پیام تاریخی امام به میخائیل گورباچف/۳
🔻بهمناسبت سالمرگ میخائیل گورباچف
🔹جناب آقای #گورباچف، اکنون بعد از ذکر این مسائل و مقدمات، از شما می خواهم دربارۀ اسلام به صورت جدی تحقیق و تفحص کنید. و این نه به خاطر نیاز اسلام و مسلمین به شما، که به جهت #ارزشهای_والا و جهان شمول اسلام است که می تواند وسیلۀ راحتی و نجات همۀ ملتها باشد و گره مشکلات اساسی بشریت را باز نماید.
🔸نگرش جدی به اسلام ممکن است شما را برای همیشه از مسئله افغانستان و مسائلی از این قبیل در جهان نجات دهد. ما مسلمانان جهان را مانند مسلمانان کشور خود دانسته و همیشه خود را در سرنوشت آنان شریک می دانیم. با آزادی نسبی مراسم مذهبی در بعضی از جمهوریهای شوروی، نشان دادید که دیگر اینگونه فکر نمی کنید که مذهب مخدر جامعه است. راستی مذهبی که ایران را در مقابل ابرقدرتها چون کوه استوار کرده است مخدر جامعه است؟ آیا مذهبی که طالب اجرای عدالت در جهان و خواهان آزادی انسان از قیود مادی و معنوی است مخدر جامعه است؟ آری، مذهبی که وسیله شود تا سرمایه های مادی و معنوی کشورهای اسلامی و غیر اسلامی، در اختیار ابرقدرتها و قدرتها قرار گیرد و بر سر مردم فریاد کشد که دین از سیاست جدا است مخدر جامعه است. ولی این دیگر مذهبواقعی نیست؛ بلکه مذهبی است که مردم ما آن را «مذهب امریکایی» می نامند.
🔹در خاتمه صریحاً اعلام می کنم که #جمهوری_اسلامی_ایران به عنوان بزرگترین و قدرتمندترین پایگاه جهان اسلام به راحتی می تواند خلأ اعتقادی نظام شما را پر نماید. و در هر صورت، کشور ما همچون گذشته به حسن همجواری و روابط متقابل معتقد است و آن را محترم می شمارد. والسلام علی من اتبع الهدی.
۶۷/۱۰/۱۱
روح الله الموسوی الخمینی
(صحیفه امام، ج 21، ص 220-226)
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #اطلاعات ۹ شهریور ۱۳۶۲
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #کیهان ۹ شهریور ۱۳۶۲
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #جمهوری_اسلامی ۹ شهریور ۱۳۶۲
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #اطلاعات ۱۰ شهریور ۱۳۶۲
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #کیهان ۱۰ شهریور ۱۳۶۲
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #جمهوری_اسلامی ۱۰ شهریور ۱۳۶۲
🇮🇷 @IRANeMOASER
2781_33297.pdf
حجم:
1.43M
دیدگاه شهید بهشتی پیرامون دودستگی در مدرسه حقانی
انتشار گزیدهای از «عمار انقلاب» در بخش پاورقی روزنامه کیهان/بخش هفتاد
شهید بهشتی پس از بازگشت از آلمان با دکتر شریعتی آشنا شد. ایشان پس از تعطیلی حسینیه ارشاد در سال 51، بیشتر وقت خود را در مدرسه حقانی صرف میکرد. سالهای 50-53 ایامی بود که سخنرانیهای دکتر شریعتی و موضعگیری علما و روحانیون در مقابل آن اوج گرفته بود. در فضای مدرسه حقانی نیز جوّی به وجود آمده بود که طلبههای مدرسه حقانی برخی طرفدار دو آتشه دکتر شریعتی بودند و برخی مخالف او. به تدریج این طرفداری و مخالفت به دعوایی داغ بدل شد که مدرسه را دو پاره کرد...
🗞ضمیمه: روزنامه کیهان،1شهریور1402، صفحه 6.
متن کامل
#عمار_انقلاب
🇮🇷 @IRANeMOASER
2783_33321.pdf
حجم:
1.93M
مدیریت پدرانه امام(ره) در مواجهه با یک نزاع باطل
انتشار گزیدهای از «عمار انقلاب» در بخش پاورقی روزنامه کیهان/بخش هفتاد و یکم
در میان ]اختلافات در خصوص شریعتی] امام خمینی رویکرد بسیار جامع و جالبی را اتخاذ کردهاند؛ ایشان از یک سو نسبت به نقد علنی دکتر شریعتی و ابراز مخالفت آشکار امتناع ورزیدند از سوی دیگر ایشان هرگز حاضر به تأیید شریعتی نشدند و این مسئله محدود به زمان حیاتِ او نماند، بلکه امام بعد از وفات وی نیز در پاسخ به خیل تلگرافهای تسلیت از سوی دوستداران دکتر شریعتی، و علیرغم اصرار ابراهیم یزدی و درخواست أکید او برای درج واژه «شهید» در متن پیام ایشان، امام حتی حاضر نشدند برای شریعتی از واژه «مرحوم» استفاده کنند و به جای آن تعبیر «فقد دکتر شریعتی» را بهکار بردند. همچنین در جای جای سخنان خود، برخی انگارههای رایج در ادبیات و آثار شریعتی، همچون مسئله «اسلام منهای روحانیت» را به شدت و با صراحت مورد نقد قرار داد و در یک سخنرانی علنی دیگر، دو طرف نزاع را پدرانه و حکیمانه مورد نصیحت قرار داد و متوجه دشمن اصلی و مسئله نهضت نمود...
🗞ضمیمه: روزنامه کیهان،4شهریور1402، صفحه 6.
متن کامل
#عمار_انقلاب
🇮🇷 @IRANeMOASER
2785_33345.pdf
حجم:
1.58M
منطق امام(ره) در مواجهه با انحراف
انتشار گزیدهای از «عمار انقلاب» در بخش پاورقی روزنامه کیهان/بخش هفتاد و دوم
روش امام در مواردی که احتمال ایجاد فتنه داخلی در صفوف مبارزین و سوء استفاده دشمن وجود داشت، واحد و ثابت بود؛ مانند ماجرای شهید جاوید یا جریان سید مهدی هاشمی که گرچه مخالفت خود را علنی نکردند اما در پاسخ به کسانی که برای شرکت در تحصن کلیسای سن مری در پاریس از امام سؤال کرده بودند، صراحتاً از تعبیر «سیدمهدی قاتل» استفاده کرد. امام در مورد مجاهدین خلق هم برخلاف بسیاری از علمای مبارز داخل ایران از جمله آقایان طالقانی، منتظری، هاشمی و دیگران که به طور تمام قد به تأیید و حمایت از مجاهدین پرداختند، هیچگاه آنها را تأیید نکردند اما در عین حال از اعلان مخالفت مصداقی و علنی که موجب بروز نزاع در صفوف مبارزه شود، به شدت استنکاف داشتند...
🗞ضمیمه: روزنامه کیهان،6شهریور1402، صفحه 6.
متن کامل
#عمار_انقلاب
🇮🇷 @IRANeMOASER
2787_33369.pdf
حجم:
1.92M
شباهت رویکرد شهید بهشتی و آیت الله مصباح با سیره امام(ره)
انتشار گزیدهای از «عمار انقلاب» در بخش پاورقی روزنامه کیهان/بخش هفتاد و سوم
رویه آیت الله مصباح و شهید بهشتی در ماجرای دکتر شریعتی، هر کدام از جهتی به امام شباهت دارد. یکی از جهت تأکید بر مرزهای عقیدتی و نقد مطالب ناصحیح، به منظور پیشگیری از انحراف در صفوف نهضت (که در جای خود قابل دفاع و حکیمانه است) و دیگری از جهت مراعات مصالح مبارزه و مواجهه حکیمانه با پدیدههای فتنهگون...
🗞ضمیمه: روزنامه کیهان،8شهریور1402، صفحه 6.
متن کامل
#عمار_انقلاب
🇮🇷 @IRANeMOASER
2789_33393.pdf
حجم:
1.39M
پدیده پروتستانتیسم اسلامی و خطر نفوذ اندیشههای التقاطی در نهضت
انتشار گزیدهای از «عمار انقلاب» در بخش پاورقی روزنامه کیهان/بخش هفتاد و چهارم
حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی [در رابطه با تلاشهای ابراهیم یزدی برای گرفتن پیام تسلیت از امام به مناسبت فوت شریعتی] توضیح میدهد: «...آنگاه که پیام [تسلیت امام به مناسبت فوت شریعتی] را به دکتر یزدی دادند که به امید صدور اعلامیه امام در پشتیبانی از شریعتی در نجف به سر میبرد، سخت تکان خورد! و نخست با گستاخی و ناراحتی اظهار داشت که این پیام را با خود نمیبرد و چون از این برخورد نتوانست طرفی بربندد و در موضع امام نسبت به شریعتی نرمشی پدید آورد، پیشنهاد داد که امام نام شریعتی را در این پیام با پیشوند «شهید» و «مرحوم» بیاورد. لیکن این پیشنهاد نیز از سوی امام با سرسختی رد شد ...
🗞ضمیمه: روزنامه کیهان،11شهریور1402، صفحه 6.
متن کامل
بخشهای پیشین
#عمار_انقلاب
🇮🇷 @IRANeMOASER