#داستان_نویسی
آغاز داستان
کانال آموزشی انجمن ایماژ :
https://eitaa.com/image_khorasan
گروه ایماژ:
https://eitaa.com/joinchat/2212299269C92b8eed7a6
#شعر
#حافظ_شناسی
خرابات
خرابات هم از کلمات رمزی و نمادی در شعر حافظ است. سنائی و عطار و حافظ این کلمه را از معنی پست و حقیر و زشتِ آن تجرید کرده و مفهوم بسیار عالی و شریف به آن بخشیدهاند. این هم قدرت شاعر را در تصرف در معانی میرساند و هم توانائی او را در تصرّف در نفوس و افکار مردم نشان میدهد. خرابات به گواهی جمیع نصوص و متونِ تاریخی جایگاه عیاشان و هرزهگردان و بدکاران و مُقامران (قماربازان) بوده است. لفظ خرابات هم این معنی را تأکید میکند، یعنی از لحاظ اخلاقی ویرانترین و پستترین جائی بود که ممکن بود در شهری پیدا شود:
هم خراب از لحاظ ظاهری، زیرا مقررات اجتماعی اجازه نمیداد که چنین جائی در محل معتبر و مرغوبی باشد و بنای خوب و آبادی داشته باشد و هم از لحاظ معنوی؛ زیرا محل فساد و تباهی و خرابی بوده است.
حافظ و شاعران پیش از او با پیوندی معناشناسی و با یک دستکاری ماهرانه که تنها از نفوس ابداعگر و خلّاق ساخته است، خرابات را به آرمانشهر و مکانی مقدس و آباد و معمور از جهت معنوی و روحانی تبدیل کردهاند. توانائی حافظ در این است که هم به معنای اصلی پست و نکوهیده آن و هم به مفهوم والای آن از نظر خود اشاره میکند:
در خرابات مغان نور خدا میبینم
وین عجب بین که چه نوری زِ کجا میبینم
خرابات مغان را هم تجلیگاه نور خدا میداند و هم تعجب میکند که
چه نور والائی از چه جای نامناسبی! و نیز میگوید:
در عشق خانقاه و خرابات شرط نیست
هرجا که هست پرتوِ روی حبیب هست
آئینهٔ جام
شرح مشکلات دیوان حافظ
شادروان استاد عباس زریاب خوئی
درسگفتارهایی دربارهٔ حافظ
کانال آموزشی انجمن ایماژ :
https://eitaa.com/image_khorasan
گروه ایماژ:
https://eitaa.com/joinchat/2212299269C92b8eed7a6
#شعر
#شاملو_خوانی
زن در شعر شاملو
یکی از تناقضهای آشکار در اندیشه نوگرا و مدرن شاملو، نگاه او نسبت به «زن» است؛ چرا که این نگاه برخاسته از پس زمینههای سنتی ذهن در یک جامعه مردسالار است و با قاطعیتی نزدیک به یقین میتوان گفت در اشعار شاملو به جز مرثیهای که برای «فروغ فرخزاد» سرودهشدهاست نقش «زن» نقشی منفعل، مهجور و سنتی و معادل با معنی متداول آن در فرهنگ عامه است. زن در شعر شاملو در بدترین حالت خود فریبکار است و در هیأت نفس اماره بر سر راه مردان جسور و اندیشمند قرار میگیرد و در بهترین حالت معشوق یا «معشوق - مادر» است که پناهگاهی برای رشد و بالندگی مرد است. در هیچ کدام از اشعار شاملو زن از هویتی اجتماعی برخوردار نیست تکراریترین موتیفهای تصویری شعر شاملو، تصویر دختر یا دخترانی شرمزده است که با سینهای پر از آه و حسرت در کنار پنجره به انتظار مردان جسور و قهرمان ایستادهاند تا به آرزوهای آنها جامه عمل بپوشانند؛ برای روشنتر شدن چگونگی ابعاد این مسئله به نمونههای زیر میتوان اشاره کرد:
مرد قهرمان بر اسب یال پریشان در باد در کمین «حادثه» است، اما دختر، خاموش با دامن نازک پریشان در باد در کنار پرچین ایستاده است:
بر زمینهی سربی صبح / سوار / خاموش / ایستاده است/ و یال بلند اسب اش در باد پریشان میشود / خدایا خدایا! / سواران نباید ایستاده باشند / هنگامی که حادثه اخطار میشود کنار پرچین سوخته / دختر / خاموش / ایستاده است و دامن نازکاش در باد تکان میخورد
خدایا! خدایا! دختران نباید خاموش بمانند/ هنگامی که مردان / نومید و خسته / پیر میشوند...
ترانهی تاریک، ابراهیم در آتش، ص ۷۳۵
و چنین است تصویر چهار سوار تفنگ بر دوش قهرمان و دختر خاموش ناظر از مهتابی:
با سُمضربهی رقصان اسباش میگذرد از کوچهی سرپوشیده سواری بر تسمهبند قرابیناش برق هر سکه / ستارهای بالای خرمنی در شب بی نسیم / شب ایلاتی عشق/ چار سوار از تنگ در اومد/ چار تفنگ بر دوششون/ دختر از مهتابی نظاره میکند و از عبور سوار / خاطرهای هم چون داغ خاموش زخمی/ چار تا مادیون پشت مسجد / چار جنازه پشتشون
سمیرمی، دشنه در دیس، ص ۷۸۹
همچنین تصویر کلیشهای دختران شرمزده و حسرتزده در انتظار قهرمان و پهلوان قبیله محور اصلی شعر رمانتیک زیر است که مبتنی بر همان ذهنیت بدوی و قبیلهای است. توجه به عنصر مبالغه در نمایش شدت انفعال و نقش سنتی زنانه که به طور ضمنی مورد ستایش راوی است در واژگان «شرم، شبنم، افتادگی و رمه»، همچنین مبالغه در قهرمانی پهلوان به اسطوره پیوسته قبیله، در صفات خشم و جسارت یکی از روشنترین تصاویر در نمایش این ذهنیت سنتی و مردسالارانه است؛ و از آنجا که عاطفه شاعر در این شعر به شدت درگیر شدهاست رضایت غیرقابل وصف او از این تقابل در ژرف ساخت معنایی شعر قابل استنباط است:
دختران رفت و آمد در دشت مهزده/ دختران شرم / شبنم / افتادگی / رمه! از زخم قلب آبائی در سینهی کدام شما خون چکیده است؟/ پستانتان کدام شما گل داده در بهار بلوغاش؟/ لبهایتان کدام شما/ لبهایتان کدام / - بگوئید - در کام او شکفته نهان عطر بوسهئی / شبهای تار نم نم باران که نیست کار اکنون کدام یک از شما بیدار میمانید در بستر خشونت نومیدی/ در بستر فشردهی دلتنگی / ... تا یاد آن که خشم و جسارت بود - بدرخشاند تا دیرگاه شعلهی آتش را در چشم بازتان؟
از زخم قلب آبائی هوای تازه، ص ۱۱۷
امیرزادهی کاشیها
نقد شعر معاصر
دکتر پروین سلاجقه
ص۱۲۵
کانال آموزشی انجمن ایماژ :
https://eitaa.com/image_khorasan
گروه ایماژ:
https://eitaa.com/joinchat/2212299269C92b8eed7a6
"یلدای آدمها همیشه اولِ دی نیست
هرکس شبی بی یار بنشیند، شبش یلداست"
در نشستی دیگر از محفل ادبی #ایماژ، ویژه برنامهی یلدا، (به همراه شاهنامهخوانی و خافظخوانی و شعرخوانی دوستان و تحلیل داستان) با افتخار در خدمت شما عزیزان هستیم.🕊
با اجرای:
حسین سیدبر
📆 زمان: پنجشنبه، ۲۹ آذر، ساعت: ۱۶ تا ۱۸
🪑مکان: سه راه کاشانی، پارک کودک، کتابخانه فردوسی
https://eitaa.com/image_khorasan🕊🌼
16.08M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
.
نشستی دیگر از سلسله جلسات ادبی #ایماژ (ویژه برنامهی یلدا) در سالن همایش های کتابخانهی فردوسی برگزار شد.
در این جلسه ابتدا حسین سیدبر به تحلیل داستان و داستاننویسی پرداخت و سپس جلسه با شعرخوانی شاعران ادامه پیدا کرد.
محمدطاها و دیانا ابوالقاسمی از کودکان مستعد این محفل، شاهنامهخوانی کردند.
در ادامه، آقای میزبان از علاقهمندان نوجوان شعر و عضو انجمن جوانههای رضوی، کتاب صور خیال در شعر فارسی اثر دکتر شفیعیکدکنی را معرفی کرد و قسمتی از کتاب را برای حضار خواند.
همچنین آقای محمدصادق بخشی، پیرامون فلسفهی شب یلدا در ایران باستان مباحثی ارائه دادند و سیده ثنا طیرانی یکی دیگر از کودکان حاضر در جمع شعری از حافظ را دکلمه کرد.
گفتنی است خانم فهیمه مردانی از داستان نویسان محفل ادبی ایماژ نیز داستانی کوتاهی خواند.
در این نشست، خانمها آرزو نصیری، هدیه ارجمند، زهرا حاجیپور، خانم براتی و ملیحه آخوندی و آقایان، دکتر مجتبی ابوالقاسمی، حکیم بینش، سید مسلم موسوی، عباس تافته، سیدامین موسوی، روحالله راوینیا، محمدمهدی ناصری، غلامرضا غلامپور دهسرخی، محمدمهدی حجیزاده، آقای جلایری، دانیال دانایی برخی از شاعرانی بودند که شعر خوانی کردند.
این محفل با تفالی به حافظ و عکس یادگاری ميهمانان و اعضا به پایان رسید.🕊🌱
کانال آموزشی انجمن ایماژ :
https://eitaa.com/image_khorasan
گروه ایماژ:
https://eitaa.com/joinchat/2212299269C92b8eed7a6
18.88M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
شاهنامهخوانی محمدطاها ابوالقاسمی 🕊
کانال آموزشی انجمن ایماژ :
https://eitaa.com/image_khorasan
گروه ایماژ:
https://eitaa.com/joinchat/2212299269C92b8eed7a6
12.61M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
شاهنامهخوانی دیانا ابوالقاسمی 🕊
کانال آموزشی انجمن ایماژ :
https://eitaa.com/image_khorasan
گروه ایماژ:
https://eitaa.com/joinchat/2212299269C92b8eed7a6
23.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
حافظخوانی سیده ثنا طیرانی🕊
کانال آموزشی انجمن ایماژ :
https://eitaa.com/image_khorasan
گروه ایماژ:
https://eitaa.com/joinchat/2212299269C92b8eed7a6
21.84M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
شعرخوانی آقای حکیم بینش🕊
کانال آموزشی انجمن ایماژ :
https://eitaa.com/image_khorasan
گروه ایماژ:
https://eitaa.com/joinchat/2212299269C92b8eed7a6
26.28M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
شعرخوانی آقای روحالله راوینیا🕊
کانال آموزشی انجمن ایماژ :
https://eitaa.com/image_khorasan
گروه ایماژ:
https://eitaa.com/joinchat/2212299269C92b8eed7a6