هند و روسیه راه ترانزیتی خود را از ایران کج کردند
- این دو کشور به دنبال عملیاتی کردن مسیر دریایی چنای - ولادی وستوک هستند و این مسیر میتواند مدت حمل کالاها (ترانزیت تایم) را به ۱۲ روز کاهش دهد (که کمتر از نصف مدت حمل کالا از مسیر محبوب کنونی بین بمبئی و سنت پترزبورگ است).
- مسیر چنای - ولادی وستوک - چنای از دریای ژاپن، دریای چین جنوبی و تنگه مالاکا میگذرد. این مسیر همچنین به هند امکان دسترسی به خاوردور از جمله کشورهایی مانند مغولستان و حضور در منطقه جنوب شرق آسیا را خواهد داد.
- بخش خصوصی به دنبال مسیرهایی هستند که کوتاهتر باشد و زمان سیر محصولات و هزینههای مرتبط با آن را کاهش دهد.
- هند برای انتقال کالا به افغانستان، مسیر پاکستان به ایران را ترجیح دادهاست. در حال حاضر دو پورت اپراتور بین المللی سطح بالا در بندر کراچی حضور دارند. باید دید چرا کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران نمیتواند در بنادر پاکستان حضور داشته باشد؟ در پاکستان چند ترمینال اپراتور بینالمللی مشغول به کار هستند و به تمام بنادر دیگر دنیا هم دسترسی دارند. وقتی چنین امکانی وجود داشته باشد، ضریب دسترسی به بندر افزایش پیدا میکند و هر کانتینری را با هر مبدا و به هر مقصدی میتوان جابه جا کرد.
www.ilna.ir
www.maritimegateway.com
کانال شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری (شیفت) در ایتا و تلگرام:
eitaa.com/inpt1404
t.me/inpt1404
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دنیا در آغاز یک تحول است
ضعیف شدن قدرتهای استکباری و برآمدن قدرتهای جدید، دو خط اصلی تحول در دنیاست.
رهبر معظم انقلاب، ۱۴۰۲۰۶۲۰
#نظم_نوین_جهانی
کانال شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری (شیفت) در ایتا و تلگرام:
eitaa.com/inpt1404
t.me/inpt1404
(افعال، معکوساند)
اصلا هم شرمآور نیست!
منابع کشور حق من و توست. هرکس گفته منابع را دارید با ثمن بخس، منهدم میکنید حرف بیجایی زده. کشوری که نفت و گاز دارد چرا مردمش باید از سوخت فسیلی ارزان محروم باشند؟ منابع محدود است ولی از آن ماست؛ فعلا در اختیار ماست. مگر ما ضامن اوضاع نسلهای آیندهایم؟ استفاده از انرژی فسیلی مفت و ارزان اصلا هم شرم ندارد و حق ماست. یارانهی پنهان هم حرف مفت است. #نه_به_نئولیبرالیسم!!
پ.ن.: دیشب که ۲۲ لیتر بنزین به ۳۳ هزار تومان زدم، خودم از دیدن قیمت شرمنده شدم. به یاد سخن دکتر عبدالوند افتادم: به طرز بیشرمانهای دارید منابع کشور خودتان را به آتش میکشید، حق آیندگان را نابود میکنید...
گاز روزانه ۱ میلیارد مترمکعب
بنزین روزانه ۱۵۰ میلیون لیتر
گازوئیل روزانه ۱۰۰ میلیون لیتر
انرژی خورشیدی و بادی و سوخت زیستی و امواج دریا و... کمتر از ۲ درصد
فَأَيْنَ تَذْهَبُونَ...
#انهدام_منابع_تجدیدناپذیر
#رانت_انرژی
کانال شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری (شیفت) در ایتا و تلگرام:
eitaa.com/inpt1404
t.me/inpt1404
داستان زنگزور
✍️ آرش رئیسینژاد، دکترای روابط بینالملل
جاده گوریس - قاپان در سیونیک [ارمنستان]؛ جادهای که پس از پیروزی باکو در جنگِ دوم قرهباغ، دسترسی ایران به ایروان [پایتختِ ارمنستان] را با مشکل مواجه ساخته [است].
باکو بدون معاملهی مسکو - آنکارا نمیتواند قرهباغ را دوباره پس بگیرد. پس خواهانِ دسترسی به نخجوان و ترکیه از طریقِ کریدورِ زنگزور [در استان سیونیک ارمنستان] است.
کریدور تنها شامل جادههای ترانزیتی و راهآهن نیست؛ بلکه، دربردارندهی شبکه لولههای انرژی، زیرساختهای تجاری و خطوط فیبر نوری است. در واقع، کریدور دو نقطهی جغرافیایی الف و ب را بهم میپیونداند و همزمان، زیرساختِ اقتصادی، حقوقی و اخیراً تکنولوژیک میان این دو نقطه را نیز تغییر میدهد.
راهاندازی کریدور در قفقاز میتواند با درهمتنیدگی اقتصادی، از تنشها میان باکو و ایروان بکاهد. مشکل اما درخواستِ باکو برای کنترلِ کریدورِ زنگزور است. تاریخ ثابت کرده که «نخست، راه میآید و پس از آن، تسخیر سرزمینی!» راهاندازی کریدورِ زنگزور را گامِ نخست باکو در جاهطلبی ارضی بدانید.
بازیگرِ اصلی در کریدور زنگزور، ترکیه است. گو اینکه آنکارا از طریق تفلیس، خطوطِ سهگانه راهآهن، نفت و گاز تا باکو را ایجاد کرده، اما اکنون خواهانِ تسهیل دسترسی بیشتر به آسیای مرکزی از طریق این کریدور است. جای شگفتی نیست که زنگزور یکی از سه عنصر بنیادین استراتژی جدید "قرنِ ترکیه" است.
شگفت آنکه ایران، سالهاست خواهانِ تسریع در پل دومِ زمینی از طریق محور قارص - ایغدیر - بازرگان است چرا که راهآهن کنونی به دریاچه وان رسیده و متوقف میشود! رهبرانِ ترکیه اما نقشهی آیندهی کریدورها را از هماکنون کشیده و بر یک مسئله توافق دارند : دورزدن ایران برای دستیابی به آسیای مرکزی و چین!
اسرائیل نیز با تشدید حضورِ خود در شمالِ [رود] ارس، سودای جبرانِ حضور ایران در لبنان دارد. تلآویو ۴۰٪ از نفتِ خود را از باکو وارد کرده و در عوض، بر ارسالِ جنگافزارهای مدرن، از پهپاد تا سامانهی ضدِّ موشکی، به این کشور افزوده و از پایگاه هوایی سیتالچای و در آینده نزدیک، زنگیلان [در خاک جمهوری باکو] استفاده میکند.
حجمِ ارسالِ سلاحِ اسرائیلی به [جمهوری] باکو افزایش یافته که نشان از تحکیم رابطهی استراتژیک باکو - تلآویو دارد.
گزارشهایی نیز از حضورِ مزدورانِ بنیادگرای تکفیری در شمالِ [رود] ارس هست. در مقابل، گروهی متنفذ در تهران فقط نسبت به رزمایشِ ایروان با آمریکا حساس شده و هنوز قرهباغ را "خاکِ اسلام" میخوانند!!
ایران ضمن تاکید بر حقِّ حاکمیتِ باکو بر قرهباغ [کوهستانی]، برای راهاندازی کریدورِ شمال - جنوب در محور رشت - آستارا [اقدام کند] و باید محور پارسآباد - اردبیل - تبریز - ماکو را جایگزینِ زنگزور مطرح کند که نیازمندِ ایجاد راهآهن پارسآباد - میانه و بازرگان - ایغدیر و تبدیل اردبیل به "بندر خشک" است. جنگ واپسین ابزار است!
همچنین، ایران باید راهاندازی جادهی ترانزیتی و خطوطِ انرژی تبریز - ایروان را با گذر از عمقِ [استانِ] سیونیک [ارمنستان] دنبال کند. چرا که امروزه جاده و خطِّ لوله، همچو دژِ دفاعی، ورای مرزها عمل میکند. در صورتِ تشدیدِ تنش، ایران باید دو سوی رودخانهی ارس را تا عمق ۳۰ - ۵۰ کیلومتری در کنار فضای هوایی سیونیک، کنترل کند.
راهاندازی کریدورِ زنگزور در کنار ازدسترفتنِ سه جزیرهی ایرانی [در خلیج فارس] ضرباتی است که در آینده نزدیک، تمامیت ارضی ایران را بر هم میزند؛ آیندهای محتمل که پیامدِ انفعالِ ویرانگرِ کشور در قفقاز و خلیجفارس است. آیندهای که با پدیدهی فرونشست*، تداوم خواهد یافت. گامِ پس از زنگزور را در تبریز ببینید!
ایران هیچگاه نمیتواند و نباید با قدرتهای بزرگ اتحاد استراتژیک داشته باشد. پس خردمندانه نیست که کشور را همسرنوشت با یک یا چند قدرت بزرگ نامید. چرا که رابطه این قدرتها با ایران بر پایهی frenemy (ترکیبی از friend و enemy) است:
همزمان در یک حوزه دوست (friend) و در حوزهی دیگر دشمن (enemy) هستند.
علیرغم فقدان اتحادِ استراتژیک، ایران اما میتواند گونهای شراکتِ پایدار و ائتلافِ موقتی با این قدرتها در حوزههایی مشخص برقرارکند؛ چرا که منطق ژئوپلتیک حکم میکند که ایران، زندگی در شکاف را دنبال کند. وگرنه پس از دورهای فرسایشِ ژئوپلتیکی و انزوای اقتصادی، دچار فرونشست میشود.
حذف از روندِ اقتصاد جهانی بدلیلِ بیبرنامگی داخلی و تحریمهای خارجی از طریقِ دورزدگی توسط کریدورهای زمینی - دیجیتالی به فرسایشِ ژئوپلتیکی انجامیده [است]. تشدیدِ این نوع فرسایش میتواند به فرونشست بینجامد:
ناگهانی، سریع و به یکباره در برابر چشمانِ بهتزده!
فرونشست را دریابید!
#دنیای_کریدورها
کانال شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری (شیفت) در ایتا و تلگرام:
eitaa.com/inpt1404
t.me/inpt1404
شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری
(افعال، معکوساند) اصلا هم شرمآور نیست! منابع کشور حق من و توست. هرکس گفته منابع را دارید با ثمن ب
آقای دکتر تمنایی عزیز
شما دیروز ۲۲ لیتر بنزین زدین به قیمت ۳۳ هزار تومان ، امروز در آلمان ۲۲ لیتر بنزین حدود ۲ میلیون تومان هزینه دارد .
اینکه در ایران منابع را به آتش و حق آیندگان را به نابود میکنیم دور از ذهن نیست .
ارادتمند - بهروز عبدالوند
شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری
(افعال، معکوساند) اصلا هم شرمآور نیست! منابع کشور حق من و توست. هرکس گفته منابع را دارید با ثمن ب
پیام آقای دکتر اسماعیل مهریار، از چین👇
هر لیتر بنزین هفت و هشتاد و هشت صدم یوان
سی و دو لیتر بنزین اکتان ۹۲ میشه ۲۵۵ یوان و هر یوان هفت هزار تومان
سوختم. بله برای گرانی بنزین سوختم. ولی خیلی خیلی بیشتر از آن برای نابودی منابع و اقتصادمون و ... به دست خودمون سوختم
گروه "همفکری شیفت"
گروه همفکری شیفت، با هدف تبادل نظر، نقد، همفکری و به اشتراکگذاری نظرات، مباحث و ایدههای مرتبط با کلانراهبرد شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری (شیفت) ایجاد شدهاست. اعضای محترم گروه، افراد علاقمند در حیطههای مرتبط با شیفت هستند. درخواست میشود پیامهای غیر مرتبط با هدف گروه، قرار داده نشود.
لینک عضویت در گروه:
https://eitaa.com/joinchat/1118568779C50a6d37e04
کریدور عرب مد؛ تلاش برای دور زدن ایران: تقابل ابتکار مائوسام هند و ابتکار کمربند و راه چین
در اجلاس اخیر (شهریور ۱۴۰۲) سران گروه ۲۰ شامل هند، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، اردن، رژیم صهیونیستی و اتحادیه اروپا، از کریدور رد-مد یا عرب-مد رونمایی شد که میتوان آن را به جدیترین رقیب اقتصادی و امنیتی برای کریدور شرق به غرب (جاده ابریشم چینی) تعبیر کرد، کریدوری که مشخصاً با نقشآفرینی هند، امارات متحده عربی، عربستان و در نهایت رژیم صهیونیستی، شرق را به اروپا متصل میکند.
بارزترین نکتهای که در کریدور عرب-مد، به چشم میخورد، کمرنگ شدن نقش ایران در ارتباط بین شرق و غرب است. همانطور که در کریدور شرق به غرب (جاده ابریشم سابق) نقش محوری و شاهراهی را ایران ایفا میکرد در کریدور جدید که شرق را بهواسطه هند و کشورهای عربی خاورمیانه به اروپا متصل می کند، این نقش محوری از ایران گرفته شده و به هند سپرده شده است.
برخی عرب-مد را دور زدن چین، روسیه، ایران و ترکیه و برخی آن را جایگزین ابتکار «یک کمربند، یک جاده» میدانند و برخی نیز از آن تحت عنوان پروژهای یاد میکنند که مدتهاست ریاض، واشنگتن و دهلینو بهدنبال توافقی زیرساختی از طریق خطوط حملونقل دریایی، راهآهن و خطوط لوله انتقال انرژی هستند که در نهایت بتوانند هند را از طریق خاک کشورهای عربی خاورمیانه به اروپا متصل کنند.
منبع:
www.tasnimnews.com/fa/news/1402/06/21/2955304
#دنیای_کریدورها
#کریدور_عرب_مِد
#کلانراهبرد_ایران_چیست
کانال شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری (شیفت) در ایتا و تلگرام:
eitaa.com/inpt1404
t.me/inpt1404
شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری
کریدور عرب مد؛ تلاش برای دور زدن ایران: تقابل ابتکار مائوسام هند و ابتکار کمربند و راه چین در اجلاس
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ایران حذفشدنی نیست
پاسخ کارشناس به شیطنت مجری بیبیسی: ایران، ضعیف، منزوی و حذفشدنی نیست. کریدور عرب-مد، در بازی رقابتی هند با چین و روسیه، خالق فرصتهای ژئوپلیتیک برای ایران خواهد بود.
#کریدور_عرب_مِد
کانال شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری (شیفت) در ایتا و تلگرام:
eitaa.com/inpt1404
t.me/inpt1404
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سلطان سریر ارتضا
أَلسَّلٰامُ عَلَیکَ یٰا عَلی اِبنِ موسَی أَلرّضٰا المُرتَضٰی
ایران و خلق نظم اقتصادی جدید: طرح ایلاف، در تقابل با نظم انگلوساکسونی
دکتر حمیدرضا فرتوکزاده
اقتصاد ایران امروز وضع نابهسامانی دارد. اقتصاددانان و اهالی سیاست هرکدام از منظری ماجرا را روایت میکنند. هرکس مشکل را در جایی میبیند و راهحلی برای عبور از آن میدهد.
اما در غالب این روایتها یک چیز غایب است: روایت ایران در پهنه ژئوپلتیک آن؛ در حالی که شخصیت امروز ایران در این موقعیت جغرافیایی تکوین پیدا کرده است.
در سده اخیر، موقعیت ژئوپولتیک ایران همواره در طرح سیاسی قدرتهای بزرگ تعریف شده است. این وضع همواره مانع از طرح روایتی قدرتمند و درونزا از موقعیت ایران شده است.
دکتر حمیدرضا فرتوکزاده در گفتوگو با سیمافکر میگوید: بدون درک موقعیت ژئوپولتیک ایران، نمیتوان درک درستی از وضعیت اقتصاد و سیاست در ایران امروز داشت.
جمهوری اسلامی در این کشاکش یا باید جایگاه خود به عنوان کشوری خامفروش بپذیرد و به اداره کشور با فروش منابع طبیعی ادامه دهد یا بتواند بر اساس موقعیت ژئوپولتیک خود، جغرافیای تازهای در این منطقه خلق کند.
جنگ اوکراین و قطع رابطه روسیه و منطقه قفقاز با اروپا، فرصتی برای ساخت این جفرافیا فراهم ساخته است.
دکتر فرتوکزاده در این گفتوگو «طرح ایلاف» را به عنوان فرصتی برای احیای ژئوپلتیک درونزای ایران مطرح میکند.
فیلم کامل:
aparat.com/v/Dghy9
این سخنرانی دکتر فرتوکزاده نیز برایم جذاب بود:
aparat.com/v/r4ByD
#طرح_ایلاف
#نظم_نوین_جهانی
کانال شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری (شیفت) در ایتا و تلگرام:
eitaa.com/inpt1404
t.me/inpt1404
📣 پژوهشکده امور اقتصادی با همکاری مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی برگزار میکند:
✅ همایش ملی «اقتصاد ایران؛ اصلاح ساختارها، رفع ناترازیها و نقشآفرینی نوین در عرصه بینالملل»
✳️ سومین پیشنشست جانمایی جدید اقتصاد ایران در عرصه بینالملل
🔰 موضوع نشست:
تحولات نظم جهانی، سناریوهای موجود و دلالتهای آن برای اقتصاد ایران
🎙️ سخنرانان:
حمیدرضا فرتوکزاده
استادیار دانشگاه صنعتی مالک اشتر
فریدون وردینژاد
هیأت علمی بازنشسته دانشگاه تهران
🕰️ دوشنبه 26 شهریورماه ۱۴۰۲ ساعت 17:00 الی 19:00
🌍 تهران- خیابان پاسداران، روبروی پارک نیاوران(ضلع جنوبی)، پلاک ۸۰۲، مرکز پژوهشهای مجلس، سالن شهید آقاجانی.
☎️ لطفاً جهت هماهنگی برای شرکت حضوری در جلسه اطلاعات خود را به شماره 09388567611 پیامک کنید.
🔗 لینک حضور در نشست:
https://www.skyroom.online/ch/live.rc/d132
تغییر قانون سهم تجدیدپذیرها در اروپا: از ۳۲٪ به ۴۲٪
#انرژی_تجدیدپذیر
#کلانراهبرد_ایران_چیست
کانال شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری (شیفت) در ایتا و تلگرام:
eitaa.com/inpt1404
t.me/inpt1404
📣 پژوهشکده امور اقتصادی با همکاری مرکز پژوهشهای مجلس برگزار میکند:
✅ همایش ملی «اقتصاد ایران؛ اصلاح ساختارها، رفع ناترازیها و نقشآفرینی نوین در عرصه بینالملل»
✳️ چهارمین پیشنشست جانمایی جدید اقتصاد ایران در عرصه بینالملل
🔰 موضوع نشست:
جایگاه ایران در نظم آینده جهان و نحوه بهرهمندی از فرصتهای ژئوپلیتیک
🎙️ سخنرانان:
محمد تمنایی
دانشیار دانشکده مهندسی حملونقل دانشگاه صنعتی اصفهان
حبیبالله ظفریان
مدیرکل دفتر انرژی، صنعت و معدن مرکز پژوهشهای مجلس
مصطفی محمدی رمضانی
پژوهشگر پژوهشکده مطالعات فناوری
🕰️ سهشنبه 28 شهریورماه ۱۴۰۲ ساعت 15:00 الی 18:00
🌍 مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، طبقه پنجم، سالن فارابی. تهران خیابان پاسداران، روبروی پارک نیاوران(ضلع جنوبی)، پلاک ۸۰۲.
لطفاً جهت هماهنگی برای شرکت حضوری در جلسه اطلاعات خود را به شماره 09388567611 پیامک کنید.
لینک حضور در نشست:
https://www.skyroom.online/ch/live.rc/d132
سعید لیلاز، اقتصاددان اصلاحطلب:
به آینده اقتصاد ایران بسیار بسیار خوشبین و هزار بار امیدوارم
- گاهی وقتها برخی در واکنش به حوادث، به چنان فرومایگی دچار میشوند و چنان فرومیغلتند که به یک پوپولیسم دردناک و پیشپاافتاده دچار میشوند. آن زمان است که واقعا برای ملت ایران ناراحت میشوم که ما داریم ادعا میکنیم اینها را میخواهیم راهبری و نمایندگی کنیم و میخواهیم جلو ببریم. این نشان میدهد که چقدر روشنفکری حداقل در ایران بیشتر به سلبریتیبودن شبیه است تا روشنفکربودن و نخبگی. دنبال مرید جمعکردن و فالوور و لایکخوردن و این حرفها هستند.
- ما در این دوره ۲۱ ساله بدترین موج تلاطم اقتصادی در تاریخ ایران را داشتیم. دو نوبت تحریم اقتصادی که دومی بدون تردید شدیدترین در تاریخ بشر است.
- زرق و برق عربستان بیشتر است! رسیدیم به یک خودانکاری که از لج همدیگر است. یادتان باشد که وضعیت ایران بدتر از عربستان نیست، بدتر از امارات عربی متحده نیست، بدتر از کویت نیست و حتی بدتر از روسیه نیست.
- ما سمتگیریمان به سمت توازن است. برخلاف تصور اغلب اقتصاددانان تمام بودجه پارسال در مالیاتستانی تحقق پیدا کرد. این یعنی توازن طبقاتی.
- اصلا قبول ندارم که ترکیه در توسعه از ایران جلوتر است. چنین چیزی را توهم میدانم.
- فقط ۴۰ ٪ ظرفیت صنعتی ایران الان دارد استفاده میشود.
تا یکدورهای بیش از ۱۰ سال، بدون سرمایهگذاری جدی حتی میتوانیم رشد اقتصادی دورقمی داشته باشیم.
https://www.sharghdaily.com
کانال شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری (شیفت) در ایتا و تلگرام:
eitaa.com/inpt1404
t.me/inpt1404
توسعه و نگاه کلان به مسائل کشور، امر فراموششدهی دانشگاه است
دکتر مسلم زارعی، دانشیار دانشکده فیزیک دانشگاه صنعتی اصفهان:
- در موضوع طراحی "شیفت"، نگرانی بنده این است که این طرح عظیم و تصویر طراحی شدهی گسترده، مصداق ضربالمثل سنگ بزرگ به مثابه نزدن بشود. برای اجتناب از این موضوع، به نظر خیلی مهم است که در ساختار طراحی "شیفت" روی بخش طراحی چند پایلوت، تمرکز و نظارت بیشتری صورت گیرد. معرفی چند طرح کوچک پایلوت که تصویر کوچکشدهی طرح کلان اصلی باشد، علاوه بر امکان اجرا و برآورد نقاط ضعف و قوت آن، خودش میتواند الگویی برای توسعه باشد. ما به طرح های کوچک موفق و الگو برای سایر بخشهای کشور نیاز داریم.
- اصولا عقیده دارم کل دانشگاه باید درگیر مسئلهی مهم توسعه شود و شب و روز و دیالوگ دانشگاه باید امر توسعه باشد. توسعه و نگاه کلان به مسائل کشور و دانشگاه، امر فراموششدهی دانشگاه است.
#طراحی_شیفت
#طرح_اقدام_شیفت
#دانشگاههای_ماموریتگرا
#توسعهگران_زنجیرههای_ارزش
کانال شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری (شیفت) در ایتا و تلگرام:
eitaa.com/inpt1404
t.me/inpt1404
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تجربیات جهانی توسعه- ۹: فریب رؤیا فروشی سعودیها به مردمشان را ما نخوریم!
خیالات بنسلمان از کجا آب میخورد؟
www.aparat.com/v/AOJDL
#تجربیات_جهانی_توسعه
کانال شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری (شیفت) در ایتا و تلگرام:
eitaa.com/inpt1404
t.me/inpt1404
«ایلاف ایرانی» رونوشتی مدرن از «پیمان ایلاف»
- «ایلاف ایرانی» ایدهای است که باید از آن به عنوان رونوشتی مدرن از «پیمان ایلاف» یاد کرد. این ایده میخواهد در نخستین گام با شناسایی نیازهای اقتصادی کشورهای پیرامونی و منتخب، به استیلای الگوی وارداتی و استعماری «نفت در برابر غذا» در غرب آسیا پایان دهد. این سامانه میکوشد با رهایی از الگوی عنکبوتی استعماری که با اقتصاد وابسته به «نفت» و «دلار» شریان مالی کشورها را مسدود و مسموم میکند، «صنعت» و صادرات محصولات صنعتی و فنآورانه را جایگزین نفت کرده و در ازای آن از کشورهای همسایه و همسو کالاهای مورد نیاز ازجمله مواد غذایی وارد کند.
گفتار اول
https://t.me/radionour/49
گفتار دوم
https://t.me/radionour/53
گفتار سوم
https://t.me/radionour/63
https://aparat.com/v/3cGlK
https://NourNews.ir/n/151336
کانال شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری (شیفت) در ایتا و تلگرام:
eitaa.com/inpt1404
t.me/inpt1404