eitaa logo
من شیعه هستم
564 دنبال‌کننده
308 عکس
376 ویدیو
20 فایل
✅ شناخت دین اسلام : بدون تعصّب، بدون خرافه، با محوریّت تفسیر المیزان علامه طباطبایی (ره) و سخن بزرگان اهل معرفت ✅ معرفت، اعتقاد، اخلاق ✅ اینجا قم مقدّس است
مشاهده در ایتا
دانلود
🌹🌹🌹 💠 تنها علّتى كه باعث شد بشر از روز نخست، تَن به حكومت قانون داده و خود را محكوم به حكم قانون جارى در مجتمع بداند، همانا مسأله و خطر نوع بشر بوده است. چيزى كه هست در جامعه هاى اينطور نبوده كه عُقلا نشسته باشند و با فكر و انديشه، به نيازمندى خود به قانون پى برده باشند و سپس براى خود قوانينى جعل كرده باشند. بلكه آداب و رسومى كه داشتند باعث مى شده درگيريها و مشاجراتى در آنان پيدا شود و قهراً همه ناگزير مى شدند كه امورى را رعايت كنند تا بدين وسيله خويش را از خطر انقراض حفظ كنند و چون پيدايش آن امور همانطور كه گفتيم بر اساس فكر و انديشه نبوده، اساسى مستحكم نداشته و در نتيجه همواره دستخوش نقض و ابطال بوده است؛ چند روزى مردم آن امور را رعايت می كردند، بعد مى ديدند رعايت آن دردى از آنان دوا نكرد، ناگزير آن را رها نموده امور ديگرى را جايگزين آن مى ساختند. 💠 امّا در جامعه هاى ، اگر قوانينى تدوين مى شده، بر اساسى استوار جعل مى شده. البته هر قدر آن مجتمع از تمدّن بيشترى برخوردار بودند قوانين آن نيز محكمتر بوده و با آن قوانين بهتر مى توانستند تضادهايى كه در اراده و اعمال افراد پديد مى آيد، تعديل و بر طرف سازند و براى خواست تك تك افراد چارچوبى و قيودى مقرّر بسازند. اين مجتمعات بعد از تقنين قانون، قدرت و نيروى اجتماع را در يك نقطه (به نام مثلاً ) تمركز داده، آن مقام را ضامن اجراى قانون قرار مى دادند، تا بر طبق آنچه كه قانون می گويد، حكومت كند. از آنچه گذشت معلوم شد كه... ادامه دارد... 📚 💌 کانال " آی💚شیعه " :👇 http://eitaa.com/joinchat/4236247057Cded3cd6bc7 🌺کپی آزاد بشرط دعا و صلوات بر مهدی فاطمه (عج) 🌺
🌹🌹🌹 از آنچه گذشت معلوم شد كه : 💠 اوّلاً : در تمدّن عصر حاضر عبارت است از نظامى كه بتواند خواست و عمل افراد جامعه را تعديل كند، و مزاحمت ها را از ميان آنان بر طرف سازد، و طورى مرزبندى كند كه اراده و عمل كسى مانع از اراده و عمل ديگرى نگردد. 💠 و ثانياً : افراد جامعه كه اين قانون در بينشان حكومت می كند در ما وراى قانون باشند؛ چون مقتضاى اينكه بشر مجهّز به شعور و اراده است اين است كه بعد از تعديل، آزاد باشد. و به همين جهت است كه قوانين عصر حاضر متعرّض الهيّه و اخلاقى نمى شود (و بشر را در انتخاب هر عقيده و داشتن هر خُلقى آزاد می گذارد) و اين دو امر بسيار مهم به شكلى تصوّر مى شود كه قانون به آن شكل تصوّرش كند. ولى بتدريج و به حكم اينكه جامعه تابع قانون است عقايد و اخلاقش نيز با قانون سازش نموده، خود را با آن وفق مى دهد و دير يا زود صفاى معنوى خود را از دست داده و به صورت مراسمى ظاهرى و تشريفاتى خشك در مى آيد. و باز به همين سبب است كه مى بينيم چگونه سياست ها و با دين مردم بازى می كنند، يك روز تيشه به ريشه آن مى زنند و روز ديگر روى خوش نشان می دهند و در ترويج آن مى كوشند، و روز ديگر كارى به كار آن نداشته به حال خود واگذارش مى كنند. 💠 ثالثاً : معلوم شد كه اين طريقه خالى از نقص نيست. براى اينكه هر چند ضمانت اجراى قانون به قدرت مركزى (كه يا فردى و يا افرادى است) واگذار شده ليكن در حقيقت و سرانجام، ضمانت اجرا ندارد. به اين معنا كه آن اگر خودش از حقّ منحرف شد و مرز قانون را شكست و سلطنت جامعه را مبدّل به سلطنتِ شخص خود كرد و در نتيجه اراده و دلخواه او جاى قانون را گرفت، قدرتى نيست كه او را به مرز خود برگرداند و دوباره قانون را حاكم سازد. و بر اين معنا شواهد بسيارى در زمان خود ما (كه به اصطلاح عصر تمدّن و دانش است) وجود دارد، تا چه رسد به شواهدى كه تاريخ از قرون گذشته ضبط كرده كه مردم نه به اين پايه از «دانش» رسيده بودند و نه به اين درجه از «تمدّن». علاوه بر اين نقص، نقص ديگرى نيز وجود دارد و آن بودن موارد نقض قانون است. چون قوّه مُجريه تنها مى تواند حفظ قانون را در ظاهر حال جامعه تعهّد و ضمانت كند و در مواردى كه احياناً قانون شكنى ها پنهانى صورت می گيرد از حيطه قدرت و مسئوليت مُجرى خارج است. اينك به اول گفتار بر می گرديم... ادامه دارد... 📚 💌 کانال " آی💚شیعه " :👇 http://eitaa.com/joinchat/4236247057Cded3cd6bc7 🌺کپی آزاد بشرط دعا و صلوات بر مهدی فاطمه (عج) 🌺
🌷🌷🌷 💠 و ما در ابحاث گذشته مكرّر گفتيم كه بطور كلى مسأله مالكيّت در مجتمع انسانى مبنى است بر غريزه اى (= بکار بردن تمام قدرت برای سود بردن از هر چيزى كه ممكن است به وجهى از آن سود برد) که در هر انسانی وجود دارد. و انسان كه مسأله ، فطری و طبيعى اوست، در راه بقاى حيات خود هر چيزى را كه بتواند استخدام نموده و از منافع وجودى آن استفاده مى كند؛ چه از مواد اوليّه عالَم و چه عناصر و چه مركّبات گوناگون جمادى، و چه حيوانات و چه انسانى كه هم نوع خود او و در انسانيّت مثل اوست. 💠 و اگر احساس احتياج به مسأله در زندگى نبود، آرزوى طبیعی اش اين بود كه همه افراد هم نوع خود را استثمار نمايد. ليكن همين احتياج مُبرمش به اجتماع و تعاون در زندگى، او را مجبور به قبول اشتراك با ساير هم نوعهاى خود در عمل و تحصيل منافع هر چيزى و انتفاع از آن نموده است. از اين رو، او و ساير همنوعانش مجتمعى تشكيل دادند كه هر جزئى از اجزاى آن و هر طرفى از اطرافش اختصاص به عمل يا اعمالى داشته و تمامى افرادشان از مجموع منافع حاصله برخوردار مى شوند؛ يعنى نتائج اعمالشان تقسيم شده و هر كسى به قدر اش از آن سهم مى گيرد. 💠 و تن در دادن به چنين تشكيلات - همانطورى كه گفتيم - بر خلاف آرزوى طبيعى و جِبلّى او و صرفاً از روى است. به شهادت اينكه مى بينيم يك فرد از انسان با اينكه موجودى است اجتماعى هر وقت در خود قوّت و شدّتى مى بيند پشتِ پا به همه قوانين اجتماعى و مَدنى كه آن نيز طبيعى آدمى است زده و شروع مى كند به و قُلدرى، افراد هم نوع خود را زير يوغ استعمار خود كشيدن و دعوى مالك الرِّقابى كردن و به جان آنان و نواميس و اموالشان به دلخواه خود دست درازى كردن. ادامه دارد... 📚 💌 کانال " آی💚شیعه " :👇 http://eitaa.com/joinchat/4236247057Cded3cd6bc7 🌺کپی آزاد بشرط دعا و صلوات بر مهدی فاطمه (عج) 🌺
🌷🌷🌷 💠 و لذا اگر خواننده محترم آزادانه و در روش اينگونه افراد و استثمارشان تأمّل كند خواهد ديد كه اينان روش خود را در تملّك و تصاحب انسانها، تنها در انسانهايى كه داخل در مجتمع آنان و جزئى از اجزاى آنند معتبر نمى دانسته بلكه روش مزبور را در آشنا و بيگانه و دوست و دشمن اجرا می کردند. چيزى كه هست را از اين جهت تملّك مى كردند كه بيگانه بود و يا به جرم دشمنى، محكوم به بيگانگى و خروج از مجتمع او شده بود. زیرا دشمن همه آرزو و همّش اين بوده است كه تار و پود هستى او را به باد داده، اسم و رسمش را محو و نابود سازد و به همين جهت از مجتمع طرف خود خارج شده، و طرف هم به خود حقّ مى داد كه او را نابود كرده و او و ما يَملك او را تملّك كند، چون براى او احترامى قائل نبود. 💠 و همچنين كه اولاد خود را مِلک خود مى دانستند آنان نيز اولاد را در عين حالى كه جزو مجتمع خود مى شمردند ولیکن هم طراز و هم سنگ خودشان نمى پنداشتند، و چنين معتقد بودند كه فرزندان در مجتمع بشرى از متعلّقات و توابع پدرانند و به همين جهت به پدران حقّ مى دادند كه در فرزندان خود همه رقَم تصرّف حتى كُشتن و فروختن و تصرّفات ديگر را بكنند. يا از اين جهت تملّک مى كردند كه خصوصياتى كه در آنان بوده آنان را بر اين مى داشت كه كنند كه ما فوق افراد مجتمعند و افراد، هم پايه و هم وزن و در منافع شريك آنان نيستند و حقّ دارند كه در جامعه حُكمرانى نموده و از هر لذّتى لُبّ لباب آن را (= بهترینش را) به خود اختصاص دهند و در نُفوس افراد مجتمع همه رقم دخل و تصرف نموده حتى آنان را زير يوغ بَردگى خود درآورند. 💠 پس معلوم شد در مسأله بَرده گيرى همان «حقّ اختصاص و تملّك على الاطلاقى» بوده كه انسان هاى براى خود قائل بوده اند. و نيز معلوم شد كه اين روش ناپسند را نسبت به طائفه مخصوصى اجرا نمی كردند، بلكه هر ضعيفى را بدون استثنا محكوم به رِقّيت و بندگی خود مى دانستند و تنها كسانى مستثنا بودند كه مثل خودشان زورمند و در وزن اجتماعى هم سنگ شان باشند. از اينان گذشته هيچ مانعى از بَرده گرفتن بقيه افراد مجتمع برايشان نبود و عُمده ی اين بقيه سه طائفه بودند : : دشمنانى كه با آنان سر جنگ داشتند، : فرزندان خُرد و ضعيف آنان و هم چنين زنان نسبت به اولياى خودشان، : هر مغلوب ذليلى نسبت به غالب عزّت يافته خود. ادامه دارد... 📚 💌 کانال " آی💚شیعه " :👇 http://eitaa.com/joinchat/4236247057Cded3cd6bc7 🌺کپی آزاد بشرط دعا و صلوات بر مهدی فاطمه (عج) 🌺
🌸🌸🌸 ❤️ إنَّ هَذِهِ القُلُوبَ تَمَلُّ کَمَا تَمَلُّ الأَبدَانُ فَابتَغُوا لَهَا طَرَائِفَ الحِکَمِ؛ 💙 این خسته و افسرده می ‌شوند، همچون بدن ‌ها؛ پس برای رفع ملالت آنها، لطایف حکمت آمیز زیبا و جالب انتخاب کنید. 📚 نهج البلاغه حکمت91 🔸در این حدیث، امام (علیه السلام) برای رفع خستگی راهی را نشان می‌ دهد و آن استفاده از نکته‌ هایی است که حکمت آمیز، جالب توجّه و شیرین باشد. 🔸علمای بزرگ ما کتاب ‌هایی نوشته ‌اند که فکاهی و شعر و داستان است و این بدان خاطر بود که این کتاب‌ ها بغل دست آنها باشد و در موقع خستگی با خواندن آنها کنند. 🔸تفریح باید باشد؛ زیرا شیطان خیلی اوقات از طریق تفریحات ناسالم در انسان نفوذ می‌ کند؛ چنان که در جوامع امروزی، تفریحات ناسالم به عامل فساد اخلاق تبدیل شده است. 🔹یکی از تفریحات، مزاح و شوخی کردن است که در این زمینه دو دسته روایت داریم : 🔸یک دسته از روایات می‌ گوید که شوخی نکنید؛ زیرا هیچ انسانی مزاح نمی ‌کند مگر این که مقداری از عقل خود را از دست می‌دهد. در جای دیگر آمده است مزاح نکن که نور تو را از بین می ‌برد. 🔸بر اساس دسته دیگر از روایات؛ مزاح، پسندیده و مطلوب است. چنان که پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) و امام علی (علیه السلام) هم مزاح می ‌کردند. 🔹جمع این دو دسته از روایات این است که بر دو نوع است : مزاح صحیح و مزاح ناصحیح. مزاحی که از حدود ادب و شرع خارج شود، ممنوع است و الّا صحیح بوده و اشکالی ندارد. 👈 انسان باید در زندگی نه خشک باشد و نه شور شور، بلکه باید در حدّ تعادل باشد. 🆔 @ishiaa 🌺🌺🌺
🌹🌹🌹 ✅ هدف و وجه مشترك قانونگذارى در دنياى امروز، بهره بردارى از مزاياى است. 💠 و كوتاه سخن اينكه : و جهت جامعى كه (و يا نقطه ضعفى كه) در همه قوانين جاريه در دنياى امروز هست، بهره بردارى و بهره مندى از مزاياى حيات مادّى و دنيايى است و اين هدف است كه در همه قوانين، منتها درجه سعادت آدمى در نظر گرفته شده؛ در حالی كه آن را قبول ندارد. زيرا از نظر اسلام، سعادت در برخوردارى از لذائذ مادّى خلاصه نمى شود بلكه مدار آن وسيع تر است، يك ناحيه اش همين برخوردارى از «زندگى دنيا» است و ناحيه ديگرش برخوردارى از «سعادت اخروى» است. كه از نظر اسلام، زندگى واقعى هم همان زندگى آخرت است و اسلام سعادت زندگى واقعى يعنى زندگى اخروى بشر را جز با «مكارم اخلاق و طهارت نفس از همه رذائل» تأمين شدنى نمى داند. و باز به حدّ كمال و تمام رسيدن اين مكارم را وقتى ممكن مى داند كه بشر داراى باشد، و داراى حياتى باشد كه بر «بندگى خداى سبحان» و خضوع در برابر مُقضيات رُبوبيّت خداى تعالى و بر معامله بشر بر اساس ، متّكى باشد. 💠 اسلام بر اساس اين نظريه، براى تأمين سعادت دنيا و آخرت بشر، اصلاحات خود را از دعوت به شروع كرد تا تمامى افراد بشر يك خدا را بپرستند، و آن گاه قوانين خود را بر همين اساس تشريع نمود و تنها به تعديل خواست ها و أعمال اكتفاء نكرد، بلكه آن را با قوانينى «عبادى» تكميل نمود و نيز «معارفى حقّه و اخلاق فاضله» را بر آن اضافه كرد. آن گاه را در درجه اوّل به عهده «حكومت اسلامى» و در درجه دوم به عهده «جامعه» نهاد، تا تمامى افراد جامعه با تربيت صالحه علمى و عملى و با داشتن حقّ و در كار حكومت نظارت كنند. 💠 و از مهم ترين مزايا كه در اين به چشم مى خورد ارتباط تمامى اجزاى اجتماع به يكديگر است؛ ارتباطى كه باعث وحدت كامل بين آنان مى شود. به اين معنا كه در فضائل اخلاقى كه اين آئين بدان دعوت می كند سارى و نامبرده در اعمالى كه مردم را بدان تكليف فرموده جارى است، در نتيجه تمامى اجزاى دين اسلام بعد از تحليل به «توحيد» بر می گردد و توحيدش بعد از تجزيه به صورتِ آن «اخلاق» و آن «اعمال» جلوه مى كند. همان روح توحيد اگر در قوس نزول قرار گيرد آن اخلاق و اعمال مى شود و اخلاق و اعمال نامبرده در قوس صعود همان روح توحيد مى شود، هم چنان كه قرآن كريم فرمود : ❣ إلَيْهِ يَصْعَدُ الْكَلِمُ الطَّيِّبُ وَ الْعَمَلُ الصَّالِحُ يَرْفَعُهُ —- كلمه توحيد از ناحيه خدا نازل و عمل صالح همان را بالا مى برد. (سوره فاطر آيه 10) ادامه دارد... 📚 💌 کانال " آی💚شیعه " :👇 🆔 @ishiaa 🌺کپی آزاد بشرط دعا و صلوات بر مهدی فاطمه (عج) 🌺
🔴 مهم 🔴 🔵درباره ظهور🔵 سلام و عرض ادب 🔹مدّتی است در فضای مجازی اینطور تبلیغ می شود که و زود باشید آماده باشید که نشانه های ظهور اتفاق افتاده و عن قریب است که آقا امام زمان (عج) ندای أنا بقیة الله معروفش را برای جهانیان سر داده و زمین را از لوث وجود ظالمین پاک بکند. و چنان قضیه را قطعی و حتمی جلوه می دهند که برخی در همین زمینه کانالها و گروهها به راه انداخته و چنان سرگرم فضاسازی هستند که گویا حضرت در همین ماه مبارک رمضان ظهور کنند و یا امسال حتماً سال ظهور است و... 🔹 عدّه ای پا را از این هم فراتر گذاشته و می گویند : راه حلّ های برای و نجات شیعیان دارند تا در بحبوحه ظهور حضرت که دو سوم جمعیت زمین کشته شده و از بین می روند!! ایشان بتوانند جان سالم به در برده و نعوذ بالله از تیغ کشیده حضرت خلاصی یابند.!!! 🔹 ناگفته نماند که هیچ کدام از اینها تاریخ دقیق دقیق برای ظهور « به روز و ساعت مشخص» تعیین نمی کنند، و به گمان خودشان در این مورد مواظب حدیث معروف کَذَبَ الوَقّاتون (= تعیین کنندگان وقت دروغ می گویند) هستند. ♦️باید توجه داشته باشیم که یکی از نتایج اینگونه تبلیغات این است که مردم را بطور جدّی متوقع ظهور می کند. در نتیجه اگر بخاطر موانعی ظهور اتفاق نیفتد، مردم شده و حتی در ایمان خود به وجود قائم(عج) سست می شوند. مضافاً بر اینکه ممکن است عدّه ای از خدا و امام زمان (عج) نیز طلبکار بشوند که چرا ظهور اتفاق نیفتاد و باید ظهور می شد و... 🔸نا گفته نماند در اینگونه تبلیغات، بطور چهره خشن و تشنه به خونی از حضرت و قیام ایشان به تصویر کشیده می شود و مردم را بیشتر از اینکه امیدوار و خوشحال کند، ناراحت و نگران می کند. 💠 دوستان عزیزم، اهل بیت علیهم السلام همواره ما را به توصیه کرده و دستور داده اند که برای ظهور حضرت مهدی (عج) آمادگی لازم را به دست آورده و در حدّ توان برای ظهورش زمینه سازی کنیم و همیشه به او و فرجش مؤمن بوده و امیدوارانه برایش کار کنیم تا به اذن الهی و با برطرف شدن موانع، حضرت قیام کرده و مؤمنین و مستضعفین را عزّت ببخشد و ریشه ظلم و ظالم را بخشکاند. ولی باید به دقت مواظب باشیم تا بوسیله برخی افراد بازی نخوریم و اجازه ندهیم با اعتقادات حقّه ای که داریم بازی شده و دشمنان قرآن و انقلاب خودشان را (که 1- ناامید کردن مردم از آینده روشن پیش رویشان و 2- بی اعتمادی به مُتولّیان دینی است) بر پیکره امّت مسلمان ایران وارد سازند. 🆔 @ishiaa 🌺🌺🌺🌺
🌹🌹🌹 ❇️ سير تاريخى بَرده گيرى ❇️ 💠 گر چه تاريخِ شيوع سنّت برده گيرى در مجتمع بشرى در دست نيست، ليكن چنين به نظر مى رسد كه اين سنّت نخست درباره و سپس درباره و عملى شده باشد. براى اينكه آن مقدار كه در تاريخ اُمَم قوى و جنگى به قصص و حكايات و قوانين و احكام مربوط به سنّت برده گيرىِ اسراى جنگى برمى خوريم به داستانهاى برده گيرى زنان و فرزندان بر نمى خوريم. 💠 اين سنّت در بين ملل و اُمم متمدّن قديم مانند هند، يونان، روم و ايران و همچنين در بين اديان آسمانى آن روز مثل دين يهود و نصارا - به طورى كه از انجيل و تورات استفاده ميشود - رواج داشته است؛ تا اينكه اسلام ظهور نموده و پس از امضاء اصل اين سنّت، محدودیت ها و تضييقات زيادى در دائره آن و اصلاحاتى در احكام و قوانين آن كرد. تا اينكه در اثر آن تضييقات اسلام، سرانجام اين سنّت به اينجا كشيد كه در هفتاد سال قبل (= اواخر دهه 1260شمسی) در به طور كلّى لغو گرديد. 💠 در معجم خود كه درباره أعلام شرق و غرب نوشته در صفحه 219 مى گويد : مسأله برده گيرى در بين ملل قديم شايع بود، و اين برده ها از همان اُسراى جنگى و طوائف مغلوبه بودند، و اين روش در بين يهود و يونانيها و روميها و عرب جاهليت و همچنين در اسلام داراى نظام معروفى بود، و ليكن رفته رفته رو به زوال و لغويّت گذاشت. نخست در هند در سال 1843 و سپس در مستعمرات فرانسه در سال 1848 و در ايالات متحده آمريكا بعد از جنگ انفصال در سال 1865 و در برزيل در سال 1888 لغو شد، تا آنكه در سال 1890 در بروكسل كنفرانسى تشكيل يافته و به لغويّت آن قرارى صادر گرديد. الّا اينكه تاكنون در سراسر جهان لغو نشده، هنوز هم در بعضى از قبائل آفريقا و همچنين بعضى از نقاط آسيا آثارى از آن باقى است، و منشأ اين لغويّت همان است در حقوق و واجبات و ضروريات زندگى. ادامه دارد... 📚 💌 کانال " آی💚شیعه " :👇 🆔 @ishiaa 🌺کپی آزاد بشرط دعا و صلوات بر مهدی فاطمه (عج) 🌺
❤️ ولادت آقا حضرت علی اکبر علیه السلام و روز جوان مبارک. در این ماه عزیز دعامون کنید که عاقبت بخیر بشیم. یاعلی مدد💐
🌹🌹🌹 ❇️ لغو دو سبب از اسباب بردگى (سلطه و قُلدرى - ولايت پدر و شوهر) در اسلام 💠 همانطورى كه قبلاً گفتيم عمده برده گيرى سه چيز بود : 1- جنگ 2- زور و قلدرى 3- داشتن ولايت اُبوّت و شوهرى و امثال آن. يكى از تضييقات اسلام همين بود كه سبب اخير را لغو كرد و حقوق جميع طبقات بشر (از شاه و رعيّت و حاكم و محكوم و سرباز و فرمانده و خادم و مخدوم) را به طور يكسان محترم شمرده و امتيازات و اختصاصات زندگى را لغو نمود و در احترام جان ها و عِرض و مال همه، حكم به فرمود. افكار و عقايد و خواسته هاى همه را مورد اعتنا قرار داد، يعنى همه را در بكار بردن حقوق محترم خود در حدّ خود تامّ الإختيار ساخت و همچنين آنان را بر كار خود و بر دستمزدى كه كسب كرده اند و منافع وجودشان مسلّط كرد. 💠 روى اين حساب، زمامدار در ولايتى بر مردم جز در اجراى احكام و حدود و جز در اطراف مصالح عامّى كه عايد به مجتمع دينى ميشود ندارد، و چنين نيست كه هر چه را دلش خواست بكند و هر چه را كه براى زندگى فردى خود پسنديد به خود اختصاص دهد؛ بلكه در مُشتهيات شخصى و تمتّعات زندگى، فردى مثل يك است و هيچگونه امتيازى از سايرين ندارد و امر او در آرزوها و اميال شخصی اش به هيچ وجه در ديگران نافذ نيست، چه آن آرزو بزرگ باشد و چه كوچك. 💠 آرى با اين طرز حكومت، موضوع و زمينه برده گیری به زور و قلدرى را از بين برده و همچنين ولايت پدران را هم نسبت به فرزندان محدود نموده. و اگر به آنان ولايتى آنهم تنها نسبت به حِضانت و نگهدارى اولادشان داده، در عوض بار سنگين تعليم و تربيت شان و حفظ اموالشان در ايّام حجر و كودكى را هم بدوششان گذاشته. و همين كه اين بار سنگين با رسيدن فرزندان به حدّ بلوغ از دوش شان برداشته شد، آن ولايت نيز از آنان سلب شده و در تمامى حقوق اجتماعى دينى با فرزندان خود برابر مى شوند و همانطورى كه آنان صاحب اختيار خود هستند فرزندان نيز در زندگى شخصى و تمايلات خود مستقل و صاحب اختيار ميشوند؛ اين است آن مقدار ولايتى كه اسلام براى نسبت به فرزندان قائل شده. 💠 و ضمناً اكيدى هم به فرزندان كرده كه زحمات پدران را (در راه تعليم و تربيتشان) منظور داشته، و در عوض به آنها احسان و نيكويى كنند. از آن جمله فرموده : ❣ و وَصَّيْنَا الْإِنْسانَ بِوالِدَيْهِ حَمَلَتْهُ أُمُّهُ وَهْناً عَلى وَهْنٍ وَ فِصالُهُ فِي عامَيْنِ أَنِ اشْكُرْ لِي وَ لِوالِدَيْكَ إِلَيَّ الْمَصِيرُ، وَ إِنْ جاهَداكَ عَلى أَنْ تُشْرِكَ بِي ما لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ فَلا تُطِعْهُما وَ صاحِبْهُما فِي الدُّنْيا مَعْرُوفاً وَ اتَّبِعْ سَبِيلَ مَنْ أَنابَ إِلَيَّ. ما را توصيه كرديم به رعايت احترام پدر و مادر، مادرى كه باردار او بود در حالتى كه روز به روز ضعفش افزوده مى شد و در مدّت دو سال تمام او را شير داد، توصيه كرديم كه شكر مرا و پدر و مادرت را بجاى آر و بدان كه بازگشت همه به سوى ما است. و اگر به تو اصرار كردند كه به من بورزى و تحميلت كردند كه دعوتشان را با اينكه علم به صحتش ندارى قبول كنى، پس قبول مكن ولى در امور دنيوى با آنان به احسان و رفق مدارا كن، و پيروى كن طريقه و رفتار كسانى را كه به من بازگشت نمودند. (سوره لقمان آيه 15) ❣ و قَضى رَبُّكَ أَلَّا تَعْبُدُوا إِلَّا إِيَّاهُ وَ بِالْوالِدَيْنِ إِحْساناً إِمَّا يَبْلُغَنَّ عِنْدَكَ الْكِبَرَ أَحَدُهُما أَوْ كِلاهُما فَلا تَقُلْ لَهُما أُفٍّ وَ لا تَنْهَرْهُما وَ قُلْ لَهُما قَوْلًا كَرِيماً وَ اخْفِضْ لَهُما جَناحَ الذُّلِّ مِنَ الرَّحْمَةِ وَ قُلْ رَبِّ ارْحَمْهُما كَما رَبَّيانِي صَغِيراً. پروردگارت امرى مؤكّد كرده كه جز او چيزى را نپرستى، و به پدر و مادرت كنى. اگر در زمان حیات تو، يكى از آن دو و يا هر دو به حدّ پيرى رسيدند و تو اگر از نگهداريشان به ستوه آمدى پيش رويشان اظهار خستگى مكن و ايشان را زجر مده، و با ايشان به نرمى حرف بزن، و از روى مهربانى پَر و بال مَسكنت و ذلّت زير پايشان بگستران و بگو : پروردگارا همانطور كه اينان مرا در كودكى پرورش دادند تو نيز به ايشان رحم كن. (سوره اسراء آيه 24) 🔹و در شريعت مقدّس اسلام عقوق و رنجاندن والدين را از و هلاك كننده شمرده است. ادامه دارد... 📚 💌 کانال " آی💚شیعه " : 🆔 @ishiaa 👈 🌺کپی آزاد بشرط دعا و صلوات بر مهدی فاطمه (عج) 🌺