eitaa logo
ایران فردا؛رسانه بسیج فرهنگیان
4هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
278 ویدیو
30 فایل
ایران فردا ؛ رسانه بسیج فرهنگیان وزارت آموزش و پرورش ارتباط با ما: @iranfarda_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
🔺️دوره سرمشق؛ بازتعریف هویت زن در دنیای معاصر 📎در مباحث اجتماعی پرداختن به موضوع زن و حرکت اجتماعی او بسیار مهم است. آنچه در اذهان عموم جامعه در اثر تبلیغات رسانه‌ای از زن غربی نقش بسته یک تصویر غیرواقعی است؛ لذا لازم است این تصویر غلط و این الگوی نادرست شکسته و نگاه اصیل اسلام به حقوق زنان و ورود آنان به عرصه‌های اجتماعی و نقش‌آفرینی در حرکت‌های جامعه تبیین شود. 📎در بین اقشار جامعه، هیچ قشری به اندازهٔ بانوان معلم در تبیین این موضوع نمی‌توانند ایفای نقش کنند و این مهم دو علت اساسی دارد؛ نخست اینکه بانوان معلمان خود زنانی هستند که با داشتن ویژگی‌های یک بانوی تراز مابین نقش اجتماعی و زنانگی تعادل را رعایت کرده و در موارد زیادی در طول دهه‌های گذشته از انقلاب اسلامی توانسته‌اند در راهبری اجتماعی کنش مؤثر داشته باشند. دوم آنکه به جهت نقش تربیتی در فضای مدرسه و ارتباط مستقیم با دانش آموزان به ویژه دانش‌آموزان دختر، می‌توانند در تجلی‌یابی و تبیین این مفهوم برای نسل جدید بانوان ایرانی مؤثر باشند. 📎دورهٔ سرمشق با هدف آشنایی بانوان معلم با مفهوم الگوی سوم زن مسلمان و تبیین آن طراحی شده است که به سرفصل‌های غربت زن در تاریخ و اجتماع غرب، زن در ایران، تبیین الگوی سوم زن مسلمان، زن و تکلیف اجتماعی و زن منتظر در جهان معاصر می‌توان اشاره کرد. 🇮🇷ایران فردا؛رسانه مرکز بسیج فرهنگیان https://eitaa.com/iran_fardaa
📚 💠 جلسه چهارم: گسترش آموزش اجباری در جهان 🔻 آیا آموزش عمومیِ دولتی حق مردم است یا وظیفۀ ایشان؟ 🔻 آموزش اجباری به چه معناست و چرا والدین موظف هستند فرزندان خود را به مدرسه بفرستند؟ 🔹 آموزش اجباری از قرن هفدهم به مرور در دنیای غرب شکل گرفت. بر اساس این ایده، دولت موظّف است شرایط تحصیل عموم مردم را فراهم کند، و از سوی دیگر مردم هم موظّف هستند فرزندان خود را هنگامی که به سن مشخصی رسیدند در مدارس ثبت‌نام کنند. امّا این مسئله در کشورهای اروپایی و آمریکا در ابتدای شکل‌گیری خود تجربه‌ای نسبتاً متفاوت را نشان می‌دهد. 🔸 یکی از عوامل اصلی این تفاوت به تمایز مذهبی و بستر اجتماعی این کشورها مربوط می‌شود. در فرانسه که دولت جدید ملّی به صورت سکولار و در تقابل کامل با کلیسای کاتولیک رشد یافت، مهمترین عامل مقاومت در برابر گسترش آموزش اجباری، مذهب بود. امّا در مقابل، در آلمان که کلیسای پروتستان و دولت نزدیک به هم بودند، ماجرا کاملاً عکس فرانسه پیش رفت و مذهب عامل اصلی برای تحقق اهداف دولتی و ملّی بود. 👈 در گزارش‌های قرن هفدهمی ناظران انگلیسی از شرایط آموزشی آلمان اینگونه نقل شده که: «آموزش فقط اسماً اجباری است. مدارس چنان ریشه ای در فرهنگ و عادات مردم این سرزمین دارد که مطمئناً اگر فردا قانون آموزش اجباری الغا شود، مدارس به همین نحوی که در جریانند به کار خود ادامه خواهند داد». ⚠️ اما چالش اصلی آموزش اجباری حق خانواده و سرپرست است. اگر خانواده‌ای نخواهد فرزند خود را به مدرسه بفرستد و خودش مسئولیّت سوادآموزی و تربیت فرزندش را به عهده بگیرد دولت‌ها چه برخوردی با این تصمیم دارند؟ ☝️ این چالشی است که تاریخ آموزش اجباری آمریکا آن را بهتر نشان می‌دهد. نمونه آن در شکایت جامعه آمیش‌های آمریکا (یکی از مذاهب مسیحی) در سال 1972 برای نفرستادن فرزندانشان به مدارس دولتی به چشم می‌خورد که فرهنگ مدرسه را فرهنگی رقابتی، فردگرا و مبتنی بر پاداش خارجی می‌دانستند، حال آنکه ارزش‌های مدنظر آنها تعاون، فعالیت جمعی و رضایت درونی است. 📍 به هر حال آموزش رسمیِ دولتیِ اجباری با وجود تمام مقاومت‌ها، در دنیا مستقر و نهادینه شد و هر روز بر یک‌رنگی و مشابهت آن افزوده می‌شود. سازمان‌ها در ابتدای شکل‌گیری متناسب با نیازهای خودشان و بستر فرهنگی و اجتماعیشان دارای اختیار عمل و خلاقیت هستند؛ اما هر چه از عمرشان می‌گذر فشارهای نهادی آنها را بی اختیارتر و هم‌شکل‌تر می‌سازد. این همان چالشی است که تحوّل در مدرسه در ایرانِ امروز را به مراتب سخت‌تر از گذشته ساخته است. ✍دکتر علی قربانی 🇮🇷ایران فردا؛ رسانه مرکز بسیج فرهنگیان https://eitaa.com/iran_fardaa
60.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
| 📌دورهٔ آموزشی-تربیتی سرمشق در تاریخ ۴ الی۷ دی‌ماه ۱۴۰۳ باحضور ۳۰۰ نفر از بانوان معلم در اردوگاه الزهرا تهران برگزار شد. 🇮🇷ایران فردا؛ رسانه مرکز بسیج فرهنگیان https://shad.ir/iran_farda
📌اعزام ۲۸۰ نفر از فرهنگیان خراسان شمالی با حضور وزیر آموزش و پرورش به اردوی 📎صبح امروز ۲۸۰ نفر از فرهنگیان خراسان شمالی با حضور وزیر آموزش و پرورش به اردوی راهیان نور مناطق جنوب اعزام شدند. 📎علیرضا کاظمی در جمع فرهنگیان خراسان شمالی به اهمیت این اردو اشاره کرد و گفت: این سفر می‌تواند بسیار ثمر بخش باشد. 📎وی ادامه داد: نیروهای کیفیت بخشی راهبران‌تربیتی هستند و فضای فرهنگی و تربیتی آموزش و پرورش را مدیریت می‌کنند. 📎وزیر آموزش و پرورش خاطر نشان کرد: در کنار مسؤلیت‌‌های مهمی که مربی تربیتی دارد؛ خلق موقعیت‌های تربیتی در فضای مدرسه از وظایف مهم این قشر می باشد. 📎کاظمی ادامه داد: یک معلم باید از دانش‌آموزان در مقابل آسیب‌های اجتماعی مراقبت کند. 📎وی به اهمیت جایگاه معلم اشاره و خاطر نشان کرد: معلم و مربی میتواند منشا رشد و هدایت یک انسان باشد. 📎وزیر آموزش و پرورش در ادامه اضافه کرد: یکی از بهترین و مهم‌ترین موقعیت‌های پرورش و خودسازی معلم و مربی؛ همین اردوی راهیان نور است. 📎وی گفت: فضای راهیان نور سرشار از معنویت و ایثار است و میتواند در تربیت اسلامی تاثیر بسزایی داشته باشد. 📎علیرضا کاظمی در پایان رشادت های شهدای جمهوری اسلامی ایران را یادآور شد و گفت: انتظار داریم معلمان بعد از این سفر تقید محکم تری در زمینه عفاف و حجاب و ارزش های دینی داشته باشند. 📎لازم به ذکر است کاروان راهیان نور معلمان خراسان شمالی ششم دی ماه در قالب ۷ اتوبوس به مناطق راهیان نور جنوب اعزام شدند. 🇮🇷ایران فردا؛رسانه مرکز بسیج فرهنگیان https://eitaa.com/iran_fardaa
فیلم کوتاه "دقیقه نود" به بخش مسابقه پنجاه و چهارمین جشنواره بین المللی رشد راه یافت. 💠 دفتر هنر سازمان بسیج فرهنگیان | هما ☑️ Eitaa.com/Homaart_ir 🌐 Homa-art.ir
6.31M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
*حجت‌الاسلام قرائتی: حمایت همه‌جانبه از دانشگاه فرهنگیان، وظیفه همه وزارتخانه‌هاست* 🔸رئیس ستاد اقامه نماز کشور در سی‌ویکمین اجلاس سراسری نماز با تأکید بر جایگاه ویژه دانشگاه فرهنگیان در تربیت نسل آینده، خواستار حمایت همه‌جانبه از این نهاد شد. حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی در سخنانی تأکید کرد که تمام وزارتخانه‌ها موظف‌اند امکانات خود را در خدمت تقویت دانشگاه فرهنگیان قرار دهند و نقش معلم را که هم‌تراز با فقاهت است، به‌درستی ارج نهند. https://eitaa.com/iran_fardaa
20.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
راهیان مقاومت فرصتی دوباره هست ضمت تجدید بیعت با آرمان های شهدا، روحیه ایثار و شهادت طلبی رو در این خودمان تقویت کنیم. منتظر حضور شما هستیم. «آقای رمضانی» مسئول بسیج فرهنگیان استان کرمان 🌐 کانال ایتا، کانال بله ➖➖➖➖➖➖➖➖ 🆔 @rahiyan_moghavemat
«اینجا از هیچ مقاومتی صرف‌نظر نمی‌کنیم!» 📣 رسیدیم به ایستگاه پایانی «رویداد الف‌تای مقاومت» 👈هزار هزار تجربه 👈هزار هزار مــــعـــلـــم 👈هزار هزار درس مقاومت 👈در هزار هزار مدرسه مقاومت این حاصل کار معلمان و فعالان تعلیم و تربیت، در رویداد بین‌المللی «الف‌تای مقاومت» بوده. و حالا دور هم جمع خواهیم شد در اختتامیه و نمایشگاه رویداد «الف‌تای مقاومت» تا با هم عهد ببندیم که قوی‌تر از قبل، سنگرهای مقاومت رو در کلاس‌های درس‌مون مستحکم کنیم. 🤝 📍 نشان: کرمان، تالار فرهنگ و هنر 🗓️ زمان: ۱۲ تا ۱۴ دی‌ماه، از ساعت ۹الی ۱۷ و این دعوت‌نامه‌ای برای تمام شما معلمان ایران زمین؛ چشم‌به راه شما هستیم... 🌱😊 🇮🇷ایران فردا؛ رسانه مرکز بسیج فرهنگیان https://eitaa.com/iran_fardaa
📚 💠 جلسه پنجم: مسجد یا مدرسه؟! 🔻 مدرسه یا مسجد؟ مدرسه یا هیأت؟ مدرسه یا ...؟!... 🔸 گویا در دوره جدید در کشور ما این‌ها به پرسش‌هایی متداول در میان دغدغه‌مندان حوزه تعلیم‌و‌تربیت تبدیل شده. عدّه‌ای فقط مدرسه را بستر آموزش عمومی می‌دانند و مسئله مسجد و هیأت را مسئله‌ای متفاوت با کارکرد تربیتی تفکیک شده از می‌دانند؛ 🔸عدّه‌ای دیگر نقدهایی جدی به مدرسه دارند و فکر می‌کنند راهی برای اصلاح این شرایط جز حذف مدرسه و بازگشت به آموزش‌های سنتی نداریم. 🔹 در این میان عدّه‌ای دیگر راه‌هایی متفاوت را درپیش گرفته‌اند و به صورت‌های متفاوتی سعی در ایجاد تعامل بین نهاد‌های نوین و رسمی با نهادهای سنتی تربیتی و آموزشی دارند. این تجربیات از شکل آشکار و پرنمودی مانند گرفته تا مدل‌هایی نرم‌تر مانند همکاری میان مسجد و مدرسه در رفع در بخش‌هایی از طرح ملی که با همکاری ۱۷ سازمان و وزارتخانه به اجرا درآمد. 🔻 در این رویکرد سوم به نظر می‌رسد، جای خود را به داده است و این یعنی استفاده موثر از ظرفیت‌های موجود نهادی. 🔹 نهادهای سنتی تربیتی در ایران همچون هیأت، مسجد و گونه‌های تاریخی دیگری که شاید کم‌رنگ‌تر به نظر برسند، از ظرفیّت‌های گسترده‌ای برخوردارند که به طور خلاصه می‌توان این موارد را برشمرد: 🔻 ارتباط عمیق‌تر با و اجتماعی ایران 🔻 شرکت و فعالیت در آنها 🔻از آن خود بودن و 🔻قرار گرفتن کنش نهادی بر بستر ریشه‌دار و ☝️ امّا از سوی دیگر نهادها و سازمان‌های جدید هم ظرفیت‌های گسترده مکملی را فراهم آورده‌اند: 🔹 فراهم آوردن ظرفیت‌های ملی و قانونی پشتیبانی‌های_ستادی از صف‌های مردمی 🔹 ظرفیت شبکه مویرگی ادارات و مدارس در سراسر کشور 🔹ظرفیت الگوسازی و تسریع تکثیر خدمات اجتماعی 💠 به نظر می‌رسد یکی از مهمترین مداخلات نهادی که در آینده باید تجربیات متنوعی از آن را بیازماییم و از بین آن گزینش‌های مثبتی داشته باشیم، تجربیات تعامل بین نهادی و استفاده از ظرفیت‌‌های نهادهای سنتی و مدرن است. در این مسیر نظام آموزش رسمی و عمومی به نظر می‌رسد به جای بی‌توجهی و یا انحصارگرایی و سلطه‌طلبی، باید به دنبال و و موثّر و البته ارائه گزینه‌های بدیع و نو باشد. ✍️ علی قربانی 🇮🇷ایران فردا؛ رسانه مرکز بسیج فرهنگیان https://eitaa.com/iran_fardaa