هدایت شده از MESBAHYAZDI.IR
📱همزمان با چهلمین روز ارتحال حضرت آیت الله مصباح یزدی (قدسسره) «نرم افزار اندروید آثار حضرت آیت الله مصباح یزدی (قدسسره)» منتشر شد.
👇لینک دانلود👇
🌐 https://mesbahyazdi.ir/files/app/ketabkhan.apk
🏴 @mesbahyazdi_ir
🔴درسهایی که باید از علامه مصباح آموخت
🔶درس بیست و هشتم: استفاده حداکثری از امکانات
🖊حجت الاسلام و المسلمین آقای دکتر احمدحسين شريفي عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی(ره)
🔷يكي دیگر از ویژگیهای مدیریتی آیتالله مصباح تأکيد فراوان بر استفاده حداکثري از امکانات و نیروهای موجود بود. تأکید میکردند که هم از امکانات سختافزاری موجود استفاده بهینه صورت گیرد و هم از ظرفیتهای نرمافزاری و نیروی انسانی.
🔷در سایه این تأکید، در دو ساختمان اداری که مؤسسه امام خمینی در اختیار دارد، وضعیت به گونهای است که فیالمثل، حتي اگر امکان بهرهبرداري از فضاي زير راهپلههای طبقات مؤسسه، براي کارهاي اداري يا خدماتي و امثال آن وجود داشته باشد، حتماً مورد استفاده قرار گرفته است؛ تا جایی که میتوان گفت هیچ فضای قابل استفادهای نیست مگر آنکه مورد استفاده قرار گرفته است.
🔷در استفاده از امکانات نرمافزاری و نیروی انسانی نیز به شرح ایضا؛ فیالمثل، مجموعه نشریات تخصصی معاونت پژوهش مؤسسه امام خمینی (۱۵ نشریه تخصصی؛ اعم از علمی پژوهشی و علمی ترویجی) با ۷ نیروی اجرای تمام وقت و ۲ نیروی ساعتی اداره میشوند! این در حالی که برخی از مراکز، به ازای هر نشریه ۳ نیروی اجرایی را به کار میگیرند!
🔷یا اداره همایشها و نشستهای علمی مؤسسه امام خمینی که بعضاً در طول یک سال قریب به ۷۰ همایش و نشست علمی و کرسی نظریهپردازی و امثال آن را اداره میکنند، با ۳ نیرو اداره میشود. کاری که در هیچ مرکز دیگری قابل تصور نیست!
#علامه_مصباح
🌐 کانال و سايت مؤسسه امام خمینی(ره)
🔰 @iki_ac_ir
🔰 https://iki.ac.ir
✳️ مراسم اربعین حضرت علامه مصباح یزدی در روز 99/11/23 در حرم حضرت معصومه برگزار شد
🎤 حضرت آیتالله حسینی بوشهری، رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در این مراسم سخنرانی کردند.
🔹 ایشان گفتند آیتالله مصباح یزدی، عالمی عامل و فقیهی بصیر و زمانشناس و حکیمی مجاهد و مسئولیت شناس و از پیشگامان نهضت اسلامی و از یاران و یاوران حضرت امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری و عضو مطرح مجلس خبرگان رهبری و جامعه مدرسین بود؛ این شخصیت خیلی نامهربانیها را تحمل کرد و حرفهای ناشنیدنی شنید اما همچون کوهی استوار در صحنه ماند.
🔹 عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری افزودند مرحوم آیت الله مصباح یزدی بسیار سادهزیست، بااخلاق و متواضع بود و مدعی هیچ جایگاهی نبود و با نسل جوان ارتباط تنگاتنگی داشت.
📃 اخبار تکمیلی در👇👇👇
qabas.iki.ac.ir/node/7107
📸 گزارش تصویری در👇👇👇
qabas.iki.ac.ir/node/7108
🌐 کانال و سايت مؤسسه امام خمینی(ره)
🔰 @iki_ac_ir
🔰 https://iki.ac.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ مصباح انقلاب (10)
❇️ ویژگیهای شخصیتی حضرت علامه آیتالله محمدتقی مصباح یزدی (رضوان الله علیه)
✳️ از زبان حجتالاسلام و المسلمین آقای دکتر مرتضی آقاتهرانی، رئیس کمیسیون مجلس و از شاگردان حضرت علامه مصباح
⬅️ اداره کل تبلیغات اسلامی چهارمحال و بختیاری
#عمار_انقلاب
🔰 @iki_ac_ir
🔰 https://iki.ac.ir
🌺 جلسه پیشدفاع پاياننامه دکتری 🌺
📚 طراحی مدل مفهومی والدگری مبتنی بر منابع اسلامی،تدوین طرح نمای آموزشی-روان شناختی و امکان سنجی آن در ارتقاء رضایت از زندگی نوجوانان
✅ رشته: روانشناسی
✅ پديدآورنده: جناب حجت الاسلام آقای سیدعباس ساطوریان
🗓 تاريخ: 99/11/26 ⏰ ساعت 8
✅ مکان: پرديسان - ساختمان شماره 2 مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني (ره) - سالن جلسات دفاع
#پایاننامه
🔰 @iki_ac_ir
🔰 https://iki.ac.ir
🔴 درسهایی که باید از علامه مصباح آموخت
🔶 درس بیست و نهم: زمانشناسی
🖊 حجت الاسلام و المسلمین آقای دکتر احمدحسين شريفي عضو هیئت علمی مؤسسه امام خمینی(ره)
🔷 یکی دیگر از درسهای آموختنی از آيتالله مصباح، زمانشناسی و آگاهی به مسائل زمان است. مقام معظم رهبری در توصیف ایشان میفرماید: «آیتالله مصباح یک فقیه، متکلم، فیلسوف، مفسر و زمانشناس بصیر است.» او حقیقتاً عارف به نیازهای معرفتی زمانه بود. مهمترين و زيربناييترين مسائل و نيازمنديهاي معرفتی و فرهنگي و اجتماعی زمانه را میشناخت.
🔷 اگر آثار علمی و پژوهشی علامه مصباح را در شصت سال اخیر به ترتیب زمانی رصد کنیم و یک نمودار برای آنها ترسیم کنیم؛ و از آن طرف مسائل اصلی و بنیادین جامعه ایران را هم در همین پروسه زمانی فهرست کرده و در نموداری ترسیم کنیم، خواهیم دید که همه فعالیتهای ایشان در هر برههای از تاریخ ایران و انقلاب اسلامی ناظر به مهمترین و اساسیترین مسائل فکری و فرهنگی جامعه بوده است. ایشان یک اندیشمند در میدان بود؛ نه یک اندیشمند در گوشه حجره یا محصور در شهر قم. او جهانی بنشسته در گوشهای نبود؛ بلکه جهانی جاری از علم و معرفت و حکمت بود.
🔷 او حقیقتا مدافع سنگرهای ایدئولوژیک و بنیانهای فکر اسلامی بود. نه مدافعی منفعل؛ بلکه مدافعی فعال. تلاشی مجاهدانه در امتدادبخشی به بنیانهای فکر اسلامی در عرصههای مختلف زیست فردی و اجتماعی داشت. او بزرگترین فیلسوف کاربردی سدههای اخیر فکر فلسفی در جهان اسلام بود.
🔷 او با تکیه بر مبانی معرفتشناختی و هستیشناختی و انسانشناختی اسلامی، نه تنها به تولید فلسفههای مضافی چون فلسفه اخلاق، فلسفه حقوق، فلسفه سیاست و فلسفه تعلیم و تربیت پرداخت بلکه علم اخلاق و علم حقوق و مسأله حقوق بشر و حقوق زن و حقوق اقلیتها و همچنین دانش سیاست و مدیریت و تعلیم و تربیت را نیز با تکیه بر همان بنیانهای فکری سامان داد و مهمترین مسائل روز جامعه ایرانی و اسلامی را با امتدادبخشی به همان بنیانهای نظری پاسخ داد. او حقی عظیم و بیبدیل بر دانشهای اسلامی در عصر جدید دارد.
🔷 از برکات زمانشناسی او این بود که
1️⃣ اولاً، هرگز در مسائل معرفتی و علمی غافلگیر نشد؛ بلکه همواره جلوتر از زمانه زیرساختهای معرفتی حل مسائل را فراهم میکرد. امام علی علیه السلام میفرماید: «مَنْ عَرَفَ الْأَيَّامَ لَمْ يَغْفُلْ عَنِ الِاسْتِعْدَاد؛ کسي که نسب به زمانه آگاه باشد از آمادگي غافل نميگردد.»
2️⃣ و ثانیاً، امور بر او مشتبه نمیشد؛ در جریانشناسی اندیشهها و حتی عملکردها، منحصر به فرد بود: «الْعَالِمُ بِزَمَانِهِ لَا تَهْجُمُ عَلَيْهِ اللَّوَابِسُ؛ کسي که به زمان خويش آگاه باشد، امور مشتبه بر او هجوم نميآورند.» ریشههای جریانهای فکری را به خوبی میدانست و در مواجهه با آنها نیز برخوردی ریشهای داشت. و این هم یکی دیگر از رازهای هجمههای سنگین دگراندیشان و منحرفان فکری و علمی علیه ایشان بود.
#علامه_مصباح
🌐 کانال و سايت مؤسسه امام خمینی(ره)
🔰 @iki_ac_ir
🔰 https://iki.ac.ir
🌺 جلسه پیشدفاع پاياننامه دکتری 🌺
📚 الگوی دیپلماسی عمومی جمهوری اسلامی ایران در مواجهه با نظام سلطه
✅ رشته: علوم سیاسی
✅ پديدآورنده: جناب حجت الاسلام آقای مهدی مهدوی اطهر
🗓 تاريخ: 99/11/27 ⏰ ساعت 8
✅ مکان: پرديسان - ساختمان شماره 2 مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني (ره) - سالن جلسات دفاع
#پایاننامه
🔰 @iki_ac_ir
🔰 https://iki.ac.ir
#کرسی_ترویجی_130
گروه جامعهشناسی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار میکند
✅ رویکرد تأسیسی فرامبناگرای علم دینی؛ بررسی و مقایسه نظریه علم دینی حضرات آیات جوادی آملی و مصباح یزدی(ره)
🔸سخنران: حجتالاسلام دکتر #محمد_فولادی_وندا
🔸ناقد اول: حجتالاسلام دكتر #قاسم_ابراهیمی_پور
🔸ناقد دوم: حجتالاسلام #محمدوحید_سهیلی
🔸 مدیر کرسی: حجتالاسلام #غلام_حیدر_کوشا
🗓 شنبه 25 بهمنماه 1399 ⏰ 10:30
🌐 نشانی جلسه آنلاين👇👇👇
🔹 ورود مهمانان iki.ac.ir/su/?u=1
🔹 ورود اعضاي پورتال مؤسسه iki.ac.ir
🌐 کانال و سايت مؤسسه امام خمینی(ره)
🔰 @iki_ac_ir
🔰 https://iki.ac.ir
📚 شماره 277 از ماهنامه علمی «معرفت» (ویژه فلسفه) منتشر شد
✅ اوصاف شيعيان واقعي در وصاياي امام محمدباقر علیه السلام (12)، آیتالله علامه محمدتقی مصباح (ص5)
✅ مباني معرفتشناختي استكبارستيزي / اكبر ميرسپاه / عليرضا اشقري (ص11)
✅ چالشهای پیشروی مبناگرایی در فلسفه غرب با نگاهی به رویکرد علامه طباطبائی به مبناگرایی / عيسي موسيزاده (ص19)
✅ ادله صدرالمتألهین بر تشکیک با تقریر استاد فیاضی / یاسر حسینپور / احمد سعیدی (ص31)
✅ بررسی مبانی نظری موثر در تعیین قلمرو دین از دیدگاه سنتگرایان / اكبر ميرسپاه / محمدهادي طالب نجفآبادي (ص39)
✅ چیستی و چگونگی صدور اراده در اندیشه صدرالمتألهین / سيدابوالقاسم حسيني كمار عليا / مرتضي رضايي (ص51)
✅ تحلیل و بررسی روش صدرالمتألهين در مقام گردآوری و تحقیق حسن رهبر (ص59)
✅ شکوفایی اخلاق در پرتو غایات دینی علی قنبریان / عباس قربانی (ص67)
✅ بررسی و نقد ملاک هویت شخصی حافظه سید محمد قاضوی (ص77)
🌐 مشاهده و خريد الكترونيكي مقالات نشريات مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) در
🌐 Eshop.iki.ac.ir
#ماهنامه_علمی_معرفت
🌐کانال و سایت مؤسسه امام خمینی(ره)
🔰 @iki_ac_ir
🔰 https://iki.ac.ir
#سلسله_نشست
#فلسفه_دین_اسلامی
📣 به همت #قطب_علمی_فلسفه_دین اسلامی و موسسه امام خمینی(ره)؛
🔰 دومین نشست از سلسله نشستهای علمی #مصباح_معرفت:
🔸 نشست "اسلامی سازی علوم از منظر علامه مصباح" برگزار میشود
⚜️ بیشتر بخوانید:
🌐 iict.ac.ir/naq2
🌐کانال و سایت مؤسسه امام خمینی(ره)
🔰 @iki_ac_ir
🔰 https://iki.ac.ir
#نشست_مجازی
#فلسفه_دین_اسلامی
🔺به همت #قطب_علمی_فلسفه_دین اسلامی و موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی برگزار میشود:
🔶 دومین نشست از سلسله نشستهای علمی #مصباح_معرفت؛
✅ نشست علمی با موضوع "اسلامی سازی علوم از منظر علامه مصباح"
🎙با ارائه حجت الاسلام دکتر صفدر_الهی_راد
📅 یکشنبه 26 اسفندماه 99 ⏰ 10
📡 تحت نرم افزار ادوبی کانکت و ارتباط از طریق :
👇👇👇👇👇👇
🌐 http://meeting.iict.ir/qotb
🌐 کانال و سايت مؤسسه امام خمینی(ره)
🔰 @iki_ac_ir
🔰 https://iki.ac.ir
📚 شماره 28 از دوفصلنامه علمی ـ ترویجی «معرفت اخلاقی» منتشر شد
✅ ويژگيهاي هويت انساني از نگاه ملاصدرا و دلالتهاي غايتشناسانۀ آن در اخلاق / حمید عاشوری / احمدحسین شریفی (ص5)
✅ راههاي حل تعارض بين رضا و عدم رضا در موارد تعلق قضاء الهي به كفر و معصيت / جمال سروش (ص21)
✅ مباني انسانشناختي و اهداف تربيت اخلاقي از ديدگاه علامه طباطبائي در تفسير الميزان / طه اميررستمي بناب / سيد محمدرضا موسوينسب (ص35)
✅ بازشناسي نفس لوّامه و عوامل بيداري آن از نگاه قرآن و حديث / محمدرضا حسينينيا / محسن حسنوندي (ص51)
✅ تحليل معناي عُجب و تبيين عوامل ايجاد و پيامدهاي آن، براساس روايات / محمدتقي سبحانينيا / خليل عارفي (ص67)
✅ تحليل و بررسي كنترل جمعيت از منظر اخلاق كاربردي / سيدمرتضي هنرمند / احسان تركاشوند (ص83)
✅ بررسي مدارا در سيره تاريخي امام علي عليه السلام / وليالله نصيري / سعيد صفي شلمزاري / مسعود قنبري (ص55)
🌐 مشاهده و خريد الكترونيكي مقالات نشريات مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) در
🌐 Eshop.iki.ac.ir
#دوفصلنامه_علمی_ترویجی_معرفت_اخلاقی
🌐کانال و سایت مؤسسه امام خمینی(ره)
🔰 @iki_ac_ir
🔰 https://iki.ac.ir
📚 شماره 19 از دوفصلنامه علمی ـ پژوهشی «انوار معرفت» منتشر شد
✅ تعالي حقيقت وجود در حكمت متعالي / محمدعلی اردستانی (ص5)
✅ مباني تأويل در انديشه عرفاني ملاصدرا / مسعود حاج ربيع (ص19)
✅ چيستي تأويل عرفاني قرآن و نسبت آن با تأويل فني / محمدحسين گيلانپور (ص33)
✅ بررسي تطبيقي دو مقام عرفاني انبساط و بسط / سيده زهرا موسوي / سيدحسين رکنالديني (ص47)
✅ ويژگيهاي دروني انسان و نقش آنها در نيل به غايت مطلوب او در آراي آيتالله شاهآبادي و امام خميني(ره) / آيلار ملکي (ص67)
✅ نقد و بررسي رابطه عشق و ايمان فرد در سپهرهاي وجودي فلسفه سورن كركگور / محمد فنايي اشکوري / رقيه خسروشاهي (ص79)
🌐مشاهده و خريد الكترونيكي مقالات نشريات مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) در
🌐 Eshop.iki.ac.ir
#دوفصلنامه_علمی_پژوهشی_انوار_معرفت
🌐کانال و سایت مؤسسه امام خمینی(ره)
🔰 @iki_ac_ir
🔰 https://iki.ac.ir
✳️ چراغ اگر خاموش شد،چلچراغها افروخت
🌐کانال و سایت مؤسسه امام خمینی(ره)
🔰 @iki_ac_ir
🔰 https://iki.ac.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅مصباح انقلاب(11)
❇️ ویژگیهای شخصیتی حضرت علامه آیتالله محمدتقی مصباح یزدی (رضوان الله علیه)
✳️ از زبان حجتالاسلام و المسلمین آقای دکتر مرتضی آقاتهرانی، رئیس کمیسیون مجلس و از شاگردان حضرت علامه مصباح
⬅️ اداره کل تبلیغات اسلامی چهارمحال و بختیاری
#عمار_انقلاب
🔰 @iki_ac_ir
🔰 https://iki.ac.ir
💢 سلسله دروس خارج تفسیر نظامهای اسلامی
📚 موضوع: تفسیر اجتماعی قرآن
🔹 استاد: آیتالله محمود رجبی
📆 زمان: از امروز شنبهها، نیم ساعت قبل از اذان مغرب و عشاء
✅ مکان: قم، بلوار محمدامین(ص)، بلوار جمهوری اسلامی، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)
📌 به منظور شرکت حضوری در جلسه نام و نامخانوادگی و مقطع تحصیلی خود را به شماره 3000646400 پیامک نمایید.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#درس_خارج_تفسیر
#آیت_الله_رجبی
🌐کانال و سایت مؤسسه امام خمینی(ره)
🔰 @iki_ac_ir
🔰 https://iki.ac.ir
mesbah-marefat01.mp3
16.13M
#صوت
💯🔊 #بشنوید
🔰 نخستین نشست از سلسله نشستهای علمی #مصباح_معرفت؛
📌 با عنوان «نسبت دین و اخلاق از منظر علامه مصباح»
🎙با ارائه:
آقاي دکتر #امیر_خواص، عضو هيئت علمي مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره)
📅 پنجشنبه 23 بهمنماه 99
🌐کانال و سایت مؤسسه امام خمینی(ره)
🔰 @iki_ac_ir
🔰 https://iki.ac.ir
🔴 درسهایی که باید از علامه مصباح آموخت
🔶 درس سیام: مبارزه متفکرانه و فيلسوفانه
🖊 حجت الاسلام و المسلمین آقای دکتر احمدحسين شريفي عضو هیئت علمی مؤسسه امام خمینی(ره)
🔶 از جمله ویژگیهای مبارزاتی علامه مصباح که از او یک مبارز دائمی و خستگیناپذیر ساخت، مبارزه متفکرانه و فیلسوفانه با انحرافات و کجیها بود. او از نخستین یاران و شاگردان امام بود، و تا پایان عمر نیز لحظهای در راه و روش خود تردید نکرد. اما جنس مبارزه او مثل جنس مبارزه شهید مطهری بود؛ او در قالب تنگ و متعصبانه جریانهای سیاسی نمیگنجید.
🔶 او بر این باور بود که انقلاب امام، انقلابی از جنس فکر و فرهنگ است؛ به همین دلیل با پرخاشگری و هیجان و احساسات و شور بیبنیان کار آن به سامان نمیرسد. بلکه باید بنیانهای فکری و نظری این حرکت الهی در جان و ذهن مردم مستحکم شود. باید افزون بر تبیین درست معیارها و مبانی اسلامی، کسانی که به نام مبارزه سیاسی درصدد ایجاد انحرافات اعتقادی و دینی در میان مردم هستند، به مردم معرفی شوند. او نیز همچون شهید مطهری، آنچنان زیرکانه و با فتانت و هوشمندی فعالیتهای فرهنگی ضد استعماری و ضد استبدادی خود را سامان میداد که حتی وقتی مورد تعقیب و بازجویی ساواک نیز قرار گرفت، نتوانستند بهانهای برای بازداشت او به دست آورند. فعالیتهای او آن قدر برای ساواک و مأموران رژیم مهم بود که ساواک از مأموران خود خواسته بود همواره او را زیر نظر بگیرند. (ر.ک: مصباح دوستان، ص۹۳-۹۴)
🔶 او یک فیلسوف مبارز و مبارز فرهنگی بود. جنس مبارزه او جنس مبارزه فکری و اندیشهای بود؛ او در میان اقران خود بیشترین خدمات را به انقلاب اسلامی کرد؛ او کادر فکری و فرهنگی مورد نیاز نظام را تربیت کرد. او از ولایتمداران ولایتگستر بود. با فعالیتهای فکری و فرهنگی و آموزشی و تربیتی خود، شعاع ولایت و حامیان فکری و فرهنگی و اعتقادی ولایت را گسترش داد.
#علامه_مصباح
🌐 کانال و سايت مؤسسه امام خمینی(ره)
🔰 @iki_ac_ir
🔰 https://iki.ac.ir