eitaa logo
فلسفه سیاسی اسلامی
207 دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
133 ویدیو
115 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از شریف لک زایی
✔ مشروح نشست نقد و بررسی کتاب فلسفه سیاسی صدرالمتالهین با حضور دکتر عماد افروغ و دکتر شریف لک زایی و دبیری علمی محسن جبارنژاد 🔽 صفحه اندیشه روزنامه فرهیختگان یکشنبه ۱۹خرداد @shariflakzaei
هدایت شده از شریف لک زایی
روزنامه فرهیختگان | شماره :2783 | تاریخ 1398/3/19 http://newspaper.fdn.ir/?nid=2783&pid=14&type=0
مشروح نشست نقد و بررسی کتاب فلسفه سیاسی صدرالمتالهین با حضور دکتر شریف لک زایی، دکتر عماد افروغ و محسن جبارنژاد روزنامه فرهیختگان | شماره :2783 | تاریخ 1398/3/19 http://newspaper.fdn.ir/?nid=2783&pid=14&type=0
💠۲۳ خردادماه؛کرسی جایگاه وحی در فلسفه سیاسی برگزار می شود ✳️کرسی ترویجی عرضه و نقد ایده علمی با عنوان جایگاه وحی در فلسفه سیاسی برگزار می شود. ❇️ کرسی ترویجی عرضه و نقد ایده علمی با عنوان جایگاه وحی در فلسفه سیاسی توسط مرکز همکاری‌های علمی و بین الملل و پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پنج شنبه ۲۳ خردادماه برگزار می‌شود. 💠این جلسه با سخنرانی و ارائه حجت الاسلام والمسلمین احمدرضا یزدانی مقدم و محمدکاظم شاکر به عنوان ناقد برپا می‌شود. ✳️دبیری این نشست برعهده محسن جبارنژاد است. 🔻نشست یادشده از ساعت ۱۱ در دانشگاه باقرالعلوم (ع) به آدرس: قم، پردیسان، دانشگاه باقرالعلوم (ع)، طبقه سوم، اتاق جلسات حوزه ریاست منعقد می‌شود. ❇️حضور در این جلسه شامل کسانی می‌شود که تا تاریخ ۲۲ خردادماه از ساعت ۲۰ ثبت نام کرده باشند.
✅ سومین کرسی نقد ایده " فلسفه سیاسی اسلامی" با حضور احمد واعظی و صادق حقیقت ❇️ گزارش اختصاصی «فرهیختگان» از جلسه نقد ایده « فلسفه سیاسی اسلامی» ✅ فرهیختگان ۲۶ خرداد ۹۸ 🔹 این سلسله نشست ها با همکاری روزنامه فرهیختگان، پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی و مرکز همکاری های بین الملل پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار می شود
✅ در مسیر دولت سازی ✅ با حضور اساتید منتخب علوم سیاسی اسلامی ✅ فرهیختگان دوم تیرماه۹۸
✅ پنجمین کرسی نقد ایده با موضوع نقد ایده "مناسبات اخلاق و سیاست در حکمت متعالیه" ❇️ ارائه دهنده: خانم دکتر نجمه کیخا ناقد:آقای دکتر مهدی فدایی مهربانی دبیر علمی: آقای محسن جبارنژاد ❇️ زمان و مکان: پنج شنبه بیست تیرماه قم، پردیسان، دانشگاه باقرالعلوم، طبقه سوم اتاق جلسات حوزه ریاست دانشگاه
🔸 | الگوی نظام سیاسی مطلوب در حکمت متعالیه 🔹دولت‌ها و نهادهای بین‌المللی در سیاست‌گذاری های خود به ابعاد مادی انسان اصالت می‌دهند و در هر جایی از دنیا مانعی بر سر اهداف مادی خود مشاهده نمایند از هر راه ممکن و لو با ظلم، جنگ و خون ریزی، مانع را شناسایی کرده و آن را از مسیر راه خود بر می‌دارند. 🔹منابع و مبانی سیاست متعالیه می تواند الگوی یک نظام سیاسی باشد منابع معرفتی با خوانش متعالیه که به نوعی همه را هستی شناسانه می بیند. 🔹کارگزاران و نهادهای نظام سیاسی متعالیه اعم از نظام امنیتی، اقتصادی، قضایی و ... همه رویکرد توحیدی دارند. حکومت وسیله‌ای است برای اجرای شریعت؛ تمام کارگزاران و نهادهای سیاسی متعالیه دغدغه اجرای شریعت را دارند. 🌐 vasael.ir/0003fk 🆔 @vasael_ir
مصاحبه با پارسانیا- فقه و علوم اجتماعی.docx
48.8K
#گفتگو 🔸فصلنامه صدرا مصاحبه ای با #استادپارسانیا انجام داده است و در آن به بررسی رابطه فقه با علوم اجتماعی در جهان غرب و در دنیای اسلام پرداخته است. 🔸در این گفتگو استاد پارسانیا هم به نسبت شریعت با علوم اجتماعی در جهان غرب پرداخته اند و هم ایده #فارابی را توضیح داده اند. 🔸گفتگویی خواندنی و حاوی نکات مهمی است. از دست ندهیم. @monir_ol_din
🔴 کتاب‌شناسی فلسفه سیاسی متعالیه   🔹خوانش سیاسی متون حکمت متعالیه «خوانش سیاسی متون حکمت متعالیه» آخرین اثر در زمینه حکمت سیاسی صدرایی است که به قلم علیرضا صدرا، استاد دانشگاه تهران منتشر شده است. این کتاب که درواقع خوانشی سیاسی از دو اثر شواهد‌الربوبیه و مبدا و معاد صدرالمتالهین است در 372 صفحه و با قیمت 24هزار تومان توسط پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی وارد بازار نشر شده است. درآمدی بر مباحث روش خواندن متن؛ انسان، موجودی سیاسی؛ حکمت سیاسی متعالیه، انتظام تمدن، اجتماع و تعاون؛ انسان مدنی بالطبع؛ امکان فلسفه سیاسی صدرایی؛ چه کسی واجد ریاست است؛ سیر راهبردی حکمت در شرق؛ بازخوانی انسان مدنی بالطبع؛ انتظام در فلسفه سیاسی صدرالمتالهین، مباحث مهم و سرفصل‌هایی هستند که نویسنده روی آنها بحث می‌کند و هرکدام به ریزموضوعات دیگری تقسیم می‌شوند.  🔹فلسفه‌ سیاسی صدرالمتالهین «فلسفه‌ سیاسی صدرالمتالهین» اثر شریف لک‌زایی، عنوان دیگر کتابی است که سال گذشته منتشر شد و می‌توان به‌عنوان منبعی برای ترسیم مختصات فلسفه سیاسی ملاصدرا به آن رجوع کرد. این کتاب که به تازگی به چاپ دوم هم رسید، درواقع ادامه مداقه‌های لک‌زایی پس از تز دکتری او با عنوان «نگرش‌های فلسفی سیاسی در آرای صدرالمتالهین» است. گفتار اول کتاب در مورد حیات علمی، اجتماعی و سیاسی ملاصدرا، گفتار دوم مفهوم‌شناسی و در گفتار سوم و پس از طرح مختصات بحث، مبانی هستی‌شناسی، معرفت‌شناسی، روش‌شناسی و انسان‌شناسی حکمت صدرا را بازخوانی شده است تا با تکمیل مقدمات ابتدایی، در بخش بعد به مفاهیم اصلی در فلسفه‌ سیاسی صدرا پرداخته شود. در ادامه و در گفتارهای چهارم تا دوازدهم، به ترتیب مفاهیم «اختیار»، «شرایط، اوصاف و ویژگی‌های رهبران»، «مقام نبی و فیلسوف»، «مدینه‌ فاضله»، «رابطه‌ شریعت و سیاست»، «محبت»، «قدرت»، «عدالت» و درنهایت «سعادت» از منظر حکمت متعالیه مورد بررسی قرار گرفته است.    🔹حکمت سیاسی متعالیه ابوالحسن حسنی که پیش از این کتاب «درآمدی بر حکمت سیاسی متعالیه» را به رشته تحریر درآورده بود این بار به‌طور مفصل‌تر در کتاب «حکمت سیاسی متعالیه» به تبیین فلسفه سیاسی متعالیه پرداخته است. این کتاب در پنج بخش: درآمد، کلیات و سه بخش روش‌شناسی، مبانی و مسائل حکمت سیاسی متعالیه تدوین شده است. این اثر تحت نظارت عبدالحسین خسروپناه و شریف لک‌زایی به سامان رسیده است. حسنی در این کتاب با تفکیک حکمت متعالیه با حکمت صدرایی معتقد است صدرالمتالهین و صدرائیان هیچ‌کدام برای توسعه حکمت عملی متعالیه کاری بسزا انجام نداده‌اند. ملاصدرا تلاش چندانی برای تاسیس حکمت عملی انجام نمی‌دهد و در زمینه حکمت سیاسی نیز جز چند صفحه‌ای چیزی نمی‌انگارد. بنابراین برای ورود به حکمت متعالیه به وادی حیات این جهانی بشر، توسعه در حکمت متعالیه لازم است؛ البته با حفظ مبانی این حکمت.  🔹اندیشه سیاسی صدرالمتالهین «اندیشه سیاسی صدرالمتالهین» از اولین کتاب‌هایی بود که با موضوع فلسفه سیاسی صدرایی منتشر شد. این کتاب به قلم نجف لک‌زایی در سال 1381 منتشر شده است. اندیشه سیاسی صدرالمتالهین  در پنج فصل، و دو بخش خاتمه و پیوست منتشر شد. زمینه‌های تکوین شخصیت سیاسی صدرالمتالهین، جایگاه دانش سیاسی در حکمت متعالیه، زندگی سیاسی در اندیشه صدرالمتالهین، حکومت دینی در اندیشه ملاصدرا و ساختار حکومت دینی در اندیشه ملاصدرا عنوان فصول پنج‌گانه این اثر است. لک‌زایی در بخشی از مقدمه این اثر می‌نویسد: «کسانی به‌طور قاطع اظهار کرده‌اند که ملاصدرا اندیشه سیاسی ندارد (سیدعلی قادری) در صورتی که به نظر می‌رسد این افراد شایسته بود بگویند یا بنویسند که آثارش را مطالعه نکرده‌ایم؛ بنابراین نمی‌دانیم اندیشه سیاسی دارد یا خیر. همچنین دیگران گفته یا نوشته‌اند که پس از فارابی مطلب جدیدی در عرصه فلسفه سیاسی مطرح نشده است (سیدجواد طباطبایی و داود فیرحی). نگارنده در بررسی تفکر سیاسی صدرالمتالهین اهتمام خواهد ورزید که به دور از حب و بغض و پیش‌داوری، تا آنجا که ممکن است به بررسی اندیشه سیاسی بپردازد. @cpt_isca_ac_ir
اسفار الهیات سیاسی تمهیدی بر کیفیت سیاست اندیشی صدرالدین شیرازی( بخش دوم) به قلم: دکتر مهدی فدایی مهربانی روزنامه فرهیختگان ۲۳مرداد۹۸
هدایت شده از ستاد پیگیری بیانیه گام دوم
⭕️ اطلاع نگاشت / دولت اسلامی 🆔 @Gam_2vom
هدایت شده از محسن جبارنژاد
هستی‌شناسی صدرایی و حکمت زندگی.pdf
640K
مقاله علمی پژوهشی هستی شناسی صدرایی و حکمت زندگی نویسندگان: علی غزالی‌فر؛ حسین هوشنگی دوفصلنامه حکمت صدرایی بهار و تابستان 98
🔴 دومین نشست از سلسله نشست های فلسفه سیاسی و دولت کارآمد ✅ عنوان نشست: کارآمدی دولت از منظر فلسفه سیاسی ♻️ ارائه دهنده: دکتر علیرضا صدرا ♻️ دبیر علمی: محسن جبارنژاد ❇️با همکاری پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و مرکز همکاری های علمی و بین المللی
فلسفه سیاسی اسلامی
https://www.instagram.com/p/B2Y83tXBOiX/?igshid=5mr72vtfk2vp
کتاب المله فارابی به همت نشر عقل سرخ و ترجمه ابوالفضل شکوری وارد بازار نشر شد
آرای اخلاقی ملاصدرا/ تالیف سید عبدالرحیم حسینی/ انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی/ 1398/ 42ص حکمت متعالیه در پرتو تمهیدات الهی، عقلانی و سلوکی برای نیل به موهبت کمال قدسی و روش نگرش معرفتی به نظام احسن آفرینش، مقصد غائی حکمت را تربیت و کمال اخلاقی انسان می‌داند و اساس حیات معقول و زندگی الهی را رشد فضیلت‌های رفتاری و درونی عنوان می‌کند، مکتب صدرائی قوانین اخلاقی را از روزنه یافته‌های برهانی و تجربه معنوی متمایز از فیلسوفان پیش از خود واکاوی نموده، خاستگاه تکوین ملکات و محاسن فضائل را تهذیب ظاهر، تطهیر دل، تنویر قلب دانسته و حاصل این موهبت را گذر از خویشتن و استمداد از سرچشمه قدسی نور وحی می‌بیند و معتقد است خیر حاکم بر ارزش‌های اخلاقی علاوه بر عدالت، از عناصری چون حق، زیبایی، استمرار و مصلحت شکل می‌گیرد و انسان رهرو سعادت، نیازمند کرامت، حکمت، حریّت، بندگی و قرب به حق، عقلانیّت، سلوک الهی در ساحت عمل؛ نگاه قدسی به قوانین اخلاقی و تبعیّت از نوامیس شریعت است. کتاب «آرای اخلاقی ملاصدرا» اثر «سیدعبدالرحیم حسینی» را انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی چاپ و روانه بازار کتاب کرده است. #معرفی_کتاب 🆔 @libisca
✅ شصت و چهارمین دیدار با اصحاب قلم ❇️ به مناسبت چاپ کتاب فلسفه علم سیاست و حکمت متعالیه ❇️ با حضور مولف کتاب جناب آقای دکتر محمد پزشکی #محمد_پزشکی #پژوهشکده_علوم_واندیشه_سیاسی #پژوهشگاه_علوم_و_فرهنگ_اسلامی @cpt_isca_ac_ir
Final_JIPS.pdf
1.21M
متن کامل مقالات به زبان انگلیسی|https://eitaa.com/isca24/5338
اولین شماره دوفصلنامه علمی ـ تخصصی (انگلیسی) Islam,s Political Studies به همت پژوهشکده اندیشه سیاسی و اداره نشریات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر شد
هدایت شده از محسن جبارنژاد
1_107433190
6.4M
🔵به همت دفتر تبلیغات اسلامی: ✅مجله حوزه شماره ۴-۳ منتشر شد 🔴فصلنامه تحلیلی ـ انتقادی « حوزه شماره۳و۴» ویژه حوزه های دینی، از دوره جدید با شمارگان پیاپی۱۷۸و۱۷۹، با عنوان«نماد روشن فكري حوزوي» با صاحب امتیازی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، و مدیرمسئولی دکتر عباس صالحی و سردبیری حجه الاسلام والمسلمین عبدالرضا ایزدپناه و با محوریت: مقالات، پرونده، گفت وگو وگزارش منتشر شد. ⬅️ با آثار، گفتارهایی از : احمد واعظی، نجف لک زایی، حبیب الله بابایی، سید سجاد ایزدهی، عبدالرضا ایزدپناه، نعمت الله فاضلی، مهدی مولایی آرانی، محمد علی میرزایی، علی اشرف فتحی، شریف لک زایی، داود مهدوی زادگان، مسعود پورفرد، عبوالوهاب فراتی، مهدی سلیمانیه،محمود ذکاوت، محمد جعفری گیلانی، سعید روستا آزاد، سید عباس نبوی، محمود حکمت نیا، علی اکبری معلم، سید کاظم قهفرخی، محسن جبارنژاد
🔴 به همت پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار می شود: ❇️ کرسی ترویجی" فقه سیاسی به مثابه دانش سیاسی اسلامی" ✅ ارائه دهنده: جناب آقای دکتر منصور میراحمدی ✅ ناقدان: جناب آقای دکتر سید علی میرموسوی جناب آقای دکتر رضا خراسانی ❇️ دبیر علمی: جناب آقای محسن جبارنژاد ✅ زمان: دوشنبه ۱۵مهر۹۸ ❇️ مکان: دانشگاه شهید بهشتی، دانشکده اقتصاد و علوم سیاسی، طبقه سوم، سالن کنفرانس @cpt_isca_ac_ir
#تازه_های_نشر #آزادی سیاسی در اسلام تاملی در آراء قاضی عبدالجبار و امام خمینی (ره(/ تالیف محمود شفیعی/ چاپ اول/ انتشارات دانشگاه مفید/ 1398/ 331ص. کتاب حاضر در خصوص اندیشه سیاسی اسلام بخصوص بنیادهای آزادی سیاسی با توجه به تفسیرهای امام خمینی و قاضی عبدالجبار در بستر کلام و #فقه شیعی و اعتزالی تهیه و گردآوری شده است. این اثر نخست آزادی سیاسی را از جهات متنوع مانند آزادی فلسفی، اخلاقی، عرفانی، حقوقی، سیاسی و ... مفهوم شناسی و تحلیل و بررسی می نماید. در ادامه نگارنده مبانی کلامی آزادی سیاسی شیعی و اعتزالی جباری اشاره و عقل شیعی امامی را با توجه به دیدگاه امام خمینی (ره) باعقل اعتزالی جباری مقایسه و مورد ارزیابی قرار می‌دهد. در پایان نوشتار پیش رو حدود آزادی سیاسی را در اندیشه شیعی امام خمینی با اعتزالی قاضی عبدالجبار مقایسه و موردسنجش قرار می‌دهد. عقل‌گرایی، دین و دنیا و رویکرد عقلانیت اعتزالی جباری و اجتهاد شیعی امامی در این پژوهش از امتیاز بسیار بالایی برخوردار است. 🆔 @libisca
نود و ششمین شماره فصلنامه علمی خردنامه صدرا منتشر شد. مقالاتی که در این شماره میخوانیم: سرمقاله/ ص11 انسجام اصول فلسفي معادشناختي ملاصدرا/ مرتضي حسين‌زاده، سحر كاوندي، محسن جاهد/ ص13 ‌جايگاه قوة خيال در صدور افعال و نتايج تربيتي آن (با تأكيد بر مباني نفس‌شناسي صدرالمتألهين)/ نرگس موحدي، مرضيه اخلا‌قي، زهره اسماعيلي، عليرضا پارسا‌/ ص31 ‌تحليل قيامت و ارتباط آن با مرگ ارادي از ديدگاه ملاصدرا/ ليلا‌ پوراكبر، عين‌اللّه خادمي‌/ ص41 بررسي تحليلي تطبيقي نظرية بساطت مشتق در آراء سيد سند و ملاصدرا/ فاطمه عابديني، علي ارشدرياحي، محمود زراعت‌پيشه‌/ ص59 تحليل وجودي مسئلة ضعف اراده از منظر حكمت متعاليه/ مرضيه اكبرپور، حسن مرادي، محمود صيدي‌/ ص71 مواجهة ابن‌سينا و سهروردي در مسئلة علم الهي و ظهور حكمتي برتر/ ‌يحيي كبير، حميد ملكي/ ص83 بررسي تحليلي ديدگاه نهايي صدرالمتألهين در موضوع علم الهي به ماديات/ ‌سيداحمد غفاري قره‌باغ/ ص99 خلاصه سخنرانيهاي برگزيده بيست و سومين بزرگداشت حكيم ملاصدرا/ ص111 مقالات و اطلاعات تکمیلی در پایگاه kherad.mullasadra.org قابل دستیابی است.
فلسفه اسلامی از نگاه امام موسی صدر 1 پرسش‌ اول پرسشي‌ عميق‌ است: گفته‌ مي‌شود فلسفه‌ بازتاب ‌تحول ‌جامعه ‌است ‌و چنان‌كه ‌مي‌دانيم ‌هيچ‌يك ‌از فلاسفه ‌مسلمان ‌مكتب‌ مشخص‌ فلسفي ‌نداشتند و بلكه ‌در همه ‌قضاياي ‌فلسفي ‌به ‌يونانيان ‌يا ديگران ‌متكي‌ بوده‌اند. آيا اين ‌سخن ‌به‌ معناي ‌آن ‌است‌ كه ‌اسلام ‌فلسفه‌اي‌ خاص ‌ندارد؟ نظر شما درباره‌ اين مسئله چيست که كساني‌ مي‌گويند علت‌ پيروي ما ‌از فلسفه‌ها و جريان‌هاي ‌متعدد، فقدان فلسفه‌اي‌ پيشرفته‌ بود که از واقعيت‌ جامعه سرچشمه مي‌گيرد؟ پاسخ: اين ‌پرسش ‌بسيار دقيق ‌است ‌و بسيار تند و سخت، تنها ادعاي ‌بخش ‌اخير آن ‌صحيح ‌است‌ و پاسخ ‌بقيه ‌را خواهم ‌داد. نكته‌ اول ‌اينكه ‌فلسفه ‌بازتاب ‌تحول ‌و تكامل ‌جامعه ‌است. ‌بايد نكته‌اي به اين سخن ‌بيفزايم ‌و بگويم‌ كه‌ فلسفه‌ همان‌گونه ‌كه ‌بازتاب ‌تحول ‌و تكامل ‌جامعه‌ است، نيز عامل ‌و سبب‌ تحول ‌و تكامل‌ جامعه‌ است. يعني ‌اينكه ‌ميان ‌فلسفه ‌و تحول‌ و تكامل‌ جامعه ‌ارتباط ‌وجود دارد. به‌ تبيين ‌اين ‌قضيه ‌دقت ‌كنيد، زيرا بحثي ‌عميق و ضروري ‌است ‌و مي‌طلبد كه‌ در آن تأمل ‌و درنگ‌ كنيم. ببينيد، نظام‌هاي‌ اقتصادي‌ و نظام‌هاي ‌اجتماعي‌ و نظام‌هاي سياسي ‌و به‌ عبارت‌ ديگر، نظام ‌دولت ‌و چگونگي ‌توزيع ‌ثروت ‌و سازمان‌دهي ‌ابزارهاي ‌توليد و سازمان‌دهي ‌انجمن‌ها و نهادها و گروه‌ها، همه ‌و همه، ‌نيازمند ريشه‌هاي ‌عميق‌ترند كه ‌آن‌ را «باورها» يا ايدئولوژي ‌مي‌ناميم ‌و احزاب ‌معاصر نيز ‌بر ايدئولوژي‌هاي ‌خاص ‌خود مبتني‌اند. چرا ما به اين ‌مبادي ‌عميق‌ نيازمنديم؟ زيرا اگر در نظم ‌اجتماعي ‌و سياسي ‌و اقتصادي‌ خود بر مبدأ و مبناي‌ اعتقادي ‌تكيه ‌نكنيم، نظم ‌ما از درون ‌گسيخته ‌و ناهمگون‌ خواهد بود و در آن ‌صورت‌، هر موضعي ‌كه اتخاذ مي‌شود، بستگي به موقعيت دارد و فاقد مبدأ و مبنا و اصل‌ خواهد بود. اما اگر مبنايي ‌ايدئولوژيك ‌حاكم باشد و حركتْ مبدأ و مبنايي داشته باشد، هر حركت ‌و هر موضع‌گيري‌، از آن‌ مبدأ و مبنا ناشي مي‌شود و با يکديگر هماهنگ ‌خواهند بود و اين ‌امر به انسان‌ در تحول‌ و تكامل‌ كمك ‌مي‌كند. اما اگر حزب‌ يا سازمان ‌اجتماعي ‌يا نظام ‌رسمي‌ حكومتي ‌فاقد مبنا باشد، دچار تناقض ‌دروني ‌و تعارض‌ عناصر دروني با يكديگر و فروپاشي مي‌شود. بنابراين، اينكه ‌فلسفه ‌بازتاب ‌جامعه ‌است، كاملاً ‌درست ‌است. اما، ‌همچنين، ‌مي‌توان‌ گفت ‌كه ‌فلسفه‌ علت ‌اصلي ‌پيشرفت ‌و تحول‌ جامعه‌ است.