eitaa logo
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی
2.5هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
590 ویدیو
121 فایل
هدف از ایجاد کانال، ایجاد بستری مناسب جهت انجام کار تشکیلاتی و همفکری به منظور ایجاد و گسترش روانشناسی اسلامی است.ان شاءالله به تدریج سلسله بحثهای موضوعی در کانال قرار داده خواهند شد. شما نیز می توانید موضوعات پیشنهادی خود را ارسال کنید: @Mohsenazizi1365
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یکی از رمزهای روزه داری از نگاه شهید بهشتی (رضوان‌الله تعالی علیه) بی نیازی از طبیعت در عین نیازمندی به آن... https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
طلبکار یا بدهکار؟ قسمت دوم به هزار نشانه در کشور دو گروه از مردم را داریم. برخی از ما طلبکاریم. طلبکاریم که چرا این جمهوری اسلامی مشکل دارد. چرا همه را پول‌دار و بی‌درد و مرفه نکرده است هنوز... اما گروه دیگری هستند که حس بدهکاری دارند مدام. می‌گویند جمهوری اسلامی به ما عزت داد. آبرو داد. قدرت داد. اسلام را زنده کرد. معنویت را احیا کرد. حیا و عفاف آورد. جوانان ما را از محیط‌های ناسالم به سمت اهداف متعالی کشاند. زنان ما را از جاهای نامناسب و دور از شان، به دانشگاه و تحقیق و مسئولیت‌های بزرگ کشاند. عمق فقر مادی معنوی را کاهش داد. مردم را از رعیت به سالار رساند. پس خودم و فرزندانم فدای جمهوری اسلامی. این جمهوری اسلامی کیست؟ برخی مردم جمهوری اسلامی را تعدادی مسئول سیاسی و اقتصادی می‌دانند که خطا زیاد از آنان دیده شده پس ارزش حمایت و دفاع ندارد. اما برخی مردم، جمهوری اسلامی را مردان و زنان زیادی می‌دانند که از همین در و همسایه‌شان برای اعتلای اسلام و ایران از جان و مال و آبرو می‌گذرند و همین ایران را از قعر جدول در ۴۰ سال در هر حوزه‌ای به صدر جدول در این کره خاکی رسانده اند. برخی از ما مردم گوشه نشسته‌ایم و فقط خدمات می‌طلبیم. این می‌شود که یک خطا را هم نمی‌بخشیم. مثل وقتی هتل می‌رویم... اما مردمانی در این سرزمین داریم که وطن را خانه خود می‌دانند که هرجایش هم عیب کند فقط درصدد رفع نقص برآیند. جایی برای طلبکاری نمی‌بینند. پس یک بحث هم تفاوت ریشه‌ای نگاه به ماجراست. و اینکه تو در کدام گروه پرورش یافته باشی. ادامه دارد... بحث جالب طلبکار یا بدهکار را دنبال نمائید👇 @ninfrance
‌بدفهمی مفاهیم عالی به خاطر عدم کاوش صحیح پیش مردمان جاهل، آزادی یعنی پشت پا زدن به حکم محکم عقل و روگرداندن از دین و غوطه‌ور شدن در منجلاب فحشا و رذالت و پستی، آزادی یعنی به هیچ اصلی از اصول محکم اخلاقی پابند نبودن، آزادی یعنی خاموش کردن وجدان و کشتن فطرت و سقوط به حضیض حیوانیت. آری مردمی که از عقل و تحقیق بدورند هر حقیقتی را از هر منبعی بگیرند، چه از منبع دین و اسلامیت و چه از منبع تمدن و تجدد، به بدترین صورتی آن را مسخ می‌کنند و قلب ماهیت می‌دهند. برای چنین مردمی به جای آن که کلمه صبر معنای ثبات و استحکام روحی بدهد معنای زبونی و سستی و دست روی دست گذاشتن می‌دهد، به جای آن که زهد و ترک دنیا معنای علوّ روح و رُقاء نفس بدهد معنای بیکاری و بیعاری و کلّ بر غیر شدن می‌دهد، کلمه آزادی به جای آن که معنای وارستگی از پستی و از تعلق خاطر به اباطیل و اوهام را بدهد معنای لاابالیگری و غوطه‌ور شدن در منجلاب فحشا و بی‌عفتی و فساد اخلاق می‌دهد، و این است که خدا می‌فرماید: وَ یجْعَلُ الرِّجْسَ عَلَی الَّذینَ لا یعْقِلونَ. استاد شهید مطهری (رضوان‌الله تعالی علیه)، حکمت‌ها و اندرزها، ۱۴۰۰، ص ۳۲۸ https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
🔷 کانال رشدانه، پنجره ای رو به بوستانِ سبک زندگی اسلامی. با مباحث تولیدی و منتخب: 🔹معرفی کتاب برای کودک، نوجوان، والدین، بزرگسال،... 🔹مناسبت های روز(ماه رمضان بصورت روزانه) 🔹مطالب اجتماعی،تاریخی و سیاسی روز 🔹مطالب روانشناختی و تربیتی اسلامی 🔹معرفی کانال های ارزشی، نشست ها، نرم افزارها و.... و... در صورت تمایل، می‌توانید کانال مفید رشدانه را دنبال نمائید👇 https://eitaa.com/Rooshdaneh
چرا برخی پشت سر دیگران بدگویی (غیبت) می کنند؟! زیاده شنیده ایم که لازم است پشت سر دیگران بدگویی نکنیم، اما شاید در این باره که افراد چرا غیبت می کنند، کمتر سخن گفته شده است. مرحوم نراقی در معراج السعاده، دلایلی را برای غیبت کردن برمیشمرد که بسیار قابل تأمل و راهگشاست. برخی از این دلایل (که با بیانی جدیدتر آنها را بازنویسی کرده ام) عبارتند از: ۱. خشم و آزردگی: گاه، فرد به خاطر آزرده بودن از دیگران و عدم حضور آن افراد، به مقتضای طبع می خواهد خشم خود را تخلیه کند. ۲. کینه و دشمنی: دشمنی با دیگران، می تواند زمینه ساز ذکر بدی آنها نزد افراد دیگر باشد. ۳. حسد: حسادت تاب آوری و تحمل افراد را کم می کند، و ممکن است بدین سبب زبان به سرزنش و آشکارسازی بدی های دیگری داشته باشند. ۴. شوخی و مزاح نامناسب: برخی برای گذراندن اوقات به خنده و شوخی، به این اقدام مبادرت می ورزند. ۵. تمسخر دیگران: برخی به قصد تمسخر دیگران، ممکن است پشت سرشان بدگویی نمایند. ۶. خودبرتربینی و خودبرترنمایی: برخی به خیال اینکه خود را با کوچک کردن دیگران دیگران، نزد دیگران بزرگ می کنند، پشت سر دیگران بدگویی می کنند. ۷. دور کردن نسبت اتهام از خود: برخی برای اینکه نسبت دادن کاری ناپسند به آنها (که نکرده اند) را از خود دور کنند، بیان می کنند که من فلان کار را نکرده ام و فلانی آن را انجام داده! ۸. مکانیزم های خودتبرئه ساز: گاه، افراد برای اینکه کار ناپسند خود را توجیه نمایند، با بیان اینکه دیگری هم فلان کار را کرده، سعی می کنند خود را تبرئه نمایند. ۹. ناتوانی در مخالفت با همنشینان: گاه، به دلیل همراهی با رفقا و نگرانی از طرد شدن از جمع دوستان، فرد در بدگویی دیگران با ایشان همراه می شود. ۱۰. بدگمانی: گاه فرد گمان می کند شخصی قصد دارد نزد فردی محترم به سرزنش آنها بپردازد؛ بنابراین پیش دستی می کند تا کلام احتمالی او را (که در گمان خودش حاضر می دیده) خنثی نماید! ۱۱. ترحم کردن: گاهی فرد از روی ناراحتی برای دیگران، بدی ها و عیوب آنها را پشت سرشان نزد دیگران بازگو می کند. ۱۲. گمان انجام کار نیک: گاه از فردی خطایی سر میزند و فرد دیگر به خاطر اینکه از این خطا خشم گرفته، به گمان خود با افشا کردن فرد کار خیری انجام می دهد [توجه شود که این مورد با افشای قانونی_شرعی مرتبط با مسائلی که به حقوق اجتماعی بازمی‌گردد اشتباه نشود]. ان شاء الله آگاهی از دلایل بدگویی کردن پشت سر دیگران (غیبت) به ما کمک کند تا در دور شدن از این امر ناپسند اخلاقی توفیق یابیم. برای مطالعه بیشتر، نک: ملا احمد نراقی، ۱۴۰۰، معراج السعاده، صص ۵۶۳-۵۶۰ دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
روانشناسی که با تهِ دلِ تو هم کار دارد! توصیه به تخلیه خشم، در روانشناسی جریان اصلی، چندان عجیب به نظر نمی‌رسد. پیشتر، تخلیه خشم به صورت مستقیم توصیه می‌شد، و بعدتر تخلیه غیرمستقیم (برای نمونه مشت زدن به بالش و امثال آن!) جزو توصیه ها بود. به مرور زمان، و پس از آشکار شدن نتایج منفی تخلیه خشم (از قبیل برطرف نشدن یا کم نشدن هیجان، و بلکه بیشتر شدن خشم در نتیجه تخلیه) راهبردها به سمت مدیریت و کنترل هیجان خشم سوق داده شد. هر چند خشم، بسته به شرایط و وضعیت‌های گوناگون، ممکن است به خشم سازنده و خشم غیرسازنده تقسیم شود، اما در خشم غیرسازنده، چگونگی مدیریت، بحثی مهم است. پیشتر در رابطه با لزوم تبدیل خشم به هیجانی دیگر (مانند رضا) بحث کرده بودیم. در فیلم، در رابطه با کار کردن روی دل و مدیریت و تنظیم درونی خشم و حسد و ... نکاتی را خواهید شنید... در روانشناسی اسلامی، هم عمل جوارحی محل توجه و بحث است و هم عمل جوانحی... ماه مبارک رمضان فرصت پرورش تقوای قلب است... دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
روان‌درمانی شاخه‌ای جذاب و البته پر التهاب در روان‌شناسی بوده است. این پدیده حداقل از چهار گستره تاریخی عبور کرده و در هر دوره با یک مسأله اساسی روبرو بوده است: 1️⃣ مساله اول: آیا روان‌درمانی اثر دارد؟ (۱۹۷۴-۱۹۵۰) 2️⃣ مساله دوم: کدام رویکرد بهتر است؟ (۱۹۹۹-۱۹۷۵) 3️⃣ مساله سوم: کدام درمان برای کدام شرایط مناسب است؟ (۲۰۱۲-۲۰۰۰) 4️⃣ مساله چهارم: روان‌درمانی چگونه اثر می‌گذارد؟ (۲۰۱۳-ادامه دارد) 🔰 بله روان‌شناسی امروزه دیگر از عبور کرده است؛ امروز سخن در این نیست که روان‌درمانی اثر دارد یا رویکرد بهتر کدام است؟ مساله امروز مکانیزم‌های اثر است. روان‌درمانی چگونه شرایط روانی افراد را تغییر می‌دهد و مکانیزم‌های تغییردهنده کدامند؟ ❓ آیا روان‌درمانی معنای زندگی را عوض می‌کند؟ ❓ آیا خودمهارگری و خودنظم‌جویی افراد را افزایش می‌دهد؟ ❓ آیا سیستم سرد را تقویت، و سیستم گرم را کم فروغ می‌کند؟ ❓ آیا فرد را به شناخت‌های فرهنگی خود پایبند می‌کند؟ ❓ آیا... ؟ ♻️ هر چه که باشد ما دنبال‌کنندگانِ درمانی‌های تجویزیِ فرهنگ اروپایی-آمریکایی در دهه ۱۹۷۵ مانده‌ایم! 🤔 ما هنوز درگیر آنیم که اگر روان‌درمانی اثر دارد؛ کدام رویکرد بهتر است؟! ما هنوز دغدغه دریافت جدیدترین درمان‌ها از غرب را داریم! ما حتی به روان‌درمانی‌های فرهنگی نیندیشیده‌ایم! روان‌شناسان کشور ما چندان مطمئن نیستند مسأله سوم روان‌درمانی دنیا؛ مساله ما باشد! حتی برخی را مطلق انگاشته‌اند! مثل آب که در صد درجه می‌جوشد؛ شرق و غرب ندارد! ⚠️❗️دیر بجنبیم دنیا از روی ما عبور خواهد کرد؛ روان‌شناسی فرهنگی که پیشکش؛ حتی در توسعه و تدوین روان‌شناسی اسلامی! ❇️ پ.ن: پژوهشگران، استادان؛ و دغدغه‌مندانِ پیشرفت کشور لطفا مسأله سوم روان‌درمانی را در فرهنگ ایرانی-اسلامی به راه بیندازید؛ شاید ما هم به مسأله چهارم رسیده؛ و حتی مسأله پنجم را ما طرح کنیم. 🌿🌺🍃🌸🌿 🆔 eitaa.com/Mohyiee
شفقت به خود ما هم از کوچه خداوند می‌گذرد... 《... اللّٰهُمَّ إِنَّكَ أَنْزَلْتَ فِى كِتابِكَ أَنْ نَعْفُوَ عَمَّنْ ظَلَمَنا وَقَدْ ظَلَمْنا أَنْفُسَنا فَاعْفُ عَنَّا فَإِنَّكَ أَوْلىٰ بِذٰلِكَ مِنَّا...》 ✅ خدایا؛ به یقین تو در کتابت نازل کردی که از کسانی که به ما ظلم کرده‌اند درگذریم و ما به خود ستم کرده‌ایم؛ پس از ما درگذر چرا که تو از ما به آن سزاوارتری ... فرازی از عاشقانه عارفانه زیبای امام سجاد عليه‌السلام (معروف به دعای ابوحمزه ثمالی) ما منهای خدا وجودی نداریم که بخواهیم خود را ببخشیم! خدایا خودت ما را عفو کن ... https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
ضرورت خودسازى اى مردم خوشا به حال كسى كه عيب شناسى نفس، او را از عيب جويى ديگران باز دارد، و خوشا به حال كسى كه به خانه و خانواده خود پردازد، و غذاى حلال خود را بخورد، و به اطاعت پروردگار مشغول باشد، و بر خطاهاى خويش بگريد، و همواره به خويشتن خويش مشغول باشد و مردم از او در امان باشند. بخشی از خطبه ۱۷۶ نهج‌البلاغه امام علی علیه‌السلام (ترجمه دشتی) سیر یک روز طعنه زد به پیاز که تو مسکین چقدر بدبویی گفت از عیب خویش بی‌خبری زان ره از خلق، عیب می‌جویی گفتن از زشترویی دگران نشود باعث نکورویی تو گمان می‌کنی که شاخ گلی به صف سرو و لاله می‌رویی یا که همبوی مشک تاتاری یا ز ازهار باغ مینویی خویشتن بی‌سبب بزرگ مکن تو هم از ساکنان این کویی ره ما گر کج است و ناهموار تو خود این ره چگونه می‌پویی در خود آن به که نیکتر نگری اول آن به که عیب خود گویی ما زبونیم و شوخ‌جامه و پست تو چرا شوخ تن نمی‌شویی پروین اعتصامی https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
نفسِ بادِ صبا مُشک‌فشان خواهد شد عالَمِ پیر دگرباره جوان خواهد شد ارغوان جامِ عقیقی به سمن خواهد داد چشمِ نرگس به شقایق نگران خواهد شد این تَطاول که کشید از غمِ هجران بلبل تا سراپردهٔ گل نعره‌زنان خواهد شد گر ز مسجد به خرابات شدم خرده مگیر مجلس وعظ دراز است و زمان خواهد شد ای دل ار عشرتِ امروز به فردا فکنی مایهٔ نقدِ بقا را که ضِمان خواهد شد؟ ماه شعبان مَنِه از دست قدح، کاین خورشید از نظر تا شبِ عیدِ رمضان خواهد شد گل عزیز است غنیمت شِمُریدَش صحبت که به باغ آمد از این راه و از آن خواهد شد مطربا مجلسِ انس است غزل خوان و سرود چند گویی که چنین رفت و چنان خواهد شد؟ حافظ از بهر تو آمد سویِ اقلیمِ وجود قدمی نِه به وداعش که روان خواهد شد https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
✍️ 🌺🌸🍃 🔸غیر از این بودن؛ غیر از این شدن؛ غیر از این ماندن علاقه ذاتی ما انسانهاست؛ ما ذاتاً تمایل به تغییر داریم؛ به صیرورت؛ به دیگر شدن؛ به دگرگون شدن؛ به بهتر شدن. 🔹 اصلی ترین مسأله در روان‌شناسی است؛ اینکه تغییر روانی چگونه رخ می‌دهد؟ وقتی ما تغییر می‌کنیم دقیقاً چه امور روانی تغییر می‌کند؟ آیا تغییرات همواره به سوی امور مثبت است؟ چه چیزی عامل تغییر است؟ مکانیزم‌های تغییر چیست؟ فرآیندهای آن کدام است؟ و سوال‌های دیگر. 🔸از منظر جریان روان‌درمانی موجود؛ کسی یا چیزی جز خود فرد این تغییرات روانی را ایجاد نمی‌کند؛ خواه هشیارانه و خواه ناهشیارانه؛ و از نگاه رویکردهایِ درمانی مسلط امروزی؛ مثل خانواده بزرگ درمان‌های شناختی، تغییر از افکار آغاز می‌شود. فکرهای ما تغییر می‌کند که جان‌ها تغییر می‌یابند؛ اگر فرد در زندگی نوع برداشت‌های خود را تغییر دهد؛ حال روانی او هم تغییر خواهد کرد؛ اگر عینک‌های بدبینی را از چشم خود بردارد؛ خواهد دید که زندگی آن قدر هم که او تصور می‌کرد، دشوار نیست و خودش می‌تواند شرایط را از به تغییر دهد. 🔹در نظام فکری اسلام امّا قبل از آنکه با کار داشته باشیم با و قلب سروکار داریم؛ تغییر فکر هرچند مهم؛ اما تغییر میل از آن مهم‌تر است. ذهن جایگاه افکار و شناخت‌ها است و دل پایگاه امیال و عواطف؛ از منظر اسلام امیال و شناخت‌ها همواره در مصاف هم‌اند تا کدام پیروز میدان درآید! ♦️تغییر با سه تغییر دهنده: از قرآن کریم درمی‌یابیم که خاستگاه تغییرات روانی انسان‌ها از سه ناحیه است: - (إِنَّ اللهَ لاَ یُغَیِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى... .)؛ - (حَتَّى یُغَیِّرُواْ مَا بِأَنْفُسِهِمْ)؛ - و (وَلَأُضِلَّنَّهُمْ وَلَأُمَنِّيَنَّهُمْ وَلَآمُرَنَّهُمْ...فَلَيُغَيِّرُنَّ خَلْقَ اللَّهِ) . 🔷 تغییرات می‌تواند هم مثبت باشد و هم منفی؛ اگر تغییرات به سمت تعالی باشد مثبت است و اگر به سمت تنزل باشد منفی است. اگر احساس کنیم با انسان‌ها مهربان‌تر شده‌ایم؛ خیر و خوبی آن‌ها را می‌خواهیم؛ نقش‌ها و وظایف خود را به‌خوبی انجام می‌دهیم؛ می‌دانیم برای چه زندگی می‌کنیم و حس خوش معنوی داریم؛ احتمالاً به سمت تعالی گام برداشته‌ایم؛ و اگر فقط خودمان و خواسته‌های خودمان مهم شده؛ حوصله اطرافیان را نداریم؛ دیگران هم حوصله ما را ندارند؛ وظایف و نقشهایمان را به درستی ایفا نمی‌کنیم؛ نمی‌دانیم برای چه زندگی می‌کنیم و احساسات معنوی را هم مدتهاست تجربه نکرده‌ایم؛ شاید از تغییرات مثبت باز ایستاده یا روند مقابل آن‌را آغاز کرده‌ایم. 🔸در؛ تغییرات تعالی بخش به‌دست خداوند است و ما پردازشگر این تغییرات هستیم؛ و شیطان زمینه‌ساز تغییرات منفی. اما چگونه؟ 🔺اصلی‌ترین کاری که از دست شیطان بر می‌آید؛ ایجاد است! بله همان ! کی دچار وسوسه‌ایم؟ زمانی که داریم با خودمان آهسته سخن می‌گوییم امّا به‌صورت منفی، وقتی طوری با خودمان حرف می‌زنیم که امید را از خودمان می‌گیریم؛ انگیزه حرکت را از خود می‌ستانیم؛ انگیزه‌ آسیب به دیگران در جانمان می‌افتد؛ انجام کاری که قبلاً می‌دانستیم ناسالم است در ذهنمان زیبا و جذاب می نمایاند و ... . 🔺وقتی این خودگویی‌ها فعال می‌شوند با چیزی به نام یا امیالِ معارض با هدف متعالی ترکیب می‌شوند و جریان تغییرات منفی آغاز می‌شود. تغییرات منفی گام به گام است همان‌طور که تغییرات مثبت نیز درجه به درجه است. همچنین تغییرات مثبت و منفی از تغییرات سطحی (مثل ایجاد غیظ و غضب) به تغییرات عمیق (مثل هدایت یا ضلالت) حرکت می‌کند. و اصلی‌ترین مکانیزم تغییر در اندیشه اسلامی (مهار خود) است. ✅ اگر دوستدار تغییرات مثبت هستید؛ بسم الله! خودگویی‌های منفی را بشناسید و امیال معارض با هدف متعالی را مدیریت کنید؛ با تغییرات منفی مبارزه کنید؛ زمینه تغییرات مثبت همراه شما هست! ! و «إِنَّ اللَّهَ لَا يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ: خدا حال هیچ قومی را دگرگون نخواهد کرد تا زمانی که خود آن قوم حالشان را تغییر دهند» (رعد، 11) 🌿🌿🌺🌺🍃🌸🌸🌿🌿 @Mohyiee
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
علامت قبولی روزه ... و چه فرصتی بهتر از مقارنت بهار قرآن و بهار طبیعت برای تغییر حال؟! یَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ وَ الْأَبْصَارِ یَا مُدَبِّرَ اللَّیْلِ وَ النَّهَارِ یَا مُحَوِّلَ الْحَوْلِ وَ الْأَحْوَالِ حَوِّلْ حَالَنَا إِلَی أَحْسَنِ الْحَالِ‏ https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
حقیقت مُقَلِّبَ القُلُوب تحویل سال از آن جهت محترم است که در حقیقت زمین عید می‌گیرد؛ چون زمین حرکت کرد به مقصد خود رسید... ما هم اگر به دور فهم، به دور استدلال، به دور عقل بگردیم کامل می‌شویم. عید ما این است. اینکه می‌گویند یا مُقَلِّبَ القُلُوب برای همین است یعنی ما حرکت کنیم و به مقصد برسیم. نه اینکه زمین حرکت کند به دور آفتاب، ما به دور فهم حرکت نکنیم و به مقصد نرسیم و همان فرهنگ سابق را داشته باشیم و عید بگیریم این معنا ندارد. پرتال فرهنگی راسخون @rasekhoon_online
هدایت شده از رشدانه
🔷 داروهای شفابخش بیماریهای اخلاقی ✏️ رهبر انقلاب: دعاى شريف مكارم الاخلاق را - كه دعاى بيستم صحيفه‌ى سجاديّه است - زياد بخوانيد تا ببينيد آن چيزهايى كه امام سجاد عليه‌السّلام در اين دعا از خدا خواسته است، چيست. با كلمات ائمّه، با دعاهاى صحيفه‌ى سجاديّه، با اين داروهاى شفابخشى كه مى‌تواند بيماريهاى اخلاقى ما را شفا بخشد و زخمهاى وجود ما را درمان كند، خودمان را آشنا كنيم. 🔹 | روز نهم ماه مبارک رمضان ۱۴۴۵
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نظرسنجی درباره محتوای کانال در سال ۱۴۰۲ با سلام و احترام و تبریک سال نو لطفا در نظرسنجی‌های زیر که پیرامون محتوای کانال در سال ۱۴۰۲ است مشارکت نمائید: کیفیت مطالب کانال👇 https://EitaaBot.ir/poll/ozl64 کاربست مطالب در زندگی واقعی👇 https://EitaaBot.ir/poll/qf8x تنوع مطالب کانال👇 https://EitaaBot.ir/poll/210xi ممنون می‌شوم با حضور در نظرسنجی‌ها به بهبود محتوای کانال کمک کنید💐 دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
چند روز در بین مولتی میلیاردرهای افسرده: روان‌درمانی اختصاصی برای ثروتمندان آیا شما هم دوست داشتید ثروتتان آنقدر زیاد بود که هیچ دغدغه مالی نداشته باشید؟ آیا می‌دانستید یک ‌کلینیک اختصاصی روان‌درمانی ثروتمندان در زوریخ سوئیس، در شروع کار خود، حدوداً ۷۰ درصدِ بیماران خود را از مولتی میلیاردرهای عربستان سعودی، امارات، کویت و مصر پذیرش کرده است؟! طبق برخی گزارش‌ها، مشکلات روانی و اعتیاد در ثروتمندان، بسیار بیشتر از جمعیت عادی است. هزینهٔ اقامت در کلینیک‌های لوکس سوئیس هفته‌ای ۸۵۰۰۰ تا ۱۰۷۰۰۰ پوند است (تقریبا روزی یک میلیارد تومان!) و مشتریان ثابتش را مولتی‌میلیاردرها، سلبریتی‌ها و شاهزاده‌های سعودی تشکیل می‌دهند. در صدر مشکلات، 《احساس پوچی و بی‌معنایی در زندگی》خودنمایی می‌کند. در این کلینیک‌های لوکس، انواع متخصصان شبیه نوکر و کنیز در خدمت ثروتمندان هستند و برخی از آن‌ها از اینکه هنوز 《روانی》نشده‌اند، در تعجب‌اند! بیماری روانی این افراد باید برای همیشه مخفی بماند و هیچکس از آن اطلاع پیدا نکند احیانا برای حفظ آبرو یا برای حفظ این تصویر در ذهن مردم عادی که 《ثروت همه چیز می‌آورد》! توصیف رابط بیماران به اصطلاح خاورمیانه (غرب آسیا و شمال آفریقا) از روند بهبود مولتی میلیاردها (کسانی که دست‌کم ۵۰ میلیون دلار ثروت دارند) اینگونه است: «آن‌ها بهبود می‌یابند، باز به حالتِ اول برمی‌گردند، و دوباره به کلینیک می‌آیند». مدیر یکی از کلینیک‌های لوکس زوریخ، گربر، می‌گوید: این طبقه از ثروتمندان، با اینکه ثروتشان از آن‌ها دربرابرِ مشکلات بی‌شماری حفاظت می‌کند، دو الی پنج برابر بالاتر از میانگین سایر افرادْ مستعدِ ابتلا به بیماری‌های روانی یا سوءمصرف موادمخدر هستند. با فرض اینکه کلینیک پاراسلسوس هرساله ۳۰ الی ۴۰ نفر را پذیرش کند، تقاضا آن‌قدر بالا هست که کلینیک همواره پرکار و شلوغ باشد. برای مطالعه بیشتر درباره وضعیت عجیب کلینیک‌های لوکس در زوریخ سوئیس، اینجا را مطالعه کنید‌. برای مطالعه درباره اینکه 《آیا رابطه ای بین ثروت و شادکامی وجود دارد؟》 اینجا را ببینید. برای مطالعه درباره برخی عوامل مرتبط با شادکامی اینجا را ببینید. دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
روسیه جنبش LGBT را به فهرست‌ گروه‌های افراطی و تروریستی افزود در راستای دفاع از نهاد خانواده و مقابله با ارزش‌های منحط غربی، روسیه جنبش به اصطلاح دگرباشان جنسی را به فهرست سازمان‌های افراطی و تروریستی اضافه کرد. منبع: رویترز https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
آیا درست است برای ترغیب افراد به انجام وظایف یا رعایت مسائل اخلاقی صرفا از منافع مادی این کارها بگوییم؟ بسیار دیده می‌شود که برای ترغیب افراد به رعایت اخلاق (مانند بخشش، انصاف و .‌..) یا انجام وظایف و مسئولیت‌ها (مانند نماز، روزه و ...) به بیان منافع مادی آن‌ها پرداخته می‌شود. مثلا اینکه روزه برای سلامت جسمانی فواید فراوانی دارد، یا مشتریان فرد باانصاف بیشتر هستند و امثال آن... اما این کار چقدر مفید است؟ یا بهتر بپرسیم: چه کار کنیم که بیان منافع مادی، به فراموشی اصل قضیه منتهی نشود؟ شهید مطهری (رضوان‌الله تعالی علیه) توضیح می‌دهند گرچه 《... تمام احکام و دستورات دینی از یک سلسله مصالح واقعی و نفس الامری سرچشمه می‌گیرد و آن مصالح یا جسمی است یا روحی، یا فردی یا نوعی و بالأخره عائد و شامل حال خود بشر می‌گردد》(مطهری، ۱۴۰۲، ص ۶۹_۶۸)، با این حال 《پایمال کردن و لگدکوب کردن اصول اخلاقی به این است که آن‌ها را مقدمه وصول به منافع مادی قرار دهیم و ارزش واقعی آن‌ها را از بین ببریم. اخلاق آن وقت پابرجا می‌شود که از اعماق روح مردم برخیزد و وقتی اخلاق در اعماق روح مردم جا می‌گیرد که توأم با دین و عقیده و ایمان باشد》(همان، ص ۷۷). 👈 پس چه باید کرد؟⁉️ ✅ ۱. باید مراقب بود تا بین 《آشنایی با وظیفه》 و 《آشنایی با مقدس بودن وظیفه》تفکیک قائل شده و هر دو را در تربیت لحاظ نمود. ✅ ۲. باید تلاش کرد به تدریج انگیزه‌های افراد را به سمت انگیزه‌های متعالی متوجه کرد. شهید مطهری می‌گوید 《امروز بر علمای اجتماع ثابت شده که یکی از اصول و پایه اساسی زندگی اجتماعی پایبند بودن جامعه به یک سلسله مقدسات است که آن مقدسات بر قلب و روح مردم حکومت کند و وجدان افراد به آنها احترام بگزارد. بسیار اشتباه است که ارزش هر چیزی را با مادیات تعیین کنیم؛ زیرا اولاً واقعاً دروغ است که ارزش و قیمت هر چیز وابسته به یک منفعت مادی است که از او عاید شود و ثانیاً اگر بنا شود که مردم همه چیز را به خاطر منفعت مادی او بخواهند و او را به چشم وسیله و ابزار ببینند دیگر اصل ثابتی برای اخلاق اجتماع باقی نمی ماند و همیشه افراد در صدد پیدا کردن نزدیکترین راه به منافع شخصی خود خواهند بود و هیچ قوه ای نیست که بتواند آنها را در مقابل حقوق دیگران به احترام وا دارد که حقوق دیگران را مقدس و محترم بشمارند》(همان، ص ۷۵). و نیز می‌گوید 《انجام وظیفه نه تنها فوق ارزش‌های مادی دنیوی است، فوق ارزش‌های اخروی و اجر و پاداش‌های اخروی نیز هست. اشخاص متوسط هستند که به خاطر اجر و پاداش اخروی انجام وظیفه می‌کنند، و اما افراد برجسته بشریت که طبق الهام فطرت پاکشان عمل می‌کنند وظیفه را فوق هر اجر و پاداشی می‌دانند》(همان، ص ۷۷). منبع مورد استفاده در متن: استاد شهید مرتضی مطهری (رضوان‌الله تعالی علیه)، خطابه‌های اخلاقی (۱) دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚠️ خطر بچه‌مثبت‌های ضعیف! 🔻والدین مراقب باشند بچه‌هاشون رو اینجوری بار نیارند! ➕ حدیث کمتر شنیده‌شده در مورد علت گناه نکردن برخی انسان‌‌ها 👈 برگرفته از جلسات «تربیتِ تقوا محور در خانواده، مسجد و مدرسه» در فاطمیۀ بزرگ تهران، جلسۀ هشتم هیئت محبین مولا امیرالمؤمنین(ع) تلگرام | بله | سروش | روبیکا | آپارات | اینستاگرام | سایت @Panahian_ir در همین رابطه بخوانید👇 رابطه ضعف شخصیتی با برخی رذایل اخلاقی دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
جُبن در موضوعات علمی ... در موضوعات علمی نیز شجاعت و شهامت لازم است. همیشه در میان بشر نابغه های علمی وجود داشته و دارند. غالباً ظهور یک نابغه علمی موجب رکود علم برای زمانهای بعد میشود، زیرا دیگران در مقابل شخصیت او مرعوب می‌شوند و جرأت اظهار عقیده برخلاف او نمی‌کنند و حتی این فکر در مغزشان جرأت عبور پیدا نمی‌کند که بر خلاف آن نابغه علمی فکر کنند و ناچار همیشه افکارشان از حدود افکار آن نابغه بالاتر نمی‌رود و این جُبن است و جبن در علمیات موجب رکود و وقفه علم است. لا ينبغي للمؤمن أن يكون جباناً (کنزالعمال، حدیث ۷۴۱۵). شهید ثانی (رضوان الله علیه) عقیده دارد که بعد از ظهور شیخ ابو جعفر طوسی در عالم فقاهت تا سیصد سال فقها همتشان فقط مصروف فهمیدن افکار او بود تا آنکه محققین بزرگی آمدند و شهامت به خرج دادند و تحولی در فقاهت ایجاد کردند. محقق جلال الدین دوانی که در اواخر قرن نهم و اوایل قرن دهم هجری می زیست صریحاً در مقابل کسانی که تسلیم و متعبد بودند به افکار و نظریات این سینا می گفت: 《انا لم نؤمن بما في دفتى الشفاء》... ما به آنچه در کتاب شفای بوعلی نوشته شده ایمان نیاورده ایم... و لهذا در بسیاری از مسائل با این سینا مخالفت می کرد که در کتب حکمت و فلسفه مسطور است. مرعوب شدن در برابر شخصیت‌های بزرگ علمی یک نوع جبن و ضعف است و موجب رکود و وقفه علم می شود...‌ لا تستوحشوا في طريق الهدى لقلة أهله... (نهج‌البلاغه، خطبه ۲۰۱) ولى آدم‌های ضعیف ترس دارند، وحشت دارند. آدم ضعیف در زندگی هیچ روشی را انتخاب نمی کند. فقط مترصد است ببیند افراد بالادست و متشخص چه راهی را پیش میگیرند و همچنین ملل ضعیف در مقابل عادات ملل قوی. تا جایی که این ضعف و جبن حتی در کوچکترین کارها از قبیل لباس پوشیدن و طرز غذا خوردن و جميع حرکات و سکنات سرایت می کند. شجاعت و قوت قلب نیز مانند قوت بدن احتیاج به تمرین و ممارست دارد. منبع: استاد شهید مرتضی مطهری (رضوان‌الله تعالی علیه)، خطابه‌های اخلاقی (۱)، صص ۸۹ و ۹۰ دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
بسم الله الرحمن الرحیم بیانیه مهم روانشناسان در درخواست اخراج رژیم وحشی صهیونیستی از کمیسیون مقام زن سازمان ملل متحد (این بیانیه ان شاءالله در قالب نامه، پس از امضای روانشناسان و مشاوران، ارسال خواهد شد) جناب اقای گوترش (Guterres) دبیر کل محترم سازمان ملل متحد جناب اقای لاگدامئو (Antonio Manuel Revilla Lagdameo) ریاست محترم کمیسیون مقام زن سازمان ملل متحد امروز جنایات و وحشی گری های رژیم غاصب صهیونیستی در فلسطین اشغالی دیگر بر هیچ کس پوشیده نیست. قتل و غارت، کشتن زنان و کودکان بی گناه، محاصره، ایجاد قحطی، تجاوز و هتک حرمت، عدم رعایت قوانین جنگی و نسل کشی در خاک فلسطین در طی چند ماه گذشته اکنون به اوج خود رسیده است به طوری که دیگر هیچ وحشی گری باقی نمانده است که توسط این رژیم زن کش و کودک کش انجام نشده باشد. امروز سوال مهم روانشناسان دنیا این است که آیا کمیسیون مقام زن سازمان ملل متحد تنها برای کشورهای مشخصی است و ملت غزه و زنان و کودکان آن، در این سازمان جایگاهی ندارند؟ آیا اعضای محترم کمیسیون مقام زن تاکنون در مورد سلامت روان زنان و کودکانی که روز خود را با صدای بمب و آتش و گلوله شروع می کنند فکر کرده اند؟ آیا تاکنون درمورد وضعیت روانشناختی زنانی که همسر، فرزندان، پدر و مادر و اعضای خانواده شان یکی پس از دیگری در مقابل چشمان آنها کشته میشوند، فکر کرده اند؟ ایا زنان و کودکان فلسطینی حق آرامش، زندگی و برخورداری از نیازهای اولیه را ندارند؟ اگر بله چگونه است که این رژیم هنوز در این کمیسیون عضویت داشته و با دستان آغشته به خون بیش از ۲۵ هزار زن و کودک بی گناه از حقوق زنان و کودکان سخن می گوید؟ ادعای حقوق زنان دارد، در حالیکه حدود ۷۰ درصد کشته شدگان جنگ در غزه زنان و کودکان بی‌گناه هستند! آیا چشم ها و گوش های سازمان ملل که سازمانی بین المللی است، بر این جنایت هولناک بسته شده است؟ این جنایات، عملکرد خارج از چارچوب های انسانی رژیم صهیونیستی و اشغالگر، کذب بودن رویاهای اروپایی و آمریکایی برای نظم نوین جهانی و آرمانهای آنان را نیز معلوم کرده و نشان می دهد، آرمانهای توسعه پایدار و تلاشهای صندوق های وابسته به سازمان ملل متحد، صرفا برای مدیریت کردن کشورهای ضعیف تر نوشته می شود. شش سال دیگر که در ارزیابی دستیابی به اهداف توسعه پایدار (2030)، به عدم تحقق آن رسیدید و نتایج نشان داد که کشورها در اجرای آن با شما همکاری نکرده و نمی کنند، خاطرات این رسوایی های بزرگ را به خاطر بیاورید و دلیل عدم اعتماد کشورها به سازمان ملل و صندوقهای وابسته به آن را به درستی تشخیص دهید. ما روانشناسان در عین اینکه نسبت به وضعیت سلامت روان مردم و خصوصا زنان و کودکان غزه هشدار می دهیم، شما را نسبت به اعتبار سازمان ملل نیز بیم داده و سریعا و قویا خواهان اخراج هرچه سریع تر این رژیم منحوس از کلیه صندوقهای وابسته به سازمان ملل متحد و در کمترین واکنش اخراج آن از کمسیون مقام زن و نیز پیمان نامه حقوق کودک هستیم. بیانیه روانشناسان، رواندرمانگران و مشاوران رونوشت UNICEF UNCSW UNFPA پیوند امضای بیانیه (که در قالب نامه ارسال خواهد شد) 👇 https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSfL5b_5HTFERj5fUWZrPJVUB1OtvNOHDHjkENQnyHjkctUn4g/viewform?usp=sf_link لطفا در انتشار و امضا کوشا باشید...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا