eitaa logo
بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
424 دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
637 ویدیو
686 فایل
تاریخ معاصر ایران و دانشنامه انقلاب اسلامی
مشاهده در ایتا
دانلود
بازخوانی پیام تاریخی امام خمینی به گورباچف/١ 🔻به‌مناسبت سال‌مرگ میخائیل گورباچف ‏🔹بسم الله الرحمن الرحیم‏ ‏‏جناب آقای گورباچف، صدر هیأت رئیسۀ اتحاد جماهیر سوسیالیستی شوروی‏ ‏🔸با امید خوشبختی و سعادت برای شما و ، از آنجا که پس از روی کار‏‎ ‎‏آمدن شما چنین احساس می شود که جنابعالی در تحلیل حوادث سیاسی جهان، خصوصاً‏‎ ‎‏در رابطه با مسائل شوروی، در دور جدیدی از بازنگری و تحول و برخورد قرار‏‎ ‎‏گرفته اید، و جسارت و گستاخی شما در برخورد با واقعیات جهان چه بسا منشأ تحولات و‏‎ ‎‏موجب به هم خوردن معادلات فعلی حاکم بر جهان گردد، لازم دیدم نکاتی را یادآور‏‎ ‎‏شوم. 🔹هر چند ممکن است حیطۀ تفکر و تصمیمات جدید شما تنها روشی برای حل‏‎ #‎‏معضلات_حزبی و در کنار آن حل پاره ای از مشکلات مردمتان باشد، ولی به همین اندازه‏‎ ‎‏هم شهامت تجدید نظر در مورد مکتبی که سالیان سال فرزندان انقلابی جهان را در‏‎ ‎‏حصارهای آهنین زندانی نموده بود قابل ستایش است. و اگر به فراتر از این مقدار فکر‏‎ ‎‏می کنید، اولین مسئله ای که مطمئناً باعث موفقیت شما خواهد شد این است که در سیاست‏‎ ‎‏اسلاف خود دایر بر « » و « » از جامعه، که تحقیقاً بزرگترین و‏‎ ‎‏بالاترین ضربه را بر پیکر مردم کشور شوروی وارد کرده است، تجدید نظر نمایید؛ و‏‎ ‎‏بدانید که برخورد واقعی با قضایای جهان جز از این طریق میسر نیست. البته ممکن است‏‎ ‎‏از شیوه های ناصحیح و عملکرد غلط قدرتمندان پیشین در زمینۀ اقتصاد، باغ‏‎ ‎‏سبز دنیای غرب رخ بنماید، ولی حقیقت جای دیگری است. شما اگر بخواهید در این‏ ‏مقطع تنها گره های کور اقتصادی و را با پناه بردن به کانون‏‎ ‎‏سرمایه داری غرب حل کنید، نه تنها دردی از جامعۀ خویش را دوا نکرده اید، که دیگران‏‎ ‎‏باید بیایند و اشتباهات شما را جبران کنند؛ چرا که امروز اگر مارکسیسم در روشهای‏‎ ‎‏اقتصادی و اجتماعی به بن بست رسیده است، دنیای غرب هم در همین مسائل، البته به‏‎ ‎‏شکل دیگر، و نیز در مسائل دیگر گرفتار حادثه است.‏ ‏‏🔸جناب آقای ، باید به حقیقت رو آورد. مشکل اصلی کشور شما مسئلۀ‏‎ ‎‏مالکیت و اقتصاد و آزادی نیست. مشکل شما عدم اعتقاد واقعی به خداست. همان‏‎ ‎‏مشکلی که غرب را هم به ابتذال و بن بست کشیده و یا خواهد کشید. مشکل اصلی شما‏‎ ‎‏مبارزۀ طولانی و بیهوده با خدا و مبدأ هستی و آفرینش است.‏ ‏‏🔹جناب آقای گورباچف، برای همه روشن است که از این پس کمونیسم را باید در‏‎ ‎‏موزه های تاریخ سیاسی جهان جستجو کرد؛ چرا که مارکسیسم جوابگوی هیچ نیازی از‏‎ ‎‏نیازهای واقعی انسان نیست؛ چرا که مکتبی است مادی، و با مادیت نمی توان بشریت را از‏‎ ‎‏بحران عدم اعتقاد به معنویت، که اساسیترین درد جامعۀ بشری در غرب و شرق است، به‏‎ ‎‏در آورد.‏ ‏🔸حضرت آقای گورباچف، ممکن است شما اثباتاً در بعضی جهات به مارکسیسم‏‎ ‎‏پشت نکرده باشید و از این پس هم در مصاحبه ها اعتقاد کامل خودتان را به آن ابراز کنید؛‏‎ ‎‏ولی خود می دانید که ثبوتاً اینگونه نیست. رهبر چین‏‎ اولین ضربه را به کمونیسم زد؛ و‏‎ ‎‏شما دومین و علی الظاهر آخرین ضربه را بر پیکر آن نواختید. امروز دیگر چیزی به نام‏‎ ‎‏کمونیسم در جهان نداریم. ولی از شما جداً می خواهم که در شکستن دیوارهای ‏_ ‎‏مارکسیسم، گرفتار زندان غرب و شیطان بزرگ‏‎ نشوید. امیدوارم افتخار واقعی این‏‎ ‎‏مطلب را پیدا کنید که آخرین لایه های پوسیدۀ هفتاد سال کژی جهان کمونیسم را از‏‎ ‎‏چهرۀ تاریخ و کشور خود بزدایید. امروز دیگر دولتهای همسو با شما که دلشان برای‏ ‏وطن و مردمشان می‌تپد هرگز حاضر نخواهند شد بیش از این منابع زیرزمینی و رو زمینی‏‎ ‎‏کشورشان را برای اثبات موفقیت کمونیسم، که صدای شکستن استخوانهایش هم به‏‎ ‎‏گوش فرزندانشان رسیده است، مصرف کنند. ‏‏پیام تاریخی امام به میخائیل گورباچف/۲ پیام تاریخی امام به میخائیل گورباچف/۳ 🇮🇷 @IRANeMOASER
‏‏پیام تاریخی امام به میخائیل گورباچف/۲ 🔻به‌مناسبت سال‌مرگ میخائیل گورباچف 🔹آقای گورباچف وقتی از گلدسته های مساجد بعضی از جمهوری‌های شما پس از هفتاد‏‎ ‎‏سال بانگ « » و شهادت به رسالت حضرت ختمی مرتبت ـ صلی الله علیه و آله و‏‎ ‎‏سلم ـ به گوش رسید، تمامی طرفداران اسلام ناب محمدی (ص) را از شوق به گریه‏‎ ‎‏انداخت. لذا لازم دانستم این موضوع را به شما گوشزد کنم که بار دیگر به دو جهان بینی‏‎ ‎‏مادی و الهی بیندیشید. 🔸مادیون معیار شناخت در جهان بینی خویش را «حس» دانسته و‏‎ ‎‏چیزی را که محسوس نباشد از قلمرو علم بیرون می‌دانند؛ و هستی را همتای ماده دانسته و‏‎ ‎‏چیزی را که ماده ندارد موجود نمی دانند. قهراً جهان غیب، مانند وجود خداوند تعالی و‏‎ ‎‏وحی و نبوت و قیامت، را یکسره افسانه می دانند. در حالی که معیار شناخت در ‏_‎‏الهی اعم از «حس و عقل» می باشد، و چیزی که معقول باشد داخل در قلمرو علم‏‎ ‎‏می باشد گر چه محسوس نباشد. لذا هستی اعم از غیب و شهادت است، و چیزی که ماده‏‎ ‎‏ندارد، می تواند موجود باشد. و همان طور که موجود مادی به «مجرد» استناد دارد،‏‎ ‎‏شناخت حسی نیز به شناخت عقلی متکی است.‏ ‏‏ 🔹قرآن مجید اساس تفکر مادی را نقد می کند، و به آنان که بر این پندارند که خدا نیست‏‎ ‎‏و گرنه دیده می شد. ‏‏لَن نُؤمِنَ لَکَ حَتّی نَرَی الله َ جَهرَةً‏‎ می فرماید: ‏‏لاَتُدرِ کُهُ الأبْصارُ وَ هُوَ یُدْرِکُ‏‎ ‎‏الأبْصارَ وَ هو اللَّطِیفُ الْخَبِیرُ‏‎.‏ ‏‏ 🔸‏‏از قرآن عزیز و کریم و استدلالات آن در موارد وحی و نبوت و قیامت بگذریم، که از‏‎ ‎‏نظر شما اول بحث است، اصولاً میل نداشتم شما را در پیچ و تاب مسائل فلاسفه،‏ ‏بخصوص ، بیندازم. فقط به یکی ـ دو مثال ساده و فطری و وجدانی که‏‎ ‎‏سیاسیون هم می‌توانند از آن بهره ای ببرند بسنده می‌کنم. این از بدیهیات است که ماده و‏‎ ‎‏جسم هر چه باشد از خود بی‌خبر است. یک مجسمۀ سنگی یا مجسمۀ مادی انسان هر‏‎ ‎‏طرف آن از طرف دیگرش محجوب است. در صورتی که به عیان می بینیم که انسان و‏‎ ‎‏حیوان از همۀ اطراف خود آگاه است. می داند کجاست؛ در محیطش چه می گذرد؛ در‏‎ ‎‏جهان چه غوغایی است. پس، در حیوان و انسان چیز دیگری است که فوق ماده است و‏‎ ‎‏از عالم ماده جدا است و با مردن ماده نمی میرد و باقی است. 🔹انسان در فطرت خود هر‏‎ ‎‏کمالی را به طور مطلق می خواهد. و شما خوب می دانید که انسان می خواهد ‏‎ ‎‏جهان باشد و به هیچ قدرتی که ناقص است دل نبسته است. اگر عالم را در اختیار داشته‏‎ ‎‏باشد و گفته شود جهان دیگری هم هست، فطرتاً مایل است آن جهان را هم در اختیار‏‎ ‎‏داشته باشد. انسان هر اندازه دانشمند باشد و گفته شود علوم دیگری هم هست، فطرتاً‏‎ ‎‏مایل است آن علوم را هم بیاموزد. پس قدرت مطلق و علم مطلق باید باشد تا آدمی دل به‏‎ ‎‏آن ببندد. آن خداوند متعال است که همه به آن متوجهیم، گرچه خود ندانیم. انسان‏‎ ‎‏می خواهد به «حق مطلق» برسد تا فانی در خدا شود. 🔸 اصولاً اشتیاق به در‏‎ ‎‏نهاد هر انسانی نشانۀ وجود جهان جاوید و مصون از مرگ است. اگر جنابعالی میل داشته‏‎ ‎‏باشید در این زمینه ها تحقیق کنید، می توانید دستور دهید که صاحبان اینگونه علوم علاوه‏‎ ‎‏بر کتب فلاسفۀ غرب در این زمینه، به نوشته های فارابی‏‎ و ‏‎ـ رحمة الله‏ علیهما ـ در مراجعه کنند، تا روشن شود که قانون علیت و معلولیت که‏‎ ‎‏هرگونه شناختی بر آن استوار است، معقول است نه محسوس؛ و ادراک معانی کلی و نیز‏‎ ‎‏قوانین کلی که هر گونه استدلال بر آن تکیه دارد، معقول است نه محسوس، و نیز به‏‎ ‎‏کتاب‌های ‏‎ ـ رحمة الله علیه ـ در حکمت اشراق مراجعه نموده، و برای‏‎ ‎‏جنابعالی شرح کنند که جسم و هر موجود مادی دیگر به نور صِرف که منزه از حس‏‎ ‎‏می باشد نیازمند است؛ و ادراک شهودیِ ذات انسان از حقیقت خویش مبرا از پدیدۀ‏‎ ‎‏حسی است. و از اساتید بزرگ بخواهید تا به حکمت متعالیۀ صدرالمتألهین‏‎ ـ رضوان‏‎ ‎‏الله تعالی علیه و حشره الله مع النبیین والصالحین ـ مراجعه نمایند، تا معلوم گردد که:‏‏حقیقت علم همانا وجودی است مجرد از ماده، و هرگونه اندیشه از ماده منزه است و به‏‎ ‎‏احکام ماده محکوم نخواهد شد. ‏ ‏‏🔹دیگر شما را خسته نمی کنم و از کتب عرفا و بخصوص ‏‎نام‏‎ ‎‏نمی برم؛ که اگر خواستید از مباحث این مطلع گردید، تنی چند از خبرگان‏‎ ‎‏تیزهوش خود را که در اینگونه مسائل قویاً دست دارند، راهی قم گردانید، تا پس از چند‏‎ ‎‏سالی با توکل به خدا از عمق لطیف باریکتر ز موی منازل معرفت آگاه گردند، که بدون‏‎ ‎‏این سفر آگاهی از آن امکان ندارد.‏ 🇮🇷 @IRANeMOASER
‏‏ پیام تاریخی امام به میخائیل گورباچف/۳ 🔻به‌مناسبت سال‌مرگ میخائیل گورباچف 🔹جناب آقای ، اکنون بعد از ذکر این مسائل و مقدمات، از شما می خواهم‏‎ ‎‏دربارۀ اسلام به صورت جدی تحقیق و تفحص کنید. و این نه به خاطر نیاز اسلام و‏‎ ‎‏مسلمین به شما، که به جهت و جهان شمول اسلام است که می تواند وسیلۀ‏‎ ‎‏راحتی و نجات همۀ ملتها باشد و گره مشکلات اساسی بشریت را باز نماید. 🔸نگرش جدی‏‎ ‎‏به اسلام ممکن است شما را برای همیشه از مسئله افغانستان و مسائلی از این قبیل در جهان‏‎ ‎‏نجات دهد. ما مسلمانان جهان را مانند مسلمانان کشور خود دانسته و همیشه خود را در‏‎ ‎‏سرنوشت آنان شریک می دانیم. با آزادی نسبی مراسم مذهبی در بعضی از جمهوری‌های‏‎ ‎‏شوروی، نشان دادید که دیگر اینگونه فکر نمی کنید که مذهب مخدر جامعه است.‏‎ راستی مذهبی که ایران را در مقابل ابرقدرت‌ها چون کوه استوار کرده است مخدر جامعه‏‎ ‎‏است؟ آیا مذهبی که طالب اجرای عدالت در جهان و خواهان آزادی انسان از قیود مادی‏‎ ‎‏و معنوی است مخدر جامعه است؟ آری، مذهبی که وسیله شود تا سرمایه های مادی و‏‎ ‎‏معنوی کشورهای اسلامی و غیر اسلامی، در اختیار ابرقدرتها و قدرتها قرار گیرد و بر سر‏‎ ‎‏مردم فریاد کشد که دین از سیاست جدا است مخدر جامعه است. ولی این دیگر مذهب‏‏واقعی نیست؛ بلکه مذهبی است که مردم ما آن را «مذهب امریکایی» می نامند.‏ ‏‏🔹در خاتمه صریحاً اعلام می کنم که به عنوان بزرگترین و‏‎ ‎‏قدرتمندترین پایگاه جهان اسلام به راحتی می تواند خلأ اعتقادی نظام شما را پر نماید. و‏‎ ‎‏در هر صورت، کشور ما همچون گذشته به حسن همجواری و روابط متقابل معتقد است‏‎ ‎‏و آن را محترم می شمارد. والسلام علی من اتبع الهدی.‎ ‏‏۶۷/۱۰/۱۱ ‏‏روح الله الموسوی الخمینی‏ (صحیفه امام، ج 21، ص 220-226) 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۹ شهریور ۱۳۶۲ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۹ شهریور ۱۳۶۲ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۹ شهریور ۱۳۶۲ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۱۰ شهریور ۱۳۶۲ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۱۰ شهریور ۱۳۶۲ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۱۰ شهریور ۱۳۶۲ 🇮🇷 @IRANeMOASER
2781_33297.pdf
1.43M
دیدگاه شهید بهشتی پیرامون دودستگی در مدرسه حقانی انتشار گزیده‌ای از «عمار انقلاب» در بخش پاورقی روزنامه کیهان/بخش هفتاد شهید بهشتی پس از بازگشت از آلمان با دکتر شریعتی آشنا شد. ایشان پس از تعطیلی حسینیه ارشاد در سال 51، بیشتر وقت خود را در مدرسه حقانی صرف می‌کرد. سال‌های 50-53 ایامی بود که سخنرانی‌های دکتر شریعتی و موضع‌گیری علما و روحانیون در مقابل آن اوج گرفته بود. در فضای مدرسه حقانی نیز جوّی به وجود آمده بود که طلبه‌های مدرسه حقانی برخی طرفدار دو آتشه دکتر شریعتی بودند و برخی مخالف او. به تدریج این طرفداری و مخالفت به دعوایی داغ بدل شد که مدرسه را دو پاره کرد... 🗞ضمیمه: روزنامه کیهان،1شهریور1402، صفحه 6. متن کامل 🇮🇷 @IRANeMOASER
2783_33321.pdf
1.93M
مدیریت پدرانه امام(ره) در مواجهه با یک نزاع باطل انتشار گزیده‌ای از «عمار انقلاب» در بخش پاورقی روزنامه کیهان/بخش هفتاد و یکم در میان ]اختلافات در خصوص شریعتی] امام خمینی رویکرد بسیار جامع و جالبی را اتخاذ کرده‌اند؛ ایشان از یک سو نسبت به نقد علنی دکتر شریعتی و ابراز مخالفت آشکار امتناع ورزیدند از سوی دیگر ایشان هرگز حاضر به تأیید شریعتی نشدند و این مسئله محدود به زمان حیاتِ او نماند، بلکه امام بعد از وفات وی نیز در پاسخ به خیل تلگراف‌های تسلیت از سوی دوستداران دکتر شریعتی، و علی‌رغم اصرار ابراهیم یزدی و درخواست أکید او برای درج واژه «شهید» در متن پیام ایشان، امام حتی حاضر نشدند برای شریعتی از واژه «مرحوم» استفاده کنند و به جای آن تعبیر «فقد دکتر شریعتی» را به‌کار بردند. همچنین در جای جای سخنان خود، برخی انگاره‌های رایج در ادبیات و آثار شریعتی، همچون مسئله «اسلام منهای روحانیت» را به شدت و با صراحت مورد نقد قرار داد و در یک سخنرانی علنی دیگر، دو طرف نزاع را پدرانه و حکیمانه مورد نصیحت قرار داد و متوجه دشمن اصلی و مسئله نهضت نمود... 🗞ضمیمه: روزنامه کیهان،4شهریور1402، صفحه 6. متن کامل 🇮🇷 @IRANeMOASER
2785_33345.pdf
1.58M
منطق امام(ره) در مواجهه با انحراف انتشار گزیده‌ای از «عمار انقلاب» در بخش پاورقی روزنامه کیهان/بخش هفتاد و دوم روش امام در مواردی که احتمال ایجاد فتنه داخلی در صفوف مبارزین و سوء استفاده دشمن وجود داشت، واحد و ثابت بود؛ مانند ماجرای شهید جاوید یا جریان سید مهدی ‌هاشمی که گرچه مخالفت خود را علنی نکردند اما در پاسخ به کسانی که برای شرکت در تحصن کلیسای سن مری در پاریس از امام سؤال کرده بودند، صراحتاً از تعبیر «سیدمهدی قاتل» استفاده کرد. امام در مورد مجاهدین خلق هم برخلاف بسیاری از علمای مبارز داخل ایران از جمله آقایان طالقانی، منتظری، ‌هاشمی و دیگران که به طور تمام قد به تأیید و حمایت از مجاهدین پرداختند، هیچ‌گاه آنها را تأیید نکردند اما در عین حال از اعلان مخالفت مصداقی و علنی که موجب بروز نزاع در صفوف مبارزه شود، به شدت استنکاف داشتند... 🗞ضمیمه: روزنامه کیهان،6شهریور1402، صفحه 6. متن کامل 🇮🇷 @IRANeMOASER
2787_33369.pdf
1.92M
شباهت رویکرد شهید بهشتی و آیت الله مصباح با سیره امام(ره) انتشار گزیده‌ای از «عمار انقلاب» در بخش پاورقی روزنامه کیهان/بخش هفتاد و سوم رویه آیت ‌الله مصباح و شهید بهشتی در ماجرای دکتر شریعتی، هر کدام از جهتی به امام شباهت دارد. یکی از جهت تأکید بر مرزهای عقیدتی و نقد مطالب ناصحیح، به منظور پیشگیری از انحراف در صفوف نهضت (که در جای خود قابل دفاع و حکیمانه است) و دیگری از جهت مراعات مصالح مبارزه و مواجهه حکیمانه با پدیده‌های فتنه‌گون... 🗞ضمیمه: روزنامه کیهان،8شهریور1402، صفحه 6. متن کامل 🇮🇷 @IRANeMOASER
2789_33393.pdf
1.39M
پدیده پروتستانتیسم اسلامی و خطر نفوذ‌ اندیشه‌های التقاطی در نهضت انتشار گزیده‌ای از «عمار انقلاب» در بخش پاورقی روزنامه کیهان/بخش هفتاد و چهارم حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی [در رابطه با تلاش‌های ابراهیم یزدی برای گرفتن پیام تسلیت از امام به مناسبت فوت شریعتی] توضیح می‌دهد: «...آن‌گاه که پیام [تسلیت امام به مناسبت فوت شریعتی] را به دکتر یزدی دادند که به امید صدور اعلامیه امام در پشتیبانی از شریعتی در نجف به سر می‌برد، سخت تکان خورد! و نخست با گستاخی و ناراحتی اظهار داشت که این پیام را با خود نمی‌برد و چون از این برخورد نتوانست طرفی بربندد و در موضع امام نسبت به شریعتی نرمشی پدید آورد، پیشنهاد داد که امام نام شریعتی را در این پیام با پیشوند «شهید» و «مرحوم» بیاورد. لیکن این پیشنهاد نیز از سوی امام با سرسختی رد شد ... 🗞ضمیمه: روزنامه کیهان،11شهریور1402، صفحه 6. متن کامل بخش‌های پیشین 🇮🇷 @IRANeMOASER
⁉️فالاشا چه کسانی هستند؟ ✡️به‌مناسبت درگیری‌های داخلی میان غاصبان آفریقایی‌تبار اسرائیل و نیروهای امنیتی رژیم صهیونیستی/1 🔹فالاشا | فالاشه به کلمه عبری Pelesh به معنی مهاجر یا سرگردان برمی‌گردد. مورخین فالاشه‌ها را از قبیله «دان» به عنوان یکی از قبائل گم‌شده اسرائیل می‌دانند هرچند اقوال مختلفی در خصوص ریشه این جماعت وجود دارد.فالاشه‌ها در ایالت دورافتاده گوندرا واقع در شمال غربی ، از قاره آفریقا، زندگی می‌کرده‌اند. 🔸تا قبل از تأسیس رژیم صهیونیستی ژاک فیتلویچ (1955-1881) بزرگ‌ترین خدمت و توجه را به فالاشه‌ها نمود. او یهودی لهستانی بود و به نمایندگی از سوی برای زندگی در میان یهودیان اتیوپی در سال 1904 راهی منطقه زندگی آن‌ها شده بود. در سال 1972 حاخام عوادیا یوسف رهبر یهودیان شرق‌تبار اسرائیل با تأکید بر اصالت یهودی آن‌ها را در جامعه اسرائیل به رسمیت شناخت و اسحاق رابین در سال 1973 مجرای تحقق مهاجرت یهودیان فالاشه را از آفریقا به اراضی اشغالی فراهم نمود. (مقاله فرجام سیاه‌لشکر اسرائیلی فصلنامه 15 خرداد، ش 60و61، ص 116-111) 🔹آفریقایی‌هایی که اراضی فلسطینیان را غصب کردند نه‌تنها به آمال خود دست نیافتند مورد تبعیض سران رژیم صهیونیستی نيز قرار گرفتند و به‌همین خاطر در سال 2019 دست به قیام عمومی زدند. 🔸این روزها بار دیگر میان آفریقایی‌تبارهای ساکن اراضی اشغالی و نیروهای امنیتی این رژیم درگیری‌های خونینی در جریان است. 🇮🇷 @IRANeMOASER
📸تصویری از ژاک فیتلویچ؛ نفوذی بارون ادموند روچیلد در اتیوپی 🔻به‌مناسبت درگیری‌های داخلی میان غاصبان آفریقایی‌تبار اسرائیل و نیروهای امنیتی رژیم صهیونیستی/3 ✡️تا قبل از تأسیس رژیم صهیونیستی ژاک فیتلویچ (1955-1881) بزرگ‌ترین خدمت و توجه را به فالاشه‌ها نمود. او یهودی لهستانی بود و به نمایندگی از سوی برای زندگی در میان یهودیان اتیوپی در سال 1904 راهی منطقه زندگی آن‌ها شده بود. در سال 1972 حاخام عوادیا یوسف رهبر یهودیان شرق‌تبار اسرائیل با تأکید بر اصالت یهودی آن‌ها را در جامعه اسرائیل به رسمیت شناخت و اسحاق رابین در سال 1973 مجرای تحقق مهاجرت یهودیان فالاشه را از آفریقا به اراضی اشغالی فراهم نمود. (مقاله فرجام سیاه‌لشکر اسرائیلی فصلنامه 15 خرداد، ش 60و61، ص 116-111) 🇮🇷 @IRANeMOASER
📸تصویری از جعفر نمیری؛ رئیس‌جمهور وقت سودان ✡️به‌مناسبت درگیری‌های داخلی میان غاصبان آفریقایی‌تبار اسرائیل و نیروهای امنیتی رژیم صهیونیستی/4 🔹جعفر نمیری؛ رئیس‌جمهور وقت سودان نقش بارزی در انتقال شهروندان این کشور به اراضی اشغالی داشت. پروازهای سری از سودان با اصرار نميری به صورت مســتقيم در تل‌آويو به زمين نمی‌نشست بلكه از طريق يک كشور اروپايی از جمله بلژيک صورت می‌پذيرفت. اسرائيل از باندهای پيش‌ساخته و قديمی پايگاه انگليس در سودان استفاده كرد. 🔸انور سادات پس از امضای كمپ‌ديويد به توصيه مناخيم بگين، از نميری رئيس‌جمهورسودان خواست تا در امر مهاجرت يهوديان همراهی كند. 🔹سازمان امنيت داخلی سودان و جعفر نميری از تمام مراحل عمليات اطلاع داشتند. حتی نميری با واسطه عدنان قاشقچی با آريل شارون در ماه مه 1982در اين خصوص ملاقات كرده بود.(مقاله فرجام سیاه‌لشکر اسرائیلی، فصلنامه 15 خرداد، ش 60و61، ص 120) 🇮🇷 @IRANeMOASER
📸تصویری از دو فالاشه در اسرائیل ✡️به‌مناسبت درگیری‌های داخلی میان غاصبان آفریقایی‌تبار اسرائیل و نیروهای امنیتی رژیم صهیونیستی/5 فالاشه‌ چه کسانی هستند؟ برگرفته از مقاله: «فرجام سیاه‌لشکر اسرائیلی»، فصلنامه 15 خرداد، ش 60و61. 🇮🇷 @IRANeMOASER
📸تصویری از هواپیمای منتقل‌کننده فالاشه‌ها به اراضی اشغالی ✡️به‌مناسبت درگیری‌های داخلی میان غاصبان آفریقایی‌تبار اسرائیل و نیروهای امنیتی رژیم صهیونیستی/6 📍برای افزایش ظرفیت؛ صندلی هواپیما برداشته شد. برگرفته از مقاله: «فرجام سیاه‌لشکر اسرائیلی»، فصلنامه 15 خرداد، ش 60و61. 🇮🇷 @IRANeMOASER
📸قیام همگانی فالاشاهای ساکن اسرائیل در سال 2019 ✡️به‌مناسبت درگیری‌های داخلی میان غاصبان آفریقایی‌تبار اسرائیل و رژیم صهیونیستی/7 🔹در دوم جولای 2019 یهودیان فالاشا (آفریقایی تبار) دست به یک قیام همگانی زدند. آنها در پی کشته شدن یک سرباز اتیوپی به دست پلیس اسرائیل به خیابان ها ریختند و علیه اقدام نژادپرستانه پلیس اعتراض کردند. این قیام تبعات زیادی داشت و نخست وزیر را برای حل بحران به میانه میدان کشید. این قیام سراسری که در هر شصت نقطه از محل سکونت فالاشه ها و به ویژه در شهرهای بزرگ بازتاب داشت، در نوع خود بی سابقه بود؛ و حکایت از زخمی عمیق داشت که تازه سر باز کرده و بوی بد آن مشام حکمرانان اسرائیلی را آزرده است. 🔸تبعیض نژادی، و مهمترین دغدغه فالاشه‌ها در عرصه‌های کاری، آموزشی، اسکانی و بهداشتی است. اشتغال آنها تنها 53 درصد از نیروی کار با سن 25-54 در مقابل 76 درصد سایر اسرائیلی‌هاست. تازه این عده هم در مشاغل و ساختمانی توسط مردها و خدمات عمومی توسط زن‌ها مشغول هستند و تنها بخش بسیار کوچکی به مشاغل علمی و شغل آزاد اشتغال دارند. 🔹در امر آموزش تنها 25 درصد دانش آموزان فالاشه در مدارس همگانی تحصیل می کنند و مابقی کماکان در مراکز پذیرش مهاجرین مشغول تحصیل هستند که از امکانات آموزشی بسیار کمی برخوردار است. 🔸این تبعیض و نابرابری، نرخ رشد خودکشی در میان فالاشه ها را بالا برده است و حاکی از شکست روند جذب آنها در جامعه صهیونیستی است. (مقاله فرجام سیاه‌لشکر اسرائیلی فصلنامه 15 خرداد، ش 60و61، ص 125-111) 🇮🇷 @IRANeMOASER
📸تصویری از تجمع اعتراضی فالاشاهای ساکن اراضی اشغالی ✡️به‌مناسبت درگیری‌های داخلی میان غاصبان آفریقایی‌تبار اسرائیل و نیروهای امنیتی رژیم صهیونیستی/8 برگرفته از مقاله: «فرجام سیاه‌لشکر اسرائیلی»، فصلنامه 15 خرداد، ش 60و61. 🇮🇷 @IRANeMOASER
فالاشه‌های اسرائیل.pdf
1.91M
📍عاقبت شوم سیاه‌لشکرهای اسرائیل ✡️به‌مناسبت درگیری‌های داخلی میان غاصبان آفریقایی‌تبار اسرائیل و نیروهای امنیتی رژیم صهیونیستی/9 مقاله «فرجام سیاه‌لشکر اسرائیلی»، علیرضا سلطانشاهی، فصلنامه تخصصی 15 خرداد، ش 60و61. 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۱۲ شهریور ۱۳۶۲ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۱۲ شهریور ۱۳۶۲ 🇮🇷 @IRANeMOASER