eitaa logo
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی
2.5هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
590 ویدیو
121 فایل
هدف از ایجاد کانال، ایجاد بستری مناسب جهت انجام کار تشکیلاتی و همفکری به منظور ایجاد و گسترش روانشناسی اسلامی است.ان شاءالله به تدریج سلسله بحثهای موضوعی در کانال قرار داده خواهند شد. شما نیز می توانید موضوعات پیشنهادی خود را ارسال کنید: @Mohsenazizi1365
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸علوم انسانی، رسالۀ عملیه است🔸 علوم انسانی، درواقع «رساله» است. این رساله عملیه است که از غرب می‌آید و در داخل شما اسمش را می‌گذارید کتاب جامعه‌شناسی و فکر و خیالتان راحت می‌شود! خیر، اینها رساله عملیه هستند. بانکداری‌تان علم بانکداری است یا رساله عملیه بانکداری؟ شما رساله‌ها را آرمِ علم زده‌اید و نفس این عمل اشتباه است. رساله که علم نیست. رساله فتوی است و علوم انسانی هم فتوی است. اینکه در روایات داریم که مسلمان‌ها در آخرالزمان احکامشان را از علمای یهود و نصارا می‌گیرند، معنایش همین است. آیا شما منتظرید که یک رساله از طرف آنها بیاید که اسمش توضیح المسائل باشد؟! این‌طور نیست! رساله آمده است! سال‌هاست که آمده و دارد اجرا می‌شود. همین علوم انسانی که در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود، رساله عملیه آنهاست. اینکه وزارت اقتصاد ما، وزارت کشور ما، وزارت ارشاد ما، مسائل را بر مبنای علوم انسانی آنها حل می‌کنند، این همان رساله عملیه آنهاست. رساله عملیۀ هرکسی متناسب با خودش است. مفتی آنها هم دانشمندان علوم انسانی هستند. 📌 بازنشر فقط با فوروارد یا درج لینک 👈 @haerishirazi
هدایت شده از شکوه زن و زنانگی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 عطیه لطیف زن مسلمان فعال حقوق زن آمریکایی 🔶 اگر این سخنرانی از خانم لطیف را گوش کنید، کاملا نشان خواهد داد که حجاب یک سلیقه پوشش نیست بلکه یک مبارزه است با ظلمی سیستماتیک علیه زن، غرب سیستمی طراحی کرده است که تمام این سیستم بر پایه ستم به زن است عطیه تمام مراحل مبارزه خود از دوران نوجوانی را شرح می‌دهد و در آخر دلایل حجاب اسلامی که برای مبارزه با این سیستم ضد زن است را کاملا روشن می‌کند 🔻گوش دادن به صحبت هایش و نشر آن به خیلی از شبهات نوجوانان پاسخ خواهد داد. ✍عالیه سادات _________________ به ما بپیوندید👇 https://eitaa.com/joinchat/2336751715C0fba986b70
کدام آموزش باید انجام شود؟ روانشناسی، علمی توصیفی است یا هنجاری؟ If we believe that we can ‘teach masculinity’ to one individual, why should not we be able to ‘teach tolerance’ to 50? این جمله از کتاب Aldo Poiani با عنوان Animal Homosexuality: A Biosocial Perspective نقل می شود (ص ۴۲۴). معنای جمله این است که: «اگر معتقدیم که می‌توانیم به یک فرد "مردانگی" را بیاموزیم، چرا نباید بتوانیم به ۵۰ نفر "تحمّل" را بیاموزیم؟» موضوع بحث پُیانی درباره همجنسگرایی در حیوانات و تلاش در جهت تدوین مدلی زیستی-اجتماعی برای آن است. او با انتقاد از کسانی که GID (اختلال هویت جنسیتی سابق، و ناهمنوایی جنسیتی فعلی با عنوان جدید GD!) در دوران کودکی (که با همجنسگرایی در بزرگسالی ارتباط نزدیکی دارد) را درمان می کنند، می گوید: خب، اگر شما می گویید برخی پسران در کودکی شبیه دختران رفتار می کنند و قصد دارید به آنها مردانگی را آموزش دهید، به چه دلیل این کار را می کنید؟ اگر مردانگی قابل آموزش است، تحمّل هم قابل آموزش است. به جای اینکه به یک نفر مردانگی بیاموزید، بیایید و به ۵۰ نفر (دور و بری های آن یک نفر) بالا بردن آستانه تحمّل را آموزش دهید؛ کاری که امروز، دنیای غرب دارد بر سر همه جوامع می آورد. سوال: آیا این توصیه های متفاوت، از علم (science) برمیخیزند یا از جای دیگر؟ دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
با سلام و احترام با توجّه به هجوم همه جانبۀ جبهۀ دشمن به هویت ملّی-مذهبی جامعۀ ما و سایر جوامع مستقل، به ویژه در عرصۀ فرهنگ، و به خصوص در مورد مسائل مربوط به زن و خانواده، بر آن شدیم تا یک فعالیت تبلیغی با رویکردی تهاجمی علیه جبهۀ غرب راه اندازی نماییم. بدین منظور، کانال آپارات ما با عنوان «ریحانه بانو»، همزمان با سالروز ولادت بانوی دو عالَم حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها، در آپارات تأسیس شد. امشب نخستین فایل ویدیوئی را در این سایت بارگذاری کردیم. هدف ما این است که فرهنگ و هویت اسلامی-ایرانی را به تمام دنیا معرّفی کنیم و همزمان، با یک رویکرد تهاجمی، به فرهنگ غلط غرب دربارۀ مسائل زن و خانواده بپردازیم. لذا، صرفا فایلهایی را بارگذاری می کنیم که حداقل به دو زبان قابل ارائه باشند. عزیزانی که در زمینه های زیر می توانند کمک رسان باشند، پس از معرّفی خود و زمینۀ کاری شان، به شناسه بنده در ایتا پیام بدهند تا در گروه ویژۀ مدیریتی کانال (در پیام رسان بله) عضو شوند: @Mohsenazizi1365 ترجمه از فارسی به انگلیسی/عربی/فرانسه، یا از انگلیسی به فارسی تدوین فیلم تهیه زیرنویس و تنظیم آن بر روی فایل ویدئویی تولید کلیپ های محتوایی مدیریت کانال این، یک کانال برای همه است و ان شاء الله قصد دارد فعالیت های خود را به تدریج گسترش دهد. آدرس صفحه در آپارات👇 https://www.aparat.com/reihanehbanoo در صورت تمایل، نشر بدهید. دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
هدایت شده از وحید یامین پور
💠 فروید جایی گفته است تمدن غرب سه جراحت شدید بر خودشیفتگی انسان وارد کرده: جراحتی که کوپرنيک وارد آورد و آن اینکه زمین مرکز کائنات نیست که سیاره کوچکی است رها شده در فضایی لایتناهی؛ جراحتی که داروین با فرضیه انسان (اشرف مخلوقات!) از نسل میمون است، وارد کرد؛ و جراحتی که خود فروید با توضیح اینکه سرچشمه رفتار و انتخاب انسان نه عقلانیت و آگاهی که همه چیز بر ناخودآگاه استوار است وارد آورد. تحقیر سه‌گانه انسان: تحقیر کیهان‌شناختی، تحقیر زیست‌شناختی و تحقیر روانشناختی؛ شما فکر می‌کنید این تحقیرها و جراحت‌ها باعث تواضع انسان مدرن شد؟ نه! خود را جای خدا نشاند. 🖋وحید یامین‌پور 🆔️ @yaminpour
تأثیر تکرار مطالب بر ذهن مخاطبان "تکرار" موضوعی خاص در یک کانال خاص، می تواند "مقاومت" مخاطبان را در برابر تكرار پيام، بشکند. ميزان تكرار پیام تا سطح "اشباع يافتگی"، ممكن است موجب دلزدگی شود. دراین صورت تکرار، به ضد خود تبدیل شده و اثر عکس خواهد داشت. برای فرار از دلزدگی و اشباع، می توان به اصل "تنوع محرک" مراجعه کرد. وقتی یک پیام در ساختارهای متفاوت و کانال‌های گوناگون و متنوع، تکرار و ارسال گردد، اشباع یافتگی مخاطبان را به تعویق می‌اندازد. دراین صورت پیام‌ها در کنار هم تکرار می شوند، اما ایجاد "عادت" نمی کنند. در بحث روان‌شناسی "احساس و ادراک" وقتی در انسان عادت شکل می‌گیرد، حس و به دنبال آن، ادراک احساس نمی شود. دراین صورت حرکت، تغییر و ایجاد تنوع موجب برهم خوردن عادت، و ایجاد احساس و ادراک جدید می شود. البته طبق قواعد شناختی، تکرار اسناد و پیام‌ها، به منزله جمع آنها نیست؛ بلکه به منزله ضرب آن‌ها با هم است. یعنی اگر اصول حرکت، تغییر، تنوع قالب و تنوع کانال رعایت گردد، پیام‌ها نه تنها موجب دلزدگی نمی شوند، بلکه درهم ضرب شده و "هم‌افزایی" می‌کنند. در صورتی که به مباحث روانشناختی مرتبط با رسانه علاقه مند هستید، کانال استاد پورحسین را، که بیشتر در پیام رسان «بله» فعال هست، دنبال نمائید👇 @media_psych نکته: مطلب بالا یکی از رازهای دلزدگی برخی جوانان و نوجوانان ما از مطالب بعضا پُرتکرار ما، و همچنین عدم دلزدگی همین قشر از مطالب تکراری برخی رسانه های خارجی است. لطفا توجّه بفرمائید. دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
هدایت شده از  سیاسی و عبادی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 اینجا هلند است و اینها دانش آموزان هلندی هستند، چیز خاصی نیست دارند واق واق میکنند... غرب به معنای واقعی کلمه تمام چهارچوب هایی که در ذهن یک انسان به عنوان بدیهیات انسان بودن تصور میشد را زیر سوال برده و از آن عبور کرده است. این خودِ جاهلیت مدرن است که از نسل های بعد حیواناتی میسازد که سرگرم واق واق کردن باشند ، نفهمند برای چه آمدند و چه شد و اطرافشان چه گذشت تا حکومت ها به کار خودشان برسند... این نظم دارد به سمت نابودی بشر میرود. باید چنین نظمی را براندازی کرد.... https://eitaa.com/joinchat/3061711024C28c7e87e13 https://splus.ir/joingroup/AEKvkZd4hCiJpotcIlvbjg http://ble.ir/join/MTczNDA4ZT
اندر احوالات جناب والاحضرت همايون ولایتعهد (ربع پهلوی!)! هرچند حیف است درباره این جناب مطلب بگذارم، اما از جهاتی مفید است ان شاءالله! پرده اول: شاهنشاه، به منظور به دنیا آوردن فرزند ذکور (پسر) که بتواند باعث آسودگی خاطر ایشان از تداوم سلطنت موروثی شان، از مسیر ژن خوب، شود، سه بار ازدواج فرمودند تا چنین تحفه ای (جناب ربع پهلوی!) متولد شود. پس از تولد این موجود، سالها در ایران گرامیداشت ولادت او با عنوان «والاحضرت همایون ولایتعهد» صورت می پذیرفته است. این جناب ربع!، که صرفا به خاطر ژن نامبارکش خود را صاحب حق حکومت بر مردم ایران می داند، و در این چهل و اندی سال، بیکار بوده و با پول دزدی پدرش از ملّت ایران تغذیه می شده (که گاه از آن به عنوان بزرگترین دزدی تاریخ هم یاد می شود)، معتقد است که با انتخابات آزاد باید نظام سکولار (مبتنی بر جدایی دین از حکومت) را به قدرت کشاند! و البته اطرافیانش می گویند اگر بیاییم تا ده سال اول هرگز انتخاباتی در کار نخواهد بود😂 پرده دوم: عده ای از افراد در اطراف نبیّ گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله)، به دلیل اینکه ایشان فرزند پسر نداشتند، به ایشان ابتر (بی نسل) می گفتند. خداوند، یک سوره از قرآن کریم را برای پاسخ به این تفکّر جاهلی نازل فرمود و به دختر پیامبر عظیم الشأن مان لقب کوثر (خیر کثیر) داد. از وجود با برکت این کوثر الهی، ۱۱ معصوم متولد شده اند که جهان با سرانگشت ایشان می چرخد. همسر این بانوی بزرگوار، ۲۵ سال دور از حکومت بود تا زمانی که مردم به او روی آوردند و به این درک رسیدند که حکومت حق الهی او و شایسته اوست (مشروعیت الهی در کنار مقبولیت مردمی). نظام جمهوری اسلامی، در نخستین اقدام خود، به عنوان تنها حکومتی که چنین کاری کرده، حکومتش را به همه پرسی گذاشت و با رای ۹۸/۲ درصدی مردم پا به میدان گذاشته و تا کنون، به طور متوسط، تقریبا سالیانه یک انتخابات برگزار کرده است. جمع بندی: به راستی شایسته چه کسی است که درباره زن، زندگی و آزادی اظهار نظر کند؟ قدری تأمل کنیم... دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
هدایت شده از گفتار پسندیده
image_2023-01-23_13-10-07.png
410.9K
شانزدهمین شماره دوفصلنامه «پژوهشنامه روان‌شناسی اسلامی» منتشر شد. در این شماره می خوانید: 1️⃣ بازنمایی فرآیند روان‌شناختی حُسن خُلق بر اساس متون اسلامی: مطالعه‌ای کیفی ✍️ علی تیمورنژاد / حمزه عبدی 2️⃣ کارآمدی مداخله آموزشی الگوی تنظیم رفتار جنسی با رویکرد اسلامی در کاهش اضطراب و افزایش سلامت روانی پسران نوجوان ✍️ محمدحسین حق‌شناس / مهدی عباسی 3️⃣ نقش زهد در کوچک‌سازی تنیدگی حاصل از سختی‌ها بر اساس آیات و روایات ✍️ علی بیات / حجت‌الله صفری 4️⃣ بررسی آزمایشی اثر نیایش بر نشاط و امید ✍️ لیلا باقری / محمدرضا حسن‌زاده توکلی 5️⃣ نقش تعارض سازمان روانی فطری با سازمان روانی غریزی در سالم‌سازی شخصیت با رویکرد اسلامی ✍️ علی‌رضا اسدنژاد / علی همت بناری 6️⃣ مقایسه ابعاد ایمان و گذشت اسلامی در رابطه زناشویی بر اساس سبک‌های مقابله ‌مذهبی زنان شهر قم ✍️ فاطمه راست‌خانه / برزو امیرپور ◀️ نشریه «پژوهشنامه روانشناسی اسلامی» بر آن است تا آوردگاه آرا و اندیشه های فرهیختگان نواندیش و نظریه‌پرداز باشد و در همین راستا، پذیرای آثار پژوهشگران فرهیخته حوزوی و دانشگاهی است. علاقه‌مندان می‌توانند برای ارسال مقالات پژوهشی خود و دریافت مقالات منتشر شده، از طریق سامانه نشریه به نشانی psychology.riqh.ac.ir اقدام کنند. لینک صفحات مجازی👇👇 🆔 https://eitaa.com/goftarepasandide 🆔https://t.me/goftar_pasandide 🆔 https://twitter.com/pasandide_abbas?t=49meFhvVP7pHQm-eOaLWBg&s=09
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مردم چشم انتظار تحقق وعده ها هستند و نه تحریف یا توجیه آنها جناب آقای رئیس‌جمهور؛ متوجّه کلام و عمل برخی متولیان در دولت خود هستید؟ در کنار برخی اتفاقات امیدبخش، بعضا سخنان و رفتارهای ناصوابی هم می شنویم و می بینیم. انتظار بیشتر از این مقدار است... https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
دو گرایش فکری متضاد و غلط نسبت به غرب ببینید دو گرایش متضاد در مورد غرب هست که هر دو غلط است؛ یک گرایش عبارت است از تحجّر و تعصّب بیجا و ندیدن مثبتات غرب؛ غربی‌ها در دانش، حرکت خوبی کردند، همّت کردند، پیشرفت کردند، دنبال‌گیری کردند؛ در فنّاوری همین جور، در بعضی از خصوصیّات اخلاقی، که من بارها در سخنرانی و غیره اینها را گفته‌ام؛ اینها را نباید رد کرد. ما هر چیز خوب را از هر جای دنیا باید بگیریم. بارها من گفته‌ام، ما حرفی نداریم شاگردی کنیم؛ پیش هر کسی که بیشتر از ما بلد است، ما شاگردی میکنیم، حرفی نداریم؛ منتها سعی‌مان باید این باشد که همیشه شاگرد نمانیم؛ بنابراین تحجّر در مقابل غرب و تعصّب بیجا در مقابل غرب که بگوییم هر چه از غرب می‌آید، هر چه باشد غلط است، نه؛ این را ما نمیگوییم و قبول نداریم. نقطه‌ی مقابلش غرب‌زدگی است؛ غرب‌زدگی خطر بزرگی است. در دل حکومت غرب‌زده‌ی پهلوی، یک روشنفکر ریشه‌دار در مسائل دینی، یعنی مرحوم جلال آل‌احمد که عالم‌زاده و پسر یک روحانی و دارای ارتباطات دینی است -با ما هم بی‌ارتباط نبود، به امام هم اظهار ارادت و علاقه میکرد در دوران تبعید امام- آن روز در سال ۴۲ مسئله‌‌ی غرب‌زدگی را مطرح کرد. امروز مسئله‌ی غرب‌زدگی مسئله‌ی مهمّی است؛ باید فراموش نکنیم آن را. خب پس بنابراین گرایش تعصّب‌آمیز و تحجّرآمیز از سویی، گرایش غرب‌زده از سویی، [هر دو] غلط است؛ نسبت به غرب همان طور که گفتم اعتماد نمیشود کرد؛ ارتباط باید داشت، [ولی] تکیه‌ی به آنها نباید کرد؛ از علم آنها و از مثبتات آنها باید استفاده کرد و[لی] مطلقاً به آنها اطمینان نباید کرد؛ این حرف ما [است]. بیانات رهبری در اجتماع زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
با سلام و احترام جلسه‌ توجیهی به اشتباه ۵ آبان ماه درج شده بود که اصلاح شد جلسه معرفی دوره امشب (۵ بهمن ماه) ان شاءالله برگزار خواهد شد
وبینار معرفی دوره دگرباشی.دکتر عزیزی.pdf
310.8K
🔖 خلاصه متن پیاده‌شدۀ وبینار معرفی «دوره تخصصی دگرباشی جنسی»+ فایل صوتی یک ساعت پایانی جلسه 👤 دکتر محسن عزیزی 📆 چهارشنبه پنجم بهمن ۱۴۰۱ با سپاس فراوان از همراهی خوب عزیزان شرکت کننده در جلسه و تشکر ویژه از آقای غفوری عزیز بابت تهیه خلاصه جلسه به صورت متنی فایل صوتی جلسه توجیهی امشب خدمت عزیزان ارسال می شود. البته متاسفانه نیم ساعت اول ضبط نشده که با زحمت آقای غفوری و تنظیم مطالب ایشان در فایل PDF قابل دسترسی است. لینک های مربوط به استنادات و ارجاعات امشب هم در ادامه ارسال می شود: https://www.apa.org/ed/precollege/ptn/2018/05/society-accept-homosexuality# https://www.pewresearch.org/global/2020/06/25/global-divide-on-homosexuality-persists/ https://c-hit.org/2022/02/21/poll-21-of-generation-z-self-identify-as-lgbtq/ https://news.gallup.com/poll/389792/lgbt-identification-ticks-up.aspx?utm_source=newsletter&utm_medium=email&utm_campaign=newsletter_axiospm&stream=top دریافت فایل صوتی یک ساعت آخر جلسه👇 https://s26.picofile.com/file/8459006368/%D8%AC%D9%84%D8%B3%D9%87_%D8%AA%D9%88%D8%AC%DB%8C%D9%87%DB%8C_%D9%87%D9%85%D8%AC%D9%86%D8%B3%E2%80%8C%DA%AF%D8%B1%D8%A7%DB%8C%DB%8C.m4a.html شروع دوره: ان شاءالله از ۹ بهمن ماه ۱۴۰۱ دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
اهانت به قرآن در اروپا و چند نکته ۱. اسلام سریعترین رشد در بین تمام ادیان را در اروپا و جهان دارد. به گونه ای طبق آمارها، حدود ۷ درصد جمعیت فرانسه و حدود ۸ درصد جمعیت سوئد را مسلمانان تشکیل می دهند. واهمه اروپائیان از گسترش اسلام در اروپا (که می تواند از مسیر ورود نمایندگان مسلمان به کرسی های تاثیرگذار بیش از این هم شود) آنها را به انجام اقدامات جنون آمیز تحریک کرده است. ۲. اینکه اهانت به مقدسات «آزادی بیان» خوانده می شود، از چند جهت قابل بحث است: الف- آیا اگر «آزادی بیان» با ارزش های دیگری همچون «توهین به مقدسات دیگران (در اینجا حدود دو میلیارد نفر انسان)» در تعارض قرار بگیرد، باید آزادی بیان را اولویت داد؟ اگر «آزادی بیان» با «انتشار زشتی ها در جامعه» تعارض پیدا کرد، چطور؟ ب- فرض بگیریم که در غرب، «آزادی بیان» ارزش مطلق است و هیچ ارزشی به پای آن نمی رسد. حالا، سوال: چرا رئیس جمهور فرانسه علیه کسی که برای خود او کشیده بود، شکایت کرد؟ درباره آتش زدن پرچم ، در امریکا و برخی کشورهای دیگر غربی، که به حبس های طولانی مدت (در یک نمونه، حبس ۱۵ ساله) منجر می شود، آزادی بیان کجاست؟ چرا اجازه ساخت مستند درباره یا نقد و بررسی آن صادر نمی شود؟ نتیجه گیری: بر خلاف شعارها، «آزادی بیان» یک ارزش مطلق در غرب نیست. آزادی بیان در غرب، به شیوه های بسیار پیشرفته و بعضا پنهانی مدیریت می شود که در این باره ان شاء الله بیشتر خواهم نوشت. آزادی بیان در غرب، به عنوان یک ابزار (یا بهتر بگویم سوءابزار)، فقط برای موارد خاص (از جمله اهانت و توهین و تحقیر هر گونه تهدید علیه فرهنگ غرب) به شدت مورد حمایت قرار می گیرد. دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
پدیده خودزنی در نوجوانان در برخی موارد، گزارش می شود که بعضی نوجوانان‌ یا دیگر افراد، درگیر رفتارهای خودزنی می شوند که ممکن است از 《خاراندن تا موارد شديدتر》را دربرگیرد. اینکه چرا چنین پدیده‌ای روی می دهد، محل بحث بوده است‌. ممکن است در برخی، این رفتار، به سرکوب هیجان های منفی دیگر (مانند خشم) کمک کند. برخی، به این خاطر دست به چنین اقدامی می زنند که خود را سزاوار تنبیه می دانند. واکنش های اطرافیان، از جمله افزایش حمایت یا کاهش پرخاشگری، ممکن است در تداوم این رفتار نقش آفرینی کند. برخی پژوهش ها هم احتمال داده اند کسانی که خودزنی می کنند، در مقایسه با دیگران، هیجان های شدیدتری را تجربه می‌کنند و پاسخ های روانی_فیزیولوژیک شدیدتری به استرس نشان می‌دهند. همچنین ممکن است مشکلاتی در مدیریت روابط سازنده با دیگران داشته باشند. احساس بیزاری از خود و طرد شدن، درست پیش از وقوع خودزنی، در برخی پژوهش‌ها گزارش شده است. ممکن است این رفتار، با کاستن احساس بیزاری از خود و خشم از طرفی، و با فراخواندن واکنش های حمایتی از سوی دیگران، تقویت کننده باشد. نک: آسیب شناسی روانی، کرینگ و همکاران، ۲۰۱۵، ترجمه شمسی پور و صباغی پور، ۱۳۹۶، ج ۱، ص ۲۴۲ دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231