نشستی صمیمانه با سرور معزز، جناب آقای دکتر مجتبی ازهری، استاد دانشکده مهندسی عمران دانشگاه صنعتی اصفهان، سهشنبه ۲۳ اسفند ۱۴۰۱
برخی نکات مورد اشارهی ایشان:
- دانشگاهها میتوانند در پژوهشهای مرتبط با شیفت، نقش مؤثری ایفا نمایند. دهها پایاننامه ارشد و رسالهی دکتری پیرامون سازوکارها، سیاستگذاریها، مکانیابیها، تخصیص و تهاتر منابع، نیازها و پتانسیلهای کشورهای ذینفع شیفت و ... قابل تعریف هستند.
- علاوه بر متخصصین حوزههای مهندسی، به متخصصین علوم جامعهشناسی و روانشناسی و روانکاوی اجتماعی نیاز است. مسئلهی شیفت، انتزاعی و تئوری نیست و صرفاً با دستور قابل پیادهسازی نیست. بلکه بایستی از طرف اقشار مختلف جامعه، مورد پذیرش قرار گیرد، تا قابلیت اجرایی یابد.
- در طراحی شیفت، بایستی تفاوتهای اجتماعی در طرز نگرش و آداب و سبک زندگی مردم استانهای مختلف کشور، حتما مد نظر قرار گیرد. مثلا با منابع تولید ارزش یکسان، برخی زنجیرههای آزاد فرآوری ترابری در استان خوزستان قابل توسعه است، ولی همان زنجیرهها در استان بوشهر ممکن است قابل پیادهسازی نباشد.
- انواع و اقسام تهاتر، ما بین منابع مختلف تولید ارزش، قابل تعریف هستند که بایستی به دقت، در طراحی شیفت، لحاظ گردند. حتی تهاتر در نیروی انسانی نیز میتواند مدنظر قرار گیرد.
- رویکرد شیفت، علاوه بر حوزهی کالا و برقراری همبست ساحتهای هفتگانه در زنجیرههای ارزش کالایی، میتواند در حوزهی مسافری و گردشگری نیز امتداد یابد. توسعهی سرویسهای متنوع حملونقل یکپارچه با انواع فرآوریهای غذایی، کشاورزی، نساجی، صنایع دستی و... این قابلیت را فراهم خواهد آورد که بسیاری از ظرفیتهای عظیم مغفول در صنعت توریسم کشور، احیا گردد. ایجاد همافزایی مثبت مابین تورهای زنجیرهای سفر و انواع فرآوریهایی که مناطق مختلف در آن مزیت دارند، راهاندازی انواع قطارهای گردشگری، و تبلیغات و بازاریابی مناسب داخلی و خارجی، راهکارهایی مبتنی بر تولید ارزش افزوده هستند که درآمدهای پایدار فراوان و اشتغالزایی بسیار عالی را برای مناطق مختلف کشور (اعم از مناطق شمالی، کویری، ساحلی، باستانی و...) مهیا مینمایند.
#نظرات_نخبگان_دانشگاهی
#شیفت
کانال شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری (شیفت) در ایتا و تلگرام:
eitaa.com/inpt1404
t.me/inpt1404
نشست تخصصی شش ساعته ارائه و نقد "شیفت" با حضور آقای دکتر ایزدخواه
دو جلسه تخصصی با آقای دکتر روحالله ایزدخواه، متخصص مدیریت فناوری و نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی، در روزهای سهشنبه ۲۳ اسفند و جمعه ۲۶ اسفند ۱۴۰۱ برگزار شد.
برخی صحبتهای ایشان:
- "شیفت" ایدهای مبتکرانه و جدید است که بایستی بر رفع برخی چالشهای مهم ما متمرکز شود. موضوع تعارض منافع بین ایران و برخی کشورهای همسایه که به دنبال توسعهی زنجیرههای ارزش در تعامل با آنها هستیم، بایستی در "شیفت" چاره جویی شود و مکانیزمهای مناسب طراحی گردد. مثلا، پاکستان به عنوان واردکنندهی انبوه خرما از ایران، جهت صادرات مجدد آن به دنیا است. سیاستگذاری تعرفهای پاکستان (تعرفهی صفر واردات فلهای خرما به پاکستان)، در سایهی عدم ابتکار عمل ایران، عملا تداوم خامفروشی کشور در این فرصت مهم اقتصادی را در پی داشتهاست.
- سوریه، کشوری صنعتی است و در برخی صنایع همچون نساجی، زیرساختهای قابل توجهی داشته و دارد که البته برخی از آنها در جنگ آسیب دیدهاست. سوریه طالب محصولات نهایی نیست، بلکه به دنبال مواد اولیه و نیز خط تولید در برخی صنایع است.
- شیفت بایستی راهکار مناسب جهت حل تعارض منافع با کشورهای ذینفع در این کلانراهبرد را در تقاطع دادن چند زنجیرهی ارزش با یکدیگر و مشروط سازی آنها با هم دنبال کند. مثلا مشروطسازی و تقاطع برد-برد زنجیرههایی همچون مواد اولیه و برخی بازارهای مصرف سوریه، با برخی مواد اولیه و محصولات نهایی ایران همچون فولاد و پلیمر و صنایع دانشبنیان.
- فرصتهای همکاری زیادی بین ایران و افغانستان وجود دارد. افغانستان تمایل ندارد صرفا واردکنندهی مواد خام به ایران باشد، بلکه به دنبال سازوکاری است که بتواند پتانسیلهای فرآوری خود را نیز فعال کند. نمونهای از این پتانسیلها، در موضوع استخراج و فرآوری انواع سنگهای قیمتی وجود دارد که فرصت فرآوری در افغانستان و صادرات به ایران و صادرات مجدد به بازارهای جهانی، در کنار تقاطع با سایر زنجیرههای ارزش، نقطهی تعادل پایدار و مورد رضایت طرفين را حاصل میکند. همچنین در کشاورزی، دام، سنگ معدنی و... ظرفیتهای همکاری فراوانی وجود دارد.
- چالش مهم دیگری که "شیفت" با آن روبروست، چالش همکاری دستگاههای مختلف دولتی است که گاه منافعشان متضاد با یکدیگر است. بعنوان مثال، صنایع فولاد کشور، در عین اینکه پراکنش نامناسبی دارند، به شدت نیازمند توسعهی ریلی هستند و حتی آمادگی برای توسعه شبکه را نیز اعلام کردند که توسط وزارت صمت دنبال شد؛ با اینحال، وزارت راه در زمینه تعیین اولویت این توسعهها نظرات متفاوتی داشت که مانع همافزایی و پیشبرد امر گردید. اتخاذ فرآیندهای همافزا برای همراه نمودن همهی دستگاههای اجرایی، باید در طراحی شیفت لحاظ شود.
- یافتن همبستهای ۷ گانهی شیفت، نیاز به اشراف فراوان شرایط کشور، زنجیرههای موجود و دیتا دارد.
- علاوه بر بازیگران دولت و متولیان زنجیرههای آزاد، لازم است توسعهگران نیز در ساختار شیفت قرار گیرند. دولت نباید خود، توسعهگر باشد. پیگیری توسعهی زنجیرههای ارزش، حرکت در کل زنجیره (نه تمرکز بر بخشی از آن) و اشراف اطلاعاتی بازیگران بالفعل و بالقوه، و همرسانی بجای تصدیگری، از وظایف توسعهگران زنجیرههاست. جذابیت توسعهگری، در مفهوم نوآوری و دانشبنیان بودن آن مستتر است و در اکوسیستم نوآوری میتواند از ارزش افزودهی وسیع برخوردار شود. انتفاع توسعهگر در بزرگتر شدن کیک است، نه در رقابت با حلقات زنجیره. توسعهگری امری نرمافزاری است و نه سختافزاری؛ این مهم در سطح میانی اقتصادی(Meso) است که در ایران مغفول مانده و فاقد متولی است و طراحی شیفت باید شامل آن شود. نهاد دانشگاه به دلیل ویژگیهای قابل توجه و ارزشمند، در شکوفایی توسعهگری در ایران بسیار موثر خواهد بود. دانشگاهها و پارکهای نوآوری، نقش اصلی را به عنوان توسعهگران انواع زنجیرههای ارزش ملی و منطقهای، میتوانند ایفا کنند.
#تضاد_منافع
#اکوسیستم_نوآوری
#توسعهگری
#شیفت
کانال شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری (شیفت) در ایتا و تلگرام:
eitaa.com/inpt1404
t.me/inpt1404
نشست تخصصی نقد "شیفت" با حضور آقای مهندس حسین حاجی، کارشناس خبرهی صنعت نفت و گاز و پتروشیمی، تاریخ چهارشنبه ۲۴ اسفند ۱۴۰۱
برخی صحبتهای ایشان:
- عدم تکافوی زیرساختهای حملونقل، یکی از مشکلات مهم ما در توسعهی زنجیرههای ارزش حوزهی پتروشیمی با کشورهای همسایه است. نمونهی آن، راهآهن اینچهبرون گرمسار و گلوگاههای امتداد آن محور است که با عدم یکپارچگی تصمیمگیری سازمانهای دولتی، فرصتهای ارزشمند فعلی در ارتباط با برخی کشورهای همسایه، ممکن است از دست رود.
- یکی از چالشهای بزرگ صنعت پتروشیمی ایران، توقف در زنجیرهای اول ارزش (پنج محصول اصلی همچون متانول، آروماتیک، پروپیلن و...) و عدم ورود جدی در زنجیرهی دوم ارزش است. ورود در زنجیرهی دوم، نه تنها درآمدهای سرشار مضاعف (گاه تا دهها برابر) و اشتغال قابل توجه برای کشور به دنبال دارد، بلکه خروجیهای آن محصولاتی تحریمناپذیر است و مشکلات مهم امنیت ملی را نیز مرتفع خواهد کرد. انواع صنایع پلاستیکی، انواع کودها، محصولات ارایشی، روانکارها و... از جمله خروجیهای زنجیرهی دوم ارزش افزوده پتروشیمی هستند.
- تولید گاز کشور حدود ۱ میلیارد متر مکعب در روز است که حدود ۵۰۰ (در زمستان تا ۷۰۰) میلیون مترمکعب آن مصارف خانگی است. حدود ۲۰۰ میلیون مترمکعب خوراک پتروشیمیها و حدود ۲۰۰ میلیون مترمکعب جهت نیروگاهها و صنایع و حدود ۵۰ تا ۷۰ میلیون مترمکعب صادرات گاز است. این میزان صادرات گاز درآمد بسیار مناسبی (حدود ۵ تا ۷ میلیارد دلار) برای کشور مهیا کردهاست. با اتخاذ سیاستهایی همچون توسعهی انرژیهای تجدیدپذیر، منابع گازی آزادشده را میتوان صرف صادرات و توسعهی زنجیرههای ارزش قرار داد. به دلایل مختلف و همچنین محدودیت منابع گازی کشور، چارهای جز نگاه جدی توسعهای به انرژی تجدیدپذیر نداریم.
- قیمت گاز تحویلی به بخش خانگی و نیز به پتروشیمی، بسیار کمتر از قیمت جهانی گاز است. با این حال، به دلایل متعدد، برخی پتروشیمیها همچنان سودده نیستند.
- اصلاح سیاستگذاریها و استفاده از ابزارهای کنترلی همچون تخصیص گاز، تضمین تامین، قیمت، ابزارهای تشویقی، معافیتهای مالیاتی منطقهای و... از جمله راهکارهای مهم برای تشویق به سرمایهگذاری در زنجیرهی دوم ارزش افزوده صنایع پتروشیمی است. نبض ورود خوراک پتروشیمی در اختیار دولت است.
#زنجیره_دوم_ارزش
#پتروشیمی
#شیفت
کانال شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری (شیفت) در ایتا و تلگرام:
eitaa.com/inpt1404
t.me/inpt1404
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یا محوّل الحول و الاحوال
حوّل حالنا الی اَحسن الحال
سروران ارجمند
سلام و عرض ادب. فرا رسیدن نوروز باستانی و تقارن بهار طبیعت و بهار معنویت را خدمت شما و خانواده محترم تبریک عرض میکنم و برای جنابتان آرزوی سربلندی و بهروزی دارم. امیدوارم با عنایات و الطاف الهی در سال "مهار تورم و رشد تولید"، توفیق یابیم دستور رهبر بزرگوار انقلاب مبنی بر طراحی شبکه یکپارچهی فرآوری و ترابری (شیفت) را به کمال دنبال نمائیم و طرح نهایی را به محضر ایشان و ملت شریف ایران تقدیم کنیم، و با همت نخبگان و جوانان برومند میهن، مقدمات پیادهسازی آن را نیز مهیا سازیم.
ارادتمند- محمد تمنایی
کانال شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری (شیفت) در ایتا و تلگرام:
eitaa.com/inpt1404
t.me/inpt1404
برخی نکات سخنرانی رهبر بزرگوار انقلاب در حرم مطهر رضوی، اول فروردین ۱۴۰۲
- برای تحول در کشور، نقاط قوت را باید شناخت و آنها را تقویت کرد و نقاط ضعف را باید شناخت و از میان برد.
- یکی از مهمترین نقاط قوت ما، قوت و استحکام بنیهی درونی ملت ایران است.
- مهمترین نقطه ضعف اقتصاد ما، تصدیگری افراطی دولتی است.
- بخشهای مهم اقتصاد باید در اختیار مردم باشد. شرکتهای دولتی و شرکتهای خصولتی (که پدیدهی زشتی هم هست)، نباید با بخش خصوصی رقابت کنند. دولت، باید تصدیگری را کاهش و نظارت را افزایش دهد.
- عیب بزرگ دیگر اقتصاد ما، وابستگی به نفت خام است. بند ناف اقتصاد را بایستی از صادرات نفت خام ببریم.
- عیب بزرگ دیگر اقتصاد ما، وابستگی به دلار است. باید این وابستگی را از میان برداریم.
- رشد اقتصادی ۸ درصدی را به دولتها اعلام کردیم ولی متأسفانه در دههی ۹۰ اغلب رشد حتی منفی داشتیم. راهکار، افزایش تولید به کمک مردم است.
- عیب دیگر اقتصاد ما آن است که بر راههای مشارکت عموم مردم در اقتصاد، تمرکز و فکر نکردیم. نقشهی ورود مردم به اقتصاد را باید به آنها نشان داد. ایجاد اعتماد برای سرمایهگذاری بخش خصوصی، وظیفهی مهم دولت است.
- عیب دیگر، کمتحرکی و روشهای نادرست در تجارت خارجی است. ظرفیت تولید داخل، زیاد و بازارهای خارجی بسیار وسیع است. نقش شرکتهای دانشبنیان در این زمینه، بسیار مهم است.
- گسترش ارتباطات با آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین، بایستی جزو برنامههای مهم پیگیری شود. البته با اروپا هم قهر نیستیم. با هر کدام از کشورهای اروپایی که سیاستهای آمریکا را کورکورانه تبعیت نکنند حاضریم کار کنیم.
- عیب دیگر، اشکالات در تقنین (سیاستگذاری) است.
- در بین ما مردم هم برخی عیوب مهم هست. اسراف بسیار در آب، برق، گاز، نان، بنزین، مسابقهی تجملگرایی افراطی، و نداشتن تعصب بر تولید داخلی، از عیوب ما مردم است.
کانال شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری (شیفت) در ایتا و تلگرام:
eitaa.com/inpt1404
t.me/inpt1404
Development Route
طرح جدید ترکیه برای اتصال به خلیج فارس از طریق عراق
ترکیه به دنبال ایجاد مسیر جدید اتصال به خلیج فارس از طریق عراق است.
اردوغان، این مسیر را جاده ابریشم جدید و آن را "مسیر توسعه" نامید. این، کوتاه ترین مسیر دسترسی ترکیه به خلیج فارس است.
مسیر جدید، به معنی کاهش استفاده ترکیه از مسیر ایران برای حملونقل کالا به جنوب خلیج فارس خواهد بود.
منبع: بلومبرگ فارسی
@persianbloomberg
کانال شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری (شیفت) در ایتا و تلگرام:
eitaa.com/inpt1404
t.me/inpt1404
شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری
Development Route طرح جدید ترکیه برای اتصال به خلیج فارس از طریق عراق ترکیه به دنبال ایجاد مسیر ج
شیفت -۲| توقف طولانی در ایستگاه ریل شلمچه-بصره؛ گره کار کجاست؟ راهکار چیست؟
ایجاد منطقه آزاد تجاری مشترک ایران و عراق، مشارکت بخش خصوصی در احداث و بهرهبرداری خط ریلی شلمچه-بصره، و طراحی بیمهی دولتی صادرات به عراق، پیشنهادهایی هستند که مبتنی بر کلانراهبرد «شبکهی یکپارچهی فرآوری و ترابری» (شیفت) ارائه میشوند.
www.farsnews.ir/amp/14011004000423
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
⁉️ ریشه یابی دلایل تورم در ایران
📘 یاسر جبرائیلی
1⃣ تورم ناشی از فشار تقاضا به واسطه رشد نقدینگی ( مشروط به عدم هدایت نقدینگی به سمت تولید)
2⃣ تورم ناشی از فشار هزینه تولید ( در اثر افزایش قیمت دلار و قیمت نفت، و دلاری شدن هزینه تولید در کشور)
💡راه حل ها
🔂 پیمان سپاری ارزی ۱۰۰ درصدی
💰دلار دایی از هزینه تولید در کشور(قیمتگذاری ریالی و بومی هزینه تولید)
❎ حذف رقبای ریال از اقتصاد داخلی
✅ اسلایدها را ببینید، زحمت خیلی خوبی برای تهیه آن کشیده شده است، به خصوص بخش اول که به تشریح رابطه نقدینگی و تورم میپردازد.
✍️ توکلی https://eitaa.com/eqmoq2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کریدور زنگزور؛ رؤیای شوم و تعبیر ناشدنی محور آذربایجان- ترکیه- اسرائیل برای ایران
احداث این کریدور، عواقب خطرناکی شبیه از دست رفتن کنترل تنگه هرمز برای ایران خواهد داشت.
بازپسگیری نخجوان، تسلیح تالشها، حمایت از مردم آذربایجان، و اولویتدهی به بازسازی خط ریلی جلفا، از جمله راهکارهای متخصصین حوزهی ژئوپلیتیک جهت مقابلهی ایران با این توطئه هستند.
#زنگزور
#نبرد_ژئوپلیتیک
کانال شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری (شیفت) در ایتا و تلگرام:
eitaa.com/inpt1404
t.me/inpt1404
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کریدور زنگزور؛ قطع دسترسی زمینی ایران به اروپا
#زنگزور
#نبرد_ژئوپلیتیک
کانال شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری (شیفت) در ایتا و تلگرام:
eitaa.com/inpt1404
t.me/inpt1404
نشست تخصصی شیفت با حضور آقای دکتر حمیدرضا مقصودی
عضو محترم هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه قم و مدیر اندیشکده قصد، ۱۴۰۲۰۱۰۸
برخی محورهای سخنان ایشان (بخش ۱):
- با کلیت طرح شیفت، کاملاً موافق هستم. در شرایط فعلی، تجارت خارجی را اولویت اول کشور برای پیشرفت و طلیعهی تمدنسازی برای انقلاب اسلامی میدانم. تجارت زمینی، قطعاً زمین بازی تمدن را عوض خواهد کرد و ایران میتواند محور این تغییر بزرگ باشد. در دانشکده اقتصاد، با تمرکز بر راه ابریشم، پایاننامههایی مجزا در مقطع کارشناسی ارشد ناظر بر مسیر افغانستان، مسیر پاکستان، مسیر ترکیه و سایر کشورها انجام دادهایم و همچنان دنبال میکنیم.
- یک فرضیهی قابل تأمل آن است که: تمدن غرب زمانی توانست خود را شکل دهد که تجارت زمینی را به تجارت دریایی تبدیل نمود. از دوران صفویه تاکنون، غرب با ناامن نمودن منطقهی خاورمیانه، توانست تجارت زمینی این منطقه را تا حد زیادی از بین ببرد. اختلافافکنی بین ایران و عثمانی و هند (نزاعهای هندوهای مهاراجه و پارسزبانان شافعی گورکانی در هند)، توسط اسپانیاییها، پرتغالیها، هلندیها و سپس انگلیسیها، با استفاده از ابزارهای ملیتگرایی و قومیتگرایی و مذهبگرایی، و تبدیل منطقه به یک منطقهی ناامن تکهپاره، در این چارچوب، دنبال میشدهاست.
- توسعهی ترانزیت، لازمهی توسعه شیفت و زنجیرههای ارزش است و نباید بین این دو امر مثبت، تقابل ایجاد شود. میل به ترانزیت، سبب همکاری کشورها با ایران میشود و این امر طبیعی است که همهی کشورها میل به ترانزیت کالای نهایی دارند. در طول تاریخ، سیستم تلفیقی ترانزیت و فرآوری و ترابری در ایران وجود داشته است؛ در عین ترانزیت ابریشم چینی از ایران، پیلهی ابریشم (ماده خام) نیز از چین ترانزیت میشدهاست و در مناطق شرقی ایران بزرگ (هرات و بیرجند)، صنعت نوغانبافی خیلی یشرفته، عملیات فرآوری پیله به نوغان و صادرات محصول نهایی به اروپا را دنبال مینمودهاست.
- نظام تجارت ایران، از لحاظ تاریخی، تجارت خرد بودهاست. کاروانها با تاجران پرشمار شکل میگرفته است. نظام تجارت مبتنی بر کشتی، معطوف به حرکت انسان همراه با کالا و در نتیجه، انتقال فرهنگی نیست. ایجاد اشتغال انبوه، انتقال فرهنگی و اثرات اجتماعی، موارد مهمی هستند که بایستی در توزیع بهینهی گونههای حملونقل بینالملل لحاظ شوند. فرهنگ ایرانی اسلامی در طول تاریخ، اساساً از طریق تجارت منتقل شده است و رشد تبادلات و همبستگیهای انسانی، نقطهی قوت فرهنگ ما خواهد بود. از این رو انسانمحور بودن تجارت، حائز اهمیت است.
- در تجارت جادهای، عنصر مهم «انسان» در تجارت حضور دارد که اثرات اجتماعی و فرهنگی دارد. حجم تعداد قابل توجهی تجارت خرد مردم، میتواند از حجم معدودی تجارت بزرگمقیاس سرمایهداران، بیشتر باشد (نظریه اعداد بزرگ در مقیاس تجارت). نظام حملونقل جادهای در ایران، خویشفرمایی است. سیستم حملونقل جادهای، به انتقال نظم فرهنگی، انسانمحور بودن تجارت، مناسبات و نظم فرهنگی، اشتغال حملونقل، روابط سیاسی، عدالت منطقهای و توزیع مواهب، توجه بیشتری نسبت به گونههای انبوهبر دارد. توسعهی سیستم ریلی، به شدت پسندیده است، مشروط بر این که در کنار توسعهی ریل، جاده نیز توسعه یابد و در بهینهسازی نسبت حمل جادهای و ریلی و دریایی، انسانمحور بودن تجارت مردمی (و در نتیجه، نظام توزیع درآمد و نظام اشتغال و نظم فرهنگی) مورد خدشه قرار نگیرد.
کانال شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری (شیفت) در ایتا و تلگرام:
eitaa.com/inpt1404
t.me/inpt1404
نشست تخصصی شیفت با حضور آقای دکتر حمیدرضا مقصودی
عضو محترم هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه قم و مدیر اندیشکده قصد، ۱۴۰۲۰۱۰۸
برخی محورهای سخنان ایشان (بخش ۲):
- در طرح شیفت، مرزنشینان، به عنوان بازوان یاریگر تجارت بینالملل ایران که تعداد بسیار زیادی هستند و حجم بسیار بالایی از تجارت را میتوانند جابجا کنند و از مزیت نظام ارتباطات فرهنگی با همسایگان نیز برخوردارند، بایستی به عنوان فرصت به رسمیت شناخته شوند و نقش ویژهی ایشان طراحی شود و قاعدهمند گردد. استفادهی بهینه از پتانسیل عظیم تجاری مردم مرزنشین، امری مغفول است.
- طراحی نظام تجارت شیفت و قاعدهگذاریها و رگولاتوریها، میتواند با ملاحظهی تجارت انبوه خردمقیاس و ترسیم «نقشه راه ورود مردم به اقتصاد» (مطالبهی رهبر انقلاب) انجام شود، به گونهای که با کوچک شدن مقیاسها حجم عظیمی از مردم، درگیر تجارت شوند و یک فرد فرآوری کننده در مقیاس کارگاهی نیز بتواند نقش مؤثر خود در چنین نظامی را درک نماید.
چند مثال:
۱- در صورت طراحی بازار، قیمتگذاری مناسب، طراحی شبکهی مسیرها و رگولاتوری تشویقی و تنبیهی، تهدید قاچاق بنزین در ایران به فرصت تجارت انبوه خردمقیاس بنزین، قابل تبدیل است که ارزآوری و اشتغالزایی مناسبی نیز میتواند در پی داشته باشد.
۲- در پالایش و پخش فرآوردههای نفتی، به جای توسعهی پالایشگاههای بزرگمقیاس، سیاستگذاری کشور میتواند به سمت توسعهی مجوز احداث پالایشگاههای کوچک در سراسر کشور و حتی شهرهای کوچک باشد؛ در اینصورت، نظام تأمین مالی احداث زیرساختهای مذکور، به صورت مردمی (بهکارگیری مکانیزمهای Crowd Funding) و از طریق سرمایههای خرد مردمی شکل خواهد گرفت.
۳- تسهیلگری، مکانیزمهای تشویقی و اعطای مجوز جهت تجارت خردمقیاس انواع کالا با سایر کشورها میتواند طراحی شود به نحوی که اقتصاد ترانزیت، تهاتر و خلق ارزش افزوده صرفاً در انحصار افراد خاص و تجار بزرگ باقی نماند و مردم امکان ورود به این عرصهها را بیابند (مثال: تجارت انواع کالا با کشورهای CIS). استفاده از پتانسیل مردمی برای هدایت تجارت به سمت فرآوری و خلق ارزش افزوده، قابل اتکا و پایدار تر از ورود به بازی تجاری چند تاجر بزرگ بینالمللی است.
۴- در خودروسازی، دولت، با تغییر رگولاتوری، توان خود را به جای دخالت در ساخت خودرو، به سمت ارتقای نظارت شدید، مثلاً از طریق مراکز بسیار پیشرفتهی استاندارد و معاینهی فنی سنجش کیفیت متمرکز نماید، و مجوز تولید خودرو را از انحصار چند کارخانهی بزرگ، به اجازهی عمومی برای همهی مردم تغییر دهد. در این صورت، توانمندیها و ابتکارات عظیم فنی مهندسی، امکان بروز و ظهور مؤثر مییابند و تولید انبوه صادراتی شکل خواهد گرفت. مشابه چنین سیاستی، در حال حاضر، در اروپا دنبال میشود.
۵- در طول تاریخ، فولاد در مقیاس خرد تولید میشدهاست و بسیاری از نوآوریها در این حوزه، هم در طول تاریخ و هم در حال حاضر، ابتدا در مقیاس خرد صورت میپذیرفتهاست. ولی امروزه به دلیل آن که سیاستگذاریهای کشور، دانش و تکنولوژی و انواع مزیتهای انرژی ارزان و قیمتگذاری و بازار صادرات و واردات و... را در خدمت تولید بزرگمقیاس قرار دادهاست، مقیاس خرد همواره مغفول و مورد بیمهری قرار گرفتهاست.
۶- نشانهای مشهور تکنولوژی دنیا همچون ساعتهای سوئیس و یا بنز آلمان، شامل کارگاههای خردمقیاس متعدد (در آلمان تحت عنوان میتل استندها) هستند که توسط سامانهی داخلی، بصورت عمودی یکپارچه میگردند.
۷- تجارت انبوه خردمقیاس، قابلیت آن را دارد که بسیاری از معضلات مهم کشور همچون تحریمهای بینالمللی را کماثر نماید. به عنوان یک مثال کوچک، وبسایت ایرانی egerd که توسط چند جوان ایرانی (به صورت خویشفرما) راه اندازی شدهاست، با ایجاد شبکهای از افراد داخل و خارج کشور، توانسته فرآیند خرید کالا از فروشگاههای بزرگ دنیا همچون آمازون را به راحتی برقرار کند و عملاً تحریمهای سنگین بینالمللی را به راحتی دور زده است.
۸- در حوزهی نساجی، نظم تاریخی هفت هزار سالهی نساجی ایران، با ورود کارخانجات بزرگ نساجی (از حدود صد سال پیش) نابود شد. در طول تاریخ، انواع پارچه در طرحها و رنگهای متنوع در مناطق مختلف ایران تولید میشدهاست. ایجاد کارگاههای کوچک نساجی و فرآوری متوالی این کارگاهها، راهکاری امکانپذیر و مناسب برای صنعت نساجی فعلی ایران است. اخیراً در شهر میقان قم، یک کارآفرین توانسته است با فعالسازی و یکپارچه سازی عمودی حدود ۵۰ کارگاه کوچک نساجی، محصولات باکیفیتی را تولید نمودهاست. تک تک نخبگان ایرانی میتوانند به عنوان متولیان زنجیرههای ارزش، نقش یکپارچهسازی عمودی را در نظام تجارت انبوه خردمقیاس برعهده گیرند.
کانال شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری (شیفت) در ایتا و تلگرام:
eitaa.com/inpt1404
t.me/inpt1404
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نظم نوین جهانی؛ جایگاه ایران عزیز ما کجاست؟
شما جوانان، خود را برای رساندن کشور به جایگاه شایستهی ایران عزیز، آماده کنید...
امتیازات ویژهی کشور:
- نیروی انسانی
- منابع طبیعی (معادن، انرژی و...)
- موقعیت ممتاز جغرافیایی
- منطق تمدنی
ایران به عنوان چهارراه ارتباطات شرق و غرب و شمال و جنوب، معبر ترانزیت پیشرفتهی دنیا میتواند باشد. لازمهی احیای این نقش، توسعهی راهآهن است؛ با جاده نمیشود.
#رهبر_انقلاب
#نظم_نوین_جهانی
#جایگاه_شایسته_ایران
#جوانان
#احیای_کریدورها
کانال شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری (شیفت) در ایتا و تلگرام:
eitaa.com/inpt1404
t.me/inpt1404
فرصتهای ناب "شیفت" - ۳: ترانزیت هوایی
نشست تخصصی «شیفت» با حضور آقای دکتر سید محمود کمالی عضو سابق هیئت محترم شرکت هوانوردی کشور، ۱۴۰۲۰۱۰۹
#ترانزیت_هوایی
#فرصتهای_ناب_شیفت
کانال شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری (شیفت) در ایتا و تلگرام:
eitaa.com/inpt1404
t.me/inpt1404
فرصتهای ناب "شیفت" - ۳: ترانزیت هوایی
نشست تخصصی "شیفت" با حضور آقای دکتر سید محمود کمالی عضو سابق هیئت محترم شرکت هوانوردی کشور، ۱۴۰۲۰۱۰۹
برخی محورهای سخنان ایشان:
- طرح شیفت باید تلاش کند تا پتانسیلهای بسیار وسیع ترانزیت هوایی کشور را فعال نماید.
- سالانه حدود ۴ میلیارد دلار یارانه دولت به سوخت جت ارزان برای هواپیماهای مسافری کشور تعلق میگیرد (در حال حاضر، قیمت هر لیتر سوخت جت برای هواپیماهای مسافری و باری به ترتیب ۶۰۰ تومان و ۳۰ هزار تومان است). این حجم عظیم یارانهی دولتی سبب ایجاد رانتهای گسترده شدهاست. شرکتهای هوایی (که عموماً خصوصی هستند)، بدون تلاش جدی و سرمایهگذاری برای توسعهی ناوگان پیشرفته و کممصرف جدید، با افزودن و بهرهبرداری از هواپیماهای فرسوده پرمصرف، عملاً بودجه دولتی را هدر میدهند. در واقع، اختصاص یارانهی سنگین، هزینهی سوخت شرکتهای هوایی را بسیار کاهش داده ولی در عین حال، انگیزهی تلاش برای کاهش مصرف و احساس نیاز به سرمایهگذاری را نیز کاهش داده است.
- میزان عوارض ترانزیت هوایی (Overfly) به نوع هواپیما و مسیر طی شده (بر حسب توقف داشتن یا نداشتن) بستگی دارد. میزان این عوارض برای هر هواپیمای عبوری بدون توقف، حدود ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ دلار است. خدمات مشوق قابل ارائه به خطوط هوایی عبوری، طیف وسیعی است که از تخفیف عوارض عبور تا تامین بخشی از مسافر و بار، سرویسهای کترینگ، سوخت رسانی و... را در بر میگیرد.
- ایران، پل ارتباطی هوایی آسیا - اروپا است. رقبای منطقهای همچون عراق و کویت و عربستان، بدلیل مسیر پروازی طولانی تر، نمیتوانند از نظر مسافت پروازی، با کریدورهای هوایی ایران در بسیاری از پروازهای ارتباطی بین آسیا و اروپا رقابت کنند. پتانسیل روزانه حداقل ۶۰۰۰ پرواز عبوری بینالمللی (Non-stop) از آسمان ایران وجود دارد که قابل افزایش است.
- با برنامهریزی تخصصی و منسجم و سیاستگذاری علمی تعرفهای، رسیدن به درآمد ۱۰ میلیارد دلار در سال از ترانزیت هوایی عبوری از کشور، دور از دسترس نیست. سود بالقوهی سهلالوصول ناشی از ترانزیت عبوری هوایی، علاوه بر سود سرشاری است که ناشی از سایر فرصتهای بالقوهی هوایی کشور از جمله خدمات جنبی ناشی از توقف در ایران، افزایش تردد گرشگری، افزایش صادرات انواع محصولات نهایی به نقاط مختلف دنیا میباشد.
- مهمترین کریدورهای ترانزیت هوایی ایران عبارتند از:
۱- کشورهای حاشیه خلیج فارس، به کشورهای CIS و برعکس
۲- کشورهای حاشیه خلیج فارس، به کشورهای قفقاز و روسیه و برعکس
۳- کشورهای حاشیه خلیج فارس، به کشورهای اروپایی و کانادا و آمریکا و برعکس
۴- کشورهای چین و هند و پاکستان، به اروپا و روسیه و برعکس
۵- اروپا و کانادا به شرق آسیا و برعکس
- طرح شیفت، میتواند در موضوع توریسم و گردشگری، بسیار پررنگ عمل نماید. از پتانسیلهای گردشگری مسافری ترکیبی (هوایی-ریلی) برای جذب توریست داخلی و خارجی، تقریبا هیچ استفاده ای نمیشود. گردشگری ریلی در ایران، امکان مانور بسیار زیاد دارد که در حال حاضر استفادهی بسیار ناچیزی از این فرصت میشود. قدیمی (تاریخی) بودن برخی محورهای شبکه ریلی کشور و نیز جاذبههای بسیار متنوع آن در مناطق مختلف شمال کشور، زاگرس، کویر و... فرصتهای خوبی برای توسعهی گردشگری ریلی در ایران هستند. مناطقی همچون تنگه پنج، بیشه، رودماهی کویر (ایستگاه نصرت آباد)، پل ورسک، صوفیان و جلفا، ایستگاه پیام (آب درمانی)، ... از جمله مناطقی در شبکه ریلی ایران هستند که فرصتهای مناسبی جهت گردشگری ریلی به حساب میآیند و با برنامه ریزی مناسب و تدوین پیوست فرهنگی مناسب، میتوانند عملیاتی شوند.
#ترانزیت_هوایی
#گردشگری_ریلی
#فرصتهای_ناب_شیفت
کانال شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری (شیفت) در ایتا و تلگرام
eitaa.com/inpt1404
t.me/inpt1404
امروز توفیق یافتم ساعتی را با یک انسان فرهیخته، شریف، خلاق و دانشمند، همکلام شوم: جناب استاد محمدعلی سیفی، موسس پویش تجدید حیات حکیمانه.
انشالله در طراحی شبکهی یکپارچهی فرآوری و ترابری، افتخار داریم از تجربیات گرانسنگ و نظرات ارزشمند این عزیز، بهرهمند شویم.
به زودی مطالب بیشتری در این باره عرض خواهم کرد.
کانال شیفت در ایتا و تلگرام:
eitaa.com/inpt1404
t.me/inpt1404
لزوم توجه به بازیگران فعلی واسط زنجیرههای ارزش در تعریف جایگاه "توسعهگرها"
گفتگو با مهندس سید مرتضی ناصریان، متخصص در حوزهی توسعهی مشارکتهای دولت و بخش خصوصی و همکار هستهی مسئلهمحور شیفت
- در تعریف جایگاه و نقش توسعهگران، حتماً بایستی بازیگران فعلی که نقشهای تسهیلگری توسعهی زنجیرههای ارزش را دارند، به دقت شناسایی شوند و جایگاه ایشان مورد ارزیابی و در صورت لزوم، بازتعریف قرار گیرد. مثلاً در مورد توسعهگری زنجیرههای کالایی، مراکز تحقیقاتی و پژوهشکدههای موجود در سازمانهای دولتی همچون وزارت صمت، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت نفت و... حائز اهمیت هستند.
- نقش استانداران در هماهنگی بین توسعهگران و سازمانهای دولتی، حائز اهمیت است.
- همچنین نسبت جایگاه توسعهگران و همکاریشان با معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه، کمیسیونهای مشترک کشورها، اتاقهای دوستی بین کشورها، اتاقهای همکاری اقتصادی بین کشورها، صندوق توسعه ملی، صندوق توسعه حملونقل و... بایستی تعیین و تدقیق گردد.
- لازم است هر دو نوع توسعهگری دولتی و توسعهگری غیردولتی به رسمیت شناخته شود.
- بیشترین نقش برای توسعهگری غیردولتی، میتواند توسط اتاقهای بازرگانی ایفا شود. تشکلهای صنفی و اتاقهای بازرگانی، به عنوان جایگاههای قانونی و دارای اختیارات که مورد پذیرش بنگاههای بخش خصوصی نیز هستند، در بسیاری از توسعهگریها میتوانند نقش اصلی را ایفا نمایند.
- همچنین جایگاه قانونی توسعهگران و نحوهی مشارکت مالی آنها در زنجیرهها موارد مهمی هستند که باید لحاظ شوند. همرسانی ذینفعان، سرمایهگذاران، بانکها، ارکان دولتی، اهرمسازی، چانهزنی و لابیگری (فراتر از وظیفهی مشاوره) و... از جمله وظایف توسعهگران میباشد.
- بازیگران 4PL عملکردی مشابه توسعهگری دارند. توسعهگری در برخی زنجیرههای ارزش خدماتی مانند حملونقل، انرژی و برنامهریزی منطقهای، ممکن است با توسعهگری برخی زنجیرههای ارزش کالایی تقاطع پیدا کنند.
کانال شیفت در ایتا و تلگرام:
eitaa.com/inpt1404
t.me/inpt1404
نظم جهانی در حال تغییر و تحول سیاسی مهم است/ باید تحرک و ابتکاراتمان را در سیاست خارجی افزایش دهیم...
رهبر بزرگوار انقلاب، امروز در دیدار مسئولان و کارگزاران نظام:
دنیا در معرض یک تحول سیاسی مهم است. یعنی وضع نظم جهانی در حال تغییر است که خب حالا این حرف دارد از جاهای مختلف شنیده میشود تکرار میشود. من امروز میخواهم عرض بکنم که این تحول جهانی خوشبختانه در جهت تضعیف جبههی دشمنان جمهوری اسلامی است. این چیز مهمی است. تحولات خیلی سریع انجام دارد میگیرد خیلی با سرعت. ما در مسئلهی سیاست خارجی، تحرک در سیاست خارجی ابتکاراتمان را افزایش بدهیم. ابتکار و تحرک و فعالیت را باید افزایش بدهیم از فرصت استفاده بکنیم. ۱۴۰۲/۱/۱۵
Farsi.Khamenei.ir
کانال شیفت در ایتا و تلگرام:
eitaa.com/inpt1404
t.me/inpt1404
جادهی ابریشم باستانی، نماد ۷۰۰۰ سالهی یکپارچگی فرآوری و ترابری
نمونهای از زنجیرههای ارزش «شیفت» در ایران باستان: ترانزیت مستقیم پارچه ابریشم از چین به اروپا، همزمان با حملونقل نوغان از چین به ایران، فرآوری در هرات و بیرجند، ارسال پارچه ابریشم از ایران به اروپا
کانال شیفت در ایتا و تلگرام:
eitaa.com/inpt1404
t.me/inpt1404
انواع ارتباطات شهودی و غیرشهودی میان منابع تولید و مصرف ارزش در کلانراهبرد «شیفت»
کانال شیفت در ایتا و تلگرام:
eitaa.com/inpt1404
t.me/inpt1404