🔻آیت الله تحریری در واکنش به سخنان مهدی نصیری در برنامه چهارسو: شخصیت امامخمینی(ره) ناقضکلامی است که میگوید فلسفیها کمتر انقلابی بودهاند/ علامهطباطبائی نظریهپرداز قرآنی حکومتاسلامی است/ شواهد و قرائنی که از شخصیت همراه علامهطباطبائی با نهضت امام پرده برمیدارد
http://yon.ir/JtIXc
🔹 اولا به لحاظ نوشتاری؛ المیزان مخصوصا آیه آخر سوره مبارکه آل عمران بیانگر دیدگاه ایشان در حکومت اسلامی است و بعضی از مقالاتی که ایشان بصورت فارسی در کتاب بررسی های اسلامی دارند تحت موضوع ولایت این مطلب را می رساند که ما به هر حال حکومت داریم و این حکومت هم باید تحت حاکمیت کسی باشد که به احکام دین تسلط دارد. اصلا مسئله حکومت اسلامی را ایشان از دیدگاه قرآن اثبات کرده اند.
🔹 این کلام را که فلسفی ها کمتر انقلابی هستند همین حرکت حضرت امام خمینی(ره) نقض می کند چرا که امام خمینی(ره) هم عارف هستند و هم فیلسوف و فقیه. پس اینکه خاصیت فلسفه انقلابی نبودن و ارتباط کمتر با حکومت را ایجاب کند اینطور نیست.
🔹عده ای از کسانی که حامل پیام انقلاب و طرفدار امام و انقلابی خاص بودند و اتفاقا از فلاسفه هم بودند از شاگردان حضرت علامه طباطبایی بودند که این ها البته بصورت تایید است. آیت الله مصباح یزدی، آیت الله مطهری، آیت الله بهشتی ، آیت الله جوادی آملی، آیت الله حسن زاده، آیت الله انصاری شیرازی که چقدر ایشان زندان و تبعید کشیده اند، آیت الله دکتر احمدی، آیت الله ابراهیم امینی اینها از اساتید فلسفه هستند و برخی شان صاحب نظر و صاحب مکتب فلسفی هستند، نمونه هایی از کسانی هستند که هم شاگردان فلسفی ایشان بودند و هم از انقلابی های خاص بودند.
🔹قبل از انقلاب جلساتی تشکیل می شد از طرف بزرگان قم که حضرت امام خمینی(ره) بودند و مراجع تقلید در آن حاضر بودند و علامه طباطبایی هم در آن جلسات شرکت داشتند و بنده این را از آیت الله شبستری شنیده ام و نقل می کنم که مرحوم علامه در جلسات مشورتی بررسی مسائل حکومت شاه و برخورد با آن حضور جدی داشتند.
🔹وقتی حضرت امام خمینی (ره) تشریف می آورند مرحوم علامه به دیدار حضرت امام خمینی(ره) می روند که کمتر کسی در این سن چنین حرکتی را می کند حتی در آن دیدار شلوغ در مدرسه علوی شنیده ام که عمامه ایشان هم بر زمین افتاده بود از شلوغی. اینها همه تاییداتی هستند که ایشان، هم امام را قبول داشتند و هم انقلاب را قبول داشتند.
📎 برای مطالعه کامل مطلب به لینک زیر مراجعه کنید:
yon.ir/RCfpE
هدایت شده از کانال اطلاع رسانی بنیاد حکمت اسلامی صدرا
Farakhan 98-Final.pdf
254.4K
فرخوان مقاله بیست و سومین همایش ملاصدرا (1398)
هدایت شده از آموزش منطق و فلسفه اسلامی
1_46444946.pdf
3.46M
✅کتاب انقلاب چهل ساله
👈نگاهی به دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران
#انقلاب
#چهل_ساله
#انقلاب_چهل_ساله
⬅️عضویت در کانال آموزش منطق و فلسفه اسلامی👈
@falsaf
هدایت شده از شریف لک زایی
4_5985826543828469411
468.9K
🔸 نسبت اندیشه و عمل امام موسی صدر با انقلاب اسلامی در گفتوگو با شریف لکزایی
مساله او استقلال، آزادی و عدالت بود
گفتگو از محسن جبارنژاد
بهتازگی کتاب «درآمدی بر اندیشه سیاسی امام صدر» توسط شریف لکزایی، دانشیار گروه فلسفه سیاسی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و به همت این پژوهشگاه منتشر شده است. در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در مورد نسبت اندیشه و عمل امام موسی صدر با انقلاب اسلامی گفتوگویی انجام دادهایم که از محضرتان میگذرد.
روزنامه فرهیختگان، 23 بهمن 1397
@shariflakzaei
هدایت شده از پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
نشست نقد و بررسی کتاب امام خمینی و مساله آزادی با حضور نویسنده، دکتر شریف لکزایی و ناقدان آقایان دکتر اکبر اشرفی و دکتر محمد حسین جمشیدی برگزار میشود .
زمان: دوشنبه، ششم اسفند نود و هفت ساعت چهارده تا شانزده
مکان :سوهانک، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، مجتمع دانشگاهی ولایت، سالن غدیر
#آزادی
#امام_خمینی
#شریف_لکزای
هدایت شده از محسن جبارنژاد
"بحران علوم سیاسی"
نشست نقد و بررسی "احیای علوم سیاسی" آخرین کتاب حسین بشیریه
با حضور اساتید: شریف لک زایی، سید صادق حقیقت، محسن مهاجرنیا و محمد پزشکی
گفتگو از محمد علی بیگی و محسن جبارنژاد
روزنامه فرهیختگان ۸ اسفند۹۷
✅ پیش اجلاسیه کرسی نظریه پردازی آیینگی وحی الهی، نظریه ای در باب وحی و نبوت، حکومت و قانون در سنت فلسفه سیاسی اسلامی
با ارائه احمدرضا یزدانی مقدم
پنجشنبه 16 اسفند ماه ساعت 9 صبح در محل پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار می شود.
شورای داوران: حمید پارسانیا، داود فیرحی، سید صادق حقیقت، محمد کاظم شاکر
شورای ناقدان آقایان: نجف لک زایی، منصور میراحمدی، محمد حسن قدردان قراملکی، سید علی میرموسوی
دبیر علمی: شریف لک زایی
@Islamicpp
🔸آیا رئالیسم صدرایی همان رئالیسم دنیای مدرن است؟
🔹حجتالاسلام #خاکی: با تقریری که از نظریه حجت الاسلام پارسانیا مخصوصاً با تاکید بر مقالۀ «نظریه و فرهنگ» وی ارائه داد، محور اصلیِ ابهامات خود را در قالب این پرسش مطرح ساخت که نظریهها در عالم نفسالامر، فرازمانی و فرامکانی و مطلقاند، در حالی که از سوی دیگر، این نظریهها ناظر به حل مسائل زمانی و مکانی و مقید مطرح میشوند.
🔹با توجه به اینکه در ارتباط وجودی فاعل شناسا با نفسالامر، نظریات با کلیتشان برای او حاضر میشوند، این نظریههای مقید چگونه با آن نظریات فرازمانی و مطلق ارتباط برقرار میکنند؟
🌐 yon.ir/vasael5410
🆔 @vasael_ir
هدایت شده از محسن جبارنژاد
به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر شد:
" انقلاب اسلامی و انتخابات"
تالیف: محسن جبارنژاد
ناشر: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
✅ درباره کتاب:
" امروزه مشارکت انتخاباتی به عنوان مهم ترین نوع مشارکت سیاسی، به عنوان یکی از معیارهای ارزیابی نظام های سیاسی محسوب می شود. انقلاب اسلامی ایران به گواه تاریخ، تجلی بزرگ ترین عرصه ظهور مشارکت سیاسی و مردمی در تاریخ معاصر ایران بوده است پس از انقلاب اسلامی با بسط و توسعه ی ساز و کارهای مردم سالاری و نیز ایجاد تمهیدات لازم نهادی، تجربه ای بی نظیر در عرصه ی مشارکت انتخاباتی ملت ایران رقم خورد. این اثر واگویه ای است از ابعاد گونه گون تاثیر انقلاب اسلامی ایران بر ابعاد و مولفه های انتخابات و نیز تحلیلی است بر چهار دهه تجربه ی مشارکت انتخاباتی جمهوری اسلامی ایران"
هدایت شده از شریف لک زایی
رابطهی دین و سیاست در نگاه تطبیقی به آرای ملاصدرا و هگل
فصلنامه سیاست متعالیه، مقاله 9، دوره 6، شماره 23، زمستان 1397، صفحه 173-192
نویسندگان
محسن جبارنژاد
شریف لک زایی
رابطهی دین و سیاست در طول تاریخ، منشأ مناقشات فکری و مجادلات کلامی و معرفتی فراوانی بوده است. هگل و ملاصدرا را میتوان آخرین فیلسوفان سیستمساز شرق و غرب دانست. هدف این پژوهش بررسی وجوه تمایز میان آرای این دو فیلسوف پیرامون مناسبات دین و سیاست میباشد.پژوهش حاضر به روش توصیفی- تحلیلی انجام شده و یافتهها نشان میدهد، دین و سیاست نزد ملاصدرا و هگل مفاهیمی متفاوتاند. هگل در فضای فلسفهی سیاسی مدرن فکر میکند، نقطهی کانونی اندیشهی سیاسی او، مسألهی آزادی است. ملاصدرا متأثر از فلسفهی سیاسی کلاسیک فضیلتمحور و خیرمحور است؛ درحالیکه تفکر هگل، مبتنیبر نوعی رویگردانی از فضیلتگرایی و سعادتمحوری است. هگل قائل به جدایی مطلق میان دین و دولت نیست و در اصل همراهی و تألیف میان دین و دولت، تردیدی ندارد. دولت صدرایی، یک دولت هادی است و دین تعیینکنندهی چارچوب حرکت دولت و سیاست و عنصرِ قوامبخش به آن است. نوعی رابطهی "ملازمت قطعی" و یا "ضرورت" میان دین و سیاست در اندیشه ملاصدرا دیده میشود، اما مدلولات چنین ملازمت قطعی را به سختی میتوان در اندیشه هگل پیدا کرد. دولت مطلوب ملاصدرا، حاکممحور است؛ و حاکم، حتماً باید از یک سری دکترین و قواعدی تبعیت کند، هگل، به "کیفیت حکمرانی" بیش از "اوصاف حکمران" بهاء میدهد.
کلیدواژهها ملاصدرا؛ هگل؛ دین؛ سیاست؛ اندیشه سیاسی
@shariflakzaei
رابطهی دین و سیاست در نگاه تطبیقی به آرای ملاصدرا و هگل
http://sm.psas.ir/article_34532.html
هدایت شده از شریف لک زایی
SM_Volume 6_Issue 23_Pages 173-192.pdf
2.09M
✅ رابطهی دین و سیاست در نگاه تطبیقی به آرای ملاصدرا و هگل
فصلنامه سیاست متعالیه، مقاله 9، دوره 6، شماره 23، زمستان 1397، صفحه 173-192
نویسندگان
محسن جبارنژاد
شریف لک زایی
@shariflakzaei