eitaa logo
انجمن روانشناسی اسلامی
4.9هزار دنبال‌کننده
783 عکس
90 ویدیو
55 فایل
صفحه رسمی 🔸انجمن روانشناسی اسلامی 🔸 زهیر احمدی دبیر انجمن روان شناسی اسلامی @Psy_ahmadi222 پیگیری کارگاه ها و نشست ها @IPA_Iran وب سایت انجمن Www.islamicpa.com
مشاهده در ایتا
دانلود
💢 توجه كامل به مراجع و درك كامل او قسمت سوم مرحله اول براى درمان مشكل، درك آن مشكل مى باشد؛ اين امر بدون توجه كامل همه جانبه به گوينده و بررسى مسائل از زواياى گوناگون ميسر نمى گردد. توجه كامل به مراجع و نيز درك او، شامل درك مراجع، مشكل و موقعيت او، از جمله موقعيت مالى اش، مى شود. 🔸 الف. توجه به مراجع و درك مشكل او: عبداللّه بن عباس به نقل از پدرش مى گويد: با كسى كه سرگرم كارى است مشورت نكن، اگرچه حاذق (ماهر) باشد. (مجلسى، 1404ق، ج 75، ص 449). 🟣 مشغول بودن به كار ديگر و عدم توجه به مراجع باعث غفلت از گوينده مى گردد؛ اين امر درحالى است كه توجه كامل به گوينده، علاوه بر توجه كامل شنوايى، نياز به توجه تمام جانبه براى درك پيام هاى غيرگفتارى دارد. درصورتى كه مشاور به مراجع توجه نداشته باشد، حتى در صورت ماهر بودنش، مراجع و مسائل او را به طور كامل درك نخواهد كرد. چه بسا اين عدم درك، منجر به ارائه راهكار درمانى برخلاف مصلحت واقعى او گردد؛ در اين صورت، هرچند مشاور در ارائه راهكار هيچ اهمالى نكرده باشد، ارائه راهكار نامناسب (كه از عدم توجه كامل او به مراجع ناشى مى شود)، خود عملى غيراخلاقى محسوب شده و ضمان آور خواهد بود. همچنين كسى كه اشتغال ذهنى زيادى دارد و در اثر آن اشتغال ها در مشاوره به جاى تمركز كامل و تمام جانبه به مراجع و مشكلاتش، ذهن خود را پراكنده مى سازد، مشمول اين حديث بوده و بهتر است از مشورت با او اجتناب نمود. امام صادق عليه السلام از قول لقمان مى فرمايند: هر كس خود را براى نصيحت وراهنمايى مراجعه كنندگانش كاملاًآماده ننمايد، خداوند رأى و فكر صحيح را از او سلب كرده و امانت عقل و انديشه را از او مى گيرد (كلينى، 1365، ج 8، ص 348). مشاور اسلامى با توجه كامل به مراجع و درك واقعى او، مشكل او را همچون مشكل خود قلمداد كرده و در رفع آن نهايت تلاش را خواهد نمود. لزوم توجه و درك مراجع در مشاوره گروهى نيز لازم است؛ به گونه اى كه مشاور بايد توجه به تمام افراد گروه داشته باشد و عده اى از آنها مورد غفلت وى نباشند. چنان كه رسول خدا صلى الله عليه و آله براى حفظ احترام تمام مردم، در مجالس عمومى نگاه هاى مودت آميزخود را به صورت مساوى متوجه همه حاضران مى كردند (فلسفى، 1379، ج 3، ص 420). 🔸 ب. درك موقعيت مالى مراجع و رعايت آن:  مشاور به عنوان شخصى كه براى كمك به مراجع گام نهاده و خواستار يارى رسانى به اوست، معيارهاى مادى را تنها ملاك اين شغل ارزشمند نمى داند و ارزش معنوى آن را بيش از ارزش مادى برمى شمارد. البته اين امر به معناى عدم اخذ حق الزحمه از مراجع نيست؛ اخذ حق الزحمه از مراجع از ضروريات درمانى است كه نمى توان انكار كرد، اما آنچه در نظر مشاور اسلامى مورد تأكيد مى باشد، محوريت يارى رسانى است و حق الزحمه به عنوان وسيله نگريسته مى شود. امام صادق عليه السلام مى فرمايند: برآوردن حاجت مؤمن بهتر است از هزار حج مقبول با همه اعمالش (صدوق، 1400ق، ص 237). 🍀 مشاور اسلامى بدين نكته توجه دارد كه روزى رسان خداست و درصورتى كه مراجعى نياز به مشاوره داشته باشد، اما از لحاظ مادى، از وسعت كافى براى ارائه حق الزحمه برخوردار نباشد، اين امر مشاور را از يارى رسانى به او بازنمى دارد و با كمك به مراجع، بركت را از خداوند دريافت مى دارد؛ چنان كه خداوند كريم در قرآن كريم مى فرمايد: كليدهاى آسمان ها و زمين از آنِ اوست. در روزىِ هر كه بخواهد گشايش مى دهد يا تنگ مى گيرد، و او به هر چيزى داناست (شورى: 12). مشاور اسلامى به مراجعى كه از قدرت مالى كافى براى پرداخت حق الزحمه برخوردار نيست، ارائه خدمات مى دهد و با انجام اين امر و تكليف الهى، علاوه بر كسب آرامش روانى خود و مراجع، بركت را از خداوند مى خواهد و چه بسا سود بيشترى برايش حاصل گردد؛ زيرا خداوند مى فرمايد: روزى پروردگارت بهتر و پايدارتر است (طه: 131) با تشکر 🌺 https://eitaa.com/islamicpa
موضوعات پيشنهادی پایان نامه- علوم تربیتی و روانشناسی- شورای عالی انقلاب فرهنگی.pdf
173.3K
📖 موضوعات پیشنهادی دبیرخانه حمایت و هدایت پایان نامه های علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی 🖌(کارگروه تعلیم و تربیت و روان شناسی) 💢 از صفحه 24 به بعد موضوعات روان شناسی است با تشکر 🌺 https://eitaa.com/islamicpa
نشست تخصصی کمیسیون روانشناسی اسلامی هفتمین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی، سه‌شنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۲ از ساعت ۸ تا ۱۷ در مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار خواهد شد. دریافت برنامه کامل کمیسیون: https://icih.ir/?page_id=9539 مکان: قم، بلوارامین، ابتدای خیابان جمهوری اسلامی، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) پخش آنلاین: https://iki.ac.ir/live با تشکر 🌺 انجمن روانشناسی اسلامی https://eitaa.com/islamicpa
🎓 حرکت به سوی روانشناسی اسلامی 🏢 _ شماره پنجم 🌐 دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی مرتبط با حوزه علمیه 🔻کارشناسی ارشد روانشناسی اسلامی مثبت گرا رشته اسلامي گرايش ، يکي از دوره‌هاي آموزشي در نظام آموزش عالي است؛ که مفاهيم، اصول نظري و عملي و روش‌هاي پژوهش در موضوعات و مسائل مثبت‌گرا را در دو قلمرو علم و دين بررسي مي‌کند. 🔸 این رشته از تلفیق دو دیدگاه کلاسیک و اسلامی پدید آمده است. در بخش کلاسیک، دیدگاه های دانش روان شناسی به صورت مستقل مطرح می شود از این رو روان شناسی اسلامی مثبت گرا به عنوان یک رشته مستقل طراحی شده است. 🍀 در بخش بررسی های اسلامی نیز روش اکتشافی و تحلیل محتوا به کشف و پردازش دیدگاه خاص دین می پردازد.  و هدف کلي آن عبارت است از تربيت مدرسان و پژوهشگران آگاه به هر دو قلمرو و توانمندسازي آنان در شناسايي و استخراج ديدگاه‌هاي دين در روان‌شناسي مثبت‌گرا؛ به منظور افزايش کارآيي دانش‌آموختگان در ارتقاء سطح زندگي و تربيت انسان‌هاي فرهيخته و سرآمد. 👈 جهت آشنایی بیشتر با مراکز ارائه دهنده این رشته، لینک های زیر را لمس کنید: دانشگاه قرآن و حدیث : https://qhu.ac.ir/ موسسه آموزش عالی اخلاق و تربیت: http://ueae.ir/ با تشکر 🌺 https://eitaa.com/islamicpa
🔰زمان ثبت نام آزمون صلاحیت حرفه ای روانشناسان و مشاوران اعلام شد 🔹️معاونت آموزشی و پژوهشی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور زمان ثبت‌نام آزمون صلاحیت حرفه‌ای روانشناسان و مشاوره را اعلام کرد. 🔹️لازم به ذکر است تمامی مراحل ثبت‌نام الکترونیکی بوده و متقاضیان باید از طریق درگاه سازمان سنجش آموزش کشور، مدارک خود را بارگذاری کنند. مشروح خبر👇🏻 https://pcoiran.ir/news/post/339/ پایگاه اطلاع رسانی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره با تشکر 🌺 انجمن روانشناسی اسلامی https://eitaa.com/islamicpa
🎓 حرکت به سوی روانشناسی اسلامی 🏢 5 🔸نام نشریه: (62) (سال شانزدهم، شماره دوم، پياپي 62، تابستان 1402، ص 53-74) 🌐 عنوان مقاله: « تأثیر آموزش جنسی مبتنی بر آموزه‌های اسلامی ‌بر رضایت جنسی زوجین» 🔸نویسنده: محمدرضا بنیانی/ابوالقاسم بشیری/محمدرضا احمدی/ غلامرضا جندقی 💠 چکیده: از جمله بااهمیت‌ترین مسائل زندگی زناشویی زوجین بوده و زمینه‌ساز آرامش و محبت بیشتر زوجین و استحکام خانواده است. پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر مبتنی بر آموزه‌های اسلامی ‌بر رضایت جنسی زوجین انجام شده است. طرح پژوهش از نوع «» و به شیوه ‌ـ پس‌آزمون و پیگیری با گروه گواه است. جامعه این پژوهش را تمام زوجین مراجعه‌کننده به مرکز مشاوره «مأوا» شهر قم تشکیل می‌دادند که خواستار شرکت در جلسات آموزشی، به منظور بهبود خود بودند. نمونه پژوهش شامل 14 زوج واجد شرایط بودند که به شیوه «نمونه‌گیری در دسترس» انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه مداخله و گواه قرار داده شدند. ابزار گردآوری داده‌ها «رضایت جنسی» (1998) بود که توسط شرکت‌کنندگان در مراحل پیش‌آزمون و پس‌آزمون با پیگیری (دو ماه) تکمیل شد. 10 جلسه یك‌ساعته با توالی هر هفته دو جلسه برای گروه مداخله اجرا شد. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS.19 و با روش تجزیه و تحلیل گردید. نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد آموزش جنسی مبتنی بر آموزه‌های اسلامی، رضایت جنسی مردان (557/86 F= و 001/0 P=) و زنان (475/18 F= و 001/0P=) گروه مداخله را به‌طور معناداری افزایش داده است. همچنین مبتنی بر آموزه‌های اسلامی‌ در ارتقای مؤثر است. 🔹: ، ، با تشکر 🌺 https://eitaa.com/islamicpa
🎓 حرکت به سوی روانشناسی اسلامی 🏢 _ شماره 4 🌐 پايان‌نامه_دکتری عنوان پايان‌نامه: «بررسی تجربی تحول ایمان به خدا در گستره سنی کودکی سوم و نوجوانی(7 تا 17 سال)» مقطع: دانش‌پژوه: حجت الاسلام مجتبی حیدری استاد راهنما: دکتر علی عسگری استاد مشاور: حجت الاسلام دکتر محمود نوذری و حجت الاسلام دکترسیدمحمدرضاموسوی نسب مرکز علمی: (ره) 💠 پژوهش حاضر با هدف شناسایی و تبیین مراحل تحول ایمان به خدا در کودکان و نوجوانان مسلمان ایرانی بر پایه یک مدل سه مؤلفه ای شناخت ایمانی، عاطفه ایمانی، و التزام ایمانی انجام گرفت (که با تحلیل عاملی تأییدی انجام شده، مؤلفه شناخت ایمانی به دو مؤلفه مجزای «» و «» تقسیم شد و مؤلفه های مورد سنجش به چهار مؤلفه افزایش یافت). 🔸 گروه نمونه شامل ۱۹۸ دانش آموزان دختر و پسر ۷ تا ۱۷ ساله شهر بود که بر اساس روش نمونه برداری طبقه ای انتخاب شدند. داده ها بر پایه روش بالینی و از طریق مصاحبه انفرادی نیمه ساخت یافته، گردآوری و توسط پنج متخصص روان شناسی و علوم حوزوی ارزیابی و نمره گذاری و با استفاده از تحلیل محتوا، تحلیل واریانس یک و چند راهه و مشخصه های آماری توصیفی تحلیل شد. 🔸 نتایج نشان داد که: - مفهوم کلی را می توان در چهار مرحله تحولی ایمان حسی نامتمایز، ایمان مفهومی آموخته شده، ایمان انتزاعی ابتدایی و ایمان انتزاعی کامل متناظر بر چهار گروه ۷ -۸ -۹- ۱۱، ۱۲ – ۱۳- ۱۴ و۱۷ سال طبقه بندی کرد. -گروه بندی سنی مؤلفه های چهارگانه شامل شناخت خدا ۷ –۸-۹-۱۱، ۱۲ - ۱۴ - ۱۵ - ۱۷ سال، شناخت نظام معنایی ۷ –-۸-۹-۱۱-۱۲-۱۳-۱۴-۱۷ سال، عاطفه ایمانی ۷ – ۸-۹-۱۱، ۱۲ - ۱۳ و ۱۴ - ۱۷ و التزام ایمانی ۷- ۹, ۱۰ -۱۲، ۱۳ - ۱۴ و ۱۵ - ۱۷ به دست آمد. - تفاوت بین دو جنس نشان داد که تنها در مؤلفه عاطفه ایمانی به گونه معناداری نمره بیشتر از به دست آوردند. 🔹: ، ایمان، ، بالینی با تشکر 🌺 https://eitaa.com/islamicpa
🎉 اثری از اساتید عضو افتخاری و پیوسته انجمن روانشناسی اسلامی🎉 📚کتاب *روان‌شناسی شخصیت*؛ نقد و بررسی و مطابقت‌های فرهنگی به ضمیمه نظریه‌های معنوی/مذهبی 🖌مؤلفان: دکتر مسعود جان‌بزرگی، دکتر محمد زارعی توپخانه، دکتر عباسعلی هراتیان، دکتر محمدصادق شجاعی، دکتر سیدمهدی خطیب، دکتر محمود آزادی، دکتر جواد ترکاشوند و محمود اصفهانیان 💡چاپ اول / تابستان 1402 📘 قطع وزیری / 691 صفحه 💰 قیمت 414.000 تومان 🔴 لینک خرید کتاب: 📕https://rihu.ac.ir/fa/page/240 --------------- 🔻کتاب نما: https://eitaa.com/ketabnama_rihu با تشکر 🌺 https://eitaa.com/islamicpa
جلسه صمیمی انجمن روانشناسی اسلامی با سازمان فرهنگی خانواده سپاه کشور پنج شنبه مورخ ۲ آبان ۱۴۰۲ نشستی جهت بررسی همکاری های دو طرفه بین انجمن روانشناسی اسلامی با سازمان فرهنگی خانواده سپاه کشور در انجمن روان شناسی اسلامی برگزار شد. در این جلسه که با حضور حجت‌ الاسلام و المسلمین آقای زنگنه مسئول محترم سازمان فرهنگی خانواده سپاه و آقای دکتر شیخ و آقای دکتر عبداللهی از مدیران ارشد مشاوره و خانواده سازمان و حجت الاسلام و المسلمین آقای دکتر هادی ریاست محترم انجمن روانشناسی اسلامی و ححت الاسلام و المسلمین آقای دکتر حیدری مسئول کمیته روابط عمومی انجمن برگزار شد، مسائلی پیرامون شناسایی ظرفیت های دو مجموعه جهت همکاری در برگزاری دوره های آموزشی مشاوره با رویکرد اسلامی برای مشاوران مراکز مشاوره سپاه مطرح گردید. در پایان مقرر شد بعد از بررسی تخصصی جلسات دوطرفه، در یک جلسه تفاهم نامه همکاری بین دو مجموعه منعقد شود. با تشکر 🌺 انجمن روانشناسی اسلامی @islamicpa
🎓 حرکت به سوی روانشناسی اسلامی 📄 3 📰نام نشریه: 📚 📝 حوزه های تحت پوشش: , 🔸سازمان علمی ناشر مجله: جامعه المصطفی العالمیه رتبه: : آقای دکتر محمدمهدی صفورایی پاریزی 💠 معرفی: «» نشریه ای علمی و بین المللی است و در پی آن است که اندیشه های علمی دانش پژوهان و اساتید را با محوریت «مطالعات روانشناختی» مبتنی بر مبانی اندیشه اسلامی منتشر نماید. این نشریه در حوزه روان‌شناسی مبتنی بر مبانی اندیشه اسلامی مقاله می پذیرد. 🔹 «» تحت حمایت می باشد و مقالات هر شماره آن پس از انتشار در پایگاه سیویلیکا نمایه سازی و منتشر می شود. با تشکر 🌺 https://eitaa.com/islamicpa
مولانا الإمامُ المهديُّ عليه السلام : أمّا وَجـهُ الانْتِفاعِ بي في غَيبَتي فكالانْتِفاعِ بالشَّمسِ إذا غَيَّبها عَنِ الأبصارِ السَّحابُ وإنّي لَأمانٌ لأهلِ الأرضِ كما أنّ النُّجومَ أمانٌ لأهلِ السَّماءِ . مولانا حضرت امام مهدى عجل الله تعالی فرجه الشریف : چگونگى بهره مند شدن از من در روزگار غيبتم ، همچون بهره مند شدن از خورشيد است. آنگاه كه در پس ابر از ديدگان پنهان مى شود. من مايه امان زمينيانم همچنان كه ستارگانْ مايه امان آسمانيان هستند. بحار الأنوار : 52 / 92 / 7 . اللهم عجل لولیک الفرج با تشکر 🌺 انجمن روانشناسی اسلامی https://eitaa.com/islamicpa
🏴جلوه هایی از فرزندپروری فاطمی🏴 1⃣ محبت و مهرورزی به فرزندان روان شناسان معتقدند که کودکان به موازات نیازهای زیستی و فیزیولوژیکی به ویژه در سنین نخستین، نیازمند ارتباطات و پذیرش از جانب دیگران هستند که برآورده کردن این نیازها، موجب بستر سازی آرامش و تعادل روانی و دستیابی به برخی از بالندگی های روانی است. ، خاطر، ، اعتماد به نفس، اعتماد به والدین، الگو گیری در به دیگران و پیشگیری از انحرافات، نمونه ای از این امتیازات است. ✅ درس محبت در خانه حضرت زهرا (س) به طور کامل ارائه می شد و آن حضرت که خود از سرچشمه محبت و عطوفت رسول خدا (ص) سیراب شده و قلبش کانون محبت به همسر و فرزندانش بود در این جهت نیز وظیفه مادری خود را به بهترین شکل انجام می داد.  2⃣ بوسیدن و ملاطفت با کودکان یکی از مهم ترین نیازهای هر برخورداری از عواطف پاک و مهر و محبت و خویشاوندان و والدین است. یکی از راه های پرورش شخصیت عاطفی کودک، ابراز و از جمله بوسیدن است. ✅ بوسه های مکرر پیامبر اکرم (ص) بر رخسار و دست و بازوی فاطمه (س) نشانه ای از ابراز علاقه آن حضرت به فرزندش بود. آن حضرت به محبت کردن و توجه به کودکان بسیار اهمیت می داد، چنان که: روزی رسول خدا (ص) امام حسن (ع) را می بوسید و نوازش می کرد، اقرع بن حابس عرض کرد: من ده فرزند دارم، ولی تا به حال هیچ یک از آنان را نبوسیده ام. پیغمبر اکرم (ص) غضبناک شد و فرمود: اگر خدا محبت را از قلب تو گرفته است، من چه کنم؟! هر کس نسبت به اطفال ترحم نکند و احترام بزرگ سالان را نگه ندارد، از ما نیست. حضرت زهرا (س) نیز که تربیت یافته چنین مکتبی بود، با بوسیدن مکرر فرزندان خود، شخصیت عاطفی آنها را پرورش می داد. 3⃣ بازی با کودکان، روش مؤثر در تربیت ، شیوه ای است که تأثیرات مثبت و گوناگونی را بر روحیه فرزند به جای می گذارد، او را شکوفا و عواطف کودکانه او را از محبت سیراب می سازد. بازی کودکانه با فرزندان، جسمی و فکری کودک را سرعت می بخشد و احساسات پاک مادری را به او منتقل می کند. نشاط، شادابی، خلاقیت، ابتکار و نوآوری و اعتماد به نفس را در او ایجاد و زمینه را برای ظهور استعدادهای نهفته کودک فراهم می آورد. ✅ حضرت فاطمه (س) از همان دوران کودکی با فرزندانش هم بازی می شد و به این نکته نیز توجه داشت که در بازی، نوع الفاظ و حرکات مادر سرمشق کودک قرار می گیرد، بنابراین باید از کلمات و جملات مناسبی استفاده کرد. افزون بر این باید در قالب بازی و شوخی، شخصیت کودک را تقویت ساخت و او را به داشتن نیکی ها و ارزش های اکتسابی تشویق و راهنمایی کرد. نقل شده است حضرت با فرزندش امام حسن مجتبی (ع) بازی می کرد و او را بالا می انداخت و می فرمود: « پسرم حسن، مانند پدرت باش، ریسمان ظلم را از حق بر کن، خدایی را بپرست که صاحب نعمت های متعدد است و هیچ گاه با صاحبان ظلم و تعدی، دوستی مکن». با تشکر🖤 https://eitaa.com/islamicpa