فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فدایی داریم تا فدایی
جان من و نزدیکانم فدای ملّت ایران در مقایسه با جان ملّت ایران فدای من و نزدیکانم
تفاوت تلاش برای دریافت ویزای دیدار شیطان بزرگ در مقایسه با تلاش برای بها دادن جهت دریافت ویزای دیدار یار
میان ماه من تا ماه گردون
تفاوت از زمین تا آسمان است
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
تمدن گناه_139941820118.mp3
13.88M
مشکل اصلی ما با فرهنگ غرب چیست؟!
چرا اینهمه تاکید درباره حفظ هویت خودی در برابر فرهنگ غرب داریم؟
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
عادی سازی رویه ای تدریجی دارد
حق مردان برای بارداری و آزادی تولیدمثل؟!
نقل است که یک انگلیسی تصمیم به مهاجرت و تغییر ملیّت می دهد. دوستانش از او می پرسند چرا قصد دارد چنین کاری کند. او پاسخ می دهد روزگاری در انگلستان همجنسگرایی غیرقانونی بود و مجازات سنگینی داشت، بعدها همجنسگرایی را تحمّل می کردند، حالا آن را قانونی کرده اند و من می ترسم اگر زودتر از این کشور نروم آن را اجباری کنند!
آلیس درگر مطلبی در مرکز هستینگز انتشار داده و با انتقاد از رویۀ DSM در حذف همجنسگرایی از فهرست انحرافات جنسی که با فشار روانپزشکان همجنسگرا صورت پذیرفت، اشاره می کند که بسیاری از نمایندگان مرتبط با انحرافات جنسی دیگر (مانند حیوان خواهی و ...) نیز در تلاش اند تا رویۀ حذف همجنسگرایی از انحرافات جنسی را بپیمایند: از گناه به جُرم، سپس به آسیب روانی و سپس یک هویت غرورآفرین!
https://www.thehastingscenter.org/of-kinks-crimes-and-kinds-the-paraphilias-proposal-for-the-dsm-5/
بیچاره «آزادی» که برای هر زشتی پراکنی قربانی می شود.
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
آیا بچّه های امروزی از بازی های زمان پدر و مادرشان لذّت نمیبرند؟
در کلاسها و رویدادهای مختلف، با این پرسش زیاد مواجه می شوم که چرا بچه های امروزی دوست ندارند بازی های زمان والدین خود را انجام دهند؟
پاسخ عمومی من، شامل چند مورد می شود:
نخست، اینکه ما پدر و مادرهای امروزی، اساسا بازی های دوران کودکی مان را به فرزندان خود آموزش نداده ایم. برای مثال سوال میکنم: چند نفر از بچه های ما بازی هایی چون هفت سنگ، یک قل دو قل، وسط بازی، و ... را بلد هستند؟
دوم، اینکه بیایید همه بپذیریم که ما والدین علی رغم داشتن زمان بسیار بیشتری نسبت به والدین خود، در مدت زمان مفیدی که برای فرزندان و به ویژه بازی با آنها می توانیپ صرف کنیم، کوتاهی داریم.
سوم، قبول کنیم که در بسیاری مواقع، حس هیجانی مطلوب و خوشایندی را در هنگام انجام بازی با فرزندان خود انتقال نمی دهیم و بازی کردنمان گاه تصنعی و بی روح و بی نشاط است و این برای فرزندمان خوشایند و دلچسب نیست.
چهارم، اینکه متاسفانه ما با تصورات اشتباه خود، اجازه داده ایم فرزندانمان بدون آمادگی و بدون برنامه وارد فضای گوشی شوند و به آن عادت کنند. گاه انگار خودمان هم بدمان نمی آید تا با مشغول کردن آنها به کارهای خود بپردازیم و از مدیریت آگاهانه تعامل فرزندانمان با فضای گوشی غفلت کرده ایم.
پنجم، اینکه ما متاسفانه یاد نگرفته ایم که به فرزندانمان بیاموزیم وقتی در جمع دوستان خود هستند، چه بازی های جمعی می توانند انجام دهند. آنها بلد نیستند با هم بازی کنند و ما هم زمان نگذاشته ایم به آنها آموزش بدهیم که چه بازی های مفیدی را می توانند با هم انجام بدهند. این باعث می شود که آنها حتی وقتی پیش هم هستند، متمایل به استفاده از گوشی شوند...
آیا شما هم می پذیرید که ما والدین امروزی در حق فرزندانمان مرتکب ظلم می شویم؟
در پرانتز این را هم اضافه کنم که دختر کلاس اولی من، حداکثر در یک شبانه روز، نیم ساعت با گوشی بازی می کند و خودش هم این قانون را به خوبی می داند و البته تمایل چندانی هم به بازی بیشتر با گوشی ندارد.
دختر ۳ ساله ام تقریبا هرگز با گوشی بازی نمی کند (شاید گاه در حد ۵ دقیقه گوشی دست بگیرد).
خودم تلاش می کنم استفاده ام (حتی المقدور استفاده هدفمند) از گوشی بیشتر در زمان هایی باشد که بچه ها این استفاده را نبینند یا کمتر ببینند.
در خانه ما، همه اعضای خانواده مجاز هستند به دیگران تذکر بدهند که استفاده تان از گوشی دارد زیاد می شود و بنابراین گاه دخترم به من متذکر می شود و من هم حرف او را گوش می دهم. این تعامل دوجانبه (و البته برنامه ریزی برای استفاده زمان مند و هدفمند که افراد را به سمت از دست دادن هشیاری و اختیار نمی برد) کمک می کند تا اگر من به او یادآوری کنم، مقاومت نکند.
لطفا در صورت مفید یافتن مطلب، در اشتراک گذاری آن با دیگران سهیم باشید🌺
پیشتر، مباحث نسبتا مفصلی درباره مدیریت استفاده از فضای مجازی در کانال ارائه کرده بودیم که با جستجو قابل مشاهده هستند.
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
سه نکته جالب از مقدمه شهید مطهری بر کتاب 《داستان راستان》
استاد شهید مطهری (رضوان الله تعالی علیه) علاوه بر مباحث عالی خود در متن آثار، در عمده موارد، مقدمات جذابی را هم به رشته تحریر درآورده اند.
امشب و در هنگام مطالعه مقدمه اثر ارزشمند داستان راستان، به نکات جالب توجهی برخوردم که تصمیم گرفتم مخاطبان محترم کانال را هم در آنها شریک کنم:
۱. اولین نکته اینکه یک شخصیت علمی بزرگ مانند شهید مطهری (ره) نه تنها از نگارش کتابی به ظاهر ساده و برای عموم مردم اِبا ندارند، بلکه کسانی را که حاضرند سالها صرف یک بحث به ظاهر سنگین علمی و تخصصی بکنند و از طرح مباحث مفید برای عموم جامعه اکراه دارند، مورد انتقاد قرار می دهند.
۲. به بیان استاد، فساد معمولا از بالا به پایین سرایت می کند و صلاح عموما از پایین به بالا سرایت می کند. یعنی، برای حل بسیاری مشکلات، خیلی نباید به اصلاح خواص امید بست، بلکه باید با اصلاح از بدنه جامعه، خواص را نیز به سمت صلاح سوق داد.
۳. ایشان، با این وجهه علمی، خود را نیازمند نقد می دانند.
اللهم اجعل عواقب امورنا خیرا
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
خلاصه شادمانی درونی سلیگمن.pdf
353K
خلاصه ای کوتاه از کتاب شادمانی درونی سلیگمن
مارتین سلیگمن، روانشناس معروف، از بانیان جنبش روانشناسی مثبت به حساب می آید.
یکی از کتاب های پُرشمار سلیگمن، که به فارسی هم ترجمه شده است، کتاب «شادمانی درونی» است.
خلاصه ای کوتاه (چهار-پنج صفحه ای) از این کتاب را خدمتتان ارسال می کنم. در صورت تمایل، مطالعه کنید.
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
احتمال افزوده شدن تشخیص جدید فزون خواهی جنسی (تمایل جنسی بیش از حد، رفتار جنسی اجباری) به فهرست اختلالات روانی در DSM
علی رغم حذف اختلالات جنسی مانند خودارضایی از فهرست اختلالات روانی، احتمال بازگشت این اختلال در قالبی جدید به DSM وجود دارد.
برخی پژوهشگران، پیشنهاد داده اند، اختلالی با عنوان فزون خواهی جنسی (Hypersexual disorder) با ملاک های زیر به DSM افزوده شود:
الف. در یک دورۀ حداقل ۶ ماهه، تخیلات جنسی مکرّر و شدید، تمایلات جنسی، یا رفتارهای جنسی در ارتباط با ۳ مورد یا بیشتر از ۵ معیار زیر:
الف۱. زمان صرف شده توسط فانتزی ها، تمایلات یا رفتارهای جنسی به طور مکرر با سایر اهداف، فعالیت ها و تعهدات مهم (غیر جنسی) تداخل می کند.
الف۲. درگیر شدن مکرر در تخیلات، اغراض یا رفتارهای جنسی در پاسخ به حالات خُلقی ناخوشایند (مانند اضطراب، افسردگی، بی حوصلگی، تحریک پذیری).
الف۳. درگیر شدن مکرر در تخیلات، اغراض یا رفتارهای جنسی در پاسخ به رویدادهای استرس زای زندگی.
الف۴. تلاشهای تکراری اما ناموفق برای کنترل یا کاهش قابل توجه این خیالپردازیها، تمایلات یا رفتارهای جنسی.
الف۵. درگیر شدن مکرر در رفتارهای جنسی در حالی که خطر آسیب فیزیکی یا عاطفی به خود یا دیگران را نادیده می گیرد.
ب. ناراحتی یا اختلال شخصی بالینی قابل توجهی در عملکرد اجتماعی، شغلی یا سایر زمینه های مهم وجود دارد که با فراوانی و شدت این تخیلات، تمایلات یا رفتارهای جنسی مرتبط است.
ج. این تخیلات، تمایلات یا رفتارهای جنسی ناشی از اثر فیزیولوژیکی مستقیم یک مادۀ خارجی (مثلاً یک داروی سوء مصرف یا داروی دیگر) نیست.
مشخص کنید اگر:
خودارضایی
پورنوگرافی
رفتار جنسی با رضایت بزرگسالان
سایبرسکس
رابطۀ جنسی تلفنی
باشگاه های استریپ
دیگر:.................. می باشد.
منبع ملاک ها:
Kafka MP. Hypersexual disorder: a proposed diagnosis for DSM-V. Arch Sex Behav. 2010 Apr;39(2):377-400. doi: 10.1007/s10508-009-9574-7. PMID: 19937105.
به نظر می رسد آزادی جنسی تبعات منفی فراوانی در پی داشته است که یکی از آنها بروز اختلالات نوظهور است.
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
🔸 آسیب های تربیتی برچسب مثبت به کودکان
📺 برنامۀ تلویزیونی اعجوبهها - شبکه ۳
بعد از بحث قبل، پدرمادرها میپرسند:
❓ ما میدانیم که برچسبهای منفی اثر بدی در تربیت بچه دارد، اما اثر برچسبهای مثبت، چیست؟
مثلاینکه بچهای که خیلی باهوش هست، این را (چه توی جمع، چه جلوی خودش تنهایی) بگوییم؟
🌟 پژوهشهای مختلفی تو این زمینه انجام شده:
یکی از تیمهای ورزشیِ مطرحِ خارجی، دیدند چندتا از بازیکنها متناسب با استعدادشان رشد نمیکنند، و یک تیم روانشناسی روی این ماجرا کار کرد و بعد از مدتی به این نتیجه رسید که:
عامل شعار این تیم بود.
شعار این تیم «مهارت، تلاش و سختکوشی؛ خیلی لازم نیست. من به اندازۀ کافی استعداد و توانمندی دارم.💪» بود؛ این شعار تا حدی بازیکنها را بالا آورده بود، ولی از یک جایی به بعد دیگر رشد نمیکردند.
🔖 اگر ما به بچهها برچسب بزنیم که: تو باهوشی، بااستعدادی، نابغهای، هر کاری که بخواهی، میتونی انجام بدی! و او وقتی بیاید به مراحل بالاتر، و به جاهای سختتر ماجرا برسد، ببیند دیگر نمیتواند آن کار را انجام بدهد (چه توی زمینۀ مهارتی، چه توی زمینۀ درسی) برایش سؤال مطرح میشود:
- اگه من نابغهم، پس چرا نمیتونم این کارو بکنم؟! 🤔
⬅️ یا باهوش و نابغه بودن زیر سؤال میرود.
⬅️ یا به این نتیجه میرسد که: حتماً من یه محدودیتی دارم، و تا این حد بیشتر نمیتونم!
👈 و بچههایی که این برچسبها بهشون خورده و قبول کردند که باهوش هستند و نیاز به تلاش ندارند، موفقیتشان توی بحثهای تحصیلی و غیره، خیلی کمتر از بچههایی بوده که روی تلاششان سرمایهگذاری میکردند.
⬅️ اتفاق دیگری که برای این بچهها میافتد این است که میگویند: من باهوشم، نابغهم، تلاش نمیکنم، و وقتی تلاش نمیکند، هی ضعیف و ضعیف و ضعیفتر میشود، بعد:
😔 یا به یک جایی میرسد که، یا وارد چالشهای جدیدتر نمیشود،
😔 یا اینکه اعتمادبهنفسی که داشت، برعکس دچار کاهش میشود و «من نمیتوانم» در وجودش شکل میگیرد.
🌐 نشانیِ دکتر میرسبحان سادات در ایتا👇
@sobhansadat_ir
#میرسبحان_سادات #تربیت_فرزند #روانشناسی #هفتتیرنابودکننده_تربیت #برچسب_زدن
پانوشت: البته قاعدتا منظور این نیست که به طور کلی هرگز برچسب مثبت مورد استفاده قرار نگیرد، بلکه منظور این است که تاکید بر برچسب های به ظاهر مثبتی چون باهوش و نابغه و ... که احیانا به کم اهمیت جلوه دادن تلاش منتهی می شود، آسیب هایی دارد.
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
از دعاهای حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها :
اَللّهُمَّ اِنّی اَسئَلُکَ الهُدی وَ التُّقی وَ العِفافَ وَ الغِنی والعَمَلَ بِما تُحِبُّ وَ تَرضی...
خدایا! از تو می خواهم هدایت و تقوا را، عفاف و بی نیازی را، و عمل به آنچه را تو دوست داری و می پسندی...
بحارالانوار، ج ۸۷، ص ۳۳۹
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
کانال تربیتی #نسل_تمدن_ساز 📝🤱
❤️اگه احساس میکنید #تربیت فرزند امری سخت و پیچیده است👶
❤️اگه نمیدونید فرزندتون رو چگونه پرورش بدید که مورد رضایت خدا و اهل بیت علیهم السلام باشند👏 👏👏
و سوالات زیادی در زمینه فرزند پروری دارید 🤔
❌ حتما عضو این کانال شوید لازمتون میشه 😍👇😍
https://eitaa.com/joinchat/1670054016Ca1b358c444
✅مشاوره #رایگان در زمینه تربیت فرزند توسط
خانم دکتر نجفی منش با بیش از ده سال #سابقه ارائه مشاوره و کارگاه تربیتی👌
پیشنهاد می کنم کانال خانم دکتر زهرا نجفی منش را به مادران محترم (به ویژه روستاییان عزیز و هر کسی که تصوّر می کنید بضاعت مالی لازم جهت پرداخت هزینه مشاوره را ندارد) معرّفی نمایید💐
اگر می خواهیم جامعه ای تلاش محور داشته باشیم...
به دانش آموزان درس خوان، لقب های نامناسب «خَرخوان»، «دخترخوان» و امثال آن را ندهیم.
به کسانی که می گویند من درس نخواندم ولی نمره ام خوب شد، بها ندهیم.
برای تلاش افراد امتیاز قائل باشیم. مثلا معلّم و استاد، بخشی از نمره را صرفا به تلاش دانش آموز یا دانشجو یا طلبه تخصیص دهند.
به جای اینکه به افراد برچسب باهوش و نخبه و نابغه بزنیم، برچسب ها و توصیف ها را مبتنی بر تلاش تنظیم کنیم. مثلا: «تلاش خوبی داشتی. خدا رو شکر با این تلاشی که کردی موفق شدی». و نه «چون خیلی باهوشی موفق شدی!»
زمینه ای برای تلاش کردن در فضای جامعه ایجاد کنیم. تحقیقات آماده دریافت شده از اینترنت را از دانش آموز نپذیریم. روش تلاش کردن و تحقیق را به او بیاموزانیم و برای تلاش های مرحله ای او تشویق و تقویت در نظر بگیریم.
به هیچ عنوان اجازه ندهیم افراد با روشهای پولدار شدن یک شبه عادت ذهنی پیدا کنند.
تبلیغات مبتنی بر قرعه کشی میلیونی، برای مصرف کنندگان یک کالای خاص و امثال آن را حذف کنیم.
هیچ فرد زحمتکشی را دلسرد نکنیم.
هرگز افرادی را که بدون زحمت و تلاش به جایی رسیده اند، نه الگوسازی کنیم و نه ترغیب
روش های درست مواجهه با شکست را به افراد آموزش دهیم.
اجازه ندهیم فضای جامعه طوری بشود که فردی که قصدش تلاش است، با پیچ و خم های اداری و ... دلسرد شود و انگیزه اش را از دست بدهد.
مسیرهای به دست آوردن ثروت بدون زحمت را ببندیم. مثلا ثروت اندوزی از مسیر واردات بی رویه، از مسیر گران شدن ارز و سکّه و زمین و ...
کسانی را که ثروت های بادآورده به دست می آورند، زرنگ ننامیم...
برای کسی که تلاشگر است، اما عایدی کمتری دارد، ارزش بیشتری قائل باشیم تا کسی که بدون زحمت، عایدی بیشتری دارد.
کسانی را که زحمت می کشند (مثلا درس می خوانند)، با جملات ناامیدکننده بدرقه نکنیم: به آنها نگوییم اینهمه درس میخوانی که چه؟! نگوییم اگر به جای اینهمه زحمت، فلان کار را کرده بودی، الان حال و روزت این نبود.. نگوییم اینقدر زحمت نکش، کسی قدرت را نمی داند... نگوییم اینها به چه دردت می خورد....
اگر فردی در زمینه ای خاص استعداد ندارد، به خاطر این مورد سرزنشش نکنیم. به جای آن، با شناسایی استعدادهای خاص او و جهت دهی درست به آن استعدادها، راهنمایی اش کنیم و مزه تلاش و موفقیت در مسیر درست را به او بچشانیم.
مفاهیمی چون پایداری و استقامت را به فرزندانمان یاد بدهیم.
موفقیت را محدود به موارد خاص نکنیم. مثلا موفقیت در ریاضیات را برجسته نکنیم و موفقیت در حرفه و فن را کم تلقی ننماییم.
تحمّل رنج های کوتاه مدّت و میان مدّت و دریافت شیرین کامی های پایدار و درازمدّت را آموزش دهیم.
شانس و بخت و اقبال را از ادبیات کلامی مان حذف کنیم: رنج را باشد سبب بد کردنی**بد ز فعل خود شناس از بخت نی (مولوی)
این طرز تفکّر غلط که دانش آموز یا دانشجو یا طلبه من ظرفیت کمی برای تلاش و دانش اندوزی دارد را کنار بگذاریم. انتظارت بالا و البته متناسب با توان و واقع بینانه ای داشته باشیم تا به رشد منتهی شود.
اینقدر نگوییم کسی در دانشگاه چیزی یاد نمی گیرد؛ بلکه تلاش کنیم شرایطی در دانشگاه فراهم سازیم که تلاشگران موفق شوند.
نسبت مناسبی بین تلاش و دریافت پیامدهای مثبت برقرار کنیم
تقدیر را درست معنا کنیم...
آموزه هایی همچون: «نابرده رنج گنج میسّر نمی شود» را با بسترسازی مناسب در فضای خانه، مدرسه، دانشگاه، و کشور تقویت کنیم...
جدا شد یکی چشمه از کوهسار
به ره گشت ناگه به سنگی دچار
به نرمی چنین گفت با سنگ سخت:
کرم کرده راهی ده ای نیک بخت
گران سنگ تیره دل سخت سر
زدش سیلی و گفت : دور ای پسر
نجنبیدم از سیل زورآزمای
که ای تو که پیش تو جنبم ز جای
نشد چشمه از پاسخ سنگ سرد
به کندن دراستاد و ابرام کرد
بسی کند و کاوید و کوشش نمود
کز آن سنگ خارا رهی برگشود
ز کوشش به هر چیز خواهی رسید
به هر چیز خواهی کماهی رسید
برو کارگر باش و امیدوار
که از یاس جز مرگ ناید به کار
گرت پایداری است در کارها
شود سهل پیش تو دشوارها (ملک الشعرا بهار)
خلاصه: اگر تلاشگر باشیم، برای تلاش ارزش قائل باشیم، و تلاش را با پیامدهای مثبت همراه سازیم، ان شاء الله میهن خویش را کنیم آبادتر...
وَأَنْ لَيْسَ لِلْإِنْسَانِ إِلَّا مَا سَعَى ﴿۳۹﴾
و اينكه براى انسان جز حاصل تلاش او نيست (۳۹)
وَأَنَّ سَعْيَهُ سَوْفَ يُرَى ﴿۴۰﴾
و [نتيجه] كوشش او به زودى ديده خواهد شد (۴۰)
ثُمَّ يُجْزَاهُ الْجَزَاءَ الْأَوْفَى ﴿۴۱﴾
سپس هر چه تمامتر وى را پاداش دهند (۴۱)
وَأَنَّ إِلَى رَبِّكَ الْمُنْتَهَى ﴿۴۲﴾
و اينكه پايان [كار] به سوى پروردگار توست (۴۲)
قرآن کریم، سوره نجم
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
1265835776_30909168_221227_181035.pdf
214.5K
نامه رئیس انجمن روانشناسی امریکا به برخی نهادهای به اصطلاح حقوق بشری در مورد وقایع اخیر ایران
ریاست انجمن روانشناسی امریکا، در ۳۰ نوامبر ۲۰۲۲، نامه ای برای برخی نهادهای به اصطلاح حقوق بشری درباره نگرانی از وضعیت زنان در ایران تنظیم کرده است.
از آنجایی که عدم بی طرفی این نهاد، بر ما پوشیده نیست، و منابع مربوط به اخبار او هم منابع مشخص و جهت دار هستند، و لازم است پاسخ درخوری به این نهاد داده شود، جمع محترمی از بانوان متخصّص روانشناسی و مشاوره در کشور عزیزمان ایران، نامه ای در پاسخ به ادعاهایی مطرح شده در نامه رئیس Apa تنظیم کرده اند که قرار است برای ایشان ارسال شود.
در ابتدا، متن نامه رئیس Apa را ببینید.
در ارسال بعدی، نامه تنظیم شده توسط متخصّصان کشورمان را خدمتتان ارسال خواهم کرد و توضیحاتی در این باره ارائه خواهم کرد.
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
1_2571973762.docx
32.2K
پاسخ جمعی از بانوان متخصّص جامعه روانشناسی و مشاوره ایران به نامه رئیس انجمن روانشناسی امریکا
نامه ای که ملاحظه می کنید، پاسخ جمعی از بانوان متخصّص فعّال در زمینه های روانشناسی و مشاوره کشور است که قرار است برای ریاست Apa ارسال شود.
👈 بانوان محترمی که در رشته های مرتبط با روانشناسی و مشاوره دارای مدرک دکترا هستند (اعم از فعالیت در کسوت استاد یا مدرس دانشگاه، مشاور، یا هر حرفه دیگر) و متمایل هستند این نامه را امضا کنند، افیلیشن خود را برای خانم دکتر فاطمه فیاض (عضو هیات علمی گروه روانشناسی پژوهشکده زنان دانشگاه الزهرا سلام الله علیها، دانش آموخته دکتری روانشناسی سلامت از دانشگاه تهران و دارنده گواهی پسا دکتری از دانشگاه تهران)، از طریق شناسه زیر در ایتا، ارسال نمایند👇
@fayaz252
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
بیش از ۶۰۰۰ کودک و نوجوان زیر ۱۷ سال، بر اثر تیراندازی ها در امریکا، فقط در سال ۲۰۲۲ میلادی، کشته و زخمی شدند
نه هشتگی، نه نامه ای از انجمن روانشناسان امریکا، نه بیانیه ای از سازمان های حقوق بشری و نه اراده ای تا این ماشین کشتار را متوقف سازد...
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
گروهی برای تعامل و همفکری مادران (یا خانواده های) دارای فرزند (یا فرزندان) بیش فعال
تجربه یکی از مادران محترم گروه را مطالعه کنید👇
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
سلام خدمت هم گروهیهای عزیز تجربه ای آموزنده دارم برای مادرانی که بچه بیش فعال دارن ،منم یک مادرم باچند فرزند والبته یک پسر شونزده ساله که اززمانی که دوسالش بود بچه های مردم رایا هل میداد ویامیزدومن تا مدتی حتی خونه برادرهامم نمی رفتم وخونه مامانمم هماهنگ میکردم کسی نبود میرفتم زودم بر می گشتم ،قبل رفتن به پسرم می گفتم اگر بچه ها رابزنی سریع بر می گردیم یا می گفتم دوست دارم بریم خونه فلانی ولی چون تو دعوا می کنی من خجالت میکشم خلاصه قول میداد مراقب رفتارش باشه وواقعا این موثر بود واینم بگم که حتما به قولتون عمل کنید یعنی اگر فرزندتون حق بچه ای راغصب کرد واقعا بلند شید حتی اگر شده سوری تا دم دربرید تا صاحبخونه برتون گردونه اما اینم زیاد تکرار نشه که بچه ها میفهمند فیلمه یعنی یکی دوبارش راواقعا برگردید خونه .من مادرانی رامیبینم دراطرافم که بچه شون اینطوری هست وباخونسردی به مهمونی رفتنها شون ادامه میدن وهردفعه باعث رنجش دربچه واطرافیانشون میشن ،وباعث میشن دیگران درتربیت بچه به خودشون اجازه دخالت بدن که حق دارن چون نگران بچه خودشون هستن.دوما با تشخیص پزشک که باید پسرم ریتالین بخوره چند بار بهش دادم سردرد میشد دیگه بهش ندادم واما اززمانی پسر من فهمیده ترشد که من بهش شخصیت دادم،خواهشا به بچه ها سرکوفت نزنید،مقایسه وتحقیر نکنید ،بچه است تقصیر نداره که خونه ماآپارتمانه وغذاهای پرانرژی که بهش میدیم وفضای تخلیه انرژی نداره به قول قدیمیها روحش بزرگ وجسمش کوچیکه برای همین ازنظر دیگران ممکنه شلوغ به نظر بیاد،اقساط واجاره ونداریهای ما رابچه درک نمیکنه باید بازی کنه ،لطفا با فرزندان عزیزتون بازی کنیدگاهی وقت بذارید باهاشون فیلم ببینید ،باهاشون شوخی کنید وبخندید اونطور که به دوستانتون احترام میذارید بهشون شخصیت بدیدودرکنارش خطرات جامعه را دوستانه گوشزد کنید،من الان که پسرم عاقل وفهمیده شده،نماز میخونه،دستم را میبوسه خیلی عاقل شده وبا حافظه عالی که داره رشته ریاضی می خونه،اما من شرمنده پسرم هستم که قنا عتهای ما برای خونه دارشدن باعث شد،اون تایم پرتحرکی بچم رادرک نکنم اگر تجربه الان راداشتم پسرم رامیذاشتم کلاس سفال ،کلاس رباتیک،مدرسه فوتبال وبهش بیشتر توجه میکردم خاطرات بهتری ازکودکیش درذهنش نقش میبست والگوی خوبی ازتربیت درذهنش حک میشد وباهاش زیاد بازی می کردم باااور کنید ازهرکاری مهم تره.اینم بگم اززمانی پسرم تغییر کرد که من تغییر شیوه دادم که به پسرم شخصیت دادم،غذاهای مورد علاقه اش رامیپختم ،بهش محبت میکردم ازش مشورت میگرفتم ،وقتی فهمیدم شدم پتک روحش دااائم بهش تذکر میدادم تا تربیتش کنم وشده بودم سوهان روحش😔 اشتباهم رااصلاح کردم ،بدونیم اگر بچه ما مشکلی داره اول به رفتار خودمون رجوع واصلاحش کنیم،خواااهشا به خاطر خوشامد دیگران با بچه خودمون بد رفتار نکنیم اگر محفلی ازتون سلب آرامش میکنه راحت عذر خواهی کنید وشرکت نکنید اگر .پدر ومادر جدا گانه به بچه ها محبت کنند بچه ها دراثر کمبود محبت جلب محبتهای خطرناک درفضای مجازی یادانشگاه و....دربیرون ازمنزل نمیشن،لطفا به نقش پدر ومادری خودمون توجه کنیم وبدنیم خییلی مهم وارزشمنده،ان شاالله همتون موفق باشیدوفرزندان صالحی داشته باشید.🌹🌹🌹
در صورت تمایل به عضویت در این گروه که با همراهی آقای دکتر محمدحسین فلاح تشکیل شده است، پیوند زیر را دنبال کنید👇
https://eitaa.com/joinchat/4053532928Cc99bec5a15
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
یک پرسش از خانم های محترم : آیا دوست داشتید همسر این فرد باشید؟!
او با همسر اولش در حین تحصیل در دانشگاه آشنا شد و در سال ۱۳۸۰ ازدواج کردند. اولین فرزندشان در سال ۱۳۸۲، در ۱۰ هفتگی بر اثر سندرم مرگ ناگهانی نوزاد درگذشت. آنها پس از مرگش تصمیم گرفتند برای ادامه خانواده از لقاح مصنوعی استفاده کنند. آنها در سال ۱۳۸۴ صاحب دوقلو و در سال ۱۳۸۶ صاحب سهقلو شدند. این زوج در سال ۱۳۸۸ از هم جدا شدند و حضانت فرزندانشان را به اشتراک گذاشتند. یکی از فرزندان او در سال ۱۴۰۱ بهطور رسمی نام خود را تغییر داد تا نشان دهنده هویت جنسی او باشد و به این دلیل که دیگر نمیخواست با او مرتبط باشد.
در سال ۱۳۸۸، او با بازیگری وارد رابطه شد. آنها در ۱۳۹۰ ازدواج کردند. در سال ۱۳۹۲، او طلاق خود را از این بازیگر اعلام کرد. در سال ۱۳۹۳، او و این بازیگر دوباره ازدواج کردند. در ۱۳۹۴، او برای دومین بار از آن بازیگر درخواست طلاق داد اما اقدام پس گرفته شد. طلاق دوم در سال ۱۳۹۶ نهایی شد.
او در سال ۱۳۹۷ برای چندین ماه با بازیگر دیگری وارد رابطه شد. گزارش شده که او از سال ۱۳۹۲ به دنبالِ او بودهاست.
او بعداً از سوی همسر سابقش به داشتن رابطه نامشروع با فردی دیگر در حالی که هنوز شوهرش بود متهم شد. او و این فرد هر دو این رابطه را انکار کردند.
در سال ۱۳۹۸، او و یک خواننده اعلام کردند که با هم قرار میگذارند. این خواننده در سال ۱۴۰۰ پسر خود را به دنیا آورد. به گفته او و این خواننده، نام فرزندشان "X Æ A-12" بود. با این حال، این نام قوانین کشورشان را نقض میکرد؛ زیرا حاوی نویسههایی بود که در الفبای انگلیسی مدرن نیستند، و سپس به "X Æ A-Xii" تغییر یافت. این نام باعث سردرگمی بیشتر شد، زیرا Æ یک حرف در الفبای انگلیسی مدرن نیست. این کودک در نهایت "X AE A-XII" نامگذاری شد؛ او گزارشهایی مبنی بر «نیمه جدایی» این زوج را در ۱۴۰۱ تأیید کرد. او در مصاحبهای با تایم در ۱۴۰۱ گفت که مجرد است. در ۱۴۰۱، این خواننده در مورد رابطه خود با او گفت: «من احتمالاً او را دوست پسرم میدانم، اما ما بسیار تغییرپذیر هستیم». او همچنین اعلام کرد که اولین دختر آنها در ۱۴۰۱ از طریق رحم اجارهای به دنیا آمدهاست. بعداً در همان ماه، این خواننده در توییتی نوشت دوباره از او جدا شدهاند «اما او بهترین دوست و عشق زندگی من است».
در ۱۴۰۱، فردی اسناد دادگاهی را منتشر کرد که نشان میداد او با یک فرد دیگر، مدیر عملیات و پروژههای ویژه، در ۱۴۰۱ دوقلو داشتهاست. آنها چند هفته قبل از اینکه او و خواننده دومین فرزند خود را از طریق رحم اجارهای به دنیا بیاورند، متولد شدهاند. با توجه به اینکه این فرد جدید زیردست او است، این خبر «سوالاتی را دربارهٔ اخلاق محیط کار مطرح میکند».
یک خبرگزاری گزارش داد که او ظاهراً با همسر یکی از بنیانگذاران گوگل، در سال ۱۴۰۱ رابطه داشتهاست که در سال بعد منجر به طلاق شد. او این گزارش را تکذیب کرد.
فکر می کنید او کیست؟
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
کسی که به عنوان ثروتمندترین فرد جهان شناخته و معرّفی می شود: ایلان ماسک !
حالا چند پرسش مهم:
آیا دارایی و ثروت، فقط پول است؟
آیا واقعا این فرد ثروتمندترین فرد جهان است؟!
به راستی ما چقدر تحت تاثیر این نگرش قرار داریم که دارایی و غنا و ثروت با پول برابری می کند؟!
شاید اگر از ابتدا میپرسیدم: آیا دوست داشتید همسر ثروتمندترین فرد جهان باشید، پاسخ ها متفاوت می شد. اینطور نیست؟
به نظر می رسد باید قدری روی خود کار کنیم تا به این باور برسیم که گستره دارایی ها بسیار وسیعتر از داشتن پول است.
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
✅ سنّت حسنه شماره ۲
یکی از رفتارهای برخی از ما مهمانان، در مورد عروسی رفتن، این است که برای یک شب عروسی رفتن بعضا خرج های عجیب و غریبی می کنیم.
از خرید لباس جدید و ... برای خود و فرزندان تا برخی آرایش ها و هزینه های جانبی دیگر
گویا می خواهیم به میزبانی که متحمّل مخارج سنگینی برای عروسی فرزندش شده است، اثبات کنیم که برای ما مهم است.
یک پیشنهاد ساده: #میزبان مراسم را ساده تر بگیرد تا مخارجش کمتر شود. #میهمان هم خرج های حاشیه ای خود را به عروس و داماد بدهد تا بتوانند در شروع زندگی امید بیشتری داشته باشند.
بهتر نیست؟!
با همین دو اقدام ساده از جانب میزبان و میهمان، ازدواج آسانتر نمی شود؟
برای ایجاد تغییرات فرهنگی، باید اقدام کرد و از آن واهمه نداشت. به مرور، دیگران هم الگوگیری می کنند.
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس
#سنّت_حسنه
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
⭕️ از موءودة تا محرّرة!
چکیده ای از سه شب فاطمیه هیات صاحب العصر اراک/ دی ۱۴۰۱/ حجت الاسلام قنبریان
(بخاطر استقبال مومنین از جلسه اول فاطمیه اول در مسجد دانشگاه تهران ، این بحث به تفصیل بیشتر در سه جلسه فاطمیه دوم تعقیب شد. چکیده مطالب تکمیلی):
#بخش_اول
• جعل تشریعی آزادی برای انسان
حضرت امیر(ع) در نامه۳۱ نهج البلاغه با دستور شرعی می فرماید: لا تَکُن عبدَ غیرِک و قد جَعلکَ الله حُراً: خود را برده دیگری قرار نده که خداوند برایت آزادی قرار داده است.
این غیر از جعل تکوینی و سرشت آزاد آدمی است. این آزادی در حوزه تشریع و قانونگذاری است. اگر منظور این بود که تو تکویناً مختار یا آزاد هستی، دستور نمی داند عبد دیگری نشو! چون تکوین و سرشت که قابل سلب نیست. معلوم است این حریت مقابل آن رقیت و عبدیت است و هردو در نظام ارزشی رخ می دهد.(دقت کنید)
⬅️ پس آزادی کلمه نحسی نیست، خانه زاد امیرالمومنین(ع) و تشریع خداوند و دین الهی است.
• دو بردگی بر سر راه آزادی!
1⃣ بردگی ظاهری: ادبیات دینی آنرا "رقیّت" می خواند.
این بردگی بخاطر نبودِ عدالت شکل می گیرد! فرعونها و نمرودها عده ای را برده خود می کنند! قارونها عده ای را برای بردگی می خرند!
در دنیای جدید هم وجود دارد فقط "بردگی سیاه"(سیاهپوستان) شده "برده سفید"(برده های جنسی/ زنان)! یک سرچ ساده اعداد و رقم های حیرت آور آنرا جلوی چشمتان می آورد.
2⃣ برده مناسبات جاهلی!
این کمی توضیح می خواهد:
- آزادی ملازم مسئولیت است؛ آزادی بیشتر، مسئولیت بیشتر طلب می کند.
بچه ای که والدین دارد آزادی عمل کمتری از بچه خیابانی دارد اما همه مسئولیت بچه خیابانی هم با خودش هست!
شما وقتی شریک اقتصادی می گیرید، آزادی تان کم میشود اما مسئولیتتان هم نصف می شود!
- مقداری از این محدودیت ها و مسئولیت ها طبیعی زندگی اجتماعی ماست. ما فرزند کسی، همسر یا شوهر کسی، همسایه و همکار کسی هستیم و از این حیثیت های ضروری زندگی اجتماعی، متعهد با آنها میشویم و از آزادی مطلق در می آییم.
- اما برخی از محدودیت ها، صناعی و ساختگی است. ضرورت زندگی اجتماعی ما نیست، منفعت طبقه ای خاص است. وقتی در گذشته، فرزندان طبقاتی از اجتماع از تحصیل منع می شدند ضرورت اجتماعی مثل مورد قبل نبود، منافع یک طبقه برخوردار در وسط بود!
در جامعه ای که زن، عار و نقطه ضعف بود؛ نوزاد دختر توسط پدرش کشته میشد! این سلب آزادی و گرفتن حیات، چه اش از بردگی قبل کمتر است؟!
بطور کلی رسوم و مناسبات جاهلی که زن و دختر ظاهراً آزاد را مثل برده رقّ می کرد، بردگی صناعی بود.
• اسلام برای آزادی زن
اسلام مقابل آن دو بردگی، دو آزادی داشت:
1⃣ عِتق: آزاد کردن برده ظاهری (مقابل رقیّت).
اغلب راه های برده شدن را بست و راه های آزادی برده را باز کرد. کفارات خود را آزاد کردن برده قرار داد. بر آزاد کردن برده بعنوان یک ارزش پا فشرد. امیرالمومنین با مزد کار دستش به تنهایی ۱۰۰۰برده خرید و آزاد کرد...
- کسانی مثل صعصعة بن ناجیه در زمان بعثت بودند که نوزادان دختر را از زنده به گور شدن نجات می دادند به پدران فریه می دادند و آنها را می خریدند. در خانه اش ۱۰۴دختر نجات یافته از زنده به گوری بود! قبل از او عنر بن نفیل هم چنین بود!
❓اما آیا بعثت و پیامبر اسلام(ص) برای این سطح از کار آمده بود؟!
❗️نه! اسلام بیشتر از این را نشانه کرده بود! امیرالمومنین درباره پیامبر فرمود: خداوند اورا به حق مبعوث کرد تا بندگان را از عبادت بندگان دیگر خارج کند و به عبادت خدا برساند. از تعهد بندگان دیگر خارج و به تعهد الهی برساند...(الکافی ج۸ص۳۸۶) یعنی مرتبه دوم آزادی را موجب شود:
2⃣ آزاد کردن آزاد! آزاد کردن از مناسبات و رسوم جاهلی (آنرا تحریر می نامیم)
تضع عنهم اصرهم و اغلال التی کانوا علیهم: (مبعوث شد که) بار گران و احکام پر رنج و زنجیرهایی که بر آنها بود را بردارد.
⬅️ پس پیامبر(ص) هم "مُعتِق" (آزاد کننده برده ظاهری) است؛ هم "مُحَرِّر" (آزاد کننده ی آزاد از رسوم و مناسبات اسیر کننده) است.
- در آیه۳۵ آل عمران مادر مریم نذر می کند نوزاد خود را برای خدا آزاد کند(ربِّ انّی نذَرتُ لک ما فی بطنی مُحَرَّراً) ⬅️ بنت عمران، مریم را از مناسبات و تعهدات طبیعی (فرزند-مادری) آزاد می کرد او در کنیسه می رفت و جای خدمت به مادر و در خانه، به کنیسه خدمت می کرد. در این آیه مریم، مُحَرَّر (آزاد شده) و بنت عمران، مُحَرِّر (آزاد کننده) نام می گیرد. مریم، برده نبود؛ آزاد بود. آزاد کردنِ آزاد، تحریر است.
ادامه در بخش دوم
☑️ @m_ghanbarian
⭕️ از موءودة تا محرّرة!
چکیده ای از سه شب فاطمیه هیات صاحب العصر اراک/ دی ۱۴۰۱/ حجت الاسلام قنبریان
#بخش_دوم
⬅️ اسلام برای زن، تحریر آورد:
- رسم زنده به گوری را با آیات انقلابی خود برانداخت: "و اذ الموءودة سُئلت بأیِّ ذنب قُتلت"(۸و۹تکویر)
موءودة از "وَاد" است (مقلوب آد/ یئود/ اوداً/ لا یَوُدُه حفظُهما: یعنی حفظ آسمان و زمین بر خدا سنگین نمی شود) یعنی ثقل و سنگینی است. چون خاک بر دختر بچه می ریختند و زیر سنگینی خاک (یک خروار خاک) خفه می شد خداوند واژه "موءوده" برای او ساخت! با بیانی انقلاب که: از این دختر بچه زنده به گور شده روز قیامت سؤال می شود به چه گناهی کشته شدی؟!
این آیات در آن جاهلیت، انقلاب می کرد.
فاطمه دختر پیغمبر کوثر لقب گرفت و زن و دختر محترم شد.
از کالای غارتی، به تشخّص رسید. دیگر بخاطر عار، کشته یا در خانه حبس نمی شد. حجاب برای تامین آزادی حضور اجتماعی او بود.
• فاطمه(س)، مُحَرِّر زن
زن در جاهلیت دچار دو بردگی و اسارت صناعی میشود:
1⃣ کالای غارتی
وقتی زن عار و عورت (نقطه ضعف) است؛ یا زنده به گور می شد یا در خانه حبس می شد!
فاطمه(س) به او تشخص داد. حجاب فاطمه فقط چادر سر کردن نیست. چادر میتوانست از خاستگاه عار و خانه نشین کردن باشد. او حجاب را برای تامین آزادی حضور اجتماعی زن کرد.
به تنهایی حفظ میراث و ارزشهای دفاع مقدس را تامین می کرد. هفته ای دوبار از مدینه، به اُحد می رفت و سید الشهدای بعثت (حضرت حمزه) را زیارت می کرد تا خط شهادت در جامعه ارجمند بماند. فعالیتهای اجتماعی سیاسی دیگر را کم و بیش شنیده اید
2⃣ کالای مصرفی
در جاهلیت اُولی زنی که در معرض تهدید غارت نبود، دختر رئیس قبیله (مثل امّ زمل) بود و حامی داشت، تبرّج می کرد. یعنی با جلوه های زنانه اش در جامعه جولان می داد.
تبرج در جاهلیت مدرن بیشتر است. زن جای حبس در خانه، ویترین می شود. کالای مصرفی است. هم خودش متاع قیمتی است و از آن درآمد کسب می شود. از سر و سینه او صفحات پورن تهیه و درآمد هنگفت میشود. از فیلمهای پورن بیشتر!
هم برای مصرف بیشتر، تبلیغات اجناس دیگر بر عهده زن می شود!
- حضرت امیر(ع) در خطبه۱۷۲ به زیبایی تبرّج را هم کنیزی و کالای مصرفی معرفی می کند. درباره زنی که آیه۳۳ احزاب او را از تبرّج جاهلی حذر داده بود فرمود: فَخَرجوا یَجُرُّونَ حُرمهَ رسولِ الله(ص) کَما تُجَرُّ الاَمَهُ عندَ شِرائِها: (اهل جمل) خروج کردند، حریم و ناموس رسول الله را می کشیدند همانطور که کنیز را وقت فروش می کشند!
❗️به حسب ظاهر آن همسر پیامبر محترم بود روی جمل سوار و دهها نفر افسار می کشیدند و از کُرک و بول شتر تبرک می بردند؛ اما امیرالمومنین این تبرّج را مثل همان کنیز فروشی توصیف می کند!
⬅️ فاطمه(س) از این دربند شدن صناعی با کالای مصرفی شدن هم زن را آزاد کرد!
همان حجاب، زن را اجتماعی می کرد اما از تبرج باز می داشت.
• چیزی که به چشم مایکل کوک آمد!
مایکل کوک مستشرق و اسلام شناس انگلیسی وقتی خبر تجاوز به یک زن در متروی شیکاگو جلوی چشم مردم را در روزنامه نیویورک تایمز خواند به فکر فرو رفت که چرا حاضران به او کمک نکردند؟!
کایلز و چند نفر دیگر هم بعد از اتمام کار و فرار متجاوز و کمک خواهی قربانی، سراغ متجاوز رفتند و او را به دست پلیس سپردند!
جالب برای کوک این بود که کایلز، به قربانی کمک نکرده بود و متجاوز را به سزایش رسانده بود اما در مصاحبه گفت باید به قربانی کمک می کرد!
کوک نتیجه مهمی گرفت: فرهنگ غربی، مفهوم امداد و نجات را می شناسد اما حسی که کایلز برای تعقیب متجاوز کرد امداد نبود چیزی بود که غرب برایش واژه نداشت!
کوک آنرا در مفهوم نهی از منکر و امر به معروف اسلام دید و بیش از ده سال وقت گذاشت تا تحقیقش درباره این فریضه را بشناسد. محصول آن دو جلد کتاب شد که الان به فارسی هم ترجمه شده است.
⬅️ غربزدگی برخی در جامعه ما دارد دفاع از زن را در حد، امداد و نجات مقابل متجاوز و زورگیر تقلیل می دهد! شاید از یک متفکر غربی بپذیرد که راه نجات غرب را هم بیشتر از امداد می داند: امر به معروف و نهی از منکر!
• مایکل کوک، کم دیده بود!
امر به معروف و نهی از منکر، حافظ آزادی جامعه از جمله زنان هست اما ریشه آن جای دیگری است که از دید کوک مخفی مانده است: ولایت طرفینی همه افراد جامعه!
آیه ۷۱توبه زنان را هم دارای این ولایت اجتماعی می شمارد (المومنون والمومنات بعضهم اولیاء بعض) این ولایت، ریشه امر و نهی کردن افراد به هم است که نه فقط قربانی هارا امداد می کند بلکه منکراتی که با رضایت طرفین هست را هم جلوگیری می کند.
⬅️ اسلام -بخلاف غرب- فرهنگ را پیشران سیاست و اقتصاد می کند. بجای اینکه زن بعنوان کالای لوکس و تبلیغات، پیشران اقتصاد و بالتبع پیشران سیاست و فرهنگ شود؛ زن با ولایت اجتماعی اش، پیشران فرهنگ می شود و سیاست و اقتصاد را تحت تاثیر فرهنگ قرار می دهد! (تفصیل در فایل صوتی)
☑️ @m_ghanbarian
سنّت حسنه شماره ۳
پیام توسط یکی از مخاطبان محترم کانال ارسال شده است👇
خانواده همسر من خیلی بزرگوارن، البته از نظر بعضیا کاملا معمولی هستند ولی از دید من بسیار با فرهنگ، مذهبی و عالی هستند.
فرزند دوم ما که چند ماه پیش به دنیا اومد، همه با هم اومدن و بعد از احوال پرسی اولین کارشون تبریک صمیمانه به فرزند اول و دادن هدیه هاشون به او بود. جو خیلی شاد و محبت آمیزی ایجاد شد و دخترم حسابی خوشحال شد برق غرور رو می شد تو چشماش دید:)
بعد که بچه ها رفتند بازی هدیه های اصلیشون رو دادند. دخترم اصلا متوجه نشده بود. وقتی عمه ها و عموها رفتند با ذوق هدیه هاشو آورد و گفت: مامان! خیلی جالبه اومدن داداش رو ببینن اما هممه برای من کادو آوردن!
نکته ش اینه: بدون اینکه خرج اضافه بشه از همون هزینه ای که برای بچه گذاشته بودن یه روسری، گل سر، لباس و... گرفته بودن و بقیه رو تو پاکت دادند.
نکته مهم تر: میتونیم با ارزش دادن به فرزند بزرگ تر روابط بچه ها رو خیلی صمیمی تر کنیم، در حالیکه متاسفانه ما گاه عکس این عمل می کنیم.
#سنّت_حسنه
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
روانشناسی: علمی توصیفی یا هنجاری؟
گفته می شود هدف روانشناسی توصیف، تبیین، پیش بینی، و کنترل (رفتار و فرایندهای ذهنی) است.
این فیلم را ببینید.
رفتاری توصیف می شود. قابلیت پیش بینی هم دارد. به فرض بر مبنای رویکردهای مختلف تبیین هم می شود. حالا، یک پرسش:
با اینهمه اطلاعات که الان داریم، چه باید کرد؟
آیا باید زنان را ترغیب کرد که تصاویر خاصی بر روی اینستاگرام قرار دهند تا مخاطبان بیشتری جذب شوند؟
آیا باید به مردان آموزش داد به سراغ تصاویر نروند؟
آیا باید اینستاگرام را به جُرم تقویت نگاه جنسی به زنان محدود کرد؟
پاسخ این پرسش ها را از کجا دریافت کنیم؟
آیا مکاتب یا رویکردهای موجود در روانشناسی و حتی مشاوره در این باره نظر خاصی دارند؟
مثلا نظر روان پویشی ها چیست؟
نظر رفتارگرایان چیست؟
نظر مشاوران حساس به فرهنگ چیست؟
نظر مشاوران فمینیستی چیست؟
نظر پُست مدرن ها چیست؟
انسانگراها چه می گویند؟
روانشناسان مثبت گرا چه می گویند؟
آیا روانشناسان تکاملی ایده ای به ذهنشان می رسد؟
و در نهایت، آیا نمی توان سخن از روانشناسی اسلامی گفت؟
آیا آنها برای توصیف، تبیین، پیش بینی یا کنترل این رفتار نظری ندارند؟
قدری بیندیشیم...
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
سنّت حسنه شماره ۴
ارسال شده توسط یکی از مخاطبان گرامی کانال👇
دیرزمانی بود که ذهنم درگیر غذاها و پذیرایی هایی بود که بعد از مراسم ختم و نذری و عروسیها داخل سطل زباله ریخته می شد و حقیقتا اذیت میشدم؛ تا اولین نذری روز عاشورا و اولین عروسی شهر همسرم...
حلیم خیلی پر ملاتی بود و کاسه های بزرگ پر شده بودند! مونده بودم چطوری اینهمه رو بخورم و یک گوشه بزرگ از ذهنم درگیر قصه همیشگی بود، که دیدم همه خانمها بلا استثنا یکی یکی از داخل کیفهاشون ظرفهای در دار و قابلمه های کوچیک درآوردن و باقیمانده غذای خودشون و بچه هاشون رو داخلش ریختند و کاسه های بزرگ تمیز به آشپزخونه هیات برگشتند.
تازه فهمیدم چقدر این حرکت که از نظر مردم شهر ما بد هست، اتفاقا کار پسندیده ایه و به فرهنگ اسلامی نزدیکتر هست!
#سنّت_حسنه
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231