مررو نظام مند و متاسنتز مطالعات مربوط به چرایی مکتب روانشناسی اسلامی.pdf
1.46M
مرور نظاممند و متاسنتز مطالعات مربوط به چرایی مکتب روانشناسی اسلامی
نویسندگان: امین ترحمی اصل؛ سید ایمان قطب؛ محمدرضا سالاری
مسلمانان همخوان با زمینههای اعتقادی−فرهنگی، خدمات روانشناختی ویژهای را طلب میکنند؛ همچنین تفاوت مبانی اسلامی با مبانی روانشناسی لزوم تأسیس «مکتب روانشناسی اسلامی» را قطعی میکند. بررسی چرایی مکتب به تسهیل نقد و بررسی با یکپارچه شدن ضرورتها، مشخص شدن جهتِ حرکت و نیز انصراف یا اطمینان علاقهمندان از ادامۀ این مسیر کمک میکند؛ همچنین کثرتِ دادهها در این موضوع، پژوهشی با روش مرور نظاممند و متاسنتز را ضروری میسازد. «مرور نظاممند» روش قاعدهمندی برای یافتن همۀ اطلاعات موجود در یک موضوع خاص میباشد. «متاسنتز» روشی است که با تلفیقِ نتایجِ پژوهشهای کیفی، تفاوتها و شباهتهای آنها با هم مقایسه میشود. نتیجۀ مرور نظاممند این پژوهش شناساییِ ۳۷ نشریه و ۳۳ استاد بود که از بررسی آرشیو و آثار ایشان ۶۰ کتاب، ۷۰۰ مقاله، ۱۸ میزگرد استخراج شد؛ پس از حذف اسناد نامرتبط؛ ۳ کتاب، ۱۴ مقاله، ۷ مصاحبه و ۱۴ میزگرد با روش فراترکیب؛ تلخیص، کدگذاری، دستهبندی، یکپارچهسازی و بازنویسی شد...
می توانید متن کامل مقاله را در پیوست دریافت نمایید...
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
یک روز خوب از منظر بایدن
جو بایدن، سه شنبه، لایحه حمایت از ازدواج همجنسگرایان را امضا و به قانون تبدیل کرد.
بدین ترتیب، ازدواج این جماعت، در تمامی ایالت های امریکا قانونی شد.
رئیس جمهور امریکا، این روز را یک روز خوب توصیف کرده و از آزادی عشق به هر کسی که افراد دوست دارند سخن به میان آورده است.
ان شاء الله بحث خواهم کرد که این جامعه، مرزهای سقوط اخلاقی را به طرز معناداری جابجا کرده و بی تردید از قوم لوط اوضاع بدتری دارد.
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مخالفت های مردمی با قوانین غیر معقول که شنیده نشد؛ تصور نکنیم همه مردم دنیا همراه قوانین غیرالهی هستند
بخش کوچکی از مخالفت های مردمی گسترده در غرب (فرانسه، ایتالیا و کنگره امریکا) در مخالفت با قاعده غیر الهی و غیر اخلاقی و غیر منطقی ازدواج همجنسگرایان که شنیده نشد و لایحه ازدواج همجنسگرایان در امریکا قانونی شد
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مقام زن در نزد رئیس دولت شیطان بزرگ: تو هیچ چیزی نیستی!
بشنویم از رئیس جمهور کشوری که باید احترام به #مقام_زن را از او فرابگیریم (البته با خوانشِ ادب از که آموختی؟ از بی ادبان! )
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
شادترین و افسرده ترین کشورهای جهان کدامند؟!
🙍♂️آرتور بروکس:
🔴 نمیتوان گفت یک کشور شادتر از بقیه کشورها است!
◀️ همه میدانند که شادترین مردمان جهان کجا زندگی میکنند چون سازمان ملل متحد سال به سال آن را به ما گوشزد میکند. در چند سال گذشته فنلاند رتبۀ یک بوده و در جمعی از کشورهای اروپای شمالی ( که همگی جزو شادترین کشورها هستند) در صدر قرار داشته است.
از آنجایی که این کشورهای اروپای شمالی به راز شادی پی بردهاند، ماها وسوسه میشویم که از عادات آنها تقلید کنیم. اگر مانند فنلاندیها زندگی کنید ــکمی در جنگل راه بروید، در آب یخ شنا کنیدــ همه چیز روبهراه میشود، اینطور نیست؟
⚠️ به این سادگیها هم نیست.
برای اینکه گزارش شادی جهانی و شاخصهای شادیِ بینالمللیِ دیگر بتوانند گزارشهای افراد از شادیشان را با هم مقایسه کنند، باید فرض را بر این بگیرند که در سرتاسر جهان مردم به شیوهای تقریباً یکسان شادی را تعریف میکنند و به سوالاتِ پیمایشهای شادی پاسخ میدهند.....
مطالعۀ اینکه مردم در سرتاسر جهان چه درکی از رفاه دارند در واقع تفاوتهای اساسی بین کشورهای مختلف را نشان میدهد.....
✅ مردم در سرتاسر جهان تشابهات آشکاری در شیوۀ تجربهی شادی دارند. مطالعهای که در سال ۲۰۱۶ بر روی ۲۷۹۹ نفر بزرگسال از ۱۲ کشور انجام گرفته است نشان داده که در تمام کشورهای مورد مطالعه تعاریف روانشناختی شادی یعنی «حالت، احساس یا نگرشی درونی» بر تعاریف دیگر مسلط است. مشخصاً مردم در سرتاسر دنیا گفتهاند که شادی را در دستیابی به «هماهنگی (توازن) درونی» یافتهاند.
🧐 شاید هماهنگی درونی امری جهانی به نظر بیاید، ولی میتواند در جاهای مختلف معانی بسیار متفاوتی داشته باشد.
مثلاً دو سال پیش وقتی داشتم در دانمارک فیلم مستندی دربارۀ جستجوی شادی میساختم، دریافتم که دانمارکیها معمولاً هماهنگی درونی را با هوگه تعریف میکنند که به معنای چیزی مانند دنج بودن و سرخوشیِ آسوده است. در حالی که دریافتم آمریکاییها این مفهوم را بیشتر با هماهنگی بین مهارتها و علایقشان تعریف میکنند، آن هم اغلب در زمینهی کاری.
🔴 بنابراین تعاریف روانشناختی نمیتوانند با دقت خوبی شادی را توضیح دهند. ورای آن هم تفاوت بین کشورها بیشتر و بیشتر میشود. مثلاً همان مطالعۀ سال ۲۰۱۶ که در بالا اشاره شد نشان داده که ۴۹ درصد آمریکاییها در تعاریفشان از شادی تلویحاً به روابط خانوادگی اشاره کردهاند، در حالی که درکِ اهالی اروپای جنوبی و آمریکای لاتین از شادی بیشتر متوجه خودشان بوده است: فقط ۲۲ درصد پرتقالیها، ۱۸ درصد مکزیکیها و ۱۰ درصد آرژانتینیها در تعاریف شادی خود به خانوادههایشان اشاره کردهاند.
دو محقق ژاپنی در سال ۲۰۱۲ در مجلهی بینالمللی رفاه در بررسی تعاریف شادی در فرهنگهای غربی و آسیایی به یک تفاوت فرهنگی مهم پی بردند. آنها دریافتند که در غرب شادی به شکل «حالت برانگیختگی بالا مانند هیجان و احساس موفقیت شخصی» تعریف میشود، در حالی که در آسیا، «شادی به صورت تجربۀ حالت برانگیختگی کم مانند آرامش تعریف میشود».
👈 حتی مقایسۀ دقیق افراد در داخل مرزهای کشورهای بزرگ هم کار دشواری است. مثلاً تعریفِ شادی در بخشهای شمالی هند با بخشهای جنوبی آن تفاوت زیادی دارد. و مطالعات نشان میدهد که ویژگیهای شخصیتی افراد در نواحی مختلفِ ایالات متحدۀ آمریکا هم بسیار متفاوت از همدیگر است. مثلاً افراد در ناحیهی شمال شرقی و مابین شمال شرقی و جنوب شرقی بیشتر اضطراب دلبستگی از خود نشان میدهند («کی زنگ میزنی؟») در حالی که در ایالت غربی اجتناب دلبستگی بیشتر است («حالا هر وقت شد همدیگه رو میبینیم»).
🎤 حتی کلماتی که برای صحبت کردن در مورد شادی مورد استفاده قرار میگیرند در زبانهای مختلف معانی ضمنی متفاوتی دارند. در زبان آلمانی شادی در کلماتی مانند نیکبختی و سرنوشتِ خوب ریشه دارد. در واقع، کلمۀ happiness از واژۀ hap میآید که به معنای «شانس» است. در زبانهای با ریشهی لاتینی هم این کلمه از واژهی felicitas میآید که در روم باستان نه تنها به شانس بلکه به رشد، پرباری و شکوفایی اطلاق میشد.
✳️ در مجموعْ فرهنگها در تعاریف شادی تفاوت زیادی با هم دارند. بنابراین نمیتوان به طور صددرصدی گفت که یک کشور شادتر از بقیۀ کشورها است و شاخصِ «شادترین کشورها در جهان» به تنهایی آموزنده نیست. شادی میتواند به شیوههای بسیار گوناگونی تعریف و اندازهگیری شود. شاید طبق یک تعریف فنلاند شادترین کشور جهان باشد، ولی تقریباً با یقین میتوان گفت که بنا بر تعاریف دیگر چنین نیست. کشورها بیشتر از اینکه مقایسه شوند باید طبقهبندی شوند.
https://t.me/goftar_pasandide
از کانال استاد عباس پسندیده
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
و در مورد افسردگی چطور؟!
در همین راستا این نکته را هم اضافه می کنم که وقتی سخن از افسردگی می شود و روشن می شود که آمار افسردگی در بسیاری کشورهای غربی بالاتر از برخی کشورهاست، روانشناسان غربی در آن مورد خیلی موشکافانه و دقیق سخن می گویند که کسی برداشت نکند که فرهنگ غرب با افسردگی نسبتی دارد!
برای نمونه در کتاب آسیب شناسی روانی کرینگ، جانسون، دیویدسون و نیل (۲۰۱۵) می خوانیم: شیوع افسردگی در تایوان ۶.۵ درصد و در فرانسه ۲۱ درصد بوده است. فریبنده است که گمان کنیم تفاوت ها در نرخ شیوع در کشورهای مختلف نشان دهندۀ نقش نیرومند فرهنگ است. روشن شده است که تفاوت های بین کشورها در شیوع افسردگی ممکن است کمی پیچیده باشد... یک عامل ممکن، فاصله از استوا می باشد. افسردگی فصلی، کوتاه تر بودن روزها، مصرف ماهی بالاتر و عواملی همچون نابرابری ثروت و انسجام خانوادگی نیز نقش دارند (نک: جلد ۱، ترجمه شمسی پور و صباغی پور، ۱۳۹۶، ص ۲۰۶).
بله، باید توجّه داشت که این مباحث دقیق و فنّی هستند و نمی توان صرفا با بیان آمارها درباره شادی و افسردگی و سایر وضعیت های روانشناختی و جامعه شناختی و فرهنگی به سادگی سخن راند.
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
آغاز دوره مباحث کلیدی در روانشناسی و مشاوره برای دانشجویان ارشد روانشناسی اسلامی مثبت گرا در یزد
با سلام و احترام
نظر به اینکه بسیاری از دانشجویان رشته محترم روانشناسی اسلامی مثبت گرا در استان یزد، علاقه مند به تداوم مباحث کلاسی هستند و برخی از عزیزان هم به دلیل غیرمرتبط بودن رشته در مقطع کارشناسی، درخواست ارائه مباحث بنیادین روانشناختی و مشاوره ای را داشته اند، ان شاءالله سلسله جلساتی (که احتمالا طولانی مدت خواهند بود)، به صورت هفتگی، بدین منظور برقرار خواهیم کرد.
جلسه اوّل: شنبه، ۲۶ آذرماه ۱۴۰۱، ساعت ۱۶، در محلّ سالن همایش امامزاده سید نصرالله یزد
👈 حضور در جلسات، برای تمامی دانشجویان رشته روانشناسی اسلامی مثبت گرا (در کلیه ادوار آن)، رایگان می باشد. همچنین، حضور در جلسات برای دانشجویان محترم تحصیلات تکمیلی سایر گرایش های مرتبط با روانشناسی، مشاوره و علوم تربیتی (اعم از دانشگاهی و حوزوی) که به فعالیت های جهادی و خداپسندانه در حیطه کاری شان علاقه مند هستند نیز رایگان است.
در صورت تمایل به افراد واجد شرایط اطلاع دهید.
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فدایی داریم تا فدایی
جان من و نزدیکانم فدای ملّت ایران در مقایسه با جان ملّت ایران فدای من و نزدیکانم
تفاوت تلاش برای دریافت ویزای دیدار شیطان بزرگ در مقایسه با تلاش برای بها دادن جهت دریافت ویزای دیدار یار
میان ماه من تا ماه گردون
تفاوت از زمین تا آسمان است
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
تمدن گناه_139941820118.mp3
13.88M
مشکل اصلی ما با فرهنگ غرب چیست؟!
چرا اینهمه تاکید درباره حفظ هویت خودی در برابر فرهنگ غرب داریم؟
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
عادی سازی رویه ای تدریجی دارد
حق مردان برای بارداری و آزادی تولیدمثل؟!
نقل است که یک انگلیسی تصمیم به مهاجرت و تغییر ملیّت می دهد. دوستانش از او می پرسند چرا قصد دارد چنین کاری کند. او پاسخ می دهد روزگاری در انگلستان همجنسگرایی غیرقانونی بود و مجازات سنگینی داشت، بعدها همجنسگرایی را تحمّل می کردند، حالا آن را قانونی کرده اند و من می ترسم اگر زودتر از این کشور نروم آن را اجباری کنند!
آلیس درگر مطلبی در مرکز هستینگز انتشار داده و با انتقاد از رویۀ DSM در حذف همجنسگرایی از فهرست انحرافات جنسی که با فشار روانپزشکان همجنسگرا صورت پذیرفت، اشاره می کند که بسیاری از نمایندگان مرتبط با انحرافات جنسی دیگر (مانند حیوان خواهی و ...) نیز در تلاش اند تا رویۀ حذف همجنسگرایی از انحرافات جنسی را بپیمایند: از گناه به جُرم، سپس به آسیب روانی و سپس یک هویت غرورآفرین!
https://www.thehastingscenter.org/of-kinks-crimes-and-kinds-the-paraphilias-proposal-for-the-dsm-5/
بیچاره «آزادی» که برای هر زشتی پراکنی قربانی می شود.
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
آیا بچّه های امروزی از بازی های زمان پدر و مادرشان لذّت نمیبرند؟
در کلاسها و رویدادهای مختلف، با این پرسش زیاد مواجه می شوم که چرا بچه های امروزی دوست ندارند بازی های زمان والدین خود را انجام دهند؟
پاسخ عمومی من، شامل چند مورد می شود:
نخست، اینکه ما پدر و مادرهای امروزی، اساسا بازی های دوران کودکی مان را به فرزندان خود آموزش نداده ایم. برای مثال سوال میکنم: چند نفر از بچه های ما بازی هایی چون هفت سنگ، یک قل دو قل، وسط بازی، و ... را بلد هستند؟
دوم، اینکه بیایید همه بپذیریم که ما والدین علی رغم داشتن زمان بسیار بیشتری نسبت به والدین خود، در مدت زمان مفیدی که برای فرزندان و به ویژه بازی با آنها می توانیپ صرف کنیم، کوتاهی داریم.
سوم، قبول کنیم که در بسیاری مواقع، حس هیجانی مطلوب و خوشایندی را در هنگام انجام بازی با فرزندان خود انتقال نمی دهیم و بازی کردنمان گاه تصنعی و بی روح و بی نشاط است و این برای فرزندمان خوشایند و دلچسب نیست.
چهارم، اینکه متاسفانه ما با تصورات اشتباه خود، اجازه داده ایم فرزندانمان بدون آمادگی و بدون برنامه وارد فضای گوشی شوند و به آن عادت کنند. گاه انگار خودمان هم بدمان نمی آید تا با مشغول کردن آنها به کارهای خود بپردازیم و از مدیریت آگاهانه تعامل فرزندانمان با فضای گوشی غفلت کرده ایم.
پنجم، اینکه ما متاسفانه یاد نگرفته ایم که به فرزندانمان بیاموزیم وقتی در جمع دوستان خود هستند، چه بازی های جمعی می توانند انجام دهند. آنها بلد نیستند با هم بازی کنند و ما هم زمان نگذاشته ایم به آنها آموزش بدهیم که چه بازی های مفیدی را می توانند با هم انجام بدهند. این باعث می شود که آنها حتی وقتی پیش هم هستند، متمایل به استفاده از گوشی شوند...
آیا شما هم می پذیرید که ما والدین امروزی در حق فرزندانمان مرتکب ظلم می شویم؟
در پرانتز این را هم اضافه کنم که دختر کلاس اولی من، حداکثر در یک شبانه روز، نیم ساعت با گوشی بازی می کند و خودش هم این قانون را به خوبی می داند و البته تمایل چندانی هم به بازی بیشتر با گوشی ندارد.
دختر ۳ ساله ام تقریبا هرگز با گوشی بازی نمی کند (شاید گاه در حد ۵ دقیقه گوشی دست بگیرد).
خودم تلاش می کنم استفاده ام (حتی المقدور استفاده هدفمند) از گوشی بیشتر در زمان هایی باشد که بچه ها این استفاده را نبینند یا کمتر ببینند.
در خانه ما، همه اعضای خانواده مجاز هستند به دیگران تذکر بدهند که استفاده تان از گوشی دارد زیاد می شود و بنابراین گاه دخترم به من متذکر می شود و من هم حرف او را گوش می دهم. این تعامل دوجانبه (و البته برنامه ریزی برای استفاده زمان مند و هدفمند که افراد را به سمت از دست دادن هشیاری و اختیار نمی برد) کمک می کند تا اگر من به او یادآوری کنم، مقاومت نکند.
لطفا در صورت مفید یافتن مطلب، در اشتراک گذاری آن با دیگران سهیم باشید🌺
پیشتر، مباحث نسبتا مفصلی درباره مدیریت استفاده از فضای مجازی در کانال ارائه کرده بودیم که با جستجو قابل مشاهده هستند.
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
سه نکته جالب از مقدمه شهید مطهری بر کتاب 《داستان راستان》
استاد شهید مطهری (رضوان الله تعالی علیه) علاوه بر مباحث عالی خود در متن آثار، در عمده موارد، مقدمات جذابی را هم به رشته تحریر درآورده اند.
امشب و در هنگام مطالعه مقدمه اثر ارزشمند داستان راستان، به نکات جالب توجهی برخوردم که تصمیم گرفتم مخاطبان محترم کانال را هم در آنها شریک کنم:
۱. اولین نکته اینکه یک شخصیت علمی بزرگ مانند شهید مطهری (ره) نه تنها از نگارش کتابی به ظاهر ساده و برای عموم مردم اِبا ندارند، بلکه کسانی را که حاضرند سالها صرف یک بحث به ظاهر سنگین علمی و تخصصی بکنند و از طرح مباحث مفید برای عموم جامعه اکراه دارند، مورد انتقاد قرار می دهند.
۲. به بیان استاد، فساد معمولا از بالا به پایین سرایت می کند و صلاح عموما از پایین به بالا سرایت می کند. یعنی، برای حل بسیاری مشکلات، خیلی نباید به اصلاح خواص امید بست، بلکه باید با اصلاح از بدنه جامعه، خواص را نیز به سمت صلاح سوق داد.
۳. ایشان، با این وجهه علمی، خود را نیازمند نقد می دانند.
اللهم اجعل عواقب امورنا خیرا
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
خلاصه شادمانی درونی سلیگمن.pdf
353K
خلاصه ای کوتاه از کتاب شادمانی درونی سلیگمن
مارتین سلیگمن، روانشناس معروف، از بانیان جنبش روانشناسی مثبت به حساب می آید.
یکی از کتاب های پُرشمار سلیگمن، که به فارسی هم ترجمه شده است، کتاب «شادمانی درونی» است.
خلاصه ای کوتاه (چهار-پنج صفحه ای) از این کتاب را خدمتتان ارسال می کنم. در صورت تمایل، مطالعه کنید.
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
احتمال افزوده شدن تشخیص جدید فزون خواهی جنسی (تمایل جنسی بیش از حد، رفتار جنسی اجباری) به فهرست اختلالات روانی در DSM
علی رغم حذف اختلالات جنسی مانند خودارضایی از فهرست اختلالات روانی، احتمال بازگشت این اختلال در قالبی جدید به DSM وجود دارد.
برخی پژوهشگران، پیشنهاد داده اند، اختلالی با عنوان فزون خواهی جنسی (Hypersexual disorder) با ملاک های زیر به DSM افزوده شود:
الف. در یک دورۀ حداقل ۶ ماهه، تخیلات جنسی مکرّر و شدید، تمایلات جنسی، یا رفتارهای جنسی در ارتباط با ۳ مورد یا بیشتر از ۵ معیار زیر:
الف۱. زمان صرف شده توسط فانتزی ها، تمایلات یا رفتارهای جنسی به طور مکرر با سایر اهداف، فعالیت ها و تعهدات مهم (غیر جنسی) تداخل می کند.
الف۲. درگیر شدن مکرر در تخیلات، اغراض یا رفتارهای جنسی در پاسخ به حالات خُلقی ناخوشایند (مانند اضطراب، افسردگی، بی حوصلگی، تحریک پذیری).
الف۳. درگیر شدن مکرر در تخیلات، اغراض یا رفتارهای جنسی در پاسخ به رویدادهای استرس زای زندگی.
الف۴. تلاشهای تکراری اما ناموفق برای کنترل یا کاهش قابل توجه این خیالپردازیها، تمایلات یا رفتارهای جنسی.
الف۵. درگیر شدن مکرر در رفتارهای جنسی در حالی که خطر آسیب فیزیکی یا عاطفی به خود یا دیگران را نادیده می گیرد.
ب. ناراحتی یا اختلال شخصی بالینی قابل توجهی در عملکرد اجتماعی، شغلی یا سایر زمینه های مهم وجود دارد که با فراوانی و شدت این تخیلات، تمایلات یا رفتارهای جنسی مرتبط است.
ج. این تخیلات، تمایلات یا رفتارهای جنسی ناشی از اثر فیزیولوژیکی مستقیم یک مادۀ خارجی (مثلاً یک داروی سوء مصرف یا داروی دیگر) نیست.
مشخص کنید اگر:
خودارضایی
پورنوگرافی
رفتار جنسی با رضایت بزرگسالان
سایبرسکس
رابطۀ جنسی تلفنی
باشگاه های استریپ
دیگر:.................. می باشد.
منبع ملاک ها:
Kafka MP. Hypersexual disorder: a proposed diagnosis for DSM-V. Arch Sex Behav. 2010 Apr;39(2):377-400. doi: 10.1007/s10508-009-9574-7. PMID: 19937105.
به نظر می رسد آزادی جنسی تبعات منفی فراوانی در پی داشته است که یکی از آنها بروز اختلالات نوظهور است.
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
🔸 آسیب های تربیتی برچسب مثبت به کودکان
📺 برنامۀ تلویزیونی اعجوبهها - شبکه ۳
بعد از بحث قبل، پدرمادرها میپرسند:
❓ ما میدانیم که برچسبهای منفی اثر بدی در تربیت بچه دارد، اما اثر برچسبهای مثبت، چیست؟
مثلاینکه بچهای که خیلی باهوش هست، این را (چه توی جمع، چه جلوی خودش تنهایی) بگوییم؟
🌟 پژوهشهای مختلفی تو این زمینه انجام شده:
یکی از تیمهای ورزشیِ مطرحِ خارجی، دیدند چندتا از بازیکنها متناسب با استعدادشان رشد نمیکنند، و یک تیم روانشناسی روی این ماجرا کار کرد و بعد از مدتی به این نتیجه رسید که:
عامل شعار این تیم بود.
شعار این تیم «مهارت، تلاش و سختکوشی؛ خیلی لازم نیست. من به اندازۀ کافی استعداد و توانمندی دارم.💪» بود؛ این شعار تا حدی بازیکنها را بالا آورده بود، ولی از یک جایی به بعد دیگر رشد نمیکردند.
🔖 اگر ما به بچهها برچسب بزنیم که: تو باهوشی، بااستعدادی، نابغهای، هر کاری که بخواهی، میتونی انجام بدی! و او وقتی بیاید به مراحل بالاتر، و به جاهای سختتر ماجرا برسد، ببیند دیگر نمیتواند آن کار را انجام بدهد (چه توی زمینۀ مهارتی، چه توی زمینۀ درسی) برایش سؤال مطرح میشود:
- اگه من نابغهم، پس چرا نمیتونم این کارو بکنم؟! 🤔
⬅️ یا باهوش و نابغه بودن زیر سؤال میرود.
⬅️ یا به این نتیجه میرسد که: حتماً من یه محدودیتی دارم، و تا این حد بیشتر نمیتونم!
👈 و بچههایی که این برچسبها بهشون خورده و قبول کردند که باهوش هستند و نیاز به تلاش ندارند، موفقیتشان توی بحثهای تحصیلی و غیره، خیلی کمتر از بچههایی بوده که روی تلاششان سرمایهگذاری میکردند.
⬅️ اتفاق دیگری که برای این بچهها میافتد این است که میگویند: من باهوشم، نابغهم، تلاش نمیکنم، و وقتی تلاش نمیکند، هی ضعیف و ضعیف و ضعیفتر میشود، بعد:
😔 یا به یک جایی میرسد که، یا وارد چالشهای جدیدتر نمیشود،
😔 یا اینکه اعتمادبهنفسی که داشت، برعکس دچار کاهش میشود و «من نمیتوانم» در وجودش شکل میگیرد.
🌐 نشانیِ دکتر میرسبحان سادات در ایتا👇
@sobhansadat_ir
#میرسبحان_سادات #تربیت_فرزند #روانشناسی #هفتتیرنابودکننده_تربیت #برچسب_زدن
پانوشت: البته قاعدتا منظور این نیست که به طور کلی هرگز برچسب مثبت مورد استفاده قرار نگیرد، بلکه منظور این است که تاکید بر برچسب های به ظاهر مثبتی چون باهوش و نابغه و ... که احیانا به کم اهمیت جلوه دادن تلاش منتهی می شود، آسیب هایی دارد.
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
از دعاهای حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها :
اَللّهُمَّ اِنّی اَسئَلُکَ الهُدی وَ التُّقی وَ العِفافَ وَ الغِنی والعَمَلَ بِما تُحِبُّ وَ تَرضی...
خدایا! از تو می خواهم هدایت و تقوا را، عفاف و بی نیازی را، و عمل به آنچه را تو دوست داری و می پسندی...
بحارالانوار، ج ۸۷، ص ۳۳۹
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
کانال تربیتی #نسل_تمدن_ساز 📝🤱
❤️اگه احساس میکنید #تربیت فرزند امری سخت و پیچیده است👶
❤️اگه نمیدونید فرزندتون رو چگونه پرورش بدید که مورد رضایت خدا و اهل بیت علیهم السلام باشند👏 👏👏
و سوالات زیادی در زمینه فرزند پروری دارید 🤔
❌ حتما عضو این کانال شوید لازمتون میشه 😍👇😍
https://eitaa.com/joinchat/1670054016Ca1b358c444
✅مشاوره #رایگان در زمینه تربیت فرزند توسط
خانم دکتر نجفی منش با بیش از ده سال #سابقه ارائه مشاوره و کارگاه تربیتی👌
پیشنهاد می کنم کانال خانم دکتر زهرا نجفی منش را به مادران محترم (به ویژه روستاییان عزیز و هر کسی که تصوّر می کنید بضاعت مالی لازم جهت پرداخت هزینه مشاوره را ندارد) معرّفی نمایید💐
اگر می خواهیم جامعه ای تلاش محور داشته باشیم...
به دانش آموزان درس خوان، لقب های نامناسب «خَرخوان»، «دخترخوان» و امثال آن را ندهیم.
به کسانی که می گویند من درس نخواندم ولی نمره ام خوب شد، بها ندهیم.
برای تلاش افراد امتیاز قائل باشیم. مثلا معلّم و استاد، بخشی از نمره را صرفا به تلاش دانش آموز یا دانشجو یا طلبه تخصیص دهند.
به جای اینکه به افراد برچسب باهوش و نخبه و نابغه بزنیم، برچسب ها و توصیف ها را مبتنی بر تلاش تنظیم کنیم. مثلا: «تلاش خوبی داشتی. خدا رو شکر با این تلاشی که کردی موفق شدی». و نه «چون خیلی باهوشی موفق شدی!»
زمینه ای برای تلاش کردن در فضای جامعه ایجاد کنیم. تحقیقات آماده دریافت شده از اینترنت را از دانش آموز نپذیریم. روش تلاش کردن و تحقیق را به او بیاموزانیم و برای تلاش های مرحله ای او تشویق و تقویت در نظر بگیریم.
به هیچ عنوان اجازه ندهیم افراد با روشهای پولدار شدن یک شبه عادت ذهنی پیدا کنند.
تبلیغات مبتنی بر قرعه کشی میلیونی، برای مصرف کنندگان یک کالای خاص و امثال آن را حذف کنیم.
هیچ فرد زحمتکشی را دلسرد نکنیم.
هرگز افرادی را که بدون زحمت و تلاش به جایی رسیده اند، نه الگوسازی کنیم و نه ترغیب
روش های درست مواجهه با شکست را به افراد آموزش دهیم.
اجازه ندهیم فضای جامعه طوری بشود که فردی که قصدش تلاش است، با پیچ و خم های اداری و ... دلسرد شود و انگیزه اش را از دست بدهد.
مسیرهای به دست آوردن ثروت بدون زحمت را ببندیم. مثلا ثروت اندوزی از مسیر واردات بی رویه، از مسیر گران شدن ارز و سکّه و زمین و ...
کسانی را که ثروت های بادآورده به دست می آورند، زرنگ ننامیم...
برای کسی که تلاشگر است، اما عایدی کمتری دارد، ارزش بیشتری قائل باشیم تا کسی که بدون زحمت، عایدی بیشتری دارد.
کسانی را که زحمت می کشند (مثلا درس می خوانند)، با جملات ناامیدکننده بدرقه نکنیم: به آنها نگوییم اینهمه درس میخوانی که چه؟! نگوییم اگر به جای اینهمه زحمت، فلان کار را کرده بودی، الان حال و روزت این نبود.. نگوییم اینقدر زحمت نکش، کسی قدرت را نمی داند... نگوییم اینها به چه دردت می خورد....
اگر فردی در زمینه ای خاص استعداد ندارد، به خاطر این مورد سرزنشش نکنیم. به جای آن، با شناسایی استعدادهای خاص او و جهت دهی درست به آن استعدادها، راهنمایی اش کنیم و مزه تلاش و موفقیت در مسیر درست را به او بچشانیم.
مفاهیمی چون پایداری و استقامت را به فرزندانمان یاد بدهیم.
موفقیت را محدود به موارد خاص نکنیم. مثلا موفقیت در ریاضیات را برجسته نکنیم و موفقیت در حرفه و فن را کم تلقی ننماییم.
تحمّل رنج های کوتاه مدّت و میان مدّت و دریافت شیرین کامی های پایدار و درازمدّت را آموزش دهیم.
شانس و بخت و اقبال را از ادبیات کلامی مان حذف کنیم: رنج را باشد سبب بد کردنی**بد ز فعل خود شناس از بخت نی (مولوی)
این طرز تفکّر غلط که دانش آموز یا دانشجو یا طلبه من ظرفیت کمی برای تلاش و دانش اندوزی دارد را کنار بگذاریم. انتظارت بالا و البته متناسب با توان و واقع بینانه ای داشته باشیم تا به رشد منتهی شود.
اینقدر نگوییم کسی در دانشگاه چیزی یاد نمی گیرد؛ بلکه تلاش کنیم شرایطی در دانشگاه فراهم سازیم که تلاشگران موفق شوند.
نسبت مناسبی بین تلاش و دریافت پیامدهای مثبت برقرار کنیم
تقدیر را درست معنا کنیم...
آموزه هایی همچون: «نابرده رنج گنج میسّر نمی شود» را با بسترسازی مناسب در فضای خانه، مدرسه، دانشگاه، و کشور تقویت کنیم...
جدا شد یکی چشمه از کوهسار
به ره گشت ناگه به سنگی دچار
به نرمی چنین گفت با سنگ سخت:
کرم کرده راهی ده ای نیک بخت
گران سنگ تیره دل سخت سر
زدش سیلی و گفت : دور ای پسر
نجنبیدم از سیل زورآزمای
که ای تو که پیش تو جنبم ز جای
نشد چشمه از پاسخ سنگ سرد
به کندن دراستاد و ابرام کرد
بسی کند و کاوید و کوشش نمود
کز آن سنگ خارا رهی برگشود
ز کوشش به هر چیز خواهی رسید
به هر چیز خواهی کماهی رسید
برو کارگر باش و امیدوار
که از یاس جز مرگ ناید به کار
گرت پایداری است در کارها
شود سهل پیش تو دشوارها (ملک الشعرا بهار)
خلاصه: اگر تلاشگر باشیم، برای تلاش ارزش قائل باشیم، و تلاش را با پیامدهای مثبت همراه سازیم، ان شاء الله میهن خویش را کنیم آبادتر...
وَأَنْ لَيْسَ لِلْإِنْسَانِ إِلَّا مَا سَعَى ﴿۳۹﴾
و اينكه براى انسان جز حاصل تلاش او نيست (۳۹)
وَأَنَّ سَعْيَهُ سَوْفَ يُرَى ﴿۴۰﴾
و [نتيجه] كوشش او به زودى ديده خواهد شد (۴۰)
ثُمَّ يُجْزَاهُ الْجَزَاءَ الْأَوْفَى ﴿۴۱﴾
سپس هر چه تمامتر وى را پاداش دهند (۴۱)
وَأَنَّ إِلَى رَبِّكَ الْمُنْتَهَى ﴿۴۲﴾
و اينكه پايان [كار] به سوى پروردگار توست (۴۲)
قرآن کریم، سوره نجم
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
1265835776_30909168_221227_181035.pdf
214.5K
نامه رئیس انجمن روانشناسی امریکا به برخی نهادهای به اصطلاح حقوق بشری در مورد وقایع اخیر ایران
ریاست انجمن روانشناسی امریکا، در ۳۰ نوامبر ۲۰۲۲، نامه ای برای برخی نهادهای به اصطلاح حقوق بشری درباره نگرانی از وضعیت زنان در ایران تنظیم کرده است.
از آنجایی که عدم بی طرفی این نهاد، بر ما پوشیده نیست، و منابع مربوط به اخبار او هم منابع مشخص و جهت دار هستند، و لازم است پاسخ درخوری به این نهاد داده شود، جمع محترمی از بانوان متخصّص روانشناسی و مشاوره در کشور عزیزمان ایران، نامه ای در پاسخ به ادعاهایی مطرح شده در نامه رئیس Apa تنظیم کرده اند که قرار است برای ایشان ارسال شود.
در ابتدا، متن نامه رئیس Apa را ببینید.
در ارسال بعدی، نامه تنظیم شده توسط متخصّصان کشورمان را خدمتتان ارسال خواهم کرد و توضیحاتی در این باره ارائه خواهم کرد.
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
1_2571973762.docx
32.2K
پاسخ جمعی از بانوان متخصّص جامعه روانشناسی و مشاوره ایران به نامه رئیس انجمن روانشناسی امریکا
نامه ای که ملاحظه می کنید، پاسخ جمعی از بانوان متخصّص فعّال در زمینه های روانشناسی و مشاوره کشور است که قرار است برای ریاست Apa ارسال شود.
👈 بانوان محترمی که در رشته های مرتبط با روانشناسی و مشاوره دارای مدرک دکترا هستند (اعم از فعالیت در کسوت استاد یا مدرس دانشگاه، مشاور، یا هر حرفه دیگر) و متمایل هستند این نامه را امضا کنند، افیلیشن خود را برای خانم دکتر فاطمه فیاض (عضو هیات علمی گروه روانشناسی پژوهشکده زنان دانشگاه الزهرا سلام الله علیها، دانش آموخته دکتری روانشناسی سلامت از دانشگاه تهران و دارنده گواهی پسا دکتری از دانشگاه تهران)، از طریق شناسه زیر در ایتا، ارسال نمایند👇
@fayaz252
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
بیش از ۶۰۰۰ کودک و نوجوان زیر ۱۷ سال، بر اثر تیراندازی ها در امریکا، فقط در سال ۲۰۲۲ میلادی، کشته و زخمی شدند
نه هشتگی، نه نامه ای از انجمن روانشناسان امریکا، نه بیانیه ای از سازمان های حقوق بشری و نه اراده ای تا این ماشین کشتار را متوقف سازد...
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231