🔹زن و زناشویی در عرفان اسلامی
قسمت ۳
🔻زناشويي در #عرفان_ابنعربي
✍استاد علی امینی نژاد
✨اما #اوج_نگرش عرفان اسلامي درباره زن و زناشويي و تبلور کامل #اندیشه_نبوی- از حیث #تحلیلی و سلوکی را باید در نگاه عارف شهیر اسلامی #محیالدین_ابنعربی (درگذشته به سال 638 ه ق) جستجو کرد.
🔸ابنعربی موضوع #نکاح را از منظر #هستيشناختي آنچنان گسترش میدهد که با #مطلق_ظهور و تجلی گره میزند و با عنوان «#نکاح_ساری» آن را در همه مراتب هستي جاري و شکلگيري و آفرينش همه اشیاء را زیر سر پدیده نکاح به شمار میآورد.
🔸درهمین راستا در #مکتب_عرفاني محیالدین حداقل #چهار مرتبهی از نکاح که عبارتند از:
«نکاح اسمائی»، «نکاح روحانی»، «نکاح طبیعی ـ ملکوتی»، و «نکاح عنصری ـ سفلی»، تبیین و تشریح میشود (قونوی، ص 378)
🔸 و چه بسا بحث و بررسی در اطراف #انواع_نکاحها در آثار ابنعربی با عنوان «#علم_النکاح» طرح میشود. (ابنعربی، ج3 و ج2، ص586).
#محیالدین_بنعربی
#مراتب_نکاح
#علم_النکاح
#نکاح_ساری
#نکاح_روحانی
#نکاح_ملکوتی
شذرات؛ (پراکنده نویسیهای منظومهوار یک طلبه)
https://eitaa.com/iman_norozi
#کثرت_نکاح
🔹زن و زناشویی در عرفان اسلامی
قسمت ۴
🔻نکاح عنصری؛ بالاترین عبودیت و #افضل_نوافل
⚡️رسیدن به رتبه #اهل_اللهی و فهم برخی #معارف_ناب_عرفانی متوقف بر #کثرت_نکاح
✍ استاد علی امینینژاد
🔸محیالدین درباره #نکاح_عنصری نیز در آنچه مربوط به انسان میشود و هماینک محل بحث و گفتگوي ما است، ابعاد مختلفی را مورد تحلیل قرارمیدهد که عمدهی آنها ذیل چند نکته ارائه میشود:
⚡️الف. در نگاه #ابنعربی ازدواج و زناشویی نه تنها موجب #عفاف و #عصمت از #گناه است، بلکه وی با توجه کامل به آنچه در #معنویت_اسلامی و در روایات پیامبر اکرم- آمده است، یادآور میشود که در دین ختمی #تبتل جای خود را به #تبعّل و #عزوبت و تجرد جای خود را به #نکاح و ازدواج داده است.
✨محیالدین در باب دوازدهم از #فتوحات_مکیه که با عنوان (فی معرفه دوره فلک سیدنا محمد-) شروع میشود میگوید:
از #سنتهاي پيامبر اکرم #ازدواج است نه #تبتّل و دوري از جنس مخالف. آن حضرت به جهت سرّي الهی، ازدواج را #عبادت_خدا قرار داده است ... واين فضيلت و همانندهاي آن از #اختصاصات_نبي مکرم اسلام است «... وکان من سنته (ای الرسول-) النکاح لا التبتل و جعل النکاح عباده للسرالالهی..... فهذا الفضل و ما شاکله مما اختص به محمد-... (ابنعربی، فتوحات مکیه، ج1، ص 146)
⚡️به نظر وی نه تنها #نکاح عبادت است، بلکه آن را #بالاترین_عبوديت و #برترین_نوافل در میان #امور_طبیعیای همچون اکل و شرب به شمار آورده و در باب هفتادم از #فتوحات ضمن بحثی پیرامون #قطب، میگوید:
«فانه لایتحقق له ولا لغیره من #العارفین عبودیة #اکثر مما یتحقق له فی #النکاح لا فی اکل و لا فی شرب و لا فی لباس لدفع مضرة» (ابنعربی، ج2، ص574)
یعنی #نکاح حتی برای #واصلان نیز #بالاترین_بندگی خدای متعال در کارهای طبیعی و امور متعارف زندگی است.
🔸از همینرو، در #وصایائی که به هریک از #سالکان و واصلان دارد، از جمله به ازدواج سفارش میکند و آثار اخروی آن را برمیشمارد و در ادامه میگوید:
«فان النکاح #افضل_نوافل_الخیرات و اقربه نسبه الی الفضل الالهی» (ابنعربی، ج 4، ص477)
⚡️و در جایی دیگر، برای #فهم برخی از #معارف_ناب عرفانی، #کثرت_نکاح ـ که در آن درهم آميختگي و انتاج و توليد وجود دارد ـ را پیشنهاد میکند و آن را #نزدیکترین راه برای رسیدن به هدف میشمارد که در نهایت موجب رسیدن به «#مقام_محبوبی» و دستیابی به رتبهی «#اهل_اللهی» میشود و در #حريم_قرب خداوند جاي ميگيرد به گونهاي که هيچ مقامي او را #مقيد نميسازد (ابنعربی، ص545، ج 3).
#نکاح_عنصری
#فتوحات_مکیه
#کثرت_نکاح
#برترین_نوافل
#فهم_معارف_ناب
#رتبه_اهلاللهی
شذرات؛ (پراکنده نویسیهای منظومهوار یک طلبه)
https://eitaa.com/iman_norozi
#نکاح_عنصری
🔹زن و زناشویی در عرفان اسلامی
قسمت ۵
🔻نکاح عنصری؛ #بالاترین_نعمت
✍استاد علی امینی نژاد
🔸ب. از نگاه ابنعربی ازدواج و نکاح #بزرگترین_نعمت خداوند است و به همین جهت، خداوند متعال #زنان را #محبوب_رسولالله - کرده و او را بر نکاح ایشان #قوت بخشیده است.
🔸 وی در باب 558 فتوحات در بحث از حضرت شکر، پس از طرح دقایقی درباره شکر، موجب آن را نعمتهای الهی میشمارد و سپس به #نحو_شگفتی در کل این بحث، تنها #نعمت_نکاح را مطرح کرده و آن را #بالاترین_نعمت معرفی میکند.
🔸محیالدین در تبیین سر این مسئله به نکته ظریفی اشاره میکند و آن این است که در همه #نظام_هستی انسان بزرگترین صنعت الهی است و #تنها ازدواج بستر را برای پدید آمدن چنین موجودی فراهم میکند. (ابنعربی، فتوحات مکیه ، ج4، ص243).
#نکاح_عنصری
#بالاترین_نعمت
شذرات؛ (پراکنده نویسیهای منظومهوار یک طلبه)
https://eitaa.com/iman_norozi
#نکاح_عنصری
🔹زن و زناشویی در عرفان اسلامی
قسمت ۶
🔻دو انگیزه متعالی در نکاح در نگاه #بن_عربی
✍استاد علی امینینژاد
ج. از منظر این #عارف_سترگ_اسلامی، اگرچه انسانها و حتی سالکان در نکاح و زناشویی میتوانند انگیزههای متعددی را تعقیب کنند، اما دو انگیزهی بسیار متعالی در #سطوح_برتر_سلوکی وجود دارد،
✨ ۱- یکی آنکه در #عالم_ماده، پدید آمدن صورتهای مختلف در پی انفعال محل منفعل شکل میگیرد و در میان محلهای انفعالی متعددی که هریک شرایط پدید آمدن صورتی را فراهم میسازند، #زن کاملترین منفعل و #برترين_پذیرنده است که بستر را برای تحقق کاملترین صورت یعنی #صورت_انسانی آماده میکند، لذا یکی از انگیزههای ظریف اهل معرفت در امر نکاح، #محبت ایشان به چنین محل منفعل ـ زن ـ است و از اسرار آنکه خداوند متعال زن را #محبوب_پیامبر خاتم- قرار داد و چنین امتنان اختصاصی را به آن جناب کرد، همین امر است (ابنعربی، ج 4، ص243).
#نکاح_عنصری
#انگیزه_متعالی
#سطوح_برتر_سلوکی
شذرات؛ (پراکنده نویسیهای منظومهوار یک طلبه)
https://eitaa.com/iman_norozi
#لذت_شهوت
🔹زن و زناشویی در عرفان اسلامی
قسمت ۷
🔻انگیزه دوم در نکاح؛ #کثرت_زوجات رسولالله تنها برای #لذت و #شهوت بوده است.
✍استاد علی امینینژاد
🔸اما #اوج کار #محیالدین_ابنعربی در تبیین #انگیزه_دوم در مسئله #نکاح و زناشویی است، چنانچه وی میگوید شاید بتوان از فضای حاکم بر اقوال و افعال و سیرهی پیامبراکرم- همین معنا را استشمام کرد.
🔸ابنعربی براين باور است #انگیزه_نهایی عارف #کامل_مکمّل از عمل زناشویی، دستیابی به #عصمت از گناه و رسیدن به عفاف #نیست، زیرا این معنا، به صورت متعارفِ آن در حق چنین فردی ـ که در حد عصمت يا نزديک به آن است ـ تقریباً بیمعناست، حتی انگیزه متعالی او، رسیدن به #فراغت_قلب و یا حتی ایجاد مثل و #استمرار_نسل نیست، بلکه #سرّ_نهایی کار #عارف_کامل_مکمّل در عمل زناشویی صرفاً #اعمال_شهوت است!
🔸#کثرت_زوجات رسول الله - از یک طرف و #قلّت_فرزندان آن جناب از سوی دیگر، نشان میدهد که مراد آن حضرت از ازدواجهای متعدد، #خود_نکاح و عمل زناشویی بوده است، ابنعربی در کلمات خود دو مورد دیگر را نشان میدهد که نکاح و #جماع در آن دو نیز #تنها برای #اعمال_شهوت است، یکی #نکاح_اهل_جنت و بهشتیان است که هیچ انگیزهای در آنجا جز #شهوت و #لذت_شهوی وجود ندارد و دیگری #نکاح_حیوانات است که در آنجا نیز گرچه تولید مثل نیز معمولاً و به صورت طبیعی وجود دارد اما هدف حیوان تنها رسیدن به لذت شهوی است. (ابنعربی، فتوحات مکیه، ج ۴، ص ۲۴۳).
#لذت_شهوی
#کثرت_زوجات
#رسولالله
#انگیزه_نهایی_عارف
#اعمال_شهوت
شذرات؛ (پراکنده نویسیهای منظومهوار یک طلبه)
https://eitaa.com/iman_norozi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 آیت الله بهجت (ره): تقیّه شیعیان را زیاد کرد اگر همون اول سب و طعن میکردیم کجا تعداد شیعیان زیاد میشد؟
شذرات؛ (پراکنده نویسیهای منظومهوار یک طلبه)
https://eitaa.com/iman_norozi
هدایت شده از مطهره وافییزدی🪴🌏
نان سالم
جامعه ی سالم
این شعار رو میدن
اما آیا نان هایی که به مردم ارائه میشه
سالمه
آردش اونقدری که باید سبوس داشته باشه داره؟!
بعد میگیم چرا معده ام اینطور شد
این همه زخم معده ها
این همه مشکلات گوارشی
رو نونت دقت کن
پنجاه درصد قضیه حل شده😃
قضیه چیه؟
سبک زندگیه
حال نداری درست کنی
همت نداری وقت نداری
از نونوایی هایی که نون های سبوس دار و سالم میفروشن خرید کنید
هدایت شده از مطهره وافییزدی🪴🌏
در مورد تنور پرسیدید
تنور گلی خیلی بهتره از نظر خاصیت
منزل پدر همسرم از میبد اومدن براشون تنور گلی نصب کردند
اما این تنور تنور سیار آهنی هست..
@motaharevafi77
هدایت شده از مطهره وافییزدی🪴🌏
صفر تا صد زحمت خمیر درست کردن و نان پختن با همسر گرامی هست
من هم آب و شربت میدم بهشون🙈