🔸بتهای اندیشه غربی توسط اندیشه برهانی شکسته میشوند
حسینعلی #رمضانی : در برخورد با یک علم سوال سه گانه چیستی، چرایی و چگونگی آن علم پیش روی یک محقق قرار می گیرد؛ بنابراین باید سوال طرح کرد که سیاست چیست؟ هدف غایی سیاست چیست؟ و سیاست چگونه صورت می پذیرد؟ نظامی از مسائل بنیادین در این علم وجود دارد که باید پاسخ منطقی به آنها داد.
🔹 پس از آن باید در برخورد با یک علم به لایه ها و سطوح آن نظر افکند، مبنی بر اینکه جهان بینی و گفتمان غالب نسبت به علم سیاست، مفهوم یا مفاهیم کلیدی آن علم، اخبار و گزاره های توصیفی از آن، تئوریهای علم سیاست، ارزش ها و گزاره های انشایی در سیاست، قواعد حاکم بر روابط پدیده های سیاسی، تعیین روابط در قالب ساختارها و تعریف حدود وظایف و اختیارات بین اجزای سیاسی، کنش گران و شاخصه های آنها در عرصه سیاست و در نهایت برآیند لایه ها و سطوح در رفتارهای سیاسیون مطرح می شود.
🔹با این نگاه به صدر و ذیل علم سیاست، حالا باید پرسید که کدام بخش در این نقشه معرفت سیاسی درست معنا و برداشت شده و کدام بخش به انحراف کشیده شده است.
#مبانی
گزارش کامل #گفتگو :
🌐 vasael.ir/0003GJ
🆔 @vasael_ir
فراخوان مقاله بیست و سومین همایش بزرگداشت حکیم ملاصدرا (1398)
بیست و سومین همایش بزرگداشت حکیم ملاصدرا، با موضوع «حکمت ایرانی و حکمت متعالیه» در خردادماه 1398 برگزار خواهد شد.
بدین وسیله از اساتید، صاحبنظران و پژوهشگران حوزه و دانشگاه دعوت میشود با ارائه مقاله دربارۀ موضوعات مرتبط با این حوزه، در همایش شرکت نمایند.
اطلاعات تکمیلی و ریز موضوعات پیشنهادی، در پایگاه mullasadra.org قابل دستیابی است.
@siprin
http://mullasadra.org/new_site/persian/Site%20News/Latest/Farakhan98.htm
✅کتاب تاملات فلسفی در ایران معاصر اثر دکتر یوسفی راد در بیستمین همایش کتاب سال حوزه شایسته تقدیر شناخته شد.
♍️بیستمین همایش کتاب سال حوزه و دومین جشنواره مقالات علمی حوزه با حضور آیت الله العظمی مکارم شیرازی، آیت الله اعرافی و علما و فضلا و محققان حوزوی در تالار همایش های مدرسه عالی دارالشفا قم برگزار شد.
♍️در مراسم اختتامیه کتاب سال حوزه و دومین جشنواره مقالات علمی حوزه از برترین های این عرصه تجلیل شد.
از مجموع یک هزار و ۱۷۲ اثر که به دبیرخانه همایش کتاب سال رسیده بود در نهایت ۵۱ اثر، برگزیده، شایسته تحسین و شایسته تقدیر شناخته شدند. ۴ اثر عنوان "برگزیده" را کسب نموده و ۲۱ اثر، جایگاه "شایسته تقدیر" را احراز نمودند.
♒️ اين اثر محصول تلاش فكرى پژوهشگر فرهيخته آقاى دكتر مرتضى يوسفىراد است كه با هدف شناسايى نوع دغدغههاى ذهنى و فلسفى دوره معاصر ايران و بيان وجود آشفتگى و عدم انسجام معنايى و مبنايى در ميان مفاهيم زندگى سياسى اين دوره، در عرصه انديشه و فلسفه سياسى نگارش يافته است و گامى جديد براى فراهم كردن زمينههاى تقويت فلسفه سياسى اسلامى بهشمار مىآيد که برای بهره مندی دانشجویان عزیز و طلاب محترم علوم دینی تهیه شده است و امید است علاوه بر جامعه دانشگاهی و حوزوی، دیگر علاقهمندان نیز از آن بهرهمند شوند.
کتاب تاملات فلسفی در ایران معاصر تاکید دارد که فضای فکری و سیاسی اجتماعی ایران معاصر بهدلیل ورود افکار و ایدئولوژیهای عصر مدرن و پیدایش مطالبات جدیدی که با اقتضائات سنت فکری و اعتقادی جامعه ایران متفاوت بوده، تأملات فلسفی خاصی را از مفاهیمی چون عدالت و آزادی و قانون و شریعت از سوی عالمان و متفکران اسلامی طلبیده است.
این تأملات بهدلیل متفاوت بودن متعاملین آنها به دو مقطع انقلاب مشروطه و پهلوی دوم تا انقلاب اسلامی تقسیم شدهاند. در مقطع اول تأملات عقلی صورت گرفته از آشفتگی معنایی و مبنایی برخوردار بوده اما در مقطع دوم بهدلیل برخورداری فیلسوفان از مبادی و مبانی قوی، مواجهۀ آنان با چالشهای پیش آمده قوی بوده و زمینهها و بسترهای نظری و مبنایی مطالبه نظم جدیدی را از طریق انقلاب اسلامی فراهم میسازند.
✅پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی لازم میداند از تلاشهای مؤلف محترم آقای دکتر مرتضی یوسفی راد، ارزیابان محترم آقای دکتر محمد پزشگی و آقای دکتر محمود شفیعی، مدیر محترم گروه آقای دکتر شریف لکزایی، مدیر محترم امور پژوهشی آقای محمود فلاح و مدیر محترم سابق امور پژوهشی آقای رجبعلی اسفندیار و تمام دستاندرکاران نشر تشکر و قدردانی کند.
#پژوهشگاه_علوم_وفرهنگ_اسلامی|#کتاب_سال_حوزه_|#دکتر_مرتضی_یوسفی_راد
پایگاه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
www.isca.ac.ir
کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان سروش
https://sapp.ir/isca.ac.ir.
کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان ایتا
https://eitaa.com/isca24
کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان بله
https://ble.im/isca24
صفحه اختصاصی پژوهشگاه در اینستاگرام
https://www.instagram.com/isca.ac.ir
🔻آیت الله تحریری در واکنش به سخنان مهدی نصیری در برنامه چهارسو: شخصیت امامخمینی(ره) ناقضکلامی است که میگوید فلسفیها کمتر انقلابی بودهاند/ علامهطباطبائی نظریهپرداز قرآنی حکومتاسلامی است/ شواهد و قرائنی که از شخصیت همراه علامهطباطبائی با نهضت امام پرده برمیدارد
http://yon.ir/JtIXc
🔹 اولا به لحاظ نوشتاری؛ المیزان مخصوصا آیه آخر سوره مبارکه آل عمران بیانگر دیدگاه ایشان در حکومت اسلامی است و بعضی از مقالاتی که ایشان بصورت فارسی در کتاب بررسی های اسلامی دارند تحت موضوع ولایت این مطلب را می رساند که ما به هر حال حکومت داریم و این حکومت هم باید تحت حاکمیت کسی باشد که به احکام دین تسلط دارد. اصلا مسئله حکومت اسلامی را ایشان از دیدگاه قرآن اثبات کرده اند.
🔹 این کلام را که فلسفی ها کمتر انقلابی هستند همین حرکت حضرت امام خمینی(ره) نقض می کند چرا که امام خمینی(ره) هم عارف هستند و هم فیلسوف و فقیه. پس اینکه خاصیت فلسفه انقلابی نبودن و ارتباط کمتر با حکومت را ایجاب کند اینطور نیست.
🔹عده ای از کسانی که حامل پیام انقلاب و طرفدار امام و انقلابی خاص بودند و اتفاقا از فلاسفه هم بودند از شاگردان حضرت علامه طباطبایی بودند که این ها البته بصورت تایید است. آیت الله مصباح یزدی، آیت الله مطهری، آیت الله بهشتی ، آیت الله جوادی آملی، آیت الله حسن زاده، آیت الله انصاری شیرازی که چقدر ایشان زندان و تبعید کشیده اند، آیت الله دکتر احمدی، آیت الله ابراهیم امینی اینها از اساتید فلسفه هستند و برخی شان صاحب نظر و صاحب مکتب فلسفی هستند، نمونه هایی از کسانی هستند که هم شاگردان فلسفی ایشان بودند و هم از انقلابی های خاص بودند.
🔹قبل از انقلاب جلساتی تشکیل می شد از طرف بزرگان قم که حضرت امام خمینی(ره) بودند و مراجع تقلید در آن حاضر بودند و علامه طباطبایی هم در آن جلسات شرکت داشتند و بنده این را از آیت الله شبستری شنیده ام و نقل می کنم که مرحوم علامه در جلسات مشورتی بررسی مسائل حکومت شاه و برخورد با آن حضور جدی داشتند.
🔹وقتی حضرت امام خمینی (ره) تشریف می آورند مرحوم علامه به دیدار حضرت امام خمینی(ره) می روند که کمتر کسی در این سن چنین حرکتی را می کند حتی در آن دیدار شلوغ در مدرسه علوی شنیده ام که عمامه ایشان هم بر زمین افتاده بود از شلوغی. اینها همه تاییداتی هستند که ایشان، هم امام را قبول داشتند و هم انقلاب را قبول داشتند.
📎 برای مطالعه کامل مطلب به لینک زیر مراجعه کنید:
yon.ir/RCfpE
هدایت شده از کانال اطلاع رسانی بنیاد حکمت اسلامی صدرا
Farakhan 98-Final.pdf
254.4K
فرخوان مقاله بیست و سومین همایش ملاصدرا (1398)
هدایت شده از آموزش منطق و فلسفه اسلامی
1_46444946.pdf
3.46M
✅کتاب انقلاب چهل ساله
👈نگاهی به دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران
#انقلاب
#چهل_ساله
#انقلاب_چهل_ساله
⬅️عضویت در کانال آموزش منطق و فلسفه اسلامی👈
@falsaf
هدایت شده از شریف لک زایی
4_5985826543828469411
468.9K
🔸 نسبت اندیشه و عمل امام موسی صدر با انقلاب اسلامی در گفتوگو با شریف لکزایی
مساله او استقلال، آزادی و عدالت بود
گفتگو از محسن جبارنژاد
بهتازگی کتاب «درآمدی بر اندیشه سیاسی امام صدر» توسط شریف لکزایی، دانشیار گروه فلسفه سیاسی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و به همت این پژوهشگاه منتشر شده است. در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در مورد نسبت اندیشه و عمل امام موسی صدر با انقلاب اسلامی گفتوگویی انجام دادهایم که از محضرتان میگذرد.
روزنامه فرهیختگان، 23 بهمن 1397
@shariflakzaei
هدایت شده از پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
نشست نقد و بررسی کتاب امام خمینی و مساله آزادی با حضور نویسنده، دکتر شریف لکزایی و ناقدان آقایان دکتر اکبر اشرفی و دکتر محمد حسین جمشیدی برگزار میشود .
زمان: دوشنبه، ششم اسفند نود و هفت ساعت چهارده تا شانزده
مکان :سوهانک، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، مجتمع دانشگاهی ولایت، سالن غدیر
#آزادی
#امام_خمینی
#شریف_لکزای
هدایت شده از محسن جبارنژاد
"بحران علوم سیاسی"
نشست نقد و بررسی "احیای علوم سیاسی" آخرین کتاب حسین بشیریه
با حضور اساتید: شریف لک زایی، سید صادق حقیقت، محسن مهاجرنیا و محمد پزشکی
گفتگو از محمد علی بیگی و محسن جبارنژاد
روزنامه فرهیختگان ۸ اسفند۹۷
✅ پیش اجلاسیه کرسی نظریه پردازی آیینگی وحی الهی، نظریه ای در باب وحی و نبوت، حکومت و قانون در سنت فلسفه سیاسی اسلامی
با ارائه احمدرضا یزدانی مقدم
پنجشنبه 16 اسفند ماه ساعت 9 صبح در محل پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار می شود.
شورای داوران: حمید پارسانیا، داود فیرحی، سید صادق حقیقت، محمد کاظم شاکر
شورای ناقدان آقایان: نجف لک زایی، منصور میراحمدی، محمد حسن قدردان قراملکی، سید علی میرموسوی
دبیر علمی: شریف لک زایی
@Islamicpp
🔸آیا رئالیسم صدرایی همان رئالیسم دنیای مدرن است؟
🔹حجتالاسلام #خاکی: با تقریری که از نظریه حجت الاسلام پارسانیا مخصوصاً با تاکید بر مقالۀ «نظریه و فرهنگ» وی ارائه داد، محور اصلیِ ابهامات خود را در قالب این پرسش مطرح ساخت که نظریهها در عالم نفسالامر، فرازمانی و فرامکانی و مطلقاند، در حالی که از سوی دیگر، این نظریهها ناظر به حل مسائل زمانی و مکانی و مقید مطرح میشوند.
🔹با توجه به اینکه در ارتباط وجودی فاعل شناسا با نفسالامر، نظریات با کلیتشان برای او حاضر میشوند، این نظریههای مقید چگونه با آن نظریات فرازمانی و مطلق ارتباط برقرار میکنند؟
🌐 yon.ir/vasael5410
🆔 @vasael_ir