اشنای غریبه:
#۴ – پیشگیری از #فتنه
خداوند متعال میفرماید: { وَقاتِلُوهُمْ حَتّی لا تَکُونَ فِتْنَهٌ وَیکُونَ الدِّینُ للَّهِ ِ فَإِنِ انْتَهَوْا فَلا عُدْوانَ إِلاَّ عَلَی الظّالِمِینَ ؛ [۸] «و با آنها #پیکار کنید تا #فتنه [و #بت_پرستی، و #سلب_آزادی از مردم باقی نماند، و #دین، مخصوص خدا گردد، پس اگر [از روش نادرست خود ]دست برداشتند، [مزاحم آنها نشوید؛ زیرا] #تعدّی جز بر #ستمکاران روا نیست. »
و نیز میفرماید: { وَإِمّا تَخافَنَّ مِنْ قَوْمٍ خِیانَهً فَانْبِذْ إِلَیهِمْ عَلی سَواءٍ إِنَّ اللَّهَ لا یحِبُّ الْخائِنِینَ ؛ [۹] «و هر گاه [با ظهور نشانههایی از خیانت گروهی بیم داشته باشی [که #عهد خود را شکسته، #حمله غافلگیرانه کنند] به طور
#عادلانه به آنها اعلام کن که #پیمانشان لغو شده است؛ زیرا خداوند، #خائنان را دوست نمی دارد. »
ادامه دارد...
سایت مقاله
www.ir-sl.ir
واحدرسانه ایران اسلامی
resaneh.ir-sl.ir
#کانال _ایران_اسلامی
@iranslamei1357
eitaa.com/iranslamei1357
دلائل علمی طهارت خاک
۱_#خاک به عنوان مهمترین #ماده_ضد_عفونی_کننده، دارای #باکتریهای فراوانی است #(آنتی_بیوتیکها را میتواند از #خاک درست کرد) #باکتریها باعث نابود شدن #میکروبها و #متلاشی شدن #کانون #عفونتها میشود، و این #خاک بر اساس فرموده #قرآن_کریم، #خاک های #سطحی است که بیشتر با #آفتاب و #هوا در ارتباط است: #فتیمّموا_صعیدا_طیّبا (نساء:۴۳_مائده:۶ ) در این #آیه_شریفه #صعید از #صعود گرفته شده و اشاره به آن دارد که بهتر است بر #خاک_های بالای #سطح_زمین #تیمم شود زیرا همانطور که گفته شد #خاک_های سطحی که در #معرض_هوا و #آفتاب است مملو از #باکتری_های_میکروب_کش است؛ با این همه #انسان_عاقل می داند با چه #خاکی #طهارت کند.
۲- این عمل یعنی #طهارت با #خاک، از #لحاظ #روانشناسی نیز #موثر است. بدین شکل که باعث میشود #وسواس نسبت به #خاک_آلوده شدن کم کم از بین برود. البته باید همراه با این کار، #تفکر در آن کند که: چه #پیامدهای دارد، آنگاه است که فرد پی میبرد #وسواس به #خاک_آلود_شدن #احمقانه است.
ادامه دارد...
سایت مقاله
www.ir-sl.ir
واحدرسانه ایران اسلامی
resaneh.ir-sl.ir
#کانال _ایران_اسلامی
@iranslamei1357
eitaa.com/iranslamei1357
بسم الله الرحمن الرحیم
طهارت با خاک
این کار در مواجهه اول ممکن است در #ذهن برخی ها،کاری نه تنها #بیهوده بلکه #مضر باشد، زیرا مسلم است شخصی که #بدن یا لباسش #خاکی شود با این فکر که #آلوده شده آن را #پاک میکند؛ خیلی ها #دوست_ندارند #لباسشان #خاکی شود البته گاهی این #فکر درست است اما در بسیاری از موارد این #فکر #اشتباه است، یا به خاطر #جهل است و یا #عارضهای #روانی(وسواس)، اما در نگاه #شریعت_اسلام و #علم_روز گاه، با وجود شرایطی #خاک ، #پاک_کننده #بدن و #روح می شود.
ادامه دارد...
سایت مقاله
www.ir-sl.ir
واحدرسانه ایران اسلامی
resaneh.ir-sl.ir
#کانال _ایران_اسلامی
@iranslamei1357
eitaa.com/iranslamei1357
.
دلائل معنوی طهارت با خاک
۱-بنا به مضمون فرموده #حضرت_امام_خمینی (ره) #طهور بودن #خاک برای آن است که #تفکر کنی در #ذات خود و #معرفت پیدا کنی که #خالقت کیست و از چه تو را #آفریده و برای چه #آفرید، پس #خاضع او شوی و #تکبر را از سر بگذاری چرا که #خاک #اصل در #ذلت و #مسکنت است #(اسرار_الصلاه_ص: ۴۲).
۲- #طهارت با #خاک باعث #نورانیت نیز می شود زیرا همانطور که #حدثها(کار ها)در ایجاد #ظلمت در #انسان متفاوتند، چیزهای که #ظلمت را برطرف می کنند هم متفاوتند و یکی از آنها تیمم است
سایت مقاله
www.ir-sl.ir
واحدرسانه ایران اسلامی
resaneh.ir-sl.ir
#کانال _ایران_اسلامی
@iranslamei1357
eitaa.com/iranslamei1357
بسم الله الرحمن الرحیم
چگونگی حیات پس از مرگ
در #چگونگی #حیات بعد از #مرگ_انسان، #نظرات مختلفی وجود دارد که نگارنده #قصد پرداختن به آن ها را دارد.
#۱_معاد روحانی
برخی از #فلاسفه به خصوص #فیلسوفان_مشائی معتقدند چون #انسان دارای #عقل و #نفس هست و #عقل و #نفس از #مجردات هستند و این #نفس_مجرد، #حرکت می کند به سوی #مبدأ_خودش و #جسم_انسان هم در زیر #خاک می پوسد پس #معاد، #روحانی است. (حسینی طهرانی، محمد حسین،معاد شناسی، ج۶، ص ۵۷)
#معتقدان به این #عقیده بر آن هستند که #روح از #بدن #جدا_شده و در #عالم_ارواح باقی میماند، آن ها #معتقد هستند همانگونه که #جوجه برای مدتی نیاز دارد درون #پوست #تخم_مرغ زندگی کند، دیگر هرگز به آن باز نمی گردد، پس #روح نسبت به #معادش نیز اینچنین است. بنابراین تمام #پاداش ها و #کیفرها پس از #مرگ همه جنبه ی #روحانی دارند.(#مکارم_شیرازی؛ناصر، معاد و جهان پس از مرگ، ص ۳۳۰)
ادامه دارد...
سایت مقاله
www.ir-sl.ir
واحدرسانه ایران اسلامی
resaneh.ir-sl.ir
#کانال _ایران_اسلامی
@iranslamei1357
eitaa.com/iranslamei1357
معاد جسمانی مردود است
#اولا :با #دلائل_فلسفی #حسی و #تجربی #تجرد_روح سازگار نیست.
#ثانیا : با این #اعتقاد مسائل #عالم_قبر و #برزخ حل نمی شود.
#ثالثا : با بعضی از #آیات و #روایات سازگار نیست.
#۴_جسمانی و روحانی
دیدگاه مشهور بین #محققین و #فلاسفه #اعتقاد به #دو_نوع #معاد، یعنی #جسمانی و #روحانی است.
حاصل این نظریه:
چون انسان از# دو_رکن به نام « #بدن_عنصری» و «#نفس_مجرد» #تکوین یافته، بعد از #مرگ #روح به دلیل #تجردش باقی مانده و #حضور_عینی او مشکلی ندارد، اما #بدن هر چند تغییرات مختلفی کرده است، چون #خداوند #قادر به #بازسازی #بدن دنیایی او به همان #شکل_اولیه است ، بازگشت #بدن و #تعلق #روح به آن مشکلی ندارد.(پاسخی به شبهات کلامی، دفتر ۵، ص ۱۴۵)
ادامه دارد...
سایت مقاله
www.ir-sl.ir
واحدرسانه ایران اسلامی
resaneh.ir-sl.ir
#کانال _ایران_اسلامی
@iranslamei1357
eitaa.com/iranslamei1357
بسم الله الرحمن الرحیم
اهمیت #حق_الناس در رفتار #علما دین
آیت الله نجابت : وقتی که بنده مشرف
شدم خدمت اقای قاضی فرمودند: هر #حقی که هرکس بر گردنت تو دارد باید #ادا کنی . خدمت ایشان عرض کردم : مدتی قبل در بین شاگردهایم که نزد بنده درس #طلبگی می خواندند یکی از انها خوب درس نمی خواند بنده ایشان را #تنبیه کردم . #اذن (اجازه) از #ولی او هم داشتم در #تربیت . در ضمن این جا هم نیست که از او طلب #رضایت کنم .
اقای قاضی فرموندند: هیچ راهی نداری باید پیدایش کنی . گفتم آدرس ندارم گفتند باید پیدا کنی . اقای قاضی فرمودند : هر #حقی که بر گردنت باشد تا ادا نکنی #باب_روحانیت ، #باب_قرب ، #باب_معرفت باز شدنی نیست . یعنی اینها همه مال حضرت #احدیت (خداوند متعال) است . و #حضرت_احدیت #رضایت خود را در راضی شدن مردم قرار داده است .
🔸منبع : کتاب عطش ص ۳۱۰
سایت مقاله
www.ir-sl.ir
واحدرسانه ایران اسلامی
resaneh.ir-sl.ir
#کانال _ایران_اسلامی
@iranslamei1357
eitaa.com/iranslamei1357
✨بسم الله الرحمن الرحیم✨
چیستی عبادت🤲
#تعریف_عبادت به صورت #منطقی که #جامع_افراد و #مانع_اغیار باشد، امکانپذیر خواهد بود. لذا #عبادت را میتوان به یکی از سه صورت ذیل تعریف نمود:
#تعریف_اول: #عبادت؛ #خضوع و #کُرنشی است که از #اعتقاد به #الوهیت_معبود #سرچشمه گرفته باشد. چنانچه گفتار یا رفتاری ناشی از این #اعتقاد نباشد، #عبادت محسوب نمی شود.
««ادامه دارد....»»
🌹با ما همراه باشید🌹
««سایت مقاله»»
www.ir-sl.ir
««واحدرسانه ایران اسلامی»»
resaneh.ir-sl.ir
««#کانال _ایران_اسلامی»»
@iranslamei1357
eitaa.com/iranslamei1357
هدایت شده از سَيِّد ، مهدوی
✨✨بسم الله الرحمن الرحیم✨✨
___________________
عبادت در آیات قران
مؤید معنای#عبادت (#خضوع ناشی از #اعتقاد به #الوهیت_معبود) آیاتی است که به #عبادت خداوند امر کرده و از #عبادت غیر او #نهی مینماید، به این دلیل که هیچ آلههای غیر خداوند وجود ندارد.
🌺#«یا_قَوْمِ اعْبُدُواللّهَ مالَکُمْ اِلهٌ غَیْرُهُ».[۱] .
«ای قوم من! [تنها] خداوند یگانه را پرستش کنید که معبودی جز او برای شما نیست».🌺
بدین معنا که، #«اله» #موجودی سزاوار#پرستش است و تنها #خداوند #«اله حقیقی» است. با این حال شما چگونه #موجودی را که #اله_حقیقی و #واقعی نیست و #اله_ادعایی و دروغین است میپرستید؟ و چرا از #عبادت خداوندی که #اله واقعی است و تنها معبودِ سزاوار پرستش است، سرباز میزنید؟
🌹«ادامه دارد...»🌹
_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-
سایت مقاله
www.ir-sl.ir
واحدرسانه ایران اسلامی
resaneh.ir-sl.ir
#کانال _ایران_اسلامی
@iranslamei1357
eitaa.com/iranslamei1357
✨بسم الله الرحمن الرحیم✨
__________________
««یا قوم اعبدواالله ما لکم اله غیره»»
آیه فوق یا #مضمون آن، در بسیاری از #آیات_قرآن مجید تکرار شده است.[۲] .
این #آیات میرسانند که #عبادت، #خضوع و #کُرنشی است که از #اعتقاد به #الوهیت_معبود جوشیده باشد. در این آیات به روشنی ملاحظه میکنیم که #قرآن، #مشرکین را به دلیل #پرستش #غیر_خداوند سرزنش میکند، چرا که این #معبودها #آلهه_واقعی نیستند و #عبادت، از #شئون #الوهیت و #آلهه واقعی است. #صفت_الوهیت تنها سزاوار #خداوند_سبحان است و به همین دلیل تنها #عبادت او #واجب و #لازم است.
🌹««ادامه دارد...»»🌹
سایت مقاله
www.ir-sl.ir
واحدرسانه ایران اسلامی
resaneh.ir-sl.ir
#کانال _ایران_اسلامی
@iranslamei1357
eitaa.com/iranslamei1357
✨بسم الله الرحمن الرحیم✨
___________________
تعریف دوم:
# عبادت؛ #خضوع و #کرنش در مقابل #موجودی است که او را#«ربّ» میدانیم و #شأنی از #شئون وجود و زندگی خود را، در #دنیا و #آخرت در اختیار او میشماریم، حال چه در امور مادی مانند #عزت و #پیروزی در دنیا باشد و چه در امور معنوی مانند آمرزش گناهان.
#«ربّ» کسی است که #زمام_امور #مربوب را در کف دارد و #عهده دار #تدبیر و #تربیت اوست. بنابراین، #عبادت_معبود به دلیل #ربوبیّت او صورت می گیرد.
گواه این #تعریف، آیاتی است که دلیل منحصر بودن #عبادت به خداوند را، #یگانه_ربّ بودن او میداند مانند:
#۱٫«وَ قالَ المَسِیحُ یا بَنِی اِسْرائِیلَ اعْبُدُوا اللّهَ رَبِّی وَ رَبّکُمْ».[۳] .
«مسیح گفت: ای بنی اسرائیل خداوند یگانه را که پروردگار من و شما است پرستش کنید».
#۲٫«إنّ هذِهِ أُمّتُکُمْ أُمّهً واحِدَهً وَ أنَا رَبّکُمْ فَاعَبُدُونِ».[۴] .
«این [پیامبران بزرگ و پیروانشان] همه امت واحدی بودند و من پروردگار شما هستم، پس مرا پرستش کنید».
#۳٫«إنَّ اللّهَ رَبِّی وَ رَبّکُمْ فَاعْبُدُوه هذا صِراطٌ مُسْتَقِیمٌ».[۵] .
«خداوند پروردگار من و پروردگار شماست. او را بپرستید. [نه من و نه چیز دیگر را] این است راه راست».
🌹«ادامه دارد»🌹
_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-
سایت مقاله
www.ir-sl.ir
واحدرسانه ایران اسلامی
resaneh.ir-sl.ir
#کانال _ایران_اسلامی
@iranslamei1357
eitaa.com/iranslamei1357
✨بسم الله الرحمن الرحیم✨
_____________________________
تعریف سوم:
# عبادت، #خضوع و #کرنش در برابر کسی است که او را #اله_عالم یا موجودی که امور هستی به او #تفویض شده است میدانیم، حال چه امور #تکوینی مانند #خلق، #رزق، #زنده_کردن و #میراندن به او #تفویض شده باشد و چه امور #تشریعی مانند #قانونگذاری، #شفاعت و #مغفرت.
#انسان _موحّد معتقد است؛ کلیّه #امور_تکوینی و #تشریعی به دست خداوند است و هیچیک از این #امور به مخلوقات او #تفویض نشده، و به همین دلیل خداوند را میپرستد.
اما #انسان_مشرک معتقد است؛ گرچه #آلهه و #رب_ها مخلوق حقند، اما برخی یا تمام امور #تکوینی و #تشریعی، به آنها #تفویض شده است و بر اساس همین اعتقاد از #ستاره ها و #بت ها طلب باران، شفاعت، یاری رساندن و پیروزی در جنگ میکند، چرا که این امور را #تفویض شده به آنها میپندارد.
با توجه به تعاریف سه گانه مذکور، تفاوت اساسی #توحید و #شرک در #عبادت آشکار میشود
🌹«ادامه دارد...»🌹
_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_
سایت مقاله
www.ir-sl.ir
واحدرسانه ایران اسلامی
resaneh.ir-sl.ir
#کانال _ایران_اسلامی
@iranslamei1357
eitaa.com/iranslamei1357