⚓️ فلسفه برای کودکان
ارتقای سطح تفکرو هوش کودکان بواسطه فلسفه،به معنای ارسطو یاسقراط شدن نیست.
بلکه فلسفه برای کودکان موجب می شود:
🔻به تفکرومباحثه درباره مسایل بپردازند
🔻قدرت استدلال وداوری پیداکنند
🔻خوب وصحیح گوش دادن رابیاموزند(گوش دادن فعال)
🔻سؤالات ونظرات خود را در جمع مطرح کنند
🔻نقد سایرین راتحمل کنند.
◀️ لیپمن،متیو.(۱۳۸۲).ادبیات و فلسفه.
@intrnship
هدایت شده از پویش فرهنگیان
🌺🍃 ️امام رضا عليه السلام می فرمایند:
🍀ه هر كه غم و نگرانى مؤمنى را بزدايد، خداوند در روز قيامت گره غم از دل او بگشايد!
ميزان الحكمه جلد ۵ صفحه ۲۸۰
🌹میلاد مسعود امام رئوف بر پیروانش مبارک باد🌹
🇮🇷 خبرنامه فرهنگی
@newsfarhangi
🔆برخی از ویژگیهای کودکان خلاق (creative) و بهره مند از تفکر انتقادی:
_ كودكان خلاق اغلب با آب و تاب حرف مي زنند. ذكر جزييات يك ماجرا و به تفضيل سخن گفتن مي تواند نشانه قدرت خيال (imagination) و تصور زياد باشد.
_ برای مسائل راه حل ها و پاسخ های متفاوتی دارند.
_ کودک خلاق در گوش دادن، مشاهده كردن يا انجام دادن كاري با دقت و توجه زیاد عمل می کند.
_ در صحبتهای خود از مقایسه زیاد استفاده می کنند.
_ عادت به وارسی منابع مختلف دارند. و همیشه در کاری که انجام می دهد غرق می شود.
_ با دقت به اشیا و پیرامون خود می نگرند. و به راحتی از هر چیزی نمی گذرند.
_ اشتیاق زیادی دارند تا در مورد کشفیات خود با دیگران صحبت کنند و در این راه از ابراز عقايد و مفاهيم جديد لذت مىبرند.
_ توانایی ابداع بازیهای جدید و تغییر در بازیها دارند و همیشه در پى راه حلهاى غير معمول می باشند.
_ کنجکاوی زیادی برای سردرآوردن از امور دارند. و برای رسیدن به هدفش از تمام اشیاء و اسباب بازی هایش استفاده می کند.
_ در گفتار خود جسارت زیادی دارند و از اشتباه كردن نمىترسند.
_ کودکان خلاق علاقه زیادی به نقاشی و ترسیم افکار و ایده هایشان دارند و اکثرا هم برای نقاشی های خود توضیح می دهند که در نقاشی چه کشیده اند.
@intrnship
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تقدیم به متولدین دهه های ۵۰ و ۶۰🌹🌹
یادش بخیر؛ چه زود گذشت بچگیامون...
کانال راهنمای معلمی
@intrnship
🌴درباره اینکه کدام روش تدریس موثرتر است، بحثهای زیادی وجود دارد. با اینحال اکثر کارشناسان در یک مورد اتفاق نظر دارند: نیاز به نوآوری و خلاقیت در کلاسهای درس هست. در این گزارش دو معلم را ملاقات می کنیم که در شیوه تدریس شان دست به سنت شکنی زده اند.
💫قسمت اول
🌿حنان حروب، برندۀ جایزۀ یک میلیون دلاری «بهترین معلم دنیا» توجه بسیاری از کارشناسان دنیای آموزش و پرورش را به خود جلب کرده است. روش تدریس حنان برای کودکان فلسطینی که دچار آسیبهای روحی هستند امروز الگویی برای بسیاری از آموزگاران است.
برای این معلم فلسطینی کلاس درس باید محلی برای شادی و آرامش و امنیت باشد. او می گوید دانش آموز هنگامی خوب یاد می گیرد که خوشحال باشد. یک نکته برای حنان مهم است: بچه هایی که در وضعیت ناگوار به سر می برند نیاز به بازی دارند. او می گوید از وقتی خانواده اش تحت تهاجم ارتش اسرائیل قرار گرفت، به این مسئله فکر می کند.
حنان حروب می گوید:«خانواده ام سراسیمه بودند و باید راهی پیدا می کردند که تنش های روحی و روانی کودکانشان را از بین ببرند. خودم که بچه بودم در موقعیتهای سخت و تنش زا فراوان قرار داشتم و هیچ وقت حس امنیت نداشتم. اصلا دوران بچگی نداشتم. الان من در کلاس با بچه ها بازی می کنم مثل این است که دوباره بچه شده ام و واقعا از این کار لذت می برم.»
هاله هفت ساله خیلی از روش تدریس حنان راضی است. به خانه آنها در رام الله می رویم تا با او و مادرش دیدار کنیم. مادر این دختر کوچک خجالتی و حساس می گوید که راضی کردن او برای رفتن به مدرسه در آغاز بسیار مشکل بود اما وضع فرق کرده است.
مادر هاله می گوید: «به کمک حنان الان هاله صبح ها با خوشحالی بیدار می شود و می خواهد به مدرسه برود و یاد بگیرد و بازی کند.حنان باعث شد افکار منفی در ذهن آنها ناپدید شود. دنیایی که آنها خواهند دید دنیای متفاوتی خواهد بود که نکته اصلیش جنگ و نابودی و نفرت نیست. آنها به زندگی با دید دیگری نگاه خواهند کرد.»
🌻حنان می خواهد با جایزه بهترین معلم دنیا دانشگاهی برای آموزگاران به وجود آورد. وی می گوید: «با این جایزه به همه معلم های دنیا پیام می دهم که با هم می توانیم اوضاع را آن طور که می خواهیم تغییر دهیم و برای نسل های بعدی آماده کنیم فقط لازم است که متحد عمل کنیم.»
🌱گزارش از محسن مطلبی
@intrnship
4_5769344043033035423.pdf
509.7K
🔰جمع بندی تحقیقات انجام شده پیرامون یادگیری مشارکتی
رابرت اسلوین
ترجمه فاطمه فقیهی قزوینی
@intrnship
ويژگیهای فرهنگ مدارس در ژاپن
1– اهميت بسيار زياد مردم و دولت ژاپن به آموزش و پرورش (دولت ژاپن بيشترين سهم از توليد ناخالص ملي را صرف دوره هاي آموزش پيش دبستاني و ابتدايي مي كند)
2– تاكيد بر كارگروهي (تيمي)
3– انعطاف فكري و نوپذيري نوسازي اعجاز آميز ژاپن
4– نظام آموزشي كارآمد – كيفيت بالاي آموزش
5– پشتكار، صبر و حوصله، انضباط دروني
6– احترام به ديگران
7– روح همكاري دسته جمعي
8– انضباط و شوق به كار
9– ثبات
10– شوق يادگيري
11– اخلاق كار و تلاش
12– در زمينه مديريت، ژاپني ها به رهبري جمعي گرايش دارند
13– تاكيد بر جنبه ي كاربردي آموزش
14– شيوه آموزش عملگرا، تاكيد بر آزمايش و پژوهش
15– دانش آموزان در كارهاي مدرسه مشاركت فعال دارند (تعاون، همراهي گروهي)
16– مدرسه در ژاپن محل زندگي دانش آموزان است
17- در مدارس سعي در بالابردن "اعتماد به نفس" فراگيران(دانش آموزان) است
18– مدارس ژاپني تلاش براي رشد خلاقيت، رشد روحيه كارگروهي مي كنند
19– بازي هاي آزاد در مدارس مورد توجه است
20– مدارس ژاپني- بچه ها را براي زندگي در جامعه تربيت مي كند
21– پرورش حس اعتماد به نفس
22– شكوفائي خلاقيت
23– مشاركت و درگيركردن بچه ها به صورت عملي
24– پرورش حس مسئوليت پذيري
25 – تاكيد بر رفاقت بين دانش آموزان به جاي رقابت
26– تاكيد بر دوستي و همكاري بين بچه ها
27- همكاري در نظافت مدرسه
28- همكاري بسيار نزديك خانواده (اولياء) با مدرسه
29- تاكيد بر دوستي و رفاقت در مدارس
30- توجه به خودفرماني يا خود مديريتي
31-تاکید بررشد اجتماعی،سهم زیادی از آموزش در ژاپن به زندگي اجتماعي و رشد اجتماعي مي پردازد
32- ایجاد فرصت هاي مساوي براي همگان
33–آموزش (پرورش) تمامي كودكان با يك روش
34- معلمان مربي اند نه مستبد (معلم در نقش هادي و راهنما)
35- در مدارس ژاپن تفريح و شادي ضروري است
36- در مدارس با تفريح و شادي دانش آموزان را وارد به مشاركت و همكاري مي كنند
37- در ژاپن كلاسها به گروه هاي كوچك تقسيم مي شود
38- ژاپني ها كوشيده اند شادي و لذت را به فرايند يادگيري بياميزند
39- در كلاسهاي درسي ژاپن تعارض و دشمنی بين معلم و شاگرد وجود ندارد
40- هيچ دانش آموزي در ابتدايي مردود نمي شود – هيچ دانش آموزي از مشاركت در فعاليت ها منع نمي شود
🎌 ژاپني ها اعتقاد دارند تجربه ها، تأثير بلند مدت در رشد دارد لذا براي پرورش افراد تجارب مهم هستند.
--------------------
ارسالی: آقای مهدی عباسی
@intrnship
قطعه اي از کتاب"روياي تبت"
✍✍✍✍
... یک روز از سرِ بی کاری به بچه های کلاس گفتم انشایی بنویسند با این عنوان که
"فقر بهتر است یا عطر؟"
قافیه ساختن از سرگرمی هایم بود.
چند نفری از بچه ها نوشتند "فقر".
از بین علم و ثروت همیشه علم را انتخاب می کردند.
نوشته بودند که "فقر" خوب است چون چشم و گوش آدم را باز می کند و او را بیدار نگه می دارد ولی عطر، آدم را بیهوش و مدهوش می کند."
عادت کرده بودند مجیز فقر را بگویند چون نصیبشان شده بود.
فقط یکی از بچه ها نوشته بود "عطر".
انشایش را هنوز هم دارم.
جالب بود. نوشته بود :
"عطر حس هایي را در آدم بیدار می کند که فقر آنها را خاموش کرده است".
--------------
ارسالی: خانم بتول بهشتی
@intrnship
🌳درباره اینکه کدام روش تدریس موثرتر است، بحثهای زیادی وجود دارد. با اینحال اکثر کارشناسان در یک مورد اتفاق نظر دارند: نیاز به نوآوری و خلاقیت در کلاسهای درس هست. در این گزارش دو معلم را ملاقات می کنیم که در شیوه تدریس شان دست به سنت شکنی زده اند.
💫قسمت دوم
🍀آمریکا؛ روش تدریس مبتنی بر نیازهای دانش آموز
وقتی ۲۵ سال پیش جو فادری کار تدریس را شروع کرد، متوجه شد که دانش آموزانش به درس او توجه نمی کنند. اما او به جای این که ناامید شود، روش تدریس را کاملا نو کرد و از موسیقی و رسانه های مختلف استفاده کرد. فادری که در مدرسه ای در شهر کوچک افینگهام در ایالات ایلی نوی آمریکا تدریس می کند به دانش آموزانش می گوید رؤیاهای بزرگ داشته باشند و شکستهایشان را بخشی از فرآیند شکوفایی خلاقیتشان بدانند.
سالها پیش نزدیک بود فادری کار آموزش را رها کند چون نمی توانست دانش آموزانش را به درس دستور زبان علاقمند کند و در آن زمان به خود او چیزی الهام شد. وی می گوید: «اول از همه فهمیدم مشکل، خود من هستم و باید از همین امروز این مشکل را برطرف کنم به این صورت که دنبال چیزهایی بگردم که دانش آموز را با دنیای واقعی مرتبط کند. بعد خود دانش آموز به من کمک می کند که چنین پروژه هایی را پیدا کنم.»
فادری کار را با موسیقی شروع کرد و از دانش آموزان خواست که بر اساس شعرهای کلاسیک ترانه بسرایند. امروز او در کلاسهایش هنر، چاپ سه بعدی، نویسندگی، نمایش و مهندسی هم درس می دهد و دانش آموزان آزادند هر چه دوست دارند خلق کنند.
🍀وی می گوید: «دانش آموز برای این که در زندگی موفق باشد باید یاد بگیرد که 🌱 چطور پروژه ای را اداره کند، 🌱چطور با دیگران همکاری کند، 🌱چطور با انتقاد سازنده و حتی انتقاد مخرب روبرو شود. متأسفانه به بسیاری از دانش آموزان چنین آموزش هایی داده نمی شود.» گزارش از محسن مطلبی
@intrnship
🍀 راهنمای معلمی 🍀
🌗🌓آشنایی بامخروط تجربی ادگار دیل جهت استفاده در آموزش (قسمت اول)
❓آیا تا به حال شده که پاسخ های درست و محکمی برای سوالات زیر پیدا کنیم که :
❓آیا خواندن و نوشتن بهترین راه کار برای یادگیری است؟
❓آیا اگر به علایم گفتاری برای آموزش بسنده کنیم راه درستی را پیموده ایم؟
گاهی پس از تدریس مساحت مستطیل، دانش آموزان را با خط کش و کاغذ راهی حیاط مدرسه می نماییم تا مساحت هر شکل مستطیلی را که پیدا کردند، اندازه بگیرند.گاهی درکوه به جمع کردن سنگ هایی مشغول می شویم که جغرافیای تاریخی کوه را برایمان به تصویر کشیده اند.گاهی به موزه می رویم تا آثار بدیع و دلنشین استاد ان مختلف را را به چشم ببینیم . گاهی پای کامپیوتر با شبیه ساز پرواز مایکروسافت، یک هواپیمای بویینگ را در فضایی شبیه سازی شده به پرواز در می آوریم و در فضایی امن پرواز را تجربه میکنیم.گاهی تلاش می کنیم تا با کلمات، مفهوم تصویر “توقف ممنوع” را به بچه ها بفهمانیم. گاهی از خوبی های راست گویی و بدی های دروغ گویی برای فراگیران سخنرانی می کنیم , …
❓پرسش اینجاست! یادگیری در کدام شکل از شیوه های گوناگونی که نام برده شد، اثر بخش تر خواهد بود؟اثر یادگیری در کدام گزینه ژرف تر و ماندگارتر است؟
❓در کدام گزینه تعداد بیشتری از هوش های چندگانه به کار گرفته شده اند؟کدام گزینه کاربردی تر و کار با آن لذت بخش تر است؟
🌱یکی از یافته های علمی و آموزشی که در صدد پاسخ به این سوالات است "مخروط تجربی ادگار دیل" است که در ادامه مختصراً به آن اشاره خواهم کرد .
=======================
http://eitaa.com/joinchat/1221066752C5b44afa118
اگر خواهان تربيت دانش آموزاني خلّاق، متفكّر،
مستقل و كنجكاو هستيم و اگر در پي كشف
علل كاهش افت تحصيلي و ارتقاي
انگيزه ي پيشرفت تحصيلي در
دانش آموزان هستيم، بايد
شيوه هاي تدريس را به
سمت آموزش خلّاق
سوق دهيم