eitaa logo
تاریخ و سیره اهل بیت علیهم السلام
484 دنبال‌کننده
312 عکس
82 ویدیو
26 فایل
💠 امیرالمومنین علیه السلام در نامه ای به امام حسن علیه السلام: 📜 اعْرِضْ عَلَیْهِ أَخْبَارَ الْمَاضِین! تاریخ گذشتگان را به او(نفست) ارائه کن تا ببیند که در گذشته چه اتفاقاتی افتاده است! 💠 پیامگیر: @amdabir
مشاهده در ایتا
دانلود
🌟 *کانال های ما را دنبال کنید* 1️⃣ *حیات طیبه* 👌 *سبک زندگی اهل بیتی علیهم السلام* https://chat.whatsapp.com/FncP4g8MSzbKdlojzumNP7 2️⃣ *پس از غروب* 👌 *صوتهای دروس تاریخ اسلام و اهل بیت علیهم السلام* 🎙️ *حجة الاسلام محمد فرمهینی فراهانی* ✅ *استاد و پژوهشگر تاریخ اسلام* 🔸 *واتساپ* https://chat.whatsapp.com/DBCrMVBP9PcDxRjmbk9yUM 🔸 *تلگرام* https://t.me/tarikh_shieh 3️⃣ *بر کرانه عبقات الأنوار* 👌 *معرفی کتاب شریف عبقات الانوار* 👌 *معرفی علامه میرحامد حسین ره* 👌 *بیان مطالب کتاب شریف عقبات الأنوار* 👌 *نشر مطالب در راستای ولایت امیرالمؤمنین علیه السلام* https://chat.whatsapp.com/HZy25m5FL5pBArwMwAdc3F
🏴 *تضعیف افراد به مجرد دوست داشتن امیرالمؤمنین علیه السلام* ✅ بزرگان اهل سنت همینکه شخصی امیرالمؤمنین علیه السلام را دوست داشته باشد او را شیعه شمرده و تهمت غلو به او زده و تضعیف می کنند و روایات او را جعلی می دانند چنانکه در مورد *ابن عقده* نیز این را گفته اند 🔺 _علامه میر حامد حسین ره با بیان تعریف ابن حجر عسقلانی در مورد تشیع می نویسد:_ *تشیّع عبارت است از محض محبّت جناب امیر المؤمنین و تقدیم آن حضرت بر صحابه بغیر تقدیم آنجناب بر شیخین، و اگر تقدیم آن حضرت بر شیخین کند او غالی فی التشیّع است و او را رافضی هم می‌گویند، و اگر تقدیم آن حضرت بر شیخین نکند پس او شیعی است. پس بنابر این ثبوت تشیّع در ابن عقده اصلا قدحی در او نکند، زیرا حسب این افاده بنسبت تشیّع سوی ابن عقده همین قدر ظاهر می‌شود که ابن عقده محبّت با جناب امیر المؤمنین علیه السلام داشت و آن حضرت را بر دیگر صحابه تقدیم می‌کرد، و این معنی هرگز موجب قدحی و جرحی نزد اهل سنّت هم پیدا نمی کند، مگر اینکه مذهب نواصب و خوارج اعلانا و جهارا اختیار سازند.* 📚 عبقات الأنوار ج ١ ص ١٢١_ ١٢٢ 👈 _متن عربی کلام ابن حجر عسقلانی_ *و التشیع محبة علی و تقدیمه علی الصحابة، فمن قدمه علی أبی بکر و عمر فهو غال فی التشیع و یطلق علیه الرافضی و الا فشیعی، و ان انضاف الی ذلک السب و التصریح بالبغض فغال فی الرفض، و ان اعتقد الرجعة الی الدنیا فأشد فی الغلو.* 📚 مقدمة فتح الباری ص ۴۶۶ فصل فی تمییز أسباب الطعن فی المذکورین. https://chat.whatsapp.com/HZy25m5FL5pBArwMwAdc3F
👆👆👆👆 *استفاده از ابزار تحریف و جعل برای کتمان شهادت حضرت محسن علیه السلام* *حجت‌الاسلام محمد فرمهینی فراهانی، پژوهشگر تاریخ اسلام* با اشاره به نمونه‌هایی از تحریفات صورت گرفته در رابطه با شهادت حضرت محسن علیه السلام گفت: عده‌ای برای اینکه شهادت حضرت محسن علیه السلام را در هاله ابهام قرار دهند اخباری جعل کردند که می‌گوید محسن علیه السلام در زمان پیامبر صلی الله علیه و آله به دنیا آمده و در زمان ایشان هم از دنیا رفته است.
https://chat.whatsapp.com/HZy25m5FL5pBArwMwAdc3F 🌟 در این کانال مطالبی از کتاب شریف عقبات الأنوار تالیف مرحوم علامه میر حامد حسین ره و مطالبی در راستای این کتاب شریف قرار داده میشود
PTT-20220404-WA0021.opus
2.28M
🌟 اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا وَلِىَّ اللهِ، اَنْتَ اَوَّلُ مَظْلُوم، وَاَوَّلُ مَنْ غُصِبَ حَقُّهُ 👈 مروری بر زندگانی مولی الموحدین امیرالمؤمنین حضرت علی بن ابی طالب علیه السلام در ماه مبارک رمضان 2️⃣ ✅ داستان ولادت امیرالمؤمنین علیه السلام در خانه خدا ✅ نام گذاری ایشان به اسم شریف علی ✅ سند ولادت حضرت در خانه خدا از منابع شیعه و سنی ✅ اقرار علمای سنی بر تنها مولود کعبه بودن حضرت ✅ تربیت حضرت در دامان رسول خدا صلی الله علیه و آله 🎙️ حجة الاسلام محمد فرمهینی فراهانی استاد و پژوهشگر تاریخ اسلام https://chat.whatsapp.com/DBCrMVBP9PcDxRjmbk9yUM
PTT-20220406-WA0038.opus
2.53M
🌟 *اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا وَلِىَّ اللهِ، اَنْتَ اَوَّلُ مَظْلُوم، وَاَوَّلُ مَنْ غُصِبَ حَقُّهُ* 👈 *مروری بر زندگانی مولی الموحدین امیرالمؤمنین حضرت علی بن ابی طالب علیه السلام در ماه مبارک رمضان* 4️⃣ ✅ *امیرالمؤمنین علیه السلام اولین مسلمان* ✅ *موحد بودن ایشان قبل از بعثت* ✅ *دروغ بزرگ معرفی ابوبکر به عنوان اولین مسلمان* ✅ *مناظره مأمون خلیفه عباسی برای اثبات اولین مسلمان بودن حضرت* ✅ *اقوال علمای اهل سنت در مورد اولین مسلمان* ✅ *درست کردن فضیلت برای خلفای دستگاه خلافت در طول تاریخ* 🎙️ *حجة الاسلام محمد فرمهینی فراهانی* *استاد و پژوهشگر تاریخ اسلام* https://chat.whatsapp.com/DBCrMVBP9PcDxRjmbk9yUM
تاریخ و سیره اهل بیت علیهم السلام
🌟 *اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا وَلِىَّ اللهِ، اَنْتَ اَوَّلُ مَظْلُوم، وَاَوَّلُ مَنْ غُصِبَ حَقُّهُ* 👈 *مروری بر زندگانی مولی الموحدین امیرالمؤمنین حضرت علی بن ابی طالب علیه السلام در ماه مبارک رمضان* 6️⃣ ✅ *جایگاه و عظمت امیرالمؤمنین علیه السلام در میان صحابه* ✅ *او که سکوت می کرد کسی جرات صحبت با وی نبود* ✅ *صحابه جرات توهین به ایشان نداشتند* ✅ *فساد دین با شهادت حضرت* 🎙️ *حجة الاسلام محمد فرمهینی فراهانی* *استاد و پژوهشگر تاریخ اسلام* https://chat.whatsapp.com/DBCrMVBP9PcDxRjmbk9yUM
📌 ۲۷ المبارک| *به مناسبت رحلت علامه مجلسی رضوان الله علیه..* 👈🏾 آیت الله العظمی وحید خراسانی حفظه الله تعالی: در درس خارج فقه، ادامه بحث سند جامعه کبیره از کتاب به خدمات احیاگر مذهب ، علامه محمد باقر مجلسی رضوان الله تعالی علیه پرداخته و فرمودند: وظیفه است که مفاخر این مذهب شناخته شوند. وظیفه انسانیت است که شکر منعم بجا اورده شود. مرحوم مجلسی کاری کرد که (لم یوجد له نظیر) و اهل فضل باید شکر این منعم را بنماید. بعضی بیسواد ها پیدا شده اند و به کتاب بحارالانوار به نظر تضعیف نگاه میکنند. دقت کنید! این مذهبی را که ما به راحتی داریم به باد میدهیم، او چگونه آن را حفظ نمود و برای احیای آن چه کرد. کتاب جلاء العیون و حیات القلوب را نوشت تا عوام را متوجه مذهب کند. و از طرفی کتاب مرأت العقول را نوشت که محققین رجال را در تصنیف و توثیق روایات متحیر می کند . او با این علم رجال و دقت نظر کتاب بحارالأنوار را نوشت که مبادا یک گوهر از جواهر علم علیهم السلام ضایع شود. در بحارالأنوار روایات صحیح و ضعیف همه را جمع نمود و خدمتی کرد که تاکنون نشده و نخواهد شد. بعضی نگاه میکنند به روایاتی که سندش ضعیف است و درک نمی کنند کسی که خودش مرأت العقول را می نویسد و استاد کل است به این نکته توجه داشته است. ولی در ضعاف متونی است که دلالتشان از سند محکم تر است و این خدمتی است که این فحل الفحول به جامعه ارایه کرد. این را بفهمید! و به خاطر تمایل و خوشامد بعضی ها دست از عقاید این مذهب بر ندارید و به خاطر اغراض سیاسی، عظمت پهلوی شکسته شده را از یاد نبرید و حق کسی که گفت: «صبرت و في العين قذي و في الحلق شجي» را از دست ندهیم 🆔 @islam_history
1444.pdf
6.68M
📄 مقاله 📌 واکاوی نقش مادران در شکل گیری حادثه 🆔 @islam_history
🏴 قالت سیدتنا فاطمةُ الزَّهراءُ عليهاالسلام ـ فِي المُناجاةِ ـ : ◀️ اللّهُمَّ بِعِلمِكَ الغَيبَ ، وقُدرَتِكَ عَلَى الخَلقِ ، أحيِني ما عَلِمتَ الحَياةَ خَيرا لي ، وتَوَفَّني إذا كانَتِ الوَفاةُ خَيرا لي . ♦️حضرت فاطمه زهرا (عليهاالسلام) در مناجات فرمودند: 👈 بار خدايا! تو را به علم غيبت و تواناييت بر آفرينش، سوگند مى دهم كه مرا تا وقتى مى‌دانى زنده بودن برايم بهتر است، زنده بدارى و هر گاه مرگ برايم بهتر بود، بميرانى. 📚 بحار الأنوار ج ۹۱ ص ۲۲۵ ح ۹۴ @islam_history
تأملی در رفتار شناسی حضرت زهرا (سلام الله علیها ) در تاب آوری مصائب و بلایا مؤلفه‌های تمدن اسلامی در سیره و سلوک فاطمی حجت الاسلام محمد فرمهینی فراهانی پژوهشگر علوم دینی @islam_history
safinahjrn-v19n76p32-fa (1).pdf
658.6K
مقاله شخصیت علمی جابر بن عبدالله انصاری ره محمد فرمهینی فراهانی علمی پژوهشی مجله سفینه پاییز 1401 شماره 76 https://safinahmagazine.ir/browse.php?a_code=A-10-1-288&sid=1&slc_lang=fa 🆔 @islam_history
بخشی از زندگانی حضرت سلام الله علیها (۱) 🆔 @islam_history
بخشی از زندگانی حضرت سلام الله علیها (۲) 🆔 @islam_history
https://www.irannewspaper.ir/?nid=7869&pid=28&type=0#pagedetails ✅ جایگاه زیارت در تعالیم امام هادی علیه السلام 🖋 نوشته محمد فرمیهنی فراهانی 🗞 روزنامه ایران 19 اسفند 1400 ص 28 @islam_history
✅ بابی در فضیلت مردی که در نیکی همگان شریک ولی کسی در نیکی ها با او شریک نیست 👈 امیرالمومنین (علیه السلام) ایستاده در قله کمال 🖋 محمد فرمهینی فراهانی/ روزنامه ایران/ ١٢ بهمن ١۴٠١ https://irannewspaper.ir/8120/6/4182 @islam_history
داستان ترور ابوبکر و عائشه.pdf
1.1M
📗داستان ترور ابوبکر و عائشه 📝مولف:نجاح الطایی تعداد صفحات:۱۳۹ زبان:فارسی 🔹شامل مباحث: 👈اخباری در مورد ترور(مسموم شدن) ابوبکر و پسرش 👈آیا ابوبکر نسبت به جانشینی عمر وصیت کرد؟ 👈حزب قریش،گروه مخالف حکومت ابوبکر 👈بررسی برکناری ها و ترور های یاران ابوبکر 👈معاویه و کشتن عایشه از طریق حفر چاه و بازداشتن مردم از گریه بر وی @islam_history
💢مختصری از زندگی حضرت زینب سلام الله علیها حضرت زينب سلام الله علیها بزرگترين دختر اميرالمومنين و حضرت فاطمه است که روز پنجم جمادي الاولي سال پنجم يا ششم هجري در مدينه منوره به دنيا آمد. پس از تولد، رسول خدا قنداقه‏ مولود را طلبيدند و به سينه‏ خود چسبانيده و بوسيدند و نامش را «زينب» نهاده و فرمودند: «وصيت می‏كنم حاضرين و غائبين امت را كه اين دختر را به حرمت پاس بدارند، همانا وی به خديجه‏ كبری شبيه و مانند است.» عبداللَّه بن جعفر، همسر حضرت زينب يکي از شخصيت‌هاي مشهور اسلام است. وي در کربلا حضور نداشت اما دو فرزند خود، محمد و عون را همراه امام حسين به کربلا فرستاد. واقعه کربلا حساس‌ترين و پر التهاب‌ترين برهه زندگاني حضرت زينب است. با حرکت امام حسين از مدينه در بيست و هشتم رجب و به نقلي سوم شعبان سال ۶۰ هجري، حضرت زينب نيز به همراه فرزندان و بسياري از خويشاوندان از جمله برادران، خواهران و برادرزاده‌ها، رهسپار مکه شدند. حضور ايشان در کربلا بسيار مورد اهميت بوده و همچنين بعد از واقعه کربلا، خطب و افشاگري‌هاي حضرت در مجلس عبيدالله و يزيد، چهره پليد امويان را بهتر از هميشه براي جهانيان روشن و واضح گردانيد. وقتي که يزيد با تکيه بر جايگاه خلافت و در جمع بزرگان قوم و نمايندگان ملل بر نشان دادن قدرت حاکميتش و زهرِ چشم گرفتن از ديگران با سفاهت سخن گفت و از جمله، قتل شهداي کربلا را به خداوند نسبت داد، حضرت زينب خطاب به او فرمودند: «اي پسر آزادشدگان! آيا اين عدالت است که زنان و کنيزان خود را در پسِ پرده کُني و دختران رسول خدا را به اسيري بَري؟ حرمتشان را نگاه نداشتي و چهره شان را آشکار نمودي و دشمنان، آنان را شهر به شهر مي برند؟» حضرت زين العابدين هنگام قرائت خطبه به وسيله حضرت زينب در کوفه، در توصيف ايشان فرمودند: «أَنْتِ بِحَمْدِ اللَّهِ عَالِمَةٌ غَيْرُ مُعَلَّمَةٍ فَهِمَةٌ غَيْرُ مُفَهَّمَةٍ.» همچنين در روايت ابن عباس از خطبه فدکيه، لقب عقيلة براي ايشان به کار رفته است. بنابر روايتي، امام حسين براي پنهان کردن امامت امام سجاد، حضرت زينب را وصي خويش قرار دادند. حضرت زينب بعد از حادثه کربلا به مدينه بازگشتند. ◼️وفات حضرت زینب سلام الله علیها تسلیت باد. 🆔 @islam_history
https://irannewspaper.ir/8145/12/8941 اضطرار به امام تنها راه نجات بشریت روزنامه ایران ١۶ اسفند ١۴٠١ محمد فرمهینی فراهانی https://eitaa.com/islam_history
📝آیا مورخان می‌توانند میان وجه قدسی شخصیت انسان‌های الهی و وجه طبیعی آنان ارتباط مناسبی برقرار کنند، به گونه ای که در شناخت این بزرگان، این دو وجه (قدسی و زمینی) مکمل یکدیگر قرار بگیرند و نه متناقض هم؟ آیا اساساً جمع این دو وجه در پژوهشی تاریخی مقدور و میسور است؟ یا به ناگزیر اثبات یکی به نفی دیگری می‌انجامد؟ به بیان دیگر، آیا می‌توان مقام اثباتی و مقام ثبوتی انسان‌های قدسی را در پژوهشی تاریخی مدنظر قرار داد و از هر دو مقام در امام شناسی (به طور مشخص در تاریخ تشیع) استفاده کرد؟ یا این که اساساً چون پژوهش ماهیتاً تاریخی است، باید مقام ثبوتی نادیده انگاشته شود و یا مسکوت بماند و صرفاً به وجه اثباتی این سوژه‌های ویژه توجه شود؟ اگر این گونه عمل بشود، آیا می‌توان امام را به طور کامل و به مثابه یک امام شناخت، بدون این که به کرامات، معجزات و نیز ویژگی‌های خاص ایشان مانند عصمت، آگاهی به علم غیب و… توجه شود؟ آیا چنین امام‌شناسی می‌تواند به معنای واقعی امام‌شناسی باشد؟ با توجه به آنچه گفته آمد، می‌توانیم پرسش بنیادین این پژوهش را این گونه طرح کنیم که چگونه می‌توان مقام ثبوتی و مقام اثباتی انسان‌های قدسی را در پژوهشی تاریخی جمع کرد تا به شناخت کاملی از آنان دست یافت؟ اگر این تجمیع ممکن است، چگونه؟ و اگر ممکن نیست، چرا؟ مسئله‌ی فوق را در مقاله‌ی ذیل مطالعه کنید: 📌نسبت تاریخ شناسی و علم کلام در حوزه امام‌شناسی: مورد امام رضا علیه السلام ✍مقاله ای از حسن حضرتی http://thaqalain.ir/%D9%86%D8%B3%D8%A8%D8%AA-%D8%AA%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%AE-%D8%B4%D9%86%D8%A7%D8%B3%DB%8C-%D9%88-%D8%B9%D9%84%D9%85-%DA%A9%D9%84%D8%A7%D9%85-%D8%AF%D8%B1-%D8%AD%D9%88%D8%B2%D9%87-%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85/ https://eitaa.com/islam_history