نقد دهباشی.pdf
258.9K
📂سواد تاریخی حسین دهباشی در بوته آزمایش/ نقد حاشیههای حسین دهباشی بر کتاب حکمت و سیاست
🔸یکی از آثاری که در حوزه تاریخ شفاهی در دولت #حسن_روحانی به چاپ رسیده؛ کتاب حکمت و سیاست حاصل گفت و گوی حسین دهباشی و همکارانش با #سیدحسین_نصر است و از آنجا که حوزه تاریخشفاهی بیش از حوزههای دیگر نیازمند نگاه انتقادی است؛ این اثر نیز به نقد اهل نظر رسیده و اشتباهات فراوان و غیرقابل توجیه آن تبیین شده است.
🔹مقالهای که پیش روی شماست؛ «نقدی بر حاشيهنگاری تاریخی حسين دهباشی بر خاطرات حسين نصر» است. نویسنده این مقاله در مقدمه مینویسد:
🔸«در بررسی اين اثر، در حوزههای مختلف از معرفی رجال و آثار گرفته تا تبيين مفاهيم و نقل وقايع تاريخی، اشتباهات فراوانی به چشم میخورد كه پذيرفتنی و توجيهپذير نيست.
🔹مواجهه با اين حجم از #اشتباهات_فاحش_علمی در حاشيهنگاری يک اثر در حوزه تاريخ شفاهی، سرسامآور و موجب تعجب و تأسف محافل علمی و تاريخی است. ورود عناصر غير متخصص به حوزه حساس تاريخ، منجر به چنين نتايجی خواهد شد. سخنان پرمناقشه دكتر نصر نيز نيازمند نقد مستقلی است كه به اميد خداوند در فرصت آتی منتشر خواهد شد.»
🔸امید است جناب دهباشی به جای #حاشیهسازیهای_مقطعی به تمرین در زمینه فن تاریخنگاری بپردازد تا خواسته یا ناخواسته به آلوده کردن ذهن تاریخی ملت ایران دچار نشود.
📂مقاله «نقدی بر حاشيهنگاری تاریخی حسين دهباشی بر خاطرات حسين نصر»،فصلنامه 15خرداد شماره61-60، منتشر شده است.
🇮🇷 @IRANeMOASER
📸سرفصل خطاهای فاحش حسین دهباشی در حاشیه نگاری کتاب حکمت و سیاست
🔹این روزها نوشته آقای حسین دهباشی در خصوص #قم_مقدسه مورد نقد و نفی جدی اهل اطلاع و حتی مسئولین رسمی قرار گرفته است.سخنانی که در بهترین فرض ناشی از بی دقتی و عمل احساسی نویسنده آن است.
🔸البته بی دقتی های ایشان محدود به نوشته های ژورنالیستی اش نیست و آثار شبه علمی او نیز مورد نقد جدی تاریخ پژوهان است.
◀️مقاله نقد حواشی آقای دهباشی را بخوانید:
🔹🔸 https://eitaa.com/iranemoaser/2303
🔹سرفصل اشکالات حواشی او بر کتاب حکمت و سیاست را در عکس نوشته ضمیمه شده می توانید ببینید. مواردی همچون:
تبیین غلط مفاهیم دینی
توضیحات غلط پیرامون شخصیت #آیت_الله_کاشانی
خلط آشکار در خصوص دوره مرجعیت آیت الله بروجردی و...
⁉️به راستی کسی که با ابتدائیات دانش تاریخ آشنا نیست و در حاشیه نگاری یک اثر تاریخ شفاهی، به اندازه یک مقاله علمی #غلط نوشته است، چگونه ادعای تاریخ پژوهی دارد؟؟
🇮🇷 @IRANeMOASER
⁉️یاران امام چه کسانی هستند؟
🖊توییت نوشت تاریخ نگار انقلاب اسلامی
"یاران امام نه آنهایی هستند که به عنوان اصلاح طلب(بخوانید #تسلیم_طلب) نان #انقلاب را می خورند و آش آمریکا را هم می زنند و نه آن فروهشتگان اند که عنوان #اصولگرا را یدک می کشند و در انتظار پست و مقام اند.
یاران امام آن راست قامتان و انقلاب آفرینانی اند که نام و یادشان #کاخ_ها را می لرزاند و کاخ نشینان را به وحشت می اندازد."
🇮🇷 @IRANeMOASER
🔰 ما که اتکائمان به خداست
🔹از کی تایید بخواهیم؟ ما که اتکائمان به مبدا غنی مطلق است، از کی خواستار جهات مادی بشویم؟ ما که با تکبیر این جبههها را فتح میکنیم، از کی بخواهیم که با ما همراهی کند؟ ما از خدا میخواهیم؛ ما از خدا میخواهیم که با آن جنود غیبیه که دارد و با آن ملائکه الله که هست، به ما #کمک بفرماید و میفرماید
📅 امام خمینی(ره) | ۱۱ آذر ۱۳۶۰
🇮🇷 @IRANeMOASER
✳️دروغ بزرگ شبه روشنفکران در خصوص سیدجمال الدین اسدآبادی
❎بررسی اسناد ادعایی علیه سید جمال اسدآبادی/۱
🔹در سال 1342 همزمان با اوج نهضت امام، دو تن از « #روشنفكران » ماسونى به نامهاى «اصغر مهدوى» و «ايرج افشار» يكباره دفترى به نام مجموعه اسناد و مدارك چاپ نشده دربارۀ سيد جمال الدين مشهور به افغانى را به نمايش گذاشتند!
🔸ليكن نكتۀ درخور بررسى و شايان نگرش اينكه چه رازى در كار بوده است كه « #روشنفكران »مرموز اين مرز و بوم پيوسته همزمان با نهضتها و حركتهاى عالمان اسلامى بر ضد زورمداران حاكم و جهانخواران استعمارگر، به بررسى و پژوهش پيرامون زندگى و كاركرد #سيد مى نشستند و روزى با دستاويز «دفاع» و گاهى به بهانۀ «افشاگرى»، بر ضد او قلم مى زدند؟! #ايرج_افشار در مقدمۀ «مجموعه» يادشده آورده است:
🔹... اسناد و كتب سيد كه در خانۀ امين الضرب بوده است سالهاى دراز از طرف (امين الضرب ثانى) حفظ و حراست شده است. دوست ارجمند من دكتر اصغر مهدوى، دانشيار دانشگاه تهران جميع آنها را از ميان خزانۀ گرانبهاى مكاتبات و نوشتجات پدرى خود مجزا ساخت و به من كه از افتخار دوستى و محبتش برخوردارم افتخار بخشيد..
🔸نامبرده روشن نساخته است كه دكتر اصغر مهدوى با آن «شوق تمام» كه براى پخش اين «مجموعه» داشته است، چگونه در پى گذشت نزديك به پنجاه سال از عمر خود و بيش از هفتاد سال از شهادت سيد، يكباره همزمان با آغاز نهضت امام در انديشۀ جدا كردن اين «سندها» از به اصطلاح خزانۀ گرانبهاى مكاتبات و نوشتجات پدرى خود افتاده است؟! چه رازى نهفته داشته است كه «شوق» و آزمندى خود را براى پراكندن به اصطلاح سندهاى يادشده در درازاى دهها سال از زندگى خود، پنهان كرده است؟!
🔹 #ايرج_افشار براى آنكه بتواند آنچه را كه به نام مجموعه اسناد به بازار آورده است با نوشته هاى #تقى_زاده پيوند دهد و چهرۀ سيد را مرموز، پيچيده و ناشناخته بنماياند.
◀️در اين مجموعه چند برگ به اصطلاح «سند» كه نشان دهندۀ فراماسونى بودن سيد مى باشد آورده شده است كه مىتوان گفت اصولاً آن «مجموعه» را تنها براى به نمايش گذاشتن اين سندها چاپ و پراكنده ساخته اند.
🔹در این سند که ادعا شده توسط مرحوم سید جمال نوشته شده است آمده :
در لیله عاشورا دهم شهر محرم الحرام داخل لج گردیدم و در آن زمان در مصر اقامت داشتم.
سنه 1293
🔸با چشم پوشى از پرسشهايى كه دربارۀ اين يادداشت از نظر «خط» مطرح است نكته هايى در خور بررسى و نگرش است:
1. هر انسان باسوادى مى داند كه «عاشورا» با دهم شهر محرم برابر است، و آوردن آن دو به دنبال يكديگر، كارى نيست كه معمولاً از تحصيلكرده هاى حوزۀ اسلامى سر بزند.
2. جملۀ «در ليله عاشورا... داخل لج گرديدم» و جملۀ «آن زمان در مصر اقامت داشتم» با يكديگر سازگارى ندارد؛ زيرا جملۀ نخستين به سبك و روش خاطره نويسى است ليكن دومى با عنوان «در آن زمان» يادى از گذشته هاست و نيز «اقامت داشتم» كه با فعل ماضى آمده است.
اگر #سيد_جمال_الدين به خاطره نويسى خو داشته و رويدادهاى زندگى خود را در دفترى يادداشت مى كرده است، آوردن جملۀ «در آن زمان در مصر اقامت داشتم»، چه مفهومى دارد؟ و اگر در روزگار ديگرى آن را نگاشته بايد ديد چه انگيزهاى او را به نگارش آن واداشته است؟!
3. نكتۀ سؤال برانگيز ديگر اينكه در زير اين يادداشت مهر « #سيد_جمال_الدين_حسينى 1277» زده شده است! مهر زدن پاى جمله اى از خاطرات، آن هم به شكلى كه در كتاب يادشده ديده مى شود، به هيچ وجه با عرف و عادت، سازگار نيست و اگر خوى سيد چنين بوده است بايد در زير همۀ يادداشتهاى او اين مهر ديده مىشد، ليكن در زير ديگر يادداشتهايى كه به نام او در كتاب يادشده آمده است، اين مهر ديده نمىشود. آيا سيد اين مهر را تنها براى اينكه ماسونى شدن خود را براى همگان روشن سازد، ساخته است؟! آيا سيد بر آن بوده است كه ننگ ماسونى را مانند چك بانكى با مهر و امضا از خود به يادگار گذارد؟!
🔻براستى اگر ما براى روشن كردن اين موضوع كه سيد، حتى براى دورهاى كوتاه به سازمان فراماسونرى سرنسپرده است، هيچ سند و برهانى نداشته باشيم آيا مدرك يادشده به تنهايى گويا و نمايانگر اين واقعيت نيست كه ماسونى بودن سيد از دروغهاى ساخته و پرداخته مزدوران استعمار براى بدنام كردن و به زير سؤال بردن سيد است؟!(نهضت امام خمینی،ج۳، ص۸۰)
🇮🇷 @IRANeMOASER