چگونه منكر، معروف و معروف، منكر میشود؟
بشر امروز با غفلت از هويت تعلقی خود كه بايد بنده خدا باشد، اراده خويش را يكسره صرف ارضای شهوت و غضب خود كرده و در اين حالت ديگر حق و باطل را گم كرده و با تعلق به باطل، اميدوار رسيدن به كمال است.
✅ انسان تا آنگاه كه خود را از تعلق به حق آزاد نپندارد، از آنجايی كه برای خود وجود استكمالی قائل است و درصدد است با تقرب به خدا بهرهای از كمال خداوندی را دريافت كند، هرگز به نقصهای شخصی خويش اصالت نمیدهد.
🔴 اما اگر توانست خود را در بيبنـدوبـاری توجيـه كنـد و خود را - بدون اينكه بايد بنده خدا باشد- بپذيرد، در اين صورت، نقايص و خصائل زشت را از لوازم وجود خود تلقی میكند و از آن پس ديگر نهتنها در جهت اصلاح و يا لااقل پنهانكردن آن خصائل نمی كوشد، بلكه آنها را حُسن میپندارد. يعنی در غفلتِ ارتباط وجود انسان با حق، چه بسا معروفها كه منكَر شود و چه بسا منكَرها كه معروف گردد.
👈 لطفا با دقت مطالعه شود...
منبع: «حكمت سينما»، شهيد مرتضی آوينی، ص ۶۸ (با كمی شرح).
نقل از: «از برهان تا عرفان»، اصغر طاهرزاده، ص ۴۶
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
هدایت شده از علیرضا زادبر
معاون اول کره جنوبی!!!!!!
.
کاش همان مقداری که وقت برای تولید یاس و ناامیدی در جامعه صرف میشود به همان میزان و یا حتی کمتر به جامعه امید داده شود. عالی ترین و بالاترین سطحی که میتواند در جامعه امید ایجاد کند همین عمل و عملکرد است. عملکرد درست نیز باید به درستی به اطلاع مردم برسد. فرض کنید معاون اول قوه قضاییه در #کره_جنوبی به دلیل فساد فرزندانش استعفا میداد حال آنکه فساد فرزندان او را ابتدا به ساکن رسانه ها منتشر نکرده باشند بلکه خود سیستم کشف و علنی کرده باشد. در آن صورت در کشور ما یک عده چه قصیده ها که در مدح سیستم قضایی و سیاسی کره جنوبی نمی سرودند و چه قیاس ها که نمیکردند!
⭕️معاون اول قوهقضاییه استعفا داد
💢مرکز رسانه قوهقضاییه: به منظور از بین بردن شائبه هرگونه اعمال نفوذ در پرونده اخیر؛ «مصدق» استعفای خود، از سمت معاون اولی قوه قضاییه را تقدیم رییس عدلیه کرد.
💢رییس قوهقضاییه ضمن پذیرش درخواست استعفا: اگر چه حضور شما در این منصب، در رسیدگی به پرونده مورد اشاره مدخلیت و تاثیری نداشته و نخواهد داشت اما با توجه به درخواست حضرتعالی و نکاتی که مطرح کردید استعفای شما مورد پذیرش قرار می گیرد.
https://eitaa.com/Politicalhistory
این دهان بستی دهانی باز شد...
در برخی دیدگاههای روانشناختی، مانند نظریه سلسله مراتب نیازهای مزلو، چنین آمده است که تا نیازهای کمبود (گرسنگی، تشنگی، امنیت و ...) برطرف نشوند، نیازهای رشد (نیاز به دانایی، زیبایی، عشق و ...) فرصت ظهور و بروز نمییابند.
گرچه این دیدگاه ممکن است بینشهایی ارائه دهد، اما به نظر ناکافی میآید.
جهت نیل به اهداف برتر و کمال در بسیاری از موارد باید ارضای برخی نیازها را به تأخیر انداخت و تنشها را پذیرفت (نک: جان بزرگی و همکاران، ۱۴۰۲، روانشناسی شخصیت، ص ۳۷۶).
وقتی ما به علاقههای گوناگونی که داریم توجه میکنیم، به سهولت مییابیم که بخشی از علاقههای والا و بلند معنوی ما، معمولاً پشت سر علاقههای سطحی و پیش پا افتاده ما پنهان میمانند و یا گاهی زیر پای آنها دفن میشوند. دین با دستوراتی که میدهد راه تنفس برای آن علاقههای اتفاقاً عمیق تر و ماندگارتر را باز میکند، و امکان پیدا شدن و پاسخ یافتن آنها را به ما میدهد. این دستورات عموما در مقابله با خواستههای انسان تلقی میشوند، تا حدی هم این چنین به نظر میرسند، اما با یک نگاه دقیق میتوان دریافت که این دستورات اتفاقاً مطابق میل آدمی تنظیم شدهاند و اولا خواستههای پنهان و برتر ما را بیرون میکشند و ثانیا پاسخ دادن به آنها را برای ما میسور میکنند. وقتی امیر مؤمنان (علیهالسلام) میفرمایند: «في خلاف النَّفس رُشدها (تحف العقول، ص ۹۱)؛ مسیر رشد نفس انسان در مخالفت کردن با آن است»، به همین واقعیت اشاره دارند که مبارزه با دل بخواهی ها، نتيجهاش چیزی جز تقویت روح انسان نیست؛ و در واقع بخشهای برتر تقاضاهای روحی انسان در این روش رشد میکند.
ما میخواهیم در این طبیعتی که در آن زندگی میکنیم به خدا برسیم، اما طبیعت این دنیا خصوصیاتی دارد که در لذت بردن انسان محدودیتهایی ایجاد میکند. اگر انسان لذتی کامل از دنیا ببرد، دیگر جایی برای لذت بردن از خدا باقی نمیماند، ظرفیتی برای فهم خدا معرفت به او باقی نمیماند. اینجاست که روزه با بازداری انسان از پاسخ دادن به بخشی از نیازهای مادی جا را برای پاسخ یافتن بسیاری از نیازهای معنوی او باز میکند و آن دهان دیگر را در روح انسان میگشاید (نک: پناهیان، ۱۳۹۹، شهر خدا، صص ۱۲۱_۱۱۹).
آری:
اين دهــان بستی دهــانی باز شـــد
كـو خـورندهی لــقمـه های راز شـــد
لــب فـروبــند از طـعـام و از شـــــــراب
ســـوی خوان آسـمــانی كن شـــتاب
گـر تــو اين انبان ز نـان خــالی كـــنی
پـر ز گـــوهــــر هـــای اجــــلالی كـــنی
طــفل جـان از شـير شــيطان بــاز كن
بــــعـــد از آنـــش بـا مـــلك انـــباز كــن
چند خوردی چرب و شيرين از طـعــام
امـــتحـــان كــن چـــند روزی با صــيام
چــند شــب ها خواب را گشتی اسير
يــك شـــبی بــيدار شــو دولـــت بـگير
مثنوی معنوی - مولوی
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
چه بیمی و چه امیدی...
اِذَا رَأيتُ مَولاي ذُنُوبِی فَزِعتُ، وَ اِذَا رَأيتُ كَرَمَكَ طَمِعتُ...
خدای من، مولای من، آقای من! چشمم که به گناهان خودم میافتد، خوف و فزع و ترس مرا فرا میگیرد؛ اما یک نظر که به تو میکنم، رحمت تو را که میبینم، رجاء و اُمید در دل من پیدا میشود...
فرازی از دعای زیبای ابوحمزه ثمالی
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
تدوین بستۀ آموزشی گروهی بخشایش همسر بر مبنای اندیشه دینی
پژوهشگر: فاطمه یزدانی؛ دانشجوی کارشناسی ارشد مشاوره خانواده دانشگاه آزاد اسلامی واحد اشکذر یزد
استاد راهنما: دکتر محسن عزیزی ابرقوئی
چکیده
پژوهش حاضر در پی تدوین بستۀ آموزشی گروهی بخشایش همسر بر مبنای اندیشه دینی بود که بر اساس مدل مفهومی «خودمهارگری بر اساس منابع اسلامی» (رفیعی هنر، ۱۳۹۷) و «مؤلّفه های بخشایش زوجی با رویکرد اسلامی» (کاویانی، فرهوش، فرهوش و حافظی، ۱۴۰۱) تدوین شد. روش پژوهش این تحقیق، کیفی-کمّی میباشد. «تحقیق کیفی بر حساسیت محتوا استوار است» که در پژوهش حاضر برای تدوین بسته آموزشی گروهی بخشایش همسر بر مبنای اندیشۀ دینی، از شیوۀ تحلیل محتوای مدل خودمهارگری اسلامی (۱۳۹۵، ۱۳۹۷)، و بررسی مؤلفه های بخشایش زوجی استفاده شده است. در بخش کیفی تحقیق بر اساس مؤلّفه های خودمهارگری اسلامی، و مؤلّفه های بخشایش زوجی اسلامی، جلسات گروهی و تکنیکهای (تمرینهای) مورد استفاده در هر جلسه تنظیم شد (صادقی سرشت، ۱۳۹۸) و در بخش کمّی آن پس از تدوین کامل بستۀ آموزشی گروهی بخشایش همسر بر مبنای اندیشۀ دینی، روایی آن با استفاده از نظر ۵ نفر از کارشناسان مورد بررسی و تأیید قرار گرفت. بستۀ آموزشی گروهی بخشایش همسر بر مبنای اندیشه دینی مشتمل بر ۹ جلسه است که شامل موارد ذیل میشوند: (۱) مقدمه، (۲) خودنظارتگری و خودتوانمندشناسی، (۳) هدف شناسی و متعالی سازی هدف (خودرابطه شناسی متعالی)، (۴) مانع شناسی اهداف (شناخت موانع مسیر و خودگویی های معارض با هدف)، (۵) انگیزش مهار (چرا ببخشیم و فضیلت بخشش را در خود ایجاد کرده و توسعه دهیم؟)، (۶) مهار در عمل (غلبه بر موانع بخشش)، (۷) مهار در عمل (چگونه ببخشیم؟) (۸) تداوم مهار، (۹) مرور و جمعبندی. با توجه به نظر کارشناسان طبق محاسبات آماری ساختار و محتوای بستۀ آموزشی گروهی بخشایش همسر بر مبنای اندیشه دینی از نگاه کارشناسان اوّلا از ضرورت لازم برخوردار بوده (CVR) و ثانیا مطابقت لازم (CVI) با مدل نظری پایه را داراست.
واژگان کلیدی: بخشایش زوجی، همسران، بستۀ آموزشی، خودمهارگری اسلامی
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
هدایت شده از بی نهایت
هماکنون، آغاز هفتمین دوره بینهایت🥳
اگه تو هم در شگفتی که چرا زندهای، چرا میخوری، چرا راه میروی، من کیام، تو کیای، اینجا کجاست؛
رفیقِ همدرد منی😁🤝
عیدتون رو با دیدن بینهایت و گذر از مرحله ها عیدتر کنید و آخرش یه عیدی خفن بگیرید..😎
از امشب مراحل بازه و منتظرتونیم😍
👇👇👇👇
Bn.javanan.org
♾ @binahayat_ir
ماه مبارک رمضان، فرصت خالص کردن انگیزهها...
الإمام عليّ عليه السلام: ما عَبَدتُكَ طَمَعًا في جَنَّتِكَ، ولا خَوفًا مِن نارِكَ، ولكِن وَجَدتُكَ أهلاً لِلعِبادَةِ فَعَبَدتُكَ...
امام على عليه السلام: خدايا تو را نه به آز بهشتت پرستيدم و نه از هراس دوزخت، ليكن تو را شايسته پرستش يافتم و پرستيدمت.
منبع
گر از دوست چشمت بر احسان اوست
تو در بند خویشی نه در بند دوست
خلاف طریقت بود کاولیا
تمنا کنند از خدا جز خدا
بوستان سعدی، باب سوم در عشق و مستی و شور
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یکی از رمزهای روزه داری از نگاه شهید بهشتی (رضوانالله تعالی علیه)
بی نیازی از طبیعت در عین نیازمندی به آن...
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
طلبکار یا بدهکار؟
قسمت دوم
به هزار نشانه در کشور دو گروه از مردم را داریم. برخی از ما طلبکاریم. طلبکاریم که چرا این جمهوری اسلامی مشکل دارد. چرا همه را پولدار و بیدرد و مرفه نکرده است هنوز...
اما گروه دیگری هستند که حس بدهکاری دارند مدام. میگویند جمهوری اسلامی به ما عزت داد. آبرو داد. قدرت داد. اسلام را زنده کرد. معنویت را احیا کرد. حیا و عفاف آورد. جوانان ما را از محیطهای ناسالم به سمت اهداف متعالی کشاند. زنان ما را از جاهای نامناسب و دور از شان، به دانشگاه و تحقیق و مسئولیتهای بزرگ کشاند. عمق فقر مادی معنوی را کاهش داد. مردم را از رعیت به سالار رساند. پس خودم و فرزندانم فدای جمهوری اسلامی.
این جمهوری اسلامی کیست؟
برخی مردم جمهوری اسلامی را تعدادی مسئول سیاسی و اقتصادی میدانند که خطا زیاد از آنان دیده شده پس ارزش حمایت و دفاع ندارد.
اما برخی مردم، جمهوری اسلامی را مردان و زنان زیادی میدانند که از همین در و همسایهشان برای اعتلای اسلام و ایران از جان و مال و آبرو میگذرند و همین ایران را از قعر جدول در ۴۰ سال در هر حوزهای به صدر جدول در این کره خاکی رسانده اند.
برخی از ما مردم گوشه نشستهایم و فقط خدمات میطلبیم. این میشود که یک خطا را هم نمیبخشیم. مثل وقتی هتل میرویم...
اما مردمانی در این سرزمین داریم که وطن را خانه خود میدانند که هرجایش هم عیب کند فقط درصدد رفع نقص برآیند. جایی برای طلبکاری نمیبینند.
پس یک بحث هم تفاوت ریشهای نگاه به ماجراست. و اینکه تو در کدام گروه پرورش یافته باشی.
ادامه دارد...
بحث جالب طلبکار یا بدهکار را دنبال نمائید👇
@ninfrance
بدفهمی مفاهیم عالی به خاطر عدم کاوش صحیح
پیش مردمان جاهل، آزادی یعنی پشت پا زدن به حکم محکم عقل و روگرداندن از دین و غوطهور شدن در منجلاب فحشا و رذالت و پستی، آزادی یعنی به هیچ اصلی از اصول محکم اخلاقی پابند نبودن، آزادی یعنی خاموش کردن وجدان و کشتن فطرت و سقوط به حضیض حیوانیت. آری مردمی که از عقل و تحقیق بدورند هر حقیقتی را از هر منبعی بگیرند، چه از منبع دین و اسلامیت و چه از منبع تمدن و تجدد، به بدترین صورتی آن را مسخ میکنند و قلب ماهیت میدهند. برای چنین مردمی به جای آن که کلمه صبر معنای ثبات و استحکام روحی بدهد معنای زبونی و سستی و دست روی دست گذاشتن میدهد، به جای آن که زهد و ترک دنیا معنای علوّ روح و رُقاء نفس بدهد معنای بیکاری و بیعاری و کلّ بر غیر شدن میدهد، کلمه آزادی به جای آن که معنای وارستگی از پستی و از تعلق خاطر به اباطیل و اوهام را بدهد معنای لاابالیگری و غوطهور شدن در منجلاب فحشا و بیعفتی و فساد اخلاق میدهد، و این است که خدا میفرماید: وَ یجْعَلُ الرِّجْسَ عَلَی الَّذینَ لا یعْقِلونَ.
استاد شهید مطهری (رضوانالله تعالی علیه)، حکمتها و اندرزها، ۱۴۰۰، ص ۳۲۸
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
#خودکاوشی
#رحمت
#مغفرت
#خودمهارگری
#خودنظم_بخشی
#مدیریت_لمس_نگاه_فکر_هیجان
🔷 کانال رشدانه، پنجره ای رو به بوستانِ سبک زندگی اسلامی. با مباحث تولیدی و منتخب:
🔹معرفی کتاب برای کودک، نوجوان، والدین، بزرگسال،...
🔹مناسبت های روز(ماه رمضان بصورت روزانه)
🔹مطالب اجتماعی،تاریخی و سیاسی روز
🔹مطالب روانشناختی و تربیتی اسلامی
🔹معرفی کانال های ارزشی، نشست ها، نرم افزارها و....
و...
در صورت تمایل، میتوانید کانال مفید رشدانه را دنبال نمائید👇
https://eitaa.com/Rooshdaneh
چرا برخی پشت سر دیگران بدگویی (غیبت) می کنند؟!
زیاده شنیده ایم که لازم است پشت سر دیگران بدگویی نکنیم، اما شاید در این باره که افراد چرا غیبت می کنند، کمتر سخن گفته شده است.
مرحوم نراقی در معراج السعاده، دلایلی را برای غیبت کردن برمیشمرد که بسیار قابل تأمل و راهگشاست. برخی از این دلایل (که با بیانی جدیدتر آنها را بازنویسی کرده ام) عبارتند از:
۱. خشم و آزردگی: گاه، فرد به خاطر آزرده بودن از دیگران و عدم حضور آن افراد، به مقتضای طبع می خواهد خشم خود را تخلیه کند.
۲. کینه و دشمنی: دشمنی با دیگران، می تواند زمینه ساز ذکر بدی آنها نزد افراد دیگر باشد.
۳. حسد: حسادت تاب آوری و تحمل افراد را کم می کند، و ممکن است بدین سبب زبان به سرزنش و آشکارسازی بدی های دیگری داشته باشند.
۴. شوخی و مزاح نامناسب: برخی برای گذراندن اوقات به خنده و شوخی، به این اقدام مبادرت می ورزند.
۵. تمسخر دیگران: برخی به قصد تمسخر دیگران، ممکن است پشت سرشان بدگویی نمایند.
۶. خودبرتربینی و خودبرترنمایی: برخی به خیال اینکه خود را با کوچک کردن دیگران دیگران، نزد دیگران بزرگ می کنند، پشت سر دیگران بدگویی می کنند.
۷. دور کردن نسبت اتهام از خود: برخی برای اینکه نسبت دادن کاری ناپسند به آنها (که نکرده اند) را از خود دور کنند، بیان می کنند که من فلان کار را نکرده ام و فلانی آن را انجام داده!
۸. مکانیزم های خودتبرئه ساز: گاه، افراد برای اینکه کار ناپسند خود را توجیه نمایند، با بیان اینکه دیگری هم فلان کار را کرده، سعی می کنند خود را تبرئه نمایند.
۹. ناتوانی در مخالفت با همنشینان: گاه، به دلیل همراهی با رفقا و نگرانی از طرد شدن از جمع دوستان، فرد در بدگویی دیگران با ایشان همراه می شود.
۱۰. بدگمانی: گاه فرد گمان می کند شخصی قصد دارد نزد فردی محترم به سرزنش آنها بپردازد؛ بنابراین پیش دستی می کند تا کلام احتمالی او را (که در گمان خودش حاضر می دیده) خنثی نماید!
۱۱. ترحم کردن: گاهی فرد از روی ناراحتی برای دیگران، بدی ها و عیوب آنها را پشت سرشان نزد دیگران بازگو می کند.
۱۲. گمان انجام کار نیک: گاه از فردی خطایی سر میزند و فرد دیگر به خاطر اینکه از این خطا خشم گرفته، به گمان خود با افشا کردن فرد کار خیری انجام می دهد [توجه شود که این مورد با افشای قانونی_شرعی مرتبط با مسائلی که به حقوق اجتماعی بازمیگردد اشتباه نشود].
ان شاء الله آگاهی از دلایل بدگویی کردن پشت سر دیگران (غیبت) به ما کمک کند تا در دور شدن از این امر ناپسند اخلاقی توفیق یابیم.
برای مطالعه بیشتر، نک: ملا احمد نراقی، ۱۴۰۰، معراج السعاده، صص ۵۶۳-۵۶۰
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
روانشناسی که با تهِ دلِ تو هم کار دارد!
توصیه به تخلیه خشم، در روانشناسی جریان اصلی، چندان عجیب به نظر نمیرسد.
پیشتر، تخلیه خشم به صورت مستقیم توصیه میشد، و بعدتر تخلیه غیرمستقیم (برای نمونه مشت زدن به بالش و امثال آن!) جزو توصیه ها بود.
به مرور زمان، و پس از آشکار شدن نتایج منفی تخلیه خشم (از قبیل برطرف نشدن یا کم نشدن هیجان، و بلکه بیشتر شدن خشم در نتیجه تخلیه) راهبردها به سمت مدیریت و کنترل هیجان خشم سوق داده شد.
هر چند خشم، بسته به شرایط و وضعیتهای گوناگون، ممکن است به خشم سازنده و خشم غیرسازنده تقسیم شود، اما در خشم غیرسازنده، چگونگی مدیریت، بحثی مهم است.
پیشتر در رابطه با لزوم تبدیل خشم به هیجانی دیگر (مانند رضا) بحث کرده بودیم.
در فیلم، در رابطه با کار کردن روی دل و مدیریت و تنظیم درونی خشم و حسد و ... نکاتی را خواهید شنید...
در روانشناسی اسلامی، هم عمل جوارحی محل توجه و بحث است و هم عمل جوانحی...
ماه مبارک رمضان فرصت پرورش تقوای قلب است...
#روانشناسی_اسلامی
#سبک_زندگی_اسلامی
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
#در_دهه_۱۹۷۵_ماندهایم
رواندرمانی شاخهای جذاب و البته پر التهاب در روانشناسی بوده است. این پدیده حداقل از چهار گستره تاریخی عبور کرده و در هر دوره با یک مسأله اساسی روبرو بوده است:
1️⃣ مساله اول: آیا رواندرمانی اثر دارد؟ (۱۹۷۴-۱۹۵۰)
2️⃣ مساله دوم: کدام رویکرد بهتر است؟ (۱۹۹۹-۱۹۷۵)
3️⃣ مساله سوم: کدام درمان برای کدام شرایط مناسب است؟ (۲۰۱۲-۲۰۰۰)
4️⃣ مساله چهارم: رواندرمانی چگونه اثر میگذارد؟ (۲۰۱۳-ادامه دارد)
🔰 بله روانشناسی امروزه دیگر از #جنگ_رواندرمانیها عبور کرده است؛ امروز سخن در این نیست که رواندرمانی اثر دارد یا رویکرد بهتر کدام است؟ مساله امروز مکانیزمهای اثر است.
رواندرمانی چگونه شرایط روانی افراد را تغییر میدهد و مکانیزمهای تغییردهنده کدامند؟
❓ آیا رواندرمانی معنای زندگی را عوض میکند؟
❓ آیا خودمهارگری و خودنظمجویی افراد را افزایش میدهد؟
❓ آیا سیستم سرد را تقویت، و سیستم گرم را کم فروغ میکند؟
❓ آیا فرد را به شناختهای فرهنگی خود پایبند میکند؟
❓ آیا... ؟
♻️ هر چه که باشد ما دنبالکنندگانِ درمانیهای تجویزیِ فرهنگ اروپایی-آمریکایی در دهه ۱۹۷۵ ماندهایم!
🤔 ما هنوز درگیر آنیم که اگر رواندرمانی اثر دارد؛ کدام رویکرد بهتر است؟!
ما هنوز دغدغه دریافت جدیدترین درمانها از غرب را داریم!
ما حتی به رواندرمانیهای فرهنگی نیندیشیدهایم!
روانشناسان کشور ما چندان مطمئن نیستند مسأله سوم رواندرمانی دنیا؛ مساله ما باشد!
حتی برخی #بهتر_بودن را مطلق انگاشتهاند! مثل آب که در صد درجه میجوشد؛ شرق و غرب ندارد!
⚠️❗️دیر بجنبیم دنیا از روی ما عبور خواهد کرد؛ روانشناسی فرهنگی که پیشکش؛ حتی در توسعه و تدوین روانشناسی اسلامی!
❇️ پ.ن: پژوهشگران، استادان؛ و دغدغهمندانِ پیشرفت کشور لطفا مسأله سوم رواندرمانی را در فرهنگ ایرانی-اسلامی به راه بیندازید؛ شاید ما هم به مسأله چهارم رسیده؛ و حتی مسأله پنجم را ما طرح کنیم.
🌿🌺🍃🌸🌿
#دکتر_حمید_رفیعیهنر_روانشناس_عضو_هیئت_علمی
🆔 eitaa.com/Mohyiee
شفقت به خود ما هم از کوچه خداوند میگذرد...
《... اللّٰهُمَّ إِنَّكَ أَنْزَلْتَ فِى كِتابِكَ أَنْ نَعْفُوَ عَمَّنْ ظَلَمَنا وَقَدْ ظَلَمْنا أَنْفُسَنا فَاعْفُ عَنَّا فَإِنَّكَ أَوْلىٰ بِذٰلِكَ مِنَّا...》
✅ خدایا؛ به یقین تو در کتابت نازل کردی که از کسانی که به ما ظلم کردهاند درگذریم و ما به خود ستم کردهایم؛ پس از ما درگذر چرا که تو از ما به آن سزاوارتری ...
فرازی از عاشقانه عارفانه زیبای امام سجاد عليهالسلام (معروف به دعای ابوحمزه ثمالی)
ما منهای خدا وجودی نداریم که بخواهیم خود را ببخشیم! خدایا خودت ما را عفو کن ...
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
ضرورت خودسازى
اى مردم خوشا به حال كسى كه عيب شناسى نفس، او را از عيب جويى ديگران باز دارد، و خوشا به حال كسى كه به خانه و خانواده خود پردازد، و غذاى حلال خود را بخورد، و به اطاعت پروردگار مشغول باشد، و بر خطاهاى خويش بگريد، و همواره به خويشتن خويش مشغول باشد و مردم از او در امان باشند.
بخشی از خطبه ۱۷۶ نهجالبلاغه امام علی علیهالسلام (ترجمه دشتی)
سیر یک روز طعنه زد به پیاز
که تو مسکین چقدر بدبویی
گفت از عیب خویش بیخبری
زان ره از خلق، عیب میجویی
گفتن از زشترویی دگران
نشود باعث نکورویی
تو گمان میکنی که شاخ گلی
به صف سرو و لاله میرویی
یا که همبوی مشک تاتاری
یا ز ازهار باغ مینویی
خویشتن بیسبب بزرگ مکن
تو هم از ساکنان این کویی
ره ما گر کج است و ناهموار
تو خود این ره چگونه میپویی
در خود آن به که نیکتر نگری
اول آن به که عیب خود گویی
ما زبونیم و شوخجامه و پست
تو چرا شوخ تن نمیشویی
پروین اعتصامی
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
نفسِ بادِ صبا مُشکفشان خواهد شد
عالَمِ پیر دگرباره جوان خواهد شد
ارغوان جامِ عقیقی به سمن خواهد داد
چشمِ نرگس به شقایق نگران خواهد شد
این تَطاول که کشید از غمِ هجران بلبل
تا سراپردهٔ گل نعرهزنان خواهد شد
گر ز مسجد به خرابات شدم خرده مگیر
مجلس وعظ دراز است و زمان خواهد شد
ای دل ار عشرتِ امروز به فردا فکنی
مایهٔ نقدِ بقا را که ضِمان خواهد شد؟
ماه شعبان مَنِه از دست قدح، کاین خورشید
از نظر تا شبِ عیدِ رمضان خواهد شد
گل عزیز است غنیمت شِمُریدَش صحبت
که به باغ آمد از این راه و از آن خواهد شد
مطربا مجلسِ انس است غزل خوان و سرود
چند گویی که چنین رفت و چنان خواهد شد؟
حافظ از بهر تو آمد سویِ اقلیمِ وجود
قدمی نِه به وداعش که روان خواهد شد
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
✍️#تغییر_سال_و_تغییر_حال
🌺🌸🍃
🔸غیر از این بودن؛ غیر از این شدن؛ غیر از این ماندن علاقه ذاتی ما انسانهاست؛
ما ذاتاً تمایل به تغییر داریم؛ به صیرورت؛ به دیگر شدن؛ به دگرگون شدن؛ به بهتر شدن.
🔹#تغییر_روانی اصلی ترین مسأله #رواندرمانی در روانشناسی است؛ اینکه تغییر روانی چگونه رخ میدهد؟ وقتی ما تغییر میکنیم دقیقاً چه امور روانی تغییر میکند؟ آیا تغییرات همواره به سوی امور مثبت است؟ چه چیزی عامل تغییر است؟ مکانیزمهای تغییر چیست؟ فرآیندهای آن کدام است؟ و سوالهای دیگر.
🔸از منظر جریان رواندرمانی موجود؛ کسی یا چیزی جز خود فرد این تغییرات روانی را ایجاد نمیکند؛ خواه هشیارانه و خواه ناهشیارانه؛ و از نگاه رویکردهایِ درمانی مسلط امروزی؛ مثل خانواده بزرگ درمانهای شناختی، تغییر از افکار آغاز میشود.
فکرهای ما تغییر میکند که جانها تغییر مییابند؛
اگر فرد در زندگی نوع برداشتهای خود را تغییر دهد؛ حال روانی او هم تغییر خواهد کرد؛ اگر عینکهای بدبینی را از چشم خود بردارد؛ خواهد دید که زندگی آن قدر هم که او تصور میکرد، دشوار نیست و خودش میتواند شرایط را از #حال_بد به #حال_خوب تغییر دهد.
🔹در نظام فکری اسلام امّا قبل از آنکه با #ذهن کار داشته باشیم با #دل و قلب سروکار داریم؛ تغییر فکر هرچند مهم؛ اما تغییر میل از آن مهمتر است. ذهن جایگاه افکار و شناختها است و دل پایگاه امیال و عواطف؛ از منظر اسلام امیال و شناختها همواره در مصاف هماند تا کدام پیروز میدان درآید!
♦️تغییر با سه تغییر دهنده:
از قرآن کریم درمییابیم که خاستگاه تغییرات روانی انسانها از سه ناحیه است:
- #خدای_متعال (إِنَّ اللهَ لاَ یُغَیِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى... .)؛
- #خود (حَتَّى یُغَیِّرُواْ مَا بِأَنْفُسِهِمْ)؛
- و #شیطان (وَلَأُضِلَّنَّهُمْ وَلَأُمَنِّيَنَّهُمْ وَلَآمُرَنَّهُمْ...فَلَيُغَيِّرُنَّ خَلْقَ اللَّهِ) .
🔷 تغییرات میتواند هم مثبت باشد و هم منفی؛ اگر تغییرات به سمت تعالی باشد مثبت است و اگر به سمت تنزل باشد منفی است.
اگر احساس کنیم با انسانها مهربانتر شدهایم؛ خیر و خوبی آنها را میخواهیم؛ نقشها و وظایف خود را بهخوبی انجام میدهیم؛ میدانیم برای چه زندگی میکنیم و حس خوش معنوی داریم؛ احتمالاً به سمت تعالی گام برداشتهایم؛
و اگر فقط خودمان و خواستههای خودمان مهم شده؛ حوصله اطرافیان را نداریم؛ دیگران هم حوصله ما را ندارند؛ وظایف و نقشهایمان را به درستی ایفا نمیکنیم؛ نمیدانیم برای چه زندگی میکنیم و احساسات معنوی را هم مدتهاست تجربه نکردهایم؛ شاید از تغییرات مثبت باز ایستاده یا روند مقابل آنرا آغاز کردهایم.
🔸در#نگاه_اسلام؛ تغییرات تعالی بخش بهدست خداوند است و ما پردازشگر این تغییرات هستیم؛ و شیطان زمینهساز تغییرات منفی.
اما چگونه؟
🔺اصلیترین کاری که از دست شیطان بر میآید؛ ایجاد #خودگوییهای_منفی است! بله همان #وسوسه!
کی دچار وسوسهایم؟ زمانی که داریم با خودمان آهسته سخن میگوییم امّا بهصورت منفی، وقتی طوری با خودمان حرف میزنیم که امید را از خودمان میگیریم؛ انگیزه حرکت را از خود میستانیم؛ انگیزه آسیب به دیگران در جانمان میافتد؛ انجام کاری که قبلاً میدانستیم ناسالم است در ذهنمان زیبا و جذاب می نمایاند و ... .
🔺وقتی این خودگوییها فعال میشوند با چیزی به نام #هوای_نفس یا امیالِ معارض با هدف متعالی ترکیب میشوند و جریان تغییرات منفی آغاز میشود.
تغییرات منفی گام به گام است همانطور که تغییرات مثبت نیز درجه به درجه است. همچنین تغییرات مثبت و منفی از تغییرات سطحی (مثل ایجاد غیظ و غضب) به تغییرات عمیق (مثل هدایت یا ضلالت) حرکت میکند.
و اصلیترین مکانیزم تغییر در اندیشه اسلامی #کفّ_نفس (مهار خود) است.
✅ اگر دوستدار تغییرات مثبت هستید؛ بسم الله! خودگوییهای منفی را بشناسید و امیال معارض با هدف متعالی را مدیریت کنید؛
با تغییرات منفی مبارزه کنید؛ زمینه تغییرات مثبت همراه شما هست!
#تغییر_سال_به_تغییر_حال_است! و «إِنَّ اللَّهَ لَا يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ:
خدا حال هیچ قومی را دگرگون نخواهد کرد تا زمانی که خود آن قوم حالشان را تغییر دهند» (رعد، 11)
🌿🌿🌺🌺🍃🌸🌸🌿🌿
#نوشتارهای_حمید_رفیعی_هنر
@Mohyiee
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
علامت قبولی روزه ... و چه فرصتی بهتر از مقارنت بهار قرآن و بهار طبیعت برای تغییر حال؟!
یَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ وَ الْأَبْصَارِ
یَا مُدَبِّرَ اللَّیْلِ وَ النَّهَارِ
یَا مُحَوِّلَ الْحَوْلِ وَ الْأَحْوَالِ
حَوِّلْ حَالَنَا إِلَی أَحْسَنِ الْحَالِ
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
حقیقت مُقَلِّبَ القُلُوب
تحویل سال از آن جهت محترم است که در حقیقت زمین عید میگیرد؛ چون زمین حرکت کرد به مقصد خود رسید...
ما هم اگر به دور فهم، به دور استدلال، به دور عقل بگردیم کامل میشویم. عید ما این است.
اینکه میگویند یا مُقَلِّبَ القُلُوب برای همین است یعنی ما حرکت کنیم و به مقصد برسیم. نه اینکه زمین حرکت کند به دور آفتاب، ما به دور فهم حرکت نکنیم و به مقصد نرسیم و همان فرهنگ سابق را داشته باشیم و عید بگیریم این معنا ندارد.
#پله_پله_با_بزرگان
#آیت_الله_جوادی_آملی
#ماه_رمضان
پرتال فرهنگی راسخون
@rasekhoon_online
هدایت شده از رشدانه
🔷 داروهای شفابخش بیماریهای اخلاقی
✏️ رهبر انقلاب:
دعاى شريف مكارم الاخلاق را - كه دعاى بيستم صحيفهى سجاديّه است - زياد بخوانيد تا ببينيد آن چيزهايى كه امام سجاد عليهالسّلام در اين دعا از خدا خواسته است، چيست. با كلمات ائمّه، با دعاهاى صحيفهى سجاديّه، با اين داروهاى شفابخشى كه مىتواند بيماريهاى اخلاقى ما را شفا بخشد و زخمهاى وجود ما را درمان كند، خودمان را آشنا كنيم.
🔹 #بهار_معنویت | روز نهم ماه مبارک رمضان ۱۴۴۵
نظرسنجی درباره محتوای کانال در سال ۱۴۰۲
با سلام و احترام و تبریک سال نو
لطفا در نظرسنجیهای زیر که پیرامون محتوای کانال در سال ۱۴۰۲ است مشارکت نمائید:
کیفیت مطالب کانال👇
https://EitaaBot.ir/poll/ozl64
کاربست مطالب در زندگی واقعی👇
https://EitaaBot.ir/poll/qf8x
تنوع مطالب کانال👇
https://EitaaBot.ir/poll/210xi
ممنون میشوم با حضور در نظرسنجیها به بهبود محتوای کانال کمک کنید💐
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
چند روز در بین مولتی میلیاردرهای افسرده: رواندرمانی اختصاصی برای ثروتمندان
آیا شما هم دوست داشتید ثروتتان آنقدر زیاد بود که هیچ دغدغه مالی نداشته باشید؟
آیا میدانستید یک کلینیک اختصاصی رواندرمانی ثروتمندان در زوریخ سوئیس، در شروع کار خود، حدوداً ۷۰ درصدِ بیماران خود را از مولتی میلیاردرهای عربستان سعودی، امارات، کویت و مصر پذیرش کرده است؟!
طبق برخی گزارشها، مشکلات روانی و اعتیاد در ثروتمندان، بسیار بیشتر از جمعیت عادی است.
هزینهٔ اقامت در کلینیکهای لوکس سوئیس هفتهای ۸۵۰۰۰ تا ۱۰۷۰۰۰ پوند است (تقریبا روزی یک میلیارد تومان!) و مشتریان ثابتش را مولتیمیلیاردرها، سلبریتیها و شاهزادههای سعودی تشکیل میدهند.
در صدر مشکلات، 《احساس پوچی و بیمعنایی در زندگی》خودنمایی میکند.
در این کلینیکهای لوکس، انواع متخصصان شبیه نوکر و کنیز در خدمت ثروتمندان هستند و برخی از آنها از اینکه هنوز 《روانی》نشدهاند، در تعجباند!
بیماری روانی این افراد باید برای همیشه مخفی بماند و هیچکس از آن اطلاع پیدا نکند احیانا برای حفظ آبرو یا برای حفظ این تصویر در ذهن مردم عادی که 《ثروت همه چیز میآورد》!
توصیف رابط بیماران به اصطلاح خاورمیانه (غرب آسیا و شمال آفریقا) از روند بهبود مولتی میلیاردها (کسانی که دستکم ۵۰ میلیون دلار ثروت دارند) اینگونه است:
«آنها بهبود مییابند، باز به حالتِ اول برمیگردند، و دوباره به کلینیک میآیند».
مدیر یکی از کلینیکهای لوکس زوریخ، گربر، میگوید: این طبقه از ثروتمندان، با اینکه ثروتشان از آنها دربرابرِ مشکلات بیشماری حفاظت میکند، دو الی پنج برابر بالاتر از میانگین سایر افرادْ مستعدِ ابتلا به بیماریهای روانی یا سوءمصرف موادمخدر هستند. با فرض اینکه کلینیک پاراسلسوس هرساله ۳۰ الی ۴۰ نفر را پذیرش کند، تقاضا آنقدر بالا هست که کلینیک همواره پرکار و شلوغ باشد.
برای مطالعه بیشتر درباره وضعیت عجیب کلینیکهای لوکس در زوریخ سوئیس، اینجا را مطالعه کنید.
برای مطالعه درباره اینکه 《آیا رابطه ای بین ثروت و شادکامی وجود دارد؟》 اینجا را ببینید.
برای مطالعه درباره برخی عوامل مرتبط با شادکامی اینجا را ببینید.
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231