قیام خون/19
▫️جنبش های سیاسی و فکری گذشته (نظیر #جبهه_ملی و #نهضت_آزادی) عموما پایگاه اجتماعی محدودی داشتند و توان این پایگاه ها برای آزادسازی نیروهای اجتماعی و ایجاد یک جنبش فراگیر، ناچیز و محدود بود؛ اما جنبش 15 خرداد و #امام_خمینی با آزادسازی نیروهای مردمی، زمینه را برای یک جنبش اجتماعی عمومی و فراگیر (نه محدود به نخبگان سیاسی و اجتماعی) فراهم کرد. کاری که امام در آن مقطع تاریخی و در انقلاب اسلامی کرد، در توان هیچ حزب و گروه سیاسی در ایران نبود. (نشریه 15 خرداد، شماره 3، مقاله 15 خرداد، برافتادن مشروطه و برآمدن انقلاب اسلامی)
#قیام_15_خرداد
🇮🇷 @IRANeMOASER
راز قیام
🔴قیام خون/20
▫️شما گمان نکنید که اگر این مجالس عزا نبود و اگر این دستجات سینه زنی و نوحهسرایی نبود، 15 خرداد پیش می آمد. هیچ قدرتی نمی توانست 15 خرداد را آنطور کند، مگر قدرت #خون_سیدالشهدا. و هیچ قدرتی نمی تواند این ملتی که از همه جوانب به او هجوم شده است و از همه قدرتهای بزرگ برای او توطئه چیده اند، این توطئه ها را خنثی کند، الاّ همین #مجالس_عزا...
▪️اگر #روشنفکران ما فهمیده باشند که این مجالس و این دعاها و این ذکرها و این مجالس مصیبت جنبه سیاسی و اجتماعیاش چیست، نمیگویند که برای چه این کار را بکنیم. تمام روشنفکرها و تمام #غربزدهها و تمام قدرتمندها اگر جمع بشوند، نمیتوانند یک 15 خرداد را ایجاد کنند. (صحیفه امام، ج16، ص3346-345)
#قیام_15_خرداد
🇮🇷 @IRANeMOASER
🔴اختصاصی
⬅️روایت کمتر دیده شده شهید آیتالله سیدمصطفی خمینی از قیام پانزده خرداد/1
📌متن حاضر بخشی از یادداشتهای آیتالله شهید حاج سیدمصطفی خمینی در خصوص قیام 15خرداد1342 است که برای اولینبار در فصلنامه تخصصی پانزده خرداد منتشر شد. این یادداشت برگرفته از نوشتههایی است که مرحوم سیدمصطفی خمینی درباره زندگی حضرات معصومین علیهمالسلام نوشته است و در ضمن آن گریزی به مسائل روز میزدند.
🔹«...شاه خوب فهمید که بعد از خطابه #مدرسه_فیضیه که در روز عاشورای سال ۱۳۸۳ مطابق با ۱۵ خرداد ماه سال ۱۳۴۲ در مقابل دهها هزار نفر جمعیت قم و مسافرین صورت گرفت دیگر نمیتواند زندگی کند و چارگی جز #قیام_مسلحانه علیه ملت نیست و در نتیجه روز ۱۲محرم همان سال [۱۳۴۲ش] قبل از طلوع فجر به منزل شخص ایشان امام خمینی با قوای مسلح حمله کردند و حضرتش را به جانب #تهران و زندان بردند و از اینکه موافقت کنند که نماز صبح [به جا آورد] خودداری کردند.
🔸دنبال این قضیه که من خودم شاهد بودم و در مقابل من ایشان را با فولكسی به درب مریضخانه قم بردند و از آنجا با یک ماشین آخرین سیستم به تهران منتقل نمودند. اهالی شهرستان قم که از خواب بیدار شدند قضیه را فهمیدند و از سوابق ایشان و کارهای آن مرد به مقدار کافی مطلع بودند به منزل ایشان آمدند و من با جمعی از آنان به صحن قم رفتیم و جمعیت تدریجا جمع شدند.
🔹و اين جانب... به فراز منبر رفتم... و روز عجیب بود، روزی بسیار شگفتانگیز بود، هر مردی انگار بهترین عزیز خود را از دست داده بود، هر زنی گویی بهترین جوان ناکام خود را در شعله آتش میدید.
🔸نمی توانم بگویم که چه روزی بود. تمام دكاكين بسته مردم گرسنه هوای گرم تابستان، چنان جمعیت در هم فشرده شدند که من فکر کردم الان ممکن است چند صد نفر تلف شوند. از این رو جمعیت را به خارج صحن سوق دادم که از جهتی از خطر نجات پیدا کنند و از جهتی بر ابهت قضیه افزوده شود و بلکه دست ظالم کوتاه گردد. غافل از آنکه قوای مسلح در نزدیکی قم در کمین جمعیت است.
🔹جمعیت هم که نهایت عصبانیت را دارد و هر چیزی که از مظاهر دولت است او را از بین می بردند تا آنجا که به اتومبیلهای حامل سرباز مسلح حمله بردند و آنان هم که در این موضع دستور داشتند شلیک کنند چنان کردند که شایسته نبود. صدای تیر از طرفی در هوای قم طنین انداز بود. جمعیتهای مختلف از هر گوشه قم به طرف صحن آمده بودند و دستهای هم از #زنان_محترم_قمی که واقعا این نهضت را کمک نمودند و به آن آبرو دادند در میان مردم شاهد شیر بچههای کوچک شیرخوار بودم که روی دست به طرف #آستانه_قدس_معصومی میروند.
🔸ساعتهای متوالی روحانیون قم و #مراجع_تقلید در پایین منبر من بودند و صدای تیر از هر طرف به گوش میرسید. در این اثنا بود که جنازهای بر دوش مردم به نام #سیدحسین_روزنامه فروش وارد صحن شده و به پای منبر آوردند. اعلام قم نمیدانستند که چه باید بکنند بگویند مردم متفرق شوند دیگر بعدا نمیتوانند زندگی کنند از این رو من به خاطرم آمد که مردم را به خاطر جهاتی که در دستم بود، متفرق کنم دعوت عمومی به عمل آوردم از مردم که برای ساعت پنج بعد از ظهر مراجعت کنند به آستانه قدس معصومی و مراجع هم آنجا جمع میشوند تا نصمیم قطعی گرفته شود.
🔹این مطلب را نگارنده به مردم ابلاغ کرده و ضمن چند دقيقه صحبت اعلام داشتم که این موضوع یک مطلب همگانی است. و نظر به اینکه محتاج به تأمل است باید ملت مراجعت کنند. این بود که بعد از مراجعت ملت انتظاميان آستانه را محاصره کردند و نا ده روز قم به صورت یک شهر نيمه ورشکسته و از جنگ فارغ شده در آمده بود. خدای میداند که در روز ششم یا هفتم بود که از کنار شهر قم عبور کردم چشمم افتاد به آن کامیون ها که مورد حمله ملت غیور شهر قم بود. گوئی که اینها از جنگ با متفقين برگشته بودند...(فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، ش55، بهار1397)
#قیام_15_خرداد
🇮🇷 @IRANeMOASER
⬅️روایت کمتر دیده شده شهید آیتالله سیدمصطفی خمینی از قیام پانزده خرداد/2
🔹هم آغاز با این سرو صدا که در قم از اول آفتاب بيدا شده در تهران قریب دو یا سه ساعت بعد از آن بود که صدایی چند صد برابر این صدا به گوش میرسید و همگی با یک جنبش همه جانبه میگفتند: یا مرگ یا خمینی؛ مسلسلهای بیگانگان که از پول این ملت تهیه شده بود به روی این ملت بستند و گفته شد که قریب ۱۵ هزار نفر را در مدت بسیار کوتاهی از بین بردند و مطابق نقل صحیح در میدان سپه توپ میانداختند و خدای می داند که قوای دشمن ملت تا چه حد بی شرمی کرد.
🔸ابتدا دستور شلیک نداشتند و بعد از آنکه دیدند کار ملت بالا گرفته است و در نزدیکی بیسیم رسیدند که دستور زدن به هدف توسط #رئیس_پلیس و قت به نام #سرهنگ_وثيق ابلاغ شد. ولی این دستور همراه با آن بود که به قسمت پایین تنه بزنند. ولی باز خطر نزدیکتر شد از این جهت توسط بیسیم شخص شاه خائن لعنه الله تعالی به شماره ۲۷/۲۵ که رمز مخصوص آن وقت بود، فرمان صادر کردند و مردم بیگناه شهر تهران را به آتش کشیدند. این خبر تا عصر روز پانزدهم خرداد، یعنی دوازدهم محرم به گوش میرسید. فردای آن روز هم صدایی از گوشه و کنار به پا خواست ولی دیری نپایید که باز در هم شکسته شد.
🔹تهران تحقیقا تعطیل بود. اطراف تهران تعطیل بود. از ورامین جماعتی با اسلحه سرد حمله به تهران کردند. در اواسط راه مصادف شدند با قوای مسلح، همگی را کشتند و یکی از دوستان موثق به من که از مشهد در آن ساعت رسیده بود، میگفت گویا تپهای از کشته مردم ساختهاند و از کنار آن مسیر خون جاری به چشم میخورد همراه با این سر و صدا که در #تهران و #قم و #ورامین بود در سایر شهرستانها خصوصا #شیراز که آقای #محلاتی را از آنجا روز شانزدهم گرفتند و در مشهد آقای #قمی را بازداشت کرده بودند نقل شده ولی کشتاری در آنجا به طور مسلم معلوم نگشت.
🔸رادیوهای داخلی و خارجی قصه گرفتاری آقای خمینی را اعلام کردند در نتیجه مراکز شیعهنشین خصوصأ عراق و نجف و کربلا از این قضایا مطلع و جنب و جوشی راه افتاد و فعالیتهایی با دقت و عمل در کار بود که البته پرواضح است که در این مواقف اینگونه کوششها به جایی نمیرسد ایشان را ابتدا به دانشكده افسری و عصر آن روز به قصر و بعد از ۱۹ روز به عشرت آباد نقل دادند.
🔹مراجع قم به تهران آمدند و بعضی از آنان هم در قم بودند و همگی به فعالیت ادامه میدادند که باید آقای خمینی مراجعت کنند آقای خمینی را در حبس و بعد از حبس در محاصره تا دو ماه نگه داشتند و بعد از گذشتن دولت علم و آمدن دولت منصور ایشان را به خاطر این که ملت آسوده نمود و کاری در این فرض نمی توانستند بکنند و فشار جوانان آزادمنش خارج و مسلمانانی که در کشورهای دور و نزدیک زندگی می کردند موجب شد که دوباره ایشان را به قم در تاریکی شب برگردانند.(فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، ش55، بهار1397)
#قیام_15_خرداد
🇮🇷 @IRANeMOASER
💢افق امروز چرا سرختر است؟!
📍قیام پانزده خرداد در آینه شعر/1
🔸شعر نیمایی حجتالاسلام محمدحسین بهجتی یزدی(شفق) در وصف قیام پانزده خرداد که دومین سالگرد این قیام در نشریه «انتقام» منتشر شد:
افق امروز چرا سرختر است
سینهاش خونین است
میخراشد رخ و خون میریزد
دامنش رنگین است
یا رب این منظره چیست؟
راستی این بر و این بوم سیه، ایران است؟
پس چرا ویران است؟
این همان کشور آباد کهنسال بود؟
راستی بیشه شیران است این؟
پرورشگاه دلیران است این؟
نه، نه، نه! کو شکوه جمشید؟
کو جلال ابدیت که بر آن میزد موج؟
چه شد آن کاخ که زنجیر عدالت میداد
زینت ایوانش؟
دیگر این ایران نیست
محبسی ویران است
ملتی پای به زنجير و اسير
اندر آن مینالند
این افق نیست که بینی از دور
گرد این حبس، حصاریست بلند
که ز خون شهدا
جابه جا قرمز و خون آلود است
وه که این صحنه چه درداندود است
دیگر این ایران نیست
کورهای سوزان است.۔
افق امروز ملال انگیز است
میخراشد رخ و خون میریزد
در غم پانزده خرداد است
تا ابد ننگ از این حادثه برمیخیزد
نرود هيچ ز ياد
خون زند جوش هنوز
در تن پاک شهیدان غیور
خون آن مردم آزاد نيفتد از جوش
آری این شعله نگردد خاموش
هرگز آرام نگیرد این موج
تا ز بن بر نکند ریشه بیداد سیاه
به امید آن روز
📚منبع: بازتاب قیام 15خرداد در آثار پیشگامان شعر انقلاب، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، ش35، بهار1392
#قیام_15_خرداد
🇮🇷 @IRANeMOASER
💢خشم مقدس
📍قیام پانزده خرداد در آینه اشعار تاریخی/2
🔸قصیده زیبای مرحوم #محمدرضا_حکیمی در وصف اوضاع خفقانآور سیاسی و اجتماعی پس از پانزده خرداد:
خون شفق دوباره سر از بیکران کشيد
گردون لوای خون به فراز زمان کشید
شد منفجر ز سينه آفاق خون حق
وز رمز انقلاب خط ارغوان کشید
خونی نگاره گشت افق تا افق ز خون
رنگ شفق صلای جهادآوران کشید
روح زمانه خسته شد از سستی و سکوت
ناگه ز دل خروش چون کوه گران کشید
افسرده بود همت مردان حق و باز
مردانه همتی همه را در میان کشید
این گله را که گرگ زهر سو ربوده بود
در خط احتفاظ و خروش شبان کشید
آن آتش نهفته به چندین هزار نسل
زد باز بس شراره و تا آسمان کشید
دین خدا دوباره به سرلوحه زمان
خود را به دوش همت آن قهرمان کشید
فرزند پاک موسی جعفر کزين نسب
پا از شرف به فرقگه فرقدان کشید
آنکو که خود نمونه آن حشمت است و بس
کاین بار مکرمت خود از آن دودمان کشید
هارون پست کرد به زندان ورا و او
در راه حق و جامعه جور خسان کشید
ای پیشوای شیعه که تاريخ ما ز تو
از افتخار پا به سر کهکشان کشید
قم را شکوه نهضت تو در همه جهان
اندر شمار مکتب آزادگان کشید
قم جای درس بود و سکوتی خمودگان
وينک حماسهاش زتو تا هر کران کشید
ای پیشوای خلق که تاریخ انقلاب
نقش تو را به طاق بلند زمان کشید
خورشیدسان خروش تو از مرز خاوران
تا دورتر کرانه غرب جهان کشید
ای قرنها حماسه و ای سالها خروش
ای کز تو انقلاب سوی جاودان کشید
نام نو زنده است که خود دست روزگار
نام نو را چو خور به سر خاوران کشيد
صدآفرین به روح خمینی و نهضتش
کاین گونه خلق را به جهادی گران کشید
خشم مقدس همه آزادگان شرق
از جان پرخروش وی اینسان زبان کشید
ای بتشکن که شور تو این خلق خفته را
بیرون زخواب خویش چو سیل دمان کشید
کو تا تو را زمانه شناسد که کار تو
یکباره رو به جرگه پیغمبران کشید
رزم تو زنده کرد بسی نقشهای پاک
کز مصلحان زمانه به هر شارسان کشید
دین خدا به ورطه ذلت فتاد و باز
از یمن همت تو ازاین ورطه جان کشید
اسلام زنده گشت ز شور قيام تو
فريادها به راه تو نسل جوان کشید
ای کاوه مقدس بیدادگر، کنون
دست تو پرده از رخ ضحاکیان کشید
ضحاک است خون طلب ماردوش را
پرهيب مجدزاد تو اندر هوان کشید
📚منبع: بازتاب قیام 15خرداد در آثار پیشگامان شعر انقلاب، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، ش35، بهار1392
#قیام_15_خرداد
🇮🇷 @IRANeMOASER
💢دست ظلم شاه
📍قیام پانزده خرداد در آینه اشعار تاریخی/3
🔸شعر محمدعلی مردانی(مؤسس انجمن نغمهسرایان مذهبی در سال 1351ه.ش.) در توصیف قیام پانزده خرداد:
آن روز صبح مردم نستوه نامدار از گوشه و کنار
پیر و جوان و مرد و زن از خرد و از كبار
با عزت و وقار
از هر طرف چو موج خروشان که در بحار
در کوی و رهگذر خوشحال و شاد و خرم و قلب امیدوار
با گام استوار حق جوی و حق طلب همه با شعله گناه
با سوز اشک و آه تا قطع گردد از سرشان دست ظلم شاه
هستند دادخواه
📚منبع: بازتاب قیام 15خرداد در آثار پیشگامان شعر انقلاب، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، ش35، بهار1392
#قیام_15_خرداد
🇮🇷 @IRANeMOASER
💢تندباد حادثه
📍قیام پانزده خرداد در آینه اشعار تاریخی/4
🔸شعر محمدعلی مردانی در وصف قیام پانزده خرداد:
بازم نه ديده خفت و نه اندیشه آرمید
نی زان امير قافله شب، خبر رسید
آن بامداد پرددی شب، که از افق
سر بر زد و به پرده شب گشت ناپدید
وآن آفتاب دانش و انصاف و مردمی
در شهر بند فتنه اهریمنی چه دید؟
بانگ سمند صاعقهافشان او چه شد؟
كاتش به دیو لاخ ستمگستری کشید؟
بس حلقههای آه به محراب صبحدم
زد آرزو به بوی تو ای قبله اميد
آن شاهباز نادره پرواز یک نفس
آراست بال و بر سر ایوانم آرمید
نیلوفر سپيده ز تالاب صبحدم
سر بر فراشت از افق عمر و بر دمید
چون یک بهار زمزمه و جلوه در خیال
گسترده بال و از سر ایوان من پرید
این بود، و هر چه بود، اگر صبح اگر که وهم
یا از جوانی به دروغی یکی نوید
خوابی شد و به سایه شب آشيان گرفت
یادی شد و به کنج فراموشی آرمید
یادی چگونه بید، که یک سر ز یاد رفت
خوابی چگونه خواب، که دیگر ز سر پرید
زین پس جدا از او من و بختی که یک نفس
بیدار مینیامد و چشمی که نغنوید
هيچ ار نبود بخت و جوانی چه شد کز او
باری، نه هیچ نام کسی برد و نی شنید
در انتظار چهر تو شب پای تا به سر شد سپید
چون تندباد حادثه انگیخت فتنهای
هر ذرهای مرا به دیاری پراکنید
📚منبع: بازتاب قیام 15خرداد در آثار پیشگامان شعر انقلاب، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، ش35، بهار1392
#قیام_15_خرداد
🇮🇷 @IRANeMOASER
💢پردگی بامداد
📍قیام پانزده خرداد در آینه اشعار تاریخی/5
🔸مرحوم #مهرداد_اوستا از دیگر چهرههای شناخته شده ادبیات انقلاب است که از ابتدای نهضت ۱۵ خرداد با سرودن اشعار حماسی و انقلابی تا انتها در کنار انقلاب ماند. اوستا که برخی او را «پدر شعر انقلاب» می دانند افزون بر اشعار بسیاری که در حمایت از آرمانهای انقلاب ساخته, قصيدهای بلند و خوش قافيه با عنوان «پردگی بامداد» سرود» است.
🔸این قصيده پنجاه و شش بیتی در اعتراض به #تبعید_امام بعد از حادثه ۱۵ خرداد نگاهی پرشکوه و لبریز از امید و انتظار دارد و به روشنی بازتابدهنده تمام واقعیتهای نهفته در قیام ۱۵ خرداد است که با کلماتی رسا و مستحکم و وزین در ادبیات شعرهای انقلابی قبل از وقوع انقلاب، میدرخشد. بندهایی چند از این قصيده زیبا را مرور می کنیم:
آن مرغ را چه بیم قفس، کش نماندهاند
آوایی و مجال كه زی گلبنی پرید
بر من خدای داند و پیغمبرش اگر
بیداد رفت و فتنه به مردم چهها رسید
سرمست هیچ باده نیاید کسی چو من
زین باده خدایی اگر جرعه ای کشید
با من به خون تپید اگر بیگنه کسی
ناگه به تیغ کینه به خون اندرون تپید
خونابهاش ز دیده من ریخت گر به قهر
خاری به پایِ برهَنهپایی فرو خلید
واپستر آمدم چو رسنتاب، هرچه بیش
تابید خاطر من و اندیشهام تنید
بالای آن درخت بنازم که آسمان
تا یکسرش به قهر بنشکست ناخمید
زان آتشی که سوخت مرا هیچکس نسوخت
وان محنتی که دیده من دید، کس ندید
بر سر ستاره خواهی اگر بایدت نخست
دستی که بر سر ستاره تواند همیرسید
روزی که ای امید دل مهر و مردمی
سر بر کشی ز دامن شبگیر همچو شید،
باری بپرس منتظران را کز اشتیاق
دور از تو وانتظار چه جانها به لب رسید
خورشید اگر نبود به چشمت نهان چرا
چون دیدگان گشودی ناگه سحر دمید
بخت مرا نکشت یکی گل که خود نشد
خار ندامتی که نه در پای جان خلید
چون غنچه پرده پرده دلم، خون شد از غمت
کش دیده قطره قطره به دامن فرو چکید
آزادگی چو خواست گزیند نژادهای
و آزادگی و کرامت حالی تو را گزید
ای چرخ داد، مردم آزاده را بگوی
انصاف را طلوع کدامین بود نوید
خورشید تو که از بر خاور گشود پر
یا مهر من که از افق باختر دمید؟
📚منبع: بازتاب قیام 15خرداد در آثار پیشگامان شعر انقلاب، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، ش35، بهار1392
#قیام_15_خرداد
🇮🇷 @IRANeMOASER
💢قسم به جان خمینی
📍قیام پانزده خرداد در آینه اشعار تاریخی/6
🔸یکی از شعرهای معروفی که در نخستین روزهای پس از قیام پانزده خرداد بر لبهای مبارزان جاری بود، شعر معروف «قسم به جان خمینی زعیم شرعمدار» است که توسط محمدعلی صاعدی سروده شده است.
🔸#محمدعلی_صاعدی با استفاده از آیات و روایات و با به کار بردن نمادهایی مانند «شهید» که پیش از این کمتر در شعر فارسی به چشم میخورد، به روایت تازهای از واقعه پانزده خرداد پرداخت:
قسم به جان خمینی، زعیم شرعمدار
به رهروان حقیقت، به حرمت احرار
به خون پاک شهیدان راه آزادی
به حق هر که کند با ستمگران، پیکار
به مادری که، جگرگوشهاش به خون غلتید
به کودکی که فکندش، مسلسل اشرار
که شاه خائن بیدادگر، اگر از کین،
هزار مرتبه کشتار را کند تکرار
ز دودمان وی و جمله جیرهخوارانش
به انتقام شهیدان برآوریم دمار
📚منبع: بازتاب قیام 15خرداد در آثار پیشگامان شعر انقلاب، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، ش35، بهار1392
#قیام_15_خرداد
🇮🇷 @IRANeMOASER
💢سایبان شعله
📍قیام پانزده خرداد در آینه اشعار تاریخی/7
بهار آمد و از خرّمی نشانی نيست
گلی شكفته به دامان بوستانی نيست
سرشک ابر غباری نَشُست از رخ باغی
كه از طراوت و لبخند گل نشانی نيست
مگر زخلوت گل پر نمیكشد نكهت
كه گرم شور و نوا مرغ نغمهخوانی نيست
چه غنچهها كه شد از جور باغبان پرپر
خوش آن چمن كه گرفتار باغبانی نيست
سكوت مرگ چنان خيمه زد به دامن دشت
كه در خروش، در اين دشت كاروانی نيست
به گوش غنچه نسيم سحر نهانی گفت
درين چمن گل شاداب و شادمانی نيست
درين محيط چنان بسته لب ز بيم، صدف
كه غير ديده روشن گهر فشانی نيست
مكن اطاعت فرمان اهرمن ورنه
ترابه سر بجز از شعله سايبانی نيست
چنان گرفته دلم قدسی از وطن كه مرا
به غير گوشه ويرانه آشيانی نيست
📚منبع: بازتاب قیام 15خرداد در آثار پیشگامان شعر انقلاب، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، ش35، بهار1392
#قیام_15_خرداد
🇮🇷 @IRANeMOASER
⚡️امامِ امت
⚫️پرونده ویژه بنیاد تاریخپژوهی به مناسبت سالگرد ارتحال امام خمینی
برای آشنایی با مکتب امام خمینی چه بخوانیم؟57 کتاب و مقاله بنیاد تاریخپژوهی در حوزه آشنایی با مکتب امام خمینی
چهارده گام تا امام/گام اول: تقوای فردی و سیاسی
چهارده گام تا امام/گام دوم: شجاعت در راه رسیدن به آرمانها
گام سوم: پایبندی به استقلال همه جانبه
چهارده گام تا امام/گام چهارم: استکبارستیزی
چهارده گام تا امام/ گام پنجم: نفی اشرافیگری؛ حمایت از مستضعفین
چهارده گام تا امام/گام ششم: حمایت از پیشرفت اقتصادی و مادی
چهارده گام تا امام/گام هفتم: بیاعتمادی به وعده طاغوت و اعتماد به صدق وعده الهی
چهارده گام تا امام/گام هشتم: اعتقاد به اراده و نیروی مردم
چهارده گام تا امام/گام نهم: حمایت از مظلومین
چهارده گام تا امام/ گام دهم: اتحاد اسلامی
چهارده گام تا امام/ گام یازدهم: نفی اسلام سکولار
چهارده گام تا امام/گام دوازدهم: اثبات اسلام ناب محمدی
چهارده گام تا امام/گام سیزدهم: انقلاب اسلامی و کارآمدی جهانی
چهارده گام تا امام/ گام چهاردهم: امید به آینده
امام در مواجه با جریان های انحرافی؛ بخش اول: #نهضت_آزادی
امام در مواجهه با جریان های انحرافی بخش دوم: #گروههای_تجزیهطلب
فراق 32 ساله/32 جمله برگزیده از 32 سال سخنرانی مقام معظم رهبری در سالگرد ارتحال امام خمینی: دهه هفتاد
فراق 32 ساله: دهه هشتاد
فراق 32 ساله: دهه نود
انقلابیگری از نگاه امام و رهبری به چه معناست؟
امام در نگاه اندیشمندان جهان
زیارتهای ترکنشدنی امام خمینی در نجف
اسلام آمریکایی چیست؟
هاشمی رفسنجانی و اختلاف با امام خمینی در مشرب مبارزاتی
امام خمینی فضای فکری حوزه علمیه نجف را متحول کرد
آشنایی با مبارزات فرهنگی-سیاسی «دختران عصمتیه»
مبارزه امام با نهضت آزادی و جریانات لیبرال؛ به روایت مقام معظم رهبری
بیصداقتی آقای هاشمی رفسنجانی با مردم در خصوص ارتحال امام
مجموعه لوح "تحریف امام" | یک
مجموعه لوح "تحریف امام" | دو
مجموعه لوح "تحریف امام" | سه
🔻معرفی پنج اثر تحریفآمیز در زندگی امام خمینی و نهضت ایشان 🔻
الف لام؛ خدمت یا خیانت/بخش اول
الف لام؛ خدمت یا خیانت/بخش دوم
الف لام؛ خدمت یا خیانت/بخش سوم
الف لام؛ خدمت یا خیانت/بخش چهارم
بررسی تطهیر پهلوی در کتاب الف لام خمینی؛ نوشته هدایتالله بهبودی
تحریف مکتب امام خمینی در کتاب موسوم به «دایرةالمعارف بزرگ اسلامی»
تحریف مکتب امام خمینی در «دایرةالمعارف تشیع»
نگاهی به خاطرات تحریفآمیز آقای اکبر هاشمی رفسنجانی
نگاهی به خاطرات تحریفآمیز آقای حسینعلی منتظری
🇮🇷 @IRANeMOASER
قیام17خرداد54.pdf
1.68M
♨️قیام فراموش شده
⬅️پیرامون قیام فراموششده 17خرداد1354
🔹وقتی طرح #حکومت_اسلامی امام در سال ۱۳۴۸ در قالب یک نظریه منسجم و بدیل #نظام_پادشاهی مطرح شد، روحانیان مبارز حوزههای اسلامی نیز بیش از گذشته ایده و انگیزه براندازی را جدی گرفتند.
🔸حمله به شخص شاه در اعلامیهها و تظاهرات روحانیان و طلاب- به رغم خفقان حاکم- بیش از گذشته مطرح و دنبال شد و این در شرایطی بود که هرگونه نیش و طعنه و گوشه و کنایه به شاه، در حکم انتحار بود و کسانی که در اعلامیهها و نوشتههای خود شاه را مورد انتقاد و اعتراض قرار میدادند، در واقع #حکم_اعدام خود را امضاء میکردند.
🔹حماسیترین و توفانیترین خیزش و خروش ملت ایران در نفی نظام پادشاهی در خرداد۱۳۵۴ در #فیضیه_قم روی داد. در این قیام خونین که در تاریخنگاری دوران معاصر به کلی فراموش شد، طلاب و روحانیان با شعارهایی انقلابی و بنیانافکن از جمله مرگ بر شاه قاتل، مرگ بر شاه مزدور، از پهلوی بیزاریم و… به تظاهرات دست زدند و رژیم شاه را به چالش کشیدند...
📚مقاله ضمیمه: قیام فراموششده؛ جستارهایی پیرامون قیام ۱۷خرداد سال ۱۳۵۴ فیضیه، حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره47، بهار1395
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #اطلاعات ۱۶ خرداد ۱۳۶۱
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #کیهان ۱۶ خرداد ۱۳۶۱
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #جمهوری_اسلامی ۱۶ خرداد ۱۳۶۱
🇮🇷 @IRANeMOASER
📸اطلاعنگاشت: دستاوردهای حماسه 17خرداد1354
1. شکستن جو خفقان
2. بیاعتبار کردن حزب رستاخیز
3. مطالبه واژگونی رژیم منحوس شاه
4. به میدان آوردن عناصر بیتفاوت و خاموش
5. بازتاب بینالمللی صدای فیضیه
6. در هم شکستن هیمنه شاه
منبع: نهضت امام خمینی، ج4، صص529-528
🇮🇷 @IRANeMOASER
💢اطلاعیه شهید لاجوردی در خصوص توقیف روزنامه میزان؛ ارگان نهضت آزادی
🔴سالروز توقیف روزنامه انقلاب اسلامی و میزان
«بسمه تعالی
امت قهرمان و متعهد ایران نظر به اینکه روزنامههای #آرمان_ملت، #انقلاب_اسلامی، #جبهه_ملی، #میزان با نشر مقالات تشنجزا و مخل به مبانی اسلامی و حقوق عمومی جامعه نوپا و انقلابی مردم مسلمان ایران بالاخص در زمان جنگ با ایجاد جو مسموم و اختلافانگیز موجب اعتراض و شکایت اقشار مختلف مردم شدهاند و هیئت سه نفره حل اختلاف نیز تخلف آنها را محرز دانسته لذا تا اطلاع ثانوی روزنامههای فوقالذکر توقیف و موضوع تحت رسیدگی و پیگرد قانونی میباشد. ضمنا نشریات نامه مردم و عدالت که در حال توطئه خزنده علیه جمهوری اسلامی و مبانی مقدس اسلام میباشند نیز تا اطلاع ثانوی توقیف میباشند»(روزنامه جمهوری اسلامی، 1360.3.18، ص4)
پینوشت:
اختلافافکنیهای نهضت به اصطلاح آزادی در زمان جنگ یکی از موضوعات مهم و البته مغفول تاریخی است. این اختلافافکنیها پس از توقیف ارگان #نهضت_آزادی نیز ادامه یافت و پس از فتح خرمشهر صبغهای جدید یافت. گفتنی است امام خمینی با آنکه پس از فتح خرمشهر مخالف ادامه جنگ بودند اما با احترام به دیدگاه متخصصین نظامی و سیاسی رأی خود را اعمال نکردند و هیچگاه راه تضعیف نیروهای داخلی را پی نگرفت. (ر.ک: روزگار قائممقامی، صص269-265)
#شهید_لاجوردی
#نهضت_آزادی
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #اطلاعات ۱۷ خرداد ۱۳۶۱
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #کیهان ۱۷ خرداد ۱۳۶۱
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #جمهوری_اسلامی ۱۷ خرداد ۱۳۶۱
🇮🇷 @IRANeMOASER
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥مسیر مبارزات مرحوم حجتالاسلام و المسلمین سیدمحمود دعایی به روایت ایشان
#اختصاصی
⬅️خاطره ویژه مرحوم دعائی از مرحوم آیتالله سیدمصطفی خمینی و راهاندازی برنامه رادیویی در نجف
🇮🇷 @IRANeMOASER
💢استمرار ابتذال
🔰نقدی بر جوابیه عبدالرحیم اباذری
🔹عبدالرحیم اباذری در تاریخ ۱۴۰۱.۱.۱۴ یادداشتی را در نقد فرازی از کتاب « #شریعتمداری_در_دادگاه_تاریخ» نوشت و رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی پاسخ آن را در تاریخ ۱۴۰۱.۲.۸ منتشر کرد.
🔸اباذری نیز در ۱۴۰۱.۲.۱۳ به این پاسخ؛ پاسخ دیگری داد که در متن پیشرو ردیه بنیاد تاریخپژوهی بر آن را خواهید خواند. گفتنی است بنیاد تاریخپژوهی در نقد یادداشت اول اباذری شفافیت کامل به خرج داد و نام و مشخصات ناقد یادداشت وی را در ابتدای متن انتقادی درج کرد اما عبدالرحیم اباذری در اقدامی تعجبانگیز و غیرحرفهای؛ نویسنده متن انتقادی مذکور را جناب حجتالاسلام و المسلمین #سیدحمید_روحانی معرفی کرد و مدعی شد «از سوی مؤلف کتاب «شریعتمداری در دادگاه تاریخ»، «جواب مفصلی تحت نام « ابتذال در تطهیر شریعتمداری » در کانال تلگرامی وی منتشر شد.»
🔹واحد رسانه بنیاد تاریخپژوهی ضمن #تکذیب این ادعا تصریح میکند که نام نویسنده متن انتقادی (محمدعلی افضلی)، نامی حقیقی و غیرمستعار است و اساساً ریاست محترم بنیاد تاریخپژوهی به دلیل اشتغالات علمی فراوان فرصت پاسخگویی به این قبیل تحریفات دست چندم را، که در سایه برخی اقدامات مشکوک روز به روز سنگینتر و پرحجمتر میشود، ندارد. به علاوه رسانههای بنیاد تاریخپژوهی، همانطور که از نام آن پیداست، #رسانه_رسمی و حقوقی بنیاد تاریخپژوهی است و جناب استاد سیدحمید روحانی در شبکههای اجتماعی ایتا و تلگرام رسانه شخصی ندارند. وانگهی! اگر جناب اباذری آرزوی این را دارد که استاد روحانی به نقد نوشتهجات او اقدام کنند، و این امر را برای خود افتخار میداند، باید گفت زهی تأسف و امان از خودباختگیها!
🔸آقای اباذری در یادداشت دوم نیز بر بیراههپویی خود اصرار ورزیده و به اقتضای ضرورت و جهت تنویر افکار و تبیین تحریفات تاریخی مندرج در یادداشت وی، در ادامه نکات و مستنداتی پیرامون مجاهدتهای علما در دهه بیست و سی مرور خواهد شد و در ضمن آن، به نقد تحریفات اباذری میپردازیم.
متن کامل نقد دوم بنیاد تاریخپژوهی بر یادداشت عبدالرحیم اباذری
🇮🇷 @IRANeMOASER
🔴انتشار فتاوای انقلابی امام در مراسم حج توسط حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی و یاران امام
🕋در آستانه برگزاری مراسم عبادی-سیاسی حج
🔹کنگره عظیم حج ظرفیتی بینظیر در ساحت #معنویت و #سیاست محسوب میشود و امام خمینی و مقام معظم رهبری بارها و بارها به استفاده از این ظرفیت ناشناخته تأکید ورزیدند. مبارزان انقلابی نیز پیش از پیروزی انقلاب اسلامی در مقاطع مختلف خود را به مخاطره انداختند و علیرغم نفوذ مأموران #رژیم_پهلوی در بین زائران بیتالله به رسالت انقلابی خود عمل میکردند.
🔸مورخ خبیر انقلاب اسلامی؛ حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی در بهمن1347 به زیارت بیتالله الحرام نائل شد و تعدادی از فتاوای انقلابی امام خمینی را در مکه و مدینه توزیع کرد. ایشان خاطره حج آن سال را چنین روایت میکنند:
🔹«من در آن سال (ذيحجه 1388 ـ بهمن 1347 ) توفيق زيارت خانه خدا را يافتم و تعدادى از #فتاواى_امام مبنى بر جواز دادن زكات و ديگر وجوه بريه به فداييان فلسطين را به دو زبان فارسى و عربى با خود بردم و در مكه و مدينه با كمک برخى از برادرانى كه از ايران آمده بودند ميان زائران عرب و ايرانى توزيع كردم و خود ناظر بودم كه جزوههاى «فتاواى علماى بزرگ در مورد كمک به فتح» به چهار زبان مختلف در همه جا توزيع شد و نظر زائران خانه خدا را به خود جلب كرد.»(نهضت امام خمینی، ج2، ص543، پاورقی1)
#حج
🇮🇷 @IRANeMOASER
♨️انتشار پیام انقلابی امام در حج
🕋در آستانه برگزاری مراسم عبادی-سیاسی حج
سند - دعوت انقلابی امام خمینی و علمای اسلام برای حمایت از مبارزان فلسطینی که توسط حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی و یاران امام در حج سال 1347ه.ش. به صورت چندزبانه در مکه و مدینه منتشر شد.(منبع: نهضت امام خمینی، ج2، صص1149-1146)
#حج
🇮🇷 @IRANeMOASER