1402.8.20.pdf
1.74M
فعالیتهای ویژه بخش آموزش مؤسسه در راه حق
انتشار گزیدهای از «عمار انقلاب» در بخش پاورقی روزنامه کیهان/بخش صد و یکم
🔹اهمیت فعالیتهای بخش آموزش مؤسسه در راه حق آنقدر چشمگیر بود که نظر برخی از بزرگان خارج از ایران را جلب کرده بود. «شهید صدر» نیز پیگیر فعالیتهای مؤسسه در راه حق بود و از وجود چنین مؤسسهای ابراز خرسندی میکرد. او در نامه به یکی از شاگردانش چنین مینویسد:
🔸«از مطالبی هم که درباره مؤسسه در راه حق گفتی خیلی خوشحال شدم و برای این مؤسسه دعا کردم و از خداوند متعال عاجزانه خواستم که آن را یاری و با چشم همیشه بیدارش حفظ کند. در حقیقت ما به اینطور مراکز خیلی نیاز داریم. من مدتها پیش به این فکر میکردم که خیلی مهم است گروهی مشخص را با تمرکز ویژه تربیت کنیم که برخی اساتید پژوهشگر برای داخل کشور و برخی دیگر مبلّغانی در سطح دنیای معاصر باشند که به سراسر دنیا اعزام شوند. در هر حال لطفاً اهتمام و دعای من را به دست اندر کاران مؤسسه ابلاغ کنید.»...
🗞متن کامل در : ضمیمه | روزنامه کیهان،20آبان 1402، صفحه 6.
متن کامل
#عمار_انقلاب
🇮🇷 @IRANeMOASER
2846_34077.pdf
1.49M
کادرسازی در مؤسسه در راه حق
انتشار گزیدهای از «عمار انقلاب» در بخش پاورقی روزنامه کیهان/بخش صد و دوم
...استاد مصباح در مؤسسه در راه حق، به دلایلی، از جمله کمبود بودجه و امکانات لازم و نیز ضرورت تسریع در آموزش مسائل جدید علوم اسلامی تصمیم گرفتند طلاب علاقهمند و زبدهای که دروس سطح را به اتمام رساندند و مشغول درس خارج شده بودند را جذب نمایند و در یک دوره هشت ساله، مبانی اندیشه اسلامی و شیوههای دفاع از مکتب اسلام را به آنان آموزش دهند. از این رو شرط پذیرش در این دوره، آن بود که طلاب، جزوه درسیای ارائه کنند که نشان دهند دست کم دو سال در درس خارج فقه و اصول شرکت کردهاند و پس از موفقیت در مصاحبه علمیای که آقایان مظاهری، یزدی و استاد مصباح انجام میدادند پذیرفته میشدند.
بدین ترتیب، اولین دوره آموزش در مؤسسه در راه حق در سال تحصیلی ۱۳۵۵- ۱۳۵۴ با حدود بیست نفر دانش پژوه آغاز شد. در این دوره، پر درسترین مدرّس، استاد مصباح بود که درسهای فلسفتنا، نهاية الحکمة، تفسیر موضوعی قرآن کریم، خودشناسی برای خودسازی و قرآنشناسی را ارائه میکردند...
🗞متن کامل در : ضمیمه | روزنامه کیهان،22آبان 1402، صفحه 6.
متن کامل
#عمار_انقلاب
🇮🇷 @IRANeMOASER
2848_34101.pdf
1.52M
شاخصههای گزینش و تربیت دانشآموختگان مؤسسه در راه حق
انتشار گزیدهای از «عمار انقلاب» در بخش پاورقی روزنامه کیهان/بخش صد و سوم
🔹آیت الله محمود رجبی در مورد اولین گروه آموزش مؤسسه در راه حق که خودشان در آن حضور داشتند توضیحات مبسوطی میدهد و میگوید:
🔸«... اولین دوره آموزش مؤسسه را که خود بنده در آن حضور داشتم، مثال میزنم. در آن مقطع که ایشان میخواستند اولین گروه آموزشی را با آن اهدافی که در نظر داشتند تشکیل دهند.
🔹شناسایی نیروها از طریق افرادی صورت گرفت که خود از مدرسان حوزه بودند، و به آنان گفته شده بود هر کسی را به عنوان طلبهای فاضل میشناسید معرفی کنید. افرادی مثل جناب آقای دکتر احمدی و آیت الله خرازی و دیگران، افرادی را که میشناختند معرفی کردند.
🔸افراد معرفی شده کسانی بودند مانند آقای محمدی عراقی، آقای فیاضی، آقای غروی، آقای میرسپاه، آقای شبزندهدار، و آقای مؤمن. اینها کسانی بودند که چند سال درس خارج فقه و اصول شرکت کرده بودند و مورد تأیید افراد صاحب نظر بودند؛ در عین حال از این افراد امتحان کتبی گرفته شد، و به این امتحان کتبی نیز اکتفا نشد. با پذیرفته شدگان در امتحان کتبی، مصاحبه حضوری صورت گرفت؛ آن هم مصاحبهای بسیار جدی که خود جناب استاد مصباح نیز از مصاحبهکنندهها بودند...
🗞متن کامل در : ضمیمه | روزنامه کیهان،24آبان 1402، صفحه 6.
متن کامل
#عمار_انقلاب
🇮🇷 @IRANeMOASER
2850_34125.pdf
2.57M
همراهی با نهضت امام(ره) در دهه 50
انتشار گزیدهای از «عمار انقلاب» در بخش پاورقی روزنامه کیهان/بخش صد و چهارم
🔹از جمله مسائلی که در پیشینه مبارزاتی آیتالله مصباح حائز اهمیت است، اهتمام ایشان به مسائل سیاسی در دهه 50 است. شواهد تاریخی نشان میدهد که ایشان در دورانی که بر فعالیت فرهنگی- فکری و تربیتی تمرکز داشت، نیز هرگز از فعالیتهای سیاسی فاصله نگرفت و به خط امام و نهضت امام وفادار ماند.
🔸در سالهای اخیر برخی مخالفانِ فکریِ آیتالله مصباح در صدد معرفی ایشان به عنوانِ چهرهای غیرمبارز و بلکه ضدمبارزه برآمدهاند و مدام بر این گزاره ناصواب اصرار میورزند که آیت الله مصباح یزدی در سالهای نزدیک به پیروزی انقلاب اسلامی دست از فعالیتهای مبارزاتی برداشته بود!
🔹این ادعاها در حالی مطرح میشود که ایشان در کنارِ فعالیتهای علمی و مبارزاتِ فرهنگی، از عرصه فعالیتهای سیاسی نیز غافل و برکنار نبوده است. در ادامه برخی شواهد تاریخی مبنی بر همراهی ایشان با فعالیتهای مبارزاتی و همراهی با نهضت امام خمینی مرور خواهد شد...
🗞متن کامل در : ضمیمه | روزنامه کیهان،27آبان 1402، صفحه 6.
متن کامل
#عمار_انقلاب
🇮🇷 @IRANeMOASER
1402.8.29.pdf
2.32M
پاسخ امام خمینی(ره) به تسلیتنامه آیتالله مصباح
انتشار گزیدهای از «عمار انقلاب» در بخش پاورقی روزنامه کیهان/بخش صد و پنجم
🔹بعد از شهادت #آیتالله_سیدمصطفی_خمینی، سیل تلگرافها و تسلیتنامههای جمعی و فردی به سمت نجف سرازیر شد. این اتفاق در کنار برگزاری مراسمات بزرگداشت، علاوهبر ابراز همدردی، کارکرد سیاسی نیز داشت و نشانهای از بیعت با امام و همراهی با نهضت ایشان نیز تلقی میشد. مسئله تأملبرانگیز در این میان آنکه نام آیتالله مصباح در میان تسلیتنامههای جمعی، به چشم نمیخورد. این مسئله تا پیش از این، یکی از ابهامات تاریخی بود که به لطف الهی در این اثر برای نخستینبار به تفصیل بدان پرداخته میشود.
🔸ماجرا از این قرار است که #آیتالله_مصباح پیام تسلیت فضلای حوزه قم را امضاء میکند، اما یکی از بانیانِ تجمیعِ امضاءها، نامِ ایشان را خط میزند. بعد از این، ایشان تسلیتنامهای خصوصی و انفرادی به امام مینویسند و امام به این عرض تسلیت پاسخ میدهند. دستخط مبارک امام خمینی(ره) در پاسخ به آیتالله مصباح برای نخستینبار در این مجموعه منتشر میگردد...
🗞متن کامل در : ضمیمه | روزنامه کیهان،29آبان 1402، صفحه 6.
متن کامل
بخشهای پیشین
#عمار_انقلاب
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #اطلاعات ۳۰ آبان ۱۳۶۲
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #کیهان ۳۰ آبان ۱۳۶۲
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #جمهوری_اسلامی ۳۰ آبان ۱۳۶۲
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #اطلاعات ۱ آذر ۱۳۶۲
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #کیهان ۱ آذر ۱۳۶۲
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #جمهوری_اسلامی ۱ آذر ۱۳۶۲
🇮🇷 @IRANeMOASER
مقابله امام خمینی با فتنه «حزب خلق مسلمان» و توطئههای آقای شریعتمداری/1
🔻 #صحیفهخوانی | آذر
🔹[آقای فلسفی: یک روز صبح امام به وسیله یکی از دوستان پیغام داد که به فلانی بگویید اینجا بیاید.
خدمت ایشان رسیدیم. امام تنها بود. شروع سخن ایشان، گفتگو درباره حزب خلق مسلمان بود. امام فرمودند:]
🔸ما میدانیم که اجانب به خصوص امریکا با این انقلاب خیلی دشمن هستند و با وسائل گوناگون به آن ضربه میزنند. حالا اول کار است که آمدهاند و حزب درست کردهاند.
🔹این حزب خلق مسلمان علی التحقیق ریشه خارجی دارد. این کلمه «خلق» را داخل عنوان حزب گذاردهاند- مثل اینکه کلمه «دمکراسی» را میخواستند داخل نام «جمهوری اسلامی ایران» کرده و بگویند: «جمهوری دمکراتیک اسلامی ایران»؛ خلق مسلمان هم یعنی همین، خلق در فارسی همین توده است. اینها میخواهند از همین حالا میان مسلمانان زمینه جنگ درست کنند و بگویند حزب جمهوری اسلامی و حزب خلق مسلمان. این قضیه ضربه زدن به انقلاب و پایمال کردن خونهای مسلمانان است.
🔸میخواهند این انقلاب را بکوبند و این موفقیت را از بین ببرند و یک چیز دیگر جایش بگذارند که منافع خودشان را تامین کند.
🔹مشکل این است که آقای #شریعتمداری به نام یک آیت الله وابستگی خودش را به این حزب اعلام کرده و آن را وابسته به خود معرفی کرده است. یعنی بین این حزب و بین آقای شریعتمداری ارتباط هماهنگی و همرنگی برقرار است. این کار خیلی خطرناک است. ممکن است تمام زحمتها به هدر برود.
🔸اینکه گفتم شما بیایید، برای این است که بگویم پیش آقای شریعتمداری بروید و بطور خصوصی از قول من به ایشان بگویید این کار را اجانب کردهاند، شما که این مطلب را پذیرا شدهاید، یا آگاهید یا ناآگاه. مصلحت شما این است که فوراً در جراید و رادیو و تلویزیون اعلام کنید که از این حزب برکنار هستید و مسائل آن به هیچ وجه به شما ارتباط ندارد، تا حیثیت شما محفوظ باشد.
🔹[آقای فلسفی: من همان موقع حرکت کردم و به منزل آقای شریعتمداری رفتم ... پیام امام را به ایشان رساندم. اصل پیام این بود که آقای شریعتمداری بنویسد و امضاء کند که من به هیچ وجه به این حزب ارتباط ندارم، و این حزب نیز به من وابستگی ندارد.
🔸وقتی به ایشان پیام را گفتم، موضوع را بسیار عجیب تلقی کرد. گفت: «آقا این حزب متعلق به مسلمانها است؛ من به این حزب بستگی دارم. این را علناً گفتهام و همه هم میدانند. اگر بگویم بستگی ندارم، مساوی با از بین رفتن اعتبار و حیثیت من است. آیا من خودم را تحقیر کنم و بگویم وابستگی به این حزب ندارم، و آن را نمیشناسم؟ من این کار را نمیکنم.» ایشان این عبارت منفی را خیلی محکم میگفت. من برگشتم و رفتم خدمت امام و گفتم: «ایشان میگوید حیثیت من در خطر است و اگر انصراف خود را اعلام کنم، باید از حیثیت خودم چشم بپوشم و بسیاری از دوستانم را که پایه گذار این حزب بودند از دست بدهم. من این کار را نمیکنم». امام اظهار تاسف کردند و گفتند:].
🔹این آقا متوجه قضایا نیست. شما بروید و بگویید حیثیت شما با وابستگی به این حزب از بین خواهد رفت. جدا نشدن از این حزب، مقدمه بر باد رفتن حیثیت شماست. اما اگر جدا شدید، حیثیت شما کاملًا محفوظ میماند و در قم «آقا» یی هستید. من به این وسیله با ایشان اتمام حجت میکنم.
🔸بگویید اگر حیثیت شما با اعلام عدم وابستگی به این حزب ضربه بخورد، ما شما را حفظ میکنیم و جبران خواهیم کرد که کوچکترین ضرری به حیثیت شما وارد نشود.
(آذر1358، صحیفه امام، ج11، صص171-170)
صفحه دوم
صفحه سوم
🇮🇷 @IRANeMOASER