هدایت شده از افق روشن
عشق از روز ازل آینه دار زینب است
صبر ما از صبر و عزم استوار زینب است
در جهان آفرینش بین زن ها روزگار
تشنۀ شهد ولایت از وقار زینب است
ولادت محبوبه المصطفی و نائبه الزهرا، حضرت زینب(س) بر ارادتمندان ایشان مبارک باد!
@intrnship
💢مهارت تصمیم گیری درکودکان(2)
با فرزند تان تعامل داشته باشید و سعی کنید در قالب یک مکالمه ی دوستانه به او کمک کنید -
شما میتوانید از طریق هدایت فرزند خود در تصمیم گیریها، به او کمک کنید تا تصمیم گیری خوب را بیاموزند.
این هدایت اجازه میدهد تا فرزندتان فرایند تصمیم گیری را بهطور کامل درک کند و ببیند که از ابتدا تا انتهای اتخاذ تصمیم، یک فرد بالغ چه مراحلی را طی میکند.
شما میتوانید درطول روند تصمیم گیری فرزندتان، همکاری کنید تا نکات کلیدی مربوط به تصمیمش را شناسایی کند و گامهای متفکرانهای در زمینهی موضوع موردنظرش بردارد.
بعد از اینکه فرزندتان تصمیمش را گرفت، میتوانید به او کمک کنید تا آن را عملی کند و یاد بگیرد که درصورت بد شدن نتیجهی تصمیم، چرایی آن را درک و از آن کسب تجربه کند.
از طرفی میتوانید با توجه به موضوع موردنظر مثلا روابط کودک با گروه دوستانش و اختلافاتی که بین آنها به وجود میآید با بیان موقعیتهای اخلاقی فرضی آنها رادر موقعیت تصمیم گیری درست قرار دهید.
هرچه فرزندان جوانتر باشند تصمیمگیری آگاهانه برایشان مشکلتر خواهد بود، اما اگر از کودکی آنها را درست هدایت کنید و مهارت تصمیم گیری را گامبهگام در آنها تقویت نمایید، میتوانند در بزرگسالی بلوغ فکری کاملتر و بهتری داشته باشند و در امور مختلف تصمیمات مناسبتری بگیرند.
درنهایت، یکی از بخشهای آموزش کودکان برای اخذ تصمیمات خوب، اجازه دادن به آنها برای اخذ تصمیمات ضعیف است.
چرا که تصمیمات بد درصورت کنترلِ صحیح، ابزار قدرتمندی برای تبدیل شدن فرزند شما به یک تصمیم گیرندهی خوب خواهند بود.
بله! واقعیت این است که باید اجازه بدهید تا فرزندتان خودش پاسخگوی عواقب متناسب با تصمیمات خود باشد
. کودک باید کشف کند که توانایی اخذ چه تصمیماتی را دارد، درک کند که چرا یک تصمیم مشخص اشتباه است و مطمئن شود که «متوجه اشتباه شده است» و دوباره همان اشتباه را در آینده تکرار نخواهد کرد.
@intrnship
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢نحوه شروع کلاس درس در مدارس «هلند»
معلم پای تخته سیاه و جلوی کلاس نمی ایستد؛ او در میان شاگردان می رود و قبل از آغاز کلاس برای آن ها لطیفه می گوید. او به خوبی می داند که در ذهن هر یک از دانش آموزان چه می گذرد! و به هر یک از آن ها سؤال و تکلیف خانه جداگانه ای ارائه می کند.
@intrnship
کانال راهنمای معلمی
ده شایستگی کلیدی لازم در سال ٢٠٢٠ میلادی
مجمع جهانی اقتصاد در گزارش خود فهرست ده مهارت کلیدی لازم برای موفقیت در سال ٢٠٢٠ را منتشر کرده است:
۱. "مهارت حل مسائل پيچيده" در سال ٢٠٢٠ مانند سال ٢٠١٥ همچنان در رتبه اول باقی خواهد ماند و کماکان مهمترين مهارت يک فرد در دنيای پيچيده امروز محسوب مي شود.
۲. "تفکر نقادانه" از رتبه ٤ به رتبه ٢ صعود مي کند. اين بدان معني است که دنيای جديد در ارتباط با وضع موجود نياز بيشتری به تحليل نقادانه خواهد داشت.
۳. "خلاقيت" از رتبه ١٠ به رتبه ٣ صعود مي کند.
این آیتم بالاترين رتبه صعود را در جدول دارد و البته اين صعود کاملاً طبيعی به نظر مي رسد. با پيچيدگی های روزافزون در دنيای امروز، توانایی حل مسئله، نياز روزافزونی به خلاقيت خواهد داشت.
۴. "مهارت مديريت انسان ها" علی رغم سقوط از رتبه ٣ به رتبه ٤ اما همچنان در بین مهارت های برتر قرار خواهد داشت. این نشان می دهد که این مهارت، در دنیای آینده نیز از اهميت بالايي برخوردار خواهد بود.
۵. " هماهنگی و سازگاری اجتماعی" از رتبه ٢ به ٥ منتقل شده است. اما باز هم جزء پنج مهارت برتر قرار دارد.
۶. "هوش احساسی/عاطفی" يک مهارت کاملاً جديد در ١٠ مهارت برتر است! که با توجه به مفهوم آن طبیعی است که در بین ١٠ مهارت قرار گرفته باشد.
هوش عاطفی، شیوه برخورد فرد با مسائل و فراز نشیبهای زندگی را نشان میدهد و می تواند موجب شود که ارتباط بهتری با اطرافیان برقرار کند و در نتیجه قدرت سازش بیشتری با مشکلات عاطفی و هیجانی داشته باشد. این افراد مسئولیت پذیری بیشتری دارند و در مورد خود برداشت و نگرش مثبتی دارند.
۷ و ۸. "قضاوت" و "تصمیم گیری" با وجود ورود خلاقيت و هوش عاطفی به مکان های بالاتر جدول, با کمی جابجایی در رتبه ٧ و ٨ قرار خواهند داشت. زیرا مهارت قضاوت کردن مسائل و اتفاقات پیرامون و مهارت تصميم گيری، برای ساختن دنيای جديد نقشی حياتی دارد.
۹. مهارت "مذاکره" در رتبه نهم قرار خواهد داشت.
۱۰. "انعطاف پذيری ادراکی" نیز يک مهارت جديد است و حکایت از آن دارد که بايد در شيوه و رويکرد ادراکی خود انعطاف پذيرتر باشيم.
نگاهی عمیق به این فهرست سه پیام کلیدی برای ما دارد:
مهارت های مرتبط با "اندیشیدن" در این لیست غوغا می کند. از حل مسایل پیچیده تا انعطاف پذیری ادراکی.
نتیجه گیری:
مسائل هر روز پیچیده تر میشوند و حل آنها با استفاده از تفکر نقادانه(توسط دیگران بر مبنای مسئولیت اجتماعی) و خلاقیت از ضرورتهاست.
@intrnship
کانال راهنمای معلمی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آموزش رهایی بخش از دیدگاه فریره🌱
............
🔹پائولو فریره در سپتامبر 1921 در برزیل به دنیا آمد. او تا سال 1946 به تدریس تاریخ و فلسفه در دانشگاه رسیف برزیل پرداخت و در دهه 60 به جنبش آموزشی معروفی برای مقابله با بیسوادی پیوست. از آن تاریخ به بعد، روش آموزشی فریره بهطور وسیعی در سطح کشور مورد آزمایش قرار گرفت و جنبش مقابله با بیسوادی نیز با حمایت دولت فدرال گسترش یافت. فریره در سالهای بعد زندان و تبعید را پشت سر گذاشت تا نهایتاً در سال 1979 توانست به برزیل بازگردد و برنامههای آموزشی خود را در آنجا از سرگیرد.
بازنشر :
کانال راهنمای معلمی
@intrnship
💢انسان از دیدگاه کانت
انسان در بدو تولد موجود ناتوانی است ، اما در عین حال دارای آمادگی های ذاتی است که به مدد آنها می تواند به "انسان" که به نظر کانت موجودی اخلاقی است ارتقا یابد .
کانت در یادداشتهای خود نشان می دهد که چگونه به مدد مربی خوب و مراقبت و تادیب و سرانجام تعلیم ( فرهنگ آموزی ) فرد می تواند به مقام انسان یعنی موجودی آزاد و قانونگذار خود برسد .
به نظر کانت آدمی علاوه بر ادراک حسی ، دارای دو عقل نظری و عملی است :
او به مدد عقل نظری به حقایق امور چنانکه هستند پی می برد و عقل عملی راه چگونه زیستن را به او می آموزد.
بعلاوه دارای ذوقی است که به مدد ان زشت و زیبا را از یکدیگر تمیز می دهد. (کاردان ، 1381 ، ص 154)
انسان با توجه به قانون های اخلاقی از دو دیدگاه نگریسته می شود دیدگاه حسی و معنوی ، یعنی از سویی ، چون نمودی از نمودهای طبیعت و وابسته به آن ؛ واز سوی دیگر ، چون باشنده ای معنوی و فراتر از نمودهای طبیعت.
از این دیدگاه با آنکه بسیاری از رفتار های آدمی چون نمودهای طبیعی ،تابع قانون هایی هستند که بر سراسر جهان نمودها فرمان می رانند ؛ از دیدگاه نخست ، همه رفتارهای آدمی ، انگیخته و بازتاب شرایط بیرونی و درونی است و از دیدگاه دوم ، انسان باشنده ای است که قانونگذار خود است و با پیروی از قانونی که در خود معنوی خویش می یابد ، می تواند از این وابستگی وارهد و آزادی را در یابد.(نقیب زاده ،1374 ، ص 198)
@intrnship
💢فوت و فن کلاسداری
💢تقويت كننده هاى کیفی
✍از نظر همکاران و اولیا در زمینه ی شیوه ی کارم در کلاس استقبال
میکنم، حتی اگر این نظرها منفی باشند، زیرا به هر حال در
بهبود فرایند تدریس و اداره ی کلاس به من کمک میکنند. هدف
من در کلاس درس بهبود مداوم است. برای من و دانش آموزانم
اهمیتی ندارد از کجا شروع کنیم و کجا پایان دهیم یا اینکه چه
کسی و دانش آموزان کدام کلاس بهتر از ما عمل میکند.
ما تلاش
میکنیم عملکرد کلاسی را در بالاترین حد ممکن نگه داریم.
برای
این کار، هر دانش آموز درباره ی کار و تکلیف خود به دانش آموزان
دیگر گزارش میدهد تا همسالان و همکلاسیها با دید انتقادی
درباره ی او نظر بدهند. این روش به بهبود کارهای دانش آموزان و
عملکرد آنها کمک میکند.
در هنگام انجام این کار، در زمینة کار
انجام شده توسط دانش آموز قضاوت نمیشود، زیرا نمیخواهیم این
حس در دانش آموز ایجاد شود که ما بهتر از او میدانیم.
هیچ کسی
را تحقیر نمیکنیم تا احساس خنگی و ناتوان بودن نکند.
بلکه با
شناسایی نقاط ضعف دانش آموزان توسط همسالان و همکلاسیها،
در بهبود عملکرد و توانایی به تک تک آنها کمک میکنیم.
بررسی
انتقادی کار دانش آموزان توسط همکلاسیهای خود در واقع
»تقویت کننده های کیفی« هستند.
زیرا هدف ما ارتقای کیفیت
عملکرد دانش آموزان است.
من همچنین از روش پاداش دادن و مدیریت رفتار در
کلاس خود استفاده نمیکنم.
البته در ابتدای کارم،
مانند بسیاری از معلمان، از شکلهای نمودارهای
رفتاری و برچسبهای امتیازدهی و پاداش دهی
به رفتار استفاده میکردم،
اما به تدریج متوجه
شدم که بیشتر روشهای مدیریت رفتار یک نوعی کنترل هستند.
که از طریق آنها تنها میتوان رفتار
دانش آموزان را کنترل کرد. اما لازم است دانش آموزان
یاد بگیرند چگونه رفتار خود را کنترل کنند.
آنها با
تمرین و از طریق کسب تجربه، از اشتباهات خود
کنترل رفتار خود را میآموزند. البته معلم در چنین
شرایطی مجبور است کمی سخت تر کار کند، اما در
نهایت روابط بین معلم و دانش آموزان و دانش آموزان
با یکدیگر ساخته شده است و یادگیری توانایی
سفارشی کردن نحوه ی برخورد با هر وضعیت، محیطی بسیار سالم
و کلاسی شادتر میسازد.
💢تقویت کننده های کیفی در کلاس درس
در کلاس درس من رقابت منفي و مقايسه ي دانش آموزان با يكديگر
وجود ندارد، بلکه بیشترین توان را بر همکاری با یکدیگر، برای
تبدیل شدن به یادگیرندهای قوی، میگذاریم.
در این راه، من
بهعنوان معلم، همواره سعی میکنم در کلاس درس همه
چیز را در سطح توان دیداری و بینایی دانش آموزان نگه دارم
برای این کار از لامپ های رنگی استفاده میکنم،
به گونه های که باعث حواسپرتی دانش آموزان نشود. من
بر این باورم که محیط مناسب يادگيري برای افزایش هر
یک از تواناییهای یادگیرنده مهم است.
دانش آموزان
کلاس درس من، به محض ورود به کلاس، احساس راحتی میکنند
من از به کارگیری نور آبی روشنایی اجتناب و در
عوض از نور طبیعی استفاده میکنم.
وقتی خارج از کلاس
تاریک است، از چندین لامپ رنگی کم مصرف در اطراف
کلاس استفاده میکنم.
اتاق ما روشن نیست، اما رنگی
آرامش بخش و طبیعی دارد.
زیبایی شناسی به تنظیم
متناسب محیط یادگیری کمک میکند.
دکتر نیره شاهمحمدی....
@intrnship
هدایت شده از افق روشن
💢گفتگوی به یاد ماندنی دکتر شکوهی..
57 سال معلم بودم. هیچ گاه آرزو نکردم که ای کاش شغل دیگری داشته باشم. جهان درست نخواهد شد جز با تعلیم و تربیت». دکتر غلامحسین شکوهی،اشاره ای به کتاب روی میز می کند و ادامه می دهد: «کتابی می خوانم درباره ی فلسفه ی تربیتی کانت.او هم همین را می گوید: تحقق انسانیت در گرو تعلیم و تربیت است،
@intrnship
هدایت شده از افق روشن
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هر استادی در تدریس خویش، دست کم باید از دو ویژگی مهم برخوردار باشد:
1. ویژگی علمی؛
2. ویژگی اخلاقی.
ویژگیهای «علمی» و «اخلاقی» هر استادی لازم و ملزوم یکدیگرند و هر یک بدون دیگری کاری ناقص و راهی دشوار است ..
@intrnship
آخر هفته خوشی داشته باشید.
هدایت شده از پویش فرهنگیان
9.13M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
اینجا "معلمی" عشق است
🎥تدریس در کوچکترین مدرسه ایران با گذر از یک مسیر سخت.
ـــــــــــــــــــــــــ
#کانال_خبرنامه_فرهنگیان
🌹با ما بروز باشید.👇
@newsfarhangi