 فایل
💢پایگاه جامع رویداد‌ها، دیدگاه‌ها، گفتگوها، تازه‌های نشر و همایش‌های علمی فقه، حقوق و اقتصاد اسلامی 🌐 نشانی سایت: ijtihadnet.ir 📲ارتباط با دبیر خبر و مدیر کانال ارسال مطالب، نقد و پیشنهادات: @MBagherAryani
مشاهده در ایتا
دانلود
🔔کرسی ترویجی «رویکرد الگومدارانه به سیره اهل‌بیت(ع)» 🎙ارائه: حجت‌الاسلام مهدی مردانی گلستانی 🎙ناقد: حجت‌الاسلام مصطفی صادقی کاشانی 📆 زمان: سه‌شنبه ۱۳ تیرماه، ساعت ۱٠-۱۲ 🏛مکان: قم، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، پژوهشکده تاریخ و سیره اهل‌بیت (ع)، اتاق جلسات 🔗لینک ورود به جلسه: http://dte.bz/historyconf 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📙 نشست نقد کتاب «فقه الجزا (تقسیمات حبس و احکام آن)» 👤با حضور مولف: استاد حبیبی تبار 🎙اساتید ناقد: غلامرضا پیوندی و علی محمدی جورکویه 📆 زمان: ۱۴۰۲/۰۴/۱۳ ساعت ۱۷ 🏛مکان: قم، بلوارجمهوری، کوچه ۲، فرعی اول سمت چپ، ساختمان انجمن‌های علمی 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔کرسی علمی ترویجی «موضوع شناسی فقهی نمایش چهره معصومین علیهم الاسلام در هنرهای دراماتیک» 🎙ارائه: استاد نصرت الله تابش ناقد: حجت الاسلام والمسلمین علی نهاوندی 📆 زمان: سه شنبه ۱۳ تیرماه ۱۴٠۲، ساعت: ۱۸ 🏫 مکان: قم،خیابان شهید فاطمی (دورشهر) کوچه ۳٠ پلاک ۵۳، پژوهشگاه فقه معاصر 🔗لینک ورود به جلسه: https://bbb01.dte.ir/b/ggp-aag-qln-1ze 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔 نشست‌ حج‌ و راه‌ آینده‌ جهان‌ اسلام 🔺پیام‌های‌ حج‌ رهبر انقلاب طی‌ کردن‌ چه‌ راهی‌ را در جهان‌ اسلام پیش‌روی‌ ما‌ می‌گشاید؟ 🎙 باحضور‌: حجت‌الاسلام‌ مجتبی‌ کاظمی 📆 زمان‌: سه‌شنبه ۱۳ تیرماه ۱۴۰۲، ‌ساعت ۱۷ 🏛 مکان‌: قم،‌ خانه‌ مصلحـــان ☎️علاقه‌مندان جهت حضور در جلسه شماره‌های09907463821 و 09100931083 ارتباط برقرار کنند. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔 اولین دوره آموزش یکساله آثار استاد مطهری 📚شامل ۴۰ کتاب و به صورت آنلاین، همراه با پرسش و پاسخ ⏳ آخرین مهلت ثبت نام: ۱۶ تیرماه 📆 شروع کلاس‌ها: ۱۷ تیرماه ⏰ زمان کلاس‌ها: شنبه‌ها و دوشنبه‌ها، ساعت ۱۵:۳۰ 🗞 با ارائه گواهی پایان دوره از طرف «بنیاد علمی و فرهنگی شهید مطهری» 🔗 ثبت نام و اطلاعات بیشتر: motahari.ir/nedayefetrat1 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢دوره‌ تابستانی با محوریت دروس خارج فقه رهبر انقلاب آغاز شد ✔️سومین دوره‌ تابستانی درس خارج فقه براساس متون درس خارج فقه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای از شنبه دهم تیرماه آغاز شد. این دوره با هدف آشنا شدن اساتید و طلاب حوزه علمیه با اندیشه فقهی رهبر معظم انقلاب و به اهتمام دفتر قم موسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی و با همکاری مدیریت سطوح عالی حوزه علمیه قم و برخی از مدارس سطوح عالی قم در حال برگزاری است. هر یک از شرکت‌کنندگان با انتخاب یکی از گرایش‌های صلات مسافر، غناء و غیبت براساس متون فقهی رهبر انقلاب موظف به رعایت ضوابط مرکز مدیریت حوزه علمیه قم بوده و با نظرات فقهی آیت‌الله خامنه‌ای و همچنین روش‌شناسی فقهی ایشان آشنا می‌گردد. گفتنی است علاوه بر کلاس‌ها و مباحثه که در طول دوره از صبح تا ظهر برگزار خواهد شد، نشست‌هایی نیز جهت آشناسازی طلاب با مکتب فقهی معظم له در نظر گرفته شده است. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 مسأله غدیر یعنی اسلام نسبت به مدیریت جامعه بی‌اعتنا نیست ✔️حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: مسأله‌ی غدیر و تعیین امیرالمؤمنین (علیه الصّلاةوالسّلام) به عنوان ولی امر امت اسلامی از سوی پیامبر مکرم اسلام (صلّی الله علیه واله وسلّم) یک حادثه‌ی بسیار بزرگ و پُرمعناست؛ در حقیقت دخالت نبی مکرم در امر مدیریت جامعه است. معنای این حرکت که در روز هجدهم ذی الحجه سال دهم هجرت اتفاق افتاد، این است که اسلام به مسأله‌ی مدیریت جامعه به چشم اهمیت نگاه می‌کند. این طور نیست که امر مدیریت در نظام اسلامی و جامعه‌ی اسلامی، رها و بی‌اعتنا باشد. علت هم این است که مدیریت یک جامعه، جزو اثرگذارترین مسائل جامعه است. ۱۳۸۳/۱۱/۱۰ 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
6.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥کلیپ ا حکمرانی‌ عدالت‌محور با تاکید بر اندیشه شهید بهشتی 👤حجت‌الاسلام والمسلمین احمد رهدار، رئیس مؤسسه مطالعات و تحقیقات اسلامی فتوح اندیشه و مدیر گروه فقه مضاف دانشگاه باقرالعلوم علیه‌السلام 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
13.81M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥کلیپ ا دوگانه مصلحت اکثریت و تمایلات اکثریت 👤حجت‌الاسلام والمسلمین احمد رهدار: حاکم مطلوب است عقول امت را در جهت مصالحشان رشد دهد و این رشد یک طرفه نیز نیست و امت نیز در تحقق رشد خود باید تلاش کند. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
اجتهاد
💢احکام غیرعبادی باید در جهت بهینه شدن زندگی بشر تعیین و تفسیر شود/ احکام جزائی طریقیت برای رفع فساد
💢این چه مقاصد شریعت است که با سیره شارع هم تناسب ندارد! ✍️پیام وارده/ طباطبائی: این نوع استدلال در صحت و بطلان نیاز به ضابطه دارد، چطور وقتی اسباب عقد باقی است آن را باطل می‌دانید؟! شاید عوارض عقد موجب تحریم شود که آن هم باید به طور موردی ثابت شود اما صحت و بطلان باید با موضوع آن سنجیده شود نه عوارض خارجی. این چه مقاصد شریعت است که با سیره شارع هم تناسب ندارد؟ 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢فقه و آغاز نواندیشی دینی ✍️دکتر حسن انصاری 🔹اینکه فقیهان ما به فقه اعتنایی بیشتر از کلام و تفسیر و فلسفه و تفسیر داشته‌اند گرچه در کلیت آن دست کم در سده‌‌های اخیر درست است اما این ربطی به این نکته مهم ندارد که فقه سهمی محوری نه تنها در ساخت تمدن اسلامی و بل در شکل دادن منظومه دینی اسلامی دارد. سبب آن هم اهمیت محوری شریعت است در اسلام و اینکه اسلام دین سنت و اجماع و سیره مسلمین و شریعت به عنوان شیوه زندگی است و از آغاز با رفتار فردی و اجتماعی مؤمنان و زیست مؤمنانه در جامعه دینی پیوند خورده بوده است. بنابراین این فقیهان نبوده‌اند که فقه را محوریت دادند بل این محوریت فقه بوده است که فقیهان را بر کرسی ریاست دینی نشان داده و به آنان دستی برتر داده است 🔸معتقدم هر نواندیشی در دین در اسلام باید از فقه آغاز شود و در چارچوب فقه شکل بگیرد. برای چنان اجتهادی علاوه بر اجتهاد درون فقهی که همواره از لحاظ ظرفیت‌‌های درون فقهی آفاق تازه‌‌‌ای را‌‌ می‌تواند درنوردد اجتهاد در اصول و کلام ضروری است اما این اجتهاد‌‌ نمی‌تواند بیگانه با فقه باشد. فقیه در مقام متخصص در امر فقاهت‌‌ می‌تواند این اجتهاد را از اصول و از همانجا که شافعی آغاز کرد از نو آغاز کند، اما به پرسش‌‌های قدیمی پاسخ‌‌های جدید دهد و ظرفیت‌‌های تازه را از نو بررسی کند. 🔹بسیاری از نواندیشان دینی بی آنکه به پرسش‌‌های مختلف فقیهان و اصولیان توجه کنند تنها پاسخ‌‌های آنان را‌‌ می‌بینند در حالی که بسیاری از آنچه فقیهان در مقام پاسخ ارائه کرده‌اند با عنایت به پرسش‌‌های متفاوت و ظرفیت‌‌های گوناگون بوده است. نگاهی به ادبیات اصولی به خوبی گواه این است که بسیاری از مشکلات نظری که نواندیشان دینی در ارتباط با مبانی نظری و اصولی فقه مطرح‌‌ می‌کنند قبلا مورد توجه فقیهان بوده گرچه آنان از میان پاسخ‌‌های محتمل یک پاسخ را که با مبانی کلامی خود سازگارتر‌‌ می‌دیده‌اند انتخاب کرده اند. بنابراین همان فقیهان‌‌ می‌توانند از نو اجتهاد در اصول را از همان سرچشمه‌‌ها آغاز کنند و پاسخ‌‌های تازه‌‌‌ای را جویا شوند. 🔸چنین اجتهاداتی نو در اصول و فروع که فقیهان با پایگاه مرجعیتی دینی‌شان سامان‌‌ می‌دهند طبعا تأثیرش به دلیل جایگاه فقهی و مرجعیت سنتی آنان نه تنها تأثیرش عمیق‌تر است بلکه به دلیل آنچه در این نوشته بیان شد به دلیل تاریخی برخلاف نواندیشان دینی در تداوم سنت و نه در گسست از آن تعبیر و تفسیر‌‌ می‌شود. 👈 متن کامل یادداشت: http://ijtihadnet.ir/?p=32367 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢باید نگاه نظامواره به فقه داشته باشیم/ با نظریه اخباریون که باید اخبار را به دست مردم داد، موافقم! ✔️حجت‌‌الاسلام والمسلمین حمید مغربی در گفتگو با «اجتهاد»: 🔹مهمترین محور برای کارآمدی فقه، پاسخگویی آن به سوالات و نیازهای جامعه است، چراکه دستورات فقهی نهایتاً باید تبدیل به قانون شوند تا برای جامعه، مفید بوده و زندگی را برای مردم آسان کنند. همچنین فقه باید بتواند از پاسخ‌هایی که می‌دهد، دفاع عقلانی نیز بکند... باید نگاه نظامواره به فقه داشته باشیم و چنان تصمیم بگیریم که گویی مخاطب ما تمام مردم جهان‌اند و همه جهان می‌خواهند آن را اجرا کنند. 🔸با توجه به اینکه یکی از منابع فقه، عقل است؛ اساسا فقه باید بتواند از آن عقل حمایت کند. البته ممکن است عبادات را استثنا کنیم؛ اما در معاملات و سایر نیازهای امروز، فقه باید توان اقناع عقلانی جامعه را داشته باشد و موافق با سیره عقلا باشد. من تقریبا 34 قاعده فقهی برای کسب وکار و تجارت، استخراج کرده‌ام. در همه این موارد، یکی از ادله‌اش سیره عقلا و حکم عقل است. 🔹معتقدم باید از تربیت مقلدانه مردم دست برداریم و با این نظریه اخباریون موافقم که می‌گفتند: چرا باید فقها نظر بدهند؟ بلکه اخبار را دست مردم بدهند و خودشان بر اساس آن عمل کنند. 🔸باید با نگاه اجتهادی، گوهر و اهداف آیات و روایات را به دست آوریم؛ چراکه ممکن است شیوه اجرای روایتی در زمان خودش، درست و مناسب بوده باشد؛ اما امروزه نیاز باشد که آن را با توجه به اقتضائات زمان اجرا کرد... 👈 متن این گفتگو را در «اجتهاد» ملاحظه نمایید: http://ijtihadnet.ir/?p=71847 🆔 https://eitaa.com/ijtihad