فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آموزش و پرورش استعماری
شما دیدید که در این مدتی که دانشگاههای ما دست نااهلها بود، تعلیمات، تعلیماتی بود که جوان وقتی از آنجا با این تعلیمات بیرون میآمد غربزده بود. حتماً باید پیوسته به غرب باشد، پیوسته به خارج باشد. آموزش این طور بود؛ نه آن هم یک آموزش صحیح، یک حدودی داشت. دانشگاههای استعماری یک حدودی دارد در تعلیمات. نمیگذارند که جوانهای ما تعلیم صحیح ببینند، درست تحصیل بکنند. تا یک حدودی اینها را آموزش میدهند. جوانهای ما که خارج هم میروند، این طور نیست که وقتی خارج رفتند همدوش جوانهای انگلستان و امریکا تحصیل بکنند، و همان طور که آنها تحصیل کردند به اینها هم همان طور آموزش بدهند. آنجا هم آموزش، برای ممالک استعماری؛ پرورش هم، پرورش برای مملکت استعماری. و لهذا از پرورششان و از آموزششان امثال «شریف امامی» ها بیرون میآید و امثال «نصیری» ها.
منبع: صحیفه امام خمینی (رضوانالله تعالی علیه)، جلد ۱۲، ص ۴۹۳.
پانوشت: به مناسبت فرارسیدن ۱۳ آبان ماه و همچنین وقایع اخیری که نظام سلطه گر برای جهانیان پیش آورده است، ان شاءالله در چند ارسال، پیرامون #تربیت_استعماری و نقش والدین و معلمان و نظام آموزش و پرورش در این موضوع مهم مطالبی ارائه خواهیم کرد.
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
تربیت استعمارپذیر بر پایه «نمی توانید» است
آقای دکتر اهری قرصی را برای بیماری زخم اثنا عشر تهیه کرده بود که اگر می خوردند، ظرف پانزده روز خوب میشدند. در آن زمان در تمام دنیا بیماری اثنا عشر را «مهار» می کردند نه اینکه درمان کنند. اطباء بیماریهایی را که نمی توانند حل کنند، کنترل میکنند؛ مثل بیماری دیابت. ایشان زخم اثنا عشر را به جای کنترل، علاج می کرد. من بسیار دیده بودم که این قرص را پانزده روز خورده بودند و خوب شده بودند.
روش غرب برای خودش استعمارگر پرور است و برای کشورهای اسلامی، استعمارپذیر پرور.
👈 یعنی ما دو نوع استعمار داریم: استعمار فاعلی و استعمار انفعالی.
نسخه غرب برای کشورهای اسلامی، «نمیتوانیم» و نمیشود است. اطبای ما چون بر اساس روش غرب تربیت شده بودند، باور نمی کردند که همه دنیا برای کنترل زخم اثنا عشر، عصب واگ و ترشح آن را با «رانیتیدین» و سایمتیدین مهار میکند و در ایران، کسی حرف از درمان قطعی این بیماری می زند. لذا با اینکه طبیب بود و از دانشگاه تهران مدرک طبابت داشت آزمایشگاه او را تعطیل کردند و همه قرصها و داروهایش را منهدم کردند و خود او را هم به زندان بردند.
در مرخصی که گرفته بود پیش من آمد و گفت: اطباء معتقدند که علت زخم اثنا عشر، ترشحات عصب واگ است و آن را با «رانیتیدین» و «سایمتیدین» مهار می کنند؛ اما من به این نتیجه رسیدم که این بیماری باکتری دارد و وقتی ضدش را ساختم این باکتری کشته شد و زخم برطرف شد. این را می گفت و اشک می ریخت؛ اما به او مجوز ندادند و دق کرد و مُرد.
من هم زخم اثنا عشر داشتم و آقای دکتر ملک زاده که مدتی وزیر بهداشت بود، من را مداوا می کرد. دکتر ملک زاده یک روز به من گفت: آقای حائری بشارت! گفتم: چه شده؟ گفت: در آمریکا کشف کرده اند که علت زخم اثنا عشر، باکتری است. لذا ضدش را ساخته اند و یازده روزه خوب میشود. گفتم دکتر .... گفت: منظورتان دکتر اهری است؟ گفتم: پس چه؟ طبیب ما که این را کشف میکند، شیاد می شود و به زندان می افتد و داروهایش را منهدم میکنند و آزمایشهای او را از بین می برند؛ اما اگر غربی ها بعداً به همین نتیجه برسند، از آنها می پذیرند.
یک بچه خردسالی هنوز نمی توانست راه برود و لیوان آبی هم سر سفره بود. خودش را به سفره نزدیک کرد. ما در این شرایط یا روی دست بچه می زنیم یا بچه را بر می داریم و می گوییم روی خودش آب میریزد. این کار یعنی تو نمی فهمی، تو نمی توانی. خیال می کنیم که بچه نمی فهمد.
منبع: آیت الله حائری شیرازی؛ راه رشد، جلد دوم، صص ۷۵_۷۴.
#تربیت_استعماری
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
نظام تربیتی که فرزند را مطیع محض میخواهد طاغوتی است!
👈 آیا حرف شنویِ صرف، معیار مناسبی برای تربیت است؟!
گاهی انسان مثلاً حرف خلافی میگوید و یک بچه اش این خلاف را توجیه میکند و بچه دیگر می گوید: نمیتوانم بگویم درست است.
انسان به نظرش می آید که اولی حرف شنو و مطیع است و دومی تمرد کرده است. اصلا ما یک معیاری در خانه میگذاریم به اسم حرف شنوی. نمی گوییم راست گویی یا واقع نگری. این حرف شنوی یعنی چه؟ یعنی من از شما می خواهم که هر چه گفتم بگویی چشم؛ درست بود یا غلط به تو ربطی ندارد. اگر این طور باشد، معنایش این است که بچه از حالا عادت بکند که خودش را با قدرت مافوق تطبیق بدهد. خب اصل حکومت شاهنشاهی یعنی همین؛ تربیت طاغوتی یعنی همین؛ استعمار یعنی همین...
پیچ و مهره های نظام طاغوتی یعنی کسانی که قدرت را پرستش کنند و اگر قدرت چیزی را پسندید، آن را بپسندند و اگر چیزی را رد کرد، آن را رد کنند. نظام طاغوتی نظامی است که در آن ضعیف خودش را با قوی تطبیق می دهد و قوی عقیده اش این است که وظیفه ضعیف این است که خودش را با من تطبیق بدهد و من هم نسبت به بزرگ تر از خودم ضعیف هستم و باید خودم را با او تطبیق بدهم. بر این اساس اگر پدرو مادرها بخواهند بچه ای را تربیت کنند که فردا در نظام طاغوتی لق نزند و در حکم دادن به زیر دست تردید نکند و در اجرای دستور مافوق شک نداشته باشد، تربیتشان چطور باید باشد؟ باید به بچه بگویند ببین در چه قدرتی هستی و قدرت مافوق و زیر دستت کیست. از زیر دستت توقعی جز اطاعت بی چون و چرا نداشته باش و در برابر بالا دستت هم وظیفه ای جز اطاعت بی چون و چرا نداری این میشود اعتدال طاغوتی این. می شود یک انسان سالم در نظام طاغوت...
این مطلب را در ذهن او جا می اندازند که باید از ما فوقت تبعیت کنی. پس این روش تربیت طاغوت است که انسان بگوید: 《هرچه من گفتم بچه باید بگوید چشم ولو با فطرت خودش درک کند که این کار اشتباه است》. این روش تربیت طاغوت است که آن بچه ای که به بابا می گوید: 《این حرف تو برای من روشن نیست》 متمرد نامیده شود و آن بچه ای که میگوید 《بابا درست میگوید》 باهوش تلقی شود!
منبع: آیتالله حائری شیرازی؛ راه رشد، جلد دوم، صص ۸۱_۷۹، با تلخیص
#تربیت_استعماری
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
هدایت شده از باور
.
🔺علی(ع) و فاطمه(س) چه کار کرده بودند که زینب(س) اینگونه از آب درآمد و حسین(ع) آنگونه؟
🔻اولین اثری که بر اولاد خودشان گذاشتند، این بود که اولاد خود را «نترساندند»، بچه را با وحشت تربیت نکردند، خانهشان خانهی خفقان و وحشت و رعب نبود. بسیاری از پدر و مادرها بچههای با استعدادی دارند و تحمل بچهی بااستعداد، مشکل است. لذا این بچهها را از بچگی مرعوب میکنند...
🔺اصل تربیتی دیگر علی(ع) و فاطمه(س)، «حرمت و احترام»، عجیبی بود که برای فرزندانشان قائل بودند...
🔻اصل سومی که علی(ع) و فاطمه(س) در خانه داشتند «محبت بیدریغ» بود. بسیاری از پدرها میترسند بچه خودشان را ببوسند. بسیاری از مادرها فرزندانشان را کم میبوسند. این غلط است. فاطمه زهرا(س) بچهی خودش را به سینهاش می فشرد. رسولخدا(ص) در هنگام رحلت، اجازه نداد که این بچهها را از روی سینهاش بلند کنند.
🔺این روحیه دادن و محبت کردن است که موجب میشود هیچکس نتواند اینها را با هیچچیز بخرد. محبت کردند تا بچه ها قابل «تطمیع» نباشند. نترساندند تا بچهها قابل «تهدید» نباشند. به بچهها شخصیت و حرمت دادند تا «ابهتهای اجتماعی» و جمعیتهای انبوه آنها را نگیرد و دچار واهمه نکند. زینب کبری(س) وقتی که در بازار صحبت کرد، دچار واهمه نشد؛ وقتی که در مجلس یزید سخنرانی کرد، دچار واهمه نشد.
✍ #آیت_الله_حائری_شیرازی، راه رشد، جلد۲، صفحات ۵۶ و ۵۹.
🌱 #تربیت_حسینی 1⃣1⃣
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
خودکم بینی، محصول تربیت استعماری
ببینید! استعمار و شاهنشاهی یک رویه ای بود که به وسیله مبارزات مردم قطع شد؛ اما ریشه آن مانده است. ریشه، ناباوری به خود و خودکم بینی است. این خودکم بینی را از مهد کودک وارد ذهن بچه ها میکنند و در دوره دکتری او را به کمال خودکم بینی میرسانند.
👈 من به عزیزانی که در امور تربیتی کار میکنند عرض میکنم که ما دو نوع تربیت داریم:
❌ تربیتی که خروجی آن خودکم بینی در نهایت علمیت و دکتری است؛ تربیتی که خروجی اش این است که ما در هیچ کاری توانا نیستیم؛ اگر در همه امور پشت سر دیگران حرکت کنیم آن موقع ما به سعادت میرسیم. این روش استعماری است. این بهشت وابستگی و جهنم استقلال است. میگویند بریدن از آنها یعنی بریدن از علم، بریدن از توانایی! هر که با فولاد بازو پنجه کرد / ساعد سیمین خود را رنجه کرد (گلستان سعدی)
✅ در مقابل این روش مدیریت و این روش تربیت از مهد کودک تا دکتری دانشگاه، باید مدیریت از درون تعریف شود که اگر علم دیگران را هم می گیرید، به علم خودتان تبدیل کنید. وقتی که مادرها شیر گاو یا گوسفند یا شتر یا چیزهای دیگر را مصرف می کنند و به بچه شیر می دهند، ترکبیات شیری که بچه می خورد به هیچ وجه تابع شیری نیست که آن مادر خورده؛ بلکه تابع مکانیزم خود مادر است؛ علم هم باید این طور باشد. «أعلم النَّاسِ مَن جَمَعَ عِلمَ النَّاسِ إلى علمه» (شیخ صدوق، کتاب من لا یحضره الفقیه، ج ۴، ص ۳۹۵؛ پیامبر خدا صلی الله علیه و آله: داناترین مردم کسی است که دانش مردم را با دانش خود جمع کند.). باید علم دیگران را طوری هضم کند که به صورت علم خودش در بیاید. این روش تربیت روش 《ما میتوانیم 》، 《برای ما همه کاری ممکن است》، 《ما باید از خودمان دارایی داشته باشیم》، 《ما باید خودمان این مسائل را کشف کنیم》است.
منبع: آیتالله حائری شیرازی؛ راه رشد، جلد دوم، صص ۸۲_۸۱.
#تربیت_استعماری
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
زینب، نماد ظرفیت روحی و عقلی عظیم زن
زینب کبریٰ (سلام الله علیها) توانست به همهی تاریخ و همهی جهان نشان بدهد ظرفیّت روحی و عقلی عظیمِ جنس زن را؛ این خیلی مهم است. به کوری چشم آن کسانی که چه در آن زمان، چه در دورهی ما هر کدام به نحوی جنس زن را تحقیر میکردند و میکنند، زینب کبریٰ توانست نشان بدهد علوّ مرتبهی زن و عظمت قدرت روحی و عقلانی و معنوی زن را. ... این بزرگوار، زینب کبریٰ (سلام الله علیها)، دو نکته را نشان داد: یک نکته اینکه زن میتواند اقیانوس عظیمی باشد از صبر و تحمّل؛ دوّم اینکه زن میتواند قلّهی بلندی باشد از خردمندی و تدبیر؛ اینها را عملاً زینب کبریٰ (سلام الله علیها) نشان داد؛ نه فقط به آن عدّهای که در کوفه و شام بودند؛ به تاریخ نشان داد، به همهی بشر نشان داد.
۱۴۰۰/۰۹/۲۱
بیانات رهبری در دیدار پرستاران و خانواده شهدای سلامت
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ما ایرانی ها مردم بزرگی هستیم
اشاره آیتالله جوادی آملی به تاریخ پرافتخار ایرانیان
یکی از گمشده های نسل امروز، برقراری پیوند هویتی با گذشته پرافتخار کشور است. زمینه سازی برای آشنایی با این تاریخ فاخر توسط معلمان، اساتید، مربیان، کنشگران، مسئولان و ... میتواند به رشد #اعتماد_به_نفس_ملّی و کاهش #خودتحقیری کمک کند.
در رشتههای مختلف تحصیلی، چه در مدرسه و چه در دانشگاه، میتوان با اقدامات گوناگونی از قبیل نمایش تصاویر افتخارآفرینان قدیمی و معاصر کشور و معرفی خدمات و آثار ایشان در معرض دید دانش آموزان و دانشجویان و بلکه معلمین و اساتید گرانقدر، به ایجاد پیوند هویتی با تاریخ کشور و پرورش و تقویت اعتماد به نفس ملّی کمک کرد.
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✨دکتر محمدحسین فلاح
برای حضور در برنامه های سه شنبه
از شما دعوت میکند:
1⃣ همایش آموزش مهارتهای شادکامی مبتنی بر قران و روایات.
🔸سه شنبه۲۲آبان ساعت۱۵ ساختمان سلطانی،طبقه ی سوم،سالن آمفی تئاتر
2⃣نشست علمی
با موضوع چگونگی کاربست روش های تدبر در قران در پژوهش های روانشناسی و تعلیم و تربیت
🔸سه شنبه ۲۲آبان ساعت ۱۸.۳۰،دانشگاه آزادیزد،ساختمان طاهری، طبقه ی دوم، سالن شهید سلیمانی
#پژوهشهای_قرآنی
#دانشگاه_آزاد
#دانشکده_تعلیم_تربیت
#کانون_کوثر_فاطمی
▶️https://eitaa.com/TTEIAUy
🔻🔺🔻🔺🔻🔺🔻
▶️https://eitaa.com/kowsar_fatemi_yazd
به مناسبت هفته قرآن و عترت در دانشگاه برگزار میشود:
🔸همایش آموزش مهارت های شادکامی
مبتنی بر قرآن و روایات
به بیان دکتر فاطمه فیاض
فوق دکتری روانشناسی سلامت دانشگاه تهران
زمان: ۲۲ آبان ساعت ۱۵
📍مکان دانشگاه آزاد اسلامی یزد
ساختمان دکتر سلطانی،سالن آمفی تئاتر طبقه سوم.
فرم ثبتنام:
https://survey.porsline.ir/s/9b1aiqsj
شناسه پاسخگو:
@Elhambabaey
#قرآن_عترت
#دانشگاه_آزاد
#دانشکده_تعلیم_تربیت
#کانون_کوثر_فاطمی
🔺🔻🔺🔻🔺🔻🔺
https://eitaa.com/kowsar_fatemi_yazd
🔸نشست علمی با موضوع:
چگونگی کاربست روش های تدبر در قران در پژوهش های روانشناسی
و معرفی فعالیتهای هسته پژوهشی قرآن و روانشناسی دانشگاه تهران
🔹ویژه اساتید روانشناسی و پژوهشگران حوزه ی تعلیم و تربیت
با حضور دکتر فاطمه فیاض
فوق دکترای روانشناسی سلامت
دبیرانجمن ایرانی روانشناسی اسلامی
🔅زمان:
سه شنبه ۲۲ آبان، ساعت ۱۸.۳۰
📍مکان: دانشگاه آزاد، ساختمان اداری طاهری، طبقه دوم، سالن سردار سلیمانی
#پژوهشهای_قرآنی
#دانشگاه_آزاد
#دانشکده_تعلیم_تربیت
#کانون_کوثر_فاطمی
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹
https://eitaa.com/kowsar_fatemi_yazd
💠 دوره تخصصی آشنایی مختصر با اختلالات هویت جنسیتی در ایران
🔹️ اولین روز ( مقدماتی) دوره تخصصی آشنایی مختصر با اختلالات هویت جنسیتی در ایران، توسط دفتر مشاوره، سلامت و سبک زندگی با همکاری وزارت کشور و مرکز مشاوره و سبک زندگی دانشگاه فردوسی مشهد ویژه کارشناسان مراکز مشاوره و سبک زندگی دانشگاه های وزارت علوم از ساعت ۸ تا ۱۷ مورخ پنجشنبه ۲۵ آبان ماه ۱۴۰۳ به صورت آنلاین و در بستر محیط توسط مرکز مشاوره و سبک زندگی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.
این دوره با سخنرانی کوتاه دکتر نعیمی معاون امور دانشجویان داخل و سرپرست دفتر مشاوره، سلامت و سبک زندگی وزارت علوم، آغاز شد و در ادامه آقایان دکتر مصلحی، دکتر عزیزی، دکتر دهقان، دکتر اصغری نکاح و دکتر ملک به تدریس سرفصل های این دوره پرداختند.
سرفصل های دوره:
-اهمیت آموزش در حوزه هویت جنسیتی
-مبانی، تاریخچه و جریان شناسی تحولات امر جنسی در جهان و ایران
-بررسی چارچوبهای فقهی
-ملاحظات تربیتی هویت یابی جنسیتی صحیح
-ملاکهای هنجار و ناهنجار زیست جنسی مبتنی بر واقعیت و طبیعت
-پیامدهای روانی-اجتماعی تنوع جنسیتی
-مواجهه تخصصی در تشخیص و تشخیص های افتراقی ممکن برای اختلالات هویت جنسیتی
-چالشهای فرهنگی-اجتماعی و قانونی
۲۰۰ نفر از پذیرفته شدگان در آزمون این دوره،در دوره ۳ روزه که به صورت حضوری در دانشگاه فردوسی مشهد و در اواسط فصل زمستان برگزار خواهد شد شرکت خواهند کرد.
📌مرکز مشاوره و سبک زندگی دانشگاه فردوسی مشهد
https://nshn.ir/3a_b1Jm2PJxIG7
🆔️ https://eitaa.com/moshaver_fum
🆔️ https://t.me/moshavereh_fum
🌐 https://moshaver.um.ac.ir/