توجّه به «ما قال» یا «مَن قال»؟
حضرت امیر (علیهالسلام) در کلام ۷۹ نهج البلاغه فرمود: «خذ الحکمه انی کانت فإن الحکمه تکون فی صدر المنافق فتلجلج فی صدره حتی تخرج فتسکن إلی صواحبها فی صدر المومن»؛ حکمت را هر کجا باشد فراگیر که حکمت در سینه منافق به حرکت در می آید تا خارج شود و در سینه صاحب خود مومن جا گیرد. فرمود کلمات حکیمانه، رفتار حکیمانه، گفتار حکیمانه، نوشتار حکیمانه را هر جا دیدید اخذ کنید، نگاه نکنید که گوینده این کلمه حکیمانه خود عمل میکند یا عمل نمیکند. اینکه فرمودند: «انظر إلی ما قال و لا تنظر إلی من قال»، به آن که گفت، منگر و به آنچه گفت، بنگر [عیون الحکم و المواعظ (للیثی)، ص ۲۴۱].
👈 این فقط در مسائل علمی است، در مسائل تربیتی اگر کسی بخواهد دیگری را اسوه خود قرار بدهد در آنجا، هم مسئله «انظر إلی ما قال» مطرح است و «انظر إلی من قال»، هم ببینید که چه گفت، هم ببینید که چه کسی گفت؟ اگر بخواهید به او دل بسپرید و او را اسوه قرار بدهید، اما اگر خواستید فقط از مسائل علمی و گفتار او استفاده کنید اینجاست که فرمودند: «انظر إلی ما قال و لا تنظر إلی من قال».
در ذیل این آیه نورانی: «فلینظر الإنسان إلی طعامه؛ انسان باید به غذای خویش (و آفرینش آن) بنگرد!» [عبس، ۲۴]. انسان وقتی کنار سفره نشست، غذای خود را نگاه کند که سالم است یا سالم نیست، مسموم است یا مسموم نیست. در ذیل این آیه روایتی از امام (علیهالسلام) است که درست است این طعام ظاهر، مشمول آیه است، اما «فلینظر الإنسان إلی طعامه»؛ یعنی «علمه الذی یاخذه ممن یاخذه» [المحاسن، ج ۱، ص ۲۲۰]؛ علمی که فرا میگیرد از چه کسی فرا میگیرد، از کدام دهان حرف تلقّی میکند، از کدام قلم حرف اخذ میکند، بعضی از گفتارها، رفتارها و نوشتارها بهقدری حق و زیباست که خدا به آنها قسم یاد میکند. اینکه فرمود: «ن و القلم و ما یسطرون» [قلم، ۱]، خدای سبحان به قلم قسم خورده است، چون وسیله نوشتن است، به مسطورات و مکتوبات، به کتاب، به مقاله، به نوشته قسم یاد میکند؛ یعنی آنچه را که قلم و ارباب قلم به سطر در میآورند. گاهی ممکن است خدا به یک مقاله و یک کتاب سوگند یاد کند، اگر این است گاهی ممکن است به یک سخنرانی سوگند یاد کند، به یک گفتار و گفتمان سوگند یاد کند، اگر حق باشد و از مسیر حق درآمده باشد و در دل مستحق بنشیند این نور است، لذا آنجا که فرمودند: «انظر إلی ما قال و لا تنظر إلی من قال» اگر سخن از پرورش و تربیت و پذیرش و اسوه قرار دادن نباشد و فقط مسائل علمی باشد، مثلا این مسئله ریاضی را فلان شخص خوب حل کرده است، حالا چه کار داریم که استاد کیست، امّا درمسائل تربیتی که انسان بخواهد آن را اسوه قرار بدهد، هم «انظر إلی ما قال» هم «انظر إلی من قال» مطرح است؛ و این به برکت روایتی است که در ذیل این آیه نورانی است که «فلینظر الإنسان إلی طعامه» حضرت فرمود منظور از طعام تنها غذای ظاهری نیست، علم غذای روح است و انسان، علمی را که فرا میگیرد باید ببیند از کدام دهان و از کدام قلم نشأت گرفته و میخواهد آن را فرا بگیرد.
منبع: بیانات حضرت آیت الله جوادی آملی (دام ظله)
در جلسه درس اخلاق؛ ۹۸/۰۸/۰۹
مرکز اطلاع رسانی اسرا
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ما امنیّت داریم ولی گاه امنیّت روانی نداریم! داشتن امنیّت روانی حقّ مردم است
سناریوهای تکراری و دروغین رسانههای بیگانه علیه ایران تمامی ندارد. امّا باید دانست که خوراک این رسانهها عمدتا توسط عناصر داخلی تأمین میشود. BBC و اینترنشنال و منوتو و سایر بیگانگان در صورتی که خوراک آمادهای نداشته باشند، خبر و تأثیری هم ندارند.
این خوراک یا توسط عناصر خارجی (که بهدلیل برملا شدن ماهیت حقیقی شان اثر چندانی ندارد) فراهم میشود یا توسط عناصر داخلی
سوای دلایلی چون خصومت با نظام، ناآگاهی یا هیجانزدگی، یکی از انگیزههای محتمل و البته شناسایی شده برخی از این عناصر، خودنمایی یا دریافت امتیازاتی چون دریافت گرین کارت و امثال آن میباشد.
برای مدیریت این عناصر بر هم زننده امنیت روانی مردم، روشهای مختلفی وجود دارد که لازمه اجرایی شدن آن جدّیت دستگاههای مسئول و مطالبه مردمی است.
قضیه خانم آرمیتا گراوند مثل روز روشن است. خدایش او را رحمت کند. فیلمها، گواهی خانواده، دوستان و شاهدان عینی مشخص است و هیچ ابهامی وجود ندارد. با اینحال امّا چند عنصر معلومالحال باز هم به دنبال اقدام علیه امنیت روانی مردم و اتهام زنی به نظام هستند.
ما به جد از دستگاه قضایی مطالبه داریم که این افراد را احضار کند تا مستندات صحبتهایشان را ارائه کنند. در صورتی که مستنداتی دارند اثبات کنند وگرنه به حکم قانون و بهصورت عادلانه با ایشان برخورد شود. به جرم نشر اکاذیب، برهم زدن امنیت روانی مردم، و اتهامزنی به نظام
والسلام
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
30.17M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
دو دقیقه توضیح بسیار مهم از رهبر انقلاب پیرامون فریبی به نام برابری جنسیتی (به جای عدالت جنسیتی)
این دو دقیقه کلیدی را اهل علم و اهل فن باید تبیین کنند...
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
روانشناسی و دین در دنیای غرب: آیا بیدینها بیشتر وارد رشته روانشناسی میشوند یا روانشناسی افراد را به سمت بیدینی و بیخدایی سوق میدهد؟
قسمت اوّل
چند روز قبل، مطلبی با عنوان «روانشناسیِ لال» از خانم دکتر فهیمه فداکار توجّه بسیاری را به خود جلب کرد. مضمون مطلب این بود که چرا برخی روانشناسان در وقایع اخیر غزّه، بی تفاوت هستند و موضع گیری روشنی ندارند. بگذریم از اینکه برخی صفحات معروف روانشناسی در شبکه هایی چون اینستاگرام مواضعی ضدّفلسطینی و در حمایت تلویحی از اسرائیل نیز انتشار داده بودند. هرچند، البته باید خاطرنشان سازیم که بسیاری از روانشناسان و مشاوران و کارشناسان علوم تربیتی و سازمان ها و انجمن های علمی مرتبط با این فضا در کشور ما، بیانیه های روشن و صریح و حمایتگرانۀ بسیار خوبی را انتشار دادند که جای تقدیر و تشکّر فراوان دارد.
سوای مباحث اخیر، موضع گیری روانشناسان و مشاوران در رویدادهای اجتماعی مختلف، محلّ توجّه و مورد بحث است. گرچه بی تردید جامعۀ روانشناسی و مشاوره کشور عزیزمان یک جامعۀ سالم، با اخلاق، و قابل اعتماد است، امّا هر از چند گاهی گزارش های نه چندان جالبی نیز خبرساز شده و به نگرانی هایی منجر می شود.
رشته های روانشناسی، مشاوره و تاحدودی علوم تربیتی، همواره از رشته های پرطرفدار در ایران و دنیا به حساب می آمده اند. عدّۀ بسیار زیادی از دانشجویان و دانش پژوهان به دنبال مطالعه و کسب اطلاعات علمی بیشتر در این زمینه ها هستند و صفحات روانشناسان و مشاوران و کارشناسان امور تربیتی معمولا پرمخاطب و پرطرفدار است.
حال، پرسش مهم این است: «محتوای ارائه شده توسط روانشناسان، مشاوران و کارشناسان امور تربیتی، تا چه اندازه علمی، مبتنی بر جهان بینی درست، قابل اعتماد، و متناسب با فرهنگ جامعۀ ایران است؟»
نمی خواهم و نمی توانم بدون بررسی تحقیقی، بی جهت نگرانی ایجاد کنم یا جهت خاصی به پاسخ بدهم، امّا، می خواهم توجه ها را به این سمت جلب کنم که ما نمی توانیم نسبت به این پرسش مهم، بی تفاوت باشیم.
احتمالا برای اساتید رشته های علوم انسانی و اجتماعی و به ویژه اساتید رشته هایی چون روانشناسی، ملاحظۀ برخی تغییرات در افکار و باورهای درصدی از دانشجویان، پس از طیّ دورۀ تحصیلی شان در دانشگاه، قابل ملاحظه است. امّا، چرا چنین چیزی مشاهده می شود؟ ممکن است کسی بگوید تغییر در باورها (در هر جهتی) طبیعت حضور در دانشگاه است و این در سایر رشته ها نیز روی می دهد. این تبیین، هرچند تا حدودی درست است، اما چندان کامل نیست. چون، به نظر می رسد تغییرات در باورها و افکار، بسته به رشته تفاوت هایی دارد. نکتۀ دیگر به نقش برجستۀ اساتید دانشگاه باز می گردد. بدون کمترین تردیدی، اساتید نقشی تعیین کننده در این خصوص دارند . چگونگی ارائۀ مطالب از جانب اساتید در این امر سهم مهم و قابل توجّهی دارد.
ولی بحث من در این مطلب، به تغییرات کلّی حاصل از حضور در دانشگاه یا نقش اساتید در این زمینه نمی پردازد.
بحث این مطلب، ناظر به «محتوای روانشناسی» است که سهمی غیرقابل انکار در تغییر باورها و افکار اساتید یا دانشجویان این رشته دارد.
بعید است دانشجو یا استاد در رشته روانشناسی درس خوانده باشد و به یک یا چند مورد تفاوت واضح در محتوای کتب روانشناسی با محتوای آنچه از دین خود آموخته برنخورد. حتی اگر این محتوا به طور واضح نیز با محتوای دینی در تقابل نباشد، افراد عدم هماهنگی در پاره ای مواضع را تشخیص می دهند. در حداقلی ترین وضعیت ممکن، هر کس با محتوای روانشناسی آشنا باشد، جای خالی مفاهیمی چون «خدا» را در کتب رشته ملاحظه می کند، به گونه ای که برای نمونه ممکن است در یک کتاب حدودا ۱۰۰۰ صفحه ای، کلا اسمی از خدا نباشد یا در حد یکی دو بار مطرح شده باشد (آن هم به منظوری جز آنچه در ذهن ما جاری است).
خب، باید پرسید چرا چنین است؟
👈 مگر خداباوری در بین مردم دنیا تا این حد غریب شده که در یک رشته علمی هیچ اسمی از خدا نیست یا در بهترین حالت در حاشیه است؟
👈 یا، مگر ارتباط انسان با خداوند، از درجه پایینی از اهمیت برخوردار است که در متون روانشناسی متداول به آن پرداخته نمی شود؟
پاسخ هیچیک از پرسش های بالا مثبت نیست. نه خداباوری نایاب و کمیاب است و نه رابطه انسان با خدا کم اهمیت. پس، مشکل چیست؟!
این پرسشی مهم است که باید برای آن پاسخی مناسب داشت.
ادامه دارد...
مطالعه قسمت دوم
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
روانشناسی و دین در دنیای غرب: آیا بیدینها بیشتر وارد رشته روانشناسی میشوند یا روانشناسی افراد را به سمت بیدینی و بیخدایی سوق میدهد؟
قسمت دوم
مطالعه قسمت اوّل
پژوهش دربارۀ باورهای متخصصین رشته های مختلف و مقایسۀ آن با باورهای مردم، در امریکا، بخشی از مطلب را روشن میکند. گرچه اکثر استادان حسابداری، آموزش ابتدایی، امور مالی، بازاریابی، هنر، عدالت کیفری، پرستاری، مدیریت، مدیریت اطلاعات، مهندسی برق، علوم کامپیوتر، تجارت، تاریخ و ارتباطات تا حدودی اعتقاد به خدا را تایید میکردند، اما استادان در رشته های علوم اجتماعی شامل اقتصاد، جامعه شناسی، علوم سیاسی و روانشناسی با کمترین احتمال بیان عقاید مذهبی مواجه بودند. در یک مطالعه، روانشناسان شامل بزرگ ترین تعداد منکرین خدا (۶۱%) بودند. در مطالعه ای دیگر، در حالی که ۹۰ درصد مردم امریکا به خدای فردی باور داشتند، تنها ۲۴% از روانشناسان بالینی و مشاوران این کشور چنین باوری داشتند (نک: ایمان از دیدگاه روانشناسی مثبت؛ میلر-پرین و مانکوسکو، ۲۰۱۵، ترجمه اعراب شیبانی و علی پور، ۱۳۹۹، صص ۱۸-۱۷).
👈 اینکه ریشه های چنین تفاوت برجسته ای چیست، قابل بحث است. بی تردید آرای روانشناسان معروفی چون فروید و اسکینر بر طیف وسیعی از جامعه روانشناسان امریکایی و غربی اثرگذار بوده است. اما بررسی دلایل دیگر نیز محتمل است به فهم مساله کمک کند.
در هر صورت، آنچه از آمار بر می آید، این است که بین ارزشهای روانشناسان و مشاوران امریکایی با مردم این کشور تفاوت و شاید تضاد آشکاری وجود دارد و این بی تردید بر آموزش، فرایند مشاوره و بسیاری موارد دیگر اثرگذار است.
👈 اکنون شاید پاسخ برخی پرسش ها روشن تر شود. اینکه چرا در متون متداول روانشناسی معاصر بحثی اصلی و در متن از خدا نیست؟
چرا برخی روانشناسان و مشاوران نسبت به پذیرش «روانشناسی دینی» مقاومت می کنند؟
چرا حتی در کتب با عنوان «روانشناسی دین» (که متفاوت از روانشناسی دینی است)، گونه ای ضدیت با دین بعضا استنباط می شود؟
چرا «تعامل علم و دین» کمتر مورد اقبال برخی روانشناسان و مشاوران است؟
چرا در فهرست اختلالات روانی، مواردی چون «خودارضایی» و «همجنسگرایی» حذف می شوند؟
چرا در بین برخی روانشناسان و مشاوران خارجی، باورها یا رفتارهای ناشایستی چون «آسیب به خود و خودکشی (هرچند عامل این رفتار، نظریه رشد اخلاقی هم داشته باشد، چون کلبرگ)»، «روابط خارج از چارچوب ازدواج، رها کردن همسر یا فرزندان (هر چند عامل این رفتارها صاحب نظریه رشد و تربیتی هم باشد، چون روسو)»، «سوء مصرف مواد (چون فروید)»، «احساس پوچی و بی معنایی در زندگی (همچون برخی روانشناسان اگزیستانسیال خداناباور)» و ... بعضا ملاحظه میشود؟
👈 چون بیدینها حاکم هستند!
🔴 آری؛ گویی، روانشناسان و مشاوران غربی در فضای فکری زندگی میکنند که مراجعان و دنبال کنندگان شان با آن فضا بیگانهاند. به مسائلی می پردازند که در بسیاری موارد مساله مردم نیست؛ به مسائل کلیدی که برای مردم مهم است، نمی پردازند و خلاصه زبان همدیگر را نمیفهمند.
⁉️ باید این پرسش مهم را مطرح کرد که با وجود رویش صدها رویکرد و نظریه درمانی و آموزشی و مشاوره ای، مشکلات بشر در طی یکی دو قرن اخیر (که از جانب روانشناسان غربی به عنوان بازه زمانی شکل گیری دانش روانشناسی شناسانده می شود، هرچند این خود گونه ای تحریف تاریخ است و باید در جای خود بحث شود)، کمتر شده یا بیشتر؟ اختلالات روانی کاهش یافته اند یا افزایش؟ تعاملات اجتماعی بهتر شده یا بدتر؟ انسانیت و بشردوستی بهبود یافته یا تنزل پیدا کرده؟ اخلاق ارتقا یافته یا رو به سقوط و اضمحلال است؟ هرچند قطعا همه مشکل بر عهده روانشناسی نیست و این دانش نقاط مثبت فراوانی هم داشته و دارد، اما اینها پرسشهای بسیار جدی هستند که دانش روانشناسی باید به آنها پاسخ بدهد و تاریخ دیر یا زود دربارۀ او قضاوت خواهد کرد.
👈 به باور نویسنده، روانشناسی و مشاوره ای که مبتنی بر نگاهی غیرواقع بینانه به عالم هستی، انسان و تعاملات او با خود، خداوند، دیگران، جامعه و طبیعت است، کمکی به سعادت بشر نمی کند. موج بازگشت به معنویت و دین، در بین روانشناسان و مشاوران و بسیای مخاطبان آنها، بیانگر یک تغییر بنیادین در این علوم است که باید هر چه سریعتر به پیش برود و این دانشها را از بی خدایی و بیدینی به سمت خدامحوری و دین محوری که مطلوب عموم مردم دنیا و منطبق بر حقایق عالم است، نجات دهد.
نهضت ترجمه در کشورهایی چون ایران ما نیز باید با یک نگاه جدید و انتقادی وارد کار شود و به ترجمۀ صرف اکتفا نکند. تولید دانش متناسب با حقایق عالم و البته فرهنگ کشور، انتظاری به جا و به حق از جامعه روانشناسی و مشاوره کشور است. این روانشناسی است که زبان مردم را میفهمد و مردم هم آن را میفهمند.
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
روانشناسی و دین در دنیای غرب: آیا بیدینها بیشتر وارد رشته روانشناسی میشوند یا روانشناسی افراد را به سمت بیدینی و بیخدایی سوق میدهد؟
قسمت دوم
مطالعه قسمت اوّل
پژوهش دربارۀ باورهای متخصصین رشته های مختلف و مقایسۀ آن با باورهای مردم، در امریکا، بخشی از مطلب را روشن میکند. گرچه اکثر استادان حسابداری، آموزش ابتدایی، امور مالی، بازاریابی، هنر، عدالت کیفری، پرستاری، مدیریت، مدیریت اطلاعات، مهندسی برق، علوم کامپیوتر، تجارت، تاریخ و ارتباطات تا حدودی اعتقاد به خدا را تایید میکردند، اما استادان در رشته های علوم اجتماعی شامل اقتصاد، جامعه شناسی، علوم سیاسی و روانشناسی با کمترین احتمال بیان عقاید مذهبی مواجه بودند. در یک مطالعه، روانشناسان شامل بزرگ ترین تعداد منکرین خدا (۶۱%) بودند. در مطالعه ای دیگر، در حالی که ۹۰ درصد مردم امریکا به خدای فردی باور داشتند، تنها ۲۴% از روانشناسان بالینی و مشاوران این کشور چنین باوری داشتند (نک: ایمان از دیدگاه روانشناسی مثبت؛ میلر-پرین و مانکوسکو، ۲۰۱۵، ترجمه اعراب شیبانی و علی پور، ۱۳۹۹، صص ۱۸-۱۷).
👈 اینکه ریشه های چنین تفاوت برجسته ای چیست، قابل بحث است. بی تردید آرای روانشناسان معروفی چون فروید و اسکینر بر طیف وسیعی از جامعه روانشناسان امریکایی و غربی اثرگذار بوده است. اما بررسی دلایل دیگر نیز محتمل است به فهم مساله کمک کند.
در هر صورت، آنچه از آمار بر می آید، این است که بین ارزشهای روانشناسان و مشاوران امریکایی با مردم این کشور تفاوت و شاید تضاد آشکاری وجود دارد و این بی تردید بر آموزش، فرایند مشاوره و بسیاری موارد دیگر اثرگذار است.
👈 اکنون شاید پاسخ برخی پرسش ها روشن تر شود. اینکه چرا در متون متداول روانشناسی معاصر بحثی اصلی و در متن از خدا نیست؟
چرا برخی روانشناسان و مشاوران نسبت به پذیرش «روانشناسی دینی» مقاومت می کنند؟
چرا حتی در کتب با عنوان «روانشناسی دین» (که متفاوت از روانشناسی دینی است)، گونه ای ضدیت با دین بعضا استنباط می شود؟
چرا بحث «تعامل علم و دین» کمتر مورد اقبال برخی روانشناسان و مشاوران است؟
چرا در فهرست اختلالات روانی، مواردی چون «خودارضایی» و «همجنسگرایی» حذف می شوند؟
چرا در بین برخی روانشناسان و مشاوران خارجی، باورها یا رفتارهای ناشایستی چون «آسیب به خود و خودکشی (هرچند عامل این رفتار، نظریه رشد اخلاقی هم داشته باشد، همچون لارنس کلبرگ)»، «روابط خارج از چارچوب ازدواج، رها کردن همسر یا فرزندان (هر چند عامل این رفتارها صاحب نظریه رشد و تربیتی هم باشد، چون روسو)»، «سوء مصرف مواد (چون فروید)»، «احساس پوچی و بی معنایی در زندگی (چون برخی روانشناسان اگزیستانسیال خداناباور)» و... بعضا ملاحظه می شود؟
👈 چون بیدینها حاکمند!
🔴 آری؛ گویی، روانشناسان و مشاوران غربی در فضای فکری زندگی می کنند که مراجعان و دنبال کنندگان شان با آن فضا بیگانه اند. به مسائلی می پردازند که در بسیاری موارد مساله مردم نیست؛ به مسائل کلیدی که برای مردم مهم است، نمی پردازند و خلاصه زبان همدیگر را نمی فهمند.
⁉️باید این پرسش مهم را مطرح کرد که وجود رویش صدها رویکرد و نظریه درمانی و آموزشی و مشاوره ای، مشکلات بشر در طی یکی دو قرن اخیر (که از جانب روانشناسان غربی به عنوان بازه زمانی شکل گیری دانش روانشناسی شناسانده می شود، هرچند این خود گونه ای تحریف تاریخ است و باید در جای خود بحث شود)، کمتر شده یا بیشتر؟ اختلالات روانی کاهش یافته اند یا افزایش؟ تعاملات اجتماعی بهتر شده یا بدتر؟ انسانیت و بشردوستی بهبود یافته یا تنزل پیدا کرده؟ اخلاق ارتقا یافته یا رو به سقوط و اضمحلال است؟ هرچند قطعا همه مشکل بر عهده روانشناسی نیست و این دانش نقاط مثبت فراوانی هم داشته و دارد، اما اینها پرسشهای بسیار جدی هستند که دانش روانشناسی باید به آنها پاسخ بدهد و تاریخ دیر یا زود دربارۀ او قضاوت خواهد کرد.
👈 به باور نویسنده، روانشناسی و مشاوره ای که مبتنی بر نگاهی غیرواقع بینانه به عالم هستی، انسان و تعاملات او با خود، خداوند، دیگران، جامعه و طبیعت است، کمکی به سعادت بشر نمی کند. موج بازگشت به معنویت و دین، در بین روانشناسان و مشاوران و بسیای مخاطبان آنها، بیانگر یک تغییر بنیادین در این علوم است که باید هر چه سریعتر به پیش برود و این دانش ها را از بی خدایی و بیدینی به سمت خدامحوری و دین محوری که مطلوب عموم مردم دنیا و منطبق بر حقایق عالم است، نجات دهد.
نهضت ترجمه در کشورهایی چون ایران ما نیز باید با یک نگاه جدید و انتقادی وارد کار شود و به ترجمۀ صرف اکتفا نکند. تولید دانش متناسب با حقایق عالم و البته فرهنگ کشور، انتظاری به جا و به حق از جامعه روانشناسی، مشاوره کشور است. این روانشناسی است که زبان مردم را میفهمد و مردم هم آن را میفهمند.
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
تأثیرات عمیق سبک معماری، خانهسازی و شهرسازی بر رفتار انسان
چند روز قبل در جلسهای، در حضور تعدادی دوستان، بحثی پیرامون کم آبی مطرح شد. یکی از دوستان حاضر در جلسه، به نقل از یک محقّق محترم یزدی، اعلام کردند که یکی از راهکارهای کاهش مصرف آب در استان و کل کشور، دوجداره کردن دیوارهای توالتها است! به همین سادگی! دلیل هم این است که بسیاری افراد بهدلیل شرم و حیا، شیر آب را پیش از آنکه لازم باشد باز میکنند تا صدای دیگری به بیرون نرسد!
بله، در زمانهای نهچندان دور، شرایط به نحوی بود که توالتها در حیاط منزل بودند. این، علاوه بر رعایت مسائل بهداشتی، از منظر احساس راحتی افراد (که کسی به آن فضا نزدیک نیست) نیز شایسته توجه بود.
امّا این تنها نمونه نیست.
در قدیم، کلون دربهای منازل به مردانه و زنانه تقسیم میشد. آشپزخانهها برای راحتی خانمها دور بود نه نزدیک و بهاصطلاح اُپِن!
حتی در برخی منازل قدیمی، امکان دیدن کسی که پشت درب منزل است فراهم بود و ابزارهایی برای باز کردن درب از راه دور فراهم بود تا شخصیت زن خانه هم حفظ شود.
در قدیم بادگیرها را داشتیم و اینهمه اسراف آب برای روشن بودن کولر را نداشتیم.
بله، ما خیلی ساده از طرّاحیهای هنرمندانه قدیم گذشتیم و حکمت بسیاری اقدامات خوب گذشتگان را بهدرستی درنیافتیم و اسیر مدرنیته شدیم.
در طرّاحی شهر نیز همین است. در مدیریت بازار هم به همین نحو
برای اینکه در خصوص این موارد بیشتر بدانیم، پیشنهادم دنبال کردن کانال بسیار مفید《بلد طیّب》 است👇
@baladetayyeb
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
گذر رسانه های معاند از مرحله 《تولید نبا فسق》به مرحله 《ترویج رجفه در جامعه》
👈 پاسخ به تولید نبا فسق، تبیین است.
🛑 امّا عملکرد #بی_بی_سی، #منوتو، #سعودی_اینترنشنال، #ویکیپدیا، #رادیو_زمانه، #رادیو_فردا و امثال آنها از تولید نبا فسق گذشته و به نشر اراجیف، آن هم به شکل گسترده، رسیده است. درست مانند #آمدنیوز سابق، تازه در مقیاسی بسیار وسیعتر از آن ...
✅ اگر دستمان به خارجی ها نمیرسد که دهان آلوده به دروغشان را ببندیم، بستن راه دیده شدن و شنیده شدنشان میسّر است...
👈 برای بلندگوهای دشمن در داخل هم که تکلیف روشن است.
🚨 اغماض در چنین شرایطی روا نیست...
👈 یک بار برای همیشه، با نشان دادن عزم و جدّیت، مشکل را باید حل کرد.
پیشتر برای خنثیسازی تأثیرات رسانههای بیگانه دروغپراکن پیشنهاداتی ارائه شده بود👇
قسمت اوّل
قسمت دوم
قسمت سوم
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
💡 ساعت صفرِ غزه چه زمانی فرا می رسد؟
👈 آیا در وقایع اخیر غزّه، ایران ساکت است و دنیا پر خروش؟!
🖊مهدی افراز
🔹"بستن سفارت آمریکا عراق را نابود میکند، به منافع عراق آسیب میزند که پیامدهای بزرگی دارد و هیچ سفارتخانه غربی در عراق باقی نخواهد ماند و همه از عراق خواهند رفت." این جملات را دو روز پیش باسم العوادی، سخنگوی دولت عراق در اولین واکنش رسمی به درخواست مقتدی صدر برای تعطیلی سفارت آمریکا بیان کرد. جملاتی واضح و صریح ...
🔹عشایر عراقی که امروز در پشت مرزها تحصن کرده اند کجا را می خواهند فتح کنند؟ فعالان ترک که امروز از در و دیوار نمایندگی های اسرائیل بالا می روند کجا را می خواهند بگیرند؟ جوانان مصری که شعار می دهند اضرب اضرب نصرالله کجا را می خواهند بزنند؟ کاربران اردنی که کالاهای اسرائیلی را نشان کرده اند به داد چه کسی می خواهند برسند؟ تماشاگران قطری که فریاد می زنند يجب تحرير غزة، کجا را می خواهند آزاد کنند؟ فلسطین را؟ قدس را؟ غزه را؟ ...
فلسطین امروز آزادترین کشور عربی است، ملت غزه امروز آبروی آزادگان است، فلسطین هیچگاه اسیر نشده است که بخواهد آزاد شود، غزه هیچگاه وابسته نبوده که بخواهد رها شود... این جوانان، فعالان، کاربران و تماشاگران اگر واقعا عزم آزادی قدس دارند، بهترست کلاهشان را بالاتر بگذارند و به فکر آزادی خود و بلادشان باشند، فلسطینیان دیروقتی است که حریت یافته و رستگار شده اند.
🔹اسارت قدس ظاهر و باطنش اسارت کشورهای عربی و اسلامی است، اسرائیل موجودیتش به بی هویتی ملت های منطقه است، صهیونیسم مجرای وابستگی دولت های خاورمیانه به غرب و امریکاست. اسارت قدس نماد آویزان بودن سرنوشت مسلمین بدست آن قدرت غربی و این قدرت شرقی است، نماد اراده نداشتن ملت ها برای خروج از زیست ذلیلانه است، نماد آن است که دولت های منطقه خودشان اسرائیلک های نامرئی هستند.
🔹فلسطین که آزاد است، هربار بخواهد می رزمد و می جنگد، هربار صلاح بداند صلح می جوید، هربار نشود محاصره می شود و هربار بشود حصار می شکند. هربار رغبت کند صبر پیشه می کند و هر بار اراده کند به میدان می آید، هربار عزم کند سنگ پرتاب می کند و هر بار جرئت کند راکت می اندازد. دیگران حال شان چطور است؟! آیا آن ها هم این قدر آزادی و عزت و اسقلال نظر برای خود دارند؟ اظهر من الشمس است که همین مواضع انقلابی سران عربی و اسلامی هم خودش در منطقه الفراغ سفارت خانه های آمریکاست! کمی پا را فراتر بگذارند ببنیم می توانند هزینه بپردازند؟! آن امیر و وکیل عربی اگر کشورش خیلی انقلابی شده به جای رجز خواندن و نطق کردن بیاید جلوی تسلیحات و بمب هایی که از پایگاه های آمریکا در کشورش برای اسرائیل بارگیری می شود را بگیرد، ولی نمی تواند چرا؟! چرایش را سخنگوی دولت عراق پشت تریبون رسمی اعلان عمومی کرد...
🔹آزادی قدس یعنی آزادی ملت های اسلامی از استعمار و هیچ معنای دیگری هم ندارد، تا وابستگی هست استعمار هست و تا استعمار هست اسرائیل باید باشد... کشوری که اموراتش را خود تدبیر نمی کند تمنای صهیونیسم دارد. ملتی که منقاد سفراست، ضامن بقای اسرائیل است. اگر ملتی هوس نماز خواندن در مسجد الاقصی دارد، باید شریان های فکری، مالی، بازرگانی و کشورداری خود را از یوغ سفارت خانه ها خارج کند، زنان و کودکان غزه امروز خون بهای غرب زدگی کشورهای عربی و اسلامی را می پردازند.
🔹شور و حال گرفتن و بی تاب شدن برخی جوامع برای دفاع از مردم غزه برخی جوان ها را به این گمان رسانده که؛ ظاهرا جامعه ایران نسبت به تحولات فلسطین و مساله قدس بی تفاوت تر از بقیه ملت هاست؟! خیابان های استانبول عصبانی تر از ما شده! ورزشگاه های مراکش حماسی تر شده؟! تجمعات بغداد کفن پوش تر شده! اصلاً ایران کجاست؟
ایران کجاست؟! ایران ۴۵ سال است در حال تحصن و تجمع است، ۴۵ سال است کفن پوش است، ۴۵ سال است خودش زیر بمباران تحریم و ترور است، ۴۵ سال است محاصره است، چرا؟ چون تصمیم گرفته است آقای خودش باشد، بهای میان تهی کردن موجودیت صهیونیسم را می پردازد آقای جمهوری اسلامی.
🔹امروز نشستن جوان ایرانی برای اسرائیل خطرناک تر از قیام های جوانان ترک و عرب است. ملتی که مستقل است همه ساحات زندگی اش حتی تفریحش هم مبارزه است چه رسد به مقاتله اش. اگر فلسفه وجودی صهیونیسم را بدانیم برای مان مسلم است که؛ ملت ایران ۴۵ سال است مبارزه با اسرائیل را زندگی می کند. جامعه ایران با استقلالش فلسفه اسرائیل را در منطقه بی معنا کرده است. امروز رژیم صهیونیستی در محاصره استقلال ایرانیان است که البته کمترین نمودش شده حمایت تسلیحاتی و دیپلماسی... ساعت صفری که امیرعبداللهیان گفت مصرف این زمانی دارد و الا کیست که نداند ۴۵ سال است ساعت برای ایرانیان صفر شده است...
نقل از ایرانِ آینده
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یک فرصت استثنائی برای خرید کتاب
🎁📚 بسته کتاب ویژه روز دانش آموز - دبستان و مهد کودک
🔹 ده کتاب ویژه سنین ۷ الی ۱۰ سال
1️⃣ بچه های تابستان
2️⃣ خدا دوستت دارد
3️⃣ لالایی های بابایی
4️⃣ اسم تو یعنی بهار
5️⃣قشنگی های دنیا
6️⃣ من و اژدها کوچولو
7️⃣ کفش ها مال چه کسی است؟
8️⃣ پسری روی کاغذ
9️⃣ هواپیمایی که فرشته ها همراهش بودند
🔟 سلامتی چه نعمتی!
✅ معلمین و مدیران دبستان ها و مربیانِ پرورشی میتوانند این ۱۰ جلد کتاب را به مبلغ استثنائی ۱۰۰۰۰۰ تومان تهیه کنند.
🎁📚 بسته کتاب ویژه روز دانش آموز - نوجوان
🔹 ۱۰ کتاب ویژه سنین ۱۰ الی ۱۴ سال
1️⃣ خرما فروش عاشق
2️⃣ در کوی نیک نامی
3️⃣ اسب سفید
4️⃣ خیابان های شلوغ
5️⃣ آرمان عزیز
6️⃣ گل فروش مسلمان
7️⃣ کت ولیعهدی
8️⃣ بوی سکه های نو
9️⃣ ما نجات می یابیم
🔟 دختری با روبان سفید
✅ جمعا فقط ۱۰۰۰۰۰ تومان
🎁📚 بسته کتاب ویژه روز دانش آموز - جوان
🔹 ۱۰ کتاب ویژه سنین ۱۴ الی ۱۸ سال
1️⃣از چیزی نمیترسیدم
2️⃣ در کوی نیک نامی
3️⃣شوشو
4️⃣ یک جعبه پیتزا
5️⃣ نبرد کیخسرو و افراسیاب
6️⃣ بچه های کوهستان
7️⃣ سوگند مقدس
8️⃣ سوار برمرکب اندیشه
9️⃣ سعادت دو جهان
🔟 درسال های دور
✅ فقط به قیمت ۱۰۰۰۰۰ تومان
🔰 لینک تهیه بسته ویژه دانش آموزانِ جوان👈 لینک خرید
🎯سفارش از طریق ادمین 👇
👤@admin_Oniketab
🏛موقوفه کتاب،برای ترویج کتاب
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
🔸 فکر دیگران را به خودتان وابسته نکنید!🔸
▫️ اگر شما در ضمن #مشورت دادن به دیگران، چنان عمل کنید که او دفعۀ دیگر هر کاری که دارد، قبل از اینکه #فکر کند، بیاید از شما بپرسد، این نقض غرض است؛ #این_خدمت_نیست. اگر شما چنان او را راهنمایی کنید که او هرگز نتواند بدون مشورت با شما تصمیم بگیرد، خیال میکنید که به او خدمت کردهاید؛ اما شما به او #خیانت کردهاید.
▫️ گاهی آدم #لذت_میبرد از اینکه با او مشورت کنند! لذت میبرد از اینکه از او کسب تکلیف کنند! اگر اینطور شد، آن فرد را چنان بار میآورد که به او وابسته شود و دم به دم بیاید بگوید: «آقا! تکلیفم چیست؟ این کار را بکنم یا نکنم؟»
▫️ مثلاً کسی که دوست دارد چند نفر مثل موم در دستش باشند، یک بار که آنها بدون مشورت او عمل کردند و اشتباه کردند، میگوید: «نگفتم که بدون مشورت با من تصمیم نگیرید؟! من خیر شما را میخواهم. برای شما ضرر داشت که یک زنگ به من میزدید و کسب تکلیف میکردید و اطلاع میدادید؟!».
▫️ #این_تربیت_اسلامی_نیست! این سیستم تربیت نفسانی است. این برنامۀ بندهسازی انسانها و وابسته کردن آنها به خود است. نفس، تشنۀ آقایی است، تشنۀ سیادت است، تشنۀ تسلط است؛ میخواهد یک فکر، دو فکر، سه فکر، چهار فکر وابسته به او باشند. نفس، تشنۀ معبود شدن است، تشنۀ این است که چهار تا بنده داشته باشد، چهار تا پرستنده داشته باشد.
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
@haerishirazi
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
46.16M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🚀 رونمایی از سرود «صبح امید»
سومین اثر زیبای تولیدی گروه سرود «بچههای انقلاب»
🎼 شاعر و آهنگساز: سیدصادق آتشی
🎬 کارگردان: رقیه عادل
⌨ تدوین: علی حسینیان
🎥 تصویربردار: علی یزدانپناه
🔶 استان یزد؛ شهرستان ابرکوه
🔸 نماهنگ باکیفیت را از طریق لینک آپارات مشاهده کنید 👇
https://aparat.com/v/TDqOB
#مؤسسه_ره_آورد_پویایی
#بچه_های_انقلاب
#عروجی_ها
#فلسطین
#غزه
▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️
🔹 @shababolmahdii
🔸 @enghelab_sorod
🔹 @oroojiha
🔺سلسله نشستهای "حجاب از نگاه علم؛ نگرشی چند رشتهای"( آکادمی اخلاقپژوهی روشمند و انجمن علمی معارف دانشگاه شهید بهشتی)
✅ عنوان: نسبت خودشیءانگاری و جنسیسازی دختران با پوشش
✔️دکتر محسن عزیزی ابرقویی؛ استادیار روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی اشکذر یزد
⏰زمان: یکشنبه ۱۴ آبان؛ ساعت ۱۴
👈آیدی ثبتنام: @Ethics_academy
🔶 https://eitaa.com/ethicssbu 🔶
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
1_7592108197_231105_191021.pdf
980.4K
نسبت خودشیءانگاری و جنسیسازی دختران با پوشش
ارائهدهنده: دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اشکذر یزد
دریافت صوت نشست
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
🔸 دورۀ کودکی، دورۀ ارضاء نفسانیت کودک 🔸
🌱 ما در وجودمان دو بخش داریم: «طبیعت» و «فطرت». گاهی شما گیاهی را در گلدان مینشانید تا شاخه بزند و برگ بدهد. سپس آن را برمیدارید و در مزرعه، باغ یا باغچه میکارید. دورهای که این نهال در گلدان است، «طبیعت انسان» است. این گلدان، نمادِ تعلقات ماست. «طبیعت» در انسان بهمعنای تعلقات و علاقه به دنیا است. این تعلقات، ما را محبوس و محدود میکند و جلوی رشدمان را میگیرد.
🌱 شما سَروِ زینتی را دیدهاید که در گلدان میگذارند؛ اگر این سرو، پنجاهشصت سال در گلدان باشد، چقدر رشد میکند؟! انسان هم وقتی در بندِ تعلقاتش است، به همین اندازه، رشدش محدود میشود. اگر درخت نارنج و پرتقال سی سال در گلدان بماند، گاهی شکوفهای میکند، اما میوه نمیدهد!
🌱 تعلقات انسان، مثل گلدانی است که اجازه نمیدهد ریشهها از آن خارج شوند و به واقعیت و فضای جهان بزرگ ربط پیدا کنند.
سپری کردن این دوره برای هرکسی لازم است. هرکسی بدون استثنا باید دورهای در گلدان این تعلقات باشد. منتها مثل این است که شما گیاه را مدتی در گلدان پرورش میدهید؛ یکیدو سالش که میشود، از گلدان برمیدارید و در محل اصلی میگذارید.
🌱 انسان هم یک «مرحلۀ طبیعت» دارد که دورۀ کودکی او است. در این دوره باید در گلدان باشد؛ شرط رشدش است! زیرا بهتر پذیرایی و کنترل میشود. مرتبتر میتوان به آن آب داد. دورۀ بازی و شادی و تفریح بچهها است. در این دوره باید بگذارید بچه در حال خودش باشد.
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
@haerishirazi
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
#اعلام_نشست
🔸 انجمن روانشناسی اسلامی برگزار می کند:
🔹#پنل تخصصی #روانشناسی_اسلامی با موضوع:
🔹 معرفی نظری و کاربستی روش (تدبر در قرآن) در روانشناسی اسلامی
اساتید پنل:
🔸دکتر هادی بهرامی احسان
استاد تمام گروه روانشناسی دانشگاه تهران
🔸استاد احمدرضا اخوت
موسس مجتمع مدارس قرآن و عترت علیهم السلام
🔸دکتر فاطمه فیاض
هیات علمی دانشگاه الزهرا
مدیر پنل:
🔸حجت الاسلام دکتر جعفر هوشیاری
هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه
🕰 زمان: پنجشنبه ۱۸ آبان ۱۴۰۲
ساعت ۷:۴۵ الی ۱۲
🏢 مکان: قم. بلوار جمهوری . کوچه دوم. انجمن روانشناسی اسلامی
🔵 حضوری و آنلاین همراه با اعطای #گواهی حضور به شرکت کنندگان #حضوری
🔹شناسه ثبت نام👇
https://islamicpa.com/specialized-panel-of-islamic-psychology/
🔹انجمن روانشناسی اسلامی
https://eitaa.com/islamicpa
مقایسه دوره های آموزشی مراقبت معنوی در ایران، کانادا، آمریکا و اروپا: یک مطالعه تطبیقی
معصومه دشت آبادی، محمد حسین فلاح، نجمه سدرپوشان، محسن عزیزی ابرقوئی
چکیده
زمینه و هدف: بُعد معنویت به عنوان بُعد چهارم سلامت انسان در حال رشد و توسعه است. مطالعات تطبیقی و بهره برداری از تجربیات مراکز و کشورهای موفق برای افزایش کیفیت مراقبت معنوی و شناسایی نقاط قوت و ضعف آن ضروری است. هدف این مطالعه مقایسه دوره های آموزشی مراقبت معنوی در ایران، انگلستان، کانادا، آمریکا و اروپا است.
روشها: روش مطالعه توصیفی- تطبیقی بود. عناصر دوره های آموزشی مراقبت معنوی در میان منابع کشورهای ایران، آمریکا، انگلیس، کانادا، اروپا در پایگاه های داده ای Google Scholar، PubMed، SID، Magiran، Science Direct جستجو و انتخاب شدند. تطبیق و مقایسه داده ها با استفاده از الگوی جورج اف بردی (۱۹۶۹) انجام شد.
یافتهها: اختلافاتی در اهداف، گروه هدف و محتوای دوره های مراقبت معنوی در ۴ منطقه مورد بررسی مشاهده شد. مراقبت در پایان حیات و همچنین مداخله در بحران و ارزیابی و غربالگری از پرتکرارترین کلیدواژه های آموزشی بود. در همه کشورها آموزش مداخلات معنوی برای پایان حیات و سوگ، شرح حال گیری و غربالگری اولیه، لحاظ کردن مبانی نظری معنویت، حل تعارضات و مقابله های معنوی صورت می گیرد.
نتیجهگیری: طراحی دوره آموزشی مبتنی بر رویکرد بومی و فرهنگی میتواند کیفیت ارائه خدمات مراقبت معنوی را ارتقا دهد و زمینه ایجاد رشته تخصصی مراقبت معنوی در بیمارستانها را فراهم آورد. ارتقای کیفیت مراقبت معنوی در نظام سلامت درمان ایران نیازمند تدوین الگوی مدون اجرایی و اصلاحات در اهداف، گروه هدف و محتوای دوره های موجود در ایران است.
واژههای کلیدی: دوره آموزشی، مطالعه تطبیقی، مراقبت معنوی
مجله سلامت معنوی دانشگاه علوم پزشکی بقیهالله (عجّل الله تعالی فرجه الشّریف)
دریافت متن کامل مقاله
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
با سلام و احترام💐
لطفا هر کدام از همراهان گرامی کانال که علاقه مند به گسترش و ترویج روانشناسی اسلامی هستند، در تکمیل پرسشنامه زیر که مربوط به پژوهش جناب آقای مهدی زاده است، مشارکت نمایند. توضیحات محقّق محترم👇
♦️لطفا به پرسشنامه زیر با دقت و صداقت پاسخ دهید.
👈پاسخ های شما می تواند ما را در ساخت یک پرسشنامه بسیار مهم در پژوهش های دینی خانواده کمک فوق العاده موثری نماید.
✅ همه افراد بالای ۱۳ سال در خانواده می توانند پاسخ دهند.
🙏لطفا سوالی بدون پاسخ نگذارید و شبیه ترین گزینه به شرایط خانواده خود را انتخاب نمائید.
🕓 زمان لازم برای پاسخگویی بین ۳۵ تا ۴۰ دقیقه
❗️تا پایان سؤالات (با توجه به بالا بودن تعداد سوالات«۱۸۱سوال» و درک ایجاد زحمت برای شما) به نیت
✅ بالابردن پرچم اسلام با جهاد علمی تون
✅سلامتی امام زمان
✅حاجت روا شدنتون
✅برآورده کردن نیاز مسلمانی که ثواب جهاد در راه خدا و ۱۰ حج مقبول و... داره
با صبوری و دقت پاسخ بدهیم❗️
🔻همه اطلاعات محرمانه و غیر قابل شناسایی است.
🔹در صورت تمایل به دانستن نمره انعطاف پذیری خانواده خود در انتها شماره موبایل خود را ثبت کنید.
از طریق لینک زیر وارد شده و به سوالات پاسخ دهید و در انتها حتماً❗️ کلید ارسال❗️ را بزنید.
https://survey.porsline.ir/s/H9T2gNJ5
🙏🙏از همکاری شما سپاسگزاریم.🙏🙏
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231