برگزاری دومین همایش «ابن سینا و حکمت مشرقی»
دومین همایش «ابن سینا و حکمت مشرقی» بهمت بنیاد حکمت اسلامی صدرا و با همکاری بنیاد ایرانشناسی و چند نهاد دیگر، برگزار میگردد.
موضوع: «بازخوانی تأثیر حکمت ایرانی بر فلسفه ابن سینا»
تاریخ: دوشنبه 10 دیماه 1397؛ ساعت 8.30 الی 12.30
علاقهمندان به حضور در همایش، برای ثبت نام به وبسایت mullasadra.org مراجعه نمایند.
شرکت در همایش رایگان است.
اطلاعات تکمیلی از طریق وبسایت فوق و کانالهای اطلاعرسانی بنیاد در دو پیامرسان سروش و ایتا بنشانی @mullasadra_siprin اعلان خواهد شد.
تلفن دبیرخانه همایش: 88153221، 88153494
🔸 آئين رونمايي از 10 اثر فاخر مرکز پژوهشی دائرةالمعارف علوم عقلي اسلامي
با پیام حضرت آيتالله العظمي جوادي آملي
و با سخنراني حضرت آيتالله علامه مصباح يزدي
5شنبه 22آذر ساعت8:30
قم، بلوار جمهوری اسلامی، ،مؤسسه آموزشي وپژوهشي امام خمینی
🔹 گفتنی است اصطلاح نامه فلسفه سیاسی در قالب کتاب و نرم افزار نیز در این برنامه رونمایی می شود.
🔸 این اثر دربردارنده 1800 اصطلاح فلسفه سیاسی، با ذکر روابط اصطلاح نامه ای، تعاریف یا مستندات هر اصطلاح برگرفته از منابع معتبر است و در 17 رده: حکمت، سعادت، فضیلت، اجتماع، مدینه، مکتب، سیاست، ریاست، حکومت، حاکمیت، قدرت، امنیت، عدالت، مصلحت، آزادی، مشارکت و انقلاب دسته بندی شدهاند.
@Islamicpp
در پایان فصل پاییز شاهد آغاز به کار چهارمین نمایشگاه دست آوردهای معاونت پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی هستیم. به همین مناسبت از تمامی محققین گرامی دعوت میشود تا از روز شنبه تا پنجشنبه ضمن بازدید از غرفه پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی از نزدیک با جدیدترین آثار پژوهشی این پژوهشکده آشنا شوند.
پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی یکی از پژوهشکده های پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی است که دارای سه گروه فلسفه سیاسی، فقه سیاسی و علوم سیاسی است که آثاری در این سه زمینه منتشر می کند
این نمایشگاه از روز شنبه 24آذر شروع به کار کرده است و تا روز پنجشنبه 29آذر در قم، ابتدای خیابان معلم، سالن همایش های غدیر برپا است و از ساعت هشت صبح تا چهارده و از پانزده تا بیست شب پذیرای مراجعان است.
#پژوهشگاه_علوم_و_فرهنگ_اسلامی
#پژوهشکده_علوم_و اندیشه_سیاسی
@Islamicpp
#پیش_نشست
همایش نقش حکمت اسلامی در انقلاب اسلامی
🔷 موضوع:
#عرفان_اسلامی_و_اجتماع
🔷ارائه دهنده:
#استاد_فلاح
🔶زمان:
پنجشنبه، ۲۹ آذر، ۹/۳۰ الی ۱۲
🔶مکان:
بلوار امین، مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران
🔴مدرسه تخصصی حکمت و عرفان🔴
🔍 باقرین علیهما السلام - ویژه خواهران🔎
http://eitaa.com/joinchat/2597715981C03ff0f3b9d
سلام علیکم
با احترام به استحضار می¬رساند پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی در راستای فعالیتهای علمی و پژوهشی خود در نظر دارد در پنجمین روز هفته پژوهش، نشستِ علمی «بیان دستاوردهای پژوهشی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی» با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین آقای دکتر منصور میراحمدی به همراه رونمایی از آثار جدید پژوهشی را برگزار نماید. ازاین رو، از محققان ارجمند دعوت می¬شود تا با حضور در این نشست ما را در انجام رسالت علمی یاری فرمایند.
زمان: چهارشنبه 28/09/97
ساعت : 18-20
مکان: ابتدای خیابان معلم، سالن نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری دفتر تبلیغات اسلامی
پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی
هدایت شده از محسن جبارنژاد
🔴 تازه های کتاب
🔽 کتاب امام خمینی(ره) و مساله آزادی، جدیدترین اثر استاد شریف لک زایی است. کتاب، در فضایی انضمامی به مساله آزادی پرداخته است. بخش آخر کتاب، با آنکه به ظاهر خاتمه کتاب محسوب می شود، ولی می توان آن را نقطه ی آغاز نگرش جدید و متاخر استاد به مساله آزادی دانست. نوع نگاه ایشان به آزادی در کل کتاب، با این قسمت آخر که در قالب پیوست آمده، تفاوت و تمایزی آشکار دارد، به این دلیل که در پیوست آخر کتاب،مساله آزادی با رویکرد حِکمی و تحت تاثیر حکمت متعالیه مجددا بازخوانی شده که شاید اگر این پیوستار، بسط بیشتری داده می شد، چه بسا نوعی ناهمگونی و غیر یکدستی هم در متن اثر مشاهده می شد. البته اشاره به این رویکرد جدید در باب آزادی، آنهم در حد طرح مساله و نشان دادن نقطه ی آغازِ یک مسیر جدید در تاملات نویسنده در باب آزادی، اقدامی لازم و هوشمندانه بود. من این رویکرد جدید استاد به آزادی را "رویکرد وجودی" به آزادی می نامم. چنین رویکردی بی شک افق های جدیدتری را فراروی تامل فلسفی( بالاخص فلسفه سیاسی) در باب آزادی خواهد گشود.
🔽 البته منظورم از رویکرد وجودی به آزادی، نگاه رایج اگزیستانسیالیستی الحادی که مبتنی بر نفی ماهیت متعیَّن و پیشینیِ انسانی است، نیست، بلکه منظورم رویکردی است که برگرفته از اصالت وجود به مثابه نقطه ی کانونی دستگاه حکمت متعالیه است که از جمله نتایج آن، تاکید بر خالقیت و سازنده بودن آدمی است. چنین نگاهی به آزادی، با نتایج رویکرد اگزیستانسیالیستی به آزادی، عمیقا متفاوت است.
🔽 در این رویکرد وجودی، شاهدتجربه و تکاپوی دائمی وجودی و نوعی صیرورت مدام هستیم. وجود، همواره در حال شدن است، درست به دلیل آنکه بودِ از پیش مقدَّری وجود ندارد و با تلاش آگاهانه و اختیاری آدمی است که شکل می گیرد.البته دین و جامعه در این تکاپوی دائمی وجودی نقش دارند، منتها نقشی مکمل و کمکی، لذا هر دو به نوعی در خدمت همان تحقق وجودی اند و منافاتی با آزادی آدمی و نقش ویژه او در توسعه وجودی خویش، ندارد. رویکرد وجودی به آزادی، بر چنین نگاهی ابتناء یافته است.
🔽 خواندن این کتاب را به همه علاقه مندان توصیه می کنم و برای استاد آرزوی موفقیت روز افزون دارم...
محسن جبارنژاد
🔸بتهای اندیشه غربی توسط اندیشه برهانی شکسته میشوند
حسینعلی #رمضانی : در برخورد با یک علم سوال سه گانه چیستی، چرایی و چگونگی آن علم پیش روی یک محقق قرار می گیرد؛ بنابراین باید سوال طرح کرد که سیاست چیست؟ هدف غایی سیاست چیست؟ و سیاست چگونه صورت می پذیرد؟ نظامی از مسائل بنیادین در این علم وجود دارد که باید پاسخ منطقی به آنها داد.
🔹 پس از آن باید در برخورد با یک علم به لایه ها و سطوح آن نظر افکند، مبنی بر اینکه جهان بینی و گفتمان غالب نسبت به علم سیاست، مفهوم یا مفاهیم کلیدی آن علم، اخبار و گزاره های توصیفی از آن، تئوریهای علم سیاست، ارزش ها و گزاره های انشایی در سیاست، قواعد حاکم بر روابط پدیده های سیاسی، تعیین روابط در قالب ساختارها و تعریف حدود وظایف و اختیارات بین اجزای سیاسی، کنش گران و شاخصه های آنها در عرصه سیاست و در نهایت برآیند لایه ها و سطوح در رفتارهای سیاسیون مطرح می شود.
🔹با این نگاه به صدر و ذیل علم سیاست، حالا باید پرسید که کدام بخش در این نقشه معرفت سیاسی درست معنا و برداشت شده و کدام بخش به انحراف کشیده شده است.
#مبانی
گزارش کامل #گفتگو :
🌐 vasael.ir/0003GJ
🆔 @vasael_ir
فراخوان مقاله بیست و سومین همایش بزرگداشت حکیم ملاصدرا (1398)
بیست و سومین همایش بزرگداشت حکیم ملاصدرا، با موضوع «حکمت ایرانی و حکمت متعالیه» در خردادماه 1398 برگزار خواهد شد.
بدین وسیله از اساتید، صاحبنظران و پژوهشگران حوزه و دانشگاه دعوت میشود با ارائه مقاله دربارۀ موضوعات مرتبط با این حوزه، در همایش شرکت نمایند.
اطلاعات تکمیلی و ریز موضوعات پیشنهادی، در پایگاه mullasadra.org قابل دستیابی است.
@siprin
http://mullasadra.org/new_site/persian/Site%20News/Latest/Farakhan98.htm
✅کتاب تاملات فلسفی در ایران معاصر اثر دکتر یوسفی راد در بیستمین همایش کتاب سال حوزه شایسته تقدیر شناخته شد.
♍️بیستمین همایش کتاب سال حوزه و دومین جشنواره مقالات علمی حوزه با حضور آیت الله العظمی مکارم شیرازی، آیت الله اعرافی و علما و فضلا و محققان حوزوی در تالار همایش های مدرسه عالی دارالشفا قم برگزار شد.
♍️در مراسم اختتامیه کتاب سال حوزه و دومین جشنواره مقالات علمی حوزه از برترین های این عرصه تجلیل شد.
از مجموع یک هزار و ۱۷۲ اثر که به دبیرخانه همایش کتاب سال رسیده بود در نهایت ۵۱ اثر، برگزیده، شایسته تحسین و شایسته تقدیر شناخته شدند. ۴ اثر عنوان "برگزیده" را کسب نموده و ۲۱ اثر، جایگاه "شایسته تقدیر" را احراز نمودند.
♒️ اين اثر محصول تلاش فكرى پژوهشگر فرهيخته آقاى دكتر مرتضى يوسفىراد است كه با هدف شناسايى نوع دغدغههاى ذهنى و فلسفى دوره معاصر ايران و بيان وجود آشفتگى و عدم انسجام معنايى و مبنايى در ميان مفاهيم زندگى سياسى اين دوره، در عرصه انديشه و فلسفه سياسى نگارش يافته است و گامى جديد براى فراهم كردن زمينههاى تقويت فلسفه سياسى اسلامى بهشمار مىآيد که برای بهره مندی دانشجویان عزیز و طلاب محترم علوم دینی تهیه شده است و امید است علاوه بر جامعه دانشگاهی و حوزوی، دیگر علاقهمندان نیز از آن بهرهمند شوند.
کتاب تاملات فلسفی در ایران معاصر تاکید دارد که فضای فکری و سیاسی اجتماعی ایران معاصر بهدلیل ورود افکار و ایدئولوژیهای عصر مدرن و پیدایش مطالبات جدیدی که با اقتضائات سنت فکری و اعتقادی جامعه ایران متفاوت بوده، تأملات فلسفی خاصی را از مفاهیمی چون عدالت و آزادی و قانون و شریعت از سوی عالمان و متفکران اسلامی طلبیده است.
این تأملات بهدلیل متفاوت بودن متعاملین آنها به دو مقطع انقلاب مشروطه و پهلوی دوم تا انقلاب اسلامی تقسیم شدهاند. در مقطع اول تأملات عقلی صورت گرفته از آشفتگی معنایی و مبنایی برخوردار بوده اما در مقطع دوم بهدلیل برخورداری فیلسوفان از مبادی و مبانی قوی، مواجهۀ آنان با چالشهای پیش آمده قوی بوده و زمینهها و بسترهای نظری و مبنایی مطالبه نظم جدیدی را از طریق انقلاب اسلامی فراهم میسازند.
✅پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی لازم میداند از تلاشهای مؤلف محترم آقای دکتر مرتضی یوسفی راد، ارزیابان محترم آقای دکتر محمد پزشگی و آقای دکتر محمود شفیعی، مدیر محترم گروه آقای دکتر شریف لکزایی، مدیر محترم امور پژوهشی آقای محمود فلاح و مدیر محترم سابق امور پژوهشی آقای رجبعلی اسفندیار و تمام دستاندرکاران نشر تشکر و قدردانی کند.
#پژوهشگاه_علوم_وفرهنگ_اسلامی|#کتاب_سال_حوزه_|#دکتر_مرتضی_یوسفی_راد
پایگاه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
www.isca.ac.ir
کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان سروش
https://sapp.ir/isca.ac.ir.
کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان ایتا
https://eitaa.com/isca24
کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان بله
https://ble.im/isca24
صفحه اختصاصی پژوهشگاه در اینستاگرام
https://www.instagram.com/isca.ac.ir
🔻آیت الله تحریری در واکنش به سخنان مهدی نصیری در برنامه چهارسو: شخصیت امامخمینی(ره) ناقضکلامی است که میگوید فلسفیها کمتر انقلابی بودهاند/ علامهطباطبائی نظریهپرداز قرآنی حکومتاسلامی است/ شواهد و قرائنی که از شخصیت همراه علامهطباطبائی با نهضت امام پرده برمیدارد
http://yon.ir/JtIXc
🔹 اولا به لحاظ نوشتاری؛ المیزان مخصوصا آیه آخر سوره مبارکه آل عمران بیانگر دیدگاه ایشان در حکومت اسلامی است و بعضی از مقالاتی که ایشان بصورت فارسی در کتاب بررسی های اسلامی دارند تحت موضوع ولایت این مطلب را می رساند که ما به هر حال حکومت داریم و این حکومت هم باید تحت حاکمیت کسی باشد که به احکام دین تسلط دارد. اصلا مسئله حکومت اسلامی را ایشان از دیدگاه قرآن اثبات کرده اند.
🔹 این کلام را که فلسفی ها کمتر انقلابی هستند همین حرکت حضرت امام خمینی(ره) نقض می کند چرا که امام خمینی(ره) هم عارف هستند و هم فیلسوف و فقیه. پس اینکه خاصیت فلسفه انقلابی نبودن و ارتباط کمتر با حکومت را ایجاب کند اینطور نیست.
🔹عده ای از کسانی که حامل پیام انقلاب و طرفدار امام و انقلابی خاص بودند و اتفاقا از فلاسفه هم بودند از شاگردان حضرت علامه طباطبایی بودند که این ها البته بصورت تایید است. آیت الله مصباح یزدی، آیت الله مطهری، آیت الله بهشتی ، آیت الله جوادی آملی، آیت الله حسن زاده، آیت الله انصاری شیرازی که چقدر ایشان زندان و تبعید کشیده اند، آیت الله دکتر احمدی، آیت الله ابراهیم امینی اینها از اساتید فلسفه هستند و برخی شان صاحب نظر و صاحب مکتب فلسفی هستند، نمونه هایی از کسانی هستند که هم شاگردان فلسفی ایشان بودند و هم از انقلابی های خاص بودند.
🔹قبل از انقلاب جلساتی تشکیل می شد از طرف بزرگان قم که حضرت امام خمینی(ره) بودند و مراجع تقلید در آن حاضر بودند و علامه طباطبایی هم در آن جلسات شرکت داشتند و بنده این را از آیت الله شبستری شنیده ام و نقل می کنم که مرحوم علامه در جلسات مشورتی بررسی مسائل حکومت شاه و برخورد با آن حضور جدی داشتند.
🔹وقتی حضرت امام خمینی (ره) تشریف می آورند مرحوم علامه به دیدار حضرت امام خمینی(ره) می روند که کمتر کسی در این سن چنین حرکتی را می کند حتی در آن دیدار شلوغ در مدرسه علوی شنیده ام که عمامه ایشان هم بر زمین افتاده بود از شلوغی. اینها همه تاییداتی هستند که ایشان، هم امام را قبول داشتند و هم انقلاب را قبول داشتند.
📎 برای مطالعه کامل مطلب به لینک زیر مراجعه کنید:
yon.ir/RCfpE
هدایت شده از کانال اطلاع رسانی بنیاد حکمت اسلامی صدرا
Farakhan 98-Final.pdf
254.4K
فرخوان مقاله بیست و سومین همایش ملاصدرا (1398)
هدایت شده از آموزش منطق و فلسفه اسلامی
1_46444946.pdf
3.46M
✅کتاب انقلاب چهل ساله
👈نگاهی به دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران
#انقلاب
#چهل_ساله
#انقلاب_چهل_ساله
⬅️عضویت در کانال آموزش منطق و فلسفه اسلامی👈
@falsaf