فلسفه سیاسی اسلامی
فراخوان مقاله کنگره حکمت سیاسی متعالیه
اعلام فراخوان مقاله؛
کنگره حکمت سیاسی متعالیه برگزار میشود
به همت پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی فراخوان مقاله کنگره حکمت سیاسی متعالیه اعلام شد.
به گزارش خبرنگار مهر، کنگره نخست با عنوان سیاست متعالیه از منظر حکمت متعالیه با محور امکان حکمت سیاسی متعالیه در سوم بهمن سال ۱۳۸۷ برگزار شد. این ایده امروزه تا حدود زیادی در مجامع علمی مطرح است و ادبیات تولید شده نشان دهندۀ آن است که نظر نخبگان و علاقهمندان حوزه فلسفه سیاسی و اندیشه سیاسی را به خود جلب کرده است. اقبال دانشجویانِ تحصیلات تکمیلی به انجام پایاننامههای کارشناسی ارشد و رسالههای دکتری در زمینه حکمت سیاسی متعالیه ضرورت استمرار این حرکت را به منظور تمهید نظریههای سیاسی بر مبنای حکمت سیاسی متعالیه یادآور میشود.
با این وصف رویکرد اصلی دومین کنگره، نظریه دولت است که در آن به بررسی و نقش حکمت سیاسی متعالیه در تولید نظریه مطلوب دولت، کارویژههای دولت، نقد و ارزیابی نظریههای رایج دولت، تجربه حکمرانی در جمهوری اسلامی ایران، و … تأکید میشود. همچنین مسأله کارآمدی دولت و تأثیر حکمت سیاسی متعالیه در دانش سیاسی نیز مورد توجه است. از این رو ضمن تمهید نظریه دولت مطلوب با رویکرد حکمت سیاسی متعالیه، نظریههای رقیب نیز مورد ارزیابی و بررسی قرار خواهد گرفت.
دیگر اهداف کنگره عبارتند از: توانمندسازی مباحث فلسفه سیاسی اسلامی؛ توجه به کارآمدی مباحث فلسفه سیاسی اسلامی؛ تمهید نظریههای سیاسی بر اساس حکمت سیاسی متعالیه؛ نقد و بررسی ادبیات و نظریههای رایج در علوم سیاسی. امید این که دومین کنگره که به منظور اثرگذاری بیشتر بر حوزه دانش سیاسی و به صورت تخصصی برگزار میشود، گامی رو به جلو باشد.
محورهای اصلی فراخوان مقاله کنگره:
۱. نقد و بررسی نظریههای دولت از منظر حکمت سیاسی متعالیه (دولت اخلاقی، دولت مطلقه، دولت فلسفی، دولت فقهی، دولت عرفانی، دولت مدرن، دولت ملی)
۲. کارویژههای دولت از منظر حکمت سیاسی متعالیه (آزادی، امنیت، عدالت، قدرت، قانون، جنگ و صلح، محبت و دوستی، تعلیم و تربیت، حقوق بشر، محیط زیست، پیشرفت، تمدن)
۳. نظریه دولت مطلوب از منظر حکمت سیاسی متعالیه: ظرفیتهای حکمت سیاسی متعالیه برای ارائۀ دولت متعالیه (ماهیت دولت، کارویژۀ دولت، غایت دولت)
۴. تجربه حکمرانی در جمهوری اسلامی ایران از منظر حکمت سیاسی متعالی (مردم سالاری دینی، مشروعیت، استقلال)
۵. از فارابی تا فیلسوفان مسلمان معاصر: مقایسه نظریههای دولت از منظر مکاتب فلسفه سیاسی اسلامی (نظریه دولت با رویکرد فلسفۀ سیاسی مشاء، نظریه دولت با رویکرد فلسفۀ سیاسی اشراق، نظریه دولت با رویکرد فلسفۀ سیاسی متعالیه)
زمانهای مهم
زمان برگزاری: بهار ۱۴۰۰
مهلت دریافت چکیده مقالات: پایان شهریور ماه ۱۳۹۹
مهلت دریافت اصل مقالات: پایان آذر ماه ۱۳۹۹
راههای ارتباطی
ایمیل همایش: hikmat@isca.ac.ir
تلفن تماس همایش: ۰۲۵۳۱۱۵۶۸۵۱
سامانه دریافت چکیده و مقاله: hikmat.isca.ac.i
کانال اطلاع رسانی در شبکههای اجتماعی: @islamicpp
نشانی دبیرخانه کنگره: قم، پردیسان، بلوار دانشگاه، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، طبقه دوم، پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی
#خوانش_متون_فلسفی
#نجف_لک_زایی
#کتاب_المله_فارابی
✍️خوانش متون فلسفه اسلامی
⬅️تفسیر متون فلسفه سیاسی و تمدنی اندیشمندان مسلمان
⬅️ کتاب المله فارابی- جلسه سوم
✅با حضور اساتید فلسفه سیاسی
🔷ارائه دهنده: استاد نجف لک زایی
🌐https://eitaa.com/isca_seda/765
#خوانش_متون_فلسفی
#نجف_لک_زایی
#کتاب_المله_فارابی
✍️خوانش متون فلسفه اسلامی
⬅️تفسیر متون فلسفه سیاسی و تمدنی اندیشمندان مسلمان
⬅️ کتاب المله فارابی- جلسه چهارم
⏰زمان: اول فرودین ماه سال 1399
✅با حضور اساتید فلسفه سیاسی
🔷ارائه دهنده: استاد نجف لک زایی
🌐https://eitaa.com/isca_seda/778
#خوانش_متون_فلسفی
#نجف_لک_زایی
#کتاب_المله_فارابی
✍️خوانش متون فلسفه اسلامی
⬅️تفسیر متون فلسفه سیاسی و تمدنی اندیشمندان مسلمان
⬅️ کتاب المله فارابی- جلسه پنجم
⏰شنبه 1399/1/2
✅با حضور اساتید فلسفه سیاسی
🔷ارائه دهنده: استاد نجف لک زایی
🌐https://eitaa.com/isca_seda/782
#خوانش_متون_فلسفی
#نجف_لک_زایی
#کتاب_المله_فارابی
✍️خوانش متون فلسفه اسلامی
⬅️تفسیر متون فلسفه سیاسی و تمدنی اندیشمندان مسلمان
⬅️ کتاب المله فارابی- جلسه ششم
⏰یک شنبه 1399/1/3
✅با حضور اساتید فلسفه سیاسی
🔷ارائه دهنده: استاد نجف لک زایی
🌐https://eitaa.com/isca_seda/790
#خوانش_متون_فلسفی
#نجف_لک_زایی
#کتاب_المله_فارابی
✍️خوانش متون فلسفه اسلامی
⬅️تفسیر متون فلسفه سیاسی و تمدنی اندیشمندان مسلمان
⬅️ کتاب المله فارابی- جلسه هفتم
⏰دو شنبه 1399/1/4
✅با حضور اساتید فلسفه سیاسی
🔷ارائه دهنده: استاد نجف لک زایی
🌐https://eitaa.com/isca_seda/801
جلسه گروه علمی فلسفه سیاسی با موضوع "فلسفه قانون" با ارائه آقای دکتر محمود حکمت نیا سه شنبه 24 تیر ساعت 21:30 به صورت مجازی و آنلاین برگزار می شود.
خوانش متون فلسفه اسلامی- رساله المله فارابی- جلسه هشتم.mp3
17.49M
#خوانش_متون_فلسفی
#نجف_لک_زایی
#کتاب_المله_فارابی
✍️خوانش متون فلسفه اسلامی
⬅️تفسیر متون فلسفه سیاسی و تمدنی اندیشمندان مسلمان
⬅️ کتاب المله فارابی- جلسه هشتم
⏰سه شنبه 1399/1/5
✅با حضور اساتید فلسفه سیاسی
🔷ارائه دهنده: استاد نجف لک زایی
🌐https://eitaa.com/isca_seda/805
خوانش متون فلسفه اسلامی- رساله المله فارابی- جلسه نهم.mp3
20.98M
#خوانش_متون_فلسفی
#نجف_لک_زایی
#کتاب_المله_فارابی
✍️خوانش متون فلسفه اسلامی
⬅️تفسیر متون فلسفه سیاسی و تمدنی اندیشمندان مسلمان
⬅️ کتاب المله فارابی- جلسه نهم
⏰چهارشنبه 1399/1/6
✅با حضور اساتید فلسفه سیاسی
🔷ارائه دهنده: استاد نجف لک زایی
🌐https://eitaa.com/isca_seda/809
التنبیه الی تحصیل السعاده جلسه اول.mp3
19.36M
#خوانش_متون_فلسفی
#نجف_لک_زایی
#کتاب_التنبیه_علی_سبیل_السعاده
✍️خوانش متون فلسفه اسلامی
⬅️تفسیر متون فلسفه سیاسی و تمدنی اندیشمندان مسلمان
⬅️ کتاب التنبیه علی سبیل السعاده جلسه اول
✅با حضور اساتید فلسفه سیاسی
🔷ارائه دهنده: استاد نجف لک زایی
🌐https://eitaa.com/isca_seda/813
التنبیه الی تحصیل السعاده جلسه دوم.mp3
19.29M
#خوانش_متون_فلسفی
#نجف_لک_زایی
#کتاب_التنبیه_علی_سبیل_السعاده
✍️خوانش متون فلسفه اسلامی
⬅️تفسیر متون فلسفه سیاسی و تمدنی اندیشمندان مسلمان
⬅️ کتاب التنبیه علی سبیل السعاده جلسه دوم
✅با حضور اساتید فلسفه سیاسی
🔷ارائه دهنده: استاد نجف لک زایی
🌐https://eitaa.com/isca_seda/817
التنبیه الی تحصیل السعاده جلسه سوم.mp3
23.35M
#خوانش_متون_فلسفی
#نجف_لک_زایی
#کتاب_التنبیه_علی_سبیل_السعاده
✍️خوانش متون فلسفه اسلامی
⬅️تفسیر متون فلسفه سیاسی و تمدنی اندیشمندان مسلمان
⬅️ کتاب التنبیه الی علی سبیل السعاده جلسه سوم
✅با حضور اساتید فلسفه سیاسی
🔷ارائه دهنده: استاد نجف لک زایی
🌐https://eitaa.com/isca_seda/823
بسمه تعالی
فراخوان مقاله کنگره حکمت سیاسی متعالیه
کنگره نخست با عنوان سیاست متعالیه از منظر حکمت متعالیه با محور امکان حکمت سیاسی متعالیه در سوم بهمن سال 1387 برگزار شد. این ایده امروزه تا حدود زیادی در مجامع علمی مطرح است و ادبیات تولید شده نشان دهندۀ آن است که نظر نخبگان و علاقه مندان حوزه فلسفه سیاسی و اندیشه سیاسی را به خود جلب کرده است. اقبال دانشجویانِ تحصیلات تکمیلی به انجام پایان نامههای کارشناسی ارشد و رساله های دکتری در زمینه حکمت سیاسی متعالیه ضرورت استمرار این حرکت را به منظور تمهید نظریه های سیاسی بر مبنای حکمت سیاسی متعالیه یادآور می شود. با این وصف رویکرد اصلی دومین کنگره، نظریه دولت است که در آن به بررسی و نقش حکمت سیاسی متعالیه در تولید نظریه مطلوب دولت، کارویژه های دولت، نقد و ارزیابی نظریه های رایج دولت، تجربه حکمرانی در جمهوری اسلامی ایران، و ... تأکید می شود. همچنین مسأله کارآمدی دولت و تأثیر حکمت سیاسی متعالیه در دانش سیاسی نیز مورد توجه است. از این رو ضمن تمهید نظریه دولت مطلوب با رویکرد حکمت سیاسی متعالیه، نظریه های رقیب نیز مورد ارزیابی و بررسی قرار خواهد گرفت. دیگر اهداف کنگره عبارتند از: توان مندسازی مباحث فلسفه سیاسی اسلامی؛ توجه به کارآمدی مباحث فلسفه سیاسی اسلامی؛ تمهید نظریه های سیاسی بر اساس حکمت سیاسی متعالیه؛ نقد و بررسی ادبیات و نظریه های رایج در علوم سیاسی. امید این که دومین کنگره که به منظور اثرگذاری بیشتر بر حوزه دانش سیاسی و به صورت تخصصی برگزار می شود، گامی رو به جلو باشد.
محورهای اصلی فراخوان مقاله کنگره:
1. نقد و بررسی نظریه های دولت از منظر حکمت سیاسی متعالیه (دولت اخلاقی، دولت مطلقه، دولت فلسفی، دولت فقهی، دولت عرفانی، دولت مدرن، دولت ملی)
2. کارویژه های دولت از منظر حکمت سیاسی متعالیه (آزادی، امنیت، عدالت، قدرت، قانون، جنگ و صلح، محبت و دوستی، تعلیم و تربیت، حقوق بشر، محیط زیست، پیشرفت، تمدن)
3. نظریه دولت مطلوب از منظر حکمت سیاسی متعالیه: ظرفیت های حکمت سیاسی متعالیه برای ارائۀ دولت متعالیه (ماهیت دولت، کارویژۀ دولت، غایت دولت)
4. تجربه حکمرانی در جمهوری اسلامی ایران از منظر حکمت سیاسی متعالی (مردم سالاری دینی، مشروعیت، استقلال)
5. از فارابی تا فیلسوفان مسلمان معاصر: مقایسه نظریه های دولت از منظر مکاتب فلسفه سیاسی اسلامی (نظریه دولت با رویکرد فلسفۀ سیاسی مشاء، نظریه دولت با رویکرد فلسفۀ سیاسی اشراق، نظریه دولت با رویکرد فلسفۀ سیاسی متعالیه)
زمان های مهم
زمان برگزاری: بهار 1400
مهلت دریافت چکیده مقالات: پایان شهریور ماه 1399
مهلت دریافت اصل مقالات: پایان آذر ماه 1399
راه های ارتباطی
ایمیل همایش: hikmat@isca.ac.ir
تلفن تماس همایش: 02531156851
سامانه دریافت چکیده و مقاله: jikmat.isca.ac.ir
کانال اطلاع رسانی در شبکه¬های اجتماعی: @islamicpp
شماره ثبت ISC: 0020098280
نشانی دبیرخانه کنگره قم، پردیسان، بلوار دانشگاه، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، طبقه دوم، پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی
✅التنبيه على سبيل السعادة اثر ابونصر محمد بن طرخان بن اوزلغ فارابى (259- 339ق) در بيان روش رسيدن به سعادت مىباشد كه به زبان عربى و در اوايل قرن چهارم هجرى نوشته شده و با تحقيق و تصحيح دكتر جعفر آل ياسين منتشر شده است.
⏹ساختار
كتاب با مقدمه مصحح در معرفى كتاب آغاز و مطالب متن اثر نيز در قالب بيست نكته، ارائه شده است.
✍️فارابى در اين كتاب، به شيوهاى متفاوت از اثر ديگرش «احصاء العلوم»، به تقسيمبندى علوم پرداخته است. وى در اين شيوه، معارف را به دو گروه تقسيم كرده و معتقد است كه هر يك از اين دو گروه را صناعتهایى است و صناعتها نيز بر دو قسم مىباشند: يكى آنهایى كه تنها از راه علم به آن معرفت داريم و ديگرى، علمى كه ممكن است بدان عمل شود.
وى اين قسم اخير را به دو شعبه تقسيم كرده است: يكى، علمى كه انسان در شهر با آن عمل مىكند مانند پزشکى، تجارت و كشاورزى و قسم ديگر، علمى كه انسان در روش اخلاقى خود به آن نيازمند است و با آن كارهاى نيك و درست را تشخيص مىدهد.
⏹گزارش محتوا
فارابى در ابتدا، به تعريف سعادت پرداخته و آن را مطلوبترين خيرات معرفى نموده است. به نظر وى، ما مىبينيم وقتى كه به سعادت مىرسيم، پس از آن به هيچ وجه براى هيچ غايتى به جز خود سعادت تلاش نمىكنيم، از اينرو مىفهميم كه سعادت، چيزى است كه ذاتاً مطلوب است و هيچ وقت براى غيرخودش، مورد طلب قرار نمىگيرد.
💠وى احوال انسان كه در طول زندگى و حيات براى او به وجود مىآيد را بر دو قسم تقسيم كرده است: برخى از آنها احوالى است كه سزاوار ستايش يا سرزنش خاص نيست و برخى آن است كه چون براى انسان رخ دهد، سزاوار ستايش يا سرزنش مىگردد.
وى معتقد است انسان با احوالى كه سزاور ستايش يا سرزنش نيست، به سعادت نمىرسد، بلكه آنچه انسان به وسيله آن به سعادت مىرسد، احوالى است كه براى انسان رخ مىدهد و در عين حال سزاوار حمد و ذم است.
✅وى احوال شايسته مدح و ذم را نيز بر سه دسته تقسيم كرده است:
افعالى كه در آنها انسان مىبايد از بدنش به عنوان ابزار استفاده كند، مثل ايستادن، نشستن و نگاه كردن.
عوارض نفس مثل شهوت، لذت، شادمانى، خشم و چيزهایى از اين دست كه به اينها شبيه است.
تميز و تشخيصهایى كه به وسيله ذهن انجام مىشود.
اين سه دسته احوال و افعال، امورى هستند كه انسان در هيچ زمانى از زندگى خود از آنها خالى نيست.
💠فارابى، اختيار را وسيلهاى براى رسيدن به سعادت دانسته و معتقد است كارهاى خوبى كه به طور اتفاقى از انسان سر مىزند و يا به طور اجبارى بر او تحميل مىشود، باعث سعادت نمىگردد، بلكه سعادت وقتى حاصل مىشود كه انسان، كارهاى خوب را با ميل و اختيار خويش انجام داده باشد. همچنين نه وقتى كه كارهاى خوب را فقط در بعضى از امور و در بعضى وقتها با رغبت انجام دهد، بلكه وقتى كه در تمام افعالش و در تمام طول حياتش خوب را برگزيند.
وى در ادامه، به بحث در امورى پرداخته كه افعال و عوارض تمييز نفسانى به وسيله آن به حالتى مىرسند كه بىترديد، با آن به سعادت مىتوان رسيد. او معتقد است هر انسان از آغاز خلقت خويش، با نيرويى سرشته شده است كه به وسيله آن مىتواند افعال و عوارض نفسانى و تمييز خود را چنان كه سزاوار است شكل دهد.
⏹مطلب ديگرى كه فارابى به آن پرداخته، بحث در مورد چيزى است كه به وسليه آن اخلاق جميله براى انسان تبديل به ملكه مىشود و سپس در پى آن، به چيزى پرداخته است كه به وسيله آن، كمك مىشود تا نيروى ادراك درست در انسان به صورت ملكه درآيد. مقصود وى از ملكه، اين است كه نيكويى چنان باشد كه زوال آن ناممكن گردد يا لااقل بسيار دشوار، بنابراین وى مىگويد تمامى اخلاق؛ زيبا و زشت آن، اكتسابى است و براى انسان ممكن است و هرگاه نفسش در موردى به خلقى نزدیک شد، خوب يا بد، باز هم براى انسان ممكن است كه با اراده خويش، به ضد آن خلق منتقل شود و آنچه انسان به وسيله آن، خلقى را كسب مىكند يا نفس خود را از خلقى در درونش در حال شكلگيرى است به خلق ديگر منتقل مىكند، عادت است.
⏹منظور فارابى از عادت، تكرار كردن يك كار به دفعات بسيار در زمانى طولانى و در اوقاتى به هم نزدیک است و از آنجا كه معتقد است خُلق جميل نيز از عادت پديد مىآيد، به بررسى نحوه پديد آمدن خلق جميل و قبيح پرداخته است.
التنبیه الی تحصیل السعاده جلسه چهارم.mp3
18.22M
#خوانش_متون_فلسفی
#نجف_لک_زایی
#کتاب_التنبیه_علی_سبیل_السعاده
✍️خوانش متون فلسفه اسلامی
⬅️تفسیر متون فلسفه سیاسی و تمدنی اندیشمندان مسلمان
⬅️ کتاب التنبیه علی سبیل السعاده جلسه چهارم
✅با حضور اساتید فلسفه سیاسی
🔷ارائه دهنده: استاد نجف لک زایی
🌐https://eitaa.com/isca_seda/825