📌 جلوگیری عایشه از دفن امام حسن علیه السلام کنار جد گرامیشان (در منابع #اهل_سنت)
🔰هنگامي كه #حسن عليه السلام از دنيا رفت، خواستند كه او را در خانه #رسول_خدا صلی الله علیه و اله دفن كنند؛ پس از اين كار جلوگيري كرد، سوار بر قاطري شد و مردم را جمع كرد. #ابن_عباس به او گفت: (تو مي خواهي همان كاري را كه در جمل انجام دادي انجام بدهي) تا اين كه مردم بگويند: «روز قاطر» همان طوري كه مي گويند روز شتر ؟
📚 ابن عبد البر النمري القرطبي المالكي، ابوعمر يوسف بن عبد الله بن عبد البر (متوفاي 463هـ)، بهجة المجالس وأنس المجالس، الجزء الأول من قسم الأول، ص100، باب من الأجوبة المسكتة وحسن البديهة، تحقيق: محمد مرسي الخوئي، ناشر: دار الكتب العلمية ـ بيروت، الطبعة: الثانية، 1981م.
🔰هنگامي كه #امام_حسن عليه السلام از دنيا رفت، خواستند كه او را دفن كنند، مروان اجازه نداد و گفت: نه، #عثمان در حش كوكب (قبرستان يهوديان در كنار بقيع) دفن شود و حسن در اين جا؟ #بنی_هاشم و #بنی_اميه براي ياري يكديگر جمع شدند و اسلحه آوردند. #ابوهريره به مروان گفت: آيا تو از دفن حسن در اين جا جلوگيري مي كني؛ در حالي كه از رسول خدا شندي كه به او برادرش #حسين مي گفت: «اين دو سردار جوانان اهل بهشتند»؟ #مروان گفت: رهايم كن، حديث رسول خدا ضايع شده، اگر غير از تو و ابو سعيد خدري آن را حفظ نكرده باشند، تو در زمان فتح خير #اسلام آوردي. ابوهريره گفت: راست گفتي، در زمان فتح خيبر اسلام آوردم؛ اما همواره ملازم #پيامبر بودم و از او جدا نشدم، از او سؤال مي كردم و به اين كار عنايت داشتم، تا اين كه دانستم و شناختم كه رسول خدا صلی الله علیه و اله چه كسي را دوست دارد و از چه كسي بدش مي آيد، چه به او نزديك است و چه كسي از او دور، چه كسي را گذاشت در #مدينه بماند و كي را تبعيد كرد، چه كسي را دعا كرد و چه كسي را لعن.
وقتي #عایشه اسلحه و مردان را ديد و ترسيد كه شر بين آن ها بزرگتر شود و خونريزي شود، گفت: خانه، خانه من است، اجازه نمي دهم كه كسي در آن دفن شود.
📚 البلاذري، أحمد بن يحيي بن جابر (متوفاي279هـ)، أنساب الأشراف، ج1، ص389، طبق برنامه الجامع الكبير.
📚 إبن أبي الحديد المدائني المعتزلي، ابوحامد عز الدين بن هبة الله بن محمد بن محمد (متوفاي655 هـ)، شرح نهج البلاغة، ج16، ص8، تحقيق محمد عبد الكريم النمري، ناشر: دار الكتب العلمية - بيروت / لبنان، الطبعة: الأولي، 1418هـ - 1998م.
🔰عائشه در حالي كه سوار بر قاطر خاكستري رنگي شده بود، گفت: اين خانه من است، به هيچ كس اجازه (دفن) نمي دهم. قاسم بن #محمد بن أبي بكر جلو آمد و گفت: اي عمه، ما هنوز سرهاي خود را (از ننگ) بعد از روز شتر سرخ نشسته ايم، تو مي خواهي كه مردم بگويند «روز قاطر خاكستري»؟ پس عائشه بازگشت.
📚 اليعقوبي، أحمد بن أبي يعقوب بن جعفر بن وهب بن واضح (متوفاي292هـ)، تاريخ اليعقوبي، ج2، ص225، ناشر: دار صادر - بيروت.
🔰(امام) حسن عليه السلام وصيت كرد كه او را در كنار جدش رسول خدا دفن كنند، وقتي از دنيا رفتند، خواستند به وصيت او عمل كنند، در اين زمان مروان از جانب #معاويه حاكم مدينه بود، پس او از اين كار جلوگيري كرد، نزديك بود كه بين بني اميه و بني هاشم به خاطر اين مسأله فتنه شود؛ پس عائشه گفت: خانه، خانه من است، من اجازه نمي دهم كه او در اين جا دفن شود، پس او را در بقيع دفن كردند؛ وقتي خبر از دنيا رفتن (امام) حسن به معاويه رسيد، (از شادي) سجده كرد.
📚 أبو الفداء عماد الدين إسماعيل بن علي (متوفاي732هـ)، المختصر في أخبار البشر، ج1، ص127، طبق برنامه الجامع الكبير.
👈 نتيجه:
طبق مداركي كه گذشت، عائشه از دفن امام مجتبي عليه السلام در خانه پيامبر جلوگيري كرده است، بنابراين، سؤالات ذيل پيش مي آيد:
❓چرا عائشه از دفن امام مجتبي عليه السلام در كنار جدش رسول خدا صلي الله عليه وآله ممانعت كرد؟
❓آيا مالكيت اين خانه در اختيار عائشه بود؟ چه كسي اين خانه را به او داده بود؟ اگر او از رسول خدا صلي الله عليه وآله ارث برده بود، چرا دختر پيامبر از اين ارث محروم شد؟ اگر مال عموم مسلمانان و جزء بيت المال بود، چرا اجازه دفن نداد؟
❓چرا به #ابوبكر و #عمر اجازه دفن داد؟
🆔 @islam_history
❌#اهل_بیت_پاستوریزه_نبودند (۴)❌
👌 پاسخ #امام_حسن علیه السلام به گستاخی #عمروعاص
🔰امّا تو اى عمرو پسر عاص، اى بدگوى لعين ابتر (بى دنباله)، تو فقط به سگ مانى، ابتداى كار تو با مادرت كه بدكاره بود شروع شد، و تو بر فراشى مشترك تولّد يافتى، و در باره #ولايت و سرپرستى تو مردانى از قريش ادّعا نمودند بنام هاى: #ابوسفيان بن حرب، #وليد بن #مغيره، و #عثمان بن حارث، و نضر بن حارث بن كلده، و عاص بن وائل، و هر كدامشان تو را فرزند خود مى دانست، و دست آخر پدرت كسى شد كه در حسب از همه پست تر، و در منصب از همه خبيث تر و خلاصه بدكاره ترينشان بود، سپس تو براى سخنرانى برخاسته و گفتى: من بدگوى محمّد هستم، و پدرت عاص گفت: محمّد مردى بى دنباله است و پسرى ندارد، كه اگر بميرد نسلش منقطع خواهد شد، در اينجا خداوند آيه «همانا دشمن تو، همو دنبال بريده است- كوثر: ۳» را نازل فرمود، و اين در حالى بود كه مادرت هنوز نزد عبد قيس رفته و خواهان فسادكارى بود و در جايجاى آنجا خود فروشى مى كرد، و تو اى عمرو در تمام مكانهايى كه #رسول_خدا صلّى اللَّه عليه و آله حضور داشت از بدترين دشمنان و تكذيب كنندگان او بودى...
📚 الاحتجاج، ج۲، ص۳۳.
🆔 @islam_history
💠 بر اساس مستندات تاریخی، از چند قرن قبل علمای #اهل_سنت برای زیارت #امام_رضا علیه السلام کاروان زیارتی راه می انداختند.
◀️ قال أبو بكر محمّد بن الموءمل: «خرجنا مع إمام أهل الحديث أبي بكر بن خزيمة وعديله أبي عليّ الثقفيّ، مع جماعة من مشايخنا وهم إذ ذاك متوافرون إلى زيارة عليّ بن موسى الرضا بطوس، قال: فرأيت من تعظيمه يعني ابن خزيمة لتلك البقعة، وتواضعه لها وتضرّعه عندها ما تحيّرنا.
💠 محمّد بن مؤمل مى گويد: همراه ابن خزيمه پيشواى اهل #حديث و جمع زيادى از اساتيد و بزرگان به زيارت قبر #على بن موسى الرضا عليه السلام در طوس رفتيم، از تعظيم و تواضع ابن خزيمه نسبت به بارگاه حضرت حيرت زده شدیم.
📚 تهذيب التهذيب لإبن حجر العسقلاني، ج7، ص339
🆔 @islam_history
📌 اخلاق پیامبر صلیاللهعلیهوآله
✍ #امام_حسین علیهالسلام فرمود:
⁉️از پدرم #امیرالمومنین #علی علیهالسلام درباره اخلاق #پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله سوال کردم.
💠 ایشان در پاسخ فرمودند: رفتار پیامبر صلی الله علیه و آله چنان بود که...
1⃣ دائما خوشخو، خندان و با مردم ملایم بود؛
2⃣ هرگز خشن، سنگدل، پرخاشگر، بدزبان و عیبجو نبود؛
3⃣ هیچ کس از او مایوس نمی شد؛
4⃣ هر کس به در خانه او می آمد، ناامید باز نمی گشت؛
5⃣ سه چیز را از خود رها کرده بود: مجادله در سخن، زیاد حرف زدن و دخالت در کاری که به او مربوط نبود؛
6⃣ سه چیز را درباره مردم رها کرده بود:
کسی را مذمت و سرزنش نمی کرد، در عیوب و لغزش های مردم جست و جو نمی کرد و هرگز سخن نمی گفت، مگر در اموری که ثواب الهی را امید داشت.
📚 معانی الاخبار، ص۸۳.
🆔 @islam_history
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 هر چشمی لیاقت اشک بر #امام_حسن علیه السلام را ندارد...
🆔 @islam_history
✍ #امام_حسن علیه السلام فرمودند:
💠 همانا محبّت و دوستي با ما (#اهل_بيت رسول الله صلي الله عليه وآله) سبب ريزش گناهان - از نامه اعمال - مي شود، همان طوري که وزش باد، برگ درختان را مي ريزد.
✍ پیامبر صلی الله علیه و اله فرمودند:
💠 هر چيزی اساس و پايهای دارد و اساس اسلام، محبت ما اهل بیت است.
🏴 شهادت پیامبر گرامی اسلام و همچنین سبط النبی حضرت امام حسن مجتبی تسلیت باد.
🆔 @islam_history
مرثیه امام حسن علیه السلام.mp3
13.67M
🏴 السَّلامُ عَلَيْكَ يَا أَبَا مُحَمَّدٍ الْحَسَنَ بْنَ عَلِيٍّ
💠 روضه جانسوز #امام_حسن مجتبی علیه السلام
🎵 حجت الاسلام میرزامحمدی
🆔 @islam_history
📌 توهین عمر به رسولالله
✍ هرچند بعضی از مورخین #مکتب_خلفا، نام خلیفه دوم را ذکر نکردهاند؛ اما به خواست خدا در صحیحترین کتاب آنها، توهین وی به پیامبر ثبت شده است.
🔰#ابن_عباس مى گويد: چون زمان وفات #پيامبر خدا صلی الله علیه و آله فرا رسيد، در حالى كه در اتاق و گرداگرد بستر آن حضرت را مردان سرشناس و مختلفى گرفته بودند و #عمر نيز در ميان ايشان بود، آن حضرت فرمود:
💠 هم اكتب لكم كتابا لن تضلوا بعده. يعنى كاغذى حاضر كنيد تا چيزى برايتان بنويسم كه هرگز گمراه نشويد.
🔰اما عمر بیدرنگ گفت:
ان النبى غلبه الوجع، و عندكم كتاب الله، فحسبنا كتاب الله.
يعنى درد بر پيغمبر چيره شده، كتاب خدا در نزد شما موجود است، پس همان كتاب خدا براى ما كافى است.
🔰به سبب مخالفت عمر با خواسته پيغمبر، در ميان حاضران مجلس اختلاف نظر افتاد؛ جمعى خواهان اجراى دستور #رسول_خدا صلی الله علیه و آله بودند، و بعضى هم سخن عمر را تكرار نمودند. سر و صدا بالا گرفت و اختلاف و پرخاش به يكديگر شدت يافت ؛تا آنجا كه رسول خدا خطاب به آنها فرمود:
💠 قوموا عنى، لا ينبغى عندى التنازع. يعنى بيرون برويد؛ دعوا و ستيزه در نزد من درست نيست.
📚 صحيح بخارى، كتاب العلم، باب كتابه العلم، ج ۱، ص ۲۲ - ۲۳.
🆔 @islam_history
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 نظر جالب کارشناس #اهل_سنت درباره توهین خلیفه دوم به پیامبر صلی الله علیه و اله
🆔 @islam_history
⚠️ پیامبر صلی الله علیه و آله را آزار ندهیم
✍ #امام_صادق علیهالسلام در مجلسی فرمودند:
💠 چه مىشود شما را كه حضرت #محمد صلیاللهعلیهوآله را آزار مىدهيد؟!
🔸مردى گفت:
فدايت شوم! چگونه #رسول_الله را آزار دادهایم؟
💠 امام صادق علیهالسلام فرمودند:
مگر نمىدانيد كه اعمال شما بر آن حضرت عرضه مىشود؟ و وقتی معصيتى در آنها مشاهده فرمايد آزرده مىگردد؟
پس رسولالله را آزار ندهيد و با اعمال نیکوی خود، آن حضرت را شادمان سازيد.
📚 امالی شیخ مفید،مجلس۲۳، شماره ۲۹.
🆔 @islam_history
4_710636819120652742.pdf
3.48M
📌 در سالروز تشکیل شورای شوم #سقیفه؛ خواندن کتاب "سقیفه" مرحوم علامه عسکری می تواند سودمند باشد.
🆔 @islam_history
کرامت رضوی.mp3
3.81M
📌 کرامت #امام_رضا علیه السلام
🎤حجت الاسلام میرزامحمدی
📄 اعطای برگه های آزادی از آتش...
🆔 @islam_history
✍ #امام_رضا علیه السلام فرمودند:
💠 مؤمن، #مومن واقعى نيست، مگر آن كه سه خصلت در او باشد:سنّتى از پروردگارش و سنّتى از پيامبرش و سنّتى از امامش. امّا سنّت پروردگارش، پوشاندن راز است،امّا سنّت پيغمبرش، مدارا و نرم رفتارى با مردم است،امّا سنّت امامش، صبر كردن در زمان تنگدستى و پريشان حالى است.
🏴 شهادت امام رضا علیه السلام تسلیت باد.
🆔 @islam_history
عنایت ویژه امام رضا علیه السلام.mp3
3.49M
📌 عنایت ویژه #امام_رضا علیه السلام
🎤حجت الاسلام میرزامحمدی
📄 عرضه نامه اعمال شیعیان ...
🆔 @islam_history
هدایت شده از تاریخ و سیره اهل بیت علیهم السلام
📌 شب اول ربیع الاول، لیله المبیت
✍ #رسول_الله صلی الله علیه و آله فرمود:
💠 خداوند به #جبرئیل و #میکائیل وحی نمود که من بین شما پیوند برادری ایجاد نمودم و عمر یکی از شما را طولانی تر از عمر دیگری قرار دادم.
🔰پس کدام یک از شما برادرش را بر خود ترجیح میدهد؟ هر دو آنها از مرگ بیزار بودند.
💠 پس خداوند به آن دو وحی نمود: آیا (نمی خواهید) مثل ولی من #علی_بن_ابی_طالب باشید که میان او و #محمد، پیامبرم عقد اخوت بستم و #علی، جان #پیامبر را بر خود ترجیح داد و در بستر او خوابید تا با فدا کردن جان خود، از جان پیامبر صلی الله علیه و آله محافظت کند؟
🔰هر دو به زمین فرود آیید و از او در مقابل دشمنش محافظت کنید. جبرئیل فرودآمده و در کنار سر حضرت نشست و میکائیل در کنار پاهای حضرت قرار گرفت و جبرئیل شروع به تکرار این جمله کرد: آفرین! آفرین! به انسانی همچون تو یا بن ابی طالب! به خدا سوگند فرشتگان به تو افتخار میکنند! و خداوند این آیه را نازل کرد: «وَمِنَ النَّاسِ مَن یشْرِی نَفْسَه ابتغاءَ مرضاتِ الله»
📚 مناقب ابن شهر آشوب، ج۲، ص۶۴.
🆔 @islam_history
📌 فساد خواص
✍ نقل شده که از #امام_علی علیه السلام درباره احوالات [بد و نادرست] مردم سوال شد، ایشان فرمودند: این ناشی از فساد خواص است.
💠 خواص پنج دسته هستند؛
1️⃣ عالمان؛ آنها راهنمایان به سوی خدا هستند.
2️⃣ زاهدان؛ آنها راه رسیدن به خداوند هستند.
3️⃣ تاجران؛ آنها امین های خداوند هستند.
4️⃣ نظامیان؛ آنها یاری دهندگان دین خدا هستند.
5️⃣ حاکمان؛ آنها مسئول اداره امور خلق خدا هستند.
❓ پس اگر عالم طمع کار باشد و به دنبال جمع مال باشد، پس به واسطه چه کسی به خدا راهنمایی شود؟
❓و اگر زاهد، راغب به دنیا باشد و طالب اموال و متعلقات مردم باشد، پس به چه کسی اقتداء شود؟
❓و اگر تاجر خائن باشد و زکات ندهد، پس به چه کسی می توان اعتماد کرد؟
❓و اگر نظامی ریاکار باشد و نگاهش به کسب دنیا باشد پس چطور خطرات از مسلمانان دفع می شود؟
❓و اگر حاکم جامعه ظالم و جائر باشد پس مظلوم از چه کسی برای مقابله با ظالم کمک بخواهد؟
⚠️ به خدا قسم مردم را نابود نمی کنند مگر عالمان طمّاع، زاهدان دنیا طلب، تاجران خائن، نظامیان ریاکار و حاکمان جائر.
📚 غرر الحكم و درر الكلم ص 505
🆔 @islam_history
هدایت شده از تاریخ و سیره اهل بیت علیهم السلام
❤️ صلّیاللهعلیکیاأباعبدالله...
🕊حضرتفرمود: ...این ذکر را ۳مرتبه بگو؛ چرا که سلام از نزدیک و دور به ایشان میرسد!
🌙 #شبزیارتی
🆔 @islam_history
📌قدمت #ایام_محسنیه در کلام عالم #اهل_سنت
✍️ قاضى عبد الجبّار معتزلی (متوفی ۴۱۵ هـ) می نویسد:
💠 در این زمان (یعنی سال ۴۰۹ قمری که تألیف این کتاب به پایان رسیده) از جمله آنان (یعنی عالمان #شیعه) کسانی هستند چون أبوجبلة ابراهیم بن غسّان، و مانند جابر متوفّي، أبوالفوارس حسن بن محمّد ميمدیّ، أبوالحسين أحمد بن محمّد بن کميت، أبو محمّد طبری، أبوالحسن حلبی، أبويتيم رلبای، أبو القاسم نجّاری، أبو الوفا ديلمی، ابن أبی الدّيس، خزيمة، أبوخزيمة، و أبو عبد اللّه محمّد بن نعمان (شیخ مفید). اینان در مصر و رملة (در سوریه)، صور (در لبنان)، عكّا (در فلسطین اشغالی)، عسقلان (در ساحل فلسطین)، دمشق، بغداد، جبل السماق (در ادلب سوریه) هستند و همگی در این سرزمین ها، ادّعای تشیّع و دوستی #محمّد صلّی الله علیه و سلّم و #اهل_بیت او را دارند، سپس بر #فاطمه و بر فرزندش مُحَسَّن ـ که عقیده دارند خلیفه دوم او را کشته است ـ گریه می کنند...
📚 دلائل النبوّة (ناشر: دار المصطفى القاهرة) ج2 ص594
🆔 @islam_history
📌 خلفای پس از #پیامبر ...
✍ #حذیفه بن یمان نقل می کند که #رسول_خدا صلی الله علیه وآله فرمود:
💠 پس از من، خلفایی بر سر کار می آیند که:
👈 نه در راه من قدم بر می دارند؛
👈 نه روش و سیره من را در پیش خواهند گرفت؛
👈 در میان ایشان، کسانی هستند که پیکرشان، انسان، ولی قلبشان #شیطان است.
📚صحیح مسلم، ج۳، ص۲۰، حدیث۱۸۴۷.
🆔 @islam_history
📌 تعدد ازواج حضرت #سکینه_بنت_الحسین سلاماللهعلیها، آری یا خیر؟
🔰از اتهاماتی که به سکینه بنت الحسین علیها السلام نسبت داده شده است ازدواجهای مکرر ایشان است و عجیبتر اینکه در میان این ازدواجها نام افرادی هم به چشم میخورد که سابقه عناد و دشمنی با او و اهل بیتش را داشته و از دشمنان درجه اول آنان و شیعیانشان محسوب میشدند.
🔰در روایات اهل سنت آمده که #سکینه دختر #امام_حسین علیه السلام پس از واقعه تلخ #عاشورا و بازگشت به مدینه با #مصعب_بن_زبیر #ازدواج کرد و برای او فرزندی به نام "فاطمه" به دنیا آورد و پس از کشته شدن مصعب با عبدالله بن #عثمان بن عبدالله بن حکیم بن حزام بن خویلد ازدواج کرد و پسری بنام "عثمان" برای او به دنیا آورد پس از عبدالله سکینه با زید بن عمرو بن عثمان بن عفان و بعد با ابراهیم بن عبدالرحمان بن عوف ازدواج کرد اما به واسطه نامه هشام بن عبدالملک والی مدینه از او جدا شد و بعد با اصبغ بن عبدالعزیز بن مروان ازدواج کرد و سپس دوباره با ابراهیم بن عبدالرحمن بن عوف ازدواج کرد. (۱)
🔰با توجه به اینکه بر اساس روایات شیعی، سکینه بعد از ازدواجش با #عبدالله_بن_حسن علیه السلام تا زمان وفات با کسی ازدواج نکرده بود، بی تردید موضوع تعدد ازواج که برای سکینه نقل کرده اند اسائه ادب دیگری است که دشمنان برای تقرب بین آل علی علیهم السلام و دشمنانشان به #اهل_بیت علیهم السلام بسته و در راستای تلاش برای رفع عداوت تقلیدی بین آنها و بین مخالفان اهل بیت علیهم السلام صورت گرفته است.(۲)
🔰بر روایات ازدواجهای مکرر سکینه بنت الحسین علیه السلام اشکالات بسیاری وارد است که از مهمترین آن میتوان به این دو مورد اشاره کرد:
🔸اولاً: از طریق تاریخ نویسان #شیعه نام هیچ همسر یا فرزندی برای این بانو به ثبت نرسیده است، هرچه هست روایاتی است که از طریق #ابوالفرج_اصفهانی و امثال او به ما رسیده است. آن بانویی که #امام علیه السلام در توصیف او میفرمایند «و اما السکینه فغالب علیها الاستغراق مع الله فلا تصلح لرجل؛ سکینه غالباً غرق در ذات الهی است از این رو شایسته امور زناشویی نیست» چگونه ممکن است آن طور باشد که ابوالفرج میگوید.
🔸ثانیاً: این ازدواج ها و بخصوص ازدواج سکینه با مصعب بن زبیر به جهت دشمنی شدید آل زبیر با اهل بیت علیهم السلام و عدم توافق آنان با هم، امری محال است و برخی مقتضیات دینی و اجتماعی نیز این ازدواج را منع میکند چگونه ممکن است سکینه با مصعبی ازدواج کند که با آل علی علیهم السلام دشمنی شدید داشته است و شیعیان او را از دم شمشیر میگذرانده است.(۳)
ادامه دارد...
📚 منابع
۱. ابوالفرج الاصفهانی، اغانی، ج۱۶، ص۳۶۶؛ ابن سعد؛ الطبقات الکبری، تحقیق محمد عبدالقادر عطا، بیروت، دارالکتب العلمیه، چاپ اول، ۱۹۹۰، ج۸، ص۳۴۷.
۲. الحلو، محمدعلی السید یحیی، ص۱۴۵.
۳. همان ۹۹-۱۴۶.
🆔 @islam_history
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 صحبت های قابل تامل آیت الله غیب غلامی در مورد نسبت های ناروا به حضرت #سکینه سلام الله علیها توسط برخی مورخین
🆔 @islam_history
📌 تغزُّل و شعرگویی حضرت #سکینه سلاماللهعلیها؟
🔰تغزل و شعرگویی و تشکیل مجامع شعر و شاعری و عرضه نتایج طبع توسط مشاهیر اهل سخن و شعرای بزرگ آن عصر خدمت #سکینه_بنت_الحسین علیها السلام و قانع شدن به داوری و نظرات آن بانو،(۱) از اتهامات و اکاذیبی است که برخی مورخان و سیره نگاران معلوم الحال به آن بانوی ارجمند نسبت دادهاند.
🔰اجتماع شاعران نزد سکینه و حکمیت او میان آنها و دیگر اموری که با شأن زنان با شرم و حیای نبوت و بانوان گرامی خاندان عصمت منافات دارد، نمیتواند با حقیقت منطبق باشد.
🔰از این روایات جعلی و بیپایه و اساس که بر اساس مصالح دولت اموی و جهت تأمین مطامع زبیری انجام پذیرفته است و در منابع و آثار شیعی هم هیچ اثری از آن دیده نمیشود تنها از سوی #ابوالفرج_اصفهانی و امثال او، سخن به میان آمده است.
🔰ابوالفرج این روایت را از #زبیر_بن_بکار که دشمن #آل_علی علیهم السلام بوده، بلکه با دیگر #بنی_هاشم هم عدوات داشته، نقل کرده است.
🔰کسی که این دروغها را برای مردان و زنان #اهل_بیت علیهم السلام میساخت تا جایی که میخواستند او را از بین ببرند از این رو در زمان #متوکل از #مکه گریخت و در بغداد ساکن شد.(۲) بعلاوه در سلسله سندهای این روایات، عمر بن ابیبکر المؤملی وجود دارد که روایات او در مستندات خود تا به آن حد ضعیف و بیاساسند که نه تنها در نظر برخی از علمای #اهل_سنت روایات او مخدوش و ضعیف تلقی گردیده است،(۳) بلکه او را آفتی از آفات معرفی کردهاند.(۴)
🔰گذشته از اسقاط و ضعف سند روایت مجالست سکینه با شعرا، ضعف دیگری که برای این روایات برشمردهاند این است که این زمان، زمان حزن اهل بیت علیهم السلام و عزاداری آنها برای سرور و سالار شهیدان علیه السلام بوده و در حالی که #مدینه یکپارچه سیاهپوش این ماتم بوده چگونه ممکن است سکینه دختر #امام_حسین علیه السلام در مجالس بزم حاضر شده باشد و با دیگر شاعران بساط تغزل و اشعار عاشقانه گسترانده باشد و اصلاً آیا این کار از فردی چون سکینه که امام حسین علیه السلام درباره مقام معنویاش فرمود: «سکینه فغالب علیها الاستغراق مع الله؛ سکینه غرق در ذات الهی است»(۵) پذیرفته هست؟
🔰بعلاوه بسیاری از اشعاری را که به سکینه بنت الحسین علیها السلام نسبت داده شده متعلق به آن بانو نیست، بلکه این اشعار متعلق به سکینه بنت خالد بن مصعب زبیری است که ملاقاتها و اجتماعاتش با عمر بن ابیربیعه شاعر و مغازلاتش با او معروف و مشهور است.
🔰تشابه اسمی سکینه بنت الحسین علیه السلام با سکینه بنت خالد بن مصعب همسر عمر بن ابیربیعه و اختلاط گاه به عمد این دو اسامی موجب اختراع قصههای آن چنانی بوده است بسیاری دیگر از این اشعار و اجتماعات منسوب به سکینه دختر امام حسین علیه السلام هم، در حقیقت اشعار و اجتماعاتی است به سرپرستی عائشة بنت طلحة بن عبیدالله همسر #مصعب_بن_زبیر که با عمر بن ابیربیعه به تغزل و اشعار شاعرانه اشتغال و اشتهار داشت.
🔰ابوالفرج نیز خود در کتابش به این امر اعتراف داشته است که «نظیر اجتماعی که به سکینه بنت الحسین علیها السلام منسوب گردیده به سرپرستی زنی اموی برپا شده است و من تا زمانی که زندهام اسمش را برای احدی باز نخواهم گفت.»(۶) آری چنین مجالسی را باید از امثال زنانی چون عائشه دختر طلحة بن عبیدالله همسر مصعب بن زبیر و سُعدی بنت عبدالرحمن بن عوف و امالبنین بنت عبدالعزیز بن مروان همسر ولید بن عبدالملک و دیگر زنان اموی و مروانی که سیره و رفتارشان مجالست با شعرای عصر خود و معاشقه با آنان بوده است سراغ گرفت نه از اهل بیتی که این امور از ساحت مقدس آنان به دور است.(۷)
📚 منابع
۱. الاصفهانی، ابوالفرج؛ الاغانی، بیروت، داراحیاء التراث العربی، چاپ اول، ۱۴۱۵، ج۲، ص۵۷۰ و صص۵۷۷-۵۸۸ و ج۱۶، صص۳۷۹-۳۸۰ و صص۳۷۴-۳۷۵ و...
۲. الحلو، محمد علی السید یحیی؛ عقیله قریش آمنه بنت الحسین الملقبه بسکینه، قم، مؤسسه السبطین العالمیه، چاپ دوم، ۱۳۸۲ش،صص۵۳-۵۵ به نقل از وفیات الاعیان.
۳. ابنحجر؛ تهذیب التهذیب، بیروت-لبنان، دارالفکر للطباعة و النشر و التوزیع، چاپ اول، ۱۹۸۴، ج۹، ص۱۰۲ و ابنعساکر؛ تاریخ مدینه دمشق، بیروت، دارالفکر، ۱۴۱۵، ج۴۳، ص۵۵۲.
۴. ابنعساکر، پیشین، ص۵۵۲.
۵. الموسوی المقرم، عبد الرزاق؛ مقتل الحسین علیه السلام، بیروت، دارالکتاب الاسلامیه، چاپ پنجم، ص۳۴۹.
۶. ابوالفرج الاصفهانی، پیشین، ج۱، صص۲۸۱-۲۸۲.
۷. الحلو، پیشین،صص۵۳-۶۶.
🆔 @islam_history
📌 بهترین بنده خدا...
✍ هنگامى كه ابومحمد (#امام_عسكرى عليهالسلام) را به زندان انداختند، #بنى_عباس نزد «صالح بن وصيف» که از دشمنان #اهل_بیت بود آمدند و گفتند: بر او سخت بگير و در آسايش نباشد.
💠 صالح به آنها گفت: چه كار كنم؟! دو نفر از بدترين افرادم را بر او گماردم ولى آنها از عابدترين مردم شده و مشغول #نماز و #روزه گشتهاند!
💠 سپس امر نمود آن دو زندانبان را بياورند؛ وقتى حاضر شدند به آنها گفت: واى بر شما! در مورد اين مرد زندانى چه مىگوييد؟
❇️ جواب دادند: چه بگوييم در مورد مردى كه روزها روزه است و شبها به عبادت مىپردازد؛ غير از عبادت سخنى نمىگويد و جز بندگى خدا مشغوليتى ندارد. هنگامى كه به ما نظر مىافكند، بدنمان مىلرزد بهگونهاى كه نمىتوانيم خودمان را كنترل كنيم!
💠 بنى العباس وقتى اين سخنان را شنيدند، با ذلت و خوارى بازگشتند.
📚 #كافى، ج۱، ص۵۱۲.
🆔 @islam_history