💢پرسش عجیب آیتالله حکیم از امام
📌نهضتخوانی؛ بازخوانی گزیدهای از کتاب نهضت امام خمینی/82
🔹در نخستين شب ورود، آقايان #شاهرودى و #خويى و شمارى از علما و مقامات حوزه علميه نجف از امام ديدن كردند. آقاى حكيم شب دوم به ديدن او رفت. آقاى حكيم ضمن گفتگو از امام پرسيد: شنيدهام برخلاف متعارف، نماز را در منزل برگزار كردهايد؟ و امام پاسخ داد خيلى از
كارهايم خلاف متعارف است؛ و گفتگو در همينجا خاتمه يافت.
🔸چقدر مناسب بود اگر آقاى #حكيم به جاى پرسش از محل اقامه نماز امام از انگيزه و سبب نهضت و قيام او و دردسرها و رنجهايى كه در اين راه تحمل كرده بود، سخن به ميان مىآورد و علت زندان رفتن و تبعيد او را سؤال مىكرد تا از اين راه به اوضاع سياسى ايران و عملكرد رژيم شاه
آگاهى يابد و در برخورد با جريانات و رويدادهاى ايران دچار اشتباه نشود و ناآگاهانه عمل نكند؛ ليكن چه توان كرد كه بعضى از مقامات روحانى با وجود مسئوليتهاى سنگينى كه در قبال اسلام و امت اسلامى دارند از برابر بسيارى از مسائل پيچيدۀ اسلامى، اجتماعى و سياسى
بىتفاوت مىگذرند و آن را ناچيز مىشمارند. در نتيجه زيانهاى جبرانناپذيرى به اسلام و جامعۀ اسلامى وارد مىآيد و راه نفوذ و سلطۀ اجانب و دشمنان ديرينۀ اسلام در كشورهاى اسلامى باز مىشود.
🔹اصولاً بسيارى از مقامات روحانى نجف اشرف نه تنها به خود اجازه ندادند كه از اطلاعات ژرف و گسترده، تجربههاى همهجانبه و آگاهىهاى سياسى امام درباره اوضاع ايران و منطقه و خطراتى كه در #جهان_اسلام به وجود آمده بود و اساس اسلام را تهديد مىكرد آگاهى يابند و اطلاعى كسب كنند بلكه كوشيدند مردم را نيز از اشعه فروزان فكرى و روحى امام دورنگهدارند و از انعكاس انديشههاى والا و حماسهساز امام در سطح عراق پيشگيرى كنند.
🔸از طرف ديگر مهرههاى استعمار و ارتجاع در حوزه نجف نيز تمام نيروى خود را به كار گرفتند تا پيش از آنکه امام بتواند سرود بهاران را بر سرمازدگان زمستان سياه ساخته و پرداخته #استعمار بخواند و سردستان خاموشى و سكوت را بشكند، او را در زير بهمن سنگين تهمت، افترا و انواع برچسبها مدفون سازند و با جوسازى و شايعهپراكنى، توفانى عليه او پديد آورند.
🔹يكى از روحانيان نجف با ورود امام به عراق در مجلس انسى اظهار كرده بود:
اين سيد، حوزه قم را برهم ريخت. اكنون بايد مراقب باشيد كه حوزه نجف را بر هم نريزد!!. (نهضت امام خمینی، ج2، صص173-171)
#نهضتخوانی
🇮🇷 @IRANeMOASER
🔻جنایت فرهنگی انگلیس در هند
💢ملکه وحشت و جنایت؛ بهمناسبت مرگ ملکه انگلیس/۱۵
🔸مقام معظم رهبری: انگلیسیها از راه دور آمدند؛ اوّل با تزویر و فریب و بعد با سلاح و قوّت نظامی، سرزمین هند را گرفتند. سالهای متمادی بر این سرزمین مسلّط ماندند؛ مردم را ذلیل کردند؛ بزرگان را نابود کردند و ثروتهای هند را از بین بردند. انگلیس، خزانه خود و جیب سرمایهداران خود را از سرمایهها و فرآوردههای هند پر کرد؛ اما هند را در فقر و مسکنت و بدبختی باقی گذاشت. فقط ثروت مادّی نبود؛ ثروت معنوی آنها را هم گرفتند و زبان خود را بر آنها تحمیل کردند. زبان رسمی امروز دولتهای هند و پاکستان و بنگلادش - که مجموعاً شبه قارّه هند قدیم است که مستعمره انگلیس بود - انگلیسی است! آن منطقه دهها زبان محلی داشته است؛ این زبانها را تا آنجایی که توانستند، منسوخ کردند و از بین بردند. یک ملت، زبان خود را که از دست داد، یعنی از گذشته خود، از تاریخ خود، از سنّتهای خود و از میراثهای گرانقدر خود منقطع و جدا میشود و از آنها بیخبر میماند.(۱۳۷۹.۷.۱۴)
🇮🇷 @IRANeMOASER
🔻جنایت انگلستان علیه مسلمانان هند
💢ملکه وحشت و جنایت؛ بهمناسبت مرگ ملکه انگلیس/۱۶
🔸مقام معظم رهبری: اوایلى که انگلیسها وارد هند شده بودند و میخواستند بعد از دوران کمپانى هند شرقى، حکومت هند را به دست بگیرند، یکى از نایبالسّلطنههاى هند -قبل از استقلال هند، یعنى قبل از سال ۱۹۴۷، نایبالسّلطنهها بر هند حکومت میکردند- گفته بود که مسئله ما در هند مسلمانهایند؛ بزرگترین هدف ما بایست قلع و قمع و سرکوب مسلمانها باشد. این را آنوقت آن نایبالسّلطنه گفته بود. و شنیدهاید از گلادستون و معروف است که گفته این قرآن را باید برداشت.(۱۳۶۸.۹.۷)
🇮🇷 @IRANeMOASER
🔻جنایات اقتصادی انگلیس در هند
💢ملکه وحشت و جنایت؛ بهمناسبت مرگ ملکه انگلیس/۱۷
🔸شما ملاحظه کنید این کتاب نگاهی به تاریخجهانِ نهرو را؛ #نهرو شرح میدهد که وقتی انگلیسها وارد هند شدند، هند از صنعت برخوردار بود؛ صنعت پیشرفته بهحسب آن زمان... یعنی محصولات پیشرفته صنعتی آن روز را داشت؛ کشورهای دیگر هم همینجور. انگلیسیها وقتی وارد هند شدند، جلویش را گرفتند؛ یعنی کاری کردند که اصلاً صنعت بومی هند متوقّف بشود و عقبگَرد کند تا نیاز پیدا کنند به صنایع وارداتی و تولیدات انگلیسی؛ اصلاً برنامهریزی کردند برای این. در همهجا این اتّفاق افتاد. در ایران هم همین اتّفاق افتاد. البتّه فرق ایران و هند و بعضی جاهای دیگر این است که در ایران استعمار رسمیای وجود نداشت؛ نفوذ بود، استعمار نبود؛ [امّا] در هند، استعمار رسمی بود. (۱۳۹۶.۳.۱۷)
🇮🇷 @IRANeMOASER
🔻ایستادگی در برابر زورگویی بیگانگان وظیفه همیشگی علما
💢ملکه وحشت و جنایت؛ بهمناسبت مرگ ملکه انگلیس/۱۸
🔸مقام معظم رهبری: آن روزی که انگلیسیها در زمان #محمّدشاهـقاجار در بوشهر پیاده شدند، برای اینکه او #هرات را زیر فشار قرار داده بود، اینجا اهرم فشاری برای او به وجود آمد. چه کسی در مقابل اینها ایستاد؟ چه کسی به امثال #رئیسعلی فتوا داد و برایشان بیان کرد و تشویق کرد و تحریض کرد و به مردم دلگرمی و قدرت داد؟ غیر از علما چه کسانی بودند؟ آنها در مقابل زورگوها و قلدرها میایستادند. این تکلیف همیشه ماست و باید آن را رعایت کنیم.(۱۳۷۰.۱۰.۱۱)
🇮🇷 @IRANeMOASER
🔻انگلیس ثروت خود را از کجا آورد؟
💢ملکه وحشت و جنایت؛ بهمناسبت مرگ ملکه انگلیس/۱۹
🔸مقام معظم رهبری: ثروتی که انگلستان در قرن هجدهم و نوزدهم بدست آورد و توانست به وسیله آن ثروت و پول نقد و طلای نقد، سیاست خودش را بر کل اروپا و مناطق دیگر سیطره بدهد، بخاطر پولی بود که انگلیسیها از #استعمارـکشورهایـشرقی و عمدتاً شبه قاره هند بدست آورده بودند؛ شبه قاره #هند و کشور سیام سابق و بقیه کشورهای آن منطقه را غارت کردند! شما به تاریخ مراجعه کنید، مطالعه کنید؛ واقعاً در یکی دو کلمه نمیشود گفت که اینها با هند چه کردند؛ انگلیسیها ثروت هند را و ثروت آن منطقه را - که منطقه بسیار پرثروتی بود - مثل یک انار آبلمبوئی فشردند و همه رفت توی خزانه دولت انگلیس و کشور انگلیس تبدیل شد به یک ثروتمند! دیگر سؤال نمیشود این ثروت از کجا آمد. این ثروت احترام دارد! خب پیشرفت در این کشور یک معنا پیدا میکند؛ اما در کشوری که استعمار را حرام میداند، استثمار را گناه میداند، غارت را ممنوع میداند، غصب را حرام میداند، تجاوز به حقوق دیگران و گرفتن مال دیگران را ممنوع میداند، پیشرفت یک معنای دیگری پیدا خواهد کرد. بنابراین مبانی معرفتی، مبانی اخلاقی و تفکرات اصولی و فلسفی، در تعریف پیشرفت در یک کشور تعیین کننده است.(۱۳۸۸.۲.۲۷)
🇮🇷 @IRANeMOASER