مرسک، اولین شرکت حملونقل حمایت کننده از کریدور عربمد
- عربمد، بنادر هند را به بندر جبلعلی و سپس از طریق ریل به بندر حیفا در مدیترانه متصل میکند.
- مدیرعامل شرکت دانمارکی مرسک، اظهار کرده که توسعه این کریدور، کاهش ۴۰ درصدی زمان ترانزیت و عدم وابستگی به کانال سوئز را به همراه خواهد داشت.
@iran_transportation_thinktank
مهندس علیخانی، نماینده سابق ایران در کمیته حملونقل بینالمللی ESCAP:
- منظور نهایی غربیها در مانور عربمد، مطلقا دور زدن ایران و ترانزیت نیست. یک پروژه تریلیون دلاری شامل راهآهن باری و تندرو مسافری و لولههای نفت و گاز، آنهم از جیب گشاد و پرپول کشورهای عرب است. یک حرف ابلهانه با دو هدف: خالی کردن جیب عربها، و جنگ روانی با ایران.
- کشتی که از بمبئی صدهزار کانتینر بار کرده خود را به سختی به دوبی میرساند، بار خود را که میتوانست با هزینه و زمان کمتر از دریای سرخ به مدیترانه و بنادر اروپایی برساند، ابلهانه در دوبی به زمین بگذارد، کشورهای عربی را طی کند و برود اسراییل، دوباره قطارها تخلیه و سوار کشتی و به سواحل یونان بروند!!
- برای این نمایش مسخره یک در میان فورواردر بگذارید تا پورسانت و درآمد آنها افزایش یابد!
- چند تریلیون دلار برای ایجاد زیربناها هزینه کنند و سود آن به جیب شرکتهای آمریکایی، کانادایی و کمی هندیها و شاید چینیها برود. بار هند و چین به زور بیاید روی زمین که چه بشود؟! باید برای کشورهای عرب پولدار کار بتراشند، جیبشان را خالی کنند.
#عربمد
کانال شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری (شیفت) در ایتا و تلگرام:
eitaa.com/inpt1404
t.me/inpt1404
کوتولهپرور شدهایم!
مصاحبه مهندس سید محمد بحرینیان، مدیرعامل شرکت تولیدی خصوصی و پژوهشگر برجسته اقتصادی
- فقر اندیشهی کاربردی و درماندگی نظری، ایران را از دستیابی به تعریف "تولید" ناکام گذاشته است.
- بسیاری از بنگاههای خامفروش، در حال بلعیدن منابع ارزی کشور با رانتهای گزاف به نام "توليد" هستند.
- دهها سال، مونتاژ را تولید مینامیم. در چین، اگر خودرو در مراحل اولیه کمتر از ۴۰٪ تولید داخل باشد قابل پذیرش قرار نمیگیرد؛ طی دو سال به ۶۰٪ و سپس ۸۰٪ باید برسد.
- چرا برای سرمایهگذاری در تولید کالاهای فناورانه پیشقدم نمیشویم؟ چه شده که کشور تمدنساز جهان باید به چین نفت بدهد تا برایش اتوبان بسازد؟!
- ایران به مأمن فعالیتهای نامولد، خامفروشی، سفتهبازی و دلالی تبدیل شدهاست. تا دلتان بخواهد در این فعالیتها، قوانین حمایتی داریم!
- کوتولهپروری کردهایم! متانول سازهای ما، پتروشیمیهای خامفروش ما، در چین با هم قیمتشکنی میکنند. منابع خود را به ثمن بخس صادر میکنیم.
- آقای رئیسجمهور! ارزش هر تن صادرات پتروشیمی ما ۵۰۰ دلار و ارزش هر تن واردات مشابه آنها با همان کد بینالمللی ۳۰۰۰ دلار است! به کارگر سادهی کره جنوبی و چین و تایوان و سنگاپور و کشورهای غربی تبدیل شدهایم!
- بیش از ۱۰۰۰ کارخانه فرش ماشینی دارای پروانه بهرهبرداری داریم که همه چیزشان از خارج وارد میشود.
- چارهی ایران، تشکیل مجمع نخبگان واقعی اقتصادی و سیاسی برای نجات کشور است.
#راهبرد_توسعه_صنعتی
کانال شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری (شیفت) در ایتا و تلگرام:
eitaa.com/inpt1404
t.me/inpt1404
نگاه یکی از مسئولین محترم شهر اصفهان به چالش ناترازی انرژی و راهکار مربوطه👇
از مازوت سوزی [هنوز] خبری نیست...
eitaa.com/nabatinejad
کانال شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری (شیفت) در ایتا و تلگرام:
eitaa.com/inpt1404
t.me/inpt1404
از مازوت سوزی [هنوز] خبری نیست...
صبح دیروز به اتفاق تعدادی از همکاران، بازدیدی از نزدیکترین #نیروگاه به شهر داشتیم..
نیروگاه شهید منتظری با قدمتی ۳۷ ساله، واقع در شمال غربی شهر و با راندمان ۳۴ درصد که حدود نیمی از مصرف برق اطراف خود را تامین میکند. ده سالی میشود که به بخش خصوصی واگذار شده و دو سالی هم هست که در زمان شدّت سرما و افزایش مصرف گاز خانگی مجبور می شود برای تامین سوختش از مازوت کمک بگیرد!
البته مالک اصفهانی اش به ما اعلام میکند: اگر دست خودم بود حاضر بودم ضرر کنم، ولی مازوت نسوزانم!
مدیران کهنه کار و نوپای آن هم در اندیشه ی تحول فناورانه برای افزایش ظرفیت تولید و کاهش مصرف سوخت هستند و ایده های نوینی همچون تامین مالی از بازار جهانی کربن در سر دارند که انصافا جای قدردانی دارد.
در حین توضیحات اعلام میکنند: علیرغم تلاش های شبانه روزی دولت و بخش خصوصی، متوسط رشد سالانه تولید برق کشور ۳ درصد و متوسط رشد مصرف ۵ درصد رکورد زده است! و این روندهای نگران کننده نشان دهنده ی یک ناترازی بحرانی است که بلای جان ما ایرانیان شده.
از طرفی فشارهای اقتصادی و پایین بودن قدرت خرید بسیاری از مردم اجازه کنترل مصرف با آزادشدن قیمت ها را نمیدهد و از طرف دیگر، پایین بودن قیمت، مصرف زدگی مهارنشدنی را منجر شده؛ و این چنین است که #مصرف_زدگی در زمستان برای تامین برق خانگی به اجبار روزهای آلوده به سوغات می آورد و در تابستان چراغ تولید و اقتصاد را خاموش میکند..
و افسوس که این دور باطل، این سالها بطور فزاینده ای رو به رشد است..
کارشناسان [بطور مطلق] راهکار مساله را واقعی شدن قیمت ها و تخصیص مشوّقهای هدفمند میدانند که این مُهِم، پذیرش اجتماعی و تدبیر در حکمرانی را میطلبد.
تیم مدیریت شهری نیز بواسطه ماموریت خود برای مراقبت از #شهر_زندگی نگران از توسعه متراکم صنایع در بیخِ گوش شهر است و به همه صنایع مستقر در این نزدیکی پیشنهاد میدهد که از شهر دور شوند! به سهم خود هم قول میدهد که به آنها کمک کند تا زیانشان جبران شود؛اما متاسفانه اختیار ها محدود است و تحقق این دست پیشنهادها به اراده های بالاتری نیاز دارد!
بعد از یک گفت و گوی مفصل به بازدید از کارخانه رفتیم. خوشبختانه مشعل ها هنوز مازوت نمیسوزانند؛ لذا مسئولیت فرد فردِ ما و شماست که از همدیگر بخواهیم در سرما و گرما مصرف بهینه انرژی داشته باشیم تا شهر به نَفَس نَفَس زدن نیفتد؛ و از مسئولین امر هم بخواهیم تا تدبیر کنند و در زمان بحران راههای جایگزین تجربه کنند.
#اصفهان_من_شهر_زندگی
eitaa.com/nabatinejad
#فقدان_راهبرد_انرژی
#لزوم_تغییر_ریل_حکمرانی
#یکپارچگی_منابع_تولید_ارزش
کانال شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری (شیفت) در ایتا و تلگرام:
eitaa.com/inpt1404
t.me/inpt1404
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نه آب دارند، نه برق دارند، نه حتی غذا دارند!
به توصیه آیتالله جاودان، این کمترین کاری هست که میتوانیم برای نجات مردم مظلوم غزه انجام دهیم.
پولطلا؛ راهکار یا ناراهکار؟!
مهندس سید محمد امین امامی، فعال بخش خصوصی و کارشناس اقتصادی
علت طلاق، توزیع میوه در مراسم ازدواج نیست، راه حل هم ممنوعیت سرو میوه در عروسی نیست، حالا حتی معلوم شود طی چهل سال گذشته یک عدد زوج سر میوه عروسی دعواشون شده طلاق گرفتهاند!
اینجا
#پولطلا
#نا_راهکار
#پیشنیاز_کلان_اقتصادی_شیفت
#احیای_حکیمانه_زنجیرههای_ارزش
کانال شیفت در ایتا و تلگرام:
eitaa.com/inpt1404
t.me/inpt1404
پولطلا؛ راهکار یا ناراهکار؟!
مهندس سید محمد امین امامی، فعال بخش خصوصی و کارشناس اقتصادی
موافقان طرح جایگزینی پولطلا در مبادلات مالی معتقدند استفاده از طلا باعث میشود در طولانیمدت ارزش پول کم نشود، همچنین قابلیت استفاده سریع از آن وجود دارد، همیشه و در همه جای دنیا مورد پسند و اقبال بوده و نگهداری و پسانداز آن آسان است؛ از سویی دیگر شبهه ربوی در قرض دادن آن نیز ایجاد نمیشود؛ چرا که دقیقا معادل طلای قرض داده شده، بازپس گرفته میشود و نیازی به پرداخت مازاد (آنچنان که در قرض پول اعتباری جهت جبران کاهش ارزش مطرح است) به وجود نخواهد آمد. همچنین طرفداران این ایده بر این باورند که به کارگیری «پولطلا»، میتواند باعث عبور از چالشهای خلق پول بدون پشتوانه شود و زمینه جدیدی را در تحقق عدالت اقتصادی و اجتماعی و کنترل حجم نقدینگی در اقتصاد بگشاید. گذشته از آنکه پیادهسازی این طرح منجر به افول «نهاد پول اعتباری» با پرچمداری دلار شده و میتواند «هژمونی دلار» را در جهان به چالش بکشد!
با این حال ، این ایده می تواند از ابعاد مختلف با چالش های متعددی روبرو باشد که به برخی از آنها در ادامه اشاره میگردد:
۱. ماهیت و کارکرد طلا نسبت به گذشته تفاوت جدی پیدا کرده کرده است. طلا در گذشته واسطه تبادل کالا بوده است یا همان پول، در حالی که هم اکنون در واقع کالای سرمایه گذاری میباشد. یعنی مثلا در گذشته قیمت کالا ها مثلا گوسفند با طلا معمولا ثابت بوده است در های که الان نیست. امروزه قیمت کالا ها با ارز جهان روا یعنی دلار و یورو ثابت هستند و طلا روزانه و ساعتی نوسان دارد. بر این اساس اگر انتظار از پول طلا، کاهش نوسان قیمت هاست ، پول طلا دقیقا در جهت عکس عمل خواهد کرد. به عنوان نمونه، ظرف ده سال گذشته اونس طلا از ۷۵۰ تا بالای ۲۰۰۰ دلار نوسان داشته است چیزی در حد ۳۰۰ درصد نوسان. حتی همین امسال بین ۱۷۰۰ تا ۲۱۰۰ بازی کرده است که یعنی حدود ۲۰ درصد در حالی که تورم آمریکا در طول ده سال گذشته میانگین ۲ درصد بوده است که یعنی میانگین کالاها در طول ده سال حدود ۲۰ درصد نوسان داشته است.
از آنجا که در دنیای فعلی بخش مهمی از اقتصاد در ارتباط با واردات و صادرات کالا عمل میکنند ، قیمت تولید و فروش اثر شدیدی از نوسانات قدرت خرید پول دارد.
۲. در ارتباط با همان نکته قبلی ، چون طلا الان کالای سرمایه گذاری و به قولی بیمه سرمایه گذاری می باشد، در دوره های رکود، افزایش برابری با ارز های رایج را تجربه میکند و در دوره های رونق تولید و تجارت، به شدت سقوط میکند چون سرمایه گذاری در بخش واقعی اقتصاد و خصوصا سهام و تجارت در آن دوره ها، بازده بالاتری دارد . این یعنی چسبیدن به طلا، تبدیل تلاش بانک مرکزی آمریکا به یک تیر و دو نشان است، هم اقتصاد حوزه دلار را رونق میدهد هم ما را بیچاره میکند! چون قدرت خرید طلا در دوره های رونق کاهش پیدا میکند! لازم به ذکر نیست که اصولاً به دلیل تلاش دولت ها، دوره های رونق پر تعداد تر و طولانی تر بوده اند و رکود ها استثنا هستند.
۳. تلاش برای چسباندن قیمت کالاهای ما به طلا برخلاف سایر کشور ها و خصوصا کشور های همسایه، باعث ایجاد فرصت های آربیتراژی به شدت پر تعداد و متغیر در حد تغییرات روزانه میشود که به معنی قاچاق ارسال یا دریافت هر چیز قابل حمل است! یعنی احتمالا با چرخه های روزانه مازاد و قحطی در همه کالاها روبرو میشویم چون دائما کالاهایی در مقایسه با قیمت آنها در بیرون از ایران بالا و پایین میشوند و فرصت سود از محل قاچاق ایجاد میکنند! تازه اینکه، به علت عدم ثبات که سرمایه گذاری و ارتباط بلند مدت با مشتری و بازار هدف را بی معنی میکند ، این به معنی تعطیلی کامل صادرات هم هست.
۴. مسأله دیگر اینکه تغییرات ناشی از کمبود یا مازاد عرضه در هر حال موجب گرانی های مقطعی و حتی دایمی ناشی از اثر عوامل موثر بر عرضه مثلا موقعیت جغرافیایی و شرایط لجستیکی خواهد شد که با هر واحد پولی اتفاق میافتد، کما اینکه در روایات هم گران شدن کالا مکرر و به وفور دیده میشود. لذا تصور اینکه برابری طلا با واحد کالا امکان پذیر باشد اشتباه است. این تازه مربوط به زمانی بوده است که طلا، پول بوده است نه کالای سرمایه گذاری.
۵. اگر قرار به تعطیلی تجارت دیجیتال و بانکداری الکترونیکی نیست، به نظر نمی رسد تفاوت مهمی در میزان خلق پول اتفاق بیافتد. عملا الان هم وجود پشتوانه برای پول خلق شده از الزامات است. اگر الان رعایت نمیشود، بعد هم نخواهد شد! اشاره اینکه یکی از مهم ترین روش های خلق پول، مربوط به بازار بدهی است نه چاپ اسکناس. موقع چک کشیدن، یعنی خلق یا تجدید بدهی، پول مبادله نمیشود، طلا باشد یا کاغذ! قول روی کاغذ و عدد در ترازنامه جابجا میشود!
۶. تنها دلیل دولت آمریکا برای بهم زدن پشتوانه طلا برای دلار، مسأله صادرات تورم و بدهی اش نبوده است، مشکلات اجرایی عجیب و قریب مثل محدودیت ها و کنترل های دیوانه کننده روی هر گونه مبادله طلا در حد طلای تزیینی خانم ها هم بوده است.
از همه اینها مهم تر اینکه اصلا مشکل تورم پول اعتباری نیست!
همه کشور های دنیا،فقیر و غنی، مرفه و جنگ زده، پول اعتباری دارند، به جز یک یا دو کشور بقیه هرگز تورم مزمن نداشته اند!
اگر مشکل پول اعتباری بود باید همه مشکل داشته باشند!
این یعنی اصلا مسأله تورم ماهیت پول نیست.
هر چند از پول اعتباری با بی انضباطی مالی میشود تورم مزمن درآورد، اما علت طلاق، توزیع میوه در مراسم ازدواج نیست، راه حل هم ممنوعیت سرو میوه در عروسی نیست، حالا حتی معلوم شود طی چهل سال گذشته یک عدد زوج سر میوه عروسی دعواشون شده طلاق گرفتهاند!
#پولطلا
#نا_راهکار
#پیشنیاز_کلان_اقتصادی_شیفت
#احیای_حکیمانه_زنجیرههای_ارزش
کانال شیفت در ایتا و تلگرام:
eitaa.com/inpt1404
t.me/inpt1404
"شیفت" قانون شد...
مجلس شورای اسلامی، یکشنبه ۲۳ مهر ۱۴۰۲
در آستانهی سالگرد ارائهی ابتکار شبکهی یکپارچه فرآوری و ترابری (شیفت) محضر رهبر معظم انقلاب (۲۷ مهر ۱۴۰۱)، توسعهی سند "شیفت" بعنوان یکی از احکام برنامهی هفتم توسعه کشور، تصویب گردید.
انشالله توأم با خیر و برکت برای کشور و ملت عزیز ایران و امت اسلامی🌺
متن مصوب برنامه هفتم توسعه، بند ث ماده ۵۷:
دولت مکلف است از طریق سازمان برنامه و بودجه و وزارتخانههای مرتبط (اقتصاد، صمت، جهاد کشاورزی، امور خارجه، راه و شهرسازی، نفت، نیرو) حداکثر تا شش ماه پس از تصویب این قانون، با هدف ارتقای جایگاه کشور در بازار تولید و تجارت جهان و افزایش سهمبری از زنجیرههای ارزش منطقهای و جهانی، بر اساس مزیتهای نسبی مناطق مختلف کشور، نسبت به تهیه سند توسعهی شبکهی یکپارچه فرآوری و ترابری (شیفت)، و سیاستگذاری لازم جهت تشویق و حمایت از بخش خصوصی در راهاندازی زنجیرههای ارزش با اولویت مناطق محروم کشور اقدام کند.
www.isna.ir/news/1402072315873
#قانون_شیفت
کانال "شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری" در ایتا و تلگرام:
eitaa.com/inpt1404
t.me/inpt1404
هدایت شده از جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی
🌐 تجارت آینده، به شکل منطقه ای است| تغییر پارادایم اقتصاد ایران از اقتصاد نفتی به اقتصاد پایه صادرات
👤احمد صالحی، کارشناس اقتصاد بینالملل
✳️ در آینده دنیا، ما باید ضمن حرکت در زنجیره ارزش نفت و گاز و تولید محصولات نهایی، بازار آن را نیز در تعامل با همسایگان و پیمانهای منطقهای و اقتصادی ایجاد و ایمن کنیم و اتفاقا پیگیری این دو راهبرد به بیاثر کردن تحریم کمک میکند و باعث میشود جایگاه ایران در مذاکرات با غرب ارتقا یابد و بتواند امتیاز واقعی بگیرد.
🔹من یک اشارهای میکنم از یک نشریهای از اندیشکده National Intelligence Council، شورای اطلاعات ملی آمریکا که در سال 2013 یک نشریه 170 صفحهای را منتشر کرد، تحت عنوان Alternative Worlds Global Trends 2030، در واقع به این معنی است که جهان در سال 2030 چه شکلی خواهد بود؛ در سال 2030، هیچ قدرت هژمون در دنیا وجود نخواهد داشت و قدرت به صورت منطقهای شکل میگیرد.
🔹اقتصاد ایران در حال تغییر پارادایم از یک اقتصاد نفتی به سمت یک اقتصاد پایه صادرات است. ما یک موضوعی در اقتصاد جهانی داریم به نام value chain یا زنجیره ارزش؛ که نفت خام و گاز در ابتدای این زنجیره هستند، در زنجیرههای بعدی محصولات پتروشیمی و سپس محصولات صنایع تکمیلی قرار دارند. هرچقدر ما در این زنجیره، از سطوح پایینی به سمت سطوح بالایی حرکت کنیم، سه اتفاق میافتد.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
هدایت شده از جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی
🌐 تجارت آینده، به شکل منطقه ای است| تغییر پارادایم اقتصاد ایران از اقتصاد نفتی به اقتصاد پایه صادرات
👤احمد صالحی، کارشناس اقتصاد بینالملل
✳️ در آینده دنیا، ما باید ضمن حرکت در زنجیره ارزش نفت و گاز و تولید محصولات نهایی، بازار آن را نیز در تعامل با همسایگان و پیمانهای منطقهای و اقتصادی ایجاد و ایمن کنیم و اتفاقا پیگیری این دو راهبرد به بیاثر کردن تحریم کمک میکند و باعث میشود جایگاه ایران در مذاکرات با غرب ارتقا یابد و بتواند امتیاز واقعی بگیرد.
🔹حذف نفت ایران از بازار با هدف ایجاد فضا برای نفت شیل آمریکا بود و طبیعی است که الیگارشهای آمریکایی اجازه رفع تحریم نفتی ایران را نمیدهند زیرا این اقدام به معنای ورشکستگی آنها است.
🔹 برداشت اشتباه نشود که اگر ما صحبت از رویکرد نگاه به شرق میکنیم، اگر از همسایگان صحبت میکنیم، اگر از متنوع کردن سبد نظام پرداختی صحبت میکنیم، اگر از تنوعبخشی به مبادی تأمین کالای اساسی صحبت میکنیم و همه اینها، به این معنی است که پس ما میخواهیم هیچوقت سراغ غرب نرویم! نه، اینطور نیست. شما اگر اینها را تثبیت کردی، خودت را از گوشه رینگ درمیآوری.
🔹من یک اشارهای میکنم از یک نشریهای از اندیشکده National Intelligence Council، شورای اطلاعات ملی آمریکا که در سال 2013 یک نشریه 170 صفحهای را منتشر کرد، تحت عنوان Alternative Worlds Global Trends 2030، در واقع به این معنی است که جهان در سال 2030 چه شکلی خواهد بود؛ در سال 2030، هیچ قدرت هژمون در دنیا وجود نخواهد داشت و قدرت به صورت منطقهای شکل میگیرد.
🔹اقتصاد ایران در حال تغییر پارادایم از یک اقتصاد نفتی به سمت یک اقتصاد پایه صادرات است. ما یک موضوعی در اقتصاد جهانی داریم به نام value chain یا زنجیره ارزش؛ که نفت خام و گاز در ابتدای این زنجیره هستند، در زنجیرههای بعدی محصولات پتروشیمی و سپس محصولات صنایع تکمیلی قرار دارند.
🔰هرچقدر ما در این زنجیره، از سطوح پایینی به سمت سطوح بالایی حرکت کنیم، سه اتفاق میافتد:
♻️اتفاق اول اینکه اقتصاد در ایران از دولتی به خصوصی منتقل میشود و کشور از مزایای اقتصاد مردمی بهرهمند میشود.
♻️دوم اینکه شما تحریم ناپذیرتر میشوید؛ چرا؟ چون در حوزه کامودیتی یا نفت خام و گاز که در ابتدای زنجیره ارزش قرار دارد، معاملهگران در دنیا خیلی محدودند ولی اگر همان نفت خام در زنجیره ارزش وارد و استفاده شود، ناگهان معاملهگرانش در کل دنیا به 50 هزارتا شرکت افزایش مییابد. این شرکتهای کوچک آنقدر منعطفاند که مثل ماهی سر میخورند و عامل تحریمکننده نمیتواند این شرکتها را رصد و تحریم کند.
♻️سومین مزیت توسعه زنجیره ارزش این است که با افزایش ارزش افزوده، سود بالاتری هم خواهیم داشت.
http://fna.ir/3fdgba
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
پیرامون تصویب قانون "شیفت"
محمد تمنایی، دانشیار دانشکده مهندسی حملونقل دانشگاه صنعتی اصفهان
#قانون_شیفت
کانال "شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری" در ایتا و تلگرام:
eitaa.com/inpt1404
t.me/inpt1404
پیرامون تصویب قانون "شیفت"
محمد تمنایی، دانشیار دانشکده مهندسی حملونقل دانشگاه صنعتی اصفهان
یکی از همکاران محترم مرکز پژوهشهای مجلس، با انتشار متنی پیرامون تصویب قانون "شیفت" در صحن علنی مجلس شورای اسلامی، مطلبی را مرقوم فرمودهاند که بخشی از آن جنبهی شخصی دارد و بخشی نیز به نحوهی تصویب این قانون باز میگردد.
در مورد اول، علیرغم ناصواب بودن سخنان، نیازی به پاسخ دیده نمیشود. از شهریور ۱۳۹۹ که ابتکار "شیفت"، مبتنی بر نیازهای کشور و با تأکید بر موضوعات مرز دانش در یکپارچگی شبکههای تولید و توزیع، ارائهی اولیه شد، الحمدلله با کمک تیم تخصصی حدود ۲۰ نفره، این ابتکار روز به روز بالندهتر و جامعتر شدهاست و این بهبود محتوایی همچنان ادامه دارد. الحمدلله اساتید مبرّز فراوانی، بر جنبهی علمی این کار بزرگ، صحّه گذاشتهاند. تصویب قاطع "شیفت" در جلسهی ویژهی کمیسیون تخصصی حملونقل و عمران شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری (مورخ ۱۳ شهریور ۱۴۰۲ با حضور اساتید مبرّز علمی و چهرههای دانشگاهی صاحبنظر) به اتفاق آرا، گواهی بر این ادعاست. لازم به ذکر است ادعای همانی محتوایی سند "شیفت" (که هنوز چنین سندی تدوین هم نشدهاست!) با سایر مواد مذکور در برنامه هفتم توسعه، ادعای جالبی است که عنداللزوم، در فرصت مناسب توضیح داده خواهد شد.
پیرامون نحوهی تصویب قانون "شیفت" در مجلس شورای اسلامی لازم است روشنگری انجام گردد: حاکمیت به صورت قاطع و تمام قد، حمایت خود از ابتکار "شیفت" را اعلام نموده و بر توسعهی سند متناظر آن تاکید دارد. در دو ماه اخیر، دبیرخانهی محترم شورای هماهنگی سران قوا، پس از آگاهی از متن پیشنهاد و فواید مترتب بر آن، ضمن تاکید فراوان بر الزام دولت به تهیهی سند "شیفت" ذیل برنامهی هفتم توسعهی کشور، پیگیر تصویب قانون "شیفت" بودهاست. در این میان، با روشنگری که پیرامون ابعاد مختلف این طرح و منافع آن انجام شد، نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی نیز بزرگوارانه همراهی کردند و تصویب قانون "شیفت" در صحن علنی مجلس را پیگیری نمودند. لازم به ذکر است که قبل از ورود مستقیم حاکمیت به موضوع و در مرحلهی کمیسیون تلفیق برنامه هفتم در مجلس، متأسفانه به دلیل انواع کارشکنیها و لابیگریهای سیاسی و غیر حرفهای (که برای تیم دانشگاهی و تخصصی متولی "شیفت"، بسیار غریب، عجیب و دور از انتظار بود)، تصویب قانون مذکور علیرغم پیگیریهای این تیم، صورت نپذیرفت.
در حال حاضر، "شیفت" یک قانون ملی مصوب مجلس شورای اسلامی در برنامهی هفتم توسعه و تحت حمایت جدی شورای سران قوای سهگانه است و جنبهی فردی و شخصی و گروهی بر آن مترتب نمیباشد. جهت تقویت محتوایی این ابتکار، دست همه بزرگواران متخصص در حوزههای مرتبط (حملونقل، لجستیک، انرژی، ژئوپلیتیک، اقتصاد، بازرگانی و...) را به گرمی میفشاریم.
رَبَّنَا اغْفِرْ لَنَا وَ لِإِخْوَانِنَا الَّذِينَ سَبَقُونَا بِالْإِيمَانِ وَلَا تَجْعَلْ فِي قُلُوبِنَا غِلًّا لِلَّذِينَ آمَنُوا رَبَّنَا إِنَّكَ رَءُوفٌ رَحِيمٌ
#قانون_شیفت
کانال "شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری" در ایتا و تلگرام:
eitaa.com/inpt1404
t.me/inpt1404
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
و مادری حیران بین دو پارهی تنش...
أَلا لَعْنَةُ اللهِ عَلَی القَوم الظَّالِمِینَ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خیز جدید...
رهبر معظم انقلاب در دیدار نخبگان، ۲۵ مهر ۱۴۰۲
خیز جدید نخبگانی باید با همراهی دولت و همکاری مسئولان جوان در بدنه دولت انجام شود.
#خیز_جدید
#حل_مسائل_واقعی_کشور
#دستور_کار_ملی
کانال "شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری" در ایتا و تلگرام:
eitaa.com/inpt1404
t.me/inpt1404
جنایت نسلکُشی...
موسی عصا زده است به دریا، بلند شو
صبرا! به پای خیز و شتیلا! بلند شو
ایران! غیور باش و فلسطین! صبور باش
طوفان شدَست، مسجدالاقصی! بلند شو
تا قدس را ز پنجهٔ صهیون درآوری
مسجد! فرو مریز، کلیسا! بلند شو
ای غزّه! کوه باش که آتشفشان شوی
گیرم که اوفتادهای از پا، بلند شو
زانو مزن! که سروِ سراپا مقاوم است
ای ریشهٔ مقاومت! از جا بلند شو
لبنان! غرور شیعه تویی، یا علی بگو
ای اقتدا نموده به زهرا! بلند شو
هل مِن معینِ کیست که ما را صدا زده است؟!
لشکر کشیده شمر، عراقا! بلند شو
آب این طرف، محاصره آنسوی کودکان
فریاد میزنند که سقّا! بلند شو
ایران! یمن! عراق! مهیّای وصل باش
فصل ظهور آمده، دنیا! بلند شو
✍️ محسن ناصحی
#المعمدانی
#طوفانالاقصی
بزرگترین جراحی تاریخ برای بیرون آوردن غده سرطانی صهیونیستی در حال وقوع است...
#طوفانالاقصی
#شکست_غیرقابلترمیم
@qasemian_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حملونقل؛ بزرگترین معضل زنجیرههای کشاورزی
علی رضوانی، رئيس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران
- در بخش کشاورزی، بزرگترین مشکل ما حملونقل است.
- با کمبود شدید کشتی ایرانی در دریای خزر روبرو هستیم. حتی یک کشتی رو-رو (ناوگان زمینی سوار بر کشتی) در دریای خزر نداریم.
- دولت، زیرساختهای حملونقل را مهیا ننموده و فضای جذاب برای سرمایهگذاری بخش خصوصی را نیز فراهم نکردهاست.
- بدون تامین زیرساختهای لازم حملونقل، انتظار رشد تولید را نداشته باشیم.
- به بخش خصوصی، اجازه استفاده از ارز صادراتی برای توسعهی زیرساختهای صادراتی خارج از کشور داده نمیشود. تعهد ارزی جهت توسعهی زیرساختهای صادراتی بخش خصوصی، بسیار ناچیز است.
#یکپارچگی_تولید_و_توزیع
#یکپارچگی_منابع_تولید_ارزش
#مشارکت_عمومی_خصوصی
#منطق_پیشرفت_مبتنیبر_ارزشافزوده
#قانون_شیفت
کانال "شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری" در ایتا و تلگرام:
eitaa.com/inpt1404
t.me/inpt1404
ابتکار "شیفت" یک قانون ملی مصوب مجلس شورای اسلامی در برنامهی هفتم توسعه، مورد تأیید اساتید مبرّز علمی و چهرههای دانشگاهی صاحبنظر، و تحت حمایت جدّی شورای هماهنگی سران قوای سهگانه است و جنبه فردی، شخصی و گروهی بر آن مترتب نیست.
خبر خبرگزاریها پیرامون تصویب قانون "شیفت"👇
www.farsnews.ir/14020725000266
www.isna.ir/amp/1402072315873
news.iut.ac.ir/news/54297
www.imna.ir/news/696407
#قانون_شیفت
کانال "شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری" در ایتا و تلگرام:
eitaa.com/inpt1404
t.me/inpt1404