eitaa logo
راهنمای معلمی
6.4هزار دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
2هزار ویدیو
474 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از افق روشن
🌹نکاتی درباره تفکر خلاق ... شما ممکن است در مدرسه یا کلاس‌های آموزشی درباره تفکر خلاق نکاتی بیاموزید. اما در این میان نکاتی وجود دارند که در هیچ مدرسه‌ای در مورد تفکر خلاق به شما آموزش داده نشده است. در این مطلب چند نکته اساسی  ارائه شده است: انتظار داشته باشید که نظر کارشناسان منفی باشد هر چه یک فرد کارشناس‌تر و متخصص‌تر می‌شود، طرز فکر آنها تنگ‌تر می‌شود و ثبات آنها بر روی تایید آنچه که باور دارند مطلق است، بیشتر می‌شود. در نتیجه، زمانی که با ایده‌های جدید و متفاوت روبرو می‌شوند، تمرکز آنها بر روی انطباق خواهد بود. آیا مطابق است با آنچه که من تصور می‌کنم درست است؟ اگر نه، کارشناسان تمام وقت خود را صرف نشان دادن و توضیح این خواهند کرد که چرا نمی‌توان ایده را عملی کرد و جواب نخواهد داد. آنها به دنبال راهی برای عملی کردن آن نخواهند بود چرا که این، نشان می‌دهد که آنچه آنها به عنوان مطلق در نظر می‌گیرند به هیچ وجه مطلق نیست. به همین دلیل است که زمانی که فرد اسمیت فدرال اکسپرس را ایجاد کرد، تمامی‌ متخصصین تحویل‌رسانی در ایالات متحده شکست قطعی آن را پیش بینی کردند. گذشته از اینها، آنها گفتند اگر این مفهوم تحویل‌رسانی شدنی بود، اداره پست و یا یو پی اس آن را مدتها پیش انجام می‌داد. . به غرایز خود اعتماد کنید اجازه ندهید ناامید شوید. آلبرت اینشتین از مدرسه اخراج شد چون نگرش او اثر منفی بر بسیاری از دانش آموزان داشت. او در امتحان ورودی دانشگاه خود شکست خورد و مجبور به شرکت در یک مدرسه تجارت به مدت یک سال شد تا اینکه در نهایت پذیرفته شد و تنها فرد در کلاس فارغ التحصیلان خود بود که موقعیت تدریس بدست نیاورد چرا که هیچ استادی او را توصیه نکرد. یک استاد می گوید اینشتین “تنبل ترین سگی” بود که دانشگاه به خود دیده بود. به پدر و مادر بتهوون گفته شده بود که او برای تبدیل شدن به یک آهنگساز موسیقی بیش از حد کودن است. همکاران چارلز داروین او را یک احمق و زمانی که بر روی نظریه تکامل بیولوژیکی خود کار می کرد، آنچه که انجام می داد را “آزمایشات احمقانه” می‌نامیدند. والت دیزنی از اولین کار خود در یک روزنامه اخراج شد چرا که «او فاقد تخیل بود.» توماس ادیسون تنها دو سال تحصیلات رسمی‌داشت، کاملا یک گوش او ناشنوا گوش دیگر کم‌شنوا بود، از اولین کار خود را به عنوان پسر روزنامه فروش اخراج شد و بعد از آن از کار خود به عنوان یک تلگراف چی اخراج شد و باز هم او به معروف‌ترین مخترع در تاریخ ایالات متحده تبدیل شد. . هیچ چیزی به عنوان شکست وجود ندارد هر زمان که شما سعی می کنید کاری را انجام دهید و موفق نمی‌شوید، شکست نمی خورید. چیزی را آموخته اید که کار نمی کند. همیشه بپرسید «از چیزی که کار نمی کند چه آموخته ام؟»، «آیا این توجیهی برای چیزی است که من توضیحی برایش نداشتم؟»، و «چه چیزی را کشف کرده ام که قصد کشف آن را نداشتم؟» هر زمان که کسی به شما بگوید که هیچ گاه دچار اشتباه نشده است، شما در حال صحبت کردن با کسی هستید که هیچ گاه چیز جدیدی را امتحان نکرده است. . شما چیزها را آنگونه که هستند نمی‌بینید، آنگونه که خودتان هستید می‌بینید تجربیات خود را تفسیر کنید. تمام تجربیات خنثی هستند. آنها هیچ معنایی ندارند. شما به شیوه‌ای که آنها را تفسیر می‌کنید به آنها معنا می‌بخشید. اگر یک کشیش هستید، شما شواهدی از خدا را در همه جا می‌بینید. اگر شما به خدا اعتقاد ندارید، غیبت خدا را در همه جا می‌بینید. آی بی ام مشاهده کرد که هیچ کس در جهان یک کامپیوتر شخصی ندارد. آی بی ام این گونه تفسیر کرد که هیچ بازاری وجود ندارد. استعفادهندگان از دانشگاه، یعنی بیل گیتس و استیو جابز، به همین نبود رایانه‌های شخصی نگاه کردند و یک فرصت عظیم را دیدند. یک بار در حالی که توماس ادیسون مشغول کار بر روی رشته‌هایی برای لامپ بود، دستیارش نزد او آمد. دستیار از ادیسون پرسید که چرا ناامید نمی‌شود. او گفت: «شما ۵۰۰۰ بار شکست خورده‌اید.» ادیسون به او نگاه کرد و به او گفت که منظور دستیار از شکست خوردن را نمی‌فهمد، چرا که: «من ۵۰۰۰ روش را کشف کردم که جواب نمی‌دهند.» شما واقعیت خود را با چگونگی تفسیر تجربیات خود می سازید. . همیشه به یک مساله بر حسب شرایط خاص خود آن نزدیک شوید به اولین دیدگاه خود از یک مساله اعتماد نکنید چرا که برای روش معمول تفکر شما بسیار مغرضانه خواهد بود. همیشه به مساله خود از چندین دیدگاه نگاه کنید. همیشه به یاد داشته باشید که نابغه کسی است که دیدگاهی را بیابد که هیچ کس دیگری پیدا نکرده است. به دنبال روش‌های مختلفی برای نگاه کردن به مسأله باشید. متن مساله را چندین بار با استفاده از کلمات متفاوت بنویسید. برای مثال نقش دیگری را انتخاب کنید، اشخاص دیگر چگونه آن را خواهند.  @intrnship 🌸🌸🌸🍃🍃🍃🍃
هدایت شده از افق روشن
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸سرفصل كتاب آفرينش زهراست روح ادب وكمال بينش زهراست  @intrnship 🌸🌸🌸🍃🍃🍃🍃
هدایت شده از افق روشن
🌹درروز ولادت حضرت فاطمه س تجلیل از مادران وزنان فداکار یادی کنیم از همسر( شهید کجباف زاده )از اهواز ... پاسخ دندان شکن همسرشهید به داعش و تحسین رهبر انقلاب تروریست ها در ازای تحویل پیکر مطهر شهید کجباف، مبلغ بسیار زیادی پول و نیز تبادل 150 اسیر را خواستار شده بود که با واکنش زینبی همسر شهید کجباف مواجه شد. گروه فیلم و صوت مشرق- شهید هادی کجباف از سرداران شهید مدافع حریم ولایت که به صورت داوطلبانه عازم صحنه نبرد با تکفیری ها شده بود در فروردین‌ماه 95 طی عملیاتی در منطقه «بصر الحریر» (درعا) بال در بال ملائک گشود و مزد سال ها مجاهدت خود را دریافت کرد.  تروریست ها در ازای تحویل پیکر مطهر شهید کجباف، مبلغ بسیار زیادی پول و نیز تبادل 150 اسیر را خواستار شده بود که با واکنش زینبی همسر شهید کجباف مواجه شد. ایشان در پاسخ به درخواست تروریست ها چنین اعلام نمودند: اگر این پیکر متعلق به ماست، ما راضی نیستیم ریالی از بیت المال به داعش داده شود .  پاسخ دندان شکن همسر شهید کجباف مراتب تحسین رهبر فرزانه انقلاب را برانگیخت و در دیدار خانواده شهدای مدافع حرم ، حضرت آیت الله خامنه ای از این اقدام همسر شهید تقدیر فرمودند.        @intrnship 🌸🌸🌸🍃🍃🍃🍃
هدایت شده از افق روشن
روز امور تربیتی مبارک..... تاریخ آیینه ی روشن کسانی است که پیامبرگونه زندگی خودرا وقف نجات گم شدگان راه های پرپیچ خم زندگی نموده اند آنها مانند پیامبران؛ مربیان دلسوز انسان اند مربیانی که زندگی را مجالی برای تربیت وتعالی؛ فرصتی برای خودسازی وشکوفایی ورشد قرار دادند خالق زیبایی و تجلی روح خدایی انسان ها هستند ورب گونه آموزگار تربیت انسان ها شدند تاانسان خود را در هاله تربیت مثمر سازد و‌از خاک به افلاک ره سپارد 🌷 فرارسیدن سالروزتاسیس امور تربیتی وآغازهفته تربیت اسلامی را به همه دلسوزان حوزه پرورشی بخصوص مربیان و معاونین پرورشی تبریك عرض می نماییم. 🌹  @intrnship 🌸🌸🌸🍃🍃🍃🍃
هدایت شده از افق روشن
تکنیک های تدریس خلاقانه / مربیان1 🌹تکنیک اسکمپر... یکی از تکنیک هایی که دارای کاربردی وسیع و چند بعدی ست،تکنیک اسکمپر است. این تکنیک می تواند فرد را در مواجهه با پدیده ی مختلف به تصویر سازی،تفکر و تعابیر متعدد و متنوع رهنمون سازد.اسکمپر کاربرد زیادی در رشد اندیشه خود معلم ها دارد و حتی اگر در کلاس هم به عنوان یک روش،تدریس نشود،صرفاً معلم ها با یادگیری و تمرین زیاد آن می توانند از حد و مرزهای معمول و مرسوم عبور کرده و یک معلم خوب برای کلاس نوابغ باشند.اسکمپر بر اساس حروفی که در کلمه Scamper  به کار رفته،تکنیکی را شامل شده که هر یک از حروف به نوعی راهبرد و استراتژی حرکت محقق را تعیین می کند در زیر به توضیح هر یک از این حروف و کاربرد آنها می پردازیم. 1-جانشین سازی S-Substitution در این بخش این موضوع مطرح است که چه چیزی را می توان جانشین X کرد؟ مثلاً آیا می توان به جای عینک از وسیله دیگری استفاده کرد؟گفته می شود بشر با همین تفکر و تأمل توانست لنز را جانشین استفاده از عینک کند.حال قدری فکر کنید که در زندگی روزمره چه وسایلی را می توان به جای وسایلی که فعلاً استفاده می شود،به کار برد؟ — پارچه به جای دستمال کاغذی / — نوت بوک به جای قلم و کاغذ / — استفاده از انرژی خورشیدی به جای سوخت های فسیلی / — مصرف قارچ به جای گوشت قرمز که مصرف زیاد آن مضر است…   2-ترکیب کردن C-Combine یعنی X را با چه چیزهایی می توان ترکیب کرد. اگر به دور و بر خود نگاه کنید ،موارد زیادی را می توانید بر شمارید که می توان با ترکیب آنها به نتیجه و ایده ی بهتر رسید. — کلاه هایی تولید کنیم که در آن چراغ وجود داشته باشد.کلاه+چراغ / —دستکش هایی تولید کنیم که در آن المنت های گرم کننده وجود داشته باشد.دستکش + المنت / — تلویزیون هایی که موسیقی هم پخش می کند.تلویزیون + mp3 3-رفاه،سازگاری ،تعدیل کردن A-Adopt /M-Magnify یعنی ایجاد یک تغییر در راستای رسیدن به رفاه بیشتر در (X) — ساخت موبایل هایی که رادیو و تلویزیون دارند تا مردم با داشتن موبایل در هر منطقه ای از شهر که هستند ،برنامه های مورد علاقه خود را تماشا کنند. / — آسانسور شیشه ای که شما می توانید از محوطه داخل،بیرون را رؤیت کردخ و احساس تنگی نفس،یا گرفتگی عضلات قلب نکنید. / — نصب دزدگیر پیشرفته الکترونیکی به جای استفاده از نگهبان در پاساژهای طلا فروشی… 4-بزرگ سازی S-Superman/S-Superwoman در این قسمت باید تا حد امکان محاسن و ویژگی های X را بزرگتر از حد معمول نشان داد و آن را منعکس کرد و یا کارهایی برای خلق زیبایی و یا تغییر مثبت انجام داد. — اگر اسفناج بخورید می توانید کوه را از زمین جدا کنید. / — تغییر رنگ زمین فوتبال از سبز به صورتی / — تولید یک لوبیای سحر آمیز که از یک دانه لوبیا به اندازه ارتفاع یک برج 200 طبقه ای افزایش یابد / — نوشتن طولانی ترین رمان تاریخ در 1000 جلد… 5-سایر موارد استفاده P-Put to other uses در این قسمت به این فکر می کنیم که موارد دیگر استفاده از X چیست؟کاربردهایی که تا کنون به آن فکر نشده است...  @intrnship مواردی که برای خلاقیت نام برده می تواند بازی جالبی برای دانش آموزان باشد...
هدایت شده از افق روشن
تکنیک اسکمپر(2) — استفاده از زباله ها برای تولید الکتریسیته / — استفاده از لاستیک های فرسوده دور در یخچال ها برای منفذهای دور درهای ورودی. /— استفاده از تکه های چرم اضافی برای تولید پیراهن یا توپ های تزئینی… 6-حذف کردن E-Elimination در این قسمت به این موضوع فکر می کنیم که چه چیزهایی را می شود برای آسایش و رفاه بیشتر از X حذف کرد و یا آن را به نوعی کوچک تر،متراکم تر و فشرده تر کرد. — حذف سیم از تلفن های سیم دار / — خذف خطوط راست از نقاشی های مدرن / — کوچک کردن موبایل ها / — تولید ظرف غذا به طوری که در جیب جا بگیرد… 7-معکوس سازی R-Reverse در این مرحله تلاش می شود با عکس کردن یا واژگون کردن X به نتایج مطلوب و بهتری رسید. — به دانش آموزان توصیه کنیم در کلاس حتماً لبخند بزنند. / — نسیه داده می شود حتی به شما / — در اماکن عمومی تابلوهایی نصب کنیم و بنویسیم لطفاً به ما سر بزنید،ما از حضور شما در این مکان خیلی خیلی خوشحالیم. / — از اینکه در این مکان سیگار نمی کشید سپاسگزاریم. / — در خیابان ها این تابلو را نصب کنیم،در این شهر دوست داشتن همدیگر اجباری است.هر کس نمی تواند دیگری را دوست داشته باشد می تواند به شهر دیگری برود...                               @intrnship 🌸🌸🌸🍃🍃🍃🍃
هدایت شده از افق روشن
 @intrnship 🌸🌸🌸🍃🍃🍃🍃
هدایت شده از افق روشن
 @intrnship 🌸🌸🌸🍃🍃🍃🍃
هدایت شده از افق روشن
🌹یادگیری وحافظه قوی... یادآوری در طولانی مدت چگونه حافظه را قوی نگه داریم نیمکره های چپ و راست مغز استدلالی •سخن گفتن •محاسبات •تحلیل علمی •خواندن •نوشتن •نامیدن •نظم دادن •ترتیب دادن •سوار کردن موتورهای پیچیده •نقادی و سنجش گری •ارزیابی و عددیابی •منطق و استدلال خلاق •خلاقیت (ترکیبات جدید) •فعالیت های هنری •استعداد موسیقی / ضرب آهنگ •عواطف •شناخت •ادراک •درک الگوهای انتزاعی •توانایی های کیهانی •بیان با حالت چهره •توانایی کل گرایانه •شهود و درون یابی •تصاویر و رنگ ها به کار انداختن نیمکره های راست و چپ مغز تعلیم ده ندگان حرفه ای، از کارآموزان می خواهند که هر دو قسمت مغز را به کار بگیرند. تحقیقات نشان داده است: •افرادی که تعلیم دیده اند که از یک نیمکره ی مغز بیش از نیمکره ی دیگر استفاده کنند (حسابدارها، مهندسان و در مقابل، هنرمندان، موسیقیدانان) استفاده از نیمکره ی دیگر در مواقعی که نیاز دارند برایشان دشوار است. •وقتی نیمکره ی ضعیف تر به کار گرفته می شود و تشویق می شود که با بخش قوی تر همکاری کند هم نیروبخشی بسیار بیشتری به وجود می آید (5 = 1 + 1)! مثال: نیوتون در حال خیالپردازی به قانون جاذبه پی برد. کاربرد: تعلیم دهندگان بهتر است تمرین های تحلیلی را همراه با تمرین های خلاقانه و فعالیت های بیانی ارائه کنند. برای اینکه کارآموزان بتوانند به خوبی از دو نیمکره ی مغزشان استفاده کنند، باید یادمان باشد که اطلاعات با بسامد بسیار بالایی ذخیره می شود. دیداری: تصاویرها، صحنه ها، تندیس ها، نشان ها و علائم، نمودارها، جدول ها، نقشه ها، عکس ها، نقاشی ها شنیداری: کلمات، موسیقی، اصوات، لهجه ها، گفتگوها حسی: عواطف، بوها، مزه ها، تجربه های لمسی، رنج / آرامش در کلاسی که درس می دهم، تجربه ای که در چند سال اخیر داشته ام نشان می دهد که وقتی پس از 24 ساعت امتحان می گیریم، شرکت کنندگان بیشتر پیام های دیداری را به یاد می آورند (80٪ پاسخ صحیح می دهند) و پیام های حسی را هم تقریباً به همین خوبی به یاد می آورند (79٪ پاسخ صحیح) که هر دو حدود دو برابر یادآوری پیام های شنیداری (45٪ پاسخ صحیح) است. پیام های چند رسانه ای چون آدم ها اطلاعات را در نیمکره ی چپ مغزشان و تصویرها و کلمات یا احساسات و عواطف را در نیمکره ی راست شان ذخیره می کنند، ما به عنوان تعلیم دهندگان حرفه ای، باید پیام هایی چند رسانه ای ارائه دهیم. این یعنی برای پیام های کلامی تان، ابزارهای کمکی دیداری رنگی تهیه کنید و از احساسات و درک حسی آموزش پذیران هم استفاده کنید. این پیام ها به طور همزمان در بخش های مختلف نیمکره های چپ و راست مغز ذخیره می شوند و در نتیجه احتمال یادآوری را چند برابر می کنند.  @intrnship 🌸🌸🌸🍃🍃🍃🍃