هدایت شده از پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی
🔴 سومین نشست از سلسله نشست های فلسفه سیاسی و دولت کارآمد
♈️ با موضوع: "کارویژه فلسفه سیاسی در وجوه متکثر حکومت اسلامی"
🔷 ارائه دهنده: جناب آقای دکتر علی اکبر علیخانی
♦️ دبیر علمی: جناب آقای محسن جبارنژاد
🔷 زمان و مکان:
پنج شنبه دوم آبان ۹۸ ساعت ۱۰ صبح
قم، دانشگاه باقرالعلوم، طبقه اول، پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
هدایت شده از پایگاه فقه حکومتی وسائل
🔸هشتمین نشست هم اندیشی علم دینی
🔹با ارائه نظریه توسط دکتر #رضا_داوری_اردکانی ریاست فرهنگستان علوم
🔹زمان: چهارشنبه 1 آبان ماه 98 ساعت 14:30 تا 17
🔹پژوهشگران و علاقه مندان این عرصه میتوانند برای کسب اطلاعات بیشتر با دبیرخانه هم اندیشی علم دینی (09100931082) تماس گیرند.
🆔 @vasael_ir
دکتر #رضا_داوری_اردکانی:
🔹هم من و هم شما به تمدن نوین اسلامی فکر میکنیم و من قبل از انقلاب هم به آن فکر میکردم و همین یکی از وجوه مشترک من با فعالان عرصه علم دینی است. اما اختلاف ما این است که شما آن را بسیار نزدیک و بلکه محصَّل میدانید ولی من آن را بسیار دور میبینم.
🔹من هر چند قائل به علم به معنای تطابق با واقع نیستم اما انسان واقعگرایی هستم و شما در این مسیر، واقعیتها را نمیبینید؛ البته این واقعیتها برابر با جمهوری اسلامی نیست.
🔹مثلاً آیا این آموزش و پرورش، این بانک، این اقتصاد و این دزدیها و غارتها برای تمدن اسلامی و جمهوری اسلامی است؟ این مشکلات در برابر همه اهداف مقدس جمهوری اسلامی قرار دارد. این طور نیست که من قبلا از جمهوری اسلامی دفاع میکردم و اکنون نمیکنم.
🔹مسأله من از سی سالگی و بلکه زودتر وضع تفکر در ایران بوده است؛ به وضع علم و فرهنگ، نظم اداری، راسیونالیته (که وبر به آن پرداخته است)، مدیریت و مسائل جامعه فکر کنید و بسنجید که در چه وضعی است! اگر جامعه اسلامی ساختید آنگاه علم اسلامی دارید و این مساله نمیتواند بر عکس باشد.
🔹با فارابی، ابن سینا و ملاصدرا نمیتوانید مسائل این زمان که همگی مسائل غربی است را حل کنید. الان همه چیز غربی و متجدد است و باید این دید چگونه میتوان با آن مواجهه کرد. از بانک، فضای مجازی، مدرسه، دانشگاه مدرن و پست مدرن و .... نمیتوانیم صرف نظر کنیم و آنها را میپذیریم.
🔹اما آیا مثلاً فضای مجازی را ما استفاده میکنیم یا اینکه او از ما استفاده میکند؟ ما دلمان خوش است که این وسیلهای است که ما آن را در راه مقصودمان به کار میبریم در حالی که تکنیک و قانون آن دارد دنیا را اداره میکند. امروز تکنیک و قانون تکنیک، همه دنیا را اداره میکند.
🔹عالم جدید پوششی است بر دین و نمیخواهد شما به حقیقت دین برسید؛ جهان جدید جهان سکولار است و این، جهان نمود خدایی بشر و قدرت بشر است. این ادعای أنا الحقی از ابتدای قرن 15 سابقه دارد.
🔹شما میگویید با سکولاریسم مخالفید و در استدلالهای آن خدشه کردهاید، اما باید توجه کنید که سکولاریسم یک وجود است و قانون جهان امروز، سکولاریسم است پس این مخالفت یک بحث منطقی نیست!».
#گزارش_اختصاصی_وسائل
🌐 vasael.ir/0003vC
🆔 @vasael_ir
❇️ سومین نشست از سلسله نشست های فلسفه سیاسی و دولت کارآمد با عنوان "کارویژه فلسفه سیاسی در وجوه متکثر حکومت اسلامی" پنج شنبه دوم آبان به همت گروه فلسفه سیاسی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه فلوم و فرهنگ اسلامی قم در دانشگاه باقرالعلوم برگزار شد.
✅ در این نشست دکتر علی اکبر علیخانی عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، به چرایی ضرورت و اهمیت فلسفه سیاسی اسلامی در ارتقای کارآمدی حکومت اسلامی پرداختند.
❇️ ایشان در ادامه به وجوه دانش هایی نظیر فقه سیاسی، کلام سیاسی، اندیشه سیاسی ،حکمت اسلامی و فلسفه سیاسی اسلامی در دو وجه "کارویژه"و "مبنا" پرداختند و بر این نکته تاکید کردند که هیچ کدام از این شاخه های دانشی جای یکدیگر را نمی گیرد؛ به ویژه اینکه هیچ کدام نمی تواند خلا فلسفه سیاسی را پرکند.
❇️ دکتر علیخانی در ادامه به بیان ویژگی ها و کارویژه های فلسفه سیاسی اسلامی پرداختند و به این نکته تصریح کردند که برای ارتقای کارآمدی حکومت اسلامی، فلسفه سیاسی باید جدی گرفته شود و به هر میزان که فلسفه سیاسی دست کم گرفته شود و یا از آن غفلت شود، به همان میزان حکومت در بحث کارآمدی دچار مشکل خواهد
✅ در پایان جلسه، پرسش هایی از طرف حضار مطرح شد و آقای دکتر علیخانی به این پرسش ها پاسخ دادند
❇️ سلسله نشست های کارآمدی و فلسفه سیاسی در کتابی با همین عنوان توسط پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی چاپ خواهد شد
@cpt_isca_ac_ir
#تازه_های_نشر
انسان سازمانی مبتنی بر علمالنفس فلسفی (با تاکید بر آرای حکمت متعالیه)/ تالیف ابوالفضل گائینی/ انتشارات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه/ 1398/ 176 صفحه.
هدف از نگارش این اثر، بررسی، تبیین و ارائه الگویی از انسان شناسی تئوری سازمان با تاکید بر آرای علمالنفس حکمت متعالیه است. با قبول این فرض که سقف سازمان بر ستون انسانشناسی بنا نهاده شده است؛ انسانشناسی فلسفی یکی از مبانی مهم در تأثیرگذاری بر دانش سازمان و مدیریت تلقی میشود. حضور مهم و فعال انسان در سازمان میطلبد تا چیستی آن کشف و از این طریق، سازمان متناسب با آن چیستی طراحی شود. یکی از آن مبانی مهم در کشف و بیان چیستی انسان، علمالنفس حکمت متعالیه است؛ بنابراین اهمیت پرداخت به آن از منظر حکمت متعالیه بهعنوان یکی از بدیلهای فلسفی ضروری است.
#انسان_سازمانی
#علم_النفس
#حکمت_متعالیه
#فلسفه_اسلامی
#صدرالدین_شیرازی
#ملاصدرا
#فلسفه_روانشناسی
🆔 @libisca
✅به همت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و با همکاری روزنامه فرهیختگان انجام شد:
✅پنجمین جلسه از سلسلهنشستهای «نقد ایده علومسیاسی»
💠فرهیختگان: در پنجمین جلسه از سلسلهنشستهای «نقد ایده علومسیاسی» که به همت «مرکز همکاریهای علمی و بینالملل» و «پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی» و با همکاری روزنامه «فرهیختگان» برگزار میشود، کرسی ترویجی عرضه و نقد ایده علمی با عنوان «مناسبات اخلاق و سیاست در حکمت متعالیه» در پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی دانشگاه باقرالعلوم برپا شد.
⏹در این جلسه دکتر نجمه کیخا (عضو هیاتعلمی دانشگاه شهیدبهشتی) ارائهدهنده و دکتر مهدی فداییمهربانی (عضو هیاتعلمی دانشگاه تهران) بهعنوان ناقد و محسن جبارنژاد بهعنوان دبیر علمی حضور داشتند.
⬅️متن تفصیلی و اختصاصی «فرهیختگان» از این نشست را از نظر میگذرانید.
✅ جبارنژاد: ایدههای مهمی امروزه در حوزه اندیشه سیاسی و فلسفه سیاسی در فضای قم مطرح میشود؛ منتها اشکالی که وجود دارد این است که متاسفانه این ایدهها پیوست رسانهای لازم را ندارد. فلسفه برگزاری این سلسله نشستهای نقد ایده، ازجمله همین است که کار، پیوستار رسانهای لازم را پیدا کند.
⏹در این نشست در مورد نقد ایده مناسبات و اخلاق و سیاست در حکمت متعالیه به گفتوگو خواهیم نشست. صاحب محترم ایده سرکار خانم دکتر کیخا، عضو محترم هیاتعلمی گروه علومسیاسی دانشگاه شهیدبهشتی و ناقد محترم هم جناب آقای دکتر فدایی مهربانی، عضو محترم هیاتعلمی دانشگاه تهران هستند و ما در خدمت هر دو بزرگوار هستیم.
من در ابتدا قدری طرح بحث میکنم و سپس در خدمت اساتید خواهیم بود. درباب نوع مناسبات میان اخلاق و سیاست، نظراتی از دوگانگی مطلق تا یگانگی مطلق ابراز شده است.
دوگانگی اخلاق و سیاست، محصول جهان مدرن است، حال آنکه وحدت این دو، بیشتر در فلسفه سیاسی کلاسیک (اعم از فلاسفه یونان و حکمای مسلمان)، تعقیب میشده است.
این نزدیکی و وحدت آنقدر جدی است که تایلور نظریه سیاسی ارسطو را نه متمایز از نظریه اخلاق او میپندارد و نه حتی آن را حاصل کاربرد نظریه اخلاقی در قلمرو سیاسی میداند، بلکه از همه اینها بالاتر، آن را حوزهای علمی منضم به نظریه اخلاق میداند و این نکته مهمی است.
#نجمه_کیخا
#مهدی_فدایی_مهربانی
#نشست_علمی
#پژوهشکده_علوم_واندیشه_سیاسی
#جبارنژاد
💠ادامه نشست از لینک زیر مطالعه کنید
🌐https://b2n.ir/isca_neshast
ماجرای قهر فیلسوفان ایرانی با مولانا چیست؟
ایرنا نوشت: چرا مولانا کمتر موضوع اندیشه و محل توجه فیلسوفان فارسیزبان است؟ چرا اکثریت فیلسوفان ما با او در آشتی نیستند و آرای او را از منظری جدی محل تاملات فلسفی و پاسخگویی به پرسشهای بنیادین قرار نمیدهند و حتی دلمشغولان به این امر را به نوعی شماتت هم میکنند؟
قاسم پورحسن درزی، پژوهشگر فلسفه و کلام و دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی در پاسخ به اینکه چرا در فیلسوفان فارسیزبان هیچ وقت به صورت جدی یک جریان غالب را مشاهده نمیکنیم که مولانا را جدی و مهم و موضوع اندیشه انگاشته و دست کم از منظر قارهای به آرای او بپردازد؟ گفت: «سنخ تفکر ما به قول مارتین هایدگر(فیلسوف شهیر معاصر آلمانی) مقهور گونهای از اندیشیدن در مغرب زمین در ۸۰ سال اخیر شده است. حتی اگر مولوی بخوانیم بنیادین نمیخوانیم. خوانش بنیادین لزوماً به معنای حجم نیست، بازگشت به سرچشمه است. ما به طور کلی به میراثمان بیالتفاتیم. این عدم التفات تعمدی نیست، مقهوریت ماست. برای برای خواندن مولوی باید برگردیم به عالمیت مشرق زمین، عالمیت معنا، عالمیت حیث وجود که به قول های دیگر در مستوری است. ما توجه بنیادین نه تنها به مولانا. بلکه به فارابی ابن سینا و غیره هم نداریم.»
او ادامه داد: «یعنی ما اساساً درک اندکی از اهمیت ژرف مولانا در رابطه با مسائل اساسی مثل معنای زندگی و به قول نیچه آریگویی به زندگی، فهم خود حیات، مساله شر به عنوان پناهگاه الحاد، عدم التفات ما در حقیقت به مثابه آگاهی نداشتن است. ما نمیتوانیم میراث را گذشته تلقی کنیم. میراث حیث وجودی ماست. ناظر به امروز ماست. نکته دوم این است که ما بر فرض خواندن آثار مولانا چه نسبتی با مولانا برقرار میکنیم؟ بحث غالب سماع است، جلوه است، مناسک و شعائر است. یعنی ما نسبت روحی و معنوی با مولانا برقرار نمی کنیم.»
این پژوهشگر تاکید کرد: «ما مخاطب مثنوی نیستیم. ما مخاطب دیوان شمس مکتوبات و مجالس سبعه نیستیم. ما تا نتوانیم به کسانی چون مولانا، فارابی، حافظ، ابنسینا برگردیم، نمیتوانیم هر نوع خواندنی را خواندن نامگذاری کنیم. این نوعِ خواندن، مواجهه نیست. مواجهه [اصیل] سبب تفکر میشود. همچنانکه مولوی میتواند بزرگ و بنیادی ترین اندیشه برای ما یعنی معنای زندگی را ارمغان بیاورد. ما در این مساله معنای زندگی به نیچه پناه می بریم، اما به مولوی پناه نمی بریم. یعنی ما به دو فیلسوفی مثل نیچه و شوپنهاور که اولی آریگویی به زندگی و دومی نهگویی به زندگی دارد در مساله معنای زندگی توجه میکنیم، اما به مولوی بر نمیگردم. به همان میزان به سهروردی برنمیگردیم. این عدم التفات ریشه در ناآگاهی ما دارد.»
پورحسن درزی بیان کرد: «نکته سوم این است که با نیاز به کوشش بنیادین داریم. با مناسک و شعایر نمی شود. ما باید متن بخوانیم. میراث ایرانی دنیای میراث متنی است. ما نسبتی با متن نداریم. یعنی در دانشگاهها، مدارس، سخنرانیها و مراکز علمیمان مولوی به مثابه متن حضور ندارد. به گونهای که بتوانیم آن را مورد بازخوانی قرار دهیم. پس تلقی من این است که ما فاصله داریم از اینکه مولانا را درک کنیم. مولانا غیر از آن که بنیان و سرچشمه است، بنیان تفکری دارد که ریشهدار در ایران و خراسان بزرگ است.»
مصاحبه با یزدانی مقدم(۱).m4a
41.71M
🔴 آشنایی با طرح های پژوهشی اعضای هیئت علمی پژوهشکده( از زبان صاحبان ایده)
❇️ مصاحبه با آقای دکتر احمدرضا یزدانی مقدم( درباره طرح پژوهشی جایگاه وحی در فلسفه سیاسی)( بخش اول)
♈️ مصاحبه کننده: محسن جبارنژاد
#پژوهشکده_علوم_و_اندیشه_سیاسی
#پژوهشگاه_علوم_و_فرهنگ_اسلامی
@cpt_isca_ac_ir
مصاحبه با استاد یزدانی مقدم۲.m4a
11.36M
🔴 آشنایی با طرح های پژوهشی اعضای هیئت علمی پژوهشکده( از زبان صاحبان ایده)
❇️ مصاحبه با آقای دکتر احمدرضا یزدانی مقدم( درباره طرح پژوهشی جایگاه وحی در فلسفه سیاسی)( بخش دوم)
♈️ مصاحبه کننده: محسن جبارنژاد
#پژوهشکده_علوم_و_اندیشه_سیاسی
#پژوهشگاه_علوم_و_فرهنگ_اسلامی
@cpt_isca_ac_ir
#تازه_های_نشر
فلسفه سیاسی و روششناسی (با تاکید بر جماعتگرایی و سازهانگاری) (مجموعه مصاحبهها(/ تالیف سیدصادق حقیقت/ انتشارات کویر (تهران)/ 1398/ 242 صفحه.
کتاب حاضر با موضوع فلسفه علوم سیاسی، از مجموعهای مصاحبهها گردآوری گردیده است که بر جماعت گرایی و سازه انگاری تاکید دارد. این کتاب مجموعه مطالعات و مصاحبههای نگارنده با متفکران داخلی و خارجی در دو حوزه فلسفه سیاسی و روششناسی میباشد که این مصاحبهها با مایکل والزر، مایکل سندل، امیتای اتزیونی، نیکلاس اونف، سیدحسین نصر و محیالدین مصباحی بوده و حاصل فعالیت علمی در این دوره محسوب میشود. نکته حائز اهمیت این که، مهد جماعت گرایان و سازه انگاران آمریکاست. همچنین این کتاب، علاوه بر مصاحبهها، دارای فصولی در معرفی دو مکتب فوق بوده و همچنین شامل مباحثی در خصوص مکاتب مهم روابط بینالملل، مقایسهای بر سازه انگاری با رئالیسم و ایدئالیسم، مقایسهٔ نواندیشی دینی و روشنفکری دینی میباشد.
#فلسفه_سیاسی
#روش_شناسی
#جماعت_گرایی
#سازه_انگاری
#مایکل_والرز
#امیتای_اتزیونی
#نیکلاس_اونف
#سیدحسین_نصر
#محی_الدین_مصباحی
#ساختارگرایی
#علوم_سیاسی
🆔 @libisca
دهمین ویژه برنامه علامه طباطبایی
گروه علمی فلسفه سیاسی با موضوع"دولت کار آمد از منظر علامه طباطبائی"با ارائه حجت الاسلام دکتر یزدانی مقدم و آقای دکتر صدرا چهارشنبه 29 آبان ساعت 19 در مجمع عالی حکمت اسلامی برگزار می شود.
آیت الله جوادی آملی:
دشمنان برای نابودی نظام صف بسته اند/ آشوب مشکلی را حل نمیکند
قم - یکی از مراجع تقلید شیعیان با بیان اینکه حفظ نظام از اوجب واجبات است، گفت: مردم و مسئولان در خصوص دشمن مشترک هر دو یک وظیفه ویژه دارند.
به گزارش خبرگزاری مهر، آیتالله العظمی عبدالله جوادی آملی قبل از ظهر یکشنبه در پایان درس تفسیر خود در مسجد اعظم قم با اشاره به برخی اعتراضات مردم در این روزها، اظهار داشت: الآن که یک مشکلی در این جریان پیدا شده، مسئولین یک وظیفه دارند، مردم یک وظیفه دارند اما در خصوص دشمن مشترک هر دو یک وظیفه ویژه دارند.
وی تأکید کرد: مسئولان ما واقعاً، شرعاً و عقلاً موظف هستند که امور را ارزیابی کنند، دقیق بفهمند که فعلاً مصلحت مملکت چیست؟ و اگر در این خصوص کوتاهی یا اشتباهی کنند واقعاً شرعاً ضامن هستند، این وظیفه آنهاست.
استاد سطوح عالی حوزه ادامه داد: وظیفهای که مردم دارند همان است که دین به ما می گوید: «ادْفَعْ بِالَّتِی هِی أَحْسَنُ السَّیئَةَ» به بهترین روش جلوی اشتباهات مسئولان را بگیریم، این وظیفه ماست! آتش زدن و امثال این کارها، جز ایجاد آشوب مشکلی را حل نمیکند.
وی اظهار داشت: نکته سوم که باید به آن توجه داشت، که هم مسئولان باید آن را ببینند و هم مردم باید آن را ببینند، این دشمن مشترکی است که برای نابودی نظام [معاذالله] صف بسته است، بنابراین وظیفه همه مسئولان این است که عالمانه و محققانه، شب و روز تلاش کنند، از اقتصاددانان مملکت مشورت بگیرند و سؤال کنند، اگر اقدامی صلاح مملکت باشد، یقیناً مردم تشخیص میدهند و به انجام آن رضایت میدهند. نظام را با تخصص باید حفظ کرد، این به تعبیری از اوجب واجبات است.
آیت الله جوادی آملی ابراز داشت: حفظ نظام از اوجب واجبات است، اگر اقدامی محققانه، عالمانه و همراه با «وَ أَمْرُهُمْ شُورَی» باشد، یک اقدامی خواهد شد که به نفع همه خواهد بود و اعتراض کسی را هم در پی نخواهد داشت.
وی در پایان تأکید کرد: در نتیجه مسئولان باید وظیفه شان مشخص باشد، آنها ضامن هستند، اما مردم نیز شرعاً وظیفه دارند که به بهترین وجه از نظام دفاع کنند چرا که دشمن مشترک در کمین است. ما از ذات اقدس الهی میخواهیم به برکت خونهای پاک شهدا این نظام را سالم نگه بدارد تا دست صاحب اصلیاش برسد.
🔴 چهارمین نشست از سلسله نشست های فلسفه سیاسی و دولت کارآمد
❇️ با موضوع: کارآمدی دولت در نسبت با نظریه دولت اسلامی
✅ ارائه دهنده: جناب آقای دکتر محمدعلی فتح الهی
❇️ دبیر علمی: جناب آقای محسن جبارنژاد
❇️زمان: شنبه دوم آذر، ساعت ۹ صبح
✅ مکان: تهران، خ انقلاب، بین فلسطین و وصال، پلاک ۹۵۱، دفتر تبلیغات اسلامی
#پژوهشکده_علوم_و_اندیشه_سیاسی
#پژوهشگاه_علوم_و_فرهنگ_اسلامی
@cpt_isca_ac_ir
تاکید ما بر ترجمه چندان هم ثمری نداشت
مراد فرهادپور: من نیز تجربه مشابهی را پشتسر گذاشتهام. سوال اساسی ما سوالی هویتی بود و این سوال اجازه نمیداد دست به تالیف بزنیم. برای همین رو به ترجمه آوردیم و ترجمههای نامناسبی که امروز ارائه میشود شاید نشان این باشد که تاکید ما بر ترجمه چندان هم ثمری نداشت. ما از دل ماکجاییم و نه از دل فراموش کردن ما و غرق شدن در یک اروپای خیالی به ترجمه رسیدیم.
روزنامه فرهیختگان، 30 آبان 1398
گزارشی از نشست«علامه طباطبائی و فلسفه نوصدرایی»🔻
حجت الاسلام #مهدی_زمانی:
🔹روش شناسی در تحقیق علوم اعتباری و حقیقی را علامه طباطبائی شروع کرده اند اما ادامه داده نشده است. اگر روی این مبحث کار شود اصول و فقه ما کاملا متحول خواهد شد و بسیاری از مطالب کفایه حذف خواهد شد. اگر موضوع، حکم و محمول و دلیل روشن شود بسیار تحول آفرین است.
🔹اعتباریات از شاهکارهای علامه طباطبائی است و شالوده علم اصول را زیر و رو می کند؛ باید اصولی نوشته شود که اعتباری یا حقیقی باشد و مشخص شود که فقه علم حقیقی یا اعتباری است.
🔹به همین دلیل است که فقه ما نمی تواند منطبق با زمانه خودش شود چراکه به عنوان دانش حقیقی تلقی می شود و اعتباری نیست و به همین دلیل همسو و هماهنگ با تحولات اجتماعی نمی تواند حرکت کند چون قالب خشکی پیدا کرده است و انعطاف ندارد.
دکتر #محمد_فنایی_اشکوری:
🔹یکی از کارهائی که باعث می شود فلسفه در تمدن سازی نقش داشته باشد این است که فلسفه از محدود شدن به هستی شناسی خارج شود.
🔹در عین اینکه هستی شناسی اساس و رکن فلسفه است اما همه چیز فلسفه نیست و اینکه بحث می شود آیا از فلسفه ملاصدرا می توان سیاست، تعلیم، تربیت و علوم انسانی استخراج کرد؟ در واقع مانع کار در این است که تلقی ما از فلسفه فقط مبانی هستی شناسی است.
🔹علامه طباطبائی در این امر تصریح نکرده است اما در عمل بر خلاف پیشینیان کتاب اصول فلسفه را با مباحث معرفت شروع کرده است؛ حکیم سبزواری صدرائی محض است اما اصول فلسفه ساختمان و چارچوب آن متفاوت است.
🔹با معرفت شروع کردن به این معنا است که فلسفه فقط بحث وجود نیست و در عین حال وارد فلسفه های مضاف شده است و همچنین ورود در اعتباریات که یک شاخه دیگر از فلسفه های مضاف است.
🔹در ذیل همین کار، کار دیگر علامه طباطبائی فلسفه تطبیقی است که تا آن زمان نبوده است؛ او نخستین کسی است که فلسفه تطبیقی را آغاز و مطرح کرده است.
🌐 vasael.ir/0003zZ
🆔 @vasael_ir
هدایت شده از پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی
🔴 پنجمین نشست از سلسله نشست های فلسفه سیاسی و دولت کارآمد با موضوع "مشروعیت و کارآمدی نظام سیاسی در علم مدنی فارابی"
❇️ ارائه دهنده: جناب آقای دکتر سید مهدی امامی جمعه
♈️ دبیر علمی: جناب آقای محسن جبارنژاد
❇️ زمان: پنج شنبه۷آذر، ساعت ۸تا ۱۰
♈️ مکان: اصفهان، خ حافظ، چهار راه کرمانی، دفتر تبلیغات اسلامی
#پژوهشکده_علوم_و_اندیشه_سیاسی
#پژوهشگاه_علوم_و_فرهنگ_اسلامی
@cpt_isca_ac_ir
هدایت شده از پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی
✳️پنجمین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی
✅چهارشنبه ششم آذر ماه 1398
⏹ساعت 17-9
🔶قم- پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی- سالن همایش های غدیر دفتر تبلیغات اسلامی(با حضور اعضای هیئت علمی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی)
@cpt_isca_ac_ir
هدایت شده از پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی
🔴 ششمین نشست از سلسله نشست های نقد ایده با موضوع نقد ایده "فلسفه سیاسی صدرالمتالهین"
❇️ ارائه دهنده: جناب آقای دکتر شریف لک زایی
♈️ ناقد: جناب آقای دکتر سید مهدی امامی جمعه
❇️ دبیر علمی: جناب آقای محسن جبارنژاد
♦️ زمان پنج شنبه ۷ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۰ تا ۱۲
♦️ مکان: اصفهان، خیابان طیب، مقابل ارگ جهان نما، کوی سرلت، بن بست سوم، پژوهشکده الهیات و خانواده، دفتر تبلیغات اسلامی
#پژوهشکده_علوم_و_اندیشه_سیاسی
#پژوهشکده_الهیات_و_خانواده
#پژوهشگاه_علوم_و_فرهنگ_اسلامی
@cpt_isca_ac_ir
هدایت شده از پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی
🔴مشروح سومین نشست از سلسله نشست های نقد ایده با موضوع نقد ایده "جایگاه وحی در فلسفه سیاسی"
❇️ ارائه دهنده: جناب آقای دکتر احمد رضا یزدانی مقدم
♈️ ناقد: جناب آقای دکتر محمدکاظم شاکر
🔷 فرهیختگان، صفحه اندیشه، پنجم آذر ۱۳۹۸
#پژوهشکده_علوم_و_اندیشه_سیاسی
#پژوهشگاه_علوم_و_فرهنگ_اسلامی
@cpt_isca_ac_ir