eitaa logo
بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
410 دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
637 ویدیو
686 فایل
تاریخ معاصر ایران و دانشنامه انقلاب اسلامی
مشاهده در ایتا
دانلود
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۱۰ شهریور ۱۳۶۲ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۱۰ شهریور ۱۳۶۲ 🇮🇷 @IRANeMOASER
2781_33297.pdf
حجم: 1.43M
دیدگاه شهید بهشتی پیرامون دودستگی در مدرسه حقانی انتشار گزیده‌ای از «عمار انقلاب» در بخش پاورقی روزنامه کیهان/بخش هفتاد شهید بهشتی پس از بازگشت از آلمان با دکتر شریعتی آشنا شد. ایشان پس از تعطیلی حسینیه ارشاد در سال 51، بیشتر وقت خود را در مدرسه حقانی صرف می‌کرد. سال‌های 50-53 ایامی بود که سخنرانی‌های دکتر شریعتی و موضع‌گیری علما و روحانیون در مقابل آن اوج گرفته بود. در فضای مدرسه حقانی نیز جوّی به وجود آمده بود که طلبه‌های مدرسه حقانی برخی طرفدار دو آتشه دکتر شریعتی بودند و برخی مخالف او. به تدریج این طرفداری و مخالفت به دعوایی داغ بدل شد که مدرسه را دو پاره کرد... 🗞ضمیمه: روزنامه کیهان،1شهریور1402، صفحه 6. متن کامل 🇮🇷 @IRANeMOASER
2783_33321.pdf
حجم: 1.93M
مدیریت پدرانه امام(ره) در مواجهه با یک نزاع باطل انتشار گزیده‌ای از «عمار انقلاب» در بخش پاورقی روزنامه کیهان/بخش هفتاد و یکم در میان ]اختلافات در خصوص شریعتی] امام خمینی رویکرد بسیار جامع و جالبی را اتخاذ کرده‌اند؛ ایشان از یک سو نسبت به نقد علنی دکتر شریعتی و ابراز مخالفت آشکار امتناع ورزیدند از سوی دیگر ایشان هرگز حاضر به تأیید شریعتی نشدند و این مسئله محدود به زمان حیاتِ او نماند، بلکه امام بعد از وفات وی نیز در پاسخ به خیل تلگراف‌های تسلیت از سوی دوستداران دکتر شریعتی، و علی‌رغم اصرار ابراهیم یزدی و درخواست أکید او برای درج واژه «شهید» در متن پیام ایشان، امام حتی حاضر نشدند برای شریعتی از واژه «مرحوم» استفاده کنند و به جای آن تعبیر «فقد دکتر شریعتی» را به‌کار بردند. همچنین در جای جای سخنان خود، برخی انگاره‌های رایج در ادبیات و آثار شریعتی، همچون مسئله «اسلام منهای روحانیت» را به شدت و با صراحت مورد نقد قرار داد و در یک سخنرانی علنی دیگر، دو طرف نزاع را پدرانه و حکیمانه مورد نصیحت قرار داد و متوجه دشمن اصلی و مسئله نهضت نمود... 🗞ضمیمه: روزنامه کیهان،4شهریور1402، صفحه 6. متن کامل 🇮🇷 @IRANeMOASER
2785_33345.pdf
حجم: 1.58M
منطق امام(ره) در مواجهه با انحراف انتشار گزیده‌ای از «عمار انقلاب» در بخش پاورقی روزنامه کیهان/بخش هفتاد و دوم روش امام در مواردی که احتمال ایجاد فتنه داخلی در صفوف مبارزین و سوء استفاده دشمن وجود داشت، واحد و ثابت بود؛ مانند ماجرای شهید جاوید یا جریان سید مهدی ‌هاشمی که گرچه مخالفت خود را علنی نکردند اما در پاسخ به کسانی که برای شرکت در تحصن کلیسای سن مری در پاریس از امام سؤال کرده بودند، صراحتاً از تعبیر «سیدمهدی قاتل» استفاده کرد. امام در مورد مجاهدین خلق هم برخلاف بسیاری از علمای مبارز داخل ایران از جمله آقایان طالقانی، منتظری، ‌هاشمی و دیگران که به طور تمام قد به تأیید و حمایت از مجاهدین پرداختند، هیچ‌گاه آنها را تأیید نکردند اما در عین حال از اعلان مخالفت مصداقی و علنی که موجب بروز نزاع در صفوف مبارزه شود، به شدت استنکاف داشتند... 🗞ضمیمه: روزنامه کیهان،6شهریور1402، صفحه 6. متن کامل 🇮🇷 @IRANeMOASER
2787_33369.pdf
حجم: 1.92M
شباهت رویکرد شهید بهشتی و آیت الله مصباح با سیره امام(ره) انتشار گزیده‌ای از «عمار انقلاب» در بخش پاورقی روزنامه کیهان/بخش هفتاد و سوم رویه آیت ‌الله مصباح و شهید بهشتی در ماجرای دکتر شریعتی، هر کدام از جهتی به امام شباهت دارد. یکی از جهت تأکید بر مرزهای عقیدتی و نقد مطالب ناصحیح، به منظور پیشگیری از انحراف در صفوف نهضت (که در جای خود قابل دفاع و حکیمانه است) و دیگری از جهت مراعات مصالح مبارزه و مواجهه حکیمانه با پدیده‌های فتنه‌گون... 🗞ضمیمه: روزنامه کیهان،8شهریور1402، صفحه 6. متن کامل 🇮🇷 @IRANeMOASER
2789_33393.pdf
حجم: 1.39M
پدیده پروتستانتیسم اسلامی و خطر نفوذ‌ اندیشه‌های التقاطی در نهضت انتشار گزیده‌ای از «عمار انقلاب» در بخش پاورقی روزنامه کیهان/بخش هفتاد و چهارم حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی [در رابطه با تلاش‌های ابراهیم یزدی برای گرفتن پیام تسلیت از امام به مناسبت فوت شریعتی] توضیح می‌دهد: «...آن‌گاه که پیام [تسلیت امام به مناسبت فوت شریعتی] را به دکتر یزدی دادند که به امید صدور اعلامیه امام در پشتیبانی از شریعتی در نجف به سر می‌برد، سخت تکان خورد! و نخست با گستاخی و ناراحتی اظهار داشت که این پیام را با خود نمی‌برد و چون از این برخورد نتوانست طرفی بربندد و در موضع امام نسبت به شریعتی نرمشی پدید آورد، پیشنهاد داد که امام نام شریعتی را در این پیام با پیشوند «شهید» و «مرحوم» بیاورد. لیکن این پیشنهاد نیز از سوی امام با سرسختی رد شد ... 🗞ضمیمه: روزنامه کیهان،11شهریور1402، صفحه 6. متن کامل بخش‌های پیشین 🇮🇷 @IRANeMOASER
⁉️فالاشا چه کسانی هستند؟ ✡️به‌مناسبت درگیری‌های داخلی میان غاصبان آفریقایی‌تبار اسرائیل و نیروهای امنیتی رژیم صهیونیستی/1 🔹فالاشا | فالاشه به کلمه عبری Pelesh به معنی مهاجر یا سرگردان برمی‌گردد. مورخین فالاشه‌ها را از قبیله «دان» به عنوان یکی از قبائل گم‌شده اسرائیل می‌دانند هرچند اقوال مختلفی در خصوص ریشه این جماعت وجود دارد.فالاشه‌ها در ایالت دورافتاده گوندرا واقع در شمال غربی ، از قاره آفریقا، زندگی می‌کرده‌اند. 🔸تا قبل از تأسیس رژیم صهیونیستی ژاک فیتلویچ (1955-1881) بزرگ‌ترین خدمت و توجه را به فالاشه‌ها نمود. او یهودی لهستانی بود و به نمایندگی از سوی برای زندگی در میان یهودیان اتیوپی در سال 1904 راهی منطقه زندگی آن‌ها شده بود. در سال 1972 حاخام عوادیا یوسف رهبر یهودیان شرق‌تبار اسرائیل با تأکید بر اصالت یهودی آن‌ها را در جامعه اسرائیل به رسمیت شناخت و اسحاق رابین در سال 1973 مجرای تحقق مهاجرت یهودیان فالاشه را از آفریقا به اراضی اشغالی فراهم نمود. (مقاله فرجام سیاه‌لشکر اسرائیلی فصلنامه 15 خرداد، ش 60و61، ص 116-111) 🔹آفریقایی‌هایی که اراضی فلسطینیان را غصب کردند نه‌تنها به آمال خود دست نیافتند مورد تبعیض سران رژیم صهیونیستی نيز قرار گرفتند و به‌همین خاطر در سال 2019 دست به قیام عمومی زدند. 🔸این روزها بار دیگر میان آفریقایی‌تبارهای ساکن اراضی اشغالی و نیروهای امنیتی این رژیم درگیری‌های خونینی در جریان است. 🇮🇷 @IRANeMOASER
📸تصویری از ژاک فیتلویچ؛ نفوذی بارون ادموند روچیلد در اتیوپی 🔻به‌مناسبت درگیری‌های داخلی میان غاصبان آفریقایی‌تبار اسرائیل و نیروهای امنیتی رژیم صهیونیستی/3 ✡️تا قبل از تأسیس رژیم صهیونیستی ژاک فیتلویچ (1955-1881) بزرگ‌ترین خدمت و توجه را به فالاشه‌ها نمود. او یهودی لهستانی بود و به نمایندگی از سوی برای زندگی در میان یهودیان اتیوپی در سال 1904 راهی منطقه زندگی آن‌ها شده بود. در سال 1972 حاخام عوادیا یوسف رهبر یهودیان شرق‌تبار اسرائیل با تأکید بر اصالت یهودی آن‌ها را در جامعه اسرائیل به رسمیت شناخت و اسحاق رابین در سال 1973 مجرای تحقق مهاجرت یهودیان فالاشه را از آفریقا به اراضی اشغالی فراهم نمود. (مقاله فرجام سیاه‌لشکر اسرائیلی فصلنامه 15 خرداد، ش 60و61، ص 116-111) 🇮🇷 @IRANeMOASER
📸تصویری از جعفر نمیری؛ رئیس‌جمهور وقت سودان ✡️به‌مناسبت درگیری‌های داخلی میان غاصبان آفریقایی‌تبار اسرائیل و نیروهای امنیتی رژیم صهیونیستی/4 🔹جعفر نمیری؛ رئیس‌جمهور وقت سودان نقش بارزی در انتقال شهروندان این کشور به اراضی اشغالی داشت. پروازهای سری از سودان با اصرار نميری به صورت مســتقيم در تل‌آويو به زمين نمی‌نشست بلكه از طريق يک كشور اروپايی از جمله بلژيک صورت می‌پذيرفت. اسرائيل از باندهای پيش‌ساخته و قديمی پايگاه انگليس در سودان استفاده كرد. 🔸انور سادات پس از امضای كمپ‌ديويد به توصيه مناخيم بگين، از نميری رئيس‌جمهورسودان خواست تا در امر مهاجرت يهوديان همراهی كند. 🔹سازمان امنيت داخلی سودان و جعفر نميری از تمام مراحل عمليات اطلاع داشتند. حتی نميری با واسطه عدنان قاشقچی با آريل شارون در ماه مه 1982در اين خصوص ملاقات كرده بود.(مقاله فرجام سیاه‌لشکر اسرائیلی، فصلنامه 15 خرداد، ش 60و61، ص 120) 🇮🇷 @IRANeMOASER
📸تصویری از دو فالاشه در اسرائیل ✡️به‌مناسبت درگیری‌های داخلی میان غاصبان آفریقایی‌تبار اسرائیل و نیروهای امنیتی رژیم صهیونیستی/5 فالاشه‌ چه کسانی هستند؟ برگرفته از مقاله: «فرجام سیاه‌لشکر اسرائیلی»، فصلنامه 15 خرداد، ش 60و61. 🇮🇷 @IRANeMOASER
📸تصویری از هواپیمای منتقل‌کننده فالاشه‌ها به اراضی اشغالی ✡️به‌مناسبت درگیری‌های داخلی میان غاصبان آفریقایی‌تبار اسرائیل و نیروهای امنیتی رژیم صهیونیستی/6 📍برای افزایش ظرفیت؛ صندلی هواپیما برداشته شد. برگرفته از مقاله: «فرجام سیاه‌لشکر اسرائیلی»، فصلنامه 15 خرداد، ش 60و61. 🇮🇷 @IRANeMOASER