eitaa logo
شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری
788 دنبال‌کننده
659 عکس
234 ویدیو
39 فایل
ابتکار "شیفت": کلان‌راهبرد شکوفایی اقتصادی عدالت‌محور و پایدار ایران ارتباط با مدیر کانال: محمد تمنایی، دانشیار دانشکده مهندسی حمل‌ونقل دانشگاه صنعتی اصفهان @tamannaei
مشاهده در ایتا
دانلود
از خام‌فروشی منابع و صادرات اتلاف‌پایه، تا خام‌فروشی نیروی انسانی متخصص! استیلِ زنگ‌نزن و سه اپیزود بی‌ربط! ۱. دیروز، با دوستان در فولاد مبارکه، بزرگترین کارخانه تولیدی کشور، صحبت می‌کردم. می‌گفتند در ۴۰ سال گذشته ده‌ها میلیون تن فولاد خام تولید و صادر کرده‌ایم. ولی در زنجیره‌های ارزش پایین‌دستی خیلی عقبیم! حتی هنوز استیل زنگ‌نزن را هم تولید نمی‌کنیم! خیلی تعجب کردم؛ چرا زنجیره‌های سودآور را اینگونه ناقص رها کرده‌ایم؟ توسعه‌ی زنجیره‌ی پایین‌دست، یعنی رشد فناوری، سودآوری بالا، اشتغال دانش‌بنیان. درحالیکه زنجیره‌ی بالادست، عموماً یعنی مصرف شدید انرژی، اشتغال غیرفناورانه، آلایندگی بالا. ۲. رفته بودم بازار برای خرید قاشق استیل. رقابت شدید انواع برندهای استیل زنگ‌نزن چینی، آلمانی و حتی اماراتی (تحت لیسانس) مشهود بود، ولی خبری از جنس ایرانی نبود! بله؛ زنجیره‌های پایین‌دستی فولاد را رها کرده‌ایم و به نقش خام‌فروش رضایت داده‌ایم؛ اسمش را هرچه میخواهید بگذارید: سواری دادن مجانی، حمّال اجنبی، آبکشِ خان! ۳. دوستان دانشگاه دعوت کردند برای مناظره پیرامون مهاجرت نخبگان (بخوانید خام‌فروشی نیروهای متخصص)، که خوب است یا بد! عرض کردم کشوری که بر حکمرانی مبتنی بر خام‌فروشی منابع طبیعی اصرار دارد و احیای زنجیره‌های ارزش را رها کرده، باید به نتیجه‌ی طبیعی آن یعنی خام‌فروشی نیروهای متخصص نیز تن دهد! البته اشکالی ندارد؛ در عوض، دانشگاه‌هایمان با مقالات Q1 شان مرزهای دانش را درنوردیده‌اند!! کانال "شیفت" در ایتا و تلگرام: eitaa.com/inpt1404 t.me/inpt1404
ساختار شبکه‌ی ریلی ایران: یک مدل ناقص‌الخلقه و کاملاً منحصر بفرد! دکتر مسعود یقینی، دانشیار دانشکده مهندسی راه‌آهن دانشگاه علم‌وصنعت - ساختار راه‌آهن ایران، نه از جهت نحوه‌ی تفکیک عمودی-افقی، و نه از جهت میزان دولتی-خصوصی بودن، شبیه هیچیک از شبکه‌های ریلی دنیا نیست. - در راه‌آهن ایران، هم زیرساخت و هم لوکوموتیو در اختیار دولت است، و هم دولت خودش سیاست‌گذار و تنظیم‌گر و تصدی‌گر و قانون‌گذار و ناظر است! این مدل غیربهینه، همچون موجودی ناقص الخلقه است. پ.ن.: ذات ژئوپلتیک ایران، توسعه‌ی گونه‌ی سبز و انبوه‌بر ریلی را تجویز می‌کند. با این حال، بدون اصلاح ساختاری در راه‌آهن، نمی‌توان انتظار تحول و بهبود قابل توجه در این زیرساخت حیاتی کشور را داشت. کانال "شیفت" در ایتا و تلگرام: eitaa.com/inpt1404 t.me/inpt1404
15.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بزرگ‌ترین دریافت کنندگان ارز؛ این صنعت با این نحو توسعه‌ی نامتوازن، صنعت نیست! گزارش عجیب مهندس سید محمد بحرینیان (صنعتگر و پژوهشگر توسعه) از آمارهای ارزی، ۱۴۰۳۰۲۲۳ کانال "شیفت" در ایتا و تلگرام: eitaa.com/inpt1404 t.me/inpt1404
داغِ خام‌فروشی! مصاحبه مهندس سید محمد بحرینیان با روزنامه شرق، ۱۴۰۳۰۲۲۶ - هیچ‌گاه ارزش یک تن صادرات ما بیش از واردات‌مان نبوده و این نشان می‌دهد که ما کارگر مجامع بین‌المللی شده‌ایم و فقط مواد خام می‌فروشیم! - برخی از پتروشیمی‌های ما در سال ۱۴۰۲، هر تن صادراتشان حدود ۳۱۱ دلار، ۲۳۵ دلار، ۲۲۵ دلار و... بوده است. سال‌های قبل‌تر نیز وضعیت تفاوت زیادی ندارد. - در سال‌های ۱۳۸۵ تا سال ۱۳۹۹ به‌طور متوسط ارزش هر تن صادرات کالای محصولات شیمیایی ما ۵۵۱ دلار بوده، و متوسط ارزش واردات هر محصولات شیمیایی ما، ۳۴۱۴ دلار بوده است! این اختلاف بسیار روشن و فاصله بسیار چشمگیر و شرم‌آور است. - همین مصیبت را در آهن و فولاد هم داریم. بین ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۹، هر تن صادرات آهن و فولاد ما به‌طور متوسط ۴۸۴ دلار و در مقابل هر تن واردات ۷۹۳ دلار بوده است. - ما در ۱۱۷ سال گذشته، به‌جز دوره‌های خاصی، کسانی را که اهلیت حرفه‌ای داشته باشند، در مسندهای تصمیم‌گیری‌های اقتصادی کشور نگذاشتیم و آن‌ها هم اصولا بدون برنامه، اقتصاد کشور را به امان خدا رها کردند و امروز شاهد چنان وضعی در اقتصاد هستیم که به‌هیچ‌وجه شایسته این کشور تمدن‌ساز نیست. تمامی محاسبات و شاخص‌ها نشان می‌دهد که این کشور برای توسعه ایران و اقتصاد خود منابع فراوانی را در اختیار داشته است و هیچ بهانه‌ای هم وجود ندارد. www.sharghdaily.com/%D8%A8%D8%AE%D8%B4-%D8%B1%D9%88%D8%B2%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87-100/930767-%D8%AF%D8%A7%D8%BA-%D8%AE%D8%A7%D9%85-%D9%81%D8%B1%D9%88%D8%B4%DB%8C کانال "شیفت" در ایتا و تلگرام: eitaa.com/inpt1404 t.me/inpt1404
ایران؛ قطار برقی یا قطار سر‌یع‌السیر؟ دکتر سبحان نظری، عضو مرکزی هسته‌ی نخبگانی ابتکار "شیفت" و دبیر انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی کشور - قطار سریع‌السیر بسیار گران‌تر از قطارهای برقی درمی‌آید. اینکه معتقدیم الان اولویت با ساخت قطار برقی است، منظورمان این نیست که سراغ قطار سریع‌السیر نرویم. اما بهتر است در گام اول سراغ قطار برقی برویم و مبتنی‌بر آن قطار سریع‌السیر را اجرا کنیم. دلیلش هم مسائل بودجه‌ای است. وقتی با یک‌دهم هزینه قطار سریع‌السیر، می‌توان مسیر تهران - مشهد را برقی کرد، عقلانی است که فعلا سراغ قطار برقی برویم. - قطار سریع‌السیر میانگین با سرعت ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت و قطار برقی با سرعت میانگین حدود ۲۰۰ کیلومتر در طول مسیر حرکت می‌کند. تکنولوژی این دو قطار متفاوت است، از نظر خط ریلی و نیروی رانش و طراحی قطار و موارد دیگر. - هنگام ساخت خط ریلی اگر ما مسیر تهران مشهد را با پنج میلیارد دلار بسازیم، با دو میلیارد دلار اضافه‌تر می‌توانیم آن را برقی کنیم؛ زیرا همین مسیر موجود با اصلاحات اندکی برقی می‌شود و دیگر قرار نیست مسیر جدیدی ساخته شود؛ در حالی‌که ساخت قطار سریع‌السیر حدود ۲۰ تا ۳۰ میلیارد دلار هزینه دارد. - شرکت‌های خارجی روش تامین مالی BOT را برای ساخت قطار سریع‌السیر انتخاب نمی‌کنند، چون می‌دانند که با بلیت حداقل ۱۰۰ دلاری، مسافر از قطار استفاده نمی‌کند و آنها در مرحله بهره‌برداری در جا می‌زنند. اما برای برقی کردن می‌توان روی BOT (داخلی یا خارجی)  فکر کرد. isna.ir/xdR6QL کانال "شیفت" در ایتا و تلگرام: eitaa.com/inpt1404 t.me/inpt1404
پروژه‌های قطار سریع‌السیر در حال حاضر کشور، خیانت به مردم است... نظر جناب آقای مهندس رضا حدادی، متخصص حوزه‌ی اقتصاد زیرساخت‌های لجستیک - سرعت مورد نیاز ریلی کشور ایران در بخش مسافری در آینده ۲۰۰ کیلومتر در ساعت است. لذا قطار سریع السیر به هیچ عنوان مورد نیاز مردم نیست. - هدر دادن ۲۰ میلیارد دلار پول نفت مردم برای قطار سریع السیر ۳۰۰ تا ۳۵۰ کیلومتر در ساعت بین تهران مشهد و ۸ میلیارد دلار برای تهران قم اصفهان خیانتی است که باید دستگاه قضا و کمیسیون اصل ۹۰ مجلس به این پرونده ها ورود نماید. - ۱۸ سال پیش با وعده‌های پوشالی و گزارش‌های عدد سازی شده توسط مشاورین، قطار سریع السیر تهران قم اصفهان کلنگ خورد و هم اکنون کمتر از ۱۰ درصد پیشرفت دارد و کل مسئولین و کشور در باتلاق این پروژه روز به روز فروتر می روند. با همان شعارهای قبلی، جریان‌هایی به دنبال کلنگ زنی قطار سریع السیر تهران مشهد هستند. چرا تاریخ دارد تکرار می‌شود؟ چون محاکمه ای در کار نیست! - "شیفت" باید پروژه‌های مورد نیاز پیمانکاران و سیاسیون را تعطیل و منابع را به سمت طرح‌های جایگزین مورد نیاز مردم هدایت کند. - پیمانکاران و دلالان در کشور خیلی از "شیفت" جلوترند و احتمال اینکه برای "شیفت" پروژه‌های تحقیقاتی تعریف کنند تا از اصل موضوعات غافل بشود وجود دارد. مبارزه علمی با فساد، با ارائه طرح‌های جایگزین، باید در دستور کار "شیفت" قرار بگیرد. کانال "شیفت" در ایتا و تلگرام: eitaa.com/inpt1404 t.me/inpt1404
انتقال تکنولوژی، یک دروغ بزرگ است... مهندس نوید نجات‌بخش، مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان بهیار صنعت (با تجربه‌ی دستیابی به تکنولوژی ساخت دستگاه ایکس‌ری کانتینری شتاب‌دهنده خطی درمان سرطان، انواع پرینترهای سه‌بعدی و...) behyaar.com سوال: با توجه به‌ تجربیات موفق قبلی تان، آیا در صنایع لجستیک راهبردی و مرتبط با اولویت‌ها و مزیت‌های ژئوپلتیک ایران، مثل لوکوموتیو و قطارهای پرسرعت، دست‌یابی به فناوری از طریق انتقال تکنولوژی‌ را روشی مناسب و امکان‌پذیر می‌دانید؟ پاسخ مهندس نجات‌بخش: ۱- واقعیت اینست که انتقال تکنولوژی یک دروغ بزرگ است. هیچ کمپانی، تکنولوژی روز خودش را به هیچ قیمتی نمی فروشد. آوردن کارخانه و خط تولید، انتقال تکنولوژی نیست. تکنولوژی، خریدنی نیست بلکه یادگرفتنی است و زحمت دارد. ۲- واقعیت دیگر اینست که هیچ نیاز کشور نیست که در طول سالیان از طریق خرید خارجی، بطور کامل رفع شده باشد. راه درست، تلاش و زحمت خودمان برای دستیابی به عمق فناوری‌های اولویت‌دار است. ما تجربه نسبتا خوبی در تحصیل فناوری‌های بالا در حوزه‌های پزشکی و امنیتی داشته‌ایم. روی لوکوموتیو چندموتوره هم‌ طراحی انجام داده ایم و قصد ورود به فناوری قطارهای پرسرعت را داریم. کانال شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری (شیفت) در ایتا و تلگرام: eitaa.com/inpt1404 t.me/inpt1404