eitaa logo
شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری
729 دنبال‌کننده
586 عکس
210 ویدیو
36 فایل
ابتکار "شیفت": کلان‌راهبرد شکوفایی اقتصادی عدالت‌محور و پایدار ایران ارتباط با مدیر کانال: محمد تمنایی، دانشیار دانشکده مهندسی حمل‌ونقل دانشگاه صنعتی اصفهان @tamannaei
مشاهده در ایتا
دانلود
با توجه به تماس و پیگیری بیت رهبر معظم انقلاب، ان‌شاءالله به زودی گزارش یک‌ساله‌ی پیشرفت "شیفت" و میزان همکاری ارگان‌های مختلف جهت اجرای آن، به صورت حضوری ارائه خواهد شد. کانال "شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری" در ایتا و تلگرام: eitaa.com/inpt1404 t.me/inpt1404
تنفس در جدول مندلیف! و راهکارهایی که تشنه‌ی اقدام و عمل‌اند... (۱) دکتر مهدی طغیانی، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی، ۱۴۰۲۰۸۲۳ متن کانال "شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری" در ایتا و تلگرام: eitaa.com/inpt1404 t.me/inpt1404
تنفس در جدول مندلیف! و راهکارهایی که تشنه‌ی اقدام و عمل‌اند... (۱) دکتر مهدی طغیانی، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی، ۱۴۰۲۰۸۲۳ امروز چهارمین روزی است که از ابتدای سال، اصفهان، بخاطر آلودگی هوا تعطیل می‌شود و این وضعیت در کشور بی نظیر است! در اين‌باره نکاتی عرض می شود: -حسب اطلاع واصله گویا هنوز از مازوت سوزی در نیروگاه شهید منتظری به عنوان متهم ردیف اول خبری نیست و باید سراغ سایر متهمین رفت. -تهران با اقلیم مشابه حداقل ۵ برابر اصفهان وسیله نقلیه سبک دارد و لذا نسبت دادن این حجم از آلودگی به خودروهای سبک شهری هم اساساً منتفی است. اگرچه این خودروها و بویژه موتورسیکلت‌ها از جمله سرچشمه‌های آلاینده به شمار می‌روند. -حسب مطالعات مراکز دانشگاهی توسعه غیراصولی صنعت بصورت فشرده و در شعاع پیرامون کلان‌شهر اصفهان و حواشی آن از جمله حمل‌ونقل مواد اولیه و محصولات تولیدی و نیز رفت و آمد پرسنل با خودروهای سنگین آلاینده قطعا از جمله دلایل اصلی آلودگی متمایز هوا در شهر اصفهان است. -بیش از ۲۵ شهرک صنعتی با هزاران واحد تولیدی اغلب آلاینده در شعاع کمتر از ۷۰ کیلومتری شهر اصفهان به همراه ده ها واحد تولیدی بزرگ از جمله فولاد، ذوب آهن، نیروگاه و پالایشگاه ووو و صدها واحد صنعتی و کارگاه ریخته‌گری و کوره آجرپزی و غیره همگی به انتشار انواع آلاینده‌ها در هوای سرد پاییزی مشغولند و تهویه ای که بدلیل سکون جو امکان پذیر نیست و خیلی زود اشباع می‌شود! -نظارت خاصی هم به موجب قانون بر این همه واحد صنعتی یا اساساً نیست و یا به شکل کارآمدی اعمال نمی‌شود. (داخل پرانتز: از وضعیت آلایندگی یکی از واحدهای بزرگ صنعتی گزارش گرفتم در یک سال و نیم هشتاد مرتبه آلودگی ثبت شده بود که با هجده مورد تذکر و ۲ پرونده در دادگاه، تنها بعد از دو سال ۷ میلیون تومان جریمه شده بود! یعنی تقریبا معادل هزینه یک روز غذای دفتر مدیرعامل!!!) -و در کنار این صنعت و تولید، بیش از دو و نیم میلیون انسان در حال تنفس این هوای اشباع از اغلب عناصر جدول مندلیف هستند! -اما چه باید کرد؟ آیا اساساً راهی برای خروج از این وضعیت هست؟ بله البته و قطعاً و حتماً راهی هست... -بدلیل ضعف ساختاری ادارات کل محیط زیست متاسفانه میزان آلایندگی واحدهای تولیدی برای سازمان به عنوان مقام ناظر در قانون شفاف نیست و اغلب یا اساسا پرونده ای تشکیل نمی‌شود و یا پرونده‌های تشکیل شده بخاطر ضعف مدارک و مستندات در محاکم قضایی رد می‌شود. دو سال است پیشنهاد استفاده از فناوری برای رصد و پایش واحدهای آلاینده را داده‌ایم. اینکه با استفاده از همه داده های موجود از جمله داده‌های ماهواره‌ای و نیز بهره‌گیری از پهپاد و لیزر و غیره مرتب همه این واحدهای تولیدی رصد شوند و بلافاصله واحد متخلف با تدارک شعب ویژه در دستگاه قضایی اعمال قانون شود. همه چیزش هم در استان وجود دارد. هم شرکت دانش بنیان و تولیدکننده فناوری اش، هم دادگستری و قانونش و هم منابع مالی و امکانات و تجهیزاتش! -فقط عزم و اراده و اقدام و عمل می‌خواهد. فقط هم کار محیط زیست یا استانداری نیست. همه باید کمک کنند. کانال "شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری" در ایتا و تلگرام: eitaa.com/inpt1404 t.me/inpt1404
شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری
تجربیات جهانی توسعه- ۲: با ضرباتی که به صنعت زدیم، انقلاب را به انحراف کشاندیم... با ورود جوانان نخب
اولویت‌ "شیفت" چه باشد؟ استاد بحرینیان، فعال صنعتی و پژوهشگر و اندیشمند برجسته، ۱۴۰۲۰۶۰۱ - صنعت اولویت اول است؛ بیشترین اثر ماقبل و مابعد را صنعت و بعد کشاورزی ارائه می‌دهد. ساختمان‌سازی و راه‌سازی و توریسم نمی‌تواند گزینه اصلی باشد. محور "شیفت" نه خدمات باشد، نه لجستیک، نه ساخت‌وساز نه کشاورزی نه توریسم! محور باید قطعا صنعت باشد. خدمات اگر در خدمت صنعت داخلی باشد بسیار هم ارزشمند است. - آرتور لوییس در کتاب برنامه‌ریزی توسعه می‌گوید: در برنامه‌ریزی رشد اقتصاد به دست آوردن توازن صحیح بین کالاها و خدمات حائز اهمیت است؛ اگر بخش خدمات بزرگ باشد تقاضا برای کالاها از عرضه آن تجاوز کرده و منجر به تورم و کسری موازنه می‌شود. البته خدمات مولود و زاییده‌ی تولید داخل، در سر ما جای دارد. - تقاضای بیهوده برای ترابری، جاده‌سازی، واردات ریل و کامیون ایجاد کرده‌ایم؛ برای چه محصولی؟! با چه ارزش افزوده‌ای؟ اما حداقل اگر زنجیره‌های پایین‌دستی را ایجاد می‌کردیم ارزش این همه را داشت. کانال "شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری" در ایتا و تلگرام: eitaa.com/inpt1404 t.me/inpt1404
صنعت حمل‌ونقل کشور؛ فن‌آوری وارداتی یا فنّاوری دانش‌بنیان؟! رحمت الله پور بابایی، دبیر انجمن تولید کنندگان واگن و لوکوموتیو - به دلیل کمبود کشنده ۶۰ روز بار روی واگن باقی می‌ماند و حمل نمی‌شود. - می‌خواهند با مشارکت چینی‌ها لوکوموتیو تولید کنند، ولی برای انتقال دانش فنی، تولید کنندگان داخلی را مشارکت ندادند. پ.ن.: با وجود برخورداری کشور پهناور ایران از موقعیت ویژه‌ی ژئوپلیتیک و قرارگیری در هارت‌لند و محل گذر کریدورهای مهم بین‌المللی، آیا توسعه‌ی درون‌زای فناوری‌های دانش‌بنیان حوزه‌ی حمل‌ونقل و لجستیک (لوکوموتیو، قطار سریع‌السیر، کشتی‌سازی و...) یکی از اولویت‌های استراتژی پیشرفت صنعتی کشور محسوب نمی‌شود؟ کانال "شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری" در ایتا و تلگرام: eitaa.com/inpt1404 t.me/inpt1404
درآمد ارزی کشور را نفله و خرج اتینا می‌کنیم... دکتر بهروز عبدالوند، متخصص ژئوپلتیک و اقتصاد انرژی و استاد سابق دانشگاه Freie برلین و مدیرعامل فعلی شرکت سرمایه‌گذاری Forfait آلمان - از زمان آقای احمدی‌نژاد تاکنون، حدود ۲۰۰۰ میلیارد دلار درآمد ارزی کشور، عمدتا حاصل از فروش منابع، صرف بودجه‌ی جاری کشور و اعطای انواع و اقسام یارانه‌های هنگفت شده‌است؛ در حالی که این درآمد ارزی، بایستی به صنعت برای تولید باکیفیت و به بانک مرکزی برای افزايش ذخایر ارزی تخصیص داده می‌شد. ایران در حال حاضر، ماکزیمم ۱۰۰ میلیارد ذخیره ارزی دارد. - ایران به جذب سرمایه‌گذاری خارجی نیازمند است، ولی نه با مدل فیلیپین و اندوزی و کره جنوبی؛ مدلی که مبتنی بر نسخه‌ی صندوق بین‌المللی پول بود و در بحران مالی ببرهای آسیایی، ضربه‌ی سنگینی به این کشورها وارد کرد. - جذب سرمایه‌گذاری خارجی ایران حتما باید از سیستم امنیت مالی مناسب برخوردار باشد. به ازای هر یک دلار سرمایه‌گذاری خارجی، دو دلار ذخیره‌ی ارزی در بانک مرکزی باید داشته باشیم. مشابه سیاست موفقی که ماهاتیر محمد در مالزی اتخاذ کرد. - نقطه‌ی قوت قابل توجه اقتصاد ایران، که نقطه ضعف بزرگ اقتصادهایی مثل ترکیه است، صفر بودن بدهی خارجی ایران و تبعیت نکردن از نسخه‌های صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی است. شرایط برای پیشرفت کشور مهیاست؛ عزم و اراده ملی می‌خواهد. کانال "شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری" در ایتا و تلگرام: eitaa.com/inpt1404 t.me/inpt1404
اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ وَ عَلَى الاَْرْواحِ الَّتى حَلَّتْ بِفِناَّئِکَ عَلَیْکَ مِنّى سَلامُ اللَّهِ اَبَداً ما بَقیتُ وَ بَقِىَ اللَّیْلُ وَ النَّهارُ وَ لاجَعَلَهُ اللَّهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّى لِزِیارَتِکُمْ اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَیْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَیْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَیْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَیْنِ
مؤلفه‌های اصلی اقتصادی "شیفت" دکتر رسول بخشی، دانشیار اقتصاد دانشگاه اصفهان و راهبر کمیته‌ی پیش‌نیازهای کلان اقتصادی "شیفت"، ۱۴۰۲۰۸۲۵ ۱. حذف ربا (بهره بانکی) ۲. محوریت انسان و خلاقیت‌های او به جای محوریت پول ۳. عدالت بین نسلی ۴. عدم اکل مال به باطل ۵. احترام به محیط زیست - مادام که ربا حاکم باشد، شک نکنید از زنجیره‌های ارزش خبری نیست. - وقتی ربا از بین برود، پول از آقایی می‌افتد و به جای آن، انسان قرار می‌گیرد. - در مکاتب اقتصادی غرب، بهره بر پول از‌ ملزومات است. - نظام فعلی دنیا، از سرمایه داری عبور کرده و در مرحله پول‌سالاری است. - این بازدهی روی پول است که بازدهی روی بقیه دارایی‌ها را اقتصادی یا غیراقتصادی می‌کند. - انسان ایجاد کننده‌ی بقیه‌ی دارایی‌هاست، اما به خاطر وجود بهره بر پول، انسان ذیل پول و حتی ذیل دارایی‌هایی که خود ایجاد کرده، قرار می‌گیرد. - وقتی ربا ملغی شود، حق نسل‌های بعدی محفوظ باقی خواهد ماند. - در شرایط عدم وجود ربا، حفظ محیط زیست و وفور‌ منابع در حد اعلای خود قرار خواهد داشت. - در ایران، صدها شرکت خصولتی با سیستمی تو در تو وجود دارند. بانک از خلق پول از هیچ، به این شرکت‌ها وام می‌دهند که این وام‌ها سر از سفته‌بازی و فعالیت‌های غیرمولد درمی‌آورند؛ سفته‌بازی بر املاک و طلا و ارز. حذف ربا، منجر به غیراقتصادی شدن فعالیت بسیاری از این شرکت‌ها می‌شود. - بانک‌ها به شدت بنگاه‌داری می‌کنند. کانال "شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری" در ایتا و تلگرام: eitaa.com/inpt1404 t.me/inpt1404
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بانک‌ها چگونه بنگاه‌داری می‌کنند؟ - در صورت تداوم خلق پول از هیچ و بنگاه‌داری بانک‌ها: احیای زنجیره‌های ارزش، اصلاح روند خام‌فروشی، کاهش فاصله‌ی طبقاتی، کاهش نرخ ارز، پیمان‌های دوجانبه‌ی پولی و... شوخی‌هایی بیش نیستند! - در ایران، حدود ۶۵۰ شرکت خصولتی با سیستمی تو در تو وجود دارند. - هشت بانک، با خلق پول از هیچ، به این شرکت‌ها وام می‌دهند که این وام‌ها سر از سفته‌بازی و فعالیت‌های غیرمولد درمی‌آورند؛ سفته‌بازی بر املاک و طلا و ارز. - حذف ربا، منجر به توقف خلق پول و غیراقتصادی شدن فعالیت بسیاری از این شرکت‌ها می‌شود. دکتر رسول‌ بخشی، دانشیار اقتصاد کلان دانشگاه اصفهان و مسئول کارگروه پیش‌نیازهای کلان اقتصادی "شیفت" کانال "شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری" در ایتا و تلگرام: eitaa.com/inpt1404 t.me/inpt1404
اولویت مردم برای سرمایه‌گذاری چیست؟ نتایج نظرسنجی جدید جهاد دانشگاهی در مهر ۱۴۰۲ پ.ن.: با توجه به فقدان سیاست‌گذاری اصولیِ مانع سوداگری در بازار زمین، مسکن، طلا و سکه، از قضا تصمیم صاحب سرمایه، بهینه است. مهم‌ترین پیش‌نیاز کلان اقتصادی راه‌اندازی زنجیره‌های ارزش در ابتکار "شیفت"، کنترل نرخ رشد نقدینگی و کاهش آن به زیر نرخ رشد دلار یا حداقل متناسب با نرخ رشد دلار است از طریق: ۱. ممانعت تدریجی از سفته‌بازی روی طلا ۲. ممانعت تدریجی از سفته‌بازی روی ارز ۳. ممانعت تدریجی از سفته‌بازی روی املاک ۴. ممانعت تدریجی از سفته‌بازی روی اتومبیل و کالاهای قابل نگه‌داری ۵. کاهش شدید دامنه نوسانات بازار سهام از طریق وضع مالیات‌های بالاتر بر دریافتی حاصل از فروش سهام از آن دسته از فروشندگان سهام که در مهلت کمی بعد از خرید، اقدام به فروش می‌کنند ۶. وضع مالیات بر خرید و فرش رمزپول‌ها ۷. کاهش تدریجی نرخ سود سپرده‌های بانکی به صفر و حتی منفی. کانال "شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری" در ایتا و تلگرام: eitaa.com/inpt1404 t.me/inpt1404
تقدیم گزارش یک‌ساله‌ی "شیفت" نشست تخصصی "شیفت" در بیت رهبر معظم انقلاب، ۲۹ آبان ۱۴۰۲ رئیس گروه اقتصادی دفتر رهبر انقلاب: - ابتکار "شیفت" هم یک کار اصولی و مبنایی و هم یک حرکت نو و جدید است. - انتخاب پایلوت "شیفت" بسیار مهم است. در انتخاب زنجیره‌ی ارزش، نگاه اقتصادی باید غلبه داشته باشد. هم‌چنین اجرای پایلوت نباید بیش از حد طولانی شود و به زودبازده بودن توجه شود. - در موضوع بنیاد "شیفت" مالکیت معنوی طرح را حفظ کنید و از اختیار خود خارج نکنید؛ وگرنه ممکن است طرح از هدف خود خارج شود. - چهار پیام شما را انتقال خواهم داد. به علاوه، مقدمه برای دیدار مجدد جهت گزارش حضوری همراه با تیم "شیفت" را مهیا خواهم کرد. کانال "شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری" در ایتا و تلگرام: eitaa.com/inpt1404 t.me/inpt1404
نشست تخصصی بررسی راهکارهای ارتقای حمل‌ونقل بین‌المللی کشور پژوهشکده حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی، ۳۰ آبان ۱۴۰۲ با حضور: - آقای دکتر سید علیرضا سیدوکیلی، عضو هیئت علمی پژوهشکده حمل‌ونقل وزارت راه‌وشهرسازی - آقای دکتر سبحان نظری، رئیس هیئت مدیره انجمن شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی - آقای مهندس محمدجواد شاه‌جویی، عضو مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت ریاست‌جمهوری - آقای مهندس سید مرتضی ناصریان، مشاور اقتصادی معاونت ساخت راه‌آهن در شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌و‌نقل کشور و دبیر کارگروه حمل‌ونقل و لجستیک - آقای دکتر سید محمد سادات‌حسینی، عضو هیئت علمی دانشگاه امین کانال "شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری" در ایتا و تلگرام: eitaa.com/inpt1404 t.me/inpt1404
این‌چنین یارانه‌پاشی، ناعادلانه و فسادزا نیست؟! تعیین تکلیف مجلس برای جبران زیان بخش مسافری شرکت راه آهن ناقدین: آقای دکتر سبحان نظری، رئیس هیئت مدیره انجمن شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی کشور و عضو هسته‌ی مرکزی "شیفت" آقای مهندس سید مرتضی ناصریان، مشاور اقتصادی معاونت ساخت راه‌آهن در شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌و‌نقل کشور و دبیر کارگروه حمل‌ونقل و لجستیک کانال "شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری" در ایتا و تلگرام: eitaa.com/inpt1404 t.me/inpt1404
این‌چنین یارانه‌پاشی، ناعادلانه و فسادزا نیست؟! تعیین تکلیف مجلس برای جبران زیان بخش مسافری شرکت راه‌آهن 🔹مجلس دولت را مکلف کرد زیان بخش مسافری شرکت راه آهن را با احتساب شاخص های بهره وری، در بودجه سنواتی پیش بینی و جبران کند. 🔹نمایندگان در جلسه علنی نوبت صبح دیروز (دوشنبه ۲۹ آبان ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی جزئیات لایحه برنامه هفتم توسعه، با جزء ۳ بند (ث) اصلاحی ماده ۵۷ این لایحه با ۱۵۹ رأی موافق، ۴۴ رأی مخالف و ۶ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۴ نماینده حاضر در صحن درباره نحوه خدمات دهی شرکت راه‌آهن موافقت کردند. www.tinn.ir/fa/tiny/news-264554 آقای دکتر سبحان نظری، رئیس هیئت مدیره انجمن شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی کشور و عضو هسته‌ی مرکزی "شیفت" 👇 این مصوبه از نظر من غیرعادلانه است. دولت در شرایط اقتصادی-اجتماعی فعلی کشور حق ندارد از جیب فقرای سیستان و کهگیلویه و بوشهر و امثالشان که دسترسی به قطار ندارند، به مسافران تبریز به تهران و ... یارانه سفر ریلی بپردازد. راه درست این بود که قیمت بلیت قطار آزاد شود. با توجه به وضعیت مالی فعلی شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی مسافری، با افزایش نهایتاً ۵۰ درصدی قیمت بلیت، سوددهی کافی برای این شرکت‌ها ایجاد می‌شود. نکته‌ی مهم دیگر آن است که تعداد سفرهای ریلی کشور سالانه حدود ۳۰ میلیون است و البته از این تعداد نیز حدود ۱۰ میلیون سفر از نوع حومه‌ای است. با احتساب رفت و برگشتی بودن عمده‌ی سفرها، می‌توان گفت ۱۵ میلیون سفر ریلی رفت و برگشت سالانه در کشور رخ می‌دهد. معنی این اعداد این است که هر ایرانی «به‌طور متوسط»، تقریبا هر ۶ سال یک بار از قطار استفاده می‌کند. این مقدار بسیار اندک استفاده‌ی عموم مردم از قطار، نشان می‌دهد که مردم حساسیت چندانی به قیمت بلیت قطار ندارند و بنابراین آزادسازی قیمت بلیت، فشار خاصی به آنها وارد نمی‌کند. اگر بخواهیم حساسیت را قدری بالاتر ببریم، نهایتا ۱۰ الی ۲۰ درصد مسافران نیازمند حمایت مالی در قیمت بلیت هستند و این حمایت را می‌توان بر اساس کد ملی که هنگام صدور بلیت ثبت می‌شود، صرفاً محدود به این دسته کرد نه به همه‌ی مسافران. باز نکته‌ی مهم دیگر این است که نظام یارانه‌‌دهی به شرکت‌ها می‌تواند محملی برای تولید و توسیع فساد باشد و برای مثال، شرکت مالک قطار مسافری مجبور شود برای محاسبه و وصول طلب یارانه‌ای خود، به کارمند مرتبط در دولت رشوه دهد. در مواردی ظاهراً حتی پس از عبور از مرحله‌ی محاسبات، برای امضای چک و برای تحویل چک و ... نیز لازم است پول چایی! پرداخت شود. آزادسازی قیمت، می‌تواند هم این فسادها را حذف کند و هم از سوی دیگر، انگیزه‌ی شرکت‌ها را برای سرمایه‌گذاری مجدد و تزریق ناوگان جدید به شبکه افزایش دهد و قاعدتاً این نیز به‌نوبه‌ی خود، موجب کاهش بهای تمام شده‌ی بلیت از محل صرفه‌ی مقیاس (economy of scale) می‌شود. آقای مهندس سید مرتضی ناصریان، مشاور اقتصادی معاونت ساخت راه‌آهن در شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌و‌نقل کشور و دبیر کارگروه حمل‌ونقل و لجستیک "شیفت"👇 این مصوبه از نظر اینجانب نیز نادرست است و برای تکمیل بحث آقای دکتر نظری، نکات ذیل را عرض می‌کنم: الف. دولت معمولا دچار کمبود بودجه یا کسری بودجه است و اختصاص یارانه کافی برای جبران زیان خدمات مسافری ریلی در معرض نوسان شرایط مالی حاکم بر بودجه قرار می‌گیرد. ب. با فرض تأمین بودجه برای یارانه و محاسبات درست و پرداخت کامل (که مطابق نکات دکتر نظری مشکل خواهد بود) شرکت راه‌آهن مطابق مصوبه در نقطه سر به سر قرار می‌گیرد و زیان‌هایی جبران می‌شود و این به معنای جبران زیان شرکت‌های مسافری نیست. ج. اگر شرکت راه‌آهن بخواهد زیان‌های شرکت‌های مسافربری ریلی را جبران کند و بتواند سازمان برنامه را مجاب کند که بر خلاف متن مصوبه این زیانها را بپردازد، در نهایت شرکت‌های مسافری در نقطه سر به سر قرار می‌گیرند و وضعیت رقابتی بین شرکت‌ها که عامل انگیزش و رشد و سرمایه‌گذاری است، متوقف می‌شود. د. پایین نگاه داشتن تصنعی قیمت خدمات مسافری ریلی باعث افزایش تقاضای سفر ریلی می‌گردد . با ملاحظه فقدان انگیزه سرمایه‌گذاری، کمبود عرضه خدمات مسافری که اکنون دچار آن هستیم تشدید می‌گردد و مردم کمبود عرضه را از چشم دولت می‌بینند. یعنی پرداخت یارانه مصوب باعث تشدید فاصله عرضه خدمات با میزان متقاضیان سفر می‌گردد. ه. پرداخت هدفمند یارانه از سوی دولت مناسب‌تر است یعنی یارانه در امور مسافری ریلی بهتر است به اقشار خاص و فعالیت‌های مشمول حمایت دولتی نظیر دانشجویان و دهک‌های پایین درآمدی اختصاص یابد. در این صورت بار مالی این یارانه برای دولت کمتر می‌شود و مستقیم به اهداف دولت اصابت می‌کند و هم مانعی برای رشد حمل ونقل مسافری نخواهد بود. کانال "شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری" در ایتا و تلگرام: eitaa.com/inpt1404 t.me/inpt1404
این یک درسی است برای ما: اگر کار بر اساس نیاز باشد، پیشرفت کشور سریع‌تر خواهد شد. رهبر معظم انقلاب، ۱۴۰۲/۸/۲۸ این بازدید امروز برای بنده خیلی بازدید شیرین و مطلوبی بود. اگر بخشهای مختلف در کشور هر کدام نیازها را بسنجند و بر اساس نیازها کار انجام بدهند، به نظر من رشد کشور و پیشرفت کشور سریع‌تر و بهتر خواهد شد؛ این یک درسی است برای ما. کانال "شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری" در ایتا و تلگرام: eitaa.com/inpt1404 t.me/inpt1404
فرصت‌های ناب "شیفت" - ۱۸: هاب فرآوری و ترابری غلات روسیه نشست تخصصی ۴ ساعته "شیفت" با حضور آقایان مهندس مصطفی اقدم (فعال حوزه لجستیک بین‌المللی ریلی و عضو هیات رئیسه کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه)، مهندس خیرالله سلیمیان (رئیس هیئت مدیره شرکت حمل‌ونقل ریلی بهتاش سپاهان)، و مهندس فرشاد هویدا و مهندس مهدی ابراهیمی (پژوهشگران اندیشکده ایتان)، ۱۴۰۲۰۹۰۲ - مهندس هویدا: روسیه و اوکراین، جمعا ۲۷٪ از گندم جهان و ۷۷٪ از روغن آفتابگردان جهان را تامین می‌کنند. - روسیه در سال ۲۰۲۱ بیش از ۹۰ میلیون تن گندم تولید کرده و ۴۵ میلیون تن از آن را صادر کرده‌است. تولید گندم ایران حدود ۱۲ تا ۱۴ میلیون تن در سال است. - واردات گندم کشورهای غربی و شرقی ایران بدون عبور از آب‌های آزاد سالانه ۱۲ میلیون تن و ظرفیت صادرات گندم از بنادر و مرزهای شرقی-غربی ایران حدود ۲۲ میلیون تن است. - حدود ۱۵ میلیون تن ظرفیت آسیابانی و تبدیل گندم روسیه به آرد و سپس صادرات، به علاوه ۲ میلیون تن ظرفیت خالی ماکارونی و پاستا و شیرینی و بيسکوئيت در کارخانجات ایران وجود دارد که ارزش افزوده بالایی می‌تواند ایجاد کند. - مهندس مصطفی اقدم: علی‌رغم همه‌ی نافهمی‌ها و معضلات، آینده‌ی مملکت ایران روی طلای ترانزیت خوابیده‌است. - مهندس خیرالله سلیمیان: یکپارچگی فرآوری و ترابری می‌تواند نقاط ضعف ترانزیت از روسیه را برطرف کند. بعنوان بخش خصوصی، آماده‌ی سرمایه‌گذاری جهت هاب فرآوری و ترابری غلات در ایران هستیم. کانال "شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری" در ایتا و تلگرام: eitaa.com/inpt1404 t.me/inpt1404
نقشه‌ی راه ذیل BRI چین؟! ابتکار کمربند و راه چین (BRI) یک کلان‌راهبرد با اهداف آشکار و نهان برای افزایش نفوذ چین در تجارت بین‌الملل است. کاش این‌قدر که به دنبال تدوین نقشه راه ذیل کلان‌راهبرد یک قدرت بزرگ اقتصادی دنیا هستیم، به فکر تدوین ابتکار طراحی‌شده با اهداف مدنظر خود و نقشه‌ی راه ذیل آن می‌بودیم و فرصت‌های همکاری در کلان‌راهبردهای سایر قدرت‌های اقتصادی از جمله چین، را ذیل آن ابتکار پیش ببریم! - سیاست‌های کلان تجاری ایران و چین، لزوماً در همه‌ی ابعاد، هم‌راستا نیستند. کشوری با بالاترین تراز تجاری جهان و لشکر چند صد میلیون نفری افراد جویای کار، آیا به دنیای احیای زنجیره‌های ارزش در کشورهایی نظیر ایران است یا نقش ایران در BRI را در حد تأمین‌کننده‌ی منابع خام و انرژی خود جستجو می‌کند؟! - "صادرات مواد خام و انرژی ایران به چین، بایستی متناسب با و مشروط به میزان مشارکت این کشور در توسعه‌ی صنایع تبدیلی ایران، میزان سرمایه‌گذاری در تقویت زیرساخت‌های اولویت‌دار حمل‌ونقل ایران، و میزان اولویت‌دهی به ایران جهت فرآوری کالاهای نیمه‌ساخته‌ی صادراتی چین به اروپا صورت پذیرد." کانال "شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری" در ایتا و تلگرام: eitaa.com/inpt1404 t.me/inpt1404
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فرصت‌های ناب شیفت - ۱۹: احیای زنجیره‌ی ارزش محصولات چرم مهندس مهدی احمدی زغن‌آباد، دانشجوی کارشناسی ارشد دانشکده مهندسی حمل‌ونقل دانشگاه صنعتی اصفهان و همکار پژوهشی "شیفت" کانال "شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری" در ایتا و تلگرام: eitaa.com/inpt1404 t.me/inpt1404