#گزارش_تصویری | راهیاننور
مراسم افتتاحیهٔ ملی اردوی راهیاننور و پیشرفت بسیج فرهنگیان و یادوارهٔ شهدای فرهنگی خوزستان برگزار شد.
در این مراسم دکترصدیقی، مسئول سازمان بسیج فرهنگیان کشور، سردار فلاحی جانشین سپاه حضرت ولیعصر(عج) خوزستان، عبدالله حبیبی مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان، سرهنگ جمالی رئیس بسیج فرهنگیان خوزستان و روح الله دانشی مدیر آموزش و پرورش ناحیه ۳ اهواز، فرهنگیان و پرسنل اداری آموزش و پرورش ناحیه ۳ اهواز و ۸۰۰ نفر از فرهنگیان از سراسر کشور در یادمان هویزه حضور داشتند.
🇮🇷ایران فردا؛ رسانه مرکز بسیج فرهنگیان
https://eitaa.com/iran_fardaa
ایران فردا؛رسانه بسیج فرهنگیان
راهیان نور هم عهدی و روایت مجدد است/
دکتر سجاد صدیقی، مسئول سازمان بسیج فرهنگیان، در افتتاحیهٔ ملی راهیاننور با اشاره به جایگاه همت معلمان در ساختن آیندهی کشور گفت: ما صحنهٔ مجاهدت خود را باید مشخص کنیم. این صحنهٔ مجاهدت، صحنهای از یک حرکت منظم تشکیلاتمند و تشکیلات مداریست که باید در عرصهٔ مبارزهٔ تعلیم و تربیت بتوانیم خاکریز دفاعی خودمان را بناکنیم و براساس نقشهٔ عملیاتی خود، پیشروی کنیم. رهبر انقلاب در نشست با معلمان فرموند: "جوانان مؤمن، جوانانی که دلتان برای تعلیم و تربیت میسوزد، در عرصهٔ تعلیم و تربیت جنگی برپاست! این جنگ را جدی بگیرید. آيا امروز این جنگ و صحنهٔ نبرد را بسیجیان ما در آموزش و پرورش جدی گرفتهاند؟ میدانید جدی گرفتن یعنی ساختن اتاق جنگ؟ باید باور داشتهباشیم که آینده به دوش من و شماست!
مسئول بسیج فرهنگیان با يادآوري سخن رهبر انقلاب که معلمان را افسر سپاه پیشرفت کشور و محور تمدنسازی خواندند؛ گفت: قسمتی از ماجرا این است که معلم جایگاه خود را در این جنگ تبیین کند و قسمتی دیگر، سنگینی بار رسیدن به این افق و آرمان انقلاب اسلامیست که به دوش من و شماست. ما امروز باید وظیفهٔ خودمان را ادا کنیم. راهیاننور همعهدی و روایت مجددی است، بر این مسیر ایستادگی مجدد است. امروز اگر در کنار شهید علم الهدی عزیز و دیگر شهدا که در این صحرا مظلومه شهید شدند، ایستادیم؛ برای روایت و همعهدی مجددی است که باید این مسیر و آرمان را به دست گیریم.
او خاطر نشان کرد: دشمن جنگ را طراحی میکند و این طراحی گرفتن این نسل است. چه کسی بهتر از "معلم"، این گزاره را میفهمد؟ آيا ما میتوانیم به عافیت گوشهای بنشینیم؟ ما سختیهای زندگی معلمی را میدانیم. معلم باوجود سختیهایی که طی میکند، باید بتواند عهد تاریخی خودش را ادا کند. این نسلی که از ما گرفته میشود از نسل پیغمبر خداست! امت پیغمبر خدا و نسل فاطمه زهرا(س) ست. اگر وظیفهٔ خودمان را ادا نکنیم، مدیون خواهیم شد.
وی با اشاره به هدف آغاز راهیاننور گفت: ما باید بتوانیم نقطهٔ همعهدی پیدا کنیم و کدام نقطه بهتر از آمدن در کنار این اماکن مقدس، بازخوانی این مسیر و ترسیم افقهای پیش رو؟ بار دیگر باید عزمها را جزم کرد. به تعبیر دیگر، "ما به قله نزدیکیم"، خستگی ممنوع است. ما باتمام وجود باید مجاهدت کنیم. باید سهم خود را از فضل خدا بخریم که "فضل الله المجاهدین علی القاعدین به اموالهم و انفسهم" باید با مال و جانمان به این جنگ بیاییم. کسی حق خستگی و غر زدن ندارد! ما معلمها نه تنها بار و سختی خودمان، بلکه بار و سختی و تلاطمهای زندگی بقیه را هم باید به دوش بکشیم. لذا زمانیکه رهبر میفرمایند: "خستگی ممنوعه." این برای من و شما مضاعف است. برای آنچه که آینده به آن معتقدیم، عزم کنیم. آیندهٔ انقلاب اسلامی درخشان است. امروز در دههٔ پنجم انقلاباسلامی، در نقطهای از قرن جدید، هیچ معادلهٔ قدرتی در دنیا بدون حضور جمهوری اسلامی، قابل حل نیست! در هیچ نقطهای از تاریخ ایران ما اینقدر قدرت نداشتیم. حیف است که روایتهای معوج ما را به این نقطه که رسیدیم متوجه نکند.
صدیقی با استعانت از خداوند در حرکت در این مسیر گفت: خواهش میکنم عزم مجددی کنیم و با باور جدیتر و انگیزهٔ متعالیتر، همکارهای دیگر را دعوت کنیم و نسل آینده را برای آنچه که به تعبیر ما خیز نهایی انقلاب برای رسیدن به قله است، مسلح و مسلط کنیم. و بتوانیم به کفایت، ادای تکلیف کنیم.
🇮🇷ایران فردا؛ رسانه مرکز بسیج فرهنگیان
https://eitaa.com/iran_fardaa
📌سازمان بسیج فرهنگیان برگزار میکند:
🔹دومین دوره راهیان مقاومت فرهنگیان
زمان: ۸ الی ۱۶ دی ماه(در سه بازه)
مکان: کرمان، پایتخت مقاومت جهان اسلام
🔸به همراه بازدید از یادمان های گلزار شهدای کرمان، بیت الزهرا، خانوک و...
https://eitaa.com/iran_fardaa
📚 #مدرسه_یا_قفس
💠 جلسۀ دوم: تولّد مدرسه در غرب
🔻 همه اقوامی که به مرحلهای معیّن از تحوّل میرسند، بالطّبع گرایشی به #تربیت دارند. تربیت فرآیندی است که از طریق آن، جامعۀ انسانی ویژگی جسمی و روحی خود را حفظ میکند و به نسل آینده منتقل میسازد. افراد در جریان تغییرات و تحوّلات از میان میروند در حالی که نوع همان میماند که بود. (ورنر یِگر. پادیا. ص۱۸)
🔸 یونانیان رگ و ریشه دنیای غرب هستند و اصیلترین شکل آن در #فرهنگ و #تربیت خود را نشان میدهد. یونانیان برای اوّلین بار بسیاری از حوزههای فرهنگی و تمدنی را، از اصول طب و ریاضیات و علوم گرفته تا موسیقی و هنرها و معماری، از شعر و فلسفه تا تراژدی و کمدی و از سیاست و دموکراسی تا جنگاوری و ورزش را آنچنان شکوفا ساختند که جامعه غرب در تمام طول تاریخ خود و تاکنون مرهون دستاوردهای این قوم و فرهنگ و نهاد تربیتی ست که این دستاوردها را در قالب آن منتقل نمود. اما نهاد تربیتی یونانیان همچون ایده انسانی که داشتند مبتنی بر کثرت و آزادی فردی بود: آموزشهایی پراکنده، در مکانهایی متفاوت و وابسته به استادان.
🔹 این فرهنگ و تربیت دیری نپایید که جای خود را به ایدهای کاملاً متفاوت داد: ایده جامعه مسیحی در #قرون_وسطی. این ایده در نقطه مقابل ایده یونانی، به لحاظ اجتماعی کاملاً وحدتگرا و تحت سیطره کلیسا قرار داشت. ایدۀ مدرسه نیز برای اوّلین بار دقیقاً در چنین شرایطی امکان شکلگیری یافت: ساخت اجتماعی برای استقرار و گسترش اخلاق مسیحی. بنابراین، نهاد آموزشی متناسب با آن نیز در مقابل آموزشهای دوره باستان، #وحدتگرا ، در #مکانی_واحد (مدرسۀ کلیسایی)، برنامه درسی متّحد و با هدفی متمرکز (مسیحی سازی) ایجاد شد: مدرسه برای اوّلین بار در قرون وسطی و در کلیسا زاده شد.
🔻 اما آیا مدرسه امروزی بیشتر به #آموزشهای_دوره_باستان شباهت دارد یا #مدرسه_کلیسایی ؟
🔻 آیا مدرسه به دنبال استقرار #اخلاقی_واحد در جامعه است یا مبتنی بر #ایده_کثرت و #آزادی_فردی ساختاریافته است؟
🔻 آیا #جامعه_امروز_غرب از نظر اخلاقی جامعهای تکثّر گرا و آزادی گرا ست یا #جامعهای_انضباطی؟
🔻 جامعه و آرمان ما چطور؟ آیا ما در واقعیّت و آرمان اجتماعی تکثّرگرا هستیم یا انضباطی؟ آیا نهاد مدرسهای ما هم برای تحقق هدفی همپیوند با جوامع امروزی غربی شکل گرفته که تا این حد به آن شباهت دارد؟
👈 جلسه آینده انشالله به بحث پیرامون #نهاد_سنتی_آموزش_در_ایران و بسترهای اجتماعی آن خواهیم پرداخت تا با مقایسه شکل سنتی نهادهای آموزشی رگ و ریشه مدرسۀ امروزی مستقر در ایران را بهتر بازیابی کنیم.
🇮🇷ایران فردا؛ رسانه مرکز بسیج فرهنگیان
https://eitaa.com/iran_fardaa