🔴درسهايي که بايد از علامه مصباح آموخت
🔸قسمت هشتم: حکيم خلأبين و رخنهياب
🖊حجت الاسلام و المسلمین آقای دکتر احمدحسين شريفي عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی(ره)
🔸يکي ديگر از ويژگيهاي مهم و درسآموز در زيست علمي و عملي آيتالله مصباح اين است که ايشان فيلسوفي خلأبين و رخنهياب بود؛ تلاش ميکرد خلأها و کمبودها و بارهاي برزمين مانده را پيدا کند. و ميکوشيد در حد توان چنان بارهايي را بردارد و چنان رخنهها و خلأهايي را پر کند. به همين دليل، نه تنها خودش از انجام کارهای تکراری خودداری میکرد، بلکه اصرار زيادي داشت که در مجموعه موسسه امام خمینی(ره) از انجام کارهاي تکراري و يا کارهايي که متکفل دارد، خودداري شود.
🔸فيالمثل، وقتي ميديد دهها نفر مشغول تدريس درسهاي کفايه و مکاسب و رسائلاند، يا دهها و بلکه صدها کرسي درس خارج فقه و اصول در حوزة علمية قم برقرار است، عليرغم توانایی بسیار بالایی که در آن حوزه ها داشت و علیرغم اصرارهاي فراوان تعداد زيادي از شاگردان و حتي عليرغم سفارش استاد محبوب و مرادش، آيتالله بهجت، مبني بر تدريس فقه و اصول، ايشان از انجام اين کار استنکاف کرد. و جز به برخي از جلسات خصوصي در اين موضوعات راضي نشد.
🔸او دائماً در اين انديشه بود که آيا انجام فلان کار يا ارائة فلان سخنراني يا شرکت در بهمان جلسه، حجت شرعي دارد يا خير. و براي اطمينان از اين مسأله، با توجه به نوع مسائل، بعضاً ساعتها، روزها و بلکه ماهها تأمل ميکرد.
🔸او حقيقتاً حکيمي خلأبين و رخنهياب بود. همين روحيه يکي از مهمترين عوامل نوآوريهاي فراوان علمي و آموزشي و ساختاري ايشان بود. همين نگاه آيتالله مصباح بود که منجر به انجام اقداماتي شد که بدون شک سطح آموزش و پژوهش و به طور کلي علوم اسلامي را در حوزههاي علميه ارتقا داد.
#علامه_مصباح
🔰 @iki_ac_ir
🔰 https://iki.ac.ir
🔴درسهايي که بايد از علامه مصباح آموخت
🔸قسمت نهم: حکيم نظريهپرداز
🖊حجت الاسلام و المسلمین آقای دکتر احمدحسين شريفي عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی(ره)
🔸آيتالله مصباح بسيار اهل مطالعه و فعاليت علمي بود. روزي در جلسهای خصوصی فرمودند من بعضي ايام، تا 16 ساعت فعاليت علمي ميکردم.
🔸اما او هرگز به مطالعه صرف و يا نهايتاً جمعبندي و دستهبندي مطالب ديگران يا تنظيم فيشها و دادههاي گردآوري شده بسنده نميکرد. بلکه با تأمل در مطالب و دادهها و با قدرت نبوغ خداداديشان و همچنين با توجه به خلاقيتي که داشت، چيزي نو ميآفريد. به تعبير ديگر، آيتالله مصباح از آن دسته عالماني نبود که همچون مورچهها صرفاً به جمعآوري مطالب ديگران بپردازند و يا نهايتاً آنها را در قطعات و بخشهاي منظمي براي مصرف ديگران عرضه کنند؛ و يا مثل کساني نبود که هنرشان، حداکثر همچون هنر چرخگوشت باشد، يعني حد اهتمام و توانشان اين باشد که سخنان پراکنده ديگران را به صورتي طبقهبندي شده و در قالبي منظم بيان کنند.
🔸آيتالله مصباح، به گواهي نوشتهها، درسها و سخنرانيهايش، آنچه که مينوشت و ميگفت، حاصل تأملات و تفکرات خودش بود.
🔸به ندرت سخني را بدون تأمل و تفکر پيشين بر زبان ميآورد. او يک متفکر به معناي حقيقي کلمه بود؛ در ميان اقران خود، بيشترين مشغوليت او، تعقل و تفکر در مسائل بود.
🔸او در بسياري از علوم متعارف در حوزههاي علميه و همچنين در بسياري از علوم انساني صاحب نظريه بود. ايشان دهها نظريه ابتکاري در حوزههاي مختلف علمي داشتند که برخي از آنکه در کتاب چهارجلدي «رهآوردها» منتشر شده است.
#علامه_مصباح
🔰 @iki_ac_ir
🔰 https://iki.ac.ir
#اطلاعيه
✅ به اطلاع ميرساند:
✳️ چنانچه مراكزي تمايل به استفاده از اساتيد مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) جهت سخنراني در مراسم بزرگداشت و معرفي شخصيت حضرت علامه مصباح (رضوان الله تعالي عليه) در روزهاي آينده و همچنين در چهلمين روز درگذشت آن عزيز سفركرده دارند به لينك زير مراجعه فرمايند:
http://kanoontolou.iki.ac.ir/Others/OutOfMoasseseForms/MainForms.aspx
🔰 @iki_ac_ir
🔰 https://iki.ac.ir
📚 کتاب «فرصت جمعیت؛ چشمانداز تحولات جمعیت در ایران؛ چالشها و راهبردها» منتشر شد
🖊 نوشته جناب حجت الاسلام و المسلمین آقای دکتر محمد فولادی وندا عضو هیئت علمی گروه جامعهشناسی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
✅ همچنانكه وجود منابع انساني پرشمار و مناسب كمّي و كيفي براي پيشرفت جامعه ضروري است، دستيابي به نرخ بالاي رشد اقتصادي نيز امري حياتي است. اين امر در گرو، داشتن سياستهاي مدون و مناسب جمعيتي و شناخت عوامل و امكانات بالقوه و بهكارگيري درست آنها و نگاه به جمعيت به عنوان يك «فرصت» است.
✅ به نظر ميرسد، ريشۀ اصلي بسياري از مشكلات فعلي كشور ناشي از عدم توجه جدي مسئولان اجرايي به مقولۀ جمعيت به عنوان يك «فرصت»، فقدان سياست پايدار و مناسب جمعيتي با توجه به ملاحظۀ همۀ شرايط كشور و فقدان برنامهريزي درست و سياستها و راهبردهاي مدون براي پيشرفت اقتصادي و تأمين نيازهاي اساسي كشور و نسبت نادرست ناكارآمدي و نابسامانيهاي اقتصادي به جمعيت جوان يك جامعه و نيز عدم تلاش مناسب براي بهكارگيري همۀ ظرفيتها و امكانات و توانمنديها براي رفع مشكلات موجود است. بنابراين عليرغم نقش حياتي جمعيت در پيشرفت يك كشور و تلقي آن به عنوان يك فرصتِ مغتنم، غفلت مسئولان نظام از اين مهم و اجراي سياست كاهش جمعيت در بيش از سه دهه در كشور، جامعۀ ما با كاهش شديد باروري مواجه شد و اينك ما با تهديد جدي پيري و خاكستري شدن جمعيت مواجه و به سمت سقوط جمعيت در حركت هستيم.
🌐 اطلاعات بیشتر 👇
https://research.iki.ac.ir
🌐 خرید اینترنتی👇
http://eshop.iki.ac.ir/shop/7/Product/4476
🔰 @iki_ac_ir
🔰 https://iki.ac.ir
📚 کتاب « سفیدِ سیاه؛ تحلیل و بررسی ابعاد پدیده نوظهور ازدواج سفید با رویکردی دینی و روان شناختی» منتشر شد
🖊نوشته جناب حجت الاسلام و المسلمین آقای زهیر احمدی
✅ ازدواج سفید، به عنوان آسیب اجتماعی نوین چندسالی است وارد فرهنگ ایرانی شده و در تقابل با سنت ازدواج قرار گرفته است. در این بین جوانان و خانوادههایی بر اثر عدم آگاهی از زوایای این معضل اجتماعی، به آن مبتلا و سرانجام پشیمان شدهاند.
✅ کتاب سفیدِ سیاه اولین کتابی است که با رویکرد دینی و روانشناختی این پدیده را بررسی کرده است و به عنوان راهنمایی جامع به مردم عزیز ایران معرفی میشود.
✅ مباحث این کتاب در قالب شش فصل تنظیم شده است:
🔸 فصل اول، کلیات ورود به بحث، شامل مسائل مربوط به ازدواج، خانواده، تعریف و اهمیت آنها در بین دانشمندان و ادیان الهی را بیان کرده است.
🔸 فصل دوم با تمرکز بر موضوع اصلی کتاب به تعریف و تاریخچۀ ازدواج سفید و نحوۀ شکلگیری آن پرداخته است.
🔸 در فصل سوم علل گرایش به همخانگی بررسي شده و در بخش بیان علتها سعی شده است دلایل و علل تمایل به ازدواج سفید از زبان موافقان این نوع زندگی با همان توجیهات و ادبیات تبيين شود.
🔸 در فصل چهارم ماهیت همخانگی و پیامدهای ناشی از این نوع زندگی بررسي و نقد شده است.
🔸 فصل پنجم راهکارهایی برای مقابله با این چالش فرهنگی ارائه خواهد داد.
🔸 و فصل آخر نيز به نتیجهگیری و مسائل مربوط به آن اختصاص يافته است.
🔹امید است با مطالعۀ این کتاب مسیر ناهموار شناخت این پدیده هموار گردد.
🌐 خرید اینترنتی👇
http://eshop.iki.ac.ir/shop/7/Product/4477
🔰 @iki_ac_ir
🔰 https://iki.ac.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ کلیپ سخنان حجت الاسلام و المسلمین آقای دکتر مهدی ابوطالبی؛ عضو هیئت علمی و رئیس مرکز آموزشهای آزاد مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با موضوع شبهه انتساب علامه مصباح یزدی (رضوان الله علیه) به انجمن حجتیه
🌐 https://www.aparat.com/v/sRiF0
🔰 @iki_ac_ir
🔰 https://iki.ac.ir
#اطلاعیه
✅ حضور انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در نمایشگاه مجازی کتاب تهران
✳️ لینک خرید آثار انتشارات مؤسسه در نمایشگاه مجازی کتاب تهران👇👇👇
🌐 https://tehranbookfair.ir/#/pavilion/6088/search
🔰 @iki_ac_ir
🔰 https://iki.ac.ir
✳️ پیوسته نشستهای علمی «سید مرتضی (10)»
✅ «تطور نظریه عصمت در تاریخ تفکر امامیه»
🎙حجت الاسلام و المسلمین آقای دکتر محمدحسین فاریاب؛ دانشیار مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
🗓 سه شنبه 7 بهمن ۱۳۹۹ ⏰ 16
🏢 برگزارکننده: مؤسسه امام خمینی(ره)، دبیرخانه پیوسته نشستهای علمی سید مرتضی (ره) و مجله دانشها و آموزههای قرآن و حدیث
❗️با توجه به رعایت دستورالعملهای بهداشتی این نشست به صورت مجازی و آنلاین برگزار میگردد.
🌐 لینک ورود به جلسه👇👇👇
🌐 https://ac.ismc.ir/anjomanhawzah2
🔰 @iki_ac_ir
🔰 https://iki.ac.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅مصباح انقلاب(6)
❇️ ویژگی های شخصیتی حضرت علامه آیت الله محمدتقی مصباح یزدی(رضوان الله علیه)
✳️ از زبان آیت الله عباس کعبی
⬅️ اداره کل تبلیغات اسلامی چهارمحال و بختیاری
#عمار_انقلاب
🔰 @iki_ac_ir
🔰 https://iki.ac.ir
🔵 فضای مجازی تشنه آثار آیتالله مصباح یزدی است
🔶 رئیس سازمان تبلیغات اسلامی کشور گفت: امروز با توجه به نیاز مبرم جامعه اسلامی در محیط مجازی و حقیقی به آثار آیتالله مصباح یزدی(ره)، سازمان تبلیغات با ظرفیت شبکه تبلیغی خود آمادگی فعالیت در این عرصه را دارد.
🔶 حجت الاسلام و المسلمین محمد قمی در نشست شورای بسیج اساتید و نخبگان حوزه علمیه استان تهران اظهارداشت: در خصوص بهرهمندی از آثار آیتالله مصباح یزدی در ساحتهای گوناگون از جمله شبکههای تبلیغی، هیئات مذهبی، روحانیون مستقر در شهرها و روستاها همچنین شبکه قرآنی ۱۲ هزار نفره و گروههای جهادی همکار با سازمان تبلیغات، ظرفیت عظیمی را برای نشر آثار این فقیه مجاهد فراهم آورده است.
🔶 رئیس سازمان تبلیغات اسلامی خاطرنشان کرد: اگر محتواهای مربوط به آیتالله مصباح یزدی فرآوری شود این قابلیت برای سازمان تبلیغات اسلامی فراهم است که آن را در شبکههای توزیعی نشر دهد.
🔶 حجت الاسلام و المسلمین قمی ادامه داد: از اقدامات در حال انجام سازمان تبلیغات در خصوص بزرگداشت آیتالله مصباح یزدی(ره) میتوان به ساخت قطعات ۳ دقیقهای، تهیه ویدئو کامنتها و حضور فعال و چشمگیر در شبکه شاد (دانش آموزی) اشاره کرد.
🔰 @iki_ac_ir
🔰 https://iki.ac.ir
✳️ نکوداشت حضرت علامه آیتالله مصباح یزدی(ره) در استان لرستان
✅ برگزاركنندگان: دفتر نماینده ولی فقیه در استان لرستان، سپاه حضرت ابوالفضل(ع)، قرارگاه فرهنگی جهادی امام زینالعابدین(ع) و اداره کل تبلیغات اسلامی استان
🔶 سخنران: جناب حجت الاسلام و المسلمين آقاي دكتر محمود نمازی اصفهاني، عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
🔷 زمان: سهشنبه ۷ بهمن ماه ⏰ ۹:۳۰ صبح
🔷 مكان: حسینیه ثارالله سپاه ناحیه خرم آباد
🔰 @iki_ac_ir
🔰 https://iki.ac.ir
روش شناسی مواجهه علامه مصباح با شبهات دینی.mp3
28.56M
🎤 جناب حجتالاسلام و المسلمین آقای دکتر احمدحسين شريفي، عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
🔴روششناسي علامه مصباح در مواجهه با شبهات ديني
🔸در نشست علمی مجازی «روششناسی آیتالله مصباح یزدی در پاسخ به شبهات»
🔸برگذار کننده: مرکز پاسخگويي به شبهات حوزه علميه قم و انجمن معرفتشناسي حوزه علميه قم
#علامه_مصباح
#شبهه
🔸تاريخ برگذاري: 2/ بهمن/ 1399
🔰 @iki_ac_ir
🔰 https://iki.ac.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅مصباح انقلاب(7)
❇️ ویژگی های شخصیتی حضرت علامه آیت الله محمدتقی مصباح یزدی(رضوان الله علیه)
✳️ از زبان آیت الله عباس کعبی
⬅️ اداره کل تبلیغات اسلامی چهارمحال و بختیاری
#عمار_انقلاب
🔰 @iki_ac_ir
🔰 https://iki.ac.ir
⭕️ پیشرفت در نگاه اسلام و غرب
قسمت اول
❓نظر اسلام درباره «پیشرفت» چیست، و اساساً از دیدگاه اسلام، ملاک «پیشرفت» چیست؟
⚠️ ما به عنوان مسلمان، یک اختلاف اساسی با تفکر رایج در دنیا داریم و آن، این است که بر اساس بینش اسلامی، اهداف ما منحصر در اهداف مادی و دنیوی نیست. ما در مسیر حرکت زندگیمان مقصدی داریم که در اغراض مادی خلاصه نمیشود؛ بلکه اغراض مادی و آرمانهای دنیوی، اهدافی میانی، و واسطهای برای رسیدن به هدف نهایی تلقی میشوند.
🔅 البته ما بر اساس بینش اسلامی، طالب استفاده بیشتر از نعمتهای خدا در این عالم نیز هستیم، که لازمهاش پیشرفت در علم، صنعت و تکنولوژی است؛ ما طالب این هستیم که اقشار مختلف جامعه در زندگی خود از رفاه و آسایش بیشتری بهرهمند باشند، و بتوانند از نعمتهای خدا بیشتر استفاده کنند؛ اما این، هدف نهایی نیست. ما معتقدیم که هدف از حرکت و سیر انسان که تمامی زندگی او را در بر میگیرد تکامل انسانیت اوست.
#علامه_مصباح
#نشریه_فرهنگ_پویا_شماره_38
🌐 سایت نشریه فرهنگ پویا👇👇👇
🔰 http://puya.nashriyat.ir
🔰 @iki_ac_ir
🔰 https://iki.ac.ir
⭕️ پیشرفت در نگاه اسلام و غرب
قسمت دوم
🔆 به نظر میرسد واژه مناسبتری که برای بیان این مفهوم میتوان از آن استفاده کرد واژه «تکامل» یا «استکمال» است. اسلام میگوید خداوند شما را آفریده، تا از دنیا و شرایط متغیر آن استفاده کنید و خود را به «کمال» برسانید؛ اما کمال نهایی چیست؟ این است که به خدا نزدیک بشویم؛ اما نزدیک شدن به خدا یعنی چه؟ این یک مفهوم نمادین است.
⁉️ مگر نه اینکه همه ما به دنبال سعادت هستیم؛ قرآن کریم در این باره میفرماید: «فمنهم شقی و سعید (هود/105)»؛ در آیات بعد نتیجه شقاوت و سعادت هر فرد را که در پایان کار مشخص میشود، این گونه توصیف میفرماید: «فاما الذین شقوا ففی النار (هود/106)»؛ «و اما الذین سعدوا ففی الجنة (هود/108)». در آیات بعد نتیجه شقاوت و سعادت هر فرد را که در پایان کار مشخص میشود، این گونه توصیف میفرماید: «فاما الذین شقوا ففی النار»؛ «واما الذین سعدوا ففی الجنة».
✴️ حال، کسی که به سعادت رسیده و به خدا نزدیک شده، همه خواستههایش به نحو احسن تأمین میشود؛ «لهم ما یشاوون فیها و لدینا مزید (ق/35)»؛ هرچه بخواهند، برایشان فراهم است؛ بالاتر از آن را هم به آنها میدهند. این مقام قرب الهی است که تمام شدنی نیست؛ «خالدین فیها ابدا (جن/23)».
#علامه_مصباح
#نشریه_فرهنگ_پویا_شماره_38
🌐 سایت نشریه فرهنگ پویا👇👇👇
🔰 http://puya.nashriyat.ir
🔰 @iki_ac_ir
🔰 https://iki.ac.ir
📚 #معرفی_کتاب فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی
✍️پدیدآورندگان: (حجج اسلام : محمود فتحعلی، دکتر مجتبی مصباح ، دکتر حسن یوسفیان)
👓زیر نظر : مرحوم آیتالله #مصباح_یزدی (ره)
📄تعداد صفحات 540
🗃ناشر: موسسه فرهنگی مدرسه برهان (انتشارات مدرسه)
♦️آشنایی با کتاب:
در راستای به انجام رساندن رسالت بزرگ نهضت نرمافزاری و تولید #علوم_انسانی_اسلامی و با الهام گرفتن از رهنمود مقام معظم رهبری (مدظله العالی) درباره لزوم تدوین فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی به عنوان پیشنیاز طرح تدوین سند ملی آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران و بنا بر درخواست وزارت آموزش و پرورش، معاونت پژوهش مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) تدوین فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی را به مثابهی یکی از پیشنیازهای هرگونه سیاستگذاری، برنامهریزی و بازسازی نظام تعلیم و تربیت کشور در دستور کار و اولیت پژوهشی خود قرار داد و پس از تهیهی طرحی اولیه در گروه علوم تربیتی، با رهنمود حضرت آیتالله مصباح یزدی(ره) تهیهی طرح تکمیلی و تدوین کتاب به شورائی با نظارت عالی ایشان واگذار گردید.
در این نوشتار بدون پرداختن به سایر دیدگاهها، مستقیما مبانی مورد قبول اسلام و آثار و نتایج آن در مباحث تعلیم و تربیت اسلامی ارائه شده است.
#نوآوری_ها
#بسط_فلسفه_به_مسائل_روز
🔰 @iki_ac_ir
🔰 https://iki.ac.ir
❎ آخرین آرزوی علامه مصباح یزدی چه بود؟
🔸حجت الاسلام و المسلمین آقای دکتر علی مصباح فرزند مرحوم علامه مصباح(ره) در جلسه کانون طلوع مؤسسه امام خمینی(ره) گفتند: ایشان در آخرین روزهایی که در بستر بودند و به زحمت میتوانستند صحبت کنند بارها ما را خواستند و آخرین آرزوی خودشان را مطرح کردند، حتی یک شب نیمه شب مرا صدا زدند و فرمودند تنها آرزوی من این است که یک فهرست از موضوعات مورد نیاز و مشکلات فکری جامعه جمعآوری کرده و برای آنها جواب تهیه کنید. اگر این کار انجام شود دیگر آرزویی ندارم.
🔸 یک بار هم فرمودند همین الان بروید دنبال این کار و شروع کنید.
🔰 @iki_ac_ir
🔰 https://iki.ac.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔵 نقش حضرت علامه آیتالله #مصباح_یزدی(ره) در علوم انسانی و نیز ارتباط حوزه علمیه قم با عرصه بین الملل
🔰 @iki_ac_ir
🔰 https://iki.ac.ir
#معرفی_کتاب
📚 «سیاست خارجی تطبیقی جمهوری اسلامی ایران، مروری بر سیاست خارجی دولت های پس از انقلاب»
🖊نویسنده: آقای دکتر منوچهر محمدی، مدیر گروه علوم سیاسی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
✅ در این کتاب به روش تطبیقی، ابتدا سیاست خارجی ثابت و پایدار نظام جمهوری اسلامی با استناد به قانون اساسی و نظرات امام خمینی(ره) و امام خامنهای مورد بررسی قرار میگیرد و در عین حال شاخصهای اصلی آن استخراج گشته و به عنوان الگو و مدل در مطالعه تطبیقی، مطمح نظر قرار میگیرد.
✅ متعاقبا مروری بر سیاست خارجی دولتهای بعد از انقلاب (از دولت موقت تا دولت فعلی) صورت میگیرد و در مقایسه با سیاست خارجی نظام جمهوری اسلامی، میزان مفارقت و مطابقت آنها از الگوی مورد نظر، تعیین و نهایتا علل و عوامل و چگونگی آن تمایزات تبیین میگردد.
🔰 @iki_ac_ir
🔰 https://iki.ac.ir
📌 «سوالات کاربردی» و «پاسخ های کوتاه» درباره انقلاب و جمهوری اسلامی توسط کارشناس محترم جناب حجت الاسلام و المسلمین آقای دکتر #مهدی_ابوطالبی، عضو هیئت علمی و رئیس مرکز آموزشهای آزاد مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
🔻 بخش اول
📻 #پرسمان_انقلاب رادیو معارف
⁉️1️⃣ علت مخالفت برخی روحانیون مجلس خبرگان با ولایت فقیه در ابتدای انقلاب چه بود؟
مشاهده مطلب
⁉️2️⃣ چرا گروه هایی مثل حزب توده و مجاهدین خلق که در پیروزی انقلاب سهیم بودند، بعد از انقلاب صاحب منصبی نشدند؟
مشاهده مطلب
⁉️3️⃣ با این وضعیت اقتصادی، چطور میگویید جمهوری اسلامی کارنامه درخشانی دارد؟
مشاهده مطلب
⁉️4️⃣ آیا مذاکره با آمریکا بر خلاف شعار استکبارستیزی جمهوری اسلامی نیست؟
مشاهده مطلب
⁉️5️⃣ چرا رسانه های جمهوری اسلامی اعتراضات آمریکا را به طور گسترده پوشش میدهند اما در قبال اعتراضات آبان ماه سکوت کردند؟
مشاهده مطلب
⁉️6️⃣ چرا رهبری در قبال اشخاص و اتفاقات، قاطعیت امام خمینی(ره) را ندارد؟
مشاهده مطلب
⁉️7️⃣ اگر این انقلاب مستضعفین هست، پس چرا الآن بیشترین فشار روی همین قشر است. آیا انقلاب از مسیر خود فاصله گرفته و سرمایه داری را پیش گرفته است؟
مشاهده مطلب
🔰 @iki_ac_ir
🔰 https://iki.ac.ir
📌 «سوالات کاربردی» و «پاسخ های کوتاه» درباره انقلاب و جمهوری اسلامی توسط کارشناس محترم جناب حجت الاسلام و المسلمین آقای دکتر #مهدی_ابوطالبی، عضو هیئت علمی و رئیس مرکز آموزشهای آزاد مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
🔻 بخش دوم
📻 #پرسمان_انقلاب رادیو معارف
⁉️8️⃣ چرا دوباره برای جمهوری اسلامی رفراندوم برگزار نمیشود؟
https://eitaa.com/aboutalebi57/303
⁉️9️⃣ چرا در مقابل آمریکا شمشیر را از رو بسته ایم؟و چرا با وجود منابع بسیار در کشور، ارزش پول ما انقدر پایین است؟
https://eitaa.com/aboutalebi57/304
⁉️🔟 آیا حیف از اسلامِ پاک و کامل نیست که به سیاست آلوده شود؟
https://eitaa.com/aboutalebi57/308
⁉️1️⃣1️⃣ دلایل عقلی ولایت فقیه و حکومت فقها چیست؟!
https://eitaa.com/aboutalebi57/319
⁉️2️⃣1️⃣ آیا جمهوری اسلامی به اهداف خود رسید؟ کدام یک و چگونه؟
https://eitaa.com/aboutalebi57/327
⁉️3️⃣1️⃣ اگر خدا خرمشهر را آزاد کرد، چرا نمیگذارید فلسطین و لبنان را آزاد کند؟
https://eitaa.com/aboutalebi57/361
⁉️4️⃣1️⃣ انقلاب چه فایده ای داشت؟ دلار که گران شد، بدحجابی هم که همچنان هست، کشورها هم که رابطه خوبی با ما ندارند.
https://eitaa.com/aboutalebi57/363
🔰 @iki_ac_ir
🔰 https://iki.ac.ir
🔴درسهايي که بايد از علامه مصباح آموخت
🔸قسمت دهم: تفکر انضمامی
🖊حجت الاسلام و المسلمین آقای دکتر احمدحسين شريفي عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی(ره)
🔸از ديگر ويژگيهاي علمي آيتالله مصباح نگاه کاربستي ايشان به مباني نظري و همچنين علوم ديني بود؛ به تعبير ديگر، ايشان دنبال اقامه دين بود؛ و اقامه دين صرفاً به طرح و رواج بحثهاي فلسفي و کلامي و فقهي و اصولي و امثال آن نيست.
🔸شيوه آموزشي و تعليمي آيتالله مصباح در اين عرصه بدين شکل بود که تلاشي مجاهدانه و خستگيناپذير کردند که بر پايه بنيانهاي معرفتشناختي، هستيشناختي و انسانشناختي ديني و اسلامي، فلسفههاي مضافي مثل فلسفه علوم انساني، فلسفه اخلاق، فلسفه حقوق، فلسفه سياست و فلسفه تعليم و تربيت را استوار کنند. و به تعبير ديگر، فلسفههاي مضاف را در زمين معرفتشناسي و هستيشناسي اسلامي و بر پايه انسانشناسي اسلامي استوار کردند.
🔸اين اندازه از کاربست بنيانهاي نظري اسلامي در علوم انساني، هر چند در نوع خود بيسابقه بود؛ اما ايشان هرگز به اين حد راضي نبودند بلکه تلاش کردند بر پايه همين فلسفههاي مضاف، علوم انساني اسلامي هم توليد شود و خود ايشان نيز در پارهاي از مسائل از جمله در حوزه تعليم و تربيت عملاً به اين کار اقدام کردند. در کتاب فلسفه تعليم و تربيت در اسلام، ضمن بيان مباني هستيشناسي، معرفتشناسي، انسانشناسي و ارزششناسي اسلامي، از دل آنها به استخراج (1) اهداف تعليم و تربيت؛ (2) اصول تعليم و تربيت، (3) ساحتهاي تعليم و تربيت (ساحتهاي بينشي، گرايشي و کنشي؛ فردي، اجتماعي، سياسي، اقتصادي، ديني، اخلاقي ...)، (4) مراحل تعليم و تربيت (مرحله پيشزادي، سيادت، اطاعت، وزارت، حمايت (بزرگسالي)، (5) عوامل و موانع تعليم و تربيت، و (6) روشهاي تعليم و تربيت (در سه حوزه روشهاي بينشي، گرايشي و کنشي) پرداختند. و يک الگوي بسيار منسجم و دقيقي از فلسفه و #الهيات_کاربردي يا به تعبير ديگر، مدلي عيني براي امتدادبخشي به انديشههاي بنيادين در عرصههاي زيست انساني عرضه کردند.
#علامه_مصباح
🔰 @iki_ac_ir
🔰 https://iki.ac.ir
🔴درسهايي که بايد ازعلامه مصباح آموخت
🔸قسمت يازدهم: فيلسوف مؤسس
🖊حجت الاسلام و المسلمین آقای دکتر احمدحسين شريفي عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی(ره)
🔸آيتالله مصباح فيلسوفي نوآور، مبتکر و خلاق بود: هم از نظر علمي و هم از جهت ساختارسازي حقيقتاً شايسته وصف «فيلسوف مؤسس» است. او نه تنها در بسياري از علوم اسلامي و انساني صاحب نظريه و داراي نوآوريهاي محتوايي بود؛ بلکه مؤسس و بنيانگذار پارهاي از علوم اسلامي مثل «معرفتشناسي» و «فلسفه اخلاق» نيز بود؛ و افزون بر اينها مؤسس و بنيانگذار نظام آموزشي نوين و بيسابقهاي در حوزههاي علميه بود. او کار تحول در ساختار و نظام آموزشي را پيش از انقلاب و عملاً آغاز کرد.
🔸کساني که با پيشينه مباحث فلسفي و اعتقادي و اخلاقي آشنا هستند به خوبي ميدانند که آيتالله مصباح نوآوريهاي ساختاري و محتوايي فراواني در اين علوم داشتند. تنها کساني اهميت نوآوريهاي ساختاري و محتوايي ايشان در کتاب آموزش فلسفه را به درستي درک ميکنند که آشنايي خوبي با مکاتب پيشين فلسفي يعني فلسفه مشاء، اشراق و حکمت متعاليه داشته باشد.
🔸نيم نگاهي به تاريخ مباحث تفسيري و قرآني و مقايسه کارهاي تفسيري آيتالله مصباح با آنها از تفاوتهاي فراوان و بينظير نشان ميدهد. حضرت آيتالله فياضي ميفرمود: «بنده اکنون نيز معتقدم ايشان در ميان افرادي که من ميشناسم، يکي از والاترين مفسران قرآن است؛ يعني کمتر کسي را در اين زمينه ميشناسم که مانند ايشان تفسير را بر اساس اصول اجتهادي و مباني صحيح استنباط بيان کند» (زندگينامه حضرت آيتالله مصباح، ص93)
🔸کساني که با تراث اخلاقي در جهان اسلام آشنايي داشته باشند اهميت و جايگاه «اخلاق در قرآن» و کتاب کمنظير «خودشناسي براي خودسازي» ايشان را درک ميکنند.
🔸به هر حال، براي آشنايي بيشتر با نوآوريهاي علمي ايشان در حوزههاي مختلف دانشي، ساليان قبل مجموعهاي در چهار جلد با عنوان «رهآوردها» منتشر شده است. ميتوان براي مطالعه بيشتر به آنها مراجعه کرد.
🔸اما افزون بر آن به اعتقاد بنده آيتالله مصباح يزدي نخستين فيلسوفي است که:
1️⃣دانش معرفتشناسي اسلامي را به صورت مدون عرضه کرد؛ و بدين ترتيب پايههاي هستيشناسي صدرايي را بر بنيانهاي محکمي از معرفتشناسي استوار کرد و همين کار موجب دقتهاي بيسابقه و نوآوريهاي مهمي در فلسفه اسلامي شد.
2️⃣دانش فلسفه اخلاق اسلامي را به صورت مدون و منظم عرضه کرد؛ هر چند تا پيش از ايشان مسائلي از فلسفه اخلاق در لابلاي کتابهاي کلامي و فلسفي و اصولي و حتي منطقي به صورتي استطرادي و پراکنده وجود داشت، اما کسي که به صورتي ساختارمند و بيسابقه دانش فلسفه اخلاق اسلامي را عرضه کرد، آيتالله مصباح بود.
3️⃣علم اخلاق را «اسلامي» کرد؛ تا پيش از ايشان، اغلب عالمان اخلاق مسلمان تحت چنبره انسانشناسي و اخلاقشناسي ارسطويي بودند. کسي که اخلاق اسلامي را حقيقتاً «اسلامي» و «قرآني» کرد و آن را از قالبهاي نارساي ارسطويي نجات داد، آيتالله مصباح بود.
4️⃣به صورتي نظاممند و دقيق فلسفههاي مضاف را از دل بنيانهاي هستيشناسي، معرفتشناسي و انسانشناسي استخراج کرد و تدوين نمود و حتي به مرحله آموزش همگاني (در قالب طرح ولايت و طرح معرفت و ...) عرضه کرد.
5️⃣سنگينترين پروژه تاريخي در حوزه علوم عقلي اسلامي (فلسفه، عرفان، منطق، معرفتشناسي و کلام) را مديريت کردند [دائرةالمعارف علوم عقلي] که خود حاکي از عمق نگاه آيتالله مصباح است.
🔸درکنار همه اينها، در عرضه معارف ديني هم نوآوري داشت؛ وي حتي سخنرانيهاي عمومي خود را با تحليل و تبيين مفاهيم آغاز ميکرد و معتقد بود بسياري از سوء فهمها و سوء برداشتها ناشي مغالطه اشتراک لفظي است؛ به همين دليل، روش پژوهش و آموزش و سخنراني خود را به اين شيوه سامان داد که ابتدا مفاهيم اصلي و مهم و مفردات بحث را به درستي و با دقت تعريف ميکرد و سپس به تحليل مسأله ميپرداخت. در بحث از آزادي، دموکراسي، جامعه مدني، تساهل و تسامح، خشونت، ليبراليسم، اومانيسم، لذتگرايي، سودگرايي، معنويت، عرفان، اخلاق و به طور کلي همه مباحث تخصصي و عمومي چنين رويهاي داشت. و با اين کار جلوي بسياري از مغالطات و مردمفريبيهاي غربزدگان و اسلامستيزان را ميگرفت و درباره حقايق و معارف ديني روشنگري ميکرد.
#علامه_مصباح
🔰 @iki_ac_ir
🔰 https://iki.ac.ir
#معرفی_گروه_عرفان مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) توسط حجت الاسلام و المسلمین دکتر علیرضا کرمانی
✅ در سال 1388 با موافقت هیئت رئیسه مؤسسه امام خمینی(ره) و با عنایت ویژه مرحوم علامه مصباح یزدی (قدس سره) گروه عرفان مؤسسه با مدیریت حجت الاسلام و السلمین استاد سید یدالله یزدانپناه تأسیس شد. تأسیس این گروه آموزشی در مؤسسه مسبوق بود به فعالیت بخش عرفان دایرةالمعارف علوم عقلی اسلامی با مدیریت جناب استاد یزدانپناه که هم در حوزه پژوهشی و هم تربیت محقق عرفان فعالیت داشت و توانست در سه دوره بیش از 50 محقق در حوزههای مختلف عرفان از جمله عرفان نظری، عملی و ادبی تربیت کند. گروه عرفان مؤسسه با بهرهگیری از تجربه برگزاری این دورهها، سه دوره کارشناسی ارشد عرفان اسلامی و دو دوره دکتری برگزار کرد که یکی از این دورههای دکتری با مشارکت گروه ادیان مؤسسه بوده است. هماکنون گروه عرفان با چهار عضو هیئت علمی و با مدیریت حجت الاسلام و المسلمین یزدانپناه مشغول به فعالیتهای آموزشی و پژوهشی میباشد.
✅ در همینجا جا دارد به این نکته هم توجه بدهم که بذل عنایت علامه مصباح یزدی(ره) به تشکیل دورههای عرفان از سال 1379 در مرکز پژوهشی دایرةالمعارف علوم عقلی اسلامی و شکلگیری گروه عرفان از سال 1388 نشان از توجه ویژه ایشان به طرح مباحث علمی عرفان در مجامع علمی دارد. ایشان به جهت نگاه جامعشان هیچگونه تنگنظری در طرح مباحث علمی نداشتند و تنها از تقلید در مباحث نظری برحذر میداشتند و از طرح مباحث مطابق با معیارهای علمی و عقلی در همه حوزهها از جمله عرفان استقبال میکردند.
🔰 @iki_ac_ir
🔰 https://iki.ac.ir
آشنایی با #نشریه_انوار_معرفت
🔷 مصاحبه با جناب حجتالاسلام و المسلمین دکتر علیرضا کرمانی قائم مقام گروه عرفان مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
✳️ قسمت اول
⁉️1️⃣ نشریه انوار معرفت از چه سالی منتشر میشود و اعضای هیئت تحرریه آن چه کسانی هستند؟
✅ دوفصلنامه «انوار معرفت» از سال 1390 منتشر میشود. این نشریه تا شماره 11 تحت عنوان «حکمت عرفانی» منتشر میشد و بر اساس نامه شماره 9588 مورخ 1397/09/17 شوراي اعطاي مجوزها و امتيازهاي علمي وابسته به شوراي عالي حوزههاي علميه، از شماره 12 حائز رتبه «علمي ـ پژوهشي» شد. سردبیر این نشریه جناب حجت الاسلام و المسلمین آقای دکتر احمدحسین شریفی، عضو هیئت علمی مؤسسه امام خمینی(ره) میباشد و آقایان آیتالله غلامرضا فياضي استاد مؤسسه آموزشي پژوهشي امام خميني(ره) و حجج اسلام علي امينينژاد استاد سطح عالي فلسفه و عرفان حوزه علميه قم، حسن سعيدي دانشيار دانشگاه شهيد بهشتي، عسكري سليماني اميري استاد مؤسسه آموزشي پژوهشي امام خميني(ره)، دکتر احمدحسين شريفي استاد مؤسسه آموزشي پژوهشي امام خميني(ره)، دکتر يارعليكرد فيروزجايي دانشيار دانشگاه باقرالعلوم(ع)، دکتر محمد فنايي اشكوري استاد موسسه آموزشي پژوهشي امام خميني(ره)، دکتر محسن قمي دانشيار دانشگاه باقرالعلوم(ع)، دکتر محمدمهدي گرجيان دانشيار دانشگاه باقرالعلوم(ع) و اینجانب عليرضا كرماني دانشيار مؤسسه آموزشي پژوهشي امام خميني(ره) اعضای هیئت تحریریه این نشریه میباشند. جناب آقای حمیدخانی نیز مدیر اجرایی نشریه میباشند.
🔰 @iki_ac_ir
🔰 https://iki.ac.ir